کیوسک امروز؛ کوچ اجباری روستاییان به شغل های غیر مولد/ ادعای علی خامنه ای؛ سپاه بزرگترین سازمان ضدتروریستی جهان است/ طبق لایحه حجاب؛ دانش آموزان زیر ۱۸ سال به فراجا معرفی میشوند/ ادعای استاندار البرز؛ افزایش قیمت نان شایعه است/ تالاب انزلی با هر تهدید یا آسیبی که در کتب مرجع برای تالاب ها لیست شده مواجه است

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

کوچ اجباری روستاییان به شغل های غیر مولد

روزنامه ابرار اقتصادی نوشته؛ طبق داده های منتشر شده از سوی مرکز آمار در بودجه خانوار سال ۱۴۰۱، ترکیب در آمدی خانوار روستایی در طی ۶ سال گذشته تغییرات قابل توجهی داشته است؛ این شاخص عموما به سه دسته اصلی تقسیم بندی می شود؛ مشاغل آزاد، مشاغل حقوق بگیر و درآمدهای غیر شغلی. در این میان یارانه حقوق بازنشستگی و اجاره مسکن شخصی از انواع درآمدهای غیر شغلی محسوب میشوند.

با بررسی روند ترکیب در آمدی و رشد سالانه اجزای درآمدی خانوارهای روستایی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱، دو مقطع مهم وجود دارد که سهم مشاغل آزاد و حقوق بگیر را تا سال های بعد از خود به طور کل تغییر داده است. نخست سال ۹۸ بود که در این سال، رشد مشاغل آزاد از مشاغل حقوق بگیر بیشتر شده و سهم مشاغل آزاد نسبت به مشاغل حقوق بگیر در ترکیب در آمدی خانوار روستایی را افزایش داده است. سهم مشاغل آزاد تا سال ۹۷ حدود ۳۱ درصد بوده اما در سال ۹۸ به ۳۳.۵ درصد می رسد. دومین مقطع مهم در بررسی درآمدهای خانوار روستایی سال ۹۹ است. در این سال به دلیل پاندمی کرونا مشاغل آزاد دچار آسیب شده و به همین دلیل تمایل مردم به کارهایی با درآمد ثابت و حتی در آمدهای غیر شغلی بیشتر میشود.

روند رشد اجزای درآمدی خانوارهای روستایی نشان می دهد در آمدهای غیر شغلی بیشتر از دو نوع درآمد دیگر رشد داشته اند. در سال ۱۴۰۱ رشد این نوع از درآمد حدود ۶۷ درصد بوده که از درآمد مشاغل حقوق بگیر و آزاد حدود ۲۰ واحد درصد بالاتر بوده است. با توجه به نکات گفته شده می توان گفت پس از شوک کرونا، روستانشینان به سمت در آمدهای کم دردسرتر گرایش پیدا کرده و زیر بار ریسک مشاغل آزاد مانند کشاورزی نرفته و سعی کردند به مرور خود را به سمت مشاغل و درآمدهای ایمن تر ببرند. در این میان، ساکنان بخش روستایی کشور تمایل بیشتری به در آمدهای غیر مولد مانند درآمد حاصل از اجاره مسکن نشان داده اند.

داده های مرکز آمار ایران نشان میدهد که روستاییان کشور نیز به سمت اجاره دادن خانه های خود رفتند و از این طریق کسب درآمد میکنند. روند رشد این درآمد گویای آن است که درآمداجاره با شیب فزاینده ای هر سال رشد داشته است. رشد این درآمد در سال ۱۴۰۱ به ۶۵ درصد رسیده که بسیار چشمگیر است. به همین دلیل است که سهم این درآمد از ترکیب در آمدی خانوار روستایی از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۱ افزایشی بوده و از حدود ۹ درصد به ۱۱ درصد رسیده است. در حقیقت وضعیت نابسامان مسکن در کشور باعث شده خانوارهای روستایی همانند خانوارهای شهری به سمت کسب درآمد از اجاره مسکن بروند و به تبع آن کسب درآمد از فعالیتهای مولد را رها کنند.

ادعای علی خامنه ای؛ سپاه بزرگترین سازمان ضدتروریستی جهان است

روزنامه اقتصاد مردم نوشته است؛ علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران صبح روز پنجشنبه  ۲۶ مرداد در دیدار شرکت کنندگان در بیست و چهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیدایش رشد و بالندگی و بحران شکنی و عملکرد سپاه  را در ابعاد نظامی، مردمی، خدماتی و سازندگی منحصر به فرد و افتخار آمیز خواند. او با منحصر به فرد خواندن تشکیل مجموعه ای با ویژگی های سپاه  در میان انقلاب های بزرگ تاریخ مدعی شد؛ نقص و ضعف در همه مجموعه های انسانی وجود دارد اما در تاریخ کشور هیچ مجموعه نظامی با این اندازه از سلامت معنوی، سیاسی، اخلاقی و انسانی وجود نداشته است.

با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی و نقش پررنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سرکوب مردم معترض در اعتراضات ۱۴۰۱، ادعاهای عجیب و غریبی همچون “سپاه بزرگترین سازمان ضدتروریستی جهان است” از سوی علی خامنه ای مطرح میشود. ادعایی که همه میدانند دروغی محض است.

طبق لایحه حجاب؛ دانش آموزان زیر ۱۸ سال به فراجا معرفی میشوند

روزنامه شرق صحبتی با رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درخصوص لایحه حجاب داشته است؛ غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس و نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم که از مخالفان اصل ۸۵ شدن لایحه حجاب است و تاکید دارد که باید همه مصوبات مجلس به طور شفاف و در صحن علنی بررسی شود تا مردم در جریان مصوبات آن قرار گیرند؛ در جلسه رأی به ۸۵ شدن این لایحه انتقادات خود را بیان کرد. او به عنوان مخالف، ضمن برشمردن مشکلات و ایرادات این لایحه در ناحیه کسب وکارها گفت: این لایحه به حوزه دانش آموزان زیر ۱۸ سال هم ورود کرده است و خانواده هایی که صبح فرزند خود را به مدرسه میفرستند باید عصر او را از کلانتری تحویل بگیرند. سخنانی که واکنش تند قالیباف را به عنوان رئیس مجلس به دنبال داشت و خطاب به او اظهارات و اطلاعات نوری را «کذب و دروغ محض» قلمداد کرد. نوری قزلجه تاکید کرد که این مستندات را از روی متن لایحه حجاب که روی سایت مجلس بارگذاری شده و در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس تهیه شده یادداشت کرده است.

او میگوید: در ماده ۸۹ این لایحه هم آورده شده است: «درباره نوجوانانی که مرتکب جرم تعزیری میشوند و سن آنها در زمان ارتکاب بین ۱۵ تا ۱۸ سال تمام شمسی است مجازاتهایی اجرا میشود. کاملا در ماده ۶۸ این ماده به نوجوان ۹ تا ۱۵ سال و ۱۵ تا ۱۸ سال اشاره دارد. به گفته او طبق متن لایحه، اگر سه بار دانش آموز مرتکب خطا شود، نوبت چهارم او را به فراجا “نیروی انتظامی” میفرستند. نیروی انتظامی هم که دانش آموز را به ستاد معرفی نمیکند بلکه او را به کلانتری که صف عملیاتی او است میفرستد.

افزایش قیمت نان شایعه است

روزنامه آرمان میهن به نقل از مجتبی عبداللهی، استاندار البرز نوشته است: افزایش قیمت بنزین و نان شایعه و هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. مشخص نیست که که استاندار البرز بر چه اساسی مدعیست که افزایش قیمت نان، “شایعه” است، درحالیکه تغییر قیمت نان تحت عنوان «متناسب‌سازی» در تهران و سایر استان‌های کشور آغاز شده است.

از اوایل مردادماه قیمت نان در برخی استان‌ها افزایش یافت. خراسان رضوی اولین استانی بود که با این موضوع روبرو شد. از روز سوم مردادماه در این استان افزایش قیمت نان اعمال شد، به ‌طوری‌ که قیمت نان بربری در مشهد از یک هزار و ۱۵۰ تومان با افزایش حدود ۴۳ درصدی به یک هزار و ۶۵۰ تومان رسیده است.

چند روز بعد یعنی در ۱۰ مردادماه ۱۳ استان دیگر نیز گرانی نان را تجربه کردند خبرگزاری مهر وابسته به حکومت نیز نوشت: خبرها از افزایش نرخ نان در حدود ۱۳ استان حکایت دارد و عنوان می‌شود تا پایان مرداد این تغییر قیمت‌ها برای سایر استان‌ها از جمله استان تهران نیز اعمال خواهد شد.

پس از آن معاون استاندار یزد این موضوع را تایید و اعلام کرد که این افزایش قیمت‌ها بر اساس «بخشنامه دولت» تا پایان مردادماه در همه استان‌ها اجرا خواهد شد.

تالاب انزلی با هر تهدید یا آسیبی که در کتب مرجع برای تالاب ها لیست شده مواجه است

روزنامه اعتماد به وضعیت تالاب انزلی پرداخته و نوشته است؛ “در صورت ادامه این وضعیت تا ۵ سال دیگر تالاب انزلی به حوضچه های جدا افتاده و کم عمق تبدیل خواهد شد.” این جمله ای است که محمد کهنسال، فعال محیط زیستی در گفت و گو با «اعتماد» عنوان میکند. او معتقد است تالاب انزلی تقریبا با هر تهدید یا آسیبی که در کتب مرجع برای تالاب ها لیست شده مواجه است. میتوان گفت نفس تالاب به شماره افتاده و سرنوشت غمناکی در انتظار این تالاب بین المللی است. همان طور که حالا دریاچه ارومیه در حالت احتضار است دور نیست روزی که تالاب انزلی هم خشک شود و از آن تنها عکسی در آلبوم ها باقی بماند. تالاب انزلی یکی از تالاب های بین المللی کشور با وسعت ۲۰ هزار هکتار است. هر چند کارشناسان با وجود اتفاقاتی که در این سال ها افتاده این رقم را کمتر از این مقدار محاسبه می کنند. تالابی که معیشت نزدیک به یک میلیون نفر به آن گره خورده است.

این تالاب که چسبیده به دریای کاسپین در شمال کشور است طبق برآوردها ۵۲ گونه ماهی و ۲۶۴ گونه پرنده را در اکوسیستم خود جا داده است اما حالا چیزی که ملوانان و ساکنان اطراف و فعالان محیط زیستی تالاب میبینند تنها لاشه ماهیان است که روی آب می آید و پرندگانی که از حالا باید به فکر لانه جدیدی برای خود باشند.

محمد درویش، فعال محیط زیست در گفت و گو با «اعتماد» یکی از مهمترین معضلات را ورود ۷۲ دهنه فاضلاب خام به این تالاب میداند. فاضلابی که در نبود تصفیه خانه شهر انزلی به شدت در حال پایین آوردن کیفیت منابع آبی تالاب است. تصفیه خانه ای که بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز به بهره برداری و تکمیل پروژه نرسیده است دومین معضل، کوه زباله در سراوان است. کوهی که ۷ لیتر در ثانیه شیرابه وارد زرجوب و گوهر رود می کند و در ادامه به رودخانه امامزاده ابراهیم و در نهایت وارد تالاب میکند. درویش، سومین معضلی که تالاب را تهدید می کند ساخت سدها و بارگذاری در بالادست میداند. یکی از این مشکلات ساخت سد لاسک این است که می تواند تیر خلاص را به تالاب انزلی بزند.

سدی که سالهاست محل بحث است و به بهانه تامین آب شرب شهرهای «شفت»، «صومعه سرا»، «رشت» و «انزلی» روی رودخانه «امامزاده ابراهیم» شفت در گیلان ساخته میشود. کارشناسان معتقدند با ساخت این سد حقابه تالاب انزلی از بین میرود و این تالاب با کاهش ارتفاع آب روبه رو خواهد شد و این کاهش ارتفاع باعث رسوب گذاری بیشتر و کاهش عرصه های آبی که محل زندگی و زیستگاه پرندگان و ماهیان است خواهد شد.

درویش چشم انداز امیدوار کننده ای از سرنوشت تالاب نمیبیند و معتقد است اگر در یک برنامه ریزی پنج ساله مشکلات تالاب حل نشود اوضاع بسیار وخیم تر از چیزی که هست خواهد شد. اما نکته ای که درویش به آن به عنوان مشکل جدید  اشاره  میکند این است که عقب نشینی دریای خزر میتواند ارتباط تالاب و دریا را قطع کند و به مرگ حتمی دریاچه منجر شود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago