کیوسک امروز؛ ضربه قاچاق بر پیکره اقتصاد ایران و سهم سپاه پاسداران/ بازی مسئولان و نرخ تورم با روان مردم/ سرانجام طرح موسوم به عفاف و حجاب/ نوسان قیمت طلا و سکه/ ورشکستگی ذخایر آبی ایران

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه سیزدهم خرداد ماه به مباحثی درباره قاچاق سوخت، نقش تورم بر سلامت روانی جامعه، سرانجام طرح عفاف و حجاب، نوسان قیمت طلا و سکه و وضعیت بحرانی ذخایر آبی ایران پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

ضربه قاچاق بر پیکره اقتصاد کشور/ سهم سپاه پاسداران چقدر است؟

روزنامه جوان با انتشار گزارشی به بررسی نقش قاچاق بر اقتصاد کشور پرداخته، اما به مافیای سپاه پاسداران به عنوان بزرگترین بازوی اجرایی قاچاق در ایران اشاره نکرده است.

این روزنامه نوشت: سوخت با تلاش فراوان تلاش‌گران عرصه اقتصادی به ویژه حوزه انرژی تولید و برای مصرف مردم در نقاط مختلف کشور توزیع می‌شود ولی برخی دست به تاراج این ثروت ملی می‌زنند.

در این گزارش در توجیه سهمیه‌بندی سوخت آمده است: طی سال‌های اخیر و به دنبال افزایش میزان قاچاق سوخت در مرزهای کشور، اقدامات مهمی برای سخت‌تر کردن فعالیت قاچاقچیان صورت گرفته است؛ از سهمیه‌بندی سوخت گرفته تا مقابله جدی با قاچاقچیان در مرزها.

هر چند روزنامه جوان سعی کرده ناتوانی حکومت در تامین سوخت و سهمیه‌بندی آن را توجیه کند و از سویی دیگر بار منفی پدیده قاچاق بر اقتصاد کشور را بر دوش مردم عادی بیافکند، اما با استناد به اسناد و مدارک موجود، احدی نمی‌تواند منکر نقش کارتل‌های عظیم قاچاق سوخت و مواد مخدر توسط سپاه پاسداران شود!

بازی مسئولان و نرخ تورم با روان مردم!

اعتماد آنلاین در گزارشی با اشاره به افزایش سرسام‌آور نرخ تورم، بر تاثیر آن بر سلامت روان جامعه اشاره کرده، بدون آنکه از نقش مسئولان حکومتی به عنوان مسببان اصلی این وضعیت نام ببرد.

در این گزارش آمده است: در سال ۹۶ نزدیک به ۵۴۴ هزار نزاع در سازمان پزشکی قانونی ثبت شد. چهار سال بعد این آمار به بیش از ۵۸۶ هزار مورد رسید. آمار پزشکی قانونی می‌گوید در بهار سال گذشته هم میزان دعوا ۸ درصد نسبت به بهار ۱۴۰۰ بالاتر بود.

اعتماد آنلاین نوشته؛ چه چیزی موجب تغییر این شاخص و معکوس شدن روند نزاع در ایران در اواخر دهه ۹۰ شده است؟ شاید عوامل زیادی موجب چنین اتفاقی شده باشد، اما بخش بزرگی از آنها را باید در شاخص‌های کلان اقتصادی نظیر تورم دید.

در  این گزارش نتیجه‌گیری شده است: محاسبات می‌گوید هر یک درصد افزایش تورم، موارد نزاع را ۱۲۰۰ مورد بالا می‌برد؛ یعنی اگر تورم در یک بازه زمانی ۱۰ درصد رشد کند موارد نزاع ۱۲ هزار مورد بیشتر می‌شود.

نزاع فقط یکی از آسیب‌های اجتماعی است که با تورم بالا تشدید می‌شود، اما ده‌ها مورد دیگر را هم می‌توان به این فهرست اضافه کرد و قطعا مسئولان بانیان مستقیم بروز چنین ناهنجاری‌های اجتماعی هستند.

سرانجام تمرکز حکومت بر مسئله حجاب چه خواهد شد؟

روزنامه شرق در گفتگویی با الهه کولایی، استاد دانشگاه به مسئله تمرکز حکومت بر طرح موسوم به “عفاف و حجاب” و نتایج آن پرداخته است.

این استاد دانشگاه معتقد است که تلاش‌ها برای تصویب و اجرای لایحه “حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب” در نهایت با مخالفت‌های عمومی همراه شده و سرنوشتی مشابه قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره‌ را پیدا خواهد کرد.

خانم کولایی با تاکید بر اینکه مرگ مهسا امینی هم برای تندروها عبرت آموز نبود، گفت: در اصل لایحه حجاب و عفاف، تلاش برای اجرای سیاستی است که  در چند دهه گذشته شکست آن در رسیدن به اهدف تعیین شده از سوی طراحان و مجریان، بارها هم از سوی کارشناسان و پژوهشگران و هم مردم کوچه و بازار، مطرح شده است. گویا این شکست، حتی با ایجاد رخدادهای دردناکی مانند مرگ مهسا امینی، در پی استفاده از گشت ارشاد و اعمال سیاست‌ها و ابزارهای خشونت‌آمیز، برای تندروها درس‌آموز نبوده است.

نوسان قیمت طلا و سکه، معامله‌گران را فراری داد

بر اساس گزارش تجارت نیوز، قیمت دلار امروز نوسانی است و به دنبال خود قیمت طلا و سکه را هم نوسانی کرده است. مسیر پر افت و خیز بازار طلا طی روزهای گذشته، معامله‌گران را فراری داده و به فاز احتیاطی هدایت کرده است.

هجوم اخبار سیاسی که گمانه‌زنی درباره بهبود روابط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه و طرف‌های غربی برجام را افزایش داده، این قیمت‌ها در بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

ورشکستگی ذخایر آبی ایران/ وضعیت ذخایر آب بحرانی است

دنیای اقتصاد در گزارشی با بررسی وضعیت سدهای مهم شُرب و کشاورزی در کشور درباره شرایط بحرانی ذخایر آبی ایران هشدار داد.

طبق این گزارش با انتشار بیلان ذخایر آبی ایران تا ششم خردادماه اعلام شد: کارنامه سدهای کشور نشان می‌دهد از بین ۵۲ سد کشور، میزان پرشدگی ۲۴ سد در بازه زمانی مورد بررسی، به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

در مجموع نیز میزان ورودی آب به سدها تا ششم خردادماه ۲۸ درصد و خروجی آب نیز ۱۱ درصد افت کرده است. این گزارش بیانگر آن است که حجم آب موجود در مخازن بیش‌از ۱۵ درصد رشد داشته و درصد پرشدگی کل سدها به میزان ۶۵درصد رسیده است. وضعیت ذخیره آبی در سد رودبال داراب از همه بغرنج‌تر گزارش شده است.

کشور اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشکسالی‌‌‌های مکرر توام با برداشت بیش از حد آب‌‌‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه‌‌‌های بزرگی از زیرساخت‌‌‌های هیدرولیکی و چاه‌‌‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده است. از سوی دیگر به دلیل فزونی تقاضای آب بر عرضه طبیعی آب، کشور دچار ورشکستگی آبی است.

از سویی دیگر، ساختار فعلی نظام حکمرانی آب در ایران و نبود درک جامع از علل ریشه‌‌‌ای مشکلات، حداقل امید را برای راه‌‌‌حل‌‌‌های پایدار به‌ منظور رفع مشکل آب ایران از بین می‌‌‌برد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago