کیوسک امروز: چرا طرح جمع ‌آوری معتادان متجاهر هر بار ناکام می ‌ماند؟/ تبر بر ریشه ۱۵۰۰ درخت سنجد در پی یک شکایت قضایی/ میدان داری شن و نمک؛ کانونهای ریزگرد فعال شده اند/ گرفتن مالیات از اینستاگرام فیلترشده توسط دولت/ ایرلاین ها سفرهای خارجی را پشتیبانی میکنند؛ اما داخلی را نه

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

چرا طرح جمع‌ آوری معتادان متجاهر هر بار ناکام می ‌ماند؟

روزنامه شهروند در گزارشی به طرح جمع آوری معتادان متجاهر پرداخته که هربار ناکام میماند و به جایی نمیرسد. مصرف و توزیع موادمخدر ممنوع است؛ قانونی سختگیرانه که در ایران اجرایی می‌شود. قوانین مرتبط با موادمخدر همچون قانون مبارزه با موادمخدر به اصلاحیه سال ۱۳۹۲ برمیگردد. قانونی که سعی داشته با مصرف و تجارت موادمخدر مبارزه کند و در این راستا مجازات ‌هایی همچون حبس، جریمه و در برخی موارد حتی اعدام را اعمال می‌کند، البته برای مصرف‌ کنندگان در بعضی موارد قابلیت درمان و راهنمایی را هم در نظر گرفته است. طبق همین قوانین، مصرف‌ کنندگان مواد ممکن است مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و در صورت تشخیص به جرم مصرف موادمخدر، مجازات ‌هایی مانند تحمل تا سه سال حبس یا پرداخت جریمه تا سه میلیون تومان را ممکن است تحمل کنند.

چرخه معیوب جمع‌آوری معتادان مناطق آسیب‌ دیده شهر بیش از یک ‌دهه است که تکرار و تکرار و باز تکرار می‌شود. شهروندانی که سرگردان خیابان‌ و کوچه‌ های شهر هستند و هرازگاهی گرفتار طرح‌های ضربتی جمع ‌آوری می‌شوند. آدم‌هایی که روزگاری اجاره ‌نشین اتاق‌ های اطراف شهر بودند و حالا پاتوق‌ شان  زیر پل ‌ها، تونل‌ ها، کانال‌ های زیرزمینی آب و آلونک‌ های اطراف اتوبان‌ ها شده است. طرح جمع ‌آوری معتادان متجاهر بارها تکرار شده، طرحی که تکرارش تا به امروز دردی از این معضل اجتماعی دوا نکرده است. در این میان سوال اصلی این است؛ برای قطع این چرخه معیوب چه باید کرد؟ در جمع ‌آوری معتادان متجاهر باید به تامین نیازهای روانشناختی و اجتماعی توجه ویژه داشت. معتادان، شهروندانی هستند با مشکلات اجتماعی، روانی و روانشناختی، بنابراین نیازمند توجه و حمایت خاص هستند.

برنامه‌ های کاهش اعتیاد در کشورمان متعادل نیست. به گفته مدیرکل آسیب‌ های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخش مهمی از جامعه سوء مصرف اعتیاد دارند.

طبق گفته فرهاد اقطار، سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد، مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ماده ۱۶ مراکزی هستند که دولت راه ‌اندازی میکند برای نگهداری و درمان معتادان متجاهر؛ در این مراکز شرط سنی وجود دارد. معتاد زیر ۱۸ سال نباید به این مراکز بیایند چون مصرف ‌کننده کوتاه‌ مدت است و شاید در این مراکز اختلالات دیگری پیدا کند و پروسه درمانش ادامه‌ دار ‌شود. افراد بالای ۶۵ سال هم نباید بیایند چون احتمال دارد در پروسه درمان دچار عارضه‌ های دیگر شوند. باید این واقعیت را پذیرفت که معتادان متجاهر مانند بیماران دیابت یا سرطان هستند؛ درمان نمی ‌شوند اما باید رصد شوند. ما در کل کشور ۷۰۰ هزار متجاهر داریم و همه توجه‌ ها روی این جمعیت است در حالی که افرادی که ابتدای راه هستند رها شده‌ اند.

تبر بر ریشه ۱۵۰۰ درخت سنجد

به گزارش روزنامه اعتماد، در سکوت کوهستانی شهر کوهین قزوین ۱۵۰۰ اصله درخت سنجد ۱۰ ساله به واسطه یک شکایت قضایی بر خاک افتادند. در کشوری که هر روز به واسطه عریان ‌تر شدن پوشش گیاهی با بلایای طبیعی بیشتری دست به گریبان است، نابود شدن ۱۵۰۰ اصله درخت اتفاقی نیست که از کنار آن ساده بگذریم. این روزنامه به اتفاقی که برای یک باغدار افتاده پرداخته است.

کوهین، شهری در ۴۰ کیلومتری قزوین است. خدایار درخشان، باغدار تصمیم گرفت در مساحت ۵۰ هکتاری در آنجا باغ گردو بنا کند. باغی که او نام آن را «باغ گردوی الگویی» گذاشته است سرمای بهاره به آن نمیزند و از هر هکتار آن میشود ۸ تا ۱۰ تن گردو برداشت؛ گردویی با کیفیت بالا و پوست کاغذی که توان فراوری و تجاری داشت و باعث شد که او دو سال پیاپی عنوان باغدار نمونه کشور را به خود اختصاص بدهد. اما بخشی از این باغ الگویی در کنار بستر رودخانه فصلی حسام‌ آباد کوهین قرار گرفت و این شد پاشنه آشیل باغ درخشان. او می‌گوید: “زمین این باغ را از مردم خریدم نه از منابع طبیعی اما بخشی از این زمین ‌ها در کنار رودخانه فصلی بود که سال ‌های سال است حتی در فصل زمستان و بهار هم آبی از آن رد نشده است. من از آب منطقه ‌ای به صورت شفاهی استعلام گرفتم و آنها گفتند حریم رودخانه‌ ها معمولا از یک متر تا ۲۰ متر است ولی شما حداقل را رعایت کنید. من در سال ۹۴ آمدم دورتادور باغ را درخت سنجد کاشتم. درخت سنجد هم حکم دیوار را دارد، هم محافظ است و هم حکم بادشکن را دارد چون آن منطقه به ‌واسطه نزدیکی به منطقه لوشان و منجیل بسیاربسیار بادخیز است.”

به گفته این باغدار، حدود دو سال پیش کارگر اخراج شده او، به ادارات مختلفی مراجعه کرد و شکایات متنوعی را برای این باغ مطرح ‌کرد تا اینکه شکایت به اداره آب رفت و آب منطقه ‌ای برای سرکشی رسید و گفت که حریم رودخانه رعایت نشده است. رئیس دادگاه پس از دیدار از باغ مجبور شد پرونده را بفرستد برای کارشناس رسمی دادگستری، این کارشناس آمد و گفت حریم رعایت شده است اما آب منطقه‌ای دوباره اعتراض کرد. نهایتا هیات ۵ نفره گفت که این باغدار حریم ۳ متر را رعایت نکرده است و قاضی هم حکم اعاده به حسب نظر کارشناسی را داد. یک پیشنهاد دیگر عملی و قانونی هم این بود که مالک برود و حریم را از اداره آب اجاره کند. درخشان پیگیر شد و به اداره آب رفت، درخواست نوشت و درخواست ثبت و شماره نامه به او داده شد. تعهد محضری هم داد که مبادا از این حریم استفاده غیراصولی بکند. همین که  او مشغول تعهد دادن و کار اداری بود در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ به او خبر می‌رسد که بیل مکانیکی از راه رسیده و قصد جان درختان را دارد.

پس از پیگیری ها به من گفتند قاضی گفته است که حکم را انجام بدهید و اینگونه به راحتی ۱۵۰۰ درخت سنجد را به راحتی از ریشه کندند. این اتفاق درحالی رخ داده که ایران از نظر پوشش گیاهی و آتش سوزی های متدوام جنگلها در شرایط مطلوبی قرار ندارد و از دست رفتن هر یک درخت میتواند آسیب جدی ای به کشور وارد کند.

میدان داری شن و نمک

روزنامه شرق نگاهی داشته به کمبود آب در کشور که باعث شده کانونهای ریزگرد در شمال غرب، جنوب غرب و شرق فعال شود. چشم آبی گربه نقشه ایران تقریبا خشکید و حالا دریاچه زیبای ارومیه به کانون توفان نمک و شن در شمال غرب ایران تبدیل شده است.

نتایج یک پژوهش نشان میدهد که غلظت آلایندگی هوا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی تقریبا دو برابر مدت مشابه قبل شده است و باران های این منطقه، آلوده به فلزات سنگین است؛ اتفاقی که به گفته پژوهشگران نه تنها به شدت بر اقتصاد و معیشت محلی تأثیر گذاشته؛ بلکه سلامت ساکنان این منطقه را تهدید میکند و به مهاجرت احتمالی میلیونها نفر از ساکنان حوضه آبریز دریاچه ارومیه منتهی میشود.

بر اساس گزارشات میانگین سالانه غلظت ذرات معلق در شمال غرب ایران در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ به حدود ۱۰۷ برابر نسبت به سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ رسیده است. مساحت دریاچه ارومیه شش هزار کیلومتر مربع بود که در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ میلادی مساحت دریاچه به چهار هزار کیلومتر مربع کاهش یافت و در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ مساحت دریاچه به حدود یک سوم مساحت اولیه یعنی دوهزار و صد کیلومتر مربع رسید.

در این گزارش تاکید شده که خشک شدن دریاچه میتواند منجر به تغییرات زیست محیطی به ویژه شورشدن و بیابان زایی در شمال غرب کشور شود که احتمالا اثرات منفی بسیاری از جمله آلودگی هوا، تخریب زمین های کشاورزی، شیوع بیماری ها و اضمحلال اقتصاد محلی و معیشت مردم منطقه دارد و حتی ممکن است منجر به مهاجرت مردم محلی به سایر مکان ها شود. در این گزارش با استناد به نتایج سه پژوهش علمی و دانشگاهی در ایران تاکید میشود که عمده دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه سوء مدیریت آب بوده است.

حالا در شرایطی دریاچه ارومیه تا حد زیادی خشکیده است که در دولت های یازدهم و دوازدهم، ستاد احیای دریاچه ارومیه ارقام کلانی بودجه و میلیون ها دلار کمک خارجی دریافت کرد تا دریاچه ارومیه سال گذشته احیا شود؛ ارقامی که بین پنج تا ۱۵ هزار میلیارد تومان تخمین زده شد و هرگز رقم شفافی اعلام نشد؛ اما آنچه مبرهن است نتیجه هزینه کرد این اعداد درشت به اسم دریاچه ارومیه است که نتیجه ای جز خشکیدن چشم آبی گربه نقشه ایران نداشته است.

مالیات از ممنوعه ها

روزنامه آرمان ملی نگاهی داشته به دریافت مالیات دولت از پلتفرمی که آن را فیلتر کرده است. یکی از بحث های داغ در مالیات بر عملکرد، مالیات از کسب و کارهای نوظهوری است که سازمان مالیاتی قوانین مخصوصی برای آنها در نظر نگرفته است. مالیات اینفلوئنسرها یکی از این موارد است. اما دریافت مالیات از فعالان در فضای مجازی که حتی برخی از این پلتفرم ها نیز به دستور دولت فیلتر شده اند مشکلی مضاعف است که شفاف سازی و توضیح بیشتر مسئولان در این حوزه را می طلبد.

 در سال های اخیر با گسترش کسب و کارها در فضای مجازی و رسانه های اجتماعی کاربر محور (مانند اینستاگرام فیلتر شده)، شیوه های نوینی از درآمدزایی بر پایه بازاریابی و تبلیغات، گسترش یافته است. بر اساس قوانین مالیاتی جمهوری اسلامی ایران، هر کجا افراد به کسب درآمد مشغول هستند، باید مالیات نیز پرداخت نمایند اما کارشناسان معتقدند در حالی که هنوز زیر ساخت و ابزار لازم برای دریافت مالیات از بسیاری فعالان در فضای غیر مجازی وجود ندارد تعیین نرخ مالیات اینفلوئنسرها حتی با وجود ضروری بودن آن امری بسیار دشوار است.

چندی پیش مهدی موحدی سخنگوی سازمان امور مالیاتی درباره روند مالیات ستانی از اینفلوئنسرها گفت: براساس یکی از احکام بودجه ای، سازمان مالیاتی مکلف شد از یکسری از افرادی که به عنوان اینفلوئنسر شناخته میشوند و دارای دنبال کننده بالای ۵۰۰ هزار نفر هستند مالیات دریافت کند که طبق تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۹ سازمان امور مالیاتی مکلف شد کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور که از محل درآمد تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد شدند را شناسایی و از آنها مالیات ستانی کند که دستورالعمل اجرایی مرتبط با آن هم نگارش و تدوین شد.

 به همین جهت مجموع تراکنش های واریزی برای ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است که برای این افراد حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسرها این مالیات را پذیرفتند.

کارشناسان بر این باورند که فارغ از میزان درآمد هنگفتی که اینفلوئنسرهای فضای مجازی بدون هیچ زحمتی دارند سوال این است که دولت چرا باید از پلتفرمی که آن را فیلتر کرده و مخالف آن است مالیات بگیرد؟ نمیشود که هم مخالف اینستاگرام بود و آن را فیلتر کرد و هم به عنوان منبع درآمد به آن نگاه کرد.

همان طور که مسئولان پای ثابت توئیتر فیلتر شده هستند و بعضا هم تیک آبی را خریداری میکنند حالا هم به منبع از درآمد دست یافته اند و کاری هم به این ندارند که با این محدودیت چه بلایی بر سر کسب و کارهای اینترنتی آورده اند. در همین رابطه آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات در واکنش به مالیات ستانی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی نوشته است: نکته قابل توجه این بود که چگونه یک دولت از فعالیت در یک شبکه اجتماعی که خودش آن را بدون طی شدن رویه معمول قانونی مسدود کرده است مالیات ستانی میکند؟

ایرلاین ها سفرهای خارجی را پشتیبانی میکنند؛ اما داخلی را نه

روزنامه ابرار اقتصادی به پشتیبانی ایرلاین ها از سفرهای خارجی به دلیل دریافت دلار پرداخته است. یک نماینده مجلس درباره گران فروشی و کمبود بلیت هواپیما می گوید: متاسفانه یکی از مشکلاتی که این روزها با آن مواجه هستیم کمیاب شدن بلیت هواپیما برای مسیرهای داخلی است چرا که آژانس ها و ایرلاین ها بیشتر پروازهای خود را به سفرهای خارجی اختصاص داده اند چون هم دلار دریافت کرده و هم از سوخت یارانه ای برخوردار می شوند؛ به همین دلیل است که ایرلاین ها این روزها خیلی به سفرهای داخلی اشتیاق نشان نمی دهند.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد اگر قرار است ایرلاین ها بر سفرهای خارجی متمرکز شوند باید قیمت سوخت را متناسب با فوب خلیج فارس بپردازند و دیگر نباید سوخت یارانه ای به آنها تعلق گیرد. این عضو کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه ایرلاین ها با تمرکز بر سفرهای خارجی از دو جا سود می برند؛ یکی دریافت دلار و دیگر دریافت سوخت یارانه ای،  گفت: متولی این موضوع وزارت راه و شهرسازی است که آنطور که باید و شاید نظارت ندارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه چندی پیش اعلام شد فعالیت یک ایرلاین که گران فروشی کرده تعلیق شده است اما این تعلیق به دو روز هم نکشید، تاکید کرد: باید برخورد قانونی با این موارد صورت گیرد.

حسین زهی در پایان با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس هم بحث گران فروشی و هم بحث کمبود بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی را بررسی خواهد کرد، گفت در برنامه هفتم توسعه نیز ناوگان هوایی مورد توجه قرار خواهد گرفت و کمیسیون عمران در این حوزه جلساتی برگزار خواهد کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago