Categories: ایران

گردوغبار نیمی از کشور را در بر گرفت؛ ۷۰ درصد ریزگردها منشأ داخلی دارند

به گزارش فرانیوز، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که ۱۴ استان به دلیل وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا طی امروز و فردا، دوم و سوم مردادماه، در وضعیت جوی سطح زرد قرار دارند.

این سازمان به بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، سمنان، قم، مرکزی، تهران، خوزستان و بوشهر توصیه کرد از تردد غیرضروری اجتناب کنند.

در همین حال علیرضا محرابیان، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با اشاره به گذشتن شاخص آلودگی هوا «مرز ۵۰۰» و خطرناک توصیف‌کردن هوای اراک خبر داد که ادارات و بانک‌ها و مراکز آموزشی در سطح این استان تعطیل شده است.

طی روزهای گذشته وضعیت هوای تعدادی از شهرهای ایران شرایط نامطلوب و ناسالمی داشته است و هجوم ریزگردها به شهرهای مختلف استان مرکزی و آلودگی هوا باعث تعطیلی این استان در روز شنبه شد و از سوی دیگر به دلیل آلودگی هوا ادارات قم نیز در همین روز نیمه‌تعطیل شدند.

همزمان، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز خبر داده که در پی «موج جدید وزش باد» در منطقه سیستان، از ۲۷ تیرماه تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز «یک هزار و ۵۸۰ نفر» از مردم منطقه راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد «۱۰۲ نفر» اکنون بستری هستند.

یکم مردادماه نیز معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفته بود: در استان خراسان جنوبی از ۲۱ تا ۲۷ تیرماه «۲۰ هزار و ۳۴۷ نفر» به دلیل وجود ریزگرد‌ها در پی طوفان گردوخاک، به اورژانس مراجعه کردند که از این تعداد «۱۸ هزار و ۵۷ نفر» سرپایی و «۲ هزار و ۲۹۰ نفر» بستری شده‌اند.

رسانه‌های داخلی به نقل از کارشناسان سازمان هواشناسی برای امروز دوشنبه دوم مردادماه از «کاهش کیفیت هوا در برخی از نقاط کشور» خبر داده‌اند و در جنوب استان‌های خراسان رضوی سمنان، تهران و البرز و استان‌های اصفهان، قم و مرکزی «وزش باد و خیزش گردوخاک» و در مناطقی از غرب هم «وزش باد و نفوذ گردوغبار از مرز‌های کشور عراق» را پیش‌بینی کرده‌اند.

تا چند سال پیش منشأ ریزگرد‌هایی که به شهرهای ایران می‌رسید عمدتاً کشورهای عراق و عربستان بود اما اکنون در بسیاری از مناطق ایران کانون‌های تولید گردوغبار و ریزگرد تشکیل شده است.

علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی ایران در سال گذشته گفته بود که ۷۰ درصد ریزگردهای کشور منشأ داخلی دارند.

 به گفته منتقدان، احداث بی‌رویه سد و ندادن حقابه تالاب‌ها توسط وزارت نیرو و خشک شدن متعاقب آن‌ها، در کنار مصرف ۸۹ درصدی آب کشور در بخش کشاورزی و با الگوی کشت ناصحیح که توسط وزارت جهاد کشاورزی ترویج می‌شود کانون‌های گردوغبار جدیدی را در کشور به وجود آورده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago