کیوسک امروز؛ فریادهایی که از کمپ‌های ترک‌اعتیاد شنیده می‌شود/ رهبران کشورها از سایه سنگین جنگ بر رشد اقتصاد جهانی خبر می‌دهند/ نقدی بر فرهنگ سیاسی کشور و کنش انتخاباتی جریان‌ها/ پاسکاری وام نهضت ملی مسکن بین بانکها و دستگاه‌های مسئول/ تکذیب دخالت ایران در حملات علیه آمریکا

روزنامه‌های صبح امروز، پنجشنبه هجدهم آبان ماه به مباحثی پیرامون کمپ‌های ترک‌اعتیاد، سایه جنگ بر رشد اقتصاد جهانی، کنش انتخاباتی جریان‌ها، وام نهضت ملی مسکن و دخالت ایران در حملات علیه آمریکا پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 61 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه جوان به گزارشی با عنوان فریادهایی که از کمپ‌های ترک‌اعتیاد شنیده می‌شود، پرداخت.

بامداد جمعه دوازدهم آبان کمپ ترک اعتیاد کومله شهرستان لنگرود در استان گیلان دچار حریق شد و در آن حادثه ۳۳ مرد جوان و میانسال که برای ترک اعتیاد و به امید بازگشت به زندگی در آنجا تحت درمان بودند در آتش سهل انگاری و عدم رعایت اصول ایمنی زنده زنده سوختند و تعدادی هم زخمی و راهی بیمارستان شدند به خاطر عمق ،فاجعه این حادثه با واکنشهای زیادی از سوی مسئولان روبه رو شد اما این گوشه ای از فریادهایی بود که از کمپهای ترک اعتیاد به آسمان بلند شد و به گوش مسئولان رسید. کمپهای ترک اعتیاد معمولاً پناهگاهی برای معتادانی است که تصمیم گرفتهاند پس از درمان دوباره با جانی تازه به جامعه بازگردند و زندگی جدیدی را بدون دغدغهها و گرفتاریهای قبلی آغاز کنند اکثر این کمپها به خصوص کمپهای غیرقانونی که همچون قارچ در اطراف شهرها بدون هیچ نظارتی سر از خاک بیرون میآورند نه تنها درمانگر نیستند که بعضی از آنها مکانی برای مصرف مواد مخدر و درآمدزایی برای صاحب کمپ تبدیل شده است.

قتل ، آدم ربایی شکنجه و گروگانگیری برای تصاحب اموال پرونده هایی است که برای صاحبان یا کارکنان این کمپها هر چند روز یکبار در محاکم قضایی تشکیل می.شود هر چند که در اکثر این پروندهها و به خصوص قتلهایی که صورت میگیرد با توجه به بیماری فرد فوت شده و شرایط دیگری که وجود دارد قتل شبه عمد تشخیص داده میشود و در نهایت هم پس از چند سال زندان متهم با پرداخت دیه آزاد و پرونده مختومه میشود، اما این پرونده حکایت از عمق فاجعه ای دارد که در کمپ های غیر مجاز هر روزه رخ میدهد به عنوان مثال چند روز قبل خبر مرگ مشکوک مرد جوانی به بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران اعلام شد مرد معتادی پس از اینکه در کمپ حالش بد شده بود برای درمان به بیمارستان منتقل میشود اما ساعتی بعد به طرز مشکوکی فوت می.کند در حالی که کارکنان کمپ ترک اعتیاد مدعی بودند مرد معتاد به خاطر اعتیادش فوت کرده تیم جنایی متوجه آثار ضرب و جرحی روی بدن مرد جوان شدند که حکایت از آن داشت قبل از فوتش مورد ضرب و جرح و شکنجه قرار گرفته است در چنین شرایطی بازپرس دستور بازداشت تعدادی از کارکنان کمپ را صادر کرد و در نهایت با اعتراف متهمان مشخص شد مرد فوت شده به خاطر بیماری اش نتوانسته ادرار خود را کنترل کند و به همین دلیل آن روز در سه نوبت از سوی یکی از کارکنان کمپ مورد شکنجه قرار گرفته و به شدت کتک خورده و در نهایت هم فوت کرده است از سوی دیگر فارغ از حادثه های جنایی که در بعضی از کمپها اتفاق میافتد به نظر میرسد آنچه در این کمپها برای ترک اعتیاد معتادان رخ میدهد چرخه باطلی است که نتیجه ای جز به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی بیشتر برای افراد تحت درمان ندارد.

این افرد باید در طول مدت درمان از سوی مددکاری متخصص در رشته روانکاوی یا روانشناسی تحت درمان قرار بگیرند تا ترغیب به ترک اعتیاد شوند هر چند فرآیند این دوره درمان حداقل یک سال است اما علاوه بر اینکه این طول درمان رعایت نمیشود، به گفته همین متهمانی که بازداشت میشوند در این کمپها خبری از مددکار و روانشناس نیست و کارکنان با توسل به زور و انواع شکنجه‌ها برای بیماران نسخه می.پیچیند جالبتر از آن کارکنان و یا مستخدمان همین کمپها از بین معتادان قلچماقی انتخابذمیشوند که مثلاً یک دوره قبل در همان کمپ برای ترک اعتیاد بستری بودند.

این افراد نه تخصصی نه تجربه ای در درمان معتادان دارند و فقط به خاطر هیکل درشتی که دارند برای اعمال زور و کنترل کمپ آنها را به کار میگیرند به همین دلیل افراد به اصطلاح درمان شده وقتی از کمپ ترک اعتیاد بیرون می آیند دوباره به چرخه اعتیاد می افتند.

حال باید دید کمپهایی که با نام های زیبا همچون آرامش، آسایش امید به زندگی خانواده های گرفتار را با معضل اعتیاد فریب میدهند و برای آنها جز دود شدن هزینه های مالی شان، نتیجه دیگری ندارد تا چه زمانی باید از دید نظارت مسئولان مخفی بمانند و به فعالیتهای غیرقانونی خود ادامه دهند. البته بهزیستی به عنوان نهادی که مجوز فعایت کمپها را صادر میکند و بر اساس قانون وظیفه نظارت بر عملکرد و رعایت اصول ایمنی کمپها را برعهده دارد مدعی است در قبال کمپهای غیر مجاز که تعدادشان هم کم ،نیست هیچ مسئولیتی ،ندارد، بنابراین علاوه بر نظارت دقیق برای حل ریشهای کمپهای ترک اعتیاد میطلبد از سوی مسئولان قانون مربوط به ایجاد کمپها و نظارت بر آنها بازنگری شود و چنانچه لازم است تغییراتی در قانون برای حفظ جان افراد تحت درمان در آن مکانها و جلوگیری از اتفاقات تلخ احتمالی صورت بگیرد.

روزنامه تجارت نوشت: رهبران کشورها از سایه سنگین جنگ بر رشد اقتصاد جهانی خبر می‌دهند

وزیر امور خارجه سنگاپور میگوید جهان با لحظه ای خطرناک رو به رو است اما معاون رئیس جمهوری چین میگوید دیدارهای اخیر با ایالات متحده سیگنال مثبتی را ارسال کرده است.

جنگ تنش ژئوپلیتیکی و تورم از جمله خطراتی بود که توسط رهبران سیاسی و تجاری در سخنرانی روز چهارشنبه در مجمع اقتصاد جدید بلومبرگ در سنگاپور شناسایی شد ویویان بالاکریشنان وزیر امور خارجه ،سنگاپور همزمان با آغاز این رویداد سه روزه گفت که همزمان با جنگ در اوکراین و غزه و مین گذاریهایی که میتواند منجر به درگیری در تایوان و دریای چین جنوبی ،شود جهان با لحظهای «خطرناک» روبرو است. اما فراتر از خطرات ،گسترده بارقههایی از خوشبینی وجود داشت که برخی از تنشهای جهان ممکن است کاهش یابد هان ،ژنگ معاون رئیس جمهوری ،چین چند روز پیش از دیدار جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای دیدار با شی جین پینگ، رهبر چین برای گفتگوهای کلیدی در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو گفت که دیدارهای اخیر در سطح کلان سیگنال مثبتی برای جهان ارسال میکند. خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی درباره افزایش مبادلات بین ایالات متحده و چین :گفت عمل گرایی در حال ظهور است.»

میزگردی که توسط استفانی فلندرز مدیریت میشد الفالح در گفت: بدیهی است که عقب گرد ماه گذشته روشن کرد که چرا عربستان سعودی تا این حد مصمم بود که حل مناقشه فلسطین باید بخشی از برنامه عادی سازی گسترده تر در خاورمیانه باشد». عربستان سعودی در روزهای آینده نشستهای جداگانه ای را با کشورهای عربی آفریقایی و کشورهای اسلامی تشکیل خواهد داد الفالح ،گفت در کوتاه ،مدت هدف این سه نشست و سایر گردهمایی،ها تحت رهبری عربستان سعودی، حرکت به سمت حل مسالمت آمیز مناقشه است. او گفت «آنچه فراتر از آن است برای کشورهای خاورمیانه ضروری است که در جهت رفاه مردم و اقتصاد تلاش کنند تام نایدز سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل و کهنه سرباز وال استریت گفت که اسرائیل چهار وظیفه تقریباً متناقض در جنگ جاری اسرائیل و حماس دارد. اینها شامل حذف حماس از غزه است که برای امنیت اسرائیل ضروری است. یافتن گروگانهایی که احتمالاً در تونلهای زیر غزه نگهداری میشوند دور نگه داشتن حزب الله از درگیری؛ و حفاظت از جان بیگناهان نایدز که ماه گذشته از سمت نایب رئیس ولز فارگو استعفا داد تا بر خاورمیانه تمرکز ،کند :گفت اسرائیل در ۳۰ روز آینده و پس از آن راه بسیار سختی را پیش رو خواهد داشت.» بالاکریشنان سنگاپور گفت که عبور از چالشهای فوری بسیار مهم خواهد بود. او گفت اگر جهانی را شاهد باشیم کنیم که گرفتار جنگ شده و تمام حواسش به بن بستهای استراتژیک نهایی پرت شده باشد دنیایی بی ثبات تورمی فوقالعاده و افسارگسیخته و جنگ ویژگی تعیین کننده آن خواهد بود ،اکنون اگر بتوانیم از آن اجتناب کنیم یک نفس عمیق بکشیم و به نحوی شش ماه تا یک سال آینده را پشت سر بگذاریم و از آن فاجعه اجتناب کنیم در واقع من روزنه هایی از امید را میبینم به گفته مدیر ارشد سرمایه گذاری تمپلتون گلوبال اکویتی اینوستمنتز، در زمینه سرمایه گذاری آب شدن یخ روابط آمریکا و چین میتواند فرصتی برای سود به سهام های چینی شکست خورده بدهد.

جنیفر جانسون رئیس و مدیر عامل شرکت ،گفت، تنوع سبد سهام اولویت اصلی فرانکلین تمپلتون است زیرا بازارها با نرخهای بهره بالا و تورم چسبنده کنار می آیند چین منطقه ای است که سرمایه گذاران جهانی هنوز نباید آن را نادیده بگیرند و تیم نوظهور بازار فرانکلین تمپلتون قطعاً در حال ورود مجدد به بازار چین است برای جان والدرون، رئیس و مدیر عامل شرکت گلدمن ساکس تورم بزرگترین خطر برای چشم انداز اقتصاد جهانی است.

والدرون گفت: فکر میکنم تورم بزرگترین نگرانی من است ما زمان زیادی را در شرکت خود صرف نگرانی در مورد پیامدهای بلندمدت تورم کرده ایم و اینکه چگونه آنها احتمالاً محیط رشد کمتری ایجاد می.کنند نوئل کویین مدیر عامل شرکت HSBC Holdings Plc نیز به مبارزه اقتصاد جهانی با تورم و نرخ بهره بالا اشاره کرد.

روزنامه شهروند نقدی بر فرهنگ سیاسی کشور و کنش انتخاباتی جریان‌ها نوشته است.

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس ،دوازدهم فضای سیاسی داغ تر شده و تا جایی که مخل امنیت و آرامش و خلاف قوانین نباشد از سوی نظام مورد پذیرش قرار گرفته است. افزون بر بحث امنیت و قانون که مسائل مشخص تر و قاعده دارتری در فضای سیاسی کشور بوده اند متأسفانه بسیاری دیگر از لوازم و قواعد سیاست ورزی از سوی جریان های ،مختلف به درستی رعایت نمیشود دو مسئله در فضای سیاسی ،کشور همواره از سوی برخی جریانها چالش آفرین بوده و فرهنگ سیاسی و انتخاباتی کشور را دچار آسیب کرده است. نخست مسئله اپوزیسیون نمایی و ساختارشکنی در عین تلاش برای ورود به ساختار و ،دوم مسئله عدم پاسخگویی و نپذیرفتن مسئولیت معرفی لیستها و افراد به طور خاص جریان اصلاحات همواره در سیاست ورزی کنش خود را اینگونه شکل داده است. خاصه در سالهای اخیر اصلاح طلبان همواره از موضع طلبکار و اپوزیسیون گونه مدعی حذف شدن از ساختار شدهاند اما در عین حال هیچگاه مسئولیت تصمیمات و کنشهای افراد و زیر مجموعه‌های منتسب به خود را نیز نمی پذیرند.

علیرضا علوی تبار از چهره های مطرح اصلاحات، اخیرا در گفتگو با انصاف نیوز به تکرار مواضع همیشگی اصلاح طلبان با ادعای بحرانی بودن وضع کشور پرداخته و از مبنا قراردادن بیانیه ۲۲ بهمن سال قبل رئیس دولت اصلاحات و ضرورت گفت وگو میان جریانها مردم و نظام سخن گفته و در عین حال میگوید «میان بخشی از اصلاح طلبان و «براندازان بر سر نحوه تغییرات، اختلاف وجود دارد و برخی اصلاح طلبان به دنبال تغییر ساختار سیاسی هستند».

علوی تبار در حالی مدعی گفت وگو و مفاهمه عمومی است که از یک مرزبندی لفظی صریح با براندازان هم اجتناب میکند و از پیگیری تغییرات ساختاری توسط اصلاح طلبان سخن میگوید وی همچون سایر اصلاح طلبان پاسخ نمیدهد که چگونه میتوان هم مدعی گفت وگو و مفاهمه بود و هم با ژست اپوزیسیونی و سخنان ساختارشکنانه به دنبال اصلاح طلبی و کسب قدرت بود؟ مشکل اصلی اصلاح طلبان در سالهای اخیر همین مسئله بوده است نه پاسخگوی دوران مسئولیت و تصمیمات خود هستند نه قائل به سیاست ورزی در چارچوب نظاماند و در عین حال ضمن گرفتن ژست اپوزیسیون توقع دارند نظام چنین نگاهی به آنان نداشته باشد هیچ یک از جریانهای اصلاح طلب در سالهای اخیر پاسخگوی کارنامه دولت روحانی لیست امید مجلس دهم و شوراهای تقریبا یکدست پنجم (۹۶-۱۴۰۰) نبوده اند. اصلاح طلبان چنان سخن میگویند که گویی هیچگاه هیچ مسئولیتی نداشته و عملکرد منفی در کارنامه آنان وجود ندارد و اگر هم معایب کارنامه خود را بپذیرند یا مقصر آن را ترامپ معرفی میکنند، یا شورای نگهبان و تندروها و زمین و زمان متأسفانه چیزی به نام پاسخگویی برای این جریان تعریف نشده است. مثلا اصلاح طلبان هیچگاه به این مسئله نمیپردازند که چرا در انتخابات شوراها که نظارت شورای نگهبان وجود ندارد، دهها نفر از اعضای اصلاح طلب شوراهای پنجم در سراسر کشور به دلیل انواع مفاسد در زندان به سر میبرند و در برخی شهرها به طور کامل اعضای شورا مرتکب فساد شده و شورا منحل شد؟ یا چرا دولت روحانی با حمایت یکپارچه اصلاح طلبان و کابینه ای اصلاح طلب بر سر کار آمد و کشور را با بدترین شاخصهای ۴ دهه اخیر تحویل داد؟ یا کدام نقطه درخشانی در کارنامه فراکسیون امید مجلس دهم دیده میشود؟

به نظر میرسد اصلاح طلبان سیاست را تا بخش طلبکاری مطالبه گری ژست اپوزیسیون ،گرفتن جنجال سازی و کسب قدرت آموخته اند و پاسخگویی و رعایت چارچوب و قوانین در مبانی اصلاح طلبان جایی ندارد قصد این مقال تخریب جریان اصلاح طلبی نیست. چه اینکه جریان اصول گرایی ،نیز با وجود پرهیز از اپوزیسیون نمایی و ساختارشکنی در مسئله پاسخگویی با اشکالاتی مواجه است.

برخورد شعاری با مشکلات یا خرج کردن از ادبیات دینی و انقلابی و تعامل ضعیف با نخبگان و عدم پاسخگویی به قشرهای مختلف مردم همواره از نقاط ضعف اصولگرایان بوده است. سازوکار و نحوه چینش لیستهایی که به نام اصول گرایی و انقلابی در دو دهه اخیر گهگاه موفق به پیروزی در انتخابات مجلس و شورای شهر شده اند شفاف نیست و بعضا اعضای لیستها علیه یکدیگر موضع گیری کرده یا چنان در تخریب سرلیست و تدوین کنندگان لیست سخن گفتهاند که گویی عضو جریان مخالف یا اپوزیسیون بوده اند برخی اصولگرایان نیز نسبت خود با قشرهای مختلف و گوناگون مردم را بر خلاف مبانی امام و رهبری به فراموشی سپرده و گویی نماینده طیف خاصی هستند و تعهدی به کل جامعه ندارند.

به طور کلی میتوان گفت فرهنگ سیاسی کشور متأسفانه دچار آسیب جدی شده .است سیاست ورزی جریانها در سالیان اخیر صرفا معطوف به کسب ،قدرت بدون پاسخگویی و بعضا بدون رعایت مصالح و منافع ملی و قواعد مرسوم سیاسی بوده است. بهبود وضعیت مشارکت و جلب اعتماد مردم برای اقبال گسترده به صندوق ،رای در گرو همین مسائل است. جریانها باید بین اپوزیسیون نمایی و در چارچوب نظام بودن تکلیف خود را مشخص ،کنند در وعده دادنها شرایط و اوضاع را در نظر بگیرند و در نهایت به میزان سهم و مسئولیت خود پاسخگو باشند.

روزنامه کیهان درباره پاسکاری وام نهضت ملی مسکن بین بانکها و دستگاه‌های مسئول نوشت:

در حالی که تحقق وعده دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال برای خانه دار شدن ،مردم نیازمند انجام تکالیف بانکها برای پرداخت تسهیلات است این موضوع بین دستگاههای مسئول و بانکها پاسکاری میشود.

هادی عباسی؛ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن چند روز پیش تصریح کرد که عملکرد بانکهای خصوصی در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن مطابق ماده چهار قانون جهش تولید مسکن تقریبا صفر است مسئله عدم همکاری بانکهای خصوصی با نهضت ساخت مسکن موجب دستور رئیس جمهور مبنی بر پیگیری تکلیف پرداخت تسهیلات این طرح توسط بانک های خصوصی شد.

ابراهیم رئیسی در سیزدهمین جلسه شورای عالی مسکن که ابتدای هفته جاری برگزار شد از عملکرد نامطلوب بانکهای خصوصی در عمل به قانون و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن انتقاد کرد و خواستار رسیدگی هرچه سریع تر مقامات دولتی به این موضوع شده بود.

رئیس جمهور با گلایه از عدم اجرای تعهدات برخی بانکها به ویژه بانک های خصوصی در این زمینه گفت: طبق قانون همه بانکها موظفند ۲۰ درصد از تسهیلات اعطائی خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و بانک های متخلف باید برابر ۲۰ درصد این رقم جریمه شوند.

وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی موظف است به فوریت جریمههای بانکهای متخلف را طبق قانون در قالب مالیات وصول و گزارش آن را ارائه کند.

در این جلسه مقرر شد بانکهایی که در اجرای تعهدات ،قانونی مبنی بر اعطای ۲۰ درصد از تسهیلات خود به بخش مسکن تخلف داشتهاند برابر ۲۰ درصد از این رقم جریمه شده و این جرایم در قالب مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی از آنها وصول شود پیشنهاد به بانکهای خصوصی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در بخش ،مسکن روز سه شنبه در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری جلسه معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی با بانکهای خصوصی اظهار داشت: پیرو دستور رئیس جمهور در سیزدهمین جلسه شورای عالی مسکن مبنی بر پیگیری تکلیف پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن توسط بانکهای ،خصوصی جلسه ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانکهای خصوصی برگزار شد. هدف از برگزاری این جلسه پیگیری دستور رئیس جمهور برای اجرای ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن مبنی بر پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات نظام بانکی برای ساخت مسکن بود.

عباسی افزود: در این جلسه از بانکهای خصوصی خواسته شد در صورتی که برای اجرای قانون در حوزه پرداخت تسهیلات ساخت مسکن عزم جدی دارند شرایط و ضوابط پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اعم از شیوه خودمالک و اجاره ۹۹ ساله را در کلیه شعب خود نصب و این اطلاعات را به صورت مستمر به مردم انتقال دهند.

او ادامه داد همچنین مطابق روال گذشته این شرایط وجود دارد تا در صورت تقاضای بانکها به ویژه بانکهای خصوصی، بانک مسکن، عاملیت پرداخت تسهیلات این بانکها را بر عهده گیرد؛ چرا که واگذاری عاملیت پرداخت تسهیلات به بانک مسکن و تامین منابع پیشتر توسط دو بانک انجام شده بود و این شرایط هم اکنون نیز وجود دارد گفتنی است پیش از این سید احسان خاندوزی نیز گفته بود ۱۷ بانک دولتی و مرتبط با دولت ۹۷ درصد تسهیلات ساخت مسکن را پرداخت کردهاند و سه درصد بقیه توسط سایر بانک ها پرداخت شده است. هرچند بررسی این ادعا هم نشان میدهد عمده تسهیلات پرداختی مربوط به بانک مسکن بوده و بسیاری از بانکهای دولتی و مرتبط با دولت هم مانند خصوصی ها عملکرد خاصی در عمل به تکالیف خود نداشته اند.

توجیهات همیشگی بانکهای خصوصی با این حال محمدرضا جمشیدی؛ دبیر کانون بانکهای خصوصی در گفت وگو با ایسنا درباره علت پرداخت نشدن تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک های خصوصی اظهار کرد اگر بگویم در این زمینه بانکهای خصوصی تقصیری ندارند شاید برخی تصور کنند که من جانبدارانه صحبت میکنم.

اگر تسهیلات مورد نظر توسط بانک پرداخت شود باید به این موضوع اشاره کرد که با ۵۵۰میلیون تومان نمیتوان در هیچ کلان شهری مسکن ساخت بنابراین باید به این نکته اشاره کرد که متقاضی بخشی از هزینه ساخت را باید به عنوان سهم خودش وارد پروژه .کند در واقع باید به این نکته اشاره کرد که بانکها کوتاهی یا استنکافی نکردهاند که مشمول جریمه باشند اما شرایط پرداخت آن وجود نداشته است. گفتنی ،است، پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در حالی از سوی مسئولان دولتی و خصوصی پاسکاری میشود که ،بانکها چندین شرکت انبوه سازی ساختمان دارند و در مال سازی بسیار فعال هستند.

روزنامه مردم سالاری در مطلبی درباره تکذیب دخالت ایران در حملات علیه آمریکا نوشت:

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تمامی ادعاهای آمریکا را در نامه به شورای امنیت بی اساس دانست و قاطعانه رد کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته است. به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی برابر با هفتم نوامبر در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت :نوشت نامه حاضر در پاسخ به نامه مورخ ۳۰ اکتبر ۲۰۲۳ نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل خطاب به رئیس شورای امنیت (۲۰۲۳/۸۱۳/S) که در آن ادعاهای اثبات نشده و بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح نموده، تهیه شده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود تمامی ادعاهای مورد اشاره در نامه فوق بی اساس بوده و قاطعانه رد میشود. جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه و عراق دخالت نداشته است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: تلاش ایالات متحده برای استناد و تکیه بر حق دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات نظامی غیرقانونی خود با هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساختهای حیاتی در سوریه فاقد مبنای قانونی و اعتبار بوده و تفسیر خودسرانه و نادرستی از ماده ۵۱ منشور .است هدف واضح از چنین ادعاهای بی اساس توجیه نقض مستمر قوانین بینالمللی و منشور سازمان ملل متحد توسط ایالات متحده در داخل خاک سوریه است. براساس قوانین بین المللی، یک کشــــــور اشغالگر حق ندارد به حق دفاع از خود به عنوان توجیهی معتبر برای اقدامات غیر قانونی در قلمرو تحت اشغال خود متوسل شود. ایروانی یادآور شد: نماینده دائم جمهوری عربی سوریه در سازمان ملل متحد بارها مخالفت شدید خود را با ادامه حضور غیرقانونی نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه اعلام کرده و آن را نقض آشکار قوانین بین المللی و بی اعتنایی آشکار به حاکمیت ملی، تمامیت ارضی وحدت و استقلال سیاسی سوریه دانسته است جمهوری عربی سوریه بارها از ایالات متحده خواسته تا به اشغال و حضور غیرقانونی خود در سوریه پایان دهد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد ایالات متحده باید اقدامات غیرقانونی خود را متوقف کند به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد و به تعهدات حقوقی بین المللی خود از جمله قطعنامه های مربوطه شورای امنیت، که تمامی کشورهای عضو را ملزم به حمایت احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه میداند پایبند باشد. این به نفع صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است ایروانی همچنین تصریح کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه کاملا قانونی و در پاسخ به درخواست رسمی دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم است. ایران بار دیگر بر تعهد خود مبنی بر احترام به حاکمیت ،ملی تمامیت ارضی وحدت و‌ استقلال سیاسی سوریه تاکید میکند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین در نشست کمیته ویژه سیاسی و استعمار زدایی مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع رویه ها و شهرک سازی های رژیم صهیونیستی مؤثر بر حقوق مردم فلسطین وسایر اعراب مناطق اشغالی» با اشاره به تداوم حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم فلسطین در مبارزه علیه اشغالگری و برخورداری از حق مسلم در تعیین سرنوشت خود از طریق تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف گفت: وضعیت وخیم غزه،دستیابی به آتش‌بس را به عنوان یک اولویت و اقدام فوری و همه جانبه برای تسهیل بازسازی این منطقه ضروری کرده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد بر اساس یافته های «کمیته ویژه تحقیق در خصوص اقدامات اسراییل در شهرک سازی و نقض حقوق مردم فلسطین و دیگر اعراب ساکن سرزمین های اشغالی رژیم صهیونیستی همچنان مصمم به اشغال اراضی بیشتر فلسطینیان و ادغام آنها در سایر مناطق اشغالی است. این به منزله نقض آشکار قوانین بین المللی است این رژیم به منظور وادار ساختن فلسطینیان به ترک وطن خود، به وضع مقررات سیاستها و شیوه های خودساخته دهد. این رژیم به منظور خدمت به شهرک نشینان اسرائیلی و ایجاد زیرساخت های لازم برای آنها اقدام به تغییر جغرافیا و اقتصاد محلی فلسطینی ها تخریب خانه های آنها مصادره اراضی و تخریب منابع طبیعی و امکانات عمومی مانند بیمارستانها و مدارس کرده و عمیقاً حقوق بشر آنها را نقض می کند.

آخرین‌ها از کیوسک امروز