کیوسک امروز؛ پایان سلطه دلار، از خیال تا واقعیت/ اقدام احتمالی اروپایی‌ها در نشست شورای امنیت/ تکرار ادعای کویت درباره میدان آرش توسط عربستان/ دولت حریف تورم نیست/ افزایش مصرف الکل طی دو دهه اخیر

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

امیدواری برای پایان سلطه دلار؛ از خیال تا واقعیت؟!

روزنامه مردم‌ سالاری تاثیر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بر اقتصاد کشور را بررسی کرده است.

مهمترین انتظاری که از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای پس از سالهایی که ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان حضور داشت این است که این عضویت بر وضعیت اقتصادی نابسامان کشور در این روزها تاثیر بگذارد. در واقع این موضوع به عنوان اولویت اول و اضطراری مردم چنان اهمیتی دارد که هر تغییر و تحول بین المللی را فقط بر اساس این معیار ارزیابی می کنند.

اما این فقط مردم نیستند که چنین انتظاری دارند بلکه بیش از آنها دولت که ماه هاست سردرگم است و استراتژی اقتصادی مشخصی ندارد، هم می کوشد تا با استفاده بردن از مزایای این سازمان و گسترش مناسبات تجاری با اعضای آن، بازدارندگی تحریمهای غرب و بویژه آمریکا را دور بزند و به طور نسبی در مسیری حرکت کند که سالها فقط شعار آن داده شده است اینکه تحریمها هیچ تاثیری ندار!

شاید بر همین مبناست که شاه بیت سخنان سید ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نشست سران سازمان شانگهای بیان انتظار ایران برای پایان سلطه دلار در اقتصاد جهانی بود. رئیسی تاکید کرد که در کنار نظامی گری آنچه بسترساز نظام سلطه غربی شده، سلطه دلار است و لذا هرگونه تلاش برای شکل دهی به یک نظام عادلانه بین المللی نیازمند حذف دلار است».

اما آیا واقعا توان و امکان این سازمان به اندازه ای هست که بتوان این آرزوی دیرینه کشورهایی مثل ایران، چین و روسیه را محقق کند؟ این موضوع را باید با توجه به این واقعیت بررسی کرد که تجربه یورو نشان داد که حتی رقابت جهانی با دلار هم کار ساده ای، نیست چه برسد به اینکه به سلطه دلار پایان داد.

محمد مهاجری روزنامه نگار اصولگرا مهرماه سال گذشته زمانی که زمزمه عضویت ایران در شانگهای بالا گرفته بود در توییتی نسبت به این اخبار واکنش نشان داد و نوشت: «سازمان شانگهای اگر قرار بود فایده ای داشته باشد دو سوم اعضایش برای اقتصاد روزمره شان، لنگ نبودند… ذوق زدگی دولت رئیسی برای پیوستن به این سازمان تشریفاتی، یعنی الکی خوش بودن به اینکه دیپلماسیمان سقف آسمان را شکافته!

همچنین پیمان مولوی دبیر انجمن اقتصاددانان ایران نیز عنوان کرده بود پیمان شانگهای مهم است و لازم نیست کسی به آن اذعان کند، اما سوال این است ایران چه طرفی از آن خواهد بست؟ آیا میتواند داده ستانده را متوازن کند؟ تجربه فرصت سوزیهای قبلی در بخش نفت، گاز و … ما را مأیوس می کند؛ چون در تمام کشورهای عضو این پیمان، اقتصاد، اولویت اصلی است.»

اقدام احتمالی اروپایی‌ها در نشست شورای امنیت

روزنامه شرق از اقدام احتمالی اروپایی‌ها در نشست دوره‌ای شورای امنیت و سرنوشت مذاکرات گزارش داده و نوشته است:

در حالی که سه کشور اروپایی عضو برجام آلمان، فرانسه و انگلستان از تداوم تحریمهای تسلیحاتی و موشکی ایران مغایر با قطع نامه ۲۲۳۱ بعد از ۱۸ اکتبر (۲۶) مهر) خبر داده اند و در ادامه واکنش دست به عصای تهران را شاهد بودیم قرار است که امروز پنجشنبه نشست دوره ای شورا با دستور کار مشخص بررسی قطع نامه ۲۲۳۱ برگزار شود.

در این باره چهارشنبه هفته گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع دیپلماتیک گزارش داد که به ایران اطلاع داده شده است اتحادیه اروپا قصد دارد تحریمهای ساخت موشکهای بالستیکی ایران را که طبق توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ اعمال شده و قرار بود تا اکتبر سال ۲۰۲۳ برقرار باشند حفظ کند.

دیپلماتهای اروپایی در گفتگو با رویترز برای حفظ تحریم موشکی اتحادیه اروپا علیه ایران سه دلیل ذکر کرده بودند که به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی احتمال انتقال موشکهای بالستیک ایران به روسیه و محروم کردن ایران از مزایای توافق هسته ای بازمی گردد.

علی شمسی پور، تحلیلگر سیاسی، ارزیابی کاملا متفاوتی دارد و میگوید که اگر سه کشور اروپایی در کنار آمریکا بتوانند نشست دوره ای شورای امنیت را علیه ایران به نحوی مدیریت کنند که گزارش آنتونیو گوترش به نقض اقدامات هسته ای و موشکی ایران با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ منتهی شود و غرب توجیه حقوقی برای تمدید تحریمهای موشکی پیدا کند، فضا به سمتی پیش خواهد رفت که حتی از دیدگاه این تحلیلگر امکان فعال شدن مکانیسم ماشه وجود دارد.

مکانیسم ماشه (Snapback نوعی سازوکار حل اختلافات در توافق هسته ای است که رجوع به آن دو بند ۳۶ و ۳۷ برجام میتواند به بازگشت خودکار تحریمهای بین المللی علیه ایران منجر شود و نکته حائز اهمیت در مورد مکانیسم ماشه این است که چین و روسیه امکان و تو ندارند.

به گفته شمسی پور «استفاده احتمالی پاریس، برلین و لندن از مکانیسم ،ماشه، نه تنها برجام را بلااثر و بلا موضوع میکند، بلکه لغو تحریم های تسلیحاتی در سال ۲۰۲۰ را که امکان فروش قانونی پهپادهای ایرانی به روسیه را فراهم کرده و به ایران این اجازه را داده بود که بتواند از خرید جنگنده های سوخو-۳۵ روسی حرف بزند هم از دستور کار خارج خواهد شد».

تکرار  ادعای کویت درباره میدان آرش توسط عربستان

بر اساس گزارش روزنامه اقتصاد ملی، بعد از ادعاهای وزیر نفت کویت این بار یک منبع در وزارت خارجه عربستان نیز مدعی شد که میدان گازی آرش حق مشترک عربستان و کویت است و از ایران می خواهیم که مذاکرات در این خصوص را آغاز کند.

اخیرا محسن خجسته مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت که هم اکنون میدان نفتی مشترک تعیین تکلیف نشده ای بین ایران و عربستان وجود ندارد از سوی دیگر با توجه به احیای روابط بین دو کشور کارهای مقدماتی برای انجام همکاری دوجانبه آغاز شده است.

این در حالی است که اکنون کویت و عربستان مدعی شدند منابع طبیعی میدان گازی الـــدره (آرش) تنها حق مشترک این دو کشور است و طرف دیگری در آن حق ندارد.

یک منبع در وزارت خارجه عربستان در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واس) مدعی شد که میدان گازی الدره(آرش) حق مشترک عربستان و کویت است و تنها این دو کشور حق حاکمیت کامل بر آن را دارند.

سعد البراک، معاون نخست وزیر و وزیر نفت کویت در ادعایی عجیب گفت که کشورش به طور کامل مواضع و اقدامات ایران در این خصوص را نمی پذیرد.

وی مدعی شد که میدان گازی آرش یک منبع و ثروت طبیعی برای عربستان و کویت است و تا زمان ترسیم مرزهای دریایی هیچ طرف دیگری در آن حق ندارد. وزیر نفت کویت مدعی شد که مواضع ایران درخصوص این میدان گازی ما را غافلگیر کرد و با ساده ترین قوانین روابط بین المللی در تضاد است.

وی گفت که عربستان و کویت توافق نظر دارند که یک طرف مذاکره هستند و از ایران می‌خواهیم که ابتدا به ترسیم مرزهای دریایی بین المللی پایبند باشد.

دولت حریف تورم نیست

روزنامه کار و کارگر به نقل از یک عضو شورای عالی کار نوشت: دولت نه قدرت مهار تورم را دارد نه جسارت پذیرش وضعیت معیشت مردم!

بیست و دوم خرداد، سه عضو کارگری شورای عالی کار در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار برگزاری نشست این شورا با موضوع ترمیم دستمزد شدند.

هنوز نشست درخواستی برگزار نشده ضمن اینکه پاسخ به درخواست رسمی اعضای کارگری، فقط جوابیه ای بود که رسانه ها در بیست و سوم خرداد منتشر کردند. در جوابیه مذکور، وزارت کار تورم ادعایی نمایندگان کارگری را غیر واقعی خواند و مدعی شد دولت به موفقیت نسبی در مهار تورم دست یافته و در مجموع قرار نیست مزد کارگران ترمیم شود.

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار ضمن انتقاد از قانون گریزی دولت و وزارت کار می گوید: متاسفانه مسئولان ما به جای اینکه مشکلات را حل کنند عدد و آمار ارائه می دهند. وظیفه من نماینده کارگر یا شمای رسانه است که بگوییم فلان درد وجود دارد. وظیفه آقایان بیان دردها نیست و باید مشکلات موجود را حل کنند. الان مسئولان و نمایندگان مجلس در کل دو دسته اند؛ یک عده با ما همراهند و تایید می کنند گرانی و تورم هست، یک عده هم کلا تکذیب میکنند تورمی در کار است اما هیچ کدام کاری در جهت حل بحران کنند در این بین چه کسی قرار است مشکلات را حل کند؟ نماینده مجلسی که میداند خط فقر ۳۰ میلیون تومان است و مزد کارگر ۹ میلیون چرا یک بار وزیر کار را به مجلس نمیکشد تا استیضاح کند؟ فراکسیون کارگری مجلس چرا یک بار اقدامی نمیکند؟

وی افزود: در نهایت اینکه بحران معیشت عمیق است. ما تا آخر تیرماه یعنی تا زمان برگزاری نشست بعدی شورای عالی کار صبر میکنیم و اگر موضوع دستمزد در دستور کار نشست بعدی نبود، حتما به عنوان نمایندگان کارگری اقدامی که باید صورت بگیرد را انجام خواهیم داد.

افزایش مصرف الکل طی دو دهه اخیر

بر اساس بررسی روزنامه اعتماد، نتایج ۱۴ تحقیق در دو دهه اخیر حاکی از افزایش مصرف الکل در کشور است.

از اول خرداد تا ۱۲ تیر بیش از ۳۰۹ نفر در ایران به دلیل نوشیدن مشروب حاوی متانول مسموم شده و بیش از ۳۱ نفر جان باختند.

طبق گزارش‌هایی که مسئولان قضایی و اورژانسهای ۷ استان کشور طی یک ماهه اخیر ارائه کرده اند، از اول خرداد تا ۱۲ تیر بیش از ۳۰۹ نفر از شهروندان بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی حاوی متانول مسموم شده و بیش از ۳۱ نفر از مسموم شده ها فوت کرده اند.

قید «بیش» در این فاجعه ضروری است چون هیچ آمار قطعی درباره تعداد افرادی که به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی حاوی متانول مسموم شده اند در دست نیست و گزارشها فقط مستند به مراجعات مراکز درمانی است در حالی که ممکن است تعدادی از قربانیان، به دلیل ترس خانواده و اطرافیان از عواقب قضایی و جرم انگاری نوشیدن الکل، حتی به مرکز درمانی هم منتقل نشده باشند اما همین اعداد خام و غیر قابل اعتماد هم گستردگی بحران مصرف ناآگاهانه مشروبات الکلی دست ساز را تایید می کند.

بیش از ۳۰۹ قربانی در ۷ استان هرمزگان، البرز، تهران، گیلان، مازندران، قزوین و آذربایجان غربی؛ حدود ۱۰ نفر در هر روز ؛ میشود این آمار را با فاجعه فروردین ۱۳۹۹ و جان باختن بیش از ۶۰۰ نفر از مسموم شده های مصرف مشروب حاوی متانول مقایسه کرد.

فروردین ۱۳۹۹ و در دومین ماه بعد از آغاز همه گیری کرونا در کشور، مسوولان دستگاه قضایی اعلام کردند که در یک بازه ۵۰ روزه از ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تا ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ بیش از ۳ هزار نفر بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی حاوی متانول، مسموم شده و بیش از ۶۰۰ نفر از مسموم شده ها فوت کرده اند.

معلوم نیست این اعداد تا چه زمانی و تا چه حدی افزایش خواهد داشت. نتیجه بررسی‌های «اعتماد» بر تعدادی از تحقیقات دهه های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ از وضعیت مصرف مشروبات الکلی نشان میدهد در این ۲۰ سال، هم میزان مصرف و هم شدت مصرف مشروب در کشور رو به افزایش بوده است در این دهه جدید که دومین سالش را آغاز کرده ایم هم اعداد نزولی نیست.

روز پایانی خرداد امسال رییس سازمان پزشکی قانونی کشور از افزایش ۳۰ درصدی فوت مسموم شده های مشروبات الکلى حاوی متانول در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

هفته گذشته هم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت که طی یک ماهه اخیر آمار مسمومیتهای متانول در محدوده تحت پوشش این دانشگاه (مناطق ۲، ۵ ۶، ۹، ۱۸ ، ۲۱ ، ۲۲ شهر تهران شهر قدس، بهارستان رباط کریم شهریار و ملارد افزایش داشته چنان که از ابتدای خرداد تا هفتم تیر ماه ۱۵۴ فرد مسموم با متانول به مراکز درمانی تحت پوشش این دانشگاه منتقل شده اند که ۱۱ نفرشان فوت کرده اند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago