کیوسک امروز؛ صادرات آب ایران در بحبوحه بحران بی‌آبی/ موافقت آمریکا با تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران/ گزارش فصلی آژانس درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی/ دختران ایرانی استادبزرگ‌ شطرنج زیر پرچم دیگران مقابل هم/ تعدد بانکها در ایران و رشد تورم

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه ابرار اقتصادی به صادرات آب ایران در بحبوبه بحران بی‌آبی پرداخته است.

تهران باید از این دیدگاه اولویت بندی شود که پرخطرترین کلان شهر به لحاظ تامین آب است به طوری که برای ۴ میلیون نفر از جمعیت این خطر را احساس میکنیم که با مشکل فراگیر کم آبی روبرو شوند.

داریوش مختاری، کارشناس حوزه آب درباره تداوم خشکسالی و تنش آبی در کشور و احتمال رسیدن به مرحله واردات آب اظهار داشت: ما در زمینه تقاضای آبی چهار محل مصرف آب کشاورزی صنعت، مصرف آب شهری و روستایی یا شرب و زیست محیطی را داریم که بخش شهری و روستایی نیز شامل زیر بخشهای فضای سبز خانگی ساخت و ساز خدمات کارگاه های با صنعتی است و هر کدام هم تعرفه هایی متفاوت دارند، به طور کلی بیشترین مصارف و تنشها هم مربوط به فصل تابستان است.

وی افزود: واقعیت اینکه بخشی از این موضوع که هر سال تعداد زیادی از شهرها مسئله تامین آب دارند درست است بخشی هم می تواند از این زاویه باشد که شرکتها در نظر دارند اعتبار بگیرند و برای طرح های آن انتقال آب توجیه داشته باشند.

این کارشناس حوزه آب تاکید کرد لزوما نمی توان با این پدیده ها برخورد آماری ساده داشته باشیم هر کدام از شهرها مسائل خاص خود را دارند مثلا تهران باید از این دیدگاه اولویت بندی شود که پرخطرترین کلان شهر به لحاظ تامین آب است به طوری که برای ۴ میلیون نفر از جمعیت این خطر را احساس میکنیم که با مشکل فراگیر کم آبی روبرو شوند، در سالهای اخیر هم در آستانه همین اوضاع حرکت کرده ایم. در کل درست است که کلان شهرها تامین آب میشوند اما در یک مسیر پر خطر حرکت میکنند اما در مورد شهرهای کوچک اینگونه نیست برای شهرهای کوچک آبرسانی از هر طریقی انجام میشود، هر چند این شهرها هم چالش خاص خود را دارند مثلا در طبس با توجه به حضور انبوه کارگران فعال در معادن زغال سنگ؛ تقاضا برای ساخت و ساز و در نتیجه آب بالا رفته و جمعیت در این شهر در حال افزایش است، یعنی ما در یک شهر کوچک افزایش تقاضا ایجاد کرده ایم که برداشت از چاه های روستاهای اطراف باعث خشک شدن قناتها شده است.

بنابراین باید هر کدام از اینها را در جای خود به صورت منطقی حل و فصل کنیم معمولا در حوزه آب شهری آمارهای کلی قابل تحلیل نیست، هر نقطه ای مسائل خاص خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند ما پدیده واردات و صادرات آب نداریم اما صادرات آب معدنی داریم که به لحاظ حقوقی قابل بحث است زیرا ما حق فروش مستقیم آب از چشمه ها را نداریم در قانون هم وجود دارد که نمی توان آب را بسته بندی و بفروش برسانیم ولی با این حال میبینیم که نزدیک ۱۰۰ کارخانه آب معدنی در کشور وجود دارد که کار صادرات انجام میدهند و آب را از چشمه های گران بها برداشت و صادر می کنند، این موضوعات نیاز به نگاهی دارد که از منظر قوانین و مسائل حقوقی و پایداری منابع آب باید دیده شود و سپس تحلیل شود.

این کارشناس حوزه آب یادآور شد در کل ما به واردات آب به معنای واردات آب شیرین نه تنها نیاز نداریم بلکه پروژه های انتقال آب هم که برای تامین آب صنعتی شهری و روستایی انجام میشود قابل توجیه نیست و نیازی نیست انجام شوند.

روزنامه اقتصاد مردم به موضوعی تحت عنوان موافقت دولت بایدن با توافق تبادل زندانی و آزادسازی دارایی های مسدود شده ایران پرداخته و نوشته است:

دولت آمریکا با توافق تبادل زندانی و آزادسازی شش میلیارد دلار دارییهای مسدود شده ایران موافقت کرد.

آسوشیتدپرس نوشت: دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با توافق تبادل زندانی و آزادسازی شش میلیارد دلار دارییهای مسدود شده ایران موافقت کرد و با صدور معافیت برای بانکهای بین المللی برای انتقال این میزان از داراییهای مسدود شده ایران زمینه اجرای این توافق را فراهم کرد.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز طی گزارشی نوشته بود که به جزئیاتی درباره توافق بین تهران و واشنگتن برای آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی های ایران و آزادی تعدادی از زندانیان دو طرف دست یافته است.

در این گزارش آمده است که هنگامی که شش میلیارد دلار از منابع مالی ایران در اوایل هفته آینده به بانکهای قطر منتقل شود یک برنامه طراحی شده دقیق آغاز می شود که منجر به خروج پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده از ایران و تعداد مشابهی از زندانیان ایرانی در ایالات متحده می‌شود.

در ادامه آمده است که به عنوان اولین گام ایران در تاریخ دهم آگوست چهار شهروند آمریکایی را از زندان اوین آزاد کرد و در آنجا به نفر پنجمی که از قبل در هتلی نامشخص در حبس خانگی بود پیوستند. در اواخر همان روز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده این اقدام را اولین گام از روندی خواند که منجر به بازگشت آنها به خانه می شود.

دولت ایالات متحده گفته است که از جمله زندانیانی که از ایران خارج می شوند، «سیامک نمازی ۵۱ ساله، «عماد شرقی» ۵۹ ساله و همچنین مراد طاهباز » ۶۷ ساله هستند.

هویت چهارمین و پنجمین آمریکایی که به گفته دو منبع یکی از آنها زن است فاش نشده است رویترز نتوانست مشخص کند که کدام زندانیان ایرانی توسط ایالات متحده مبادله خواهند شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده آماده اعلام زمان دقیق آزادی زندانیان نیست. این وزارتخانه همچنین از بحث در مورد جزئیات آنچه که سخنگوی آن «مذاکره در حال انجام و بسیار حساس» نامید، خودداری کرد.

دولت ایالات متحده در مورد زمان انتقال این منابع مالی نیز اظهار نظری نکرده است.

با این حال پارک جین» وزیر امور خارجه کره جنوبی در تاریخ پنجم سپتامبر گفت که تلاشها برای انتقال وجوه ایران در حال انجام است.

روزنامه مردم سالاری نیز به گزارش فصلی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است.

«موسسه علوم و امنیت بین المللی تحلیلی از آخرین گزارش فصلی آژانس درباره اجرای توافق هسته ای و توافق پادمانی در ایران را که در چهارم سپتامبر ۲۰۲۳ (۱۳) شهریور) منتشر شد در وبگاه این موسسه ارائه کرد.

در این گزارش «دیوید آلبرایت» رئیس موسسه علوم و امنیت بین المللی و بازرس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در تحلیلی از آخرین گزارش فصلی آژانس درباره اجرای توافق هسته ای و توافق پادمانی در ایران آمده است: مقدار اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی که در بازه گزارش دهی اخیر آژانس تولید شده با وجود بازه زمانی مشابه حدودا برابر با نیمی از مقدار تولید شده در مدت ارائه گزارش پیشین است. میانگین سرعت تولید از ۹ کیلوگرم جرم اورانیوم در ماه به ۴.۳ کیلوگرم رسیده است. طبق گزارش آژانس ایران از اواسط ژوئن به بعد سرعت تولید اورانیوم با خلوص نزدیک به ۶۰ درصد را تقریبا به دو سوم» کاهش داد که این نشان میدهد در بازه ارائه این گزارش که از اواسط می تا اواسط اوت است پس از یک ماه تولید کامل ۲ ماه کاهش تولید وجود داشته است با این حال و طبق ادعای آلبرایت ایران با در اختیار داشتن ۴۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد و سه یا چهار آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته توانمندی گریز هسته ای و تولید اورانیوم کافی در حد تسلیحاتی به منظور تولید یک سلاح هسته ای ظرف ۱۲ روز را حفظ کرده است.

طبق این گزارش، آژانس انرژی اتمی هیچ پیشرفتی در نصب دوربینهای نظارتی جدید در تاسیسات اتمی ایران از جمله سایتهای ساخت و مونتاژ سانتریفیوژها گزارش نکرده است.

ایران همچنین اطلاعات و فیلم مربوط به دوربینها و تجهیزات نظارتی را تحویل نداده و نبود تجهیزات نظارتی به ویژه از ژوئن ۲۰۲۲ باعث شد آژانس نسبت به توانمندی اش در زمینه اثبات این که آیا ایران تغییری در فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته اش ایجاد کرده است یا ممکن است ایجاد کند، دچار تردید شود. آژانس در این گزارش نتیجه گیری میکند که «تصمیم ایران برای خارج کردن تجهیزات پیشتر نصب شده آژانس برای بازرسیهای برجامی و نظارت بر فعالیتهای مرتبط با برجام تاثیر زیان باری روی توانمندی آژانس برای اطمینان یابی از صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران داشته است.

این در حالی است که در چارچوب همکاریهای داوطلبانه ایران با آژانس در خردادماه سال جاری تعدادی از دوربینهای آژانس که در چارچوب قانون اقدام راهبردی جمع آوری شده بودند در سایت اصفهان (مرکز تولید سانتریفیوژ دوباره نصب شدند. این دوربینها با این شرط نصب شده اند که اطلاعات ذخیره شده در آنها تا رسیدن به توافق بر سر برجام و چگونگی احیای آن نزد ایران بماند و برای آژانس قابل دسترسی نیست.

با این حال آژانس با وجود اطلاع از روند مذاکرات سیاسی و توقف اجرای تعهدات از سوی طرفین برجام همچنان بر درخواستهای فرا پادمانی خود برای افزایش نظارتها و بازرسیها اصرار دارد و بر این رویه خود نیز ادامه میدهد.

روزنامه هم‌میهن نیز به مبحث دختران ایرانی استادبزرگ‌ شطرنج زیر پرچم دیگران مقابل هم پرداخت.

زنان نخبه ایرانی زیر پرچم فرانسه و آمریکا بازی کردند، اما سرپرست فدراسیون میگوید که شطرنج بازها باید قدرشناس باشند

رقابت میترا حجازی پور استاد بزرگ شطرنج زنان با پرچم فرانسه در برابر آتوسا پورکاشیان استاد بزرگ شطرنج زنان با پرچم آمریکا در شبکه های اجتماعی با واکنشهای زیادی خصوصاً درباره نتیجه مهاجرت گسترده نخبگان از کشور مواجه شده است. سه سال اخیر مهاجرت ورزشکاران ایرانی به کشورهای دیگر با افزایش چشمگیری روبه رو شده است. در رشته شطرنج اما آمار مهاجرت چنان افزایش داشته که باعث نگرانی رؤسای فدراسیون این رشته شده است. طی چهار سال اخیر بیش از هفت استاد بزرگ شطرنج از ایران مهاجرت کردند تا زیر پرچم کشور دیگری با رقبا مبارزه کنند.

شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون شطرنج ایران در گفتگو با هم میهن از مهاجرت شطرنج بازهای ایرانی ابراز نگرانی و تاسف کرد اما در ادامه معتقد است با هزینه ای که برای شطرنج بازهای ایرانی با بودجه دولتی ،شده مهاجرت آنها کم لطفی ورزشکاران نسبت به هزینه ای است که برای پرورش آنها شده است. در این گزارش قصد داریم مهاجرت گسترده شطرنج بازهای ایرانی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

روز گذشته تصویری را سارا خادم الشریعه در اینستاگرام خود منتشر کرد که بحث زیادی را در شبکه های اجتماعی به راه انداخت. مبارزه دو استاد بزرگ ایرانی مقابل هم با پرچم دو کشور فرانسه و آمریکا میترا حجازی پور شطرنج بازی که در سال ۲۰۱۵ عنوان استاد بزرگ زنان ایران را از آن خود کرد در سال ۹۸ در مسابقات سریع و برق آسای جهان در مسکو بدون حجاب ظاهر شد و به همین دلیل از تیم ملی ایران اخراج شد.

او خیلی زود در کشور فرانسه اعلام پناهندگی کرد و از همان سال تحت تابعیت این کشور در مسابقات بین المللی حضور یافت. همچنین در سال ۱۴۰۰، پورکاشیان یکی از سه زن شطرنج بازی بود که ریتینگ بالاتر از ۲۳۰۰ داشت.

این شطرنج باز پس از خادم الشریعه و علی نسب سومین شطرنج باز مطرح ایران شناخته میشد این شطرنج باز که از سالهای گذشته در آمریکا زندگی میکند در مسابقات قهرمانی سریع بانوان ۲۰۲۱ با پرچم ایران حضور پیدا کرد و در رتبه ۳۰ این رقابتها ایستاد پورکاشیان در ۱۰ سالگی برای اولین بار به کلاس شطرنج بنکدار در فرهنگسرای بهمن ..رفت بعد از دو سه ماه آموزش در مسابقه ای که برای قهرمانی تهران رده سنی زیر ۱۰ سال برگزار میشد شرکت کرد و موفق به کسب مقام اول شد با این حال او سالها در کشور آمریکا زندگی میکرد که دو سال پیش رسماً اعلام شد او به تابعیت کشور آمریکا درآمده و قصد دارد برای این کشور در مسابقات بین المللی شطرنج حضور پیدا کند حالا میترا حجازی پور و پورکاشیان در مسابقات جهانی با پرچم کشورهای آمریکا و فرانسه مقابل هم قرار گرفتند.

شهرام عظیمی سرپرست فدراسیون شطرنج در گفت وگو با «هم میهن» میگوید دیدن عکس تقابل آتوسا پورکاشیان و میترا حجازی پور قلب هر ایرانی را به درد آورد بنابراین باید راهکاری را اندیشید که جلوی مهاجرت ورزشکاران ایرانی به کشورهای دیگر گرفته شود: «واقعیت این است که انگیزه ورزشکاران ایرانی برای مهاجرت و پناهنده شدن یکسان نیست که بتوانیم راهکار یکسانی ارائه کنیم انگیزه افراد متفاوت است و ما براساس این انگیزه ها باید اندیشه کنیم و مانع از مهاجرت ورزشکاران شویم این اتفاقی است که در هر صورت هر ایرانی را ناراحت میکند که آتوسا پورکاشیان و خانم حجازی پور با پرچم دو کشور دیگر مقابل هم تقابل کردند بازهم تاکید میکنم رشدی که ورزشکاران در رشته شطرنج داشتند، زیر نظر پرچم این کشور رخ داده و با هزینه هایی که برای آنها شده به چنین جایگاه والایی رسیدند. متاسفانه مشاوره های غلط هم به دوستان داده میشود که منجر به مهاجرت افراد میشود. در کل عرض بنده این است که تدابیری باید اندیشیده شود که مهاجرت افراد به حداقل برسد یا حتی متوقف شود تلورانس مدیریتی هم طبعاً تاثیر داشته که افراد مهاجرت کنند.

مهاجرت ورزشکاران شطرنج باز طی سالیان اخیر به دلایل مختلف رخ داده است. همانطور که پیشتر قید شد یکی از این ورزشکاران به دلیل مسابقه ندادن اجباری به کشور دیگری پناهنده شد و ورزشکار دیگری به دلیل کشف حجاب تصمیم گرفت دیگر به ایران برنگردد. اما به هر دلیلی که باشد، فدراسیون شطرنج ایران است که از حضور استاد بزرگهای این رشته محروم میشود.

روزنامه تجارت نقش تعدد بانکها بر رشد تورم در ایران را مورد بررسی قرار داده است.

یکی از ابزارهای مهار تورم در کوتاه مدت به صورت مقطعی افزایش نرخ سود بانکی ،است زیرا با افزایش نرخ بهره میتوان میزان تقاضای پول و نقدینگی را کنترل کرد چون افزایش نرخ بهره به مثابه گران شدن قیمت پول است و لذا وقتی پول در اقتصاد گران شود و هزینههای به دست آوردن آن افزایش یابد طبیعتاً تقاضا برای پول هم کاهش پیدا میکند و این موضوع .. میتواند منجر به کنترل رشد نقدینگی ..شود. این شیوه در بلندمدت خیلی اثرگذار نیست و از آن نمیتوان به عنوان یک اقدام اساسی برای کنترل تورم نام برد ولی چون در کوتاه مدت هزینه به دست آوردن پول را افزایش میدهد تقاضا برای آن روند نزولی به خود گرفته و در نهایت نقدینگی را کاهش میدهد.

چندین عامل مؤثر در مهار تورم به صورت پایدار اثرگذار است صرفاً عرضه پول نیست که بر کاهش یا افزایش تورم اثرگذار است بلکه عوامل دیگر را هم باید مدنظر داشت. به عنوان مثال افزایش هزینه ها افزایش نوسانات نرخ ارز مسائل ساختاری در اقتصاد و مجموعه اینها بر تورم اثرگذار هستند.

به عبارت بهتر چند عامل تورم را به وجود میآورند که اگر شناسایی و برایشان برنامه ریزی شود میتوان به صورت پایدار نه فقط مقطعی تورم را مهار کرد. شیوه کشورهای توسعه یافته در افزایش یا کاهش نرخ بهره بانکی برخلاف ایران است

یعنی نوسانات نرخ بهره خیلی اندک است و گاه در حد ۲۵ صدم یا نیم درصد تغییر پیدا میکند مدل روسیه در افزایش نرخ بهره به منظور کنترل تورم و حفظ ارزش روبل به گونه ای است که افزایش نرخ بهره با نوسانات شدیدتری همراه بود و دلیلش هم به خاطر شرایط خاص این کشور بود که برای اقتصادش ایجاد شد و تا حدودی هم جواب داد و مانع سقوط ارزش پول ملی روسیه شد ولی این سیاست هم مقطعی است و پایدار نیست گزارشها نشان میدهد شرایط ترازنامههای بانکی نسبت به چند سال گذشته بهبود پیدا کرده و به غیر از یک بانک مابقی بانکهای دولتی از زیان دهی خارج شده اند اما به طور کلی تنها راه نجات بانکها از شرایط کنونی و اینکه فعالیتشان منجر به افزایش تورم نشود بازگشت آنها به اجرای عقود شرعی است اجرای عقود شرعی منجر به این میشود که بانکها به سمت فعالیتهای واقعی اقتصادی حرکت کنند و از فعالیتهای صوری فاصله بگیرند تعدد بانکها یک عامل در ناکارآمدی نظام بانکی و افزایش تورم در کشور است؛ ما در کشور با حدود ۳۰ بانک مواجه هستیم که باید اینها مهار و کنترل و نیز تعدادشان محدود شود.

به هر حال کارکرد و محدودیت بانک ها یکسان است و قرار نیست تعداد بسیار زیادی بانک با کارکرد مشابه داشته باشیم و همچنین مدنظر قرار دهیم تعدد بانک هایی که مأموریت یکسانی دارند واقعاً اشتباه است. در مقابل محدود شدن تعداد بانکها باید تعدد عقود شرعی وجود داشته باشد و این میتواند بانکها را به سمت اصلاح ساختاری هدایت کند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago