کیوسک امروز؛  واکنش ها به حضور بدون حجاب تیم موی تای زنان ایرانی در تاشکند/ اخراج اساتید از دانشگاه ها/ طبقاتی شدن آموزش و پرورش/ تاخت و تاز سوء تغذیه/ درخواست برای جمع آوری حیوانات خانگی/ ریزگردها به مازندران رسید

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

واکنش ها به حضور بدون حجاب تیم موی تای زنان ایرانی در تاشکند

روزنامه آرمان امروز از حواشی به وجود آمده از حضور تیم موی تای زنان در مسابقات قهرمانی آسیا نوشته است؛ تیمی از موی تای زنان در مسابقات قهرمانی آسیا بدون حجاب اجباری در پانزدهمین دوره رقابت های قهرمانی آسیا در ازبکستان حاضر شد و حالا هیچ کس مسئولیت اعزام این تیم را برعهده نمی گیرد.

رئیس انجمن موی تای ایران در واکنش به حضور بدون حجاب تیم ملی موی تای زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند گفت: “این مسابقات به هیچ عنوان معتبر نبوده، قهرمانی آسیا نیست و یک رقابت من درآوردی است.”

جواد نصیری همچنین ارتباط این تیم به این انجمن را رد کرد و در عین حال گفت: «این تیم در پشت پرده با فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی ارتباط  دارد. این در حالی است که همزمان رئیس فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی نیز گفته است: «اعزام تیم موی تای بانوان و حواشی ای که در ازبکستان رخ داده ربطی به ما ندارد.» یوسف بهتری، رئیس این فدراسیون در عین حال از وزارت ورزش و جوانان خواست که در این زمینه تکلیف را روشن کند.

کم مانده مقامات بگویند این تیم اصلا ربطی به ایران ندارد.

اخراج نیروهای نخبه

روزنامه اعتماد به اخراج اساتید از دانشگاه ها پرداخته و نوشته است؛ روزی نیست که خبر اخراج و تعلیق اساتید برجسته دانشگاهی مانند تیری در قلب افکار عمومی ایرانیان فرو نرود و حسرتی نیافریند. اساتیدی که هر کدام از آنها ذیل سرمایه‌ های نامشهود توسعه در ایران تعریف می ‌شوند اما ناگهان دستی از غیب عرصه سیاسی بیرون آمده و دانشجویان تشنه آموختن را از کلاس‌های درس اساتید برجسته محروم می ‌سازد.


پس از آغاز پروسه خالص ‌سازی در دولت، مجلس و نهادهای تصمیم ‌ساز، مشخص شد که پشت پرده خالص‌ سازی در دانشگاه‌ ها هم تیم جبهه پایداری قرار دارد. به همین دلیل است که بلافاصله پس از اخراج اساتید برجسته دانشگاهی در شریف، اعضای جبهه پایداری یا برخی اساتید دانشگاه امام صادق جایگزین آنها شده‌ اند. شریفی زارچی، یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف که به تازگی از این دانشگاه اخراج شده است، در خصوص ردپای جبهه پایداری و گروه ‌های سمپا این طیف در دولت در این تصمیم‌ سازی ‌ها می ‌نویسد: “در گروه ‌های دانشگاه سندی منتشر شد که نشان می ‌دهد دولت رئیسی مخفیانه فرآیند جذب ۱۵۰۰۰ عضو هیات علمی همسو را به‌ صورت سهمیه ‌ای، فوری و خارج از چارچوب علمی موجود دانشگاه ‌ها آغاز کرده است.”

آثار طبقاتی شدن آموزش و پرورش در کشور؛ نا برابری آموزشی مدارس طبقه بندی شده

روزنامه اقتصاد پویا نوشته؛ نظام آموزش و پرورش در ایران طبقاتی شده و مدارس به سه دسته اصلی تقسیم شده اند. رویکردی که تقریبا در هیچ یک از کشورهای توسعه یافته وجود ندارد. «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» این جمله اصل ۳۰ قانون اساسی است و به روشنی وظیفه دولت در آموزش و پرورش عمومی را روشن می کند؛ وظیفه ای که البته در طول چهار دهه به مرور کمرنگ شده و حالا این مدارس پولی هستند که در ایران خدمات آموزشی با کیفیت به دانش آموزان ارائه میکنند و بیش از ۹۰ درصد رتبه های برتر کنکور زیر ۳ هزار نیز به این مدارس تعلق دارند.

تاخت و تاز سوء تغذیه

روزنامه خراسان به وضعیت سوء تغذیه در ایران پرداخته است؛ همین روزهای اخیر، محسن پیرهادی و معین الدین سعیدی، دو نماینده مجلس از آمار ۲۸ میلیون نفری زیر خط فقر در کشور خبر دادند. به طور قطع، کسی انتظار ندارد فردی که زیر این خط زندگی می ‌کند، تغذیه، سلامت و آموزش او در شرایط استاندارد باشد. ۲۲ مرداد سال گذشته در جدیدترین گزارش فائو وضعیت سوء تغذیه  167 کشور جهان مورد مطالعه قرار گرفت. در بین این کشورها ایران رتبه ۹۰ را در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کسب کرده بود.

در آمارهای جدید اعلام شده از سوی دو وزارت کار و بهداشت درسال ‌های گذشته تورم بالای ۴۰ درصد و تورم بالای ۷۰ درصد مواد غذایی سبب کاهش مصرف مواد غذایی و کوچک شدن سفره‌ های مردم شده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۴۰ درصد زنان و حداقل ۱۰ درصد مردان به دلیل دریافت نامناسب و کمبود کلسیم در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند. محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌ های لبنی، ماه گذشته سرانه مصرف شیر در کشور را حدود ۷۰ کیلو اعلام کرده است. این در حالی است که سرانه مصرف شیر در دنیا به ۱۶۰ کیلو هم می ‌رسد.

درخواست برای جمع آوری پت شاپ ها

روزنامه آرمان امروز به بلاتکلیفی حیوانات خانگی پرداخته است؛ چندی پیش محمدباقر محمدی لائینی، امام جمعه ساری با اشاره به وجود ۱۶۰ فروشگاه حیوانات خانگی (پِت شاپ) در استان مازندران، گفت: “نیروی انتظامی باید بساط پت شاپ ها را جمع کند.”

در حال حاضر نداشتن قانون در خصوص حیوانات باعث شده که این امر با فراز و فرودهای زیادی همراه شود. از یک سو نیروی انتظامی و شهرداری حیوانات خانگی را در سطح شهر جمع آوری میکنند و از سوی دیگر بسیاری تنها دلخوشیشان همین حیوانات خانگی است. سال ۱۳۹۳، ۳۲ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی را پیشنهاد و خواستار تصویب آن بودند که بر اساس آن همراه داشتن سگ در معابر عمومی مشمول جریمه های نقدی سنگین و حتی مجازات حبس شود که آن هم به جایی نرسید و تنها مواد قانونی که برای سگ ها و خسارات جانی و مالی احتمالی که این حیوانات برای دیگران ایجاد میکنند همچنان برخی از مواد قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ (با اصلاحات نهایی ۱۳۹۴) باقی ماند. این قانون در حال حاضر، تنها متن حقوقی است که تعیین می کند همراه داشتن سگ یا آثار همراه داشتن سگ برای صاحب آن، چه نظم و نسقی دارد.

ریزگردها به مازندران رسید اما پیامش به مسئولان نه

روزنامه جمله به خبر شوکه کننده ریزگردها در مازندران پرداخته است؛ در حالی که خبرنگاران مازندرانی در فرودگاه شهدای ساری منتظر فرود هواپیمای وزیر کشور بودند خبر رسید که خلبان به دلیل نداشتن دید کافی از فرود در ساری منصرف شده و به تهران باز میگردد. این خبر برای استانی که سبزترین خطه ایران است و همیشه آلودگی هوا و ریزگردها را از صفحه تلویزیون تماشا میکرد شوکه کننده بود. وقتی دو دهه پیش اقلیم شناسان ایرانی هشدار دادند که جنوب و شرق ایران به زودی گرفتار ریزگرد و طوفان های شن خواهد شد، کمتر کسی از جمله مسئولان دولتی مسئله را جدی گرفتند. این اتفاق ده سال بعد تکرار شد با این تفاوت که این بار شرق و جنوب کشور دیگر به ریزگردها عادت کرده و آن را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود پذیرفته بود. حالا اما تمام هشدارهای قبلی به واقعیت پیوسته است. جنوب و شرق ایران در غباری از ناکارآمدی و بی تفاوتی حاکمیت دفن شده، دریاچه ارومیه در آستانه نابودی کامل است و در آخرین دستاورد، ریزگردها به مازندران و گلستان رسیده اند هر چند معلوم بود که این بار هم کسی مسئولیت را نمی پذیرد و برای این اتفاق توجیحی خواهد یافت که البته چنین نیز شد و هواشناسی مازندران اعلام کرد دلیل آلودگی شدید هوا صحرای قره قروم ترکمنستان است اما محققان این توجیه را قبول ندارند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago