کیوسک امروز؛ مسیر دشوار تثبیت نرخ ارز/ درخواست رسمی نمایندگان جامعه کارگری برای برگزاری نشست شورای عالی کار/ بحران انرژی در کشور/ امضای ۱۹ سند همکاری میان ایران و ونزوئلا

روزنامه‌های صبح امروز، چهارشنبه بیست و چهارم خرداد ماه به مباحثی پیرامون تثبیت نرخ ارز، بحران انرژی، مطالبات کارگران درباره نشست شورای عالی کار و امضای ۱۹ سند همکاری میان ایران و ونزوئلا پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

مسیر دشوار تثبیت نرخ ارز

روزنامه تجارت در گزارشی از برنامه‌های پیش روی بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز نوشته است.

به گزارش تجارت، بانک مرکزی جزییات تحولات نرخ ارز، نقدینگی و تورم طی یک دهه گذشته را منتشر کرد که بر اساس آن تامین ارز در ۸۰ روز ابتدایی سال جاری ۲۳ درصد افزایش یافته است.

یکی از مهمترین عوامل تورم، بی‌ثباتی نرخ ارز است. تجربه بسیاری از کشورها در ثبات اقتصادی از طریق مداخله در تثبیت نرخ ارز نشان می‌دهد که سیاستگذار با مداخله فعال در تثبیت نرخ ارز در جهت محدود نمودن نوسانات، باید به دنبال تثبیت اقتصادی باشد.

طی سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ میزان مداخله بانک مرکزی به نرخ بازار در بازار غیر رسمی بالغ بر ۵۷ میلیارد دلار بوده است که از این رقم بیش از ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مربوط به اسکناس و ۴۲ و نیم میلیارد دلار مربوط به حواله بوده است.

اقداماتی که بانک مرکزی می بایست در آینده برای تثبیت نرخ ارز انجام دهد، مدیریت رشد نقدینگی از طریق کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و خلق پول، استفاده موثر از ابزارهای سیاست پولی با هدف  رشد تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید، قراردادن بانک و موسسات اعتباری غیربانکی ناسالم و غیرقابل بازسازی در فرآیند حل و فصل است.

در شرایط کنونی بانک ها برای جبران برخی از ناترازی‌ها روی به معاملات ملک و مستغلات آورده اند و این در حالی است که برخی هم تحت تاثیر تکالیف دولت، ناتراز شده که ناشی از پاسخگویی به درخواست های دولت بوده است.

درخواست رسمی نمایندگان جامعه کارگری برای برگزاری نشست شورای عالی کار

روزنامه اعتماد نیز امروز به مبحث درخواست رسمی نمایندگان جامعه کارگری برای برگزاری نشست شورای عالی کار پرداخته است.

با گذشت سه ماه از آغاز سال و محقق نشدن وعده دولت درباره کاهش نرخ تورم، نمایندگان جامعه کارگری در شورای عالی کار در نامه‌ای به وزیر تعاون، خواستار برگزاری جلسه مجدد برای ترمیم دستمزد کارگران شدند.

چهار نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار در این نامه نوشته‌اند: مطابق مواد ۱۶۷ و ۱۶۸ و ماده ۴۱ قانون کار و نظر به اینکه با تورم اتفاق افتاده طی چهار ماه گذشته از زمان محاسبه هزینه‌های خانوار ۱۴۰۲ و تورم بالای ۷۰ درصدی در  ردیف‌های ضروری خانوار، نظیر مسکن و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تامین  معیشت کارگران دچار بحران جدی شده و وعده‌های کاهش نرخ تورم عملی نگردیده است.

نمایندگان جامعه کارگری با اشاره این وضعیت تورمی درخواست کرده اند راهکارهای جبران قدرت خرید کارگران در دستور اولین جلسه شورای عالی کار قرار گیرد.

وزارت کار اما امروز در پاسخ به این نامه‌‌ با انتشار جوابیه‌ای، مخالفت خود با افزایش میزان کنونی حداقل حقوق و دستمزد کارگران را اعلام کرد.

وزارت کار دولت ابراهیم رئیسی اظهارات «گروه کارگری» شورای‌عالی کار در زمینه نرخ تورم را نیز «غیر واقعی» ارزیابی کرده و افزوده است: «عدد تورم» اشاره شده در آن نامه، «غیرواقعی و خلاف آمارهای رسمی» است!

بحران انرژی در کشور

روزنامه جمهوری اسلامی به بحران انرژی در کشور پرداخته و نوشته است؛ بحران حاملهای انرژی در کشور حالا از نقطه سربه سری تولید و مصرف بنزین فراتر رفته بصورتی که در تابستان با ناترازی آب و برق و در فصول سرد سال هم وحشت قطع گاز به سر میشود.

هشدار بسیار کوتاه و فاجعه بار است؛ کشور دارای منابع سرشار انرژی در آستانه واردات انرژی است. پرداختن به بحران انرژی در کشور دارای ابعاد و جنبه‌های مختلف است اما در این نوشتار صرفا به افت تولید و فشار در پارس جنوبی بعنوان بزرگترین منبع تامین کننده انرژی در کشور پرداخته میشود. بنظر کارشناسان در لحظه حساس و طلایی افت فشار میدان پارس جنوبی قرار داریم و باید با مردم صریح و شفاف صحبت کنیم تا عمق فاجعه ای که در انتظار ماست نشان داده شود.

در کنار این موضوع با روند فعلی مصرف بنزین هم پیش بینی میشود یک تا ۳ میلیارد دلار معادل ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر سوخت در روز واردات داشته باشیم و متأسفانه روند فعلی مصرف گویای این نکته است که در سال های بعد این میزان واردات به مراتب بیشتر هم خواهد شد.

حال پرسش اساسی اینجاست که چرا کشور ما که در رتبه های نخست دارندگان منابع نفت و گاز بوده حالا باید به جمع وارد کنندگان فرآورده های نفتی، بنزین و گاز اضافه شود؟ مدیریت منابع و حکمرانی ما در حوزه انرژی به کدام سو رفته است؟

قطر سومین قرارداد بلند مدت برای صادرات گاز از محل توسعه فاز جدید میدان مشترک «گنبد شمالی» با ایران را با بنگلادش امضا کرد. این میدان سهمی بالای ۷۰ درصدی در کل تولید گاز ایران دارد. توسعه سریع بخش قطری این میدان در حالی است که تکمیل فازهای باقیمانده بخش ایرانی آن سالهاست با تاخیر مواجه شده است.

قطر همچنین با نصب تجهیزات پیشرفته برای جمع آوری و خالص سازی گاز بسیار گران قیمت هلیوم که همراه با گاز طبیعی از این میدان استخراج میشود هم اکنون ۳۵ درصد بازار هلیوم جهان را در دست دارد، در حالی که ایران بخاطر عدم نصب این تجهیزات گاز هلیوم استخراج شده از پارس جنوبی را آتش زده و به هدر میدهد.

امضای ۱۹ سند همکاری میان ایران و ونزوئلا

روزنامه کیهان با انتشار گزارشی از سفر ابراهیم رئیسی به ونزوئلا از امضای ۱۹ سند همکاری توسط مقامات عالی‌رتبه در حضور رؤسای جمهور دو کشور خبر داد.

کیهان ادعا کرده که حجم مبادلات تجاری ایران و ونزوئلا تا ۱۰ الی ۲۰ میلیارد دلار قابل افزایش است و همکاری و مشارکت در حوزه‌هایی همچون ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی،‌ بیمه، حمل‌ونقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی، از جمله اسناد مهم امضا شده میان وزرای امور خارجه، نفت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهداشت و درمان و فرهنگ و ارشاد اسلامی با همتایان ونزوئلایی بوده است.

رئیسی در این دیدار عنوان کرده روابط میان ایران و ونزوئلا روابط دیپلماتیک معمولی نیست، بلکه راهبردی است!

رئیسی در این دیدار از سیمون بولیوار، سیاستمدار ونزوئلایی، (رهبر انقلاب‌های آزادی‌بخش آمریکای لاتین) تمجید کرده مادورو نیز با تمجید از قاسم سلیمانی گفته است: من ژنرال سلیمانی را یادم هست و به او ادای احترام می‌کنم. حمله وحشیانه‌ای در سال ۲۰۱۸ از آمریکا به زیرساخت‌های انرژی ما کرده بودند. او به اکیپی دستور داد تا حمله سایبری را کشف کنند و کمک زیادی به ما کرد. خیلی‌ها در جریان نیستند. من هم ادای احترام می‌کنم و سردیس ایشان را در مقبره سیمون بولیوار نصب خواهیم کرد!

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago