کیوسک امروز؛ قانون شکنی پلاژهای دولتی در سواحل مازندران/ شهربازی یا شهر مرگ؟/ آمارهای تکان دهنده از فرار مالیاتی/ نرخ بیکاری ۸/۲ درصدی تطابقی با واقعیات جامعه ندارد/ تهدید زیست مردم توسط پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس

به گزارش فرانیوز در ادامه نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در دامه می خوانید.

قانون شکنی پلاژهای دولتی در سواحل مازندران

روزنامه ابرار نوشته است؛ زیر ساختهای اقامتی و تفریحی عمومی که در نوار ساحلی مازندران بخش زیادی از ظرفیت اقامتی برای گردشگری این استان را در بر گرفته، با گذشت ۱۹ سال از تصویب قانون ممنوعیت نگهداری این اماکن توسط دستگاه های دولتی، در سایه قانون گریزی وزارتخانه های مربوطه همچنان در مالکیت این دستگاه ها قرار دارند. نوار ساحلی مازندران پر از ویلاها و شهرک ها و مجتمع های تفریحی است که بخش زیادی از آنها متعلق به بخش خصوصی هستند و بخشهایی نیز در اختیار دستگاه های دولتی و حاکمیتی قرار دارند؛ مجموعه هایی از آنها با نام «پلاژ» یاد میشود و به طور کامل در مالکیت و انحصار دستگاه های خاص هستند تا فقط مدیران و کارکنان این دستگاه ها امتیاز بهره مندی از این زیر ساخت ها را داشته باشند.

در حال حاضر ۴۷ مجتمع تفریحی متعلق به دستگاه های دولتی یا حاکمیتی در نوار ساحلی مازندران وجود دارد که طبق قانون همگی باید از مالکیت این دستگاه ها خارج شوند تا مورد استفاده همه مردم قرار گیرند؛ اما دستگاه های مالک این مجموعه ها به هر شکلی تا کنون سعی کرده اند که سماجت خود برای فرار از قانون تصویب و ابلاغ شده را ادامه دهند. بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری و حتی مسئولان اجرایی اقتصادی و بخش گردشگری معتقدند اصرار عجیب و مستمر مدیران دستگاه های مختلف دولتی و حاکمیتی در سال های اخیر سدی برای ساماندهی گردشگری در مازندران ایجاد کرده است.

گردشگری در مازندران قربانی پلاژهای دولتی؛ بی توجهی مستمر به قانون

پیشتر، پیامدهای این بی توجهی توسط کارشناسان بررسی شده است. چند سال پیش، از زبان دادستان وقت مرکز استان تأکید شد که طبق قانون هرگونه هزینه کردن از محل اعتبارات دولتی برای نگهداری پلاژهای ساحلی ممنوع است. طرح پیشنهاد باز شدن پلاژهای دولتی به روی مردم هم راه میانبری بود که سال ۱۳۹۷ توسط استاندار وقت مازندران ارائه شد و مورد تأیید وزارت کشور قرار گرفت اما به گفته مدیر کل وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران خبری از به سرانجام رسیدن این مصوبه قانونی هم نیست.

کارشناسان می گویند کم توجهی دستگاه های دولتی به این مصوبه قانونی هم برای دولت و کشور به ضرورت انجام هزینه های نگهداری این مجتمع ها هزینه ایجاد میکند و هم به گردشگری در مازندران آسیب زیادی می زند. اگر این مجتمع ها به بخش خصوصی واگذار شوند ظرفیت ما در حوزه اقامت و پذیرایی بالا میرود و عموم مردم میتوانند از زیرساخت هایی که با اعتبارات ملی ساخته شده استفاده کنند.

به گزارش ایرنا در مازندران ۴۸ مجتمع اقامتی و تفریحی دولتی وجود دارد که عرصه و اعیانی بسیار بالایی دارند و از زیر ساخت های تفریحی و اقامتی خوبی هم برخوردارند اما این زیر ساخت ها اکنون فقط برای افرادی خاص و کارکنان همان دستگاه ها استفاده میشود، در حالی که برای ساخت آنها از سرمایه کشور استفاده شده و متعلق به همه مردم است.

شهربازی یا شهر مرگ؟

روزنامه آفتاب به حادثه شهربازی در اصفهان پرداخته و نوشته است؛ به دلیل حادثه، شهربازی ناژوان اصفهان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. عصر روز یکشنبه ۱۸ تیرماه در حادثه ای هولناک تاب زنجیره ای شهربازی ناژوان در اصفهان رها و ۹ نوجوان در این حادثه مصدوم شدند. شش دختر ۱۱ تا ۱۸ سال و سه پسر ۱۲ تا ۱۵ سال مصدومان این حادثه هستند. مصدومان از ناحیه ضربه به کمر دچار مصدومیت شدند.

علی مالکی مدیرکل استاندارد اصفهان با اعلام اینکه نظارت های لازم بر تجهیزات و دستگاه های بازی در شهربازی ها، پارک های بادی و مجموعه های آبی دوره ای انجام میشود اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۵۰ تجهیز در شهرهای بازی مراکز آبی و تله کابین ها در این استان دارای تاییدیه و مجوز معتبر و فعال است. وی با تاکید بر اینکه بهره برداران این اماکن ملزم به رعایت استاندارد هستند و باید همه دستگاه ها و تجهیزات بازی آنها گواهی

انطباق و مجوزهای لازم را داشته باشند افزود: اگر تجهیزی در شهربازی ها گواهی بازرسی فنی نداشته باشد، در اسرع وقت پلمب میشود. اما به صورت ناگهانی در حادثه ای هولناک تاب زنجیره ای شهربازی ناژوان رها و ۹ نوجوان در این حادثه مصدوم شدند.

 منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه در پی این حادثه از ادامه فعالیت مجموعه شهربازی جلوگیری شد تصریح کرد تاب زنجیری دارای گواهی استاندارد و بیمه حوادث است. اما دستور بررسی و رسیدگی به این موضوع به اداره استاندارد داده شد. وی با اعلام اینکه استان اصفهان دارای حدود ۸۸ مجموعه تفریحی شهربازی و پارک آبی است خاطرنشان کرد: ضروری است تیم فنی اداره استاندارد و سازمان آتشنشانی ضمن بررسی و علت یابی حادثه نسبت به استمرار نظارت بر پارک های بازی در سطح استان اصفهان اقدام کند. همچنین تمام پارک های بازی باید گواهی استاندارد داشته باشند.

مهدی قائلی، مدیر طرح ساماندهی ناژوان در گفت وگویی با اشاره به حادثه تاب زنجیری شهربازی ناژوان اظهار کرد بهره بردار بخش خصوصی، این شهربازی را اداره میکند و حادثه رخ داده نیز بر اثر پارگی سیم بکسل جک اتفاق افتاد. اما نکته اینجاست که تا چه زمانی بهای تفریح کردن کودکان، نوجوانان و جوانان باید مصدومیتشان یا مرگ باشد. قطعا مثل هر حادثه دیگری تا مدت ها مسئولان امر در مورد آن صحبت خواهند کرد یا دستورات بی فایده ای را در این خصوص میدهند ولی بعد از مدتی به فراموشی سپرده خواهد شد. اما آنچه که مشخص است بیشتر وسایل بازی ها در شهربازی ها فرسوده و فاقد ایمنی لازم هستند.

آمارهای تکان دهنده از فرار مالیاتی

گزارش «تجارت» از شگردهای جدید برای دور زدن قانون؛ وزیر اقتصاد در گفتگویی بخشی از فراریان بزرگ مالیاتی را با جزئیات اعلام کرد که بر اساس آن ۸۰۰ کد ملی برای اشخاص زیر ۵ سال با تراکنش های بالای میلیارد و ۱۱۰۰ کد ملی برای افراد ۵ تا ۱۰ سال برای تراکنش های میلیاردی شناسایی شده اند.

یکی از بخش های مهم صحبت های خاندوزی، وزیر اقتصاد، ترفندهای ساده ای است که فراریان بزرگ مالیاتی برای جلوگیری از پرداخت مالیات به آنها روی آورده اند. بر اساس گفته های وزیر با قرار دادن ۱۲ میلیون دستگاه پوز در مسیر شناسایی بانک مرکزی و انطباق آنها با پرونده های مالیاتی که قرار است تا پایان تابستان نهایی شود ۱۷۶ هزار نفر با مجموع گردش حساب ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در سال شناسایی شدند که حتی به اندازه یک کارگر یا کارمند هم مالیات پرداخت نکرده اند. وی در ادامه گفت: ۸۰۰ کد ملی برای اشخاص زیر ۵ سال با تراکنش های بالای میلیارد و ۱۱۰۰ کد ملی برای افراد ۵ تا ۱۰ سال برای تراکنش های میلیاردی شناسایی کردیم.

وی با اشاره به شناسایی نمونه های دیگر از فراریان مالیاتی اظهار کرد: در استان فارس افرادی که سنگ معدن داشتند، از پوزهای صندوق قرض الحسنه استفاده می کردند، در استان همدان یک نفر ۶۸۰۰ میلیارد تومان فاکتور غیر واقعی برای جاهای مختلف صادر می کرد، در استان قزوین با گزارش های خود مردم از عدد ۱۰ میلیون تومان تا ۱۰ میلیارد تومان شناسایی جدید در حوزه خشکبار و غیره انجام دادیم و در خراسان شمالی یک فرار مالیاتی ۱۲ میلیارد تومانی را از آقای دامادی به نام مادر همسر خود که پرونده های مختلف ایجاد می کرد بدون اینکه از او اسمی باشد شناسایی کردیم. این آمار رعب آور فرارهای مالیاتی در حالیست که کارگران و کارمندان به دلیل کنترل های کامل دولتی و با داشتن حداقل های حقوق و دستمزد ماهانه به صورت تمام و کمال مالیات خود را پرداخت می کنند.

گره کور مالیات بر سوداگری

یکی مواردی که دولت طی سال های اخیر دنبال آن بوده بحث مالیات بر سوداگری است که البته هنوز به تصویب نهایی نرسیده و در کمیسیون اقتصادی مجلس در جهت رفع ایرادات شورای نگهبان در حال بررسی است. این قانون البته مخالفان سرسختی دارد و فصل مشترک صحبت های مخالفان این قانون این است که دولت با این لایحه در واقع در راستای درآمدزایی و جبران بخشی از کسری بودجه مالیات را بر تورم وضع میکند که این خود می تواند تاثیر مضاعفی روی تورم کالاها داشته باشد و حتى منجر به فرار سرمایه شود.

احسان خاندوزی اما درباره اهمیت قانون مالیات بر سوداگری تاکید کرد: هزینه زندگی بخش عمده ای از مردم ما گروگان چند صد نفری است که تحت عنوان سفته بازان حرفه ای، نوسانگیران و دلالان بازارهای مالی با اسامی مختلف فعالیت میکنند که نقدینگی مازاد خود را در بازارهای مسکن، ارز، طلا و سکه وارد می کنند و هزینه زندگی مردم را بالا میبرند. وی در ادامه گفت: در همه اقتصادهایی که به سمت تولید و پیشرفت اقتصادی رفتند، از طریق ابزارهای مالیاتی اجازه ندادند که پول ها به سمت این دسته دلالی ها و سفته بازی ها برود.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین در ادامه گفته های خود گریزی به ثروتمندان باستی هیلز زد و گفت قانون مالیات بر سوداگری را باید دهه ها پیش در کشور می داشتیم که اینقدر دلالی در حوزه مسکن، ارز و طلا زندگی ها را به هم نریزد. وی با اشاره به فرار به جلوی درصد کمی که مشمول این نوع مالیات میشوند و فضاسازی آنها برای تعمیم این مالیات به مردم مدعی شد: قطعاً کسانی همچون اهالی باستی هیلز باید نگران از اجرای این قانون باشند و بدانند از ناحیه مالیات بر سوداگری و سفته بازی دولت مردمی قطعاً به سراغ آنها خواهد رفت تا ۸۰ میلیون نفر دیگری که اساسا در عمل مشمول این مالیات نخواهند شد، بتوانند از یک زندگی توأم با آرامش و عدالت مالیاتی برخوردار شوند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: هزینه های کشور را نه بر دوش کارگران، کارمندان و اصناف بلکه بر دوش همان یکی دو درصدی باید ببریم که بیشترین بهره مندی ها را دارند و از خلال شناسایی آنها باید بتوانیم بیشترین مالیات را کسب کنیم و با بالاترین نرخ های مالیاتی باید به سراغ اقلیت سفته بازان و سوداگران رفت.

نرخ بیکاری ۸/۲ درصدی تطابقی با واقعیات جامعه ندارد

روزنامه کار و کارگر به وضعیت بیکاری کارگران پرداخته است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اطلاعات ارائه شده از نرخ بیکاری توسط مرکز آمار با واقعیات جامعه مطابقت ندارد گفت: مرکز آمار، حتی اگر فردی یک روز سر کار رفته باشد را نیز در زمره آمار اشتغال محاسبه میکند در حالی که واقعیات جامعه بیانگر وجود معضل جدی در این حوزه است.

خلیل بهروزی فر در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفت: نحوه محاسبه آمار مربوط به اشتغال باید اینگونه باشد که افراد دارای اشتغال پایدار که از حقوق ماهانه و بیمه برخوردار هستند در زمره افراد دارای شغل محاسبه شوند. وی تصریح کرد: اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار با واقعیات جامعه مطابقت ندارد چرا که آنچه در سطح جامعه مشاهده میکنیم بیانگر آمار بسیار بالای تعداد افراد بیکار است که هر روز هم افزایش پیدا میکند و نشان میدهد با یک معضل جدی در این حوزه مواجه هستیم.

در همین رابطه اخیرا یکی از کارگران پیمانکاری شرکت قطارهای مسافری رجا پس از اخراج از سوی مدیریت شرکت با پریدن روی ریل قطار و اصابت با لوکوموتیو به زندگی خود پایان داد. این کارگر ۵۸ ساله که نامش «صدیقی» بوده، با بیش از دو دهه سابقه‌ کار و در پی اقدام شرکت در تعدیل نیرو به علت مازاد نیروی کار دست به این اقدام زده است.

یک منبع کارگری در این خصوص گفت: با توجه به ماهیت سخت و زیان ‌آور کار در راه‌آهن، این کارگر متوفی می ‌بایست بازنشسته میشد اما به گفته‌ دیگر کارگران، مدیران شرکت در رد کردن بیمه سخت و زیان آور برای کارگران مجموعه همکاری نکردند. روابط عمومی شرکت رجا با تایید فوت این کارگر پیمانی شرکت قطارهای مسافری رجا، نسبت به جزئیات این خبر و علت این رویداد اظهار بی ‌اطلاعی کرد.

تهدید زیست مردم توسط پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است؛ نیمه های سال ۱۳۹۸ بود که فاز اول شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس به بهره برداری رسید. مدیران این پالایشگاه مدعی بودند که از سیستم نوینی برای دفع آلایندگی فلرها استفاده کرده اند و کمپرسورهای جدید جلوی سوختن گازهای زائد پالایشگاه را میگیرد اما آلاینده ها همچنان منطقه را تهدید کردند. قرار بود پالایشگاه، فلرهای شرق استان بهبهان و امیدیه را جمع کند و از محل جمع آوری آنها سوخت پالایشگاه تامین شود اما همچنان بیش از ۱۰۰ فلر در منطقه فعال است.

 این پالایشگاه در سال ۱۴۰۰ موفق به دریافت کسب تندیس زرین صنعت سبز کشور شد. اما با تلاش محیط زیستی ها این تندیس از آنها پس گرفته شد. یکی از شهروندان بهبهان در این خصوص گفت: این پالایشگاه یکی از طرح های جمع آوری فلر است. ظاهرا بهره برداری این پالایشگاه هنوز به صورت کامل شروع نشده است اما بحث اصلی مربوط به ساخت پتروشیمی در کنار آن است. این پتروشیمی میتواند وسعت کمی داشته باشد اما آلودگی که تولید میکند چندین برابر است. برای واضح تر شدن ماجرا در نظر بگیرید که این پتروشمی یک دهم پالایشگاه است، اما آلودگی که تولید میکند ۱۰ برابر پالایشگاه است. شورای اسلامی شهر بهبهان از شدت آلودگی این پالایشگاه دست به دامن سازمان بازرسی کل کشور شد.

 روز شنبه ۱۷ تیرماه تصویر نامه بسیار مهم شورای اسلامی شهر بهبهان  خطاب به سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان بازرسی کل کشور با رونوشت به استانداری خوزستان، بازرس کل ویژه استان خوزستان، اداره کل بازرسی استانداری خوزستان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان و اداره محیط زیست بهبهان در خصوص آلودگی و آلایندگی شرکت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس واقع در شهرستان بهبهان در سیزده بند به نکات قابل توجهی که تاکنون مطرح نشده بود پرداخته است.

شورای اسلامی شهر بهبهان در ابتدای این مکاتبه ویژه ابراز کرده شرکت پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان دارای آلایندگی بوده و مجوز صنایع سبز نیازمند بازنگری جدی میباشد و سوخت ناشی از فلر باعث آلودگی شدید هوا، خاک، آب و گیاهان منطقه شده و درخواست ورود کارشناسان مجرب از مرکز نموده است. حال این مسأله که از سوی محمد داسمه، حقوقدان محیط زیست اطلاع رسانی و مورد مطالبه قرار گرفته بود باعث شد این مجموعه طی یک شکایت کیفری با عنوان نشر اکاذیب ادعای تشویش اذهان عمومی کند و پرونده وی اکنون در دادسرای بهبهان در حال رسیدگی است.

محمدهادی روحی پور، عضو شورای شهر بهبهان در گفت و گو با روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص این پالایشگاه گفت: پالایشگاه بید بلند خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه است، در روزهای پایانی دولت دوازدهم افتتاح شد. هدف اصلی آن این بود که گازهایی که با فلرها میسوزانند جمع کنند و دوباره به چاه های نفت تبدیل کنند. وی افزود: متأسفانه با اینکه گفته میشود این پالایشگاه از درآمد بالایی برخوردار است اما هزینه آلایندگی به شهرستان بهبهان تعلق نمیگیرد. دلیل آن نیز دریافت مجوز صنعت سبز این پالایشگاه است. جالب اینجاست که فلرهای این پالایشگاه همچنان فعال است و اگر از کنار آن عبور کنید بوی گاز را به راحتی متوجه میشوید.

عضو شورای شهر بهبهان ادامه داد: بهبهان یک شهر قدیمی، تاریخی و مظلوم است؛ در واقع بافت قدیمی آن به این دلیل حفظ شده است که بودجه ای برای توسعه آن وجود نداشته است. بهبهان از درآمد تنها پالایشگاه خود برخوردار نیست. روحی پور اضافه کرد: این پالایشگاه همچنین بر محصولات کشاورزی بهبهان اثرات زیادی گذاشته است، نمیتواند به راحتی مجوز صنعت سبز را دریافت کند. از مهرماه سال گذشته تا الان فلر این پالایشگاه کار میکند. گاز این پالایشگاه به دلیل کیفیت پایین قابل تزریق نیست. این گازها را به مناطق جنوب فرستاند و به دلیل کیفیت پایین آن، آن را پس دادند. عضو شورای شهر بهبهان ادامه داد: محصولات کشاورزی بهبهان از کیفیت بالایی برخوردار بودند، اما حالا که با کشاوزان صحبت میکنیم شاهد گلایه آنها هستیم. آنها از تأثیرات این پالایشگاه بر محصولات خود گلایه میکنند. وی در ادامه گفت: ما میخواهیم حق آلایندگی را بگیریم تا بتوانیم آن را صرف توسعه شهرستان و روستاهای آن کنیم.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago