کیوسک امروز؛ کوچ اجباری پرندگان شکاری/ سن انتظار خانه دار شدن حقوق بگیران بیش از ۹۰ سال/ تامین آب شرب مراسم اربعین در مرزها همزمان با تشنگی مردم در داخل کشور/ این همه دولت پس از انقلاب ۵۷ و یک وزیر زن/ گسترش فقر و اشتغال غیر رسمی در ایران

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

کوچ اجباری پرندگان شکاری

روزنامه اعتماد به نقل از حسن اکبری، معاون سازمان محیط زیست نوشته است: به تنهایی توان مقابله با قاچاق حیوانات را نداریم. ابوالفضل شعبانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به تازگی از بازداشت ۲۵۰ قاچاقچی در این استان طی سه ماهه گذشته خبر داد. در بازار سیاه این قاچاقچیان حیات وحش ۲ راس خرس سیاه بلوچی کشف شد که از سمت خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان وارد خراسان رضوی شده بود؛ گونه ای مهم در اقلیم ایران که در خطر انقراض قرار دارند. اهمیت این خبر از آن جهت است که مرزهای شرقی و جنوب شرقی ایران یکی از مهمترین مبادی قاچاق حیوانات هستند.

حسن اکبری معاون سازمان محیط زیست ایران هم به تازگی در جمع خبرنگاران از گونه های زیستی بسیاری گفت که در تهران به وفور خرید و فروش می شوند؛ گونه هایی که خرید و فروش آنها غیر مجاز است. او یکی از مشکلات را اصنافی میداند که به راحتی به پرنده فروشی مجوز کار میدهند. اکبری میگوید: «ما در برخی شهرها به خصوص در تهران مشکل حادی در این زمینه داریم. متاسفانه سازمان محیط زیست به تنهایی توان مقابله با اینها را ندارد از طرفی خروج حیات وحش و پرندگان شکاری از کشور به خصوص هوبره را به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم. کشورهای همسایه متاسفانه خیلی در زمینه برخورد با قاچاقچیان همکاری مناسبی نداشتند و البته آنچنان رایزنی هم در این زمینه با آنها نداشتیم.»

او از گونه هایی مانند بالابان و شاهین می گوید که به واسطه همین قاچاق شدن در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند. آن طور که سپهر سلیمی فعال محیط زیست گوید؛ مجموعه ای از عوامل باعث به وجود آمدن این شرایط شده است که در درجه اول می توان به نبود نظارت اشاره کرد.قاچاق حیوانات وحشی با چنین گستردگی و سازمان یافتگی به نظر میرسد عملا رها شده است. متولی این وضعیت هم سازمان محیط زیست است و این سازمان هم یا توان مقابله با این نوع قاچاق را ندارد یا انگیزه ای ندارد یا اینکه ممکن است دست هایی در کار باشد که به نظر می آید از قاچاق منتفع میشوند.

عضو هیات رئیسه مجلس؛ سن انتظار خانه دار شدن حقوق بگیران بیش از ۹۰ سال است

روزنامه عصر ایرانیان به سن خانه دار شدن حقوق بگیران پرداخته است. مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس در این خصوص گفت: حقوق بگیر و کارمند اگر تمام درآمد خود را پس انداز کند میتواند پس از ۴۰ سال خانه دار شود اما با توجه به اینکه یک سوم درآمد خود را میتوانند برای خرید مسکن پس انداز کنند مدت زمان انتظار خرید خانه برای آنها به بیش از ۹۰ سال میرسد.

این اظهارات در حالی مطرح میشوند که باید درنظر بگیریم تنها درصورتی حقوق بگیران میتوانند پس از انتظار ۹۰ ساله، صاحب خانه شوند که وضعیت تورم در کشور به همین صورت باقی بماند و بیشتر نشود. درصورتی که مسائل اقتصادی در ایران و موضوع تورم، هرگز ثابت نبوده و روز به روز بیشتر میشود و مردم را در تنگناهای مالی بیشتری قرار میدهد.

آب شرب و بهداشتی پایدار در مرزها برای مراسم اربعین تأمین شد

 روزنامه افکار نوشته است؛ مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تأمین آب پایدار کمی و کیفی برای مراسم اربعین در مرزها خبر داد و این امر را جزو راهبردهای اصلی آبفای کشور دانست. اتابک جعفری افزود: ممکن است آبرسانی سیار نسبت به آب پایدار به دلیل گرمای هوا و سهولت دسترسی زائران به آب پایدار نا ایمن تر باشد به همین دلیل از طریق توسعه شبکه توزیع و خطوط انتقال در مرزها، آبرسانی از طریق تانکر تا حد بسیاری کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به منظور نظارت هرچه بیشتر از جنبه کیفی با حفاری چاه، ایجاد خطوط انتقال احداث مخزن و اتصال منابع آبی مطمئن، آب به طور دائم و پیوسته در مرزها در دسترس زائران قرار گرفت. جعفری در ادامه گفت: گفت خط جمع آوری فاضلاب نیز به شکلی شایسته در مرز مهران ایجاد شد و پساب به طور کامل به تصفیه خانه فاضلاب مهران منتقل می شود. جعفری به خدمت رسانی شرکت آب و فاضلاب کشور در شهرهای زیارتی عراق نیز اشاره کرد و گفت: در شهر کربلا شرکت آب و فاضلاب استان تهران مسئولیت خدمات رسانی را بر عهده دارد و اقدام هایی شامل ایجاد انشعاب های کافی و مناسب برای مواکب و مراکزی که نیاز آبی دارند، ایجاد یک هزار دوش حمام، تأمین آب سرویس های بهداشتی، کمک رسانی در توزیع آب بسته بندی شده و انتقال باری مخزنی های سیار به شهرهای زیارتی را پیش بینی کرده ایم.

این اقدامات درحالی انجام میشوند که تقریبا تمام شهرهای ایران درحال حاضر با معضل کم آبی یا بی آبی مواجه هستند و دولت حتی نمیتواند آب شرب کافی برای نیازهای مردم را تامین کند.

این همه دولت و یک وزیر زن

آرمان ملی به موضوع وزیر زن در کشور پرداخته و نوشته است؛ روز گذشته محمدباقر قالیباف گفت: مایه تأسف است که از ما می پرسند چند وزیر و نماینده تان خانم هستند و ما می گوییم وزیر زن که نداریم و فقط ۱۶ نماینده زن داریم. هدف او از طرح چنین موضوعی چه بود و چرا تا به امروز درباره حضور وزیر زن در کابینه صحبتی به میان نیاورده بود؟ چرایی عدم طرح این موضوع در مجلس را میتوان به اظهارات زهرا شجاعی، معاون دولت اصلاحات یافت که مجلس را یکی از مقصران عدم معرفی وزیر زن از سوی روسای جمهور میداند. او درباره موانع رفع انتصاب وزیر زن گفت: یکی از موانع، مجلس است. در این مورد ریسک پذیری زنان کم است و آقایان هم احتیاط می کنند که اگر گزینه زن برای وزارت معرفی کنند ممکن است در مجلس رای نیاورد. برخی نیز چنین عنوان میکنند با توجه به فضای اجتماعی کشور در این مقطع نیاز است تا جایگاه زنان بیش از گذشته به رسمیت شناخته شود.

چرا وزیر زن انتخاب نمیشد؟

پس از انقلاب ۱۳۵۷ تنها یک زن در کابینه احمدی نژاد به نام مرضیه وحید دستجردی حضور داشت. دستجردی هم اکنون عضو هیات علمی گروه زنان و زایمان دانشگاه تهران با سمت دانشیار است. انتظار زیادی بود تا روحانی و خاتمی هم در کابینه خود از زنان به عنوان وزیر استفاده کنند که این اتفاق رخ نداد.

گسترش فقر و اشتغال غیر رسمی در ایران

روزنامه کار و کارگر به گسترش فقر در ایران پرداخته است؛ طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس از دهه ۱۳۹۰ و با وجود افت تولید و سرمایه گذاری در کشور، اشتغال تا سال ۹۸ افزایش داشته و پس از شوک کرونا افت کرده و دیگر به سطح قبلی بازنگشته است. دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان ضرورت و الزامات تحقق رشد اقتصادی بالا و پایدار در افق برنامه هفتم اظهار داشت: بررسی های تحولات اقتصاد کشور در دهه ۱۳۹۰ نشان داد در این دهه وضعیت رفاهی خانوارها با شدت بسیار بیشتری تضعیف شده که این موضوع عمدتا ناشی از کاهش توانایی واکنش به شوک توسط خانوارهای ایرانی است. با این حال آمار نرخ بیکاری در این دهه دارای یک تناقض جدی با رشد درآمد ملی بوده؛ به گونه ای که با وجود فقیرتر شدن بیشتر مردم طی این سال ها و رشد سه برابری تعداد افرادی که زیر خط فقر به سر میبرند، اما تعداد شاغلان در این دوره افزایش داشته و از تعداد بیکاران کاسته شده است. به عبارت دیگر این گزارش نشان میدهد که به دلیل درآمد ناکافی شاغلان از بابت کاری که انجام میدهند داشتن شغل در ایران نیز باعث خروج افراد از زیر خط فقر نیست.

طبق این گزارش، افزایش سه برابری درصد افراد زیر خط فقر در سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، نرخ فقر طی دهه اخیر را ۱۱ درصد افزایش داده و از ۱۹,۴ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۳۰٫۴ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است. آمار نشان می دهد فاصله غیر فقرا تا خط فقر طی دهه ۱۳۹۰ به طور مرتب در حال کاهش بوده است. در واقع با توجه به کاهش قابل توجه فاصله افراد بالاتر از خط فقر با خط فقر انتظار بر این است با تحمیل شوک های جدید افراد زیر خط فقر با نسبت بیشتری افزایش یابند.

اشتغال غیر رسمی، کارکنان مستقل و نامتوازنی

سه مشکل اساسی در بازار کار، سهم بالای اشتغال غیر رسمی، وضعیت کارکن مستقل و عدم توازن منطقه ای بیکاری در بازار نیروی کار، مشکلاتی هستند که از شرایط نامساعد رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور تاثیر پذیرفته اند و تا حدی می توانند بر این شرایط اثرگذار نیز باشند. این مشکلات باعث شده تا آسیب وارد شده توسط شوک پاندمی کرونا به بازار نیروی کار همچنان رفع نشود.

کارکن مستقل وضعیتی است که در آن افراد در بنگاه های بسیار کوچک در بخش خدمات مشغول به فعالیت هستند. تعداد کارکنان در این بنگاه ها کمتر از چهار نفر است و افراد فعال در این بنگاه ها فاقد قرار داد معتبر هستند. سهم کارکنان با وضعیت کارکن مستقل از مجموع شاغلین کشور معادل ۳۷ درصد بوده که نمایانگر اشتغالزایی ناپایدار و کم کیفیت است. ۶۰ درصد شاغلان کشور نیز از داشتن بیمه محروم هستند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago