کیوسک امروز: تغییرات امنیتی در ایران؛ موتور سرکوب رژیم تعمیر شد/ مرگ ۱۸ هزار هم‌وطن در جاده‌ها/ همشهری خواهان سرکوب بیشتر زنان در حوزه حجاب شد

روزنامه‌های صبح امروز کشور به موضوعاتی همچون کنار گذاشتن علی شمخانی از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی و جایگزینی او با سردار سپاهی علی‌اکبر احمدیان، تلفات جاده‌ای در ایران و لایحه عفاف و حجاب پرداختند.

به گزارش فرانیوز، در ادامه نگاهی داریم به این عنوان‌های خبری روزنامه های امروز کشور. با ما همراه باشید.

شمخانی به سمت بازنشستگی می‌رود؟

بخش بزرگی از تیترهای صفحه اول روزنامه‌های امروز ایران به خداحافظی علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی و جایگزینی او با سردار علی‌اکبر احمدیان اختصاص داشت.

این جابه‌جایی و انتقال علی شمخانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین انتصاب او به عنوان مشاور سیاسی رهبر جمهوری اسلامی می‌تواند به‌نوعی نشان از بازنشستگی این عضو قدیمی حلقه قدرت در حکومت اسلامی، داشته باشد.

از سوی دیگر انتصاب یک سپاهی دو‌آتشه و وابسته به جریان اصولگرا در این سمت که به‌عنوان یکی از اعضای کلیدی سپاه پاسداران از سال ۲۰۰۷ توسط وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تحریم شده است، نشان از تلاش حاکمیت برای یک‌دست‌سازی و چیدمانی از تندروترین افراد در سمت‌های اجرایی کشور دارد.

روزنامه آرمانی ملی در این باره تیتر زد: «آخرین بازمانده فراجناحی هم رفت» استفاده از فعل رفتن در حالی که وی به مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل شده است به نوعی همان بازنشستگی مقامات رژیم را تداعی می‌کند که معمولا با انتقال آنها به این مجمع رقم می‌خورد.

این روزنامه در گزارش خود البته سه سناریو برای آینده سیاسی علی شمخانی متصور شده است؛ تلاش برای عضویت در مجلس و رسیدن به ریاست آن، حضور در انتخابات ریاست جمهوری و تن دادن به بازنشستگی و ایفای نقش مشاوره‌ای.

برکناری یا استعفا؟ درست پس از رسوایی فرزندان

اما روزنامه اعتماد به بخش دیگری از این رویداد پرداخته است. روزنامه اعتماد نوشت: «ناگهانی و با سرعتی بالا رخ داد؛ دست‌به‌دست شدن صندلی دبیری شورای عالی امنیت ملی از علی شمخانی به علی اکبر احمدیان، روندی عجیب داشت؛ هم به لحاظ نحوه اطلاع‌رسانی، هم به لحاظ سرعت جابه‌جایی و مهم‌تر به لحاظ زمان این تغییر.»

این روزنامه در بخشی از این گزارش در توضیح عجیب بودن زمان این تغییر نوشت: «حدود یک هفته تا ۱۰روز است که یک حساب توییتری در حال انتشار تصاویر و مدارکی است و مدعی فساد مالی از سوی فرزندان شمخانی است.

در این حساب توییتری عکس فرزندان و برخی مسائل شخصی شمخانی نیز منتشر شده است. حدود ۱۰ روز این حساب کاربری تمرکز خود را روی شمخانی گذاشته بود و نهایتا شمخانی هم در همین بازه زمانی تصمیم به رفتن گرفت.»

اعتماد در میان‌تیتری با عنوان مواضع دبیر جدید به گذشته سیاسی و برخی از سخنان سردار احمدیان پرداخته و آورده است: «سال ۱۳۹۳ و در سال‌های ابتدایی جنگ داخلی سوریه، او گفته بود که اگر امروز سوریه به تنهایی در برابر جامعه استکبار ایستاده به دلیل توسعه تفکر بسیجی در منطقه است، در سراسر دنیا کسانی که در جبهه مقاومت می‌جنگند، الگوی‌شان فرهنگ بسیجی ایران است.»

 به گزارش فرانیوز، سابقه بسیجی‌مسلک و ذوب در ولایت بودن احمدیان بر کسی پوشیده نیست و تندروترین ملاهای حکومتی نیز در جهت سرکوب بهتر مردم، پشتیبان او هستند.

آمریکا و اسرائیل‌ستیزی بیشتر

روزنامه ستاره صبح اما در گفت‌وگویی با حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این موضوع را بررسی کرد و تیتر «تغییر ریل از سیاست خارجی به حوزه دفاعی» را برای آن برگزید.

او در بخشی از این گفت‌وگو  تاکید دارد که بخشی از پرونده‌ها مربوط به عمق استراتژیک ایران با اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا است که این قسمت کماکان در دستور کار شورای امنیت باقی خواهد ماند و حضور احمدیان بیشتر به دنبال تحکیم مواضع ایران در عمق استراتژیک تقابلی با آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

احمدیان کیست؟ مرد سرکوب یا مرد جنگ؟

اما احمدیان کیست و چه سیاستی را می‌خواهد در شورای عالی امنیت ملی پیگیری کند؟

به گزارش فرانیوز، او متولد سال ۱۳۴۰ در شهربابک استان کرمان، و مانند اکثر سپاهیان این استان، عضو لشکر ۴۱ ثارالله است. او که همرزم قاسم سلیمانی بوده در سال ۵۷ تنها ۱۷ سال داشته و محصل بوده است. طبق گفته رسانه‌های رژیم، او در رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران قبول شده بوده، اما با گذشت دو سال از انقلاب و آغاز جنگ، احمدیان درس و دانشگاه را رها کرده و به جبهه‌ها رفته است.

پس از پایان عملیات فتح‌المبین در فروردین سال ۱۳۶۱، فرماندهی کل سپاه، او را مسئول سازماندهی و هماهنگی و تعیین فرماندهان و شورای فرماندهی منطقه ۶ سپاه در استان‌های بندرعباس، کرمان و سیستان‌وبلوچستان کرد و سپس به ریاست ستاد این منطقه منصوب شد.

او که از سال ۸۶ به مدت ۱۶ سال رئیس مرکز راهبردی سپاه پاسداران بود، در شهریور سال گذشته به حکم علی خامنه‌ای به عضویت مجمع تشیص مصلحت نظام هم درآمد.

رسانه‌های داخلی مدعی هستند که وی بعدها تحصیلات خود را ادامه داده و دکترای خود در رشته دندانپزشکی را دریافت کرده است. این در حالی است که ارائه مدرک دانشگاهی به مقامات لشکری و سیاسی رژیم ریشه‌ای تاریخی دارد؛

از دکترای احمدی‌نژاد گرفته تا دکترای رئیسی و مدارک جعلی علی کردان که به رسوایی او منجر شد. هرچند معمولا برای مقامات بالاتر اتفاقی که برای علی کردان افتاد رقم نمی‌خورد و از سوی سیاسیون رسوا نمی‌شوند.

از طرفی معمولا برای این افراد کارهای ثبت نام در دانشگاه انجام می‌شود و آن‌وقت کدام استاد دانشگاهی جرات می‌کند که به یک سپاهی رده بالا نمره ندهد؟

شورای عالی امنیت ملی در سال ۱۳۵۷ با هدف پاسداری از انقلاب اسلامی تاسیس شد و مهم‌ترین ارگان تصمیم‌گیر در عرصه‌های سیاست خارجی و امور دفاعی و امنیتی کشور محسوب می‌شود. دبیر این شورای عالی یکی از مناصب مهم در این شورای تصمیم‌گیر به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد این تغییر و گماردن احمدیان به عنوان یک نظامی جوان‌تر از شمخانی در این سمت برای سرکوب بیشتر اعتراضات مردمی و آمادگی برای حمله احتمالی خارجی باشد.

همشهری، خواهان سرکوب بیشتر زنان

روزهای گذشته و با انتشار پیش‌نویس لایحه حمایت از عفاف و حجاب که با انتقاد بسیاری از آزادی‌خواهان روبه‌رو شده بود، بحث مقابله حکومت با آزادی پوشش زنان دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

با این حال روزنامه همشهری زاکانی با تیتر لایحه ناتمام حجاب رویکردی متفاوت به این موضوع داشته است.

درواقع این روزنامه با تاختن به این لایحه خواهان محدودیت بیشتری شده و معتقد است که لایحه مذکور فقط کشف حجاب کامل و برهنگی بدن را جرم‌انگاری کرده و مجازاتی هم که برای آن در نظر گرفته کافی نیست.

به گزارش فرانیوز، ابوذر منتظر‌القائم، که به او عنوان کارشناس فرهنگی! و مطالعات راهبردی هم داده‌اند، در یادداشتی نوشته است: «رکن این تغییرات (در قانون عفاف و حجاب) هم این است که مرجع قضایی کشور عدم رعایت حجاب شرعی را تا قبل از آنکه منجر به کشف حجاب کامل سر شود، کلا کیفرزدایی و به امری کاملا مجاز تبدیل کرده و حتی از ممانعت فیزیکی ضابطین مقابل افراد مجرم -حتی اگر بی‌حجاب کامل یا نیمه‌برهنه باشند، تا وقتی کاملا برهنه نشوند- جلوگیری می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «اگر هر کسی با بدترین لباس و هر نوع تخلف از حدود شرعی حجاب سر، جز برهنه کردن کامل سر و بدن در مکان عمومی حاضر شود، صرفا با این نظر که برهنگی کامل سر یا برهنگی بدن ایجاد نشده فعل او مجاز است.»

به گزارش فرانیوز، نگاه چنین افرادی زیر حاکمیت اسلام در ایران شکل گرفته و به چنین مرحله‌ای رسیده است. این افراد که اخیرا تندروتر از گذشته نیز عمل می‌کنند صحنه تقابل مردم آزادی‌خواه با رژیم را داغ‌تر می‌کنند و خواهان سرکوب بیشتر هستند. هرچند سرکوب بیشتر این روزها نتیجه عکس داده و جمعیت بیشتری را علیه حکومت کرده است.

جاده‌ها و خودروهای غیر استاندارد؛ مرگ ۱۸ هزار هم‌وطن در جاده‌ها

روزنامه آذربایجان که این روزها روند انتقادی تندتری را پیش گرفته تیتر یک امروز خود را به تلفات جاده‌ای در ایران اختصاص داده است.

«سالانه ۱۸ هزار تلفات جاده‌ای در ایران» تیتر یک این روزنامه بر مبنای اعلام رئیس پلیس راهور فراجا است.

به گزارش فرانیوز، سالانه به واسطه حضور خودروهای بی‌کیفیت و جاده‌های غیراستاندارد در ایران جان تعداد زیادی از هم‌وطنان در حوادث رانندگی از دست می‌رود که عمده دلیل آن جلوگیری رژیم از ورود خودروهای خارجی باکیفیت با قیمت پایین است.

درواقع رژیم با اخذ عوارض گمرکی بالا برای خودروهای خارجی اسما در حال حمایت از تولید داخلی و رسما در حال توزیع رانت برای دو شرکت بزرگ ایران‌خودرو و سایپا است که خودروهای‌شان از کمترین استاندارد و کیفیت برخوردارند اما با قیمت خودروهای شرکت‌های بزرگ دنیا به مردم ایران فروخته می‌شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago