کیوسک امروز؛ هشدار صریح تهران به تل‌آویو/ گاز ترمز بنزین را می‌کشد/ تجربه جنگ با عراق به مثابه «نظریه قدرت»/ ایران در برهم‌ زدن طرح عادی‌سازی موفق عمل کرده است/ تحریک خطرناک گسل درونه در ایران

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

گروه سیاسی روزنامه تجارت مطلبی تحت عنوان هشدار صریح تهران به تل‌آویو را منتشر کرده و نوشته است:

در میانه تداوم جنگ حماس با اسرائیل، سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان به کشورهای عراق لبنان و سوریه کانون توجهات را به سوی خود جلب کرده است.

امیرعبداللهیان در جریان این سفر منطقه‌ای از یک سو با همپیمانان منطقه ای خود آخرین تحولات عملیات طوفان الاقصی را بررسی و از سوی دیگر پیام صریح ایران را به جامعه جهانی ابلاغ کرده است.

به گزارش «تجارت» مهمترین پیام سفر امیرعبداللهیان را میتوان در نشست خبری ویژه او در لبنان مورد ارزیابی قرار داد. او در نشست خبری خود در لبنان در جمع خبرنگاران گفت: اعلام ساعت صفر در صورت تداوم جنایتهای رژیم صهیونیستی در اختیار جریان مقاومت است

وی تاکید کرد: مقاومت فلسطین به تنهایی قادر است که هر اقدامی را انجام دهد و از توانایی بالایی برخوردار است.

وزیر خارجه افزود: «رژیم صهیونیستی» در بدترین وضعیت و فروپاشی کامل امنیتی و نظامی قرار دارد و عملیات طوفان الاقصى شاهدی بر این ادعا است.

امیرعبداللهیان گفت: در جریان گفتگو با مقامات مقاومت دریافت کردم در زمان تصمیم برای پاسخ به این جنایتها پاسخی که داده میشود تعیین کننده و تغییر دهنده نقشه کنونی »سرزمینهای اشغالی» خواهد بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت بر اساس درکم از واقعیتهای مقاومت به جنایتکاران جنگی و حامیان آنها در منطقه هشدار میدهم تا دیر نشده جنایتهای جنگی خود را متوقف کنند و شاید تا ساعات دیگر دیر شود.

وی گفت: هنوز فرصت سیاسی برای جلوگیری از وقوع یک بحران گسترده در منطقه وجود دارد امروز بعد از این نشست با نماینده دبیر کل سازمان ملل در منطقه دیدار خواهم داشت و به او میگویم وقت ابتکار و فرصت سیاسی همچنان وجود دارد ولی فردا دیر است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد اقدام برای کوچ اجباری مردم غزه گفت: کوچ اجباری مردم غزه نشانگر آن است که رژیم آپارتاید اسراییل به جای مقابله در میدان ،جنگ حمله وجنایت علیه زنان و کودکان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد خبر اخیر واشنگتن پست مبنی بر توافق قطر و آمریکا برای بلوکه شدن ۶ میلیارد دلار ایران که اکنون در بانکهای قطر گفت همه چیز در چارچوب توافق موجود بین تهران و دوحه در مسیر درست خود قرار دارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد هرگونه گسترش جنگ در منطقه ، مسئولیتش متوجه «رژیم صهیونسیتی» و حامیان آن است.

وی همچنین گفت: هر قطعنامه ای در مورد فلسطین باید بر تامین حقوق مردم فلسطین و همچنین توقف فوری جنایتهای جنگی علیه غیرنظامیان و رفع محاصره غزه تاکید داشته باشد

وی در بخشی دیگر از صحبتهای خود با اشاره به دیدارهای اخیرش با رهبران مقاومت فلسطینی در بیروت گفت: آنها در این دیدارها گفتند که برخی از شهرکهای صهیونیستی و مراکز نظامی رژیم اسراییل همچنان در کنترل نیروهای مقاومت است و صهیونیستها آنقدر آشفته و شوک زده هستند که قادر به پس گیری این شهرکها و مراکز نظامی نبوده اند.

امیرعبداللهیان ادامه داد آنها علیرغم برخورداری از حمایت یک جانبه آمریکا باز از روی ضعف به حمله ۹ کشتار شهروندان و غیرنظامیان روی آورده‌اند.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به دیدار اخیرش با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت در این دیدار در جریان آخرین تحولات میدانی مقاومت در غزه و جنوب لبنان قرار گرفتم. وی ادامه داد همه جهانیان میدانند که سیدحسن نصرالله مرد عمل است

وی با اشاره به نقش مهم و موثر سید حسن نصرالله در طول سالهای گذشته در ارتباط با موضوع لبنان و منطقه گفت: لذا آنچه که سیدحسن نصرالله به آن می اندیشد، امنیت لبنان امنیت منطقه و ایجاد آینده امنیتی پایدار در منطقه است؛ لذا حزب الله لبنان با در نظر گرفتن جمیع جهات به حمایت و اقدام خود به شکل مقتضی عمل میکند.

روزنامه جوان نوشت: گاز ترمز بنزین را می‌کشد

وابستگی شدید ایران به بنزین در سبد سوخت خودروهای سواری اقتصاد را با چالشهای مهمی از جمله فشار مالی و نگرانیهای زیست محیطی مواجه میکند ترویج CNG به عنوان یک سوخت جایگزین راه حل مناسبی برای کاهش این مسائل است

با توسعه زیرساختهای لازم تشویق به استفاده از CNG و اولویت بندی CNG در بخشهای حمل و نقل مانند تاکسی ایران میتواند اتکای خود به بنزین وارداتی را کاهش دهد کیفیت هوا را بهبود بخشد و به امنیت انرژی بیشتری دست یابد طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در زمینه گسترش استفاده از CNG (با) اولویت شهرهای بزرگ و مسیر راههای اصلی بین شهری دولت به دنبال توسعه زیر ساخت CNG کشور است

در همین راستا نیز وزارت نفت به دنبال استفاده کامل از زیر ساختهای موجود CNG و همچنین توسعه زیرساختهای موجود است تا بتواند به ناترازی بنزین پایان دهد.

مخازن گاز تاکسی ها رایگان تعویض میشود این را محسن جوهری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG مطرح و تأکیده کرده که با توجه به نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی به ویژه تاکسیها و اتفاقاتی که در این حوزه رخ داده است طبق ویرایش آخرین نسخه از مصوبه شورای اقتصاد مقرر شد مخازن تاکسیها رایگان تعویض شود.

حال سؤال اساسی این است که چرا باید به سمت احیا و استفاده از زیر ساختهای موجود CNG حرکت کنیم؟ اقتصاد ایران در حال حاضر با چالش مهمی مواجه است که ناشی از وابستگی شدید آن به بنزین در سبد سوخت خودروهای سواری است.

عرضه بنزین یارانه ای و ارزان قیمت همراه با رواج خودروهای فرسوده و مصرف سوخت بالا به عدم تعادل بین مصرف و تولید بنزین کمک کرده در نتیجه ایران مجبور به واردات مقادیر قابل توجهی بنزین به ارزش تقریبی ۲ میلیارد دلار در سال جاری شده است.

پیامدهای وابستگی به بنزین اتکای شدید به بنزین در سبد سوخت ایران اثرات نامطلوب متعددی بر اقتصاد دارد؛ به دلیل نیاز به واردات قابل توجه بنزین برای تأمین تقاضای داخلی بار مالی قابل توجهی روی دوش دولت وارد میکند این واردات باعث تخلیه ذخایر ارزی میشود و بر ثبات کلی اقتصادی کشور تأثیر میگذارد علاوه بر ،این اتکا به بنزین به آلودگی محیط زیست و انتشار کربن کمک میکند که منجر به اثرات مضر بر سلامت عمومی و تشدید نگرانیهای مربوط به تغییرات آب و هوا میشود

علاوه بر این کمبود بنزین به دلیل کمبود یا اختلال در تولید میتواند به نوسانات قیمت و عدم اطمینان در عرضه منجر شود و اقتصاد را بی ثبات کند و باعث ناراحتی مصرف کنندگان شود.

غفلت از توسعه سوخت جایگزین یکی از عوامل مؤثر در وابستگی شدید ایران به ،بنزین بیتوجهی به توسعه سوخت جایگزین به ویژه در حوزه خودروهای دوگانه سوز و زیر ساختهای مورد نیاز برای گاز طبیعی فشرده (CNG) است. دولت قبلی نتوانست تنوع سبد سوخت را در اولویت قرار دهد و در نتیجه گزینه هایی فراتر از بنزین وجود نداشت. اهمیت CNG به عنوان سوخت جایگزین بنزین برای رفع عدم تعادل در مصرف و تولید ،بنزین دولت فعلی بر ترویج استفاده از CNG به عنوان سوخت جایگزین تمرکز کرده است CNG در مقایسه با بنزین سوخت پاکتری است که منجر به کاهش آلاینده ها و بهبود کیفیت هوا میشود و یک راه حل مناسب برای کاهش اثرات زیست محیطی حمل و نقل و کاهش ردپای کربن ایران ارائه میدهد.

علاوه بر ،این توسعه زیرساختهای CNG و استفاده از خودروهای با سوخت CNG میتواند به کاهش فشار بر عرضه بنزین و کاهش نیاز به واردات پرهزینه کمک کند

با تنوع بخشیدن به گزینه های سوخت در دسترس مصرف کنندگان ایران میتواند به امنیت انرژی بیشتری دست یابد و انعطاف پذیری اقتصادی خود را افزایش دهد. ابتکارات دولت سیزدهم برای ترویج CNG دولت سیزدهم اهمیت CNG را به عنوان یک سوخت جایگزین مناسب تشخیص داده و ابتکاراتی را برای ترویج استفاده از آن به اجرا گذاشته است. اینها شامل برنامه هایی برای اولویت بندی CNG برای ناوگان تاکسیرانی و ارائه رایگان تعمیر مخازن CNG است.

این اقدامات با هدف ایجاد انگیزه برای پذیرش CNG به عنوان منبع سوخت و تشویق استفاده از زیرساختهای CNG موجود است

برای حمایت از این تلاشها ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور به تصویب رسیده و وزارت نفت را موظف میکند زیر ساختهای CNG ایران را توسعه و گسترش دهد، به ویژه در شهرهای بزرگ و جاده های اصلی بین شهری با افزایش در دسترس بودن جایگاه‌های سوخت گیری CNG و بهبود دسترسی، هدف دولت کاهش مصرف بنزین و ترویج استفاده از CNG به عنوان انتخاب سوخت اولیه است.

مزایا و چالشهای بالقوه ترویج CNG به عنوان سوخت جایگزین در بخش حمل و نقل ایران چندین مزیت کلیدی را ارائه میدهد میتواند مصرف بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و به کاهش اتکا بر واردات بنزین و کاهش بار مالی مرتبط منجر شود این کار به نوبه خود به بهبود ثبات اقتصادی و حفظ ذخایر ارز خارجی کمک میکند همچنین پذیرش CNG یک راه حل سازگار با محیط زیست است که به کاهش آلودگی هوا و کاهش انتشار کربن کمک میکند.

این موضوع با تلاشهای جهانی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی هماهنگ است و پایداری زیست محیطی ایران را افزایش میدهد. با افزایش مصرف CNG به سمت کاهش متقابل مصرف بنزین حرکت کنیم.

قاسم ساعدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» در رابطه با مشکلات مربوط به وابستگی بالا به بنزین و ناترازی آن در وضعیت فعلی گفت: متأسفانه در سالهای اخیر تولید بنزین زیادی در دستور کار قرار نگرفته است و مسئله مربوط به افزایش مصرف در کنار ثابت ماندن میزان تولید بنزین ما را به ناترازی در بنزین رساند که عملاً باید این ناترازی در مصرف و تولید بنزین با هزینه بالا از طریق واردات تأمین شود از همین رو نیز یکی از اقدامات مهم در زمینه رفع ناترازی در مصرف و تولید ،بنزین تمرکز بر سوخت دوم و تنوع بخشیدن به سبد سوختی کشور مرتبط با توسعه زیرساختهای CNG و در کنار آن تمرکز بر دوگانه سوزکردن خودروهای تاکسی و مرتبط با حوزه حمل و نقل است.

در قوانین مختلفی بر توسعه زیرساختهای CNG تصریح و تأکید و در قانون بودجه سنواتی نیز به این نکته اشاره شده است. دولت باید به کمک بخشهای مختلف در زمینه حل مشکلات مربوط و تمرکز بر توسعه زیرساختهای CNG و افزایش مصرف CNG حرکت کند، زیرا یکی از اقدامات مهم و کلیدی در کاهش ناترازی بنزین است.

وی در ادامه پیرامون تمرکز بر سوخت دوم و توسعه زیر ساختهای CNG اظهار نظر :کرد در این زمینه برای توسعه زیر ساختهای CNG و همچنین تمایل خودروهای صنعت حمل ونقل کشور به سمت استفاده بیشتر از سوخت دوم یعنی سوخت CNG به جای بنزین باید کمکهایی صورت گیرد، همچنین با توجه به اینکه اقدامات خوبی نیز در زمینه توسعه ظرفیت تولید گاز کشور انجام شده تمرکز بر افزایش مصرف CNG در کنترل ناترازی بنزین بسیار مهم است

این نماینده مجلس با کنترل ناترازی بنزین بسیار مهم است این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت تسهیل سرمایه گذاری در این بخش گفت: باید در زمینه توسعه زیر ساختهای CNG از همه بخشها کمک گرفت و حتی سرمایه گذاری در این بخش را تسهیل کرد تا شاهد استفاده بیشتر و تمایل به مصرف بیشتر سوخت CNG باشیم تا با افزایش مصرف سوخت جایگزین بنزین و توسعه زیرساخت مربوط به CNG به سمت کاهش متقابل مصرف بنزین برویم

وی در پایان اظهار :کرد تنها نباید به سمت افزایش تولید سوخت و راهکارهایی در جهت طرف عرضه توجه کرد و توسعه و تنوع بخشی به سبد سوختی مرحله اول کنترل ناترازی بنزین است و باید در طرف مصرف و بهینه سازی مصرف نیز اقدامات جدی صورت گیرد، بنابراین در کنار مسئله افزایش تولید پالایشگاهی بنزین و کاهش وابستگی سبد سوختی کشور به بنزین با توسعه سوختهای جایگزین نظیر CNG باید راهکارهای مختلف در زمینه صرفه جویی در مصرف و کنترل شدت مصرف بنزین نیز صورت گیرد تا بتوانیم به طور کامل مشکل مربوط به ناترازی بنزین را حل کنیم و واردات بنزین را به صفر برسانیم و دولت نیز قدمهای خوبی در این زمینه برداشته است.

روزنامه اعتماد به مطلبی تحت عنوان «تجربه جنگ با عراق به مثابه «نظریه قدرت» پرداخت و نوشت:

طرح این نظریه که عملیات حماس در سرزمین های اشغالی در تاریخ ۷ اکتبر (۱۵) مهر با تاثیر از تجربه جنگ با عراق صورت گرفته موجب نگارش این جستار شده است. نظریه یاد شده این پرسش قابل بررسی را در تقدیر خود دارد که تجربه جنگ با عراق چه تاثیری بر شکل گیری الگوی استفاده از قدرت نظامی برای تامین اهداف سیاسی داشته است؟ به نظرم این موضوع را نمیتوان نادیده گرفت که کارکرد تجربه جنگ با عراق، نظام ادراکی و مفهومی جامعه ایران و ساختار تصمیم گیری و مدیریتی کشور را از مساله ،جنگ در مواجهه با مساله تهدید و استفاده از قدرت برای تامین اهداف سیاسی، تحت تاثیر اساسی قرار داده و خواهد .داد همچنانکه این موضوع به جامعه ایران محدود نخواهد شد با این توضیح پاسخ به پرسشهای موجود در این زمینه میتواند نسبت تجربه گذشته با نیازهای آینده و چگونگی استفاده از الگوی تجربه جنگ با عراق را در استفاده از قدرت برای کند. تامین اهداف سیاسی در پژوهش جداگانه روشن بر اساس ملاحظه یاد شده به نظرم هم اکنون مساله جنگ به عنوان یک امر هویتی- تاریخی، همچنین به مثابه یک نظریه سیاسی- امنیتی و فرهنگی» به عامل اساسی برای تحکیم موجودیت» و «توسعه قدرت» جمهوری اسلامی ایران و قابل الگوپذیری در جبهه مقاومت تبدیل شده است. با این توضیح ویژگیهای اساسی تجربه جنگ با عراق به مثابه اصول دکترینی و مبانی نظریه قدرت» بر اساس سه مفهوم زیر قابل صورت بندی است

۱- تعمیق «مفهوم «دشمن» و ضرورت مرزبندی و آمادگی مقابله با آن در هر وضعیتی.

۲- تحقق اراده و توانمندی تصمیم گیری برای «دفاع و تنبیه متجاوز «اشغالگر با استفاده از هر ظرفیتی.

۳- توسعه فرهنگ «مقاومت در برابر فشار به جای سازش در هر شرایطی.

طبق توضیح یاد شده و اهمیت صورت بندی و استفاده از تجربه جنگ با عراق هرگونه گسست در نظام مفهومی یاد شده، به معنای گسست در مبانی و شاکله قدرت ج. ا. ایران و جبهه مقاومت تلقی خواهد شد.

متقابلا استفاده از این نظریه ساختار قدرت برآمده از انقلاب و‌ تجربه جنگ با عراق را تحکیم و توسعه خواهد داد. چنانکه ادراک از مفهوم قدرت و ضرورت برخورداری از بازدارندگی دفاعی تهاجمی برای حفظ هویت و تمامیت ارضی کشور، همچنین حضور منطقه ای و ضرورت دفاع از جبهه مقاومت، بر همین اساس به دست آمده و پیگیری میشود بنابراین اهمیت تجربه جنگ با عراق صرفا به عنوان یک امر نظامی در زمان و جغرافیای خاص و مجموعه ای از رخدادهای سیاسی حقوقی و تاریخی در برابر عراق نیست بلکه بیانگر هویت کنش ساز جامعه ایران در مواجهه با امور حیاتی و سرنوشت ساز برای بازتولید و نمایش قدرت» خلاقانه و تاثیرگذار است.

روزنامه کیهان به نقل از اندیشکده آمریکایی نوشت: ایران در برهم‌ زدن طرح عادی‌سازی موفق عمل کرده است.

اندیشکده وینپ در این یادداشت عنوان می دارد در حالی که اسرائیل جنگ خود را علیه حماس در غزه انجام میدهد یک چالش بزرگ برای ایالات متحده جلوگیری از تشدید تنش از طریق مشارکت حزب الله لبنان، عراق، سوریه حوثی ها در یمن و شاید حتی ایران خواهد بود چنین رویدادی می تواند پیامدهای فاجعه باری برای امنیت اسرائیل و دیگر شرکای ایالات متحده و همچنین برای منافع آمریکا در خاورمیانه غرب آسیا و فراتر از آن داشته باشد. در این یادداشت با اشاره به بازدارندگی حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است حزب الله بیش از ۱۵۰۰۰۰ راکت خمپاره و موشک دارد که میتواند به مراکز جمعیتی و زیرساختهای حیاتی اسرائیل آسیب زیادی وارد کند.

ورود این گروه به جنگ، تحولی عمیقاً بی ثبات کننده خواهد بود که بازدارندگی آن را به اولویت اصلی تبدیل می.کند دشمنان اسرائیل و از جمله ایران در برهم زدن عادی سازی عربستان و اسرائیل و شاید ظهور اتحاد نظامی آمریکا و (عربستان موفق بودهاند و اسرائیل را به یک جنگ ویرانگر جدید کشانده.اند در ادامه این یادداشت عنوان شده است حزب الله و ایران ممکن است بخواهند نیابت ها و شرکای خود را داشته باشند یعنی شبه نظامیان مستقر در سوریه، شبه نظامیان عراقی و حوثیهای -یمن جبهه های بیشتری را با اسرائیل باز کنند و در نتیجه محاسبات نظامی آن را پیچیده کنند. اسرائیل قطعاً با چالشهای مهمی در حمله به اهداف در عراق و یمن، به ویژه زمانی که درگیر عملیات در غزه و در امتداد مرز شمالی خود ،است مواجه خواهد شد.

گاردین: سیا اذعان و اعتراف کرد که کودتای ۱۹۵۳ ایران که از آن حمایت میکرد غیر دموکراتیک بود موضوع اذعان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به دخالت و حمایت از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که برای اولین بار اتفاق افتاده است یکی از سوژههای رسانههای بین المللی در این روزها است.

در همین رابطه روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی در روز ۱۳ اکتبر ۲۱ مرداد به این موضوع پرداخته و عنوان میدارد سیا برای اولین بار اذعان کرد که کودتای ۱۹۵۳ که در ایران از آن حمایت کرد و نخست وزیر آن را سرنگون کرد و حکومت محمدرضا پهلوی را تثبیت ،کرد غیردموکراتیک بود. گاردین اظهار می دارد سیا در سال ۲۰۱۳ نقش خود را در کودتای سرنگون شدن محمد مصدق نخست وزیر وقت ،ایران پذیرفت، اما تاکنون علناً غیردموکراتیک بودن این اقدام را اعتراف نکرده است. این اعتراف در یک پادکست جدید منتشر شد که جزئیاتی را درباره یکی از مشهورترین عملیات سیا عملیات آرگو) فاش کرد. در ادامه این یادداشت عنوان شده بسیاری از تاریخچه رسمی این سازمان از کودتا محرمانه باقیمانده است و درک عمومی از رویدادی که هنوز هم طنین انداز است پیچیده است. زیرا تنشها بین تهران و واشنگتن همچنان بالاست این آژانس در بیانیه ای در پاسخ به سؤالات آسوشیتدپرس گفت: «رهبری سیا متعهد است تا حد امکان با مردم روراست باشد پادکست سیا بخشی از این تلاش است – و ما میدانستیم که اگر میخواهیم این داستان باورنکردنی را بگوییم شفافیت در مورد زمینه تاریخی پیرامون این رویدادها و نقش سیا در آن مهم است.»

گاردین می افزاید: نمایندگی ایران در سازمان ملل ،متحد کودتای سال ۱۹۵۳ را نشانه «آغاز مداخله بیامان آمریکا در امور داخلی ایران» توصیف کرد و اعتراف آمریکا را محکوم کرد این هیئت در بیانیه ای اعلام کرد: پذیرش آمریکا هرگز به معنای اقدام جبرانی یا تعهد واقعی برای خودداری از مداخله در آینده نیست و سیاست خرابکارانه آن را در قبال جمهوری اسلامی ایران تغییر نداده است.

گاردین تصریح کرد این کودتا همچنین سیا را به یک سری اقدامات بیشتر در کشورهای ،دیگر از جمله ،گواتمالا سوق ،داد، جایی که عملیات مخفیانه ایالات متحده در سال ۱۹۵۴ یک دیکتاتور نظامی را بر سر کار آورد و جرقه یک جنگ داخلی ۴۰ ساله را زد که احتمالاً حدود ۲۴۵۰۰۰ نفر را کشته است اما بخشهای زیادی از ارزیابی مجدد سیا از کودتا علیرغم تلاشهایی که بایگانی امنیت ملی مستقر در دانشگاه جورج واشنگتن انجام داده است، به شدت ویرایش شده است. گاردین همچنین اذعان داشت: «این اشتباه است که بگوییم عملیات کودتا به طور کامل از حالت طبقه بندی سیا خارج شده است مالکوم بایرن از آرشیو امنیت ملی گفت که بخشهای مهمی از سوابق هنوز پنهان مانده است.»

رویترز: محدود کردن صادرات نفت ایران در شرایط فعلی برای آمریکا دشوار است

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی از ناتالی گروور خبرنگار حوزه انرژی این خبرگزاری و خبرنگار سابق گاردین و احمد قدر خبرنگار حوزه انرژی در روز ۱۳ اکتبر به بررسی تاثیرات جنگ حماس و رژیم صهیونیستی بر بازار انرژی و سناریوهای محتمل پرداخته است.

این خبرگزاری مطرح بریتانیایی عنوان می دارد جنگ بین حماس و اسرائیل یکی از مهمترین خطرات ژئوپلیتیکی برای بازارهای نفت از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته است.

رویترز عنوان می‌دارد: برخلاف روسیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان اسرائیل تولید انرژی بسیار کمی دارد اما این خطر وجود دارد که جنگ به تولیدکنندگان بزرگ انرژی در خاورمیانه غرب آسیا) سرایت کند و بر جریان نفت و گاز تأثیر بگذارد در ادامه این گزارش عنوان شده در حالی که این جریانها هنوز تحت تأثیر قرار نگرفته اند، تحلیلگران و ناظران بازار به چندین عارضه بالقوه بزرگ در صورت تشدید درگیری اشاره میکنند اول ایالات متحده میتواند تحریم های ایران را تشدید کند در صورتی که این تحریم ها در حمله حماس به اسرائیل نقش داشته باشد که میتواند بازار نفت که از قبل عرضه نشده است را بیشتر تحت فشار قرار دهد.

ایران میتواند با ایجاد اختلال در جریان انرژی از همسایگان اوپک از طریق تنگه هرمز مقابله به مثل کند. دوم، توافقی که با میانجیگری واشنگتن برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل انجام میشود که میتواند منجر به افزایش تولید نفت این کشور شود ممکن است از مسیر خارج شود.

رویترز در ادامه این سؤال را مطرح میکند که واکنش بازار نفت تاکنون چگونه بوده است؟ و در پاسخ به این سؤال عنوان می دارد پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، قیمت نفت برنت طی هفته گذشته بیش از ۵ دلار جهش کرد و به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید عربستان سعودی و روسیه قبلاً اعلام کردهاند که عرضه داوطلبانه خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش می دهند و قیمت نفت را به بالاترین حد در ۱۰ ماه گذشته در اواخر سپتامبر رسانده‌اند.

پیش از اینکه نگرانیهای اقتصاد کلان آنها را دوباره در هفته گذشته به طور چشمگیری کاهش داد. هرگونه اختلال در تنگه هرمز بازار نفت را پیچیده تر میکند در ادامه این گزارش اظهار شده است دیوید گلدوین، فرستاده ویژه سابق در امور انرژی بین الملل در وزارت امور خارجه ایالات متحده، گفت که عوامل بنیادی بیشتر از جنگ محرک قیمتها خواهند بود.

راب تومل مدیر ارشد پورتفولیوی تورتویز کپیتال گفت که بعید است قیمت نفت به طور قابل توجهی افزایش یابد مگر اینکه اختلالی در تنگه هرمز مهمترین شریان نفتی جهان که یک پنجم عرضه جهانی را حمل میکند ناشی از ایران یا هر کشور دیگری باشد.

رویترز همچنین تصریح کرد علی رغم تحریمهای ایالات متحده صادرات نفت خام ایران در سال جاری رشد قابل توجهی داشته و بخشی از کاهش داوطلبانه ۱.۳ میلیون توجهی داشته بشکه در روز بشکه در روز توسط ریاض و مسکو را جبران کرده است.

این خبرگزاری انگلیسی گفته ست تحریمهای سخت تر ایالات متحده علیه ،تهران عرضه نفت خام را تهدید میکند و قیمت های انرژی را هم در سطح جهانی و هم در سطح داخلی افزایش میدهد چیزی که جو بایدن رئیس جمهور مایل است از آن پیش از انتخابات ۲۰۲۴ اجتناب کند.

تحلیلگران میگویند «با توجه به اینکه اهداف سیاستی جریان نفت روسیه را حتی در اوج درگیری روسیه و اوکراین هدف قرار نداده است ما انتظار نداریم که صادرات نفت ایران نیز محدود شود».

تحلیلگران گفتند که بعید است ایالات متحده تحریمها را بدون موافقت عربستان سعودی برای جایگزینی بشکههای از دست رفته ایران تشدید کند. این خبرگزاری با اشاره به این سؤال که معامله عربستان سعودی و اسرائیل چه میشود؟ عنوان می:دارد منابع آگاه از ریاض روز جمعه به رویترز گفتند که عربستان سعودی برنامه های مورد حمایت آمریکا برای عادی سازی روابط با اسرائیل را موقتا کنار میگذارد که نشان دهنده ارزیابی مجدد سریع اولویتهای سیاست خارجی این کشور به دلیل جنگ بین اسرائیل و حماس است.

هفته گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که عربستان سعودی به کاخ سفید گفته است که مایل است تولید نفت خود را در اوایل سال آینده افزایش دهد تا به تضمین این توافق کمک کند.

واشنگتن گفته است که تلاشها باید ادامه یابد اما بن کیهیل از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی مستقر در ایالات متحده گفت که گفتگوها اکنون میتواند به حالت تعلیق درآمده و راه مهم همکاری آمریکا و عربستان را مسدود کند.

روزنامه مردم‌ سالاری از تحریک خطرناک گسل درونه در ایران نوشت.

هفته گذشته زمین لرزه ۶.۳ در افغانستان موجب شد شهرهای تایباد تربت جام تربت حیدریه و مشهد ارتعاشات این زمین لرزه را – احساس کنند، ضمن آنکه در استان کرمانشاه نیز ۴ زلزله به ثبت رسید به گزارش ایسنا، در هفته گذشته زلزله هرات افغانستان در صدر اخبار مخاطرات طبیعی قرار گرفت؛

زلزله ای به بزرگای ۶.۳ که تا مشهد احساس شد و به گفته دکتر مهدی زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله سازه های بلند شهر مشهد بر اثر این زمینلرزه که در ۲۰۰ کیلومتری آن قرار داشتند لرزیدند زلزله های غرب ،افغانستان از – ۱۵ تا ۲۰ مهر ماه جاری به تعداد ۳۸ زلزله با بزرگای ۴ تا ۶.۵ در گستره ای به طول ۷۰ و به پهنای تقریبی ۲۰ کیلومتر رخ داده است به اعتقاد محققان در این گستره کیفیت ساخت و سازها نازل و از نوع مصالح بنایی سنگین خشت و گل و سنگ و مسلما با پتانسیل تلفات بالا است.

در این محدوده تعداد ۴ زلزله با بزرگای ۶.۳ تا ۶.۵ ۴ زلزله با بزرگی ۵ تا ۵.۶ زمینلرزه با بزرگای ۴۵ تا ۵ و تعداد ۲۲ زلزله. با بزرگای ۴ تا ۴۵ در بازه زمانی ۱۱۰ ساعته در غرب افغانستان رخ داده است. دکتر علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات ،راه مسکن و شهرسازی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه زلزله های غرب افغانستان بر اساس نقشه گسلهای کواترنری ،افغانستان | در مجاورت سامانه گسلی «هریرود غربی» واقع شده است با اشاره به تعداد زمین لرزه های به
ثبت رسیده در این منطقه گفت: واضح است
که چنین تعدادی از زمینلرزه های تاثیرگذار و مخرب به ندرت در پهنه جهان رخ داده است و چنین توالی از رویدادهای لرزه ای از اتفاقات نادر در جهان است؛ چرا که این نوع رژیم رخداد لرزه ای از سوی دیگر معرف تجمع تنش عمده در راستای سامانه گسلی هریرود غربی است.

وی اضافه کرد همچنین این وضعیت معرف پخش گسیختگی های گسترده در درازای طویل از آن سامانه گسلی است که منجر به پخش تنش و رهایی مرحله ای آن میشود. بیت اللهی اضافه کرد امتداد سامانه گسلی هریرود غربی به سوی غرب و خاک ایران با سامانه گسلی درونه در شمال و دشت بیاض در جنوب مجانب میشود که از جمله گسلهای طویل و لرزه زای ایران مرکزی تلقی میشود و رخنمون گسیختگی واضحی در سطح دارند. مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به احساس این زمین‌لرزه در مشهد، خاطر نشان کرد: فاصله محدوده مرکزی خوشه لرزه ای غرب افغانستان از شهر تایباد ۹۰ کیلومتر تربت جام ۱۳۰ کیلومتر، تربت حیدریه ۲۴۰ کیلومتر و از مشهد ۲۹۰ کیلومتر است. مردم ساکن این شهرها و نیز شهرهای کوچک و آبادیهای اطراف آنها به وضوح ارتعاشات لرزه ای متعدد ناشی از رخداد زمینلرزه های مذکور را بخوبی احساس کردند.

وی اضافه کرد: آنچه که از تعقیب امتداد سامانه گسلی هریرود غربی به سوی خاک ایران و ادامه آن سامانه در ایران یعنی امتداد گسل «درونه میتوان گفت این است که روال معنی داری از سری زمانی رخدادهای افغانستان که دال بر مهاجرت زلزله ها به سوی غرب (پهنه ایران زمین باشد، قابل شناسایی نیست.

به گفته وی امتداد گسل درونه به طول تقریبی۷۰۰ کیلومتر در راستای شرق به غرب در ایران مرکزی در ادامه سامانه گسلی هریرود در شرق به ترتیب از مجاورت شهرهای تایباد تربت حیدریه کاشمر و بردسکن به سمت غرب در جنوب استان خراسان رضوی میگذرد علاوه بر آن در کرمانشاه زلزله های ۴.۴ در گیلانغرب ۲.۵ در سرپل ذهاب ۳.۶ در سطر ۳.۲ در جوانرود به ثبت رسید، ضمن آنکه . بوئین سفلی در استان کردستان زمینلرزه ای به بزرگای ۳۰۱ اسکو در استان آذربایجان و شرقی زمینلرزه ای به بزرگای ۳.۹ و خانوک . در استان کرمان زمینلرزه ای به بزرگای ۳.۹ را تجربه کردند. از سوی دیگر، عضو هیأت – علمی گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی – مشهد و متخصص ،لرزه زمین و ساخت با = اشاره به زمین لرزه های افغانستان گفت انتظار – می رود مکان وقوع زلزله بعدی در طول یکی از. گسلهای خراسان رضوی باشد.

سید کیوان حسینی در گفتگو با ایسنا با – اشاره به اینکه کشور ایران در کمربند زلزله خیز قرار دارد عنوان کرد کل ایران در محدوده ای دارای فعالیتهای لرزه ای به نام کمربند -آلت- هیمالیاست.

به لحاظ زمین ساختی این منطقه حاصل از حرکت صفحات و برخورد آنها به . همدیگر و در نهایت فشردگی این صفحات به یکدیگر است این فشردگی در نهایت منجر به آزاد شدن انرژیهایی میشود که از آن به عنوان زمین لرزه یاد میکنیم.

وی ادامه داد: در شمال شرق ایران نیز هر از گاهی و به طور متناوب زمین لرزه های کوچک بزرگ و نسبتا بزرگی اتفاق می افتد حاصل فشردگیها و زمین لرزه ها شکستگیهایی است که در زمین شناسی از آن به عنوان گسل نام برده می شود.

عضو هیأت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص گسل فعال خاطرنشان کرد گسل فعال به گسلی گفته میشود که عملا در طول آن فعالیتهای لرزه ای و در سطح آن تجمع تنش را داریم ممکن است دو فاکتور یاد شده همیشه در کنار یکدیگر نباشند؛ به عنوان مثال پیش از وقوع زمین لرزه هایی که در بم کرمانشاه و طبس داشتیم زمین لرزه خاصی ثبت نشده بود، اما تجمع تنش در گسلهای این مناطق اتفاق افتاده بود؛ بنابراین این گسلها فعال بودند. حسینی با بیان اینکه در مشهد دو گسل اصلی داریم تصریح کرد گسل سنگ بست شاندیز و گسل کشف رود دو گسل اصلی هستند که مشهد را محاصره کرده اند.

این دو گسل دارای شاخه هایی هستند که هر یک نامگذاریهای متفاوتی دارند از گسلهای مهم دیگری که در منطقه شمال شرق ایران وجود دارد میتوان از گسل نیشابور و گسل درونه نام برد. نیشابور مهمترین شهری است که میتواند تحت تاثیر گسل نیشابور قرار بگیرد همچنین شهرهایی مثل تربت حیدریه، کاشمر، بردسکن و حتی خواف و تایباد از جمله شهرهایی هستند که میتوانند تحت تاثیر گسل درونه قرار بگیرند.

این گسلها در طول تاریخ زمین شناسی بارها زمین لرزه های بزرگی را ایجاد کرده اند. وی افزود: از جمله دیگر گسلهای شمال شرق گسل کپه داغ است که در شمال استان قرار دارد این گسل از شرق وارد کشور افغانستان میشود همچنین گسل قوچان از دیگر گسلهای مهم و خطرناکی است که میتوان از آن نام برد.

عضو هیأت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و متخصص لرزه زمین و ساخت با یادآوری اینکه با تجمع انرژی در بخشهای خاصی از گسلها در عمق زمین هر از گاهی انرژی آزاد میشود، اضافه کرد: ما برای زمین لرزه ها دوره‌های بازگشت تعریف میکنیم یکی از کارها در مطالعات زمین لرزه ای این است که دوره های مختلفی که زمین لرزه های نسبتا بزرگ اتفاق افتاده را مورد بررسی قرار میدهیم با استفاده از داده های حاصل از این بررسیها ما متوجه میشویم در چه مکانها و زمانهای تقریبی زمین لرزه های بزرگی اتفاق افتاده و براساس آن به یک برآورد زمانی برای تناوب وقوع دوره های بازگشت زمین لرزه ها در هر منطقه برسیم هرچه دوره بازگشت زمین لرزه طولانی تر شود و زمین لرزه بزرگی طی یک بازه زمانی طولانی اتفاق نیفتاده باشد باید انتظار زمین لرزه های بزرگتری را در آن منطقه داشته باشیم.

حسینی اظهار کرد: با توجه به وضعیت استان در مورد زمین لرزه اقدامات زیادی از سوی نهادهای حاکمیتی صورت گرفته است اما من آن را کافی نمیبینم و هنوز ما با نقطه مطلوب فاصله داریم نهادهایی مثل استانداری و شهرداری مشهد مدتها است که علاوه بر ساخت پناهگاه ها، در زمینه های آموزش فعالیت های بسیار خوبی را آغاز کرده اند. اما با توجه به زمین لرزه ای که انتظار داریم در مناطق مختلف استان اتفاق بیفتد این فعالیتها همچنان باید ادامه پیدا کند و باید مقاوم سازی ها آموزشها و پناهگاه ها بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه شاید نتوان جایی از استان را پیدا کرد که از نظر خطر وقوع زلزله امن باشد تشریح کرد روستاهای ما از این لحاظ بسیار ضعیف هستند و شاید با زلزله های بیش از ۵.۵ ریشتر دچار خرابی شوند در خصوص شهرهایی که بیشترین خطر زلزله آنها را تهدید میکند علاوه بر مشهد میتوان از نیشابور، قوچان، تربت جام، خواف، سبزوار، تربت حیدریه ،کاشمر بردسکن و گناباد نام برد، روستاهایی که مابین این شهرها وجود دارد نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

عضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه زلزله هایی که در افغانستان اتفاق میافتد چیزی جدا از زلزله های داخل ایران نیست، گفت: چیزی که مهم است و باید به آن توجه کرد، در حقیقت حرکت زمانی وقوع زلزله ها در منطقه است.

در چند سال گذشته در قسمت شرقی این گسلشرق (کابل ما زمین لرزه بزرگی را داشتیم در حال حاضر این زلزله به سمت غرب شمال) (هرات مهاجرت کرده است. هرچه به سمت غرب میرویم وارد ایران میشویم که شاخه هایی از این گسل وجود دارد که شامل برخی گسلها مثل گسلهای کپه داغ کشف رود نیشابور و درونه است. لذا ممکن است که زلزله بزرگ بعدی در طول یکی از این گسلها اتفاق بیفتد زمان وقوع زلزله را نمیدانیم اما انتظار میرود مکان وقوع زلزله بعدی در طول یکی از گسلهای کپه داغ کشف رود نیشابور و درونه باشد.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago