کیوسک امروز؛ فرونشست اصفهان ۴۰ برابر نرخ جهانی/ تورم سنگین بازار مسکن/ بدهکاری ۵۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها/ بحران دارو و تجهیزات پزشکی/ موج جدید گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید مردم

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه سی خرداد ماه به مباحثی پیرامون فرونشست اصفهان، تورم سنگین مسکن، بدهکاری دولت به بانک‌ها، بحران دارو و موج جدید گرانی‌ها پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

فرونشست اصفهان ۴۰ برابر نرخ جهانی

روزنامه اعتماد با پرداختن به معضل فرونشست زمین نوشت: زمین  زیرپای شش هزار بنای تاریخی، ورزشگاه بزرگ نقش جهان، دو پالایشگاه، سه فرودگاه و ۲.۵ میلیون نفر ساکن در دشت اصفهان- برخوار سست شده است.

مختاری، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: در مناطقی در شمال شهر اصفهان عمق آبهای زیرزمینی از ۳۰ متر به ۱۸۰ متر رسیده است

زبانه های فرونشست، اصفهان را فرا گرفته است زمین زیر پای ۸۲۰ هزار خانه مسکونی، ۶ هزار بنای تاریخی، ورزشگاه بزرگ نقش جهان دو پالایشگاه، سه فرودگاه و ۲۵ میلیون نفر ساکن در دشت اصفهان برخوار سست شده است. فرونشست دست به گزینش نمی‌زند، همه را نابود می کند.

طبق آخرین داده‌های سازمان زمین شناسی در حال حاضر نرخ فرونشست در دشت اصفهان برخوار در حدود ۱۶۰ میلیمتر در سال است و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان بین ۸ تا ۱۲ سانتی متر در سال نشست میکند. اهمیت این نگرانی را زمانی متوجه می شویم که بدانیم در دنیا وقتی که نرخ فرونشست به ۴ میلیمتر در سال می رسد وضعیت بحرانی اعلام میشود این در حالی است که طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ در مناطق شمالی اصفهان نرخ فرونشست ۱۵۶ میلیمتر اعلام شده که تقریبا ۴۰ برابر نرخ جهانی است.

در همین ارتباط «مجید مختاری» سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به «اعتماد» می گوید: موضوع فرونشست در اصفهان و به خصوص شمال اصفهان پدیده‌ای طبیعی است که در چند سال گذشته به دلیل استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی و تغییر شرایط اقلیمی تشدید شده است و این نوسانات باعث شده که زمین در جاهای مختلف حرکتهایی داشته باشد.

در حال حاضر حجم تقریبی آب باقیمانده در آبخوان دشت اصفهان – برخوار حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب و میزان مصرف آب سالانه ۳۱۱ تا ۵۱۲ میلیون متر مکعب است و اگر آبخوان تغذیه نشود، اصفهان با ۶ هزار بنای تاریخی به نابودی نزدیک خواهد شد.

دولت نه تنها نباید اجازه بارگذاری‌های جدید در حوضه زاینده رود حتی برای مصرف شرب بدهد، بلکه باید تا میتواند از فشار بارگذاریهای گذشته کم کند. برای کنترل سرعت دیوانه وار فرونشست به داخل شهر باید برداشتهای آب از آبخوان به حداقل برسد و در عوض تغذیه آبخوان چند برابر شود که اصلی ترین منبع تغذیه کننده آبخوان دشت اصفهان برخوار، حفظ جریان دایمی زاینده رود از سراب تا پایاب است؛ بدون هرگونه تعرضی!

تورم سنگین مسکن در بازه‌ای هشت ماهه

بنابر گزارش روزنامه اقتصاد مردم، در یکی دو سال اخیر و به طور مشخص از زمستان ۱۴۰۱، تورم بخش مسکن شتاب بیشتری گرفته است.

اگر پیش از این شیبهای متداول تورم این بخش در محدوده ده درصد بود بعد از زمستان سال قبل این شیب صعودی بی سابقه پیدا کرد؛ مقایسه قیمت مسکن در تهران در دو بازه زمانی آبان سال ۱۴۰۱ و اردیبهشت ۱۴۰۲، نشان از گرانی حداکثر ۸۰ درصدی هر متر مربع مسکن در مناطق مختلف پایتخت دارد؛  یک آپارتمان ۵۰ متری در غرب تهران که در آبان سال قبل، یک میلیارد و ۶۵۰ هزار تومان قیمت داشت، در انتهای اردیبهشت به نرخ ۳ میلیارد تومان خرید و فروش شد.

مسکن هم دیگر رویا شده است؛ سهرابی فعال کارگری با بیان این جمله یک محاسبه ساده انجام می دهد. بر اساس قیمتهای بانک مرکزی با یک سال دستمزد کارگران که به طور کامل پس انداز شود در تهران فقط دو متر خانه میشود خرید که اگر کارگر اضافه کار و نوبت کاری و شب کاری داشته باشد میتواند با یک سال حقوق، دومتر و ده سانتیمتر خانه بخرد؛ البته این مربوط به قیمتهای بانک مرکزی است نه قیمتهای بنگاههای معاملات املاک، قیمتهای واقعی بیشتر است. این دو متر اندازه یک قبر برای بعد از حیات است نه خانه برای زیستن تازه وقتی یک سال چیزی نخوری هیچ نپوشی و جایی نروی با این حساب کارگران دیگر نمیتوانند در کلانشهرها زندگی کنند نه میتوانند خانه بخرند و نه اجاره کنند؛ اگر بخواهند در کلانشهرها بمانند، باید در پارکها چادر بزنند!

یک سال دستمزد کارگرانی که حداقل حقوق را می گیرند، حدود ۱۱۰ میلیون تومان است با این پول در مناطق برخوردار پایتخت فقط یک متر آپارتمان میشود خرید و در مناطق پایین تر، به زحمت ۱.۵ یا دو متر آپارتمان؛ با این حساب کارگر اگر یک سال تمام کل حقوق خود را پس انداز کند به شرط اینکه آن شیب چند ده درصدی تورم مسکن به صفر برسد و متوقف شود، در پایان سال دو متر آپارتمان میتواند بخرد؛ اگر ده سال قیمت مسکن ثابت بماند، با پس انداز سی سال کار کارگری، سی تا دو متر یعنی ۶۰ متر آپارتمان می شود خرید.

اما این معادلات فقط روی کاغذ به جواب میرسد در عمل یک معادله گنگ و چند مجهولی ست که راه حلی ندارد، لااقل راه حل آن در دست کارگران و مزدبگیران نیست…

بدهکاری ۵۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها!

روزنامه اطلاعات به نقل از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بدهکاری ۵۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها خبر داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که طبق برآوردهای صورت گرفته میزان مطالبات بانکهای دولتی از دولت بیش از ۵۷۰ هزار میلیارد تومان است و تا زمانی که این موارد تعیین تکلیف نشود وضع امکان پرداخت تسهیلات در سرفصلهای مختلف بودجه و غیر بودجه ای میسر نخواهد شد.

محمدرضا پور ابراهیمی ، با اشاره به نشست کمیسیون خود با رئیس کل بانک مرکزی درباره مطالبات بانکها از دولت اضافه کرد : این موضوع یکی از چالشهای اساسی بانکهاست چراکه وضع ارائه تسهیلات بانک ها راکد شده است و مردم مراجعات زیادی به نمایندگان درباره دریافت وام خرد دارند.

پورابراهیمی با اشاره به افزایش نرخ ترازنامه بانکها از سوی بانک مرکزی ادامه داد این نرخ ترازنامه در چارچوبی قرار گرفته و محدودیتی را ایجاد کرده است. ما نمی توانیم به بانکها بگوییم باید این تسهیلات را اهدا کنند ولی در ظرفیتشان دچار مشکلات اساسی باشند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کفایت سرمایه بانکها به ویژه بانکهای دولتی به عنوان سرفصل نخست، گفت: وضع ما در حوزه کفایت سرمایه بانکها مناسب نیست.

بحران دارو ادامه دارد

روزنامه اقتصادی امروز به موضوع کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت دارو و تجهیزات پزشکی پرداخته است.

دیروز در صحن مجلس درباره مشکلات کشور در بخش دارو بحث و تبادل نظر و تاکید شد که باید حقوق گمرکی واردات دارو کاهش یابد تا دارو ارزان به دست مردم برسد.

حسینعلی شهریاری در اینباره گفت: قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی کماکان ادامه دارد و متأسفانه نگرانی ها را برای مجلس و نمایندگان و مردم افزایش داده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس می گوید ما باید تأمین و تخصیص به موقع منابع لازم را برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم کاهش زمان تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و انتقال آن توسط کارگزار اهمیت دارد.

به گفته شهریاری در سال جاری از یک میلیارد و ۶۱ میلیون دلار ارز تخصیصی فقط ۶۰ میلیون دلار آن منجر به صدور حواله شده است که معنای آن است که کمتر از ۱۰ درصد تخصیص پیدا کرده است.

در ادامه جلسه علنی بابایی کارنامی نماینده ساری در این زمینه، گفت: با کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور مواجه هستیم. واردات داروهای خارجی را با هدف حمایت از تولید داخل ممنوع کردیم این در حالی است که بهای تمام شده دارو در کشور مدیریت نشده است.

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده نوشهر در ادامه جلسه گفت: متأسفانه کمبود دارو امروز در کف جامعه به شدت مورد اعتراض مردم قرار گرفته است به ویژه داروی بیماران خاص، پیوند کبد و کلیه، این در حالی است که ما پاسخی برای بیماران نداریم هرچند معتقدم عدم هماهنگی میان دستگاههای اجرایی سبب ایجاد این مشکل شده است اما این مهم برای مردم قابل پذیرش نیست.

در ادامه جلسه عبدالحسین روح الامینی گفت: در زمستان ۱۴۰۰ با وجود جلسات نظارتی هشدارهای لازم داده شد اما به دلیل عدم پیش بینی درست، بحرانی در تابستان در حوزه دارو ایجاد شد و همین موضوع در سال ۱۴۰۱ نیز تکرار و بحران پیش رو حاصل عدم توجه به هشدارها و تذکرات است که تولیت نظام سلامت وظایفش را فراموش کرده است.

نماینده مردم تهران گفت: انبارهای گمرک تا سقف پر است و باید به این موضوع رسیدگی شود.

موج جدید گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید مردم

روزنامه جمهوری اسلامی درباره موج جدید گرانی اقلام اساسی نوشت: این روزها دوباره برخی اقلام اساسی و خوراکی در سال «رشد تولید و مهار تورم» در موج جدید گرانیها قرار گرفته اند و این موضوع قدرت خرید مردم را بیشتر از قبل تحت تأثیر قرار داده و سفره ها را کوچکتر کرده است.

درحالی به پایان بهار ۱۴۰۲ نزدیک میشویم که گویی بهار گرانیها و رشد تورم پایان ندارد و وعده های مسئولان برای ثبات و کاهش قیمت ها هنوز محقق نشده است طی هفته های اخیر افزایش قیمت ها نه تنها در کالاهای اساسی مشهود است بلکه به دیگر اقلام خوراکی مثل لبنیات و میوه هم سرایت کرده است.

مرکز آمار اعلام کرده بود که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۵۴۶ درصد بوده است؛  یعنی خانوارهای کشور بطور میانگین، ۵۴۶ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

اعلام تورم ۶۲ درصدی در فروردین ماه اگرچه میزان بالای تورم را نشان داد، اما آنچه در واقعیت بازار میبینیم ارقام بالاتری را نشان میدهد. از سوی دیگر همین عدد نیز یک زنگ هشدار برای دولت رئیسی است که بالاخره باید دست از شعارها و جراحی بردارد و به سمت نگاه واقعی به اقتصاد حرکت کند.

یکی از قصابان مرکز شهر تهران ضمن انتقاد از وضعیت بازار گوشت میگوید: وضعیت بازار اصلا خوب نیست و تقاضا به شدت کاهش یافته است.

قیمت مرغ نیز در بازار افزایش یافته و عرضه هم کم شده است بطوری که در برخی از فروشگاههای محصولات پروتئینی، خبری از مرغ تازه نیست یا از بین چندین مغازه یکی دو مغازه مرغ دارد.

از سوی دیگر شرکتهای لبنی در پی افزایش قیمت شیر خام بصورت خودسرانه نرخ برخی اقلام خود را تا ۳۰ درصد بالا برده اند و در انتظار صدور مجوز برای ۴ قلم محصول لبنی تنظیم بازاری هم هستند.

بازار میوه همچنان در مقابل کاهش قیمت، مقاومت می‌کند، این روزها تعداد افرادی که از قیمت بالای میوه گلایه دارند بیشتر شده است.

رشد قیمت کالاها و در کل افزایش نرخ تورم در حالی است که وعده رئیس جمهور رئیسی برای تورم تک رقمی هنوز در حافظه مردم ثبت است و در این میان دولت باز هم از بسته های جدید ضد تورمی رونمایی میکند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago