کیوسک امروز؛ وزارت اطلاعات: مرتبطان تیم تروریستی کرمان در ۶ استان دستگیر شدند/ خاورمیانه بر لبه پرتگاه جنگ تمام‌عیار/ افت قابل توجه صادرات نفت به چین/ پایان تورنمنت صلاحیت‌ها/ سه مواجهه با تروریسم، بررسی موضع‏‌گیری اصول‏گرایان، اصلاح‌‏طلبان و براندازان نسبت به حملات کرمان

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه شانزدهم دی ماه به مباحثی پیرامون ادعای بازداشت افراد مرتبط با انفجارهای کرمان، جنگ در خاورمیانه، کاهش صادرات نفت به چین، انتخابات در ایران و نحوه مواجهه با تروریسم پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 40 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه جوان با انتشار اطلاعیه وزارت اطلاعات نوشت؛ مرتبطان تیم تروریستی کرمان در ۶ استان دستگیر شدند.

وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای جزئیات جدیدی از حادثه تروریستی کرمان را اعلام کرد.

۱. در زمان کوتاهی پس از وقوع آن حادثه جانسوز، سربازان گمنام امام زمان (عج) اولین رد‌های عوامل تروریست داعشی را کشف و به منظور شناسایی سایر عوامل همکار و حمایت کننده تروریست‌ها و نیز جنایتکاران احتمالی دیگر، با همکاری کلیه واحد‌های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی کشور، اقدامات گسترده اطلاعاتی، فنی و امنیتی سراسری را به اجرا گذاشتند.

۲. از دو تروریست معدوم انتحاری، یک نفر ملیت تاجیکستانی داشته و هویت تروریست دوم هنوز به صورت قطعی احراز نشده است.

۳. با شناسایی عوامل انتقال تروریست‌ها به داخل کشور، اولین عملیات دستگیری عوامل مذکور در غروب روز حادثه انجام شد.

۴. در بامداد روز بعد (پنج‌شنبه ۱۴ دی ماه) اقامتگاه مورد استفاده دو تروریست معدوم در حومه شهر کرمان شناسایی و نیز دو عنصر پشتیبانی و تأمین‌کننده اقامتگاه مذکور، شناسایی و بازداشت شدند.

۵. در ادامه عملیات، ۹ نفر از شبکه پشتیبانی تیم تروریستی و مرتبطین آن در شش استان کشور شناسایی و بازداشت شدند. قطعاً این عملیات تا بازداشت آخرین فردی که به هر شکل و به هر اندازه در پشتیبانی از جنایتکاران مورد نظر دخالت داشته‌است، استمرار خواهد یافت.

۶. عدم صدور بیانیه تا این لحظه، به دلیل کشف تجهیزات انفجاری آماده در محل اقامت تروریست‌ها بود که می‌توانست بیانگر احتمال وجود و مراجعه عوامل دیگر برای انتقال مواد انفجاری و به کارگیری در سایر اماکن باشد.

بخشی از تجهیزات مکشوفه عبارت‌اند از: دو جلیقه انفجاری، دو دستگاه ریموت کنترل از راه دور، دو چاشنی انفجاری، چند هزار ساچمه مورد استفاده در جلیقه‌های انفجاری، سیم کشی‌های آماده شده برای جلیقه‌ها و مقادیری مواد اولیه انفجاری.

۷. از آنجا که عملیات شناسایی و نیز اقدامات تأمین ثانویه در گستره داخل و خارج از کشور، با تمام ظرفیت‌های موجود در حال انجام می‌باشد، لذا سایر اطلاعات حاصله، در زمان مقتضی به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

روزنامه اعتماد به گزارشی با عنوان خاورمیانه بر لبه پرتگاه جنگ تمام‌عیار پرداخت.

رسانه‌های غربی یکصدا مدعی‌اند که ترور خونین صالح العاروری، مرد شماره دوم حماس و همزمانی‌اش با حمله تروریستی به کرمان در سالروز ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، خاورمیانه و ایالات متحده را در آستانه جنگ منطقه‌ای قرار داده است. تنها ساعاتی بعد از حمله تروریستی به کرمان، رسانه‌ها از حمله پهپادی ایالات متحده به عراق خبر دادند؛ حمله‌ای که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت، در حالی که ایالات متحده مدعی شد که در جریان این حمله از رویکرد تدافعی پیروی کرده، مقام‌های امنیتی عراق ضمن محکوم کردن چنین کنشی اعلام کردند که یکی از پایگاه‌های سازمان الحشدالشعبی در مجتمع ساختمان وزارت کشور عراق هدف حمله هوایی قرار گرفته و حاج ابو تقوی السعیدی، یکی از فرماندهان جنبش النجباء و دستیارش در بغداد شهید شدند.
 
ماجراجویی پر هزینه

بعد از حمله پهپادی امریکا به یکی از پایگاه‌های حشدالشعبی، دفتر محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، ائتلاف به رهبری ایالات متحده را مسوول این حمله دانست و آن را «حمله‌ای غیرقانونی به یک نهاد امنیتی عراق» خواند، رخدادی که به گفته السودانی ناقض توافق موجود بین واشنگتن و بغداد قلمداد خواهد شد. پت رایدر، سخنگوی پنتاگون از پاسخ مستقیم به اظهارات نخست‌وزیر عراق خودداری کرد. با این حال، مقامات دفاعی امریکا مدعی شدند که ابوتقوی «به‌طور فعال در برنامه‌ریزی و اجرای حملات علیه مواضع امریکا در منطقه مشارکت داشته است.» ایالات متحده نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ مستشار نظامی در کنار نیروهای عملیات ویژه خود در عراق مستقر کرده است. به نوشته وال استریت ژورنال، در چنین شرایطی پایگاه‌های امریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر حداقل ۱۲۰ بار مورد حملات پرتابه‌ای تقریبا روزانه قرار گرفته‌اند. ایالات متحده مدعی است که محور مقاومت، گروه حامی ایران در اجرای این حملات نقش دارد. در همین راستا فرانتزمن، تحلیلگر منطقه‌ای جروزالم پست در گفت‌وگو با پولیتیکو مدعی شده که محور مقاومت، گروه حامی ایران مطمئنا در تلاشند تا اسراییل را منزوی‌تر کرده و نفوذ ایالات متحده را تضعیف کنند. از منظر او اسراییل برخلاف تصوراتش توانایی‌های بازدارندگی ندارد.

امریکا در واکنش به حملات در ماه‌های اخیر شش حمله هوایی انجام داده – سه حمله در سوریه و حداقل سه حمله در عراق. ناظران مدعی‌اند، حمله اخیر ایالات متحده به عراق، احتمالا فشار داخلی بر دولت سودانی را جهت درخواست برای خروج نیروهای امریکایی از این کشور افزایش خواهد داد. جنگ در غزه باعث تشدید درگیری‌ها در سراسر منطقه شده است. در شرایطی که واشنگتن درگیر اعضای مقاومت در عراق و همچنین تقلا برای مهار حملات پهپادی و موشکی انصار‌الله در دریای سرخ و باب المندب است، ارتش رژیم اسراییل و حزب‌الله لبنان در امتداد مرزهای سرزمین‌های اشغالی رویاروی هم قرار گرفته‌اند.


رویارویی در امتداد خط مرزی
آن‌گونه که نشریه اکونومیست مدعی شده، دامنه رویارویی بین اسراییل با حزب‌الله و محور مقاومت به سرعت در حال گسترش است. به خصوص پس از انفجار ۲ ژانویه در محله ضاحیه بیروت. حمله تهاجمی اسراییل به این منطقه که مقر یکی از پایگاه‌های حزب‌الله لبنان است منجر به شهادت صالح العاروری، یکی از رهبران ارشد حماس و همچنین چندین فرمانده دیگر این گروه شد. حزب‌الله در واکنش به حملات تهاجمی اسراییل گفت که این ماجراجویی خونین بدون «مجازات» نخواهد بود و «انگشت آنها روی ماشه است». پیش‌تر، برخی مقامات اروپایی نگران بودند که در نبرد حاکم، چندین جبهه به‌طور همزمان گشوده شود. در همین راستا اکونومیست به نقل از مقام‌های غربی مدعی است که ارتش اسراییل به واسطه ماجراجویی‌ها و رویکرد رادیکالش پتانسیل گشودن جبهه‌ای دیگر برای درگیری را دارد، به ادعای این گروه اگرچه در بعضی مواقع درگیری گسترده‌تر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اما تلاش برای مهار تنش‌ها ادامه دارد. به ادعای این نشریه، نیروهای حزب‌الله حدود ۲ تا ۳ کیلومتر از مرز عقب‌نشینی کرده‌اند، کنشی که به باور ناظران می‌تواند تاکتیکی باشد هرچند از منظر گروهی دیگر نشان از خویشتنداری حزب‌الله یا پیروی این گروه از استراتژی صبر دارد.
در شرایطی که بسیاری مدعی‌اند که رویارویی احتمالی میان حزب‌الله و اسراییل در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد، اما تداوم حملات پهپادی و موشکی محور مقاومت به پایگاه‌های امریکا در سوریه و عراق و همچنین حملات انصار‌الله به دریای سرخ اسراییل و کل خاورمیانه را بر لبه پرتگاه قرار داده است. آن‌گونه که وال استریت ژورنال مدعی است، انصارالله که بخش‌های بزرگی از یمن را در اختیار دارد، با حمله به کشتی‌های باری در دریای سرخ، تجارت جهانی را مختل کرده‌اند.

یک نیروی دریایی بین‌المللی به رهبری امریکا در تلاش است تا از کشتی‌هایی که از طریق تنگه باب‌المندب عبور می‌کنند، محافظت کند، مسیری کلیدی که از یمن می‌گذرد و به کانال سوئز منتهی می‌شود. اما خطوط اصلی حمل‌ونقل در اطراف آفریقای جنوبی در حال تغییر است و منجر به سفرهای طولانی‌تر و پرهزینه می‌شود. مارکو فورجیونه، مدیرکل موسسه صادرات و تجارت بین‌الملل، مدعی است که تصمیم معقول این است که اکثریت قریب به اتفاق حمل‌کنندگان از دماغه امید عبور کنند، هرچند خود این کارشناس مدعی است که این گزاره، گزاره‌ای است پر هزینه، چرا که در جریانش زمان اضافی دریانوردی دو هفته طولانی‌تر شده، بیش از یک میلیون پوند به سفر تحمیل خواهد شد و خطرات دزدی دریایی، به ویژه در غرب آفریقا نیز باید لحاظ شود.

صبر بایدن به پایان رسید!
ایالات متحده و ده‌ها کشور دیگر روز پنجشنبه به انصار‌الله یمن هشدار مکتوب دادند تا حملات به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ را متوقف کنند. مقامات دفاعی در گفت‌وگو با المانیتور مدعی شدند که پنتاگون قبلا گزینه‌های مورد نیاز در باب حمله علیه انصار‌الله را آماده کرده است. به ادعای گروهی از ناظران، تاکنون ایالات متحده از حمله‌ای متقابل علیه پایگاه‌های انصار‌الله در یمن خودداری کرده، چرا که نمی‌خواهد آتش‌بس شکننده در یمن تضعیف شود. اما اکنون مقامات دولت بایدن نشان داده‌اند که صبرشان به پایان رسیده است.
در این میان گروهی از ناظران مدعی شدند که کاخ سفید ‌باید خویشتندار باشد و در میانه جنگ اسراییل در غزه، آتش درگیری‌ها را به سمت جغرافیایی دیگر گسترش ندهد. در شرایط کنونی ایالات متحده در تلاش است تا عملیات «نگهبان رفاه» را کلید بزند. مقامات پنتاگون مدعی‌اند که از اواخر دسامبر، بیش از ۲۰ کشور با ابتکار جدید امنیت دریایی به رهبری ایالات متحده همصدا شده‌اند. با این حال آن‌گونه که وال استریت ژورنال افشا کرده، در عمل تعداد کمی از کشتی‌های جنگی کمک کرده‌اند و حداقل دو متحد ایالات متحده از این طرح فاصله گرفته‌اند. در میان کشورهای عربی، تنها بحرین حضور خود در ائتلاف را اعلام کرده است. به ادعای ناظران فعلا دو چیز روشن است. حملات ۷ اکتبر در حال تغییر شکل خاورمیانه است. همزمان اسراییل تحت رهبری بنیامین نتانیاهو مرتکب اشتباهاتی شده و امنیت خود را بیش از هر زمان دیگری تضعیف کرده است.
 
دکترین پر هزینه «بی‌بی»
یکی از مقام‌های دولت بایدن که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال مدعی شد که از زمان حمله ۷ اکتبر حماس، اسراییل مجبور شده در دکترین امنیتی‌اش تجدید نظر کند، چرا که هیچ‌کدام از اهرم‌های تعریف‌شده در این دکترین، کارایی نداشتند. دیوارها جلوی حمله هفتم اکتبر را نگرفتند. پدافند هوایی اسراییل هنوز ممکن است تحت‌تاثیر زرادخانه موشکی پیشرفته‌تر گروه‌های حامی ایران در لبنان، یمن و جاهای دیگر قرار بگیرد. در چنین شرایطی گروهی از تحلیلگران مدعی‌اند که حمایت امریکا از اسراییل به معنای تلاش واشنگتن برای تنش‌زدایی میان تل آویو و کشورهای حاشیه خلیج فارس است؛ گزاره‌ای ادعایی که امنیت این رژیم را تامین خواهد کرد. با این حال شواهد نشان می‌دهد نتانیاهو از اجرای این منطق ادعایی طفره رفته است. تاکتیک‌های اسراییل نشان‌دهنده بی‌توجهی به جان غیرنظامیان است. مقامات حماس می‌گویند که بیش از ۲۲ هزار غیرنظامی و نظامی کشته شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید ممکن است هفت هزار نفر زیر آوار باشند. همزمان آب، غذا و دارو بسیار کم به غزه می‌رسد و هیچ منطقه امنی برای غیرنظامیان وجود ندارد. به نظر می‌رسد که نتانیاهو برنامه‌ای جز هرج و مرج یا اشغال پس از جنگ ندارد.

روزنامه تجارت به افت قابل توجه صادرات نفت به چین پرداخت و نوشته است:

در حالی رویترز مدعی شده که ایران ارسال محموله های نفتی خود به چین را متوقف کرده که به گفته کارشناسان احتمال کاهش صادرات نفتی هم تا پایان سال وجود دارد. روز گذشته رویترز در گزارشی مدعی شد ایران به دلیل درخواست قیمت بالاتر برای نفت خود ارسال محموله‌های نفتی به چین را متوقف کرده است. رویترز طی گزارشی تایید نشده به نقل از منابع پالایشگاهی و تجاری نوشت تجارت نفت چین با ایران متوقف شده است، زیرا تهران قیمت‌های بالاتری را از مشتری اصلی خود می‌خواهد و عرضه نفت ارزان را برای بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان کاهش داده است. این در حالی است که به گزارش تحلیلگران خارجی تنشهای خاورمیانه و به ویژه در این روزها حادثه تروریستی کرمان نیز تاثیر بسیاری بر قیمت نفت داشته است.

تاثیر حادثه تروریستی کرمان بر افزایش قیمت نفت
به گزارش تجارت، قیمت نفت در روز جمعه به دنبال انتشار جزئیات آخرین اجلاس فدرال رزرو آمریکا مبنی بر تحت کنترل قرار گرفتن تورم افزایش یافت. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با ۳۶ سنت معادل ۰.۴۶ درصد افزایش به ۷۷ دلار و ۹۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۴۸ سنت معادل ۰.۶۶ درصد افزایش، ۷۲ دلار و ۶۷ سنت معامله می‌شود. این در حالی بود که خبرگزاری فرانسه افزایش قیمت نفت را در پی حادثه تروریستی در کرمان عنوان کرد. در این گزارش به نقل از «اکسل رودولف» تحلیلگر ارشد بازار نفت آمده است که تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال حادثه کرمان این احساس را به وجود آورده که ریسک بیشتری در بازار نفت وجود دارد.

ادعای جدید رویترز درباره ارسال محموله‌های نفتی
بر اساس این گزارش با وقوع اتفاقات این روزها رویترز نیز گزارشی از توقف ارسال محموله های نفتی ایران به چین خبر داد. در گزارش رویترز آمده است: ایران حدود ۱۰ درصد از واردات نفت خام چین را تامین می‌کند. در ماه اکتبر صادرات نفت ایران به چین به رکورد تازه‌ای رسیده بود. پنج تاجر نفتی در این زمینه به رویترز گفتند، در اوایل ماه گذشته، فروشندگان ایرانی به خریداران چینی گفتند که در حال کاهش تخفیف نفت سبک ایران برای تحویل در دسامبر و ژانویه تا ۵ الی ۶ دلار در هر بشکه کمتر از نفت برنت هستند. این در حالی است که در ماه نوامبر نفت با تخفیف ۱۰ دلاری به چین فروخته شده بود. یک منبع چینی در این زمینه گفت دستور توقف ارسال محموله‌های نفتی از تهران صادر شده است و مشخص نیست ماجرا چگونه پایان می‌یابد.

باید منتظر ماند و دید آیا پالایشگاه‌های چینی حاضرند قیمت‌های جدید ایران را بپذیرند. دو تاجر گفتند که حداقل یک خریدار قیمت‌های بالاتر ایران را پذیرفته است. یک پالایشگاه مستقر در شاندونگ در اواخر ماه گذشته محموله‌ای را با تخفیف بین ۵.۵۰ تا ۶.۵۰ دلار بر اساس تحویل از کشتی خریداری کرده است. معامله گران گفتند که تخفیف‌ها ممکن است بیشتر کاهش یابد، زیرا آخرین پیشنهاد شنیده شده ۴.۵۰ دلار بوده است. معامله گران ادعا می‌کنند میانگین تخفیف سال گذشته برای نفت سبک ایران حدود ۱۳ دلار بوده است. یکی از خریداران مستقر در شاندونگ گفت: خریداران همچنان در تلاش برای یافتن راه حل هستند، زیرا قیمت‌های جدید بسیار بالا هستند. اما از آنجایی که آن‌ها انتخاب‌های محدودی دارند و طرف ایرانی بسیار سرسخت است، فضا برای مذاکرات قیمت دشوار است و به نفع خریداران چینی نیست.

احتمال کاهش صادرات فراورده های نفتی
بر اساس این گزارش به اعتقاد کارشناسان احتمال اینکه در سال جاری مجموع صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار پارسال نرسد؛ وجود دارد. سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به برنامه تعهد ارزی صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و تاثیر آن بر روند صادرات می گوید: در شرایط فعلی هیچ فعالیت اقتصادی و تولیدی با سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست از نظر سرعت بازگشت سرمایه و تاثیر بر تولید ناخالص ملی قابلیت رقابت ندارد، اما در حوزه پایین‌دست که بخش خصوصی در ۲۰ سال اخیر حضور روزافزونی داشته است، با محدودیت‌ها و موانعی مواجه شده که نه تنها مشوق و تسهیل‌کننده نبوده بلکه محدودکننده است و صادرات این بخش به علت لغو معافیت مالیاتی و تحمیل عوارض تحت عنوان ماده خام و نیمه خام قدرت رقابت خود را از دست داده است و تراز تجاری منفی غیرنفتی کشور به ۱۰ میلیارد دلار در هفت ماه امسال رسیده است.

آخرین‌ها از کیوسک امروز