Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ مماشات واشنگتن در بحران خاورمیانه یا پرهیز از خطا/ پکن چراغ اول به رسمیت شناختن طالبان را روشن کرد/ تزریق ۸۵۵ میلیون مترمکعب گاز همزمان با جهش مصرف خانگی و تجاری/ معنایابی «عصبانیت غرب» از پیشرفت‌های فضایی ایران/ برنامه آمریکا برای حمله به اهداف جمهوری اسلامی در عراق و سوریه

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان مماشات واشنگتن در بحران خاورمیانه یا پرهیز از خطا نوشت:

پس از تهاجم اسراییل به غزه، الگویی بدیع از مناقشات در نظام بین‌الملل پدیدار شده که براساس آن به جای یک دولت، بخش‌هایی از یک دولت به عنوان طرف درگیر وارد مناقشه شده و این عامل تصمیم‌گیری برای امریکا به عنوان مهم‌ترین بازیگر فرامنطقه‌ای در خاورمیانه را دشوار کرده است. 


از زمانی که بحران در منطقه با حمله به کشتی‌ها و پایگاه‌های امریکا بالا گرفته، مهم‌ترین گزاره که به آن پرداخته شده واکنش امریکا به این حملات است. با سوابقی که از رفتار امریکایی‌ها وجود دارد، جهان منتظر واکنش‌های شدید و کوبنده‌ای بوده، اما برخلاف انتظارات، اقدامات امریکا محدود به چند حمله پراکنده و تشرآمیز بوده که با توجه به سوابق نظامی‌گری امریکایی‌ها تا حدی می‌توان مماشات قلمداد کرد. اما سوال اصلی این است که چرا امریکایی‌ها واکنش شدیدتری نداشته‌اند. پاسخ به چنین سوالی در شرایط پیچیده کنونی سخت است اگرچه گفته می‌شود امریکا قادر به واکنش گسترده‌تر نیست، باید گفت همچنان پیش‌بینی‌ها قابل اعتماد نیستند و جهان بازیگران سیاست عالم عینیت است و ممکن است هر لحظه اتفاقی سیر رویداد‌ها را به سمت و سوی دیگری برد. در مقابل برخی رسانه‌ها خبرهایی از برنامه امریکا برای واکنش‌های شدیدتر منتشر کرده‌اند. براساس واقعیاتی که وجود دارد می‌توان دلایلی هم برشمرد که مماشات واشنگتن را تا این لحظه توجیه می‌کنند. 


نخست، جو بایدن، رییس‌جمهور کهنسال امریکا از حزب دموکرات درصدد ممانعت از کاهش محبوبیت و آرای صندوق است. 
ریچارد بلک، سناتور سابق امریکایی اعتقاد دارد بایدن به دلیل انتخابات قادر به راه‌اندازی جنگ علیه ایران که می‌تواند گسترش بحران در خاورمیانه را در پی داشته باشد، نیست. از سوی دیگر رقیب سمج او، دونالد ترامپ با شخصیتی جنجالی همچنان در حال سبقت گرفتن در ایالات مختلف است، رقیبی که در تاریخ سیاسی امریکا از جهاتی بی‌مانند است، اعتنای چندانی به آداب تشریفات و شؤون دیپلماتیک ندارد، در جمع هوادارانش برای تحقیر رقیب رفتارهای دور از شأن یک رهبر سیاسی انجام می‌دهد و حتی ادا و اصول در می‌آورد. 


دوم، برخلاف بحران‌های سابق در خاورمیانه مثل حمله به لیبی، افغانستان و عراق که عموما برای واشنگتن تک مساله‌ای بودند، این‌بار امریکایی‌ها با بحرانی دامنه‌دار و بازیگران دولتی و غیردولتی مواجه هستند. ترکیب بازیگران به گونه‌ای است که دست ایالات‌متحده برای انتقام‌گیری یا نسق‌گیری چندان باز نیست، به خصوص بایدن از دلخور شدن دوستان نوظهور خود در خاورمیانه از جمله بغداد پرهیز می‌کند و نمی‌تواند به شبه نظامیان شیعه که از خاک عراق به سربازان امریکایی ضربه می‌زنند، پاسخ کافی دهد. همچنین فرانسه به عنوان متحد سنتی لبنان خواهان حفظ تمامیت ارضی لبنان و کشیده نشدن جنگ به لبنان است. بمباران کشور فقیر یمن هم چندان کمکی به کاهش انگیزه انصارالله نمی‌کند، مگر آنکه امریکا تا پیاده ساختن سناریوی افغانستان در یمن پیش رود که بعید می‌نماید.

سوم، دل نگرانی مهم‌تر بایدن این روز‌ها در جغرافیایی دورتر از خاورمیانه، در اروپا؛ اوکراین و در خاور دور؛ تایوان است. دو کانونی که آتش را زیر خاکستر تاریخ معاصر روابط بین‌الملل نگه داشته‌اند و شواهد نشان می‌دهد دیر یا زود زبانه خواهد کشید.
چهارم، افزایش بحران در منطقه پرآشوب کنونی خاورمیانه افزایش قیمت نفت و انرژی در جهان را دامن خواهد زد که از نظر دوستان و متحدان امریکا به خصوص اروپاییان قابل پذیرش نیست. 


پنجم، مشکل دیگر امریکایی‌ها پیدا کردن دلیل محکمه‌پسندی برای مواجهه احتمالی نظامی است که هنوز نتوانسته‌اند به دست آورند. تهران تاکنون مسوولیت مستقیم هیچ حمله‌ای علیه نیروهای امریکا در منطقه را نپذیرفته، درحالی که گروه‌های عراقی، فلسطینی و یمنی خود مسوولیت حملات را پذیرفته‌اند و براساس عرف و حقوق بین‌الملل همچنان مقصر قلمداد کردن ایران قابل اثبات نیست. البته این خود دلگرمی ویژه‌ای به بایدن و دموکرات‌ها می‌دهد که در برابر رقبای جمهوری‌خواه، خودداری از افزایش تنش را توجیه کنند. از سوی دیگر تهران به‌رغم اتهاماتی که می‌شنود، همچنان بر دخالت نداشتن در درگیری‌ها تاکید دارد، این نیز باعث ایجاد شکاف در مواضع امریکایی‌ها در دو جناح تندرو و میانه‌رو است، اگرچه میانه‌رو‌ها باور جدی به عدم دست داشتن تهران در حملات ندارند، اما مصلحت‌اندیشی‌های کنونی اقتضا می‌کند فعلا بیانیه‌های رسمی ایران را قبول کنند تا در افکار عمومی و مقابل رقبای سیاسی حفظ ظاهر کنند. 


به نظر می‌رسد آنچه که در روابط بین‌الملل به عنوان «خطای محاسباتی» از آن نام برده می‌شود، ذهن بازیگران اصلی مناقشه در خاورمیانه را درگیر کرده است. جنگ در دوران معاصر برخلاف قرن گذشته هزینه‌های تک‌بعدی و محدود ندارد. به دلیل در هم تنیده شدن مولفه‌های اقتصادی، ارتباطی و سیاسی، افزایش بحران در هر منطقه از جهان می‌تواند تبعات اجتناب‌ناپذیری در مناطق دیگر ایجاد کند. 


افزایش بحران در خاورمیانه می‌تواند دیگر کشورهای دور و نزدیک را دچار هزینه سازد و این خود بر دقت در کاهش خطای محاسباتی افزوده است.  با برآوردی که از هزینه‌های چنین خطاهای محاسباتی وجود دارد، تصمیم‌گیران در طرف‌های مختلف مناقشه بیشترین مسوولیت را در کاهش تنش دارند.

روزنامه تجارت نوشت: پکن چراغ اول به رسمیت شناختن طالبان را روشن کرد

گروه سیاسی: کشور چین و شی جین پینگ، اولین چراغ را در مسیر به رسمیت شناختن طالبان در جهان برداشتند. هر چند پکن تا کنون طالبان را به رسمیت نشناخته است اما با چذیرش استوارنامه سیر طالبان گام بسیار مهمی را در این زمینه برداشته است.


به گزارش «تجارت» اقدام چین در شرایطی صورت می‌گیرد که طی بیش از دو سال گذشته به دلیل مسائل حقوق بشری و سیاسی هیچ کشور در سطح بین‌المللی حاضر نشده که طالبان را به رسمیت بشناسد. حتی این موضوع با واکنش ایالات متحده آمریکا نیز مواجه شده است.


پذیرش استوارنامه طالبان از سوی چین
روز چهارشنبه فته گذشته، «بلال کریمی» سفیر حکومت طالبان برای سفارت افغانستان در پکن استوارنامه خود را به «هونگ لی» رئیس تشریفات وزارت خارجه چین تقدیم کرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط طالبان، هونگ لی در مراسمی که به این مناسبت برگزار شده بود ضمن استقبال از کریمی، تعیین سفیر طالبان را گامی مهم در راستای گسترش روابط میان افغانستان و چین خواند. وی افزود: چین به حاکمیت ملی ‌و تصمیمات مردم افغانستان احترام می‌گذارد و در امور داخلی افغانستان مداخله نمی‌کند، همان‌طور که در گذشته نیز مداخله نکرده است. رئیس تشریفات وزارت خارجه چین در ادامه اظهار داشت: پکن می‌خواهد در چارچوب یک کمربند و یک راه، در ‌پروژه‌های اقتصادی و زیربنایی به افغانستان کمک کند. کریمی نیز در این دیدار ارتقای سطح روابط میان دو کشور را فصلی مهم دانست و به طرف چینی تأکید کرد: از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری تهدیدی متوجه نیست و ثبات و امنیت در منطقه به نفع همه است.

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان تزریق ۸۵۵ میلیون مترمکعب گاز همزمان با جهش مصرف خانگی و تجاری نوشت:

مجید چگنی از وزارت نفت با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت (پنجشنبه، ۱۲ بهمن‌ماه) نزدیک به ۸۵۵ میلیون مترمکعب گاز از پالایشگاه‌ها به شبکه توزیع تحویل شده است، افزود: براثر کاهش دمای هوا در هفته جاری، مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری برای نخستین بار در سال جاری از مجموع ۶۰۰ میلیون مترمکعب عبور کرد. وی با اشاره به گزارش‌های هواشناسی مبنی بر تداوم کاهش دما و پایداری سرما در سراسر کشور طی روزهای آینده، تصریح کرد: مجموعه صنعت گاز با همه توان و آمادگی کامل در حال خدمت‌رسانی است و امیدواریم که هموطنان به‌ویژه در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده که در این مقطع زمانی بیش از ۷۰ درصد گاز تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند با توجه بیشتر به مدیریت بهینه مصرف و بهره‌برداری درست از این نعمت خدادادی به خدمتگزارانشان در شرکت ملی گاز ایران و بخش‌های مختلف آن کمک کنند تا افزون بر حفظ پایداری شبکه به‌ویژه در نقاط مستقر در انتهای خطوط، شاهد توزیع مناسب گاز برای همه مشترکان در سراسر کشور باشیم.


سعید عقلی؛ مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور هم گفت: با تداوم کاهش فراگیر دما در کشور، مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری روند صعودی خود را حفظ کرده و طی ۲۴ ساعت (پنجشنبه)، به ۶۱۱ میلیون مترمکعب رسیده است.
او توضیح داد: مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده طی ۲۴ ساعت در روز (چهارشنبه، ۱۱ بهمن‌ماه) برای نخستین بار از ابتدای سال، به بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز، رسید و عدد ۶۱۰ میلیون مترمکعب را ثبت کرد که این عدد بیش از ۷۰ درصد کل گاز تولیدی کشور است. وی با اشاره به گزارش‌های هواشناسی درباره تداوم کاهش دما در سراسر کشور طی هفته پیش‌رو افزود: پیش‌بینی می‌شود با تداوم بارش‌ها و کاهش دما در سراسر کشور، حجم مصرف روزانه گاز در هفته آینده در بخش خانگی و تجاری از مرز ۶۵۰ میلیون مترمکعب عبور کند.


مدیر مرکز راهبری شبکه گاز کشور با اشاره به حجم مصرف گاز در استان‌های مختلف گفت: براساس دسته‌بندی اقلیم‌ها، به ترتیب استان آذربایجان غربی در اقلیم یک، استان کردستان در اقلیم ۲ و استان تهران در اقلیم ۳ بیشترین حجم مصرف گاز را ثبت کرده‌اند.


عقلی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه طی ۲۴ ساعت پنجشنبه، مقدار مصرف در سه استان خراسان رضوی، تهران و اصفهان حدود هفت میلیون مترمکعب افزایش یافته است که معادل کل مصرف استان چهارمحال و بختیاری است.

روزنامه جوان درباره معنایابی «عصبانیت غرب» از پیشرفت‌های فضایی ایران نوشت:

نامگذاری روز ۱۴بهمن ماه به عنوان روز فناوری فضایی در ایران در عین اینکه نشان‌دهنده قابلیت و توانمندی دانشمندان جوان ایرانی در دستیابی به مرز‌های علمی و صنعتی در دوران پس از پیروزی انقلاب است، یادآور واقعیتی تلخ از برنامه قدرت‌های سلطه‌گر جهانی برای عقب نگه‌داشتن کشور‌های دیگر و بهره‌گیری از آن‌ها صرفاً به عنوان یک بازار مصرف یا تأمین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز آنهاست. 


در میانه نیمه دوم قرن بیستم و در شرایطی که دو ابرقدرت مطرح جهان، یعنی امریکا و شوروی برای تسخیر فضا باهم به رقابت پرداخته بودند و حتی رقابت‌شان به مرحله جنگ در فضا هم کشیده شده بود، امکان دسترسی کشورمان به فضا و پرتاب ماهواره برای ایرانیان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به رؤیایی دست‌نیافتنی تبدیل شده بود و مردم ایران به رغم سابقه درخشان پیشتازی در علوم و فنون در قرن‌های اولیه پس از ظهور اسلام، به همت دانشمندانی همچون ابن‌سینا، خوارزمی و خواجه نصیرالدین طوسی باید همچون دیگر ملل عقب نگه داشته می‌شدند و حسرت دستیابی به علوم و فنون پیشرفته را می‌خوردند و اگر به ناچار و مبتنی بر سیاست‌های وابستگی به قدرت‌های سلطه، کارشناسان و متخصصان ایرانی به برخی از این تجهیزات پیشرفته نظیر هواپیما‌های اف۱۴ که ایران هزینه آن را برای تأمین امنیت ملی امریکا در منطقه غرب آسیا پرداخته بود، دست یافته بودند، نظامیان ایرانی حتی اجازه تعمیر و نگهداری قطعات این تجهیزات را نداشتند و باید دائماً تحقیر مستشاران امریکایی را تحمل می‌کردند. 


یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی که آن را نسبت به همه انقلاب‌های جهان متمایز می‌کند، پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب، به رغم همه تحریم‌ها، تهدید‌ها و فشار‌های بین‌المللی دشمنان انقلاب است که از روز‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی تاب تحمل شکل‌گیری یک نظام مستقل مبتنی بر ارزش‌های دینی را نداشته و از همان آغاز تمام ظرفیت خود را برای جلوگیری از تثبیت و تحکیم بنیان‌های انقلاب به کار گرفتند، اما هوشمندی و تدبیر امامین انقلاب در اداره جامعه و حمایت از پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور و البته تلاش‌های نخبگان و دانشمندان جوان کشور، سبب شده است نام ایران در بسیاری از عرصه‌ها در زمره بهترین‌های جهانی بدرخشد. 


اکنون در شرایطی که نظام جمهوری اسلامی به دلیل گسترش نفوذ و توان اثرگذاری‌اش بر فرایند‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی، در شرایط ممتازی قرار دارد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در فاصله‌ای کوتاه با پرتاب دو ماهواره‌بر قائم و سیمرغ، توانستند چهار ماهواره را در ارتفاع ۷۵۰ کیلومتر و هزارو ۱۰۰ کیلومتری زمین مستقر کنند، اما بلافاصله و بعد از پرتاب قائم ۱۰۰ از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تروئیکای کشور‌های اروپایی با صدور بیانیه‌ای به آن واکنش نشان دادند و با این ادعا که این پرتاب امکان آزمایش فناوری لازم برای توسعه بیشتر برنامه موشک بالستیک را به ایران می‌دهد، محکوم کردند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago