کیوسک امروز؛ گردشگری؛ زیر سایه پلمب!/ پیامد مرگ تالاب ها/ چند نرخی بودن ارز دلیل رسوب کالا در گمرک/ شرکت های چینی ریسک سرمایه گذاری در ایران را نمی پذیرند/ گاوخونی خشک شود ریزگردها تا تهران می آید

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

گردشگری؛ زیر سایه پلمب!

روزنامه آرمان امروز به پلمب اماکن تفریحی در ایران پرداخته است؛ طی چند سال هر اتفاقی که در این کشور رخ داده، مستقیم تیری بوده که بر قلب گردشگری ایران نشسته و این صنعت پولساز و سبز را قربانی شلیک به هواپیمای اوکراینی، مرزهایی که برای کرونا بسته نشد و حالا اماکن گردشگری که بی مورد پلمب می ‌شوند،  کرده است و دود این اتفاقات مستقیم به چشم وزارت میراث فرهنگی و گردشگری می‌ رود. سال ۹۸ را می‌ توان نقطه آغازین سقوط صنعت گردشگری در ایران نامگذاری کرد. کرونا نیز برای سه سال گردشگری را به ‌طور کل تعطیل کرد و زیانی بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان به این صنعت تحمیل کرد. حالا برخی اقدامات در ارتباط با لایحه حجاب و پلمب مراکز گردشگری، باعث کاهش میلیونی گردشگران شده است.

در همین زمینه حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری ضمن انتقاد از لایحه حجاب و عفاف درباره تاثیر آن بر گردشگری گفته است: “گردشگری ایران به خصوص در یک سال گذشته صحنه اعمال فشار و برخوردهای تند متعددی از سمت نظام حاکم ارزشی بوده است. پیش از ماجرای حمله نیروهای بسیجی به گردشگران اوپرت و زخمی کردن آن‌ها هم، نمونه ‌های دیگری از برخورد با گردشگران وجود داشت که هریک ضربه مهلکی به این قطب مهم در کشور بوده است.”

۵ میلیون ریزش گردشگر با پلمب مراکز گردشگری

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی از افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت تورها خبر داد و گفت: ما استاد آمارسازی و فرصت سوزی هستیم.

هم نمی ‌توانیم از فرصت‌ هایمان استفاده کنیم هم آمارهای دروغین می ‌دهیم که گردشگری ما در حال رشد است؛ شرایط ما عالی و همه چیز گل و بلبل است. درحالی که گردشگر ورودی ما متاسفانه ریزش و گردشگر خروجی ما رویش پیدا کرده است.

ترکیه سال قبل از کرونا ۴۰ میلیون گردشگر ورودی داشت؛ بعد از قائله کرونا یعنی سال گذشته ۵۱ میلیون گردشگر ورودی داشته است. این یعنی نه تنها آسیب کرونا را جبران کرد بلکه رکورد گردشگری خود را شکست. در حالی که ما قبل از کرونا ۹ میلیون گردشگر ورودی داشتیم و امروز به استناد به آمارهای موجود، چهار میلیون گردشگر ورودی داشتیم.

پیامد مرگ تالاب ها

روزنامه اقتصاد ملی نگاهی داشته به وضعیت تالاب های کشور و نوشته است؛ تالاب های ایران یکی پس از دیگری جان می دهند. از هامون گرفته تا گاوخونی و هور العظیم؛ یا صحبت از خشک شدن تالاب است یا اینکه در یک قدمی نابودی است. تالاب هایی که روزی بستر حیات منطقه بودند، حالا به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند. خاک از سرم گذشته مرا آب می دهید؟ این پیام یکی از اهالی سیستان در اعتراض به بی آبی و فراموشی مسئولان است. از آن خطه ای که ماه هاست فریاد بی آبی سر می دهند، حالا فقط گرد و خاک مانده و فوج فوج مهاجرانی که راهی شهرهای دیگر میشوند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی میگوید: تالاب های کشور وضعیت خوبی ندارند و نسبت به سال قبل بدتر هم شده است. سه سال متوالی است که در اغلب مناطق کشور وضعیت بارندگی در کشور کمتر از حد معمول و در برخی مناطق بسیار کمتر از حد معمول است. از سوی دیگر، بی هنجاری دمایی هم داریم. یعنی دما هم بالاتر از حد معمول است در چنین شرایطی آب پشت سدها و رودخانه ها بیشتر برداشت یا زودتر تبخیر می شود.

 احد وظیفه با اشاره به خشکی تالاب هامون و دریاچه نمک قم در جنوب شرق استان تهران میگوید: «خشک شدن این دریاچه ها و تالاب ها موجب میشود که بستر آنها در معرض فرسایش بادی قرار گیرد. به دنبال آن، کیفیت هوای شهرها نیز بدتر میشود. یعنی شهرهایی که تا پیش از این نیز هوای خوبی نداشتند با کیفیت هوای بدتری مواجه میشوند؛ مانند کاشان، قم، تهران، اصفهان و …. به عبارتی گرد و خاک هوا بیشتر میشود.» رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی میگوید: بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان از قدیم بوده، اما امسال میزان گرد و غبار در شهرهایی مانند زابل، زهک و زاهدان بسیار بیشتر شده است. چون قبلا تالابی در منطقه بود، اما اکنون تالاب و آبی در کار نیست. در گذشته وزش باد بالاتر از ۱۵ متر بر ثانیه موجب خیزش گرد و خاک میشد، اما اکنون سرعت پایین تر از این میزان هم موجب گرد و خاک می شود.

چند نرخی بودن ارز دلیل رسوب کالا در گمرک

روزنامه اسکناس نوشته است؛ در سال های اخیر معضل رسوب کالا در گمرکات و بنادر کشور به ویژه در مورد کالاهای اساسی و نهاده های دامی مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به وجود آورده است؛ با این حال، تصویب لایحه پیشنهادی دولت جهت پیشگیری و مقابله با رسوب کالاها در دی ماه سال گذشته و بازدیدهای سرزده رئیس قوه قضائیه و همکاری تمام ستگاه های اجرایی با گمرکات کشور انتظار حل شدن معضل رسوب کالا را ایجاد کرد.

بر اساس یکی از گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، در اواخر سال گذشته در بندر امام خمینی، حدود ۴ میلیون تن نهاده دامی رسوب شده بود. چنین اتفاقاتی مشکلات گوناگونی در بخش های تولیدی و تنظیم بازار ایجاد می کند. به طور نمونه این موضوع سبب افزایش قیمت شده و همزمان با بالارفتن قیمت ها نارضایتی های عمومی نیز افزایش پیدا می کند. به عبارتی ترخیص به موقع نهاده های دامی و سایر کالاهای اساسی علاوه بر ارتقا تولید داخلی باعث ساماندهی بازارهای وابسته به آنها نیز می شود.

 بر اساس آمار تجارت خارجی در سال ۱۴۰۱، در بهمن ماه سال گذشته ۸ میلیون تن کالای اساسی و واسطه ای در بنادر کشور در انتظار ترخیص بود و ارزش هر تن کالای وارداتی به کشور حدود ۱۶۰۰ دلار بیان شده بود؛ یعنی در آن هنگام حدود ۱۳ میلیارد دلار کالا در بنادر و گمرکات کشور منتظـر ترخیص بودند و هر روز تأخیر در آن، منجر به کاهش ارزش و کیفیت کالاها می شد. بررسی ها نشان میدهد ۷۰ درصد از کالاهای آسیب پذیر در رسوب گمرکات مربوط به صنایع غذایی کشاورزی ماشین آلات و تجهیزات است. به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی به دلیل کافی نبودن اطلاعات در تشخیص نیازهای اصلی کشور، برخی اوقات با مازاد واردات روبرو می شویم و همین نکته یکی از دلایل مؤثر در رسوب کالا در مبادی ورودی کشور است.

شرکت های چینی ریسک سرمایه گذاری در ایران را نمی پذیرند

روزنامه امروز نوشته است؛ فرشید فرزانگان، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات درباره ادعای حجت عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد مبنی بر اینکه اتاق سرمایه گذاری امارات آماده سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در ایران است اظهار داشت اساسا اتاقی تحت این عنوان وجود ندارد و این عدد ۱۰۰ میلیارد دلار هم عدد قابل توجه و بزرگی است، در حالی که حجم تجارت ایران و امارات امسال به ۲۵ میلیارد دلار رسیده و این عدد ۱۰۰ میلیارد دلاری اعلام شده چند برابر حجم تجارت ایران و امارات است.

 وی ادامه داد: باید توجه داشت رتبه اعتباری ایران در سرمایه پذیری در کمترین رتبه قرار دارد و این ریسک سرمایه گذاری را بیش از پیش میکند و این عدد اعلام شده برای سرمایه گذاری ها در ایران بعید است. رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات گفت: بخشی از امارات با بازارهای جهانی ارتباط  دارد و به بازارهای جهانی متصل است و فایننس ها در این کشور از سوی بانک های بین المللی انجام میشود و تا زمانی که روند سرمایه گذاری و خروج پول کاملا مشخص و شفاف نباشد، بعید است که ریسک سرمایه گذاری را قبول کنند.

 فرزانگان تاکید کرد: پیش از سرمایه گذاری باید ساز و کار خروج سرمایه از آن پروژه مشخص باشد و باید افراد بتوانند درآمد خود از این سرمایه گذاری را از کشورمان خارج کنند و امکان توسعه آن را در کشور دیگر داشته باشند. بنابراین روند این مسائل باید کاملا شفاف باشد و در این ساز و کار، روند مسائل بانکی و FATF فوق العاده اهمیت دارد و به سرمایه گذاری با دید جهانی نگاه میشود نه از دید کشوری و منطقه ای. نمیتوان گفت کشوری آماده سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری در ایران است اما بانک های ایرانی به این دلیل که به بانک های جهانی متصل نیستند، نمیتوانند این جا به جایی های میلیارد دلاری را انجام دهند.

گاوخونی خشک شود ریزگردها تا تهران می آید

روزنامه ابرار نوشته است؛ بیش از ۹۰ درصد تالاب گاوخونی که مهمترین تالاب مرکزی ایران محسوب می شود، خشک شده است؛ این اتفاق تبعات جبران ناپذیری دارد که می تواند بخش های وسیعی از کشور را تحت تأثیر قرار دهد. رودخانه زاینده رود بر خلاف همه رودخانه ها به جای آن که به دریا بپیوندد و به حیات خود ادامه دهد در یک ناحیه کویری داخلی کشور فرو میرود و از حرکت باز می ایستد و منشأ اثرات فراوان طبیعی است. گاوخونی همان تالابی است که زاینده رود در آن فرو میرود. زاینده رود رودخانه ای است که از کوه های زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و پس از سیراب کردن خاک اصفهان و عبور از این شهر، در باتلاق گاوخونی فرو می رود. تالاب گاوخونی واقع در ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزنه اصفهان با وسعت ۴۷۰ کیلومتر مربع است. با وجودی که این منطقه عموماً در کمربند خشک قرار گرفته است همراه با کوه های زاگرس و کرکس منشأ تغییرات بارز آب و هوایی در کل حوزه محسوب می شود.

یک درصد از گاوخونی آب دارد!

عبدالحسین میرمیران، فعال محیط زیست گفت: در حال حاضر کمتر از یک درصد از مساحت ۴۷۰ کیلومتر مربع تالاب گاوخونی آب دارد. تنها در قسمت شمال تالاب آب وجود دارد و قسمت جنوبی آن کاملاً خشک شده است. هیچ آبی از رودخانه زاینده رود وارد تالاب نمی شود و تنها چند سیلاب باعث شد که مقداری آب به تالاب وارد شود. حتی این سیلاب ها هم از سمت رودخانه زاینده رود و از مسیل اصفهان وارد تالاب نشد بلکه از قسمت هایی مثل گردنه ملااحمد، کوهپایه و تودشک، آب به سمت تالاب رفت.

در واقع از پایین دست شهر اصفهان آب به گاو خونی رسید و از سمت خود شهر آبی به سمت تالاب نمی رود. وی علت جاری نشدن آب به سمت زاینده رود را کنترل این جریان آب از سوی وزارت نیرو دانست و بیان کرد: آب زاینده رود فروخته شده است. بارگذاری اضافه بر روی این رود انجام شده بدون آن که آب را از جای دیگر برای جبران به این رود بیاورند. در واقع آبی باقی نمانده که به تالاب برسد. ذینفعان بالا دست آب را می گیرند و حتی به کشاورزان نزدیک تالاب هم حق آبه آنها نمی رسد. کشاورزان قسمت شرقی هم به سختی بخشی از حق آبه خود را می گیرند. این خشکسالی نتیجه بارگذاری اضافه است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago