کیوسک امروز؛ محورهای مذاکرات تیم دیپلماسی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل/ پیچیده‌تر شدن جنگ با اختلاف کنگره و کاخ سفید برای کمک به کی‌یف/ روسیه به دنبال بازیابی نقش خود در بازی برجام/ بازگشت دیرهنگام الواح هخامنشی به ایران/ سرقت بورس از بانک

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه تجارت به محورهای مذاکرات تیم دیپلماسی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل پرداخته است.

تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی که در یک هفته گذشته همزمان با سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیورک شده اند، روزهای پرکاری را سپری می کنند.

تیم سیاست خارجی با وجود بازگشت رئیسی به کشور با مدیریت امیرعبداللهیان، دیدارهای گسترده ای را با رهبران سیاسی دیگر کشورهای جهان انجام داده اند تا مواضع تهران را به جامعه جهانی ابلاغ کنند.

به گزارش تجارت، تیم دیپلماسی ایران از یک سو، در پیوند با پرونده هسته ای ایران مواضع صریح و جدی ای را اتخاذ کرد. از سوی دیگر پرونده تنش زدایی منطقه ای و تمرکز بر تقویت پیوند با کشورهای خاورمیانه، دیگر بعد مورد تمرکز تیم سیاست خارجی ایران بوده است.

همچنین به نظر میرسد امیرعبداللهیان در مجمع عمومی سازمان ملل تمرکز ویژه ای را بر دیدار با کشورهایی که جدیدا عضو غیر دائم شورای امنیت شده اند متمرکز کرده است که نمود آن در دیدار با وزاری خارجه مالت و اکوادور قابل مشاهده است.

مهمترین کانون تحرک تیم دیپلماسی ایران در نیویورک معطوف به پرونده هسته ای بوده است. البته این موضوع با توجه به درجه اهمیت موضوع هسته ای در سیاست خارجی ایران تا حدود زیادی نیز قابل پیش بینی بود.

در هفته های منتهی به برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل گمانه زنی هایی پیرامون انجام دیدار پیرامون پرونده هسته ای مطرح شده بود که این موضوع در نیویور ک رنگ و بوی واقعی نیز به خود گرفت.

در مهم ترین سطح در روزهای گذشته شاهد دیدار میان حسین امیرعبداللهیان با جوزپ ،بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بودیم. در این ملاقات طرفین به مرور آخرین تحولات در روابط دوجانبه و مشورت در خصوص تحولات بین المللی و منطقه ای پرداختند. همچنین با بررسی آخرین تحولات و پیشرفت ها در خصوص مذاکرات رفع تحریم ها، گام های پیشنهادی و جدید مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

طرف اروپایی در این نشست ضمن ابراز خرسندی از توافقات اخیر از جمله در خصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا در جریان همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین ارزیابی طرف ایرانی از گفتگوهای سیاسی با سه کشور اروپایی قرار گرفت. در این نشست هم چنین بر اهمیت ادامه گفتگوها و اجرای کامل تعهدات توسط همه اعضا و طرفهای برجام تاکید شد.

در سطحی دیگر، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کرد.

روزنامه شرق نیز میحث پیچیده‌تر شدن جنگ با اختلاف کنگره و کاخ سفید برای کمک به کی‌یف را مورد بررسی قرار داده است.

رئیس جمهور اوکراین تور آمریکای شمالی خود را برای دریافت کمکهای مالی و نظامی با سفر به کانادا به پایان برد و خروجی این سفرها به آمریکا و کانادا اختلاف ها بر سر کمک به کی یف در جنگ با روسیه را نمایان تر کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه در کاخ سفید از ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین که به دنبال دریافت کمک مداوم برای کشور جنگ زده خود در مواجهه با تهاجم روسیه است استقبال کرد.

زلنسکی همچنین با قانون گذاران از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا دیدار کرد؛ هر چند پاسخ به درخواست کمک او به طور فزاینده ای دشوار میشود؛ زیرا جمهوری خواهان درباره کمکهای بیشتر به اوکراین اختلاف نظر دارند بایدن در دیدار با زلنسکی اعلام کرد که بسته جدید کمک نظامی به اوکراین به ارزش ۳۲۵ میلیون دلار اعطا خواهد شد که شامل قابلیتهای دفاع هوایی در خور توجهی است.

دولت بایدن ماه گذشته از کنگره خواست تا به عنوان بخشی از پیشنهاد بودجه تکمیلی ۲۴ میلیارد دلار بودجه اضافی برای اوکراین در نظر بگیرد با این حال به دلیل افزایش نگرانیها در هر دو حزب آمریکا نهایی شدن این درخواست با چالش روبه رو است.

بایدن در پاسخ به سؤالی درباره حمایت کنگره از بودجه اوکراین در دیدار دوجانبه خود با زلنسکی گفت من روی قضاوت خوب کنگره ایالات متحده حساب میکنم هیچ جایگزینی وجود ندارد. از فوریه ۲۰۲۲ و آغاز حمله روسیه به اوکراین ایالات متحده ۱۱۳ میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین و کشورهای آسیب دیده از جنگ اختصاص داده است. بودجه ای که از سوی آمریکا برای کمک به اوکراین در نظر گرفته شده بود قرار بود طی زمان بندی در نظر گرفته شده تا ۳۰ سپتامبر به کی یف اختصاص داده شود؛

اما جیک سالیوان مشاور امنیت ملی تأیید کرد که این بودجه به زودی تمام خواهد شد. او در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید گفت: «ما میخواهیم منابع اضافی را از کنگره دریافت و اطمینان حاصل کنیم که از اول اکتبر هیچ اختلالی در کمک به اوکراین وجود نخواهد داشت.

سالیوان تأکید کرد که در حالی که «اقلیتی پرسروصدا و کاملا کوچک از اعضای کنگره سؤالات خود را بیان میکنند اکثریت قاطع اعضا اعم از دموکرات و جمهوری خواه خواهان ادامه اختصاص پول به اوکراین هستند.

بیش از ۱۲ عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا روز گذشته با ارسال نامه ای به کاخ سفید اعلام کردند که با درخواست بودجه اضافی دولت برای اوکراین مخالفت خواهند کرد. آنها از بایدن خواستند تا توضیح دهد که پول مالیات دهندگان کجا رفته است در نامه اعضای کنگره آمریکا به بایدن آمده است که مردم آمریکا سزاوار این هستند که بدانند پولهایشان صرف چه چیزی شده است. ضد حمله اوکراین که این همه درباره آن صحبت می شود چگونه پیش میرود؟ آیا اوکراینیها نسبت به شش ماه پیش به پیروزی نزدیک تر هستند؟ استراتژی ما چیست و رئیس جمهور چه برنامه ای برای خروج دارد؟ دولت چه تعریفی از پیروزی در اوکراین دارد؟».

همچنین کوین مک کارتی رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت که درخواست رئیس جمهور اوکراین برای سخنرانی در جلسه مشترک کنگره در طول سفر خود به آمریکا را رد کرده است.

مک کارتی اظهار کرد که به دلیل ادامه مذاکرات بودجه به منظور جلوگیری از تعطیلی دولت در پایان ماه کنگره وقت ندارد».

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در ۲۰ سپتامبر در واکنش به مخالفت برخی از جمهوری خواهان با ادامه کمک ایالات متحده به اوکراین هشدار داد که اگر ایالات متحده کنار برود و به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اجازه دهد اوکراین را تصاحب کند هزینه‌های انسانی و مالی بسیار بالایی به دنبال خواهد داشت.

او به خبرنگاران گفته بود باور کنید هزینه جانی و مالی دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی بسیار بیشتر خواهد بود که شامل هزینه های جانی آمریکایی ها نیز میشود.

روزنامه کار و کارگر به موضوعی تحت عنوان روسیه به دنبال بازیابی نقش خود در بازی برجام پرداخت و نوشت:

سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه گفت: ارتباط مستقیمی بین توافق تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و مذاکرات از سرگیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد، اما اگر درک مشترکی وجود داشته باشد، روسیه آماده از سرگیری کار بر روی برجام است.

بنا بر این گزارش اسپوتنیک به نقل از سرگئی ریابکوف نوشت: مسکو بر این باور است که تبادل زندانیان بین آمریکا و ایران اساسا تغییری در روابط تهران و واشنگتن ایجاد نخواهد کرد.

ریابکوف با اشاره به این توافق تبادل زندانیان و آزادسازی پولهای ایران گفت: من فکر نمی کنم که این توافق ویژه، اساسا تغییری از نظر تضادها و رویارویی خاص ایجاد کند در بسیاری از زمینه ها و روایت های متعدد، اوضاع بین ایران و آمریکا خودگویای این مسئله است.

این دیپلمات روس افزود: ارتباط مستقیمی وجود ندارد اما این یک نشانه سیاسی است و مولفه ای است که نشان میدهد درک متقابل امکان پذیر است. وی تاکید کرد اگر همکاران غربی درک مشترکی را نشان دهند، روسیه آماده است کار بر روی برنامه جامع مشترک را در وین آغاز کند.

ریابکوف پیشتر گفته بود که فقدان تمایل از سوی انگلیس، آلمان و فرانسه برای لغو تحریم های ایران، چشم انداز احیای برجام را به شدت دور و دشوار می کند. همچنین اولیانوف، همزمان با تبادل زندانیان و میانجی گری قطر و عمان از سرگیری مذاکرات احیای برجام را بعید و دور از دسترس دانسته بود و اینگونه به نظر میرسد سخنان مقام های روسی نوعی واکنش به گفت و گوهای غیر مستقیم و واسطه هایی باشد که بدون مشارکت روسیه کاهش تنش و بهبود شرایط میان ایران و آمریکا را به پیش می برند. چنانکه سخنان ریابکوف پس از اولیانوف درباره اینکه روسیه آماده است روی برنامه جامع مشترک در وین کار کند بیانگر چراغ قرمز به گفت و گوها از یکسو و اعلام نقش پررنگ روسیه برای هرگونه پیشبرد مذاکرات است.

این در حالی است که دیروز رویترز به نقل از منابع آگاه گفته بود که روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته در نیویورک گفت و گوهای غیر مستقیمی میان طرفهای ایرانی و آمریکایی انجام شد. این منابع اعلام کردند این گفت و گوهای غیر مستقیم از طریق طرف قطری انجام شد و مذاکره برای گفت و گوهای بیشتر در آینده خواهد بود.

روزنامه مردم سالاری به موضوع بازگشت دیرهنگام الواح هخامنشی به ایران پرداخت.

هفده هزار قطعه از الواح هخامنشی با مجوز خزانه داری آمریکا قرار بود نهایت سه سال پیش به ایران بازگردانده شود، اما بازگشت آنها به خانه تا سفر اخیر رئیسی به نیویورک طول کشیده و ۳۵۰۶ قطعه از آن محموله بزرگ تاریخی به ایران تحویل داده شده است.

به گزارش ایسنا ۳۵۰۶ لوح هخامنشی که با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران منتقل شده بخشی از الواح هخامنشی است که در مؤسسه شرق شناسی شیکاگو به امانت سپرده شده بود تا خوانده شود اما بازگشت آنها به خانه روند پیچیده ای را طی کرد تا کنون پنج محموله از الواح هخامنشی از آمریکا به ایران برگردانده شده و هنوز قطعاتی از این الواح در مؤسسه شیکاگو باقی مانده است.

الواح هخامنشی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی در تخت جمشید کشف شد. این الواح بعدها در ۵۰ صندوق چوبی که شامل حدود ۲۰۰۰ جعبه مقوایی و چند پیت نفتی که در تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) به پارافین مذاب آغشته شده بودند از طریق بوشهر به آمریکا فرستاده شدند انتقال با موافقت دولت وقت ایران انجام شد و در قرارداد و موافقت نامه طرفین نیز آمده بود که ایران لوحهایی گلی را برای رمزگشایی و خواندن به امانت به دانشگاه شیکاگو که مشغول کاوش تخت جمشید پارسه (پرسپولیس بود میسپارد.

به گفته محمد حسن طالبیان – معاون پیشین میراث فرهنگی ـ تعداد الواح هخامنشی که حدود ۹۰ سال پیش برای مطالعه به موسسه شرق شناسی شیکاگو فرستاده شده بود بیش از ۳۰ هزار قطعه بوده که اندازههای مختلف داشته و تعدادی هم شکسته بوده .است ارنست هرتسفلد باستان شناس آلمانی که در کاوشهای تخت جمشید حضور داشت نیز تخمین زده که این یافته شامل حدود ۳۰ هزار و یا بیشتر لوح و قطعات گلی کتیبه دار و مهر و موم شده بود. آن زمان امکان خواندن الواح در ایران وجود نداشت در نتیجه در هنگام امانت سپاری از الواح صورت برداری دقیق نشد.

رمزگشایی الواح طبق مستندات از سال ۱۹۳۷ آغاز میشود اما با شروع جنگ جهانی دوم کار تا سال ۱۹۴۵ میلادی متوقف می ماند و رمزگشایی و بازگشت کامل این الواح با تأخیر مواجه میشود. چند کارشناس روی لوح های گلی تخت جمشید کار میکردند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز به مبحث سرقت بورس از بانک پرداخت.

بورس در آخرین ماه نیمه نخست سال توانست با ثبت بازدهی /۹۴ درصدی در یک ماه پیشتاز بازارهای شهریور باشد در ماه تیر و مرداد، سود سپرده بانکها عمدتا بازده بالاتری از سایر بازارها داشت؛ اما با توجه به وضعیت مثبت بورس در شهریور ماه این بازار توانست از سپرده بانکی سبقت بگیرد برخی کارشناسان معتقدند که بازار سهام میتواند در کنار سپرده گذاری گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران باشد؛ به ویژه صنایعی که ارتباط بیشتری با بازارهای بین المللی دارند. از سوی دیگر در نیمه نخست سال جاری در حالی که دلار و سکه نتوانستند رضایت سرمایه گذاران را کسب کنند بانک و بورس دو گزینه برنده از لحاظ بازدهی بودند از نگاه کارشناسان عبور از سیاستهای دستوری در شرایط ثبات قیمت ها و تداوم گشایش ها به ویژه در زمینه صادرات میتواند امیدواری را برای رونق بورس در نیمه دوم سال جاری فراهم کند.

«دنیای اقتصاد» در مجموعه ای از گزارشها با بررسی وضعیت بازارها در نیمه نخست سال چشم انداز بازارها در نیمه دوم سال جاری را به تصویر کشیده و در گزارش باشگاه اقتصاددانان وضعیت بازار سهام مورد بررسی قرار گرفته است.

نیمه نخست سال به پایان رسید و از امروز مهمان فصل خزان خواهیم بود. با گذر از گرمترین فصل سال در صفحه تقویم روز به روز به سوی سرمای طبیعت نزدیکتر خواهیم شد و باید دید که در بازارهای سرمایه گذاری داخلی چه سناریوهایی به وقوع خواهد پیوست؟ آیا به مانند گرمای نیمه دوم سال گذشته شاهد تاخت و تاز و انفجار قیمت در بازارهای دارایی خواهیم بود؟ یا همچون نیمه ابتدایی ،امسال ناظر رخوت و رکود در بازارها و خواب زمستانی بازارها خواهیم بود؟

پاسخگویی به سوالات مذکور مستلزم کالبدشکافی اجمالی آنچه گذشت و آنچه خواهیم دید است. باید بررسی شود که محرک های بازارها و عواملی که بر روی کلیت اقتصاد کشور تاثیر گذارند، اکنون در چه جایگاهی قرار دارند که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

از همان آغازین دقایق سال جدید خورشیدی میتوانستیم با اندکی تامل پیرامون شعار سال جهش تولید مهار (تورم به سمت و سوی دریافت این نتیجه رهنمون شویم که شاید امسال قاعده بازی کمی متفاوت تر از سنوات اخیر باشد یکی از الزامات تحقق بخش اول شعار سال یعنی جهش تولید این بود که درمیان بازارهای دارایی به بازار سهام در این اثنا توجه ویژه ای بشود و سعی شود از طریق ثبات بخشی و پیش بینی پذیر کردن پارامترهای اثرگذار بر بازار ثانویه و رونق ،آن در راستای استفاده حداکثری از ظرفیتها و قابلیت های بازار اولیه گام برداریم اما این مهم در بازار سرمایه عملی نشد.

به کرات در گزارشهای قبلی «دنیای اقتصاد در سال جاری اشاره شد که یکی از الزامات سر و سامان دادن به وضعیت مبهم و آشفته بازار سهام تزریق اعتماد به صحنه معاملات تالار شیشه ای است.

موضوعی که در ۶ ماهه نخست سال جاری در بورس تهران، اقدامات عاجل و مثبتی در راستای ارتقای آن مشاهده نشد، بلکه با تزریق بذر نااطمینانی حاصل از وقایع نیمه اردیبهشت سال جاری ماجرای مربوط به افزایش نرخ خوراک شرکتهای (پتروشیمی تیر زهرآلود و مسمومی نیز بر پیکره رنجور و نحیف بورس تهران پرتاب شد تا بازیگران و اهالی این بازار نسبت به وقایع حادث شده و روند آتی این بازار در بی اعتمادترین حالت ممکن قرار بگیرند.

بدون شک اگر تلاشی در جهت پیش بینی پذیر کردن وضعیت بازار سهام صورت می گرفت، به رغم ثبات در بازارهای دیگر شاهد این بودیم که عملکرد و بازدهی این بازار در مقایسه با رقبای دیرینه خود تفاوت فاحشی داشت.

هرچند میتوان فقدان محرکهای بنیادین و فروکش کردن انتظارات تورمی و آرامش در بازار ارز را به عنوان مهمترین عواملی ذکر کرد که سبب شده بازارهای دارایی و به خصوص بازار سهام از ثبات برخوردار باشند، اما به هر روی اگر جریان اعتماد عمومی به این بازار برمی گشت می توانستیم انتظار داشته باشیم که بورس تهران از اوضاع و احوال قمر در عقرب کنونی خارج شود و وضعیت بهتری داشته باشد.

به هر روی در مقام جمع بندی برای این بخش میتوان این چنین استنباط کرد که از بازار سهام استفاده چشمگیر مفیدی در راستای تحقق بخشیدن به بخش اول شعار سال یعنی جهش تولید نشده است و بازاری که میتوانست بخشی از نقدینگی سیال و سرگردان سطح جامعه را از فعالیتها و اعمال سفته بازانه راهی بخش مولد اقتصاد کشور و واحدهای تولیدی ،کند در برهه کنونی این چنین مهجور واقع شده است. بورس تهران در مقطع کنونی هوادار ندارد اما تا جایی که چشم کار میکند بازار تماشاگر دارد.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago