Categories: ایران

گردوغبار استان مرکزی را به تعطیلی کشاند؛ قم نیمه‌تعطیل شد

به گزارش فرانیوز، کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استان مرکزی تصمیم گرفت که به دلیل وقوع پدیده گردوغبار، با توجه به پیش‌بینی استمرار شرایط آلودگی هوا امروز، کارکنان دستگاه‌های اجرایی، کلیه کلاس‌های مؤسسات و آموزشگاه‌ها در سطح این استان تعطیل شوند.

علیرضا محرابیان، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز گفت که «وضعیت فعلی ریزگردها و روند افزایشی» خواهد داشت و «با توجه به پیش‌بینی هواشناسی به جهت شدت آلودگی فعلی» تصمیم گرفته شده که تمام ادارات، مهدهای کودک و آموزشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی تعطیل شود.

هوای بیشتر مناطق استان مرکزی طی روزهای گذشته تحت تأثیر هجوم ریزگردها قرار گرفته است و طبق اطلاعات ایستگاه سنجش آلودگی هوا، شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای ساوه در غروب جمعه به عدد ۲۱۸ رسیده که بیانگر «کیفیت هوای بسیار ناسالم برای تمام گروه‌های سنی» است.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی همچنین متوسط شاخص کیفیت هوای اراک را در روز جمعه ۱۵۶ و طی روز پنج‌شنبه ۱۶۴ گزارش کرد. شاخص هوای سالم بین ۵۱ تا ۱۰۰ است.

از سوی دیگر ریزگردها قم را نیز به حالت نیمه‌تعطیل کرد.

بر اساس تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوای قم به دلیل شرایط جوی، ادارات این استان غیر از بانک‌ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادی، امروز تنها تا ساعت ۱۱ صبح فعالیت خواهند داشت.

گفتنی است روز پنج‌شنبه سازمان هواشناسی قم، با اعلام هشدار سطح نارنجی، اعلام نمود به دلیل وزش باد نسبت شدید آسمان قم تا شنبه سی و یک تیرماه شاهد گردوخاک خواهد بود.

از سوی دیگر ایوب توکلیان، جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز سه‌شنبه به دلیل آلودگی شدید هوا، آمار مراجعان بیماری‌های تنفسی و قلبی در مراکز درمانی مختلف این شهر افزایش داشت و دست‌کم ۷۵ بیمار قلبی و تنفسی نیز توسط اورژانس به مراکز درمانی این منتقل شدند.

بیشتر استان‌های ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر پدیده ریزگردها قرار گرفته‌‌اند و عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، روز چهارشنبه ۲۸ تیر اعلام کرد که طی یک سال گذشته شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان آلوده‌ترین هوا را در میان شهرهای ایران داشته است.

همچنین طوفان‌های شدید گرد و غبار در شهرستان‌های شمال سیستان و بلوچستان خسارات عمده‌ای بر سلامت و زندگی مردم تحمیل کرده است.

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و دبیر مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی زابل از مراجعه حدود هزار نفر به مراکز درمانی در پی وقوع مجدد طوفان‌های شن همراه با گرد و غبار خبر داد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago