کیوسک امروز؛ پروژه‌های بزرگ نفتی سوریه در اختیار ایران/ نقشه‌راه ویژه پکن برای تعمیق مناسبات تهران و ریاض/ وضعیت فقر در ایران/ ‏تیر آخر دولت برای نجات بورس؟/ زنگ خطر ناترازی بنزین گوش‌ها را کر کرد

روزنامه‌های صبح امروز، دوشنبه بیست‌‌وهفتم آذر ماه به مباحثی پیرامون پروژه‌های نفتی سوریه و ایران، نقشه‌راه ویژه پکن، فقر، دولت و بورس و همچنین ناترازی بنزین پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 64 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه کیهان مدعی شد: پروژه‌های بزرگ نفتی سوریه در اختیار ایران قرار گرفت

پایگاه خبری «العربی الجدید» نزدیک به قطر، با انعکاس تصمیم ایران برای بازسازی پالایشگاه حمص سوریه نوشت: پالایشگاه حمص نفوذ ایران در سوریه را گسترش می‌دهد و از طریق بازسازی آن، تحریم‌های ایران نیز دور زده می‌شود.

العربی الجدید با بیان اینکه ایران صاحب پالایشگاه‌هایی در سوریه و ونزوئلا با ظرفیت ۲۶۰ هزار بشکه نفت می‌شود، نوشت: علی شاهوردی، مدیرهماهنگی تعمیرات پالایشگاه‌‌های فراسرزمینی در گفت‌وگو با فارس تأکید کرده که ایران بازسازی و نوسازی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا و پالایشگاه حمص سوریه را در برنامه خود قرار داده است.

این پایگاه خبری به نقل از «عبدالقادر عبدالحمید»، کارشناس حوزه نفت تاکید کرد: «در حال حاضر نفت ایران که بیشتر اوقات خام به سوریه می‌رسد، در پالایشگاه بانیاس در سواحل سوریه پالایش و بیشتر آن به لبنان و کشورهای دیگر صادر می‌شود. در حالی که بخش کوچکی از آن برای سوریه باقی می‌ماند.»

عبدالحمید تأکید کرد: «فعالیت ایران در زمینه نوسازی پالایشگاه‌های خارجی این امکان را به ایران می‌دهد که در زمینه تعمیرات پالایشگاه‌ها خدمات خود را ارائه و سپس نفت خود را به آن کشور بفروشد. ضمن اینکه در سود پالایشی نفت نیز سهیم خواهد بود.»

این کارشناس با اشاره به اینکه سوریه نیز از افزایش قدرت ظرفیت پالایشگاه حمص نفع خواهد برد، گفت: ایران نیز می‌تواند پس از پالایش نفت صادراتی به سوریه فرآورده‌های آن را از طریق بنادر سوریه صادر کند و از این طریق تحریم‌ها را هم دور بزند.

العربی الجدید به نقل از منابعی در دمشق با بیان اینکه پروژه‌های ایران در سوریه در بیشتر هم خواهد شد، گفت: ایرانی‌ها در سوریه پروژه‌های انرژی، سایت‌های فسفات و نفت را هم به تصرف خود درخواهند آورد.

جدیدترین آمار اوپک هم نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۳ (برابر با آبان ۱۴۰۲) به سه میلیون و ۱۲۸ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۳ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

ایران در ماه اکتبر (مهرماه ۱۴۰۲) سه میلیون و ۱۱۵ هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.
ایران از ماه آگوست امسال (مردادماه) جایگاه سوم تولید نفت اوپک را از آن خود کرده و همچنان این جایگاه را حفظ کرده است.

ایران در خرداد ماه ۱۴۰۲ (ژوئن ۲۰۲۳) پس از یک سال و هفت ماه، دوباره به جایگاه چهارمی تولید نفت در اوپک بازگشت و کویت در جایگاه پنجم قرار گرفت.

در ماه مرداد ماه ۱۴۰۲ (آگوست ۲۰۲۳) ایران با پیشی گرفتن از امارات، جایگاه سوم تولید نفت در اوپک را از آن خود کرد و از آن زمان تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است.

از سوی دیگر نشریه فارن پالیسی هم از بازگشت درآمد نفتی ایران به ۴۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ خبر داده که معادل درآمد نفتی ایران در سال اول اجرای برجام است، در حالی که طبق اذعان کارشناسان، مذاکرات بین ایران و آمریکا برای رفع تحریم به بن‌بست رسیده است.

این نشریه آمریکایی عنوان کرده که جمهوری‌خواهان مدعی هستند بایدن اجازه افزایش صادرات نفت ایران را داده ‌اما تحریم‌های گسترده زمان ترامپ همچنان پابرجاست. «رابرت مالی» نماینده ویژه سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هم می‌گوید: ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که آنها اجرا
می‌شوند.

طبق اذعان فارین پالیسی، بررسی گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که سازگاری ایران با تحریم‌ها و صادرات نفت ایران از همان دوران ترامپ صعودی شده و در پاییز ۲۰۲۰ نسبت به ابتدای همان سال بیش از دو برابر شده است.

طبق آمار مؤسسه کپلر، اعمال سیاست فشار حداکثری ترامپ از سال ۲۰۱۸ رقم صادرات نفت ایران را تا سال ۲۰۱۹ به مرز صفر رساند اما به نظر می‌رسد ایران از سال ۲۰۲۰ به آرامی با سیاست فشار حداکثری سازگاری پیدا کرده و مسیرهای جدیدی برای فروش نفت پیدا کرده است.

بلومبرگ نیز که در ماه آگوست(شهریور) امسال افزایش صادرات نفت ایران را به توافق پنهانی با آمریکا ارتباط داده بود، اخیرا با عقب‌نشینی از موضع قبلی خود به شبکه‌سازی گسترده ایران اشاره کرده و خبر از افزایش ۲۰۰ تحریم نفتی جدید در دولت بایدن داد.

روزنامه تجارت در مطلبی با عنوان نقشه‌راه ویژه پکن برای تعمیق مناسبات تهران و ریاض نوشت:

اولین نشست کمیته مشترک سه‌جانبه کشورهای ایران، عربستان و چین که روز جمعه در پکن در سطح معاونان برگزار شد، روز شنبه پس از دیدار دیپلمات‌های ارشد تهران و ریاض با وزیر امور خارجه چین ابعادی ویژه‌تر به خود گرفت.

به گزارش تجارت، این نشست با ریاست «دنگ لی» معاون وزیر خارجه چین و با حضور «ولید بن عبدالکریم الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان و «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران برگزار شد.

در این نشست، اعضا نتایج مثبت احیای روابط ایران و عربستان، بازگشایی سفارت‌خانه، مساله جنگ غزه و همچنین دیدارهای دوجانبه که با میانجی‌گری چین حاصل شد را مرور کردند. طرف‌های سعودی-ایرانی همچنین تعهد کامل خود را اجرای توافق پکن که در ماه مارس گذشته به دست آمد را ابراز کردند. طرف چینی نیز بر آمادگی خود به‌منظور ادامه‌دادن نقش سازنده خود و حمایت از اتخاذ گام‌های بیشتر توسط تهران و ریاض برای تقویت روابط را ابراز کرد.

همچنین، روز شنبه، معاونان وزرات خارجه ایران با «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین و رئیس دفتر امور خارجی حزب در پکن دیدار داشتند. بنا بر گزارش‌های منتشر شده، نشست بعدی در ژوئن ۲۰۲۴ و در عربستان برگزار خواهد شد.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در جریان دیدار با باقری و الخریجی، ضمن تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز اولین نشست کمیته مشترک سه‌جانبه، گفت: چین همواره از مردم خاورمیانه در جستجوی مستقل مسیر توسعه خود حمایت کرده و از همبستگی و هماهنگی کشورهای خاورمیانه برای حل و فصل مسائل امنیتی منطقه حمایت کرده است. همچنین از عربستان سعودی و ایران در پیشبرد مستمر روند بهبود روابط حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: چین مایل است با استفاده از فرصت نشست سه‌جانبه و به منظور تحقق دوستی و حسن همجواری بین عربستان و ایران، نیروی محرکه جدیدی تزریق نماید و برای پیشبرد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه کمک‌های جدیدی را ارائه دهد.

این دیپلمات ارشد چینی برای پیشبرد مستمر روند بهبود روابط عربستان و ایران، سه پیشنهاد ارائه داد.
وی پیشنهاد اول را پایبندی به انتخاب استراتژیک آشتی دو کشور و عدم تزلزل آن عنوان کرد و گفت: بهبود روابط عربستان و ایران به نفع منافع دو طرف بوده و مطابق انتظارات جامعه جهانی است.

وزیر امور خارجه چین با بیان این که این موضوع همچنین موجب افزایش نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور خواهد شد، افزود: امیدواریم که هر دو طرف به خودمختاری استراتژیک پایبند باشند، تمرکز استراتژیک را حفظ کرده و از طریق گفتگو و مشورت، اعتماد متقابل را افزایش دهند تا به دوستی و حسن همجواری پایدار و همه‌جانبه دست یابند.

این دیپلمات ارشد چینی پیشنهاد دوم را ارتقای بیش از پیش روند بهبود روابط عنوان کرد و گفت: طرف چینی از گفتگوهای فعال عربستان سعودی و ایران برای همکاری و گسترش تبادلات انسانی در زمینه‌های اقتصادی و تجارت، امنیت، مبادلات مردمی و فرهنگی و غیره استقبال می‌کند و به منظور کمک به بهبود روابط طرفین، مایل است تبادلات خود با عربستان سعودی و ایران را تقویت کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم طرفین بیشتر با هم ارتباط برقرار کرده و مشورت کنند تا سوء تفاهم‌ها را به‌موقع برطرف سازند و از قضاوت‌های نادرست جلوگیری نمایند. در طی این روند، چین مایل است به ایفای نقش مثبت و سازنده خود ادامه دهد.

وزیر امور خارجه چین پیشنهاد سوم را حذف مداخلات خارجی عنوان کرد و افزود: عربستان سعودی و ایران با بهبود روابط در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند. خاورمیانه دیگر به عرصه منازعات ژئوپلیتیک قدرت‌های بزرگ بدل نخواهد شد، سرنوشت خاورمیانه باید در دستان مردم کشورهای منطقه خاورمیانه باشد.

وی با تاکید بر این که باور داریم عربستان سعودی و ایران، از توان و خرد کاملی (کافی) برای از بین بردن به موقع مداخلات خارجی و پیشبرد پیوسته و بلندمدت روند آشتی و حفظ صلح و ثبات بلندمدت در منطقه برخوردار هستند، تصریح کرد: چین از تلاش مشترک عربستان سعودی و ایران در شکل‌گیری موضع واحد و قدرتمندتر در میان کشورهای اسلامی در موضوع تشدید درگیری فلسطین و اسرائیل، حمایت می‌کند.

در بخشی دیگر از نشست سه جانبه دیپلمات‌های ارشد پکن، تهران و ریاض، بیانیه مشترکی در باب مساله فللسطین و جنگ غزه صادر شد. ایران، عربستان و چین در پایان نشست سه جانیه و در بیانیه‌ای مشترک درباره ادامه یافتن وضعیت فعلی در نوار غزه ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه مشترک آمده است: «ما درباره ادامه یافتن وضعیت کنونی در غزه به عنوان تهدیدی برای امنیت و صلح در منطقه، ابراز نگرانی می‌کنیم». این سه کشور همچنین بر ضرورت «توقف فوری عملیات‌ نظامی در غزه، فراهم آوردن کمک پایدار برای غیرنظامیان و مخالفت با کوچاندن اجباری فلسطینیان» تأکید کردند.

حملات رژیم صهیونیستی به مردم و زیرساخت‌های غزه که هفتادمین روز خود را سپری می‌کند، منجر به شهادت حدود ۲۰ هزار نفر شده که اغلب آن‌ها کودکان و زنان هستند. این سه کشور تاکید کردند هرگونه ترتیبات درباره آینده فلسطین باید تجسم اراده مردم فلسطین باشد و باید از حق مردم فلسطین برای ایجاد کشور و تعیین سرنوشت خود حمایت کند.

همچنین، انگ یی وزیر خارجه چین بعد از دیدار با باقری و الخریجی، با بیان این که چین همواره در کنار اکثریت کشورهای عربی و مسلمان ایستاده و از احیای حقوق مشروع مردم فلسطین حمایت می‌کند، گفت: اولویت اصلی، ترویج آتش‌بس و توقف جنگ در منطقه غزه، پیشبرد کمک‌های بشردوستانه و از سرگیری مذاکرات فلسطین و اسرائیل است.

در سطحی دیگر، الخریجی و باقری نیز در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی چین، از اثرگذاری این نشست در اجرای توافق پکن و پیشبرد بهبود روابط عربستان و ایران تشکر و اظهار کردند: روابط عربستان و ایران در مسیر مثبتی به پیش می‌رود.

آنها همچنین تصریح کردند: دو طرف به تقویت همکاری‌ها در زمینه اقتصادی، تجاری، امنیتی، مبادلات مردمی و فرهنگی و غیره ادامه خواهند داد و برای رسیدن به نتایج آشتی بیشتر و پیشبرد مشترک امنیت، ثبات و توسعه منطقه ادامه خواهند داد. توافق پکن، صفحه جدیدی را برای نقش‌آفرینی فعال چین در خاورمیانه باز کرده است.

عربستان سعودی و ایران از چین برای ایفای نقش بیشتر در توسعه منطقه خاورمیانه استقبال و حمایت می‌کند و مایل هستند با طرف چینی برای حفظ چندجانبه‌گرایی، ارتقای توسعه و پیشرفت منطقه و جهان و نوشتن فصل جدیدی در همکاری‌های سه‌جانبه همکاری کند.

الخریجی و علی باقری همچنین ضمن تشکر از ابتکارات و تلاش‌های چین برای تنش‌زدایی از اوضاع غزه، تمایل خود را برای تقویت همکاری‌ها با چین در زمینه‌های دوجانبه و چندجانبه و نیز پیشبرد مساله فلسطین و رسیدن به راه‌حل عادلانه و پایدار در اسرع وقت اعلام کردند.

روزنامه شرق به گزارشی درباره وضعیت فقر در ایران پرداخت و نوشت:

اخیرا بانک جهانی گزارشی درباره وضعیت فقر در ایران منتشر کرده که در رسانه های ایران نیز کم وبیش به آن پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش طی سالهای ۲۰۲۰-۲۰۱۱ جمعیت زیر خط فقر مطلق از حدود ۲۰ درصد به ۲۸۰۱ درصد رسیده و ۴۰ درصد خانوارها نیز در معرض افتادن به زیر خط فقر هستند.

در این دوره ۱۰ میلیون نفر دیگر از جمعیت ایران زیر خط فقر رفته اند و نابرابریهای اجتماعی هم تشدید شده است خانوارهای زن سرپرست خانوارهای روستایی و خانوارهای پرجمعیت بیشتر در معرض فقر قرار دارند.

همچنین نیروی کار شاغل در بخش کشاورزی بیشتر در معرض فقر قرار دارند. علاوه بر افزایش جمعیت فقیر، شکاف و شدت فقر نیز به میزان معناداری طی این دوره افزایش یافته است. ایران در مقایسه با کشورهای هم سطح خود به لحاظ درآمد سرانه جمعیت فقیر بیشتری دارد.

نکته دیگر این است که برآورد خط فقر ملی بر اساس برابری قدرت خرید با خط فقر ۶.۸۵ دلار در ازای هر نفر در روز منطبق شده است. در ادامه برخی از یافته های این گزارش را به اختصار میخوانید

وضعیت استان سیستان و بلوچستان قابل توجه است. این استان هم در ابتدا و هم در انتهای دوره مورد بررسی فقیرترین استان کشور بوده است و همچنان شکاف زیادی با میانگین کشور و سایر استانها دارد اما وضعیت فقر طی این مدت در این استان افزایش معناداری نداشته است.

این در شرایطی است که طی همین دوره خشک سالی در این استان تشدید شده و جابه جاییهای جمعیتی درون استانی و برون استانی زیادی هم رخ داده است.

همچنین طی این دوره تنها دو استان مازندران و بوشهر کاهش فقر را تجربه کرده اند؛ این کاهش در بوشهر میزان معنادارتری بوده است. در حالی که طی این دوره در استان بوشهر نه سرمایه گذاری های ویژه ای انجام شده و نه سیاستهای خاصی در این استان اجرا شده است چه عواملی میتوانند در این روند کاهشی نقش داشته باشند؟

مناطق شمال غربی و جنوب شرقی در حالی که کمتر از ۲۰ درصد جمعیت را دارند ۳۲ درصد زیر خط فقر مطلق اند. طی این دوره در مناطق شمال غربی جمعیت فقیر از ۱۶ به ۳۶ درصد و در مناطق جنوب شرقی از ۴۳ درصد به ۵۲ درصد رسیده است.

طی این دهه جمعیت زیر خط فقر در آذربایجان غربی سه برابر شده از ۱۳.۶ درصد به ۴۴ درصد. نرخ فقر در تهران و مناطق مرکزی کشور که ۴۰ درصد جمعیت را دارند حدود ۲۴ درصد است تهران و شمال حاشیه دریای خزر کمترین رشد فقر را داشته اند؛ حدود دو درصد در بخشی از گزارش وضعیت فقر در سه برش زمانی بر اساس برجام تحلیل شده است.

در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ جمعیت فقیر رو به افزایش بوده و بعد از آن تا سال ۲۰۱۷ روند فقر کاهشی شده اما از سال ۲۰۱۷ و با تشدید تحریم های اقتصادی فقر به سرعت افزایش یافته است.

در فاصله ۲۰۱۷- ۲۰۱۴ و در نتیجه برجام فقر تا اندازه ای کاهش یافت اما اگر در این دوره نظام بازتوزیع به نفع فقرا عمل میکرد. احتمالا فقر به میزان ۲۰۷ درصد بیشتر پایین می آمد به عبارتی، منافع برجام بیشتر به نفع طبقات بالا توزیع شده و در دوره رونق نسبی در سیاست گذاری ها نسبت به باز توزیع بی توجهی شده است.

بر اساس این گزارش ۴۰ درصد پایین درآمدی در این دوره، منافع کمتری به دست آورده اند. مصرف ۶۰ درصد بالایی تقریبا دوبرابر بیش از ۴۰ درصد پایین افزایش یافته است. این افزایشها برای خانوارهای بالا یک محافظی را برای دوره رکود ایجاد میکند.

در مجموع طبقه پایین طی دوره رکود بیشترین آسیب را متحمل میشود و در دوره رونق کمترین بهره را میبرد بر اساس گزارشی که چند سال قبل در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شد بیشتر منافع حاصل از کاهش تحریم ها و رونق نسبی اقتصادی بعد از برجام به طبقات بالا و متوسط بالای شهری رسید و طبقات پایین و روستاییان بهره بسیار کمتری از آن بردند آموزش همچنان نقش مهمی در تفاوت وضعیت خانوارهای فقیر و غیر فقیر دارد.

خانوارهایی که سطح تحصیلات سرپرست آنها بالاتر است کمتر در معرض فقر قرار دارند و برای خانوارهایی که سرپرست تحصیلات عالی دارد این تفاوت بیشتر است خانوارهایی که تحصیلات سرپرست آنها در سطح ابتدایی است تا سه برابر بیشتر از خانوارهایی که تحصیلات سرپرست آنها از دیپلم به بالاست در معرض فقر قرار دارند بر اساس این گزارش وجود نابرابریهای ساختاری بین شهر روستا زن مرد افراد با بدون تحصیلات متوسطه تأثیر زیادی بر وضعیت فقر خانوارها دارد و حتی در دوره رشد و رونق اقتصادی نیز این نابرابری های ساختاری رفع نمیشود و باید سیاستهای مشخصی برای این نوع از نابرابریهای
نهادینه شده داشت افزایش دسترسی به آموزش باکیفیت و فراهم کردن شرایط مناسب برای ورود زنان به بازار کار رسمی از جمله سیاستهایی است که باید به آنها توجه کرد.

اگرچه در سالهای پس از انقلاب یک قرارداد اجتماعی قوی برای مقابله با نابرابری های اجتماعی در کشور شکل گرفت اما این قرارداد در طول زمان فرسوده شد.

بهبود دسترسی به آموزش و گسترش فرصتهای شغلی میتواند به بهره مندی فراگیرتر از دوره های رشد اقتصادی کمک کند در بخش پیشنهادهای گزارش یکی از پیشنهادها پرداخت مستقیم یارانه انرژی است اما توضیح داده نشده که اگر بنا بود چنین سیاستی تأثیری بر کاهش فقر داشته باشد چرا اعمال آن در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در ایران نه تنها به کاهش فقر کمک نکرده بلکه بر اساس یافته های گزارش پس از اجرای این سیاستها نیز روند فقر افزایشی بوده است. در سال ۲۰۱۸ منابع حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی در برخی صنایع انرژی بر مانند پالایشگاه ها به طور هدفمند بین ۱۱ میلیون خانوار توزیع شد و در سال ۲۰۱۹ نیز منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین تقریبا به همه خانوارها پرداخت شد. بر اساس برآوردهای رسمی حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی در سال ۲۰۲۲ و توزیع ما بازای نقدی بین خانوارها نیز در افزایش حدود ۷۰ درصدی سرانه خط فقر نقش اصلی را داشته است.

با توجه به برآوردهای سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به نظر میرسد فقر در ایران در محدوده ۳۰ درصد تثبیت شده است. در چنین وضعیتی مقابله با فقر باید بر سیاستهای عمومی آموزش سلامت مسکن اشتغال متمرکز باشد و سیاستهای مستقیم مانند پرداخت یارانه جدید دیگر تاثیر معناداری بر کاهش فقر ندارد؛ هر چند بسته به محل تأمین منابع آن ممکن است تا اندازه ای از شکاف و شدت فقر بکاهد.

روزنامه هم‌میهن به گزارشی پرداخت با عنوان ‏تیر آخر دولت برای نجات بورس؟

خبرهای تجدید ارزیابی دارایی‏‌ها کماکان داغ است؛ تورم بلای جان دارایی شرکت‌های بورسی هم شده است. بر همین اساس هم رئیس سازمان بورس از شرکت‌‏های بزرگ‏ بورسی و بانک‏‌ها دعوت کرده تا امروز در یک هم‌‏اندیشی با حضور وزیر اقتصاد، دیدگاه‏‌های خود را به اشتراک بگذارند.

در شرایطی که بازار سرمایه این روزها رمق چندانی ندارد، برخی کارشناسان و فعالان بازار معتقدند این اقدام می‏‌تواند جان تازه‌‏ای به بورس بدهد. با این همه نقدهایی نیز بر آن وارد می‏‌شود. برخی کارشناسان دیگر معتقدند، شیوه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‏‌ها که چندسالی است در کشور مرسوم شده، بسیار پرهزینه است و به‏‌جای آن، شرکت‌‏ها همواره می‌‏توانند دارایی‏‌های خود را ارزیابی کرده و پس از اخذ تأییدیه از مراجع مستقل و معتبر، ارزش‏‌های جدید را در قالب یادداشت‌‏های همراه صورت‏‌های مالی خود افشا کنند و نیازی به شناسایی درآمد ناشی از اضافه ارزش نیست. با این همه کفه دیدگاه‏‌های مختلف در این زمینه به نفع رونق بورس، سنگینی می‏‌کند.

چند روزی است خبرهایی در خصوص تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی به گوش فعالان بازار سهام می‌رسد.

همین اخبار باعث شده است تا نظرها تا حدودی دوباره به بازار سهام جلب شود. دلیل این جلب توجه هم در پیامدهایی است که تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها روی قیمت سهام می‌گذارد. تجدید ارزیابی دارایی به معنای این است که دارایی‌های شرکت‌ها به‌عنوان مثال زمین و ساختمان‌ها دوباره ارزش‌گذاری می‌شوند. در چند سال گذشته، تورم افزایش چشمگیری داشته و بهای زمین و مسکن رشد چشمگیری داشته است. نگاهی به قیمت منازل مسکونی و زمین نیز چنین موضوعی را نشان می‌دهد.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، از سال ۱۳۹۷ تا آبان ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف‌کننده که به نوعی سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات را نشان می‌دهد، ۴/۵برابر شده است.

براساس گزارش بانک مرکزی، قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران نیز از حدود ۱۱ میلیون تومان در پایان سال ۱۳۹۷ به ۷۵ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان در آبان‌ماه ۱۴۰۲ رشد کرده است. این یعنی قیمت هر متر منزل مسکونی در پایتخت در این مدت ۸۶/۶برابر شده است.

این اعداد و ارقام که نشان‌دهنده سطح تورم و رشد قیمت دارایی‌ها هستند، نشان می‌دهند که قیمت دارایی‌های شرکت‌ها هم باید افزایش پیدا کرده باشد. با این حال، دارایی بسیاری از شرکت‌های بورسی تجدید ارزیابی نشده است.

تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌هایی که املاک و ساختمان دارند و چند سال از آخرین تجدید ارزیابی آنها گذشته، می‌تواند روی اقبال به آن شرکت‌ها مؤثر باشد و در نهایت روی قیمت سهام آنها نیز تاثیر مثبتی بگذارد.

البته که این تجدید ارزیابی دارایی منحصر به املاک و ساختمان نیست و ماشین‎آلات، تجهیزات و مواردی از این دست را نیز که دچار استهلاک می‌شوند، شامل می‌شود. تعیین اثر تجدید ارزیابی دارایی‌ها از محل دارایی‌های استهلاک‌پذیر کمی دشوار است، اما در مورد دارایی‌هایی که غیرمستهلک هستند، ارزیابی تا حدودی ساده‌تر است. موج تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند روی شرکت‌هایی که دارایی‌های غیرمستهلک دارند، تاثیر مثبتی بگذارد. همین مسئله در نهایت می‌تواند روی نگاه فعالان بازار سهام اثرگذار باشد.

با این حال، شاید تنها تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای رشد چشمگیر و بلندمدت بورس کافی نباشد، چراکه بازار سهام برای رشد بلندمدت به تقویت جریان نقدی شرکت‌ها نیاز دارد. این مسئله است که روی سودآوری شرکت‌ها اثر می‌گذارد و رشد بلندمدت بورس را به دنبال دارد.

روزنامه ابرار اقتصادی نوشت: زنگ خطر ناترازی بنزین گوش‌ها را کر کرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس به بیان توضیحاتی درباره گرفتار شدن کشور در معضل ناترازی بنزین پرداخت و گفت: برای حل ناترازی بنزین نیازمند پالایشگاه سازی بهینه سازی خودروها، متنوع کردن سبد سوختی و … هستیم.

هادی بیگی نژاد در گفت و گو با موج، در خصوص معضل ناترازی بنزین در کشور و نیازمند شدن کشور به واردات گسترده این فرآورده سوختی برای سال آینده :گفت مسئله بنزین مسئله امسال و سال قبل کشور نیست بلکه خیلی سال است که کشور درگیر با مسئله بنزین است و همیشه ما رقم بسیار بالایی از اعتبارات را برای بنزین صرف می کردیم.

وی در ادامه بیان کرد برای حل این موضوع شروع به پالایشگاه سازی کردیم و توانستیم سالها نه تنها از واردات رهایی پیدا کنیم بلکه صادر کننده بنزین هم شدیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت اما امسال یعنی سال ۱۴۰۲ به علت اینکه ظرفیت پالایشی کشور از سالهای گذشته متوقف شده بود در نتیجه ما به یک وارد کننده بنزین تبدیل شدیم.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: سالانه یک ظرفیت جدیدی برای مصرف کشور ایجاد میشود مثل خودروهای جدیدی که به چرخه وارد میشود. سالانه ۱ تا ۲ میلیون خودرو جدید به ناوگان کشور اضافه میشود و از سوی دیگر خودروهای فرسوده و قدیمی هم از چرخه
خارج نمی شوند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: از سوی دیگر با این اقدامات مصرف ما افزایش پیدا میکند. اگر به موازات این افزایش مصرف پالایشگاه سازی نداشته باشیم پس . حتما دچار ناترازی دوم اگر چنانچه بهینه سازی مصرف بنزین هم نداشته باشیم باز هم دچار می شویم در مرحله مشکل می شویم.

بیگی نژاد با بیان اینکه ما هم اکنون به این نقطه مشکل برخورد کرده ایم توضیح داد: در حال حاضر به دلیل اینکه پالایشگاه سازی انجام نداده ایم بهینه سازی مصرف نیز نداشته ایم به یک وارد کننده بنزین تبدیل شده ایم سال آینده واردات بنزین بیشتر هم خواهد شد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد راهکار مقابله با این ناترازی بنزین این است که پالایشگاه سازی کنیم و هر چه زودتر پالایشگاه ها را وارد مدار کنیم و در مرحله دوم برای تولید خودروهای کم مصرف و هیبریدی و اسقاط خودروهای فرسوده حتماً باید اقداماتی انجام دهیم.

بیگی نژاد معتقد است که از سوی دیگر باید اقدام به بهینه سازی موتورهای خودروها نیز کنیم اما برای این موضوعات متاسفانه سیاست جدی و عملیاتی وجود ندارد برای بهینه سازی مصرف تولید خودروهای برقی و هیبریدی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اراده جدی‌ وجود ندارد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت وزارت صمت بعد از انتصاب وزیر جدید در این خصوص جدی شده است وزارت نفت هم اعتباری را برای این موضوع تخصیص داده است ولی در مجموع در کشور تحرک جدی برای این موضوع نمیبینیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد لذا اگر به این موارد توجه نکنیم هر چه جلوتر برویم مشکلات ما بیشتر خواهد شد و همچنین رقم واردات ما نیز افزایش پیدا میکند واردات هر لیتر بنزین چیزی حدود ۶۰ سنت برای ما هزینه دارد در این شرایط هر چه جلوتر برویم شرایط حادتر هم میشود و باید بخش عمده ای از منابع ملی کشور را صرف واردات بنزین کنیم.

وی در ادامه افزود: از سوی حرکت به سمت دوگانه سوز کردن خودروها هم یکی از این راه ها است و در کنار سایر موارد باید دوگانه سوز کردن خودروها هم در دستور قرار بگیرد.

آخرین‌ها از کیوسک امروز