کیوسک امروز؛ نابودی ۹۰ درصد مرجان ها در جزیره خارگ/ کمبود آب در استان فارس؛ وقتی آب نیست چه اصراری برای خودکفایی گندم داریم؟/ بلیت هواپیما نایاب شد/ خشک شدن نیمی از چشمه های عشایری گچساران/  تا ۲ ماه آینده دیگر آبی در سیستان وجود ندارد

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

نابودی ۹۰ درصد مرجان ها در خارگ

روزنامه مردم سالاری به فاجعه نابودی مرجان ها در جزیره خارگ پرداخته و نوشته است؛ سفید شدگی و از بین رفتن بیش از ۹۰ درصد اجتماعات مرجانی در جزیره خارگ و جزیره خارگو زنگ خطری برای محیط زیست این جزایر محسوب میشود. جزایر خارگ و خارگو یکی از منحصر به فردترین زیست بوم های آبی دنیا را در خود جای داده اند که به آبسنگهای مرجانی معروفند. آبسنگهای مرجانی خلیج فارس با بیش از ۲۰۰ میلیون سال قدمت، متنوع ترین و غنی ترین زیست بوم های دریایی محسوب می شوند. صخره های مرجانی جزایر خارگ و خارگو یکی از مهمترین، ظریفترین و متنوع ترین اکوسیستم های آبی است که شکل گیری این اکوسیستم در زمان زیادی تشکیل شده است که نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای محدوده خلیج فارس دارد.

محمدرضا دشتی زاده، بخشدار ویژه خارگ مدعی شد حفاظت از محیط زیست این جزیره را به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار داریم و پیگیری های فراوانی در این زمینه خواهیم داشت. وی در ادامه گفت: به دلایل تغییرات اقلیمی از قبیل افزایش بیش از حد درجه حرارت آب بخصوص در سال ۹۵ تا کنون، شاهد سفید شدگی و از بین رفتن بیش از ۹۰ درصد اجتماعات مرجانی جزایر خارگ و خارگو هستیم.

بخشدار ویژه خارگ افزود: در چند سال گذشته عواملی مانند انواع آلایندگی ها، گرمایش زمین، اسیدی شدن دریاها، تیرگی آب ها، فعالیت ساخت و سازهای ساحلی، استحصال زمین از دریا و ریزش روغن کشتی ها باعث مرگ تدریجی آبسنگهای مرجانی شده است. رئیس اداره محیط زیست خارگ نیز تصریح کرد: آلایندگی های نفتی حاوی فلزات سنگین است و با قرار گرفتن در معرض تغذیه جانداران ریز دریایی و صدف ها به چرخه تغذیه دیگر زیستمندان دریایی نیز وارد میشود و حتی سلامت انسان را نیز تهدید میکند.

وقتی آب نیست چه اصراری برای خودکفایی گندم

روزنامه ابرار به مشکل کمبود آب در استان فارس پرداخته است؛ سال ها پیش وقتی رکورد تولید گندم به نام فارس در کشور ثبت میشد؛ کمتر کسی پیش بینی می کرد این استان با برداشت های بی رویه آب از منایع زیر زمینی استان، رتبه نخست فرونشست زمین در جهان را هم از آن خود کند.

عزت الله رئیسی، پدر علم آب شناسی ایران با بیان اینکه مسئولان استان باید توضیحات و برنامه هایشان را در رابطه با خود کفایی در تولید گندم ارائه دهند، می گوید: استان فارس دارای یک مقدار آب معین است که اگر کشت گندم زیاد شود باید در مقابلش از کشت دیگر محصولات کاسته شود و در بعضی از زمان ها هم ناچار به واردات محصولات دانه های روغنی خواهیم شد. رئیسی با بیان اینکه برداشت آب زیر زمینی به نسبت میزان بارندگی، وضعیت آب را با مشکل مواجه کرده است میگوید: در حال حاضر باید میزان برداشت آب با بارش ها ارتباط مناسبی داشته باشد که عملیاتی شدن این مهم با اقداماتی مانند نصب کنتورهای هوشمند و مسدود شدن چاه های غیر مجاز انجام می شود اما متاسفانه بعضی از افراد به محض مسدود شدن چاه های خود اقدام به حفر چاه دیگری می کنند.

 افزایش پنج برابری تولید گندم در دیمزارهای استان

در حالی که پدر علم آب شناسی ایران مشکلات حوزه آبی را مطرح میکند، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش پنج برابری تولید گندم در دیمزارهای این استان خبر می دهد. حمید دبیری با بیان اینکه در استان فارس ۲۸۳ هزار هکتار گندم آبی و ۱۴۴ هزار هکتار گندم دیم داشتیم که از این اراضی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم تولید شده میگوید: میانگین عملکرد مزارع دیم این استان در سال گذشته ۳۰۰ کیلو گرم به ازای هر یک هکتار بود، امسال به ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیدیم  که معادل با پنج برابر سال گذشته است. طبق آمار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی،  در دوره ۱۰ ساله منتهی به خرداد ۱۴۰۲ بیش از ۴۸ درصد استان فارس درگیر خشکسالی شدید بوده و بیش از ۳۴ درصد در خشکسالی متوسط به سر می برده است.

بلیت هواپیما نایاب شد

روزنامه امروز به نایاب شدن بلیط هوایپما پرداخته و نوشته است؛ بلیت هواپیما به ویژه در پروازهای داخلی نایاب شده است. اکنون فقط در برخی خطوط هوایی پرواز وجود دارد که آن هم به شکل محدود و با قیمتهای ۲٫۵ برابری نسبت به ۱۰ روز آینده است.

برای مثال در مسیر پرواز تهران اصفهان فقط چند صندلی محدود برای سه شنبه به قیمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باقی مانده است. اما قیمت این پرواز برای روزهای بعد از ۱۹ مرداد حدود ۹۷۰ هزار تومان است هر چند در این تاریخ ها نیز برای برخی روزها پروازها تکمیل ظرفیت شده است.

وضعیت برای پروازهای تهران شیراز به مراتب بدتر است چراکه فقط معدود صندلی برای روز سوم شهریور وجود دارد. قیمت این پرواز نیز بیش از یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان تعیین شده است. البته قیمت پرواز تهران شیراز برای ششم شهریور ماه به بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان میرسد همچنین برای پرواز از تهران به ارومیه تا ۱۹ مرداد ماه فقط یک صندلی خالی وجود دارد که بلیت برای همه تاریخ ها نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.

علت کمبود بلیت چیست؟

محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اردیبهشت امسال در یک نشست خبری گفته بود که نیاز صنعت هوایی ایران با توجه به تعداد فرودگاه و اقلیم و جمعیت ۸۰ میلیونی ۵۵۰ فروند هواپیما برای پروازهای کوتاه برد، میان برد و بلند برد است، اما امروز حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در کشور وجود دارد. او همچنین از زمین گیری ۳۳۰ فروند هواپیما خبر داده و گفته بود که حدود ۶۸ فروند هواپیماها کمتر از ۱۰ سال  و ۳۹ فروند بین ۲ تا ۵ سال عمر دارند که زمین گیر شده اند. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان معتقدند کمبود در ناوگان منجر به افزایش قیمت بلیت هواپیما و تاخیر در انجام پروازها شده است.

اما این همه ماجرا نیست. اواخر اردیبهشت امسال افزایش قیمت ۲۹ درصدی بلیت هواپیما به طور میانگین در ستاد تنظیم بازار تصویب و ابلاغ شد. این در حالی است که درخواست ایرلاین ها افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ها بود. بنابراین این گمانه زنی هم وجود دارد که ایرلاین ها با کاهش عرضه می خواهند اعتراض خود را به این قیمت ها نشان دهند و همچنین به دنبال افزایش مجدد قیمت ها هستند.

خشک شدن نیمی از چشمه های عشایری گچساران

روزنامه ابرار به نقل از رئیس اداره امور عشایر گچساران نوشت: بیش از ۴۰ دهنه چشمه در مناطق عشایری این شهرستان وجود دارد که نیمی از آنها تاکنون خشک شده است. منصور الوند فر، رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: تدام خشکسالی موجب شده چشمه های مناطق عشایری کم آب و یا خشک شده و عطش آبی منطقه روز به روز افزایش یابد.

رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: چهار تانکر آبرسانی سیار در گچساران وجود دارد که همگی دارای عمر بالای ۱۵ سال و فرسوده هستند. تامین و تکمیل ناوگان آبرسانی به مناطق عشایر این شهرستان نیازمند اعتبارات جدید است. بیش از ۲ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر در مناطق عشایری گچساران و باشت سکونت دارند.

این عشایر در مناطق دریلا، بابا کلان، آبگندی، چهار تنگ، هلیگان، کوه گود گل، خشاب، کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض، گچ ترابعلی و سدخاکی، دیم کوه شوش، هزیم و میانه و پیچاب واقع شده اند. به گفته او، ۱۰۰ منبع ذخیره آب برای مناطق عشایری این شهرستان نیاز است. حال باید دید که هزینه اختصاص یافته برای تامین آب این مناطق، دقیقا در کجا و به چه صورتی هزینه میشود.

تا ۲ ماه آینده دیگر آبی در سیستان وجود ندارد

روزنامه ابرار اقتصادی به معضل بی آبی در سیستان پرداخت؛ نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا ۲ ماه آینده وضعیت آب در سیستان بحرانی است گفت: تاکنون هیچگونه رهاسازی آب از سوی افغانستان صورت نگرفته است. محمد سرگزی درباره موضوع رهاسازی آب از سوی افغانستان اظهار داشت تاکنون هیچگونه رهاسازی آب از سوی افغانستان صورت نگرفته و یکی از مهمترین راهکارها این است که در زمینه سیاست های مهاجرین افغان تجدیدنظر کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه مجلس و دولت این است که آب مورد نیاز را از منابع داخلی تامین کنیم افزود: نیاز آبی شمال استان سیستان و بلوچستان ۴۰ میلیون متر مکعب است و حجم آب ۲ آبخوان یادشده ۵۰۰ میلیون متر مکعب که البته امکان استفاده از تمام این حجم از آب را نداریم اما در کل برای مدت ۳ تا ۴ سال میتوان از این آبخوان استفاده کرد. در مرحله بعدی نیز از آبخوان تهلاب است که قریب به ۱۰ میلیارد متر مکعب آب را در خود جای داده و حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال نیز ظرفیت تجدیدپذیری دارد، پیش بینی شده که تا ۳ سال آینده ۵۰ میلیون متر مکعب در سال از این آبخوان برای شرب حوزه سیستان و بخشی از منطقه زاهدان استفاده شود.

محمد سرگزی درباره اینکه چرا تاکنون ذخیره آبی تهلاب مورد غفلت واقع شده بود، توضیح داد: متاسفانه تاکنون مطالعاتی نداشتیم و با پیگیری هایی که نمایندگان مجلس استان طی ۳ سال گذشته داشته اند، توانستیم دولت را مجاب به مطالعه و برنامه ریزی برای بهره برداری از منابع تهلاب کنیم. اکنون مطالعات انجام شده و مهم ترین پروژه آب شرب حوزه سیستان تامین آب از منطقه تهلاب در بازه ۳ ساله است.

وی تاکید کرد تهلاب یک منبع آبی مشترک است که اگر ایران استفاده نکند پاکستان از آن برداشت میکند. در حال حاضر سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب از مخزن تهلاب به دلیل وجود شیب روانه پاکستان میشود و این کشور با حفاری هایی که انجام داده، آب را مورد بهره برداری قرار داده است در حالیکه ما هیچ استفاده ای نکرده ایم.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago