کیوسک امروز؛ معنای هژمونی ایران در خاورمیانه/ مین‌گذاری بازار نفت با تنش‌های دریای سرخ/ انتظاراتی که وزیر جدید برآورده نکرد/ ایران در فهرست ۱۰ کشور آسیب پذیر دنیا در حوزه آب/ تامین ارز از مرز ۵۷ میلیارد دلار گذشت

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به مطلبی با عنوان معنای هژمونی ایران در خاورمیانه نوشت:

بایدن بسان اوباما و ترامپ تلاش کرد تا ردپای نظامی امریکا در منطقه پرآشوب خاورمیانه را کمرنگ کند. با این حال آنگونه که ناظران می‌گویند، رییس‌جمهوری امریکا نیز بسان اسلافش برای تحقق این طرح شکست خورد. از منظر تحلیلگران، فراتر از ترامپ که نیروهای زمینی ایالات متحده را به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش وارد میدان خاورمیانه کرد و بایدن که برای حراست ادعایی از امنیت خطوط کشتیرانی جهانی مواضع انصار‌الله یمن را هدف حملات موشکی و پهپادی این کشور قرار داده، اهداف روسای جمهوری امریکا یکی است، مقابله با افزایش نفوذ و قدرت ایران در خاورمیانه.
 
پاشنه آشیل امریکا در خاورمیانه
جنگ اسراییل و حماس منابع دیپلماتیک و نظامی ایالات متحده را به خاورمیانه بازگردانده، میدانی که محل تلاقی منافع تهران و واشنگتن است. از همین رو فعلا سایر اولویت‌های استراتژیک واشنگتن، مولفه‌هایی چون حمایت نظامی از اوکراین یا تعریف ائتلاف در اقیانوس آرام برای مقابله با یکه‌تازی‌های چین در تایوان، کناری رفته‌اند. به ادعای واشنگتن‌تایمز، امروز ایالات متحده به خوبی می‌داند که محور مقاومت حامی ایران پایگاه این کشور در عراق و سوریه را هدف قرار داده و همزمان نظامیان امریکایی در دریای سرخ را به چالش کشیده است. به ادعای این نشریه حتی حماس که عملیات ۷ اکتبر را رقم زد و حزب‌الله لبنان، قدرت با نفوذ شیعی نیز از حامیان جدی ایران در خاورمیانه محسوب می‌شوند؛ دو بازیگری که تهدیدی جدی برای اسراییل محسوب می‌شوند.

به ادعای واشنگتن تایمز، در چنین قابی مهار جنگ در سرزمین‌های اشغالی و نادیده انگاشتن فلسطین غیر ممکن است چرا که ایران و گروه‌هایی که از این کشور حمایت می‌کنند، بزرگ‌ترین تهدید برای اسراییل و فراتر از آن ایالات متحده به عنوان مبتکر طرح‌های ابتکاری و ماجراجویانه قلمداد می‌شوند. از همین رو به ادعای تحلیلگران تصور خاورمیانه بی‌تنش و همسو با منافع واشنگتن (به شکلی که حضور نظامی این بازیگر کمرنگ شود تا منابع خود را به اقیانوس آرام هدایت کند) منوط به درک قدرت و خواست ایران در منطقه است. بهنام طالبلو، یکی از اعضای ارشد فعال در اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، در این باره مدعی است: مقابله با مناطق پرتنش و میدان‌های جنگ در خاورمیانه مستلزم تعامل با ایران است.
 
میراث شوم
به ادعای طالبلو امروز هر دو حزب بزرگ سیاسی امریکا (اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه) مقصر وقوع تنش و بی‌ثباتی در خاورمیانه هستند. از منظر این تحلیلگر، از «کمپین فشار حداکثری» تحریم‌های اقتصادی دولت ترامپ و پاره کردن توافق هسته‌ای با تهران گرفته تا سیگنال‌های دیپلماتیک بایدن، هیچ‌کدام کارساز نبوده است. تمامی این رویکردها صرفا نشان داد که ایالات متحده قادر نیست یا نمی‌خواهد پویایی را به نفع خود تغییر دهد. طالبلو در ادامه ادعا کرد: چالش واشنگتن اعتبار از دست رفته این بازیگر نزد متحدانش در خاورمیانه است. او گفت: استراتژی مبتنی بر بازدارندگی یک‌شبه فرسوده نشده و یک‌شبه بازسازی نخواهد شد.
فعلا چشم‌اندازی برای پایان رویارویی میان محور مقاومت با اسراییل و امریکا وجود ندارد، بالاخص آنکه جنگ در غزه ادامه دارد و گزینه عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو کنار گذاشته نشده؛ اسراییل و عربستان سعودی مدعی‌اند چنین توافقی امکان پذیر است، اما با توجه به درگیری‌های جاری در غزه و فجایع انسانی که مردم فلسطین با آن روبرو هستند، دو بازیگر شمشیرها را غلاف کرده‌اند. وزیر خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت که هرگونه توافق عادی‌سازی با اسراییل منوط به تعریف کشور فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی است؛ شرطی که نتانیاهو با اجرایش مخالف است.
به باور گروهی از تحلیلگران، گسترش دامنه هرج و مرج در سراسر منطقه نشان داده که رویکرد ایالات متحده، تحت رهبری چند دولت کارساز نبوده و از برخی جهات، وضعیت را بدتر کرده است. آنها معتقدند فراتر از ترامپ یا بایدن، نقش امریکا می‌بایست در منطقه برای همیشه تغییر کند. هرچند این گزاره نیازمند نبردی دشوار است. جان هافمن، تحلیلگر سیاست خارجی فعال در موسسه کاتو در مقاله اخیر خود در فارین پالسی مدعی شد: پس از دهه‌ها استقرار نیرو در منطقه بدون پیروی از استراتژی منسجم، ایالات متحده تریلیون‌ها دلار هزینه کرده اما نتوانسته ثبات منطقه‌ای ایجاد کند یا منافع امریکا را محقق کند.

گروهی از ناظران ایران را هژمون منطقه‌ای می‌دانند، بازیگری که به ادعای آنها برای نفوذ در قفقاز با ترکیه در رقابت است، به واسطه عضویت در شانگهای (در سال ۲۰۲۲) و بریکس (در سال ۲۰۲۳) به چین و روسیه نزدیک شده و جای پای خود را در خاورمیانه و شرق آسیا و حتی اوراسیا محکم کرده است. گروهی با استناد به افزایش نقش تهران در خاورمیانه مدعی‌اند که اگر ایران از آستانه گریز هسته‌ای عبور کند، رقابت این بازیگر با کشورهای منطقه چون عربستان یا پاکستان می‌تواند عصر تازه‌ای را در خاورمیانه ترسیم کند. به ادعای این گروه، در چنین شرایطی اسراییل مجبور خواهد شد وضعیت توان هسته‌ای‌اش را تغییر داده و به لحاظ دفاعی در موضع تدافعی بیشتر تعریف شود. 

روزنامه تجارت درباره مین‌گذاری بازار نفت با تنش‌های دریای سرخ نوشت:

تاثیر تحولات منطقه دریای سرخ بر فعالیت کشتی‌های تجاری همچنان ادامه دارد اما بنا به گفته تحلیلگران ممکن است یک پیامد غیرمنتظره دیگر هم داشته باشد. بنا به تحلیل کارشناسان، تا اواسط ژانویه، کشتی‌های عظیمی که ۱۲ درصد از تجارت جهانی نفت را از طریق دریا حمل می‌کنند، عمدتا از کانال سوئز عبور می‌کردند، حتی زمانی که حملات یمن، باعث ترس بیشتر کشتی‌های کانتینری تجاری شده بود. این وضعیت اکنون در حال تغییر بوده و ممکن است در یکی از اتحادهای پایدار بازار جهانی نفت، یعنی میان روسیه و عربستان سعودی، اختلاف ایجاد کند. گروه‌های لجستیکی بزرگی مانند مرسک، هاپاگ لوید و شرکت کشتیرانی مدیترانه (MSC) اعلام کردند مسیر کشتی‌های خود را به دور آفریقا تغییر خواهند داد.
کاهش ظرفیت کانتینری روزانه کشتی ها در دریای سرخ
به گزارش تجارت طبق گزارش موسسه Kiel، ظرفیت کانتینری روزانه کشتی‌ها در منطقه دریای سرخ و کانال سوئز از اول ژانویه، به یک سوم سطح عادی کاهش یافته است. از آن زمان، حملات آمریکا و انگلیس به یمن و حملات متقابل یمنی‌ها، شرکت‌های بزرگ نفتی مانند شل را وادار کرده است مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند. طبق گزارش شرکت ارائه دهنده داده‌های حمل و نقل AXSMarin، تعداد نفتکش‌های موجود در این کانال در هفته آغاز شده از ۱۵ ژانویه، نسبت به هفته قبل، بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.از نظر تاثیر این حملات بر تجارت غیرنفتی، پیامدها بر قیمت‌های جهانی پیچیده است. نرخ حمل برای نفتکش‌ها از اواسط دسامبر، ۳۰ درصد افزایش یافته است، اما رشد اقتصادی ضعیف و مازاد عرضه نفت نسبت به تقاضا هم ممکن است تاثیر تورم ناشی از این اختلال را ضعیف کند. آنچه واضح‌تر است، تاثیر این اختلال بر صادرکنندگانی مانند روسیه است که از کانال سوئز استفاده می‌کنند.از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، نفت ارزان روسیه به میزان فزاینده‌ای به سمت شرق و به مقصد مصرف کنندگان بزرگی شامل چین و هند که واردات روسیه را تحریم نکرده‌اند، تغییر مسیر پیدا کرده است. طبق تحقیقات آژانس اعتبارسنجی اس اند پی گلوبال ریتینگ، محموله‌های نفت از روسیه، حدود ۷۵ درصد از ترافیک نفتی کانال سوئز را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند که بیشتر آنها به مقصد هند و چین بودند. یک نفتکش روسی که عازم چین یا هند است، انتخاب دشواری دارد. در مقایسه با مسیر بسیار طولانی‌تر دور دماغه امید نیک آفریقا، این کانال هزینه ترانزیت را دریافت می‌کند اما زمان سفر را تقریبا ۲ هفته کاهش می‌دهد.
عرضه نفت روسیه چه میزان رقابتی است
بر اساس این گزارش این موضوع که عرضه نفت روسیه چه میزان رقابتی است، برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مسئله کمی نیست. طبق اعلام مرکز تحقیقات درباره انرژی و هوای پاک، از آغاز جنگ اوکراین، چین ۶۳ میلیارد یورو (۶۹ میلیارد دلار) نفت روسیه را خریداری کرده است و هند ۴۲ میلیارد یورو نفت روسیه را وارد کرده است. همه این‌ها ممکن است به منزله فرصتی برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی باشد که نفتکش‌هایش به مقصد آسیا، نیازی به عبور از کانال سوئز ندارند. عربستان سعودی سعی کرده است با اعمال کاهش عرضه گسترده، از قیمت‌ها حمایت کند و شکافی در داخل اوپک و گروه اوپک پلاس ایجاد کرده که در آن، کشورهایی مانند روسیه از سال ۲۰۱۶ حضور دارند. فروش نفت بیشتر به خاور دور، به تقویت وضعیت مالی کمک خواهد کرد که از تصمیم عربستان سعودی برای به دوش کشیدن بخش عمده این محدودیت عرضه، آسیب دیده است. در حال حاضر نشانه‌هایی از یک تغییر دیده می‌شود؛ داده‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد که طی شش ماه گذشته، صادرات روسیه حدود ۲۰ درصد از صادرات به چین و هند را به خود اختصاص داده است، در حالی که صادرات عربستان سعودی، به طور میانگین، ‌۱۵ درصد را به خود اختصاص داده است. شرکت آرامکوی سعودی در اوایل ژانویه، قیمت فروش خود به آسیا را به سطوحی که آخرین بار در نوامبر ۲۰۲۱ مشاهده شده بود کاهش داد. هر گونه افزایش رقابت میان محمد بن سلمان و پوتین ممکن است وحدت اوپک را زیر سوال ببرد. شعله‌ور شدن اختلاف میان این دو غول نفتی، بی‌سابقه نخواهد بود. هنگامی که پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ شروع شد، روسیه با پیشنهاد اوپک برای کاهش تولید مخالفت کرد و جنگ قیمت با عربستان سعودی به راه انداخت. گفتنی است این اختلافات منجر به سقوط قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه شد. با توجه به عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ و قیمت‌ها که در حال حاضر ۸۰ دلار در هر بشکه است، چنین پایانی دور از ذهن است اما سرد شدن روابط روسیه و عربستان ممکن است یکی از پیامدهای واضح تنش‌های دریای سرخ در سال ۲۰۲۴ باشد.

روزنامه جوان در موضوعی با عنوان انتظاراتی که وزیر جدید برآورده نکرد، نوشت:

قرار بود با حضور کیومرث هاشمی در رأس وزارت ورزش، اوضاع آشفته این حوزه سروسامان گیرد. جایگزین حمید سجادی هم به ورزش اشراف کامل دارد و هم تجربیات قابل توجه، اما با گذشت چیزی حدود شش ماه از حضور او در رأس وزارت ورزش، تقریباً هیچ اتفاقی نیفتاده، به‌طوری‌که در سال منتهی به المپیک و درست در شرایطی که اکثر کشور‌ها خود را مهیای کسب سهمیه و حضوری پرقدرت در پاریس می‌کنند، ۱۶ فدراسیون ورزشی ایران بدون رئیس هستند و این مسئله باعث شده برخی رشته‌ها، چون والیبال که برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنان بعد از ماه‌ها بلاتکلیف انتخاب سرمربی باشد. حال آنکه شاید اگر تکلیف ریاست این فدراسیون مشخص شده بود، اوضاع اندکی بهتر از شرایط فعلی بود. البته کیومرث هاشمی تا به امروز انتصاب‌هایی هم داشته، اما اقدامات انجام شده کافی نیست وقتی همچنان ۱۶ فدراسیون بدون رئیس هستند و آشفتگی‌های موجود در حوزه ورزش هنوز به قوت خود باقیست و با وجود تغییرات ایجاد شده در رأس وزارت ورزش حل و فصل نشده است. درحالی‌که کیومرث هاشمی به عنوان شخصی کارکشته وارد میدان شد و انتظار می‌رفت تجربیات او بتواند ناکامی‌های دوران سجادی را سروسامان دهد، اما بعد از گذشت شش ماه هنوز نمی‌توان گفت وزیر اقدام خاصی انجام داده و دستاورد قابل توجهی داشته است! حال آنکه حضور کیومرث هاشمی در رأس وزارت ورزش امیدواری‌های زیادی را برای حل و فصل مشکلات این حوزه ایجاد کرده بود، مشکلاتی که، اما هنوز حل و فصل نشده است.
ضمن اینکه بی‌تردید یکی از دلایل اوضاع نابسامان امروز ورزش، تصمیمات نادرست وزیر قبلی و تعلل وزیر جدید در حل و فصل مشکلات پرتعدادی است که ورزش را یقه کرده است. مشکلاتی که بی‌شک باید طی شش ماه گذشته مورد بررسی قرار می‌گرفت تا یک به یک حل و فصل شود، اما تنها بلاتکلیفی ۱۶ فدراسیون و همچنین تیم ملی والیبال ایران برای ناموفق بودن کیومرث هاشمی در چند ماه حضورش در رأس وزارت ورزش کافی است. وزیری که تصور می‌شد قرار است با تجربیاتی که از سال‌ها حضورش در ورزش دارد، برای سروسامان دادن اوضاع بلبشوی ورزش استفاده کند، اما تا امروز اقدامی صورت نگرفته که بتوان از آن به عنوان نقطه قوت مدیریت کیومرث هاشمی در وزارت ورزش یاد کرد. کیومرث هاشمی در تمام مدتی که سجادی وزارت ورزش را در دست داشت، مهر سکوت بر لب زده بود و حاضر نبود کلامی در خصوص مشکلات ورزش به زبان بیاورد، خصوصاً در مورد بدون رئیس بودن فدراسیون‌ها در سال منتهی به کسب سهمیه المپیک، اما تأکید داشت که ایراد‌ها و اشکالات را در خفا گوشزد می‌کند. ولی چرا در این مدت گامی برای حل مشکلاتی که بار‌ها و بار‌ها با او مطرح شده بود، برنداشته جای سؤال دارد. مشکلاتی که مدعی بود آن‌ها را خارج از فضای رسانه‌ای بیان می‌کند. مشکلاتی که همچنان ورزش و دوستداران آن را آزار می‌دهد و وزیر ورزش واکنش قابل توجهی به حل و فصل آن‌ها نشان نداده است. حداقل تا به امروز که اگر غیر از این بود، ۱۶ فدراسیون بلاتکلیف انتخاب رئیس نبودند. حال آنکه این تنها یک مورد از مشکلات پرتعداد ورزش است که در دوران کیومرث هاشمی هم مانند دوران سجادی اهمیت چندانی به آن‌ها داده نمی‌شود!

روزنامه شرق نوشت: ایران در فهرست ۱۰ کشور آسیب پذیر دنیا در حوزه آب است

اگرچه سوء مدیریت منابع آبی یکی از مهمترین عوامل ورشکستگی آب به حساب می‌آید اما از تغییرات اقلیمی که در چند دهه گذشته ایران و منطقه را تحت تأثیر قرار داده است، نمی توان چشم پوشی کرد.

آن طور که بسیاری از کارشناسان حوزه آب پیش بینی کرده‌اند ایران در سالهای آینده با خشک سالی و بحران مهاجرت از مناطق گرم و خشک و کم آب مواجه خواهد شد؛ مشکلی که تا امروز به نظر نمی آید برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته شده باشد.

آینده ایران با وجود منابع آبی محدود چندان امیدوار کننده نیست سیل مهاجرت به پایتخت یا مناطق پربارش کشور بدون در نظر گرفتن منابع آبی موجود یکی از مسائل بسیار مهمی است که رضا حاجی کریم رئیس فدراسیون صنعت آب ایران در گفت وگو با شبکه شرق به آن اشاره میکند.

او در این مصاحبه با بررسی آمارها آینده ایران را ترسیم میکند آینده ای که میتواند بسیار ترسناک باشد.

او میگوید بیشتر استانهای فلات مرکزی ایران با بحران فرونشست زمین مواجه هستند و خطر فرونشست ۳۰ سانتی متری در کمین بسیاری از استانهای کشور ست.

حاجی کریم همچنین میگوید تا سال ۲۰۴۰ ما سیزدهمین کشور آسیب پذیر دنیا از حیث استرس و تنش آبی خواهیم بود اما نکته تلخ تر اینجاست که جمعیت ما با مجموع ۱۲ کشور قبل از ما برابری میکند؛ یعنی به لحاظ جمعیتی در ۲۰۴۰ اولین کشور آسیب پذیر دنیا از لحاظ آب خواهیم بود.

پیشنهاد او این است که بارگذاری جمعیت در مناطق ساحلی و توجه به اقتصاد دریا محور در دستور کار مدیران و مسئولان قرار بگیرد.

روزنامه هم‌میهن نوشت: تامین ارز از مرز ۵۷ میلیارد دلار گذشت

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ گونه مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد و چشم انداز وضعیت ارزی کشور برای پایان سال و سال آینده بسیار مثبت است گفت: «از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۷ میلیارد دلار ارز برای تامین نیاز واردات کالاهای اساسی و بخش صنعت و طی این مدت ۶ میلیارد دلار هم ارز برای واردات خودرو و قطعات تامین شده است لذا نوسانات روزهای اخیر که بیشتر ناشی از تحولات منطقه ای است گذرا و موقتی است و از تمامی فعالان اقتصادی می‌خواهیم فعالیت‌ها و تصمیمات خود را براساس واقعیت‌های مثبت ارزی کشور اتخاذ کنند.»
فرزین با بیان اینکه تحولات منطقه بر بازارهای مالی خاورمیانه و به تبع آن بازارهای مالی کشور ما تاثیرگذار بوده است ولی با توجه به وضعیت بسیار مطلوب ارزی کشور که در مقایسه با سال‌های گذشته منابع ارزی بسیار مطلوبی داریم این نوسانات زودگذر خواهد بود، تصریح کرد: «از ابتدای سال تا پایان روز دوم بهمن ماه سال جاری ۵۷ میلیارد دلار برای صنایع و وارادات کالا و خدمات تامین ارز صورت گرفته است. همچنین برای صنعت خودرو ۶ میلیارد دلار تامین ارز در سال جاری انجام شده است که در تاریخ کشور بی سابقه بوده است و طی همین مدت کوتاه بیش از ۷۰۰ میلیون دلار ارز بابت واردات خودرو تخصیص داده شده است چراکه منابع کافی در اختیار داشته ایم. مجموع این اعداد به خوبی نشانگر وضعیت مطلوب ذخایر ارزی کشور است.» رئیس کل بانک مرکزی به روند عرضه ارز در سامانه نیما اشاره کرد و گفت: «در روز جاری از ۳۵۴ میلیون دلار ارزی که در سامانه نیما عرضه شده است تنها ۱۱۴ میلیون دلار مشتری داشته است.۱۰۳ میلیون درهم امارات ۱۶۵ میلیون دلار امریکا یک میلیون روبل جدید روسیه ، ۱۰ میلیون روپیه هند ،۷۰۵ میلیون یوآن چین ، و ۵۲ میلیون یورو عرضه کردیم این آمار نشان می‌دهد که عرضه در بازار بسیار بیشتر از تقاضای واقعی ارز در کشور است. در خصوص خرید و فروش اسکناس نیز در بسیاری از روزها میزان خرید اسکناس بیشتر از میزان فروش اسکناس بوده و تراز مثبت در این زمینه در بسیاری از روزها به ثبت رسیده است. » او با اشاره به کمترین میزان صف تخصیص ارز با توجه به منابع باکیفیت ارزی کشور تاکید کرد: «با توجه به اینکه منابع ارزی مطمئنی در اختیار داریم از ابتدای سال با توجه به نیازهای کشور تامین ارز کشور در کمترین زمان ممکن صورت گرفته است و امروزه هیچ کالا و محموله ای در بنادر وجود ندارد که با مشکل تامین ارز مواجه باشد. این روند در ماه‌های پایانی سال سرعت عمل بیشتری نیز خواهد داشت و این موضوع در مقایسه با سال‌های گذشته غیرقابل مقایسه است. » فرزین با اشاره به آمادگی بانک مرکزی برای انعقاد قرارداد۶۰۰ میلیون دلاری با وزارت نفت گفت: «منابع ارزی کشور به گونه‌ای است که این پیشنهاد برای سرمایه گذاری در توسعه چاه‌های نفتی به وزارت نفت ارائه شده است و به زودی قرارداد منعقد خواهد شد. ۱۰۰ میلیون اوراق مرابحه ارزی منتشر شده در داخل کشور در کمتر از ۲۴ ساعت به فروش رسید و آمادگی عرضه۱۰۰ میلیون اوراق جدید در مرکز مبادله برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی کشور را داریم».  رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به توان سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی گفت: «امروز در بانک مرکزی این توانایی را داریم افرادی که با نرخ‌های غیرعادی سعی در ایجاد التهاب در بازار ارز و آسیب زدن به نظام اقتصادی کشور را دارند رصد و شناسایی کنیم اعداد بالایی که توسط سودجویان معامله می‌شود به زودی شناسایی می‌شود و واحدهای پولشویی ورود می‌کنند و به وظیفه خود در زمینه مسدود سازی حساب‌های ریالی و ارزی آنان عمل خواهند کرد.»

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago