Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ شواهد عقب‌ماندگی ایران از تولید از رقبای منطقه‌ای/ هر ۳۰ روز ۵۰۰ کشته جاده‌ای/ تب تند دلار فروکش کرد/ آیا خروج از لیست سیاه ممکن است؟/ چانه‌زنی تجاری تهران و مسکو

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد در گزارشی شواهد عقب‌ماندگی ایران از تولید از رقبای منطقه‌ای را بررسی کرده است.

بازارهای مالی ایران بلافاصله پس از آغاز تنشها در خاورمیانه و توفان حملات بین فلسطین و رژیم صهیونیستی دچار نوسانات هیجانی شدند، به گونه ای که نرخ دلار سطح مقاومتی خود را شکست و از کانال ۵۰ هزار تومان هم عبور کرد و در ابتدای هفته تا محدوده ۵۴ هزار تومان هم بالا رفت همچنین روز گذشته قیمت طلا نیز افزایشی شد و هرگرم طلای ١٨ عیار به ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. قیمت سکه امامی هم دو روز پیاپی ۱۷ و ۱۸ مهر ماه ۳۱ میلیون تومان نرخ گذاری شد که نسبت به روز شانزدهم مهر ماه، افزایش ۲.۷۴ درصدی را تجربه کرد نیم ،سکه نیز روز گذشته و روز ماقبل آن در محدوده ۱۶ میلیون تومان نرخ گذاری شد که نسبت به روز ۱۶ مهر ماه افزایش ۳.۳۵ درصدی داشت همچنین ربع سکه با افزایش ۴.۸۲ درصدی نسبت به دو روز ماقبل خود ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد بازار سرمایه نیز این هفته تحت تاثیر تنشهای جنگ اسراییل و حماس قرار داشت و در دو روز ابتدایی هفته ریزش سنگینی را تجربه کرد بورس تهران در واکنش به ملتهب شدن امنیت منطقه و از دست رفتن سطح ۵۰ هزار تومانی نرخ دلار اولین روز هفته ۱۵) مهر ماه بیش از ۱۶ هزار واحد ریزش داشت و در کانال ۲ میلیون و ۵۲ هزار واحدی ایستاد و در روز یکشنبه ۱۶ مهر ماه نیز با ریزشی سنگینتر با ایستاد و در روز یکشنبه ۱۶ مهر ماه نیز با ریزشی سنگینتر با افت ۵۱ هزار و ۶۱۰ واحدی به ۲,۰۰۱,۲۶۸ میلیون واحد رسید اما در روز دوشنبه ۱۷ مهر ماه ۱۴۰۲ شاخص کل بورس با افزایش ۴,۴۷۱ واحدی تا سطح ۲,۰۰۵,۷۳۷ هم بالا رفت. شاخص کل بورس دیروز هم با رشد ۸ هزار و ۴۷۰ واحدی معادل ۰.۴۲ درصد رشد کرد و در پله ۲ میلیون و ۱۴ هزار واحدی قرار گرفت تا فاصله خود از لبه پرتگاه را بیشتر .کند اما این نوسانات در بازارهای مالی چه پیامی دارند و بازارهای مختلف تا چه زمانی با این شرایط هیجانی روبرو هستند؟

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه در واکنش به هیجانی شدن بازارهای ارز سکه و طلا در پی تنشهایی که میان نیروهای فلسطینی و رژیم صهیونیستی رخ داد به «اعتماد» گفت: زمانی که نگاهی به شاخص های جهانی می اندازیم متوجه می شویم که این شاخصها با تکانه های شدیدی مواجه نشده اند و این مساله نشان دهنده آن است که کشورهای دنیا نسبت به این درگیری یک تحلیل توام با تداوم یا فراگیری ندارند. این اقتصاددان با اشاره به شاخصهای قیمت طلا، نفت، بورس و رمزارزهای جهانی ادامه داد تمامی این شاخصها نسبت به قبل و بعد از این تنشها یک تکانه شدید را تجربه نکرده اند به عنوان نمونه قیمت جهانی ،نفت طلا یا بازارهای بورس جهانی واکنش شدیدی نسبت به این رخداد نداشته اند و این موضوع نشان دهنده آن است که در جهان این رخداد را موقتی و گذرا ارزیابی کرده اند و احتمال آنکه دامنه وسیع تری هم پیدا کند یا به یک تنش در منطقه خاورمیانه تبدیل شود هم وجود ندارد.

شقاقی شهری خاطرنشان :کرد در صورتی که این موضوع را بپذیریم که شاخصهای جهانی پیش بینی تشدید این تنشها را نداشته است پس در داخل کشور هم نباید انتظار یک نوسان شدیدی را در نرخ دلار داشته باشیم البته پس از این واقعه واکنش بازارها در ایران نسبت به دیگر کشورها و حتی کشورهای همسایه بیشتر بود به گونه ای که شاخصهای بورس روز یکشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۲ حدود ۵۲ هزار واحد ریزش داشتند. این کارشناس اقتصادی افزود همچنین نرخ دلار هم مقاومت سخت خود را از محدوده ۵۰ هزار تومان شکست و به بیش از ۵۳ هزار تومان رسید، البته به نظر میرسد این هیجانها در بازارها موقتی و گذرا باشد چرا که کشورهای دیگر هم نسبت به این واقعه انتظار فراگیری و رخداد عمیق را ندارند و بازار ایران هم از این التهاب و هیجان عبور خواهد کرد.

شقاقی شهری تصریح :کرد البته در سال ۱۴۰۳ شرایط اقتصادی متفاوت تر میشود هم به دلیل تورم ۴۰ درصدی موجود و هم به دلیل انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و اینکه احتمال میرود از سال آینده روند انتظارات تورمی هم تشدید شود و التهابات بازارها هم افزایش پیدا .کند او ادامه داد در طول دو سال گذشته شاهد کاهش تحریمهای آمریکا بودیم و ممکن است از نیمه دوم سال آینده و با برگزاری انتخابات آمریکا باز هم شاهد شدت گرفتن تحریمها در کشور ،باشیم، چرا که رویکرد جمهوری خواهان نسبت به رویکرد دموکرات ها متفاوت است و همین امر انتظارات تورمی را از تابستان سال آینده تشدید خواهد کرد.

روزنامه جوان گزارشی تحت عنوان هر ۳۰ روز ۵۰۰ کشته جاده‌ای نوشت.

سردار سید تیمور حسینی درباره خصوص آمار و ارقام تصادفات جاده ای در کشور اظهار :کرد در نیمه نخست امسال پلیس راهور ماههای پرکاری را پشت سر گذاشت در این مدت تقریباً ۱۸ درصد افزایش تردد را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم و این وضعیت تا پایان شهریور ماه ادامه داشت و در این ماه نزدیک به ۱۹ درصد افزایش ترددها را در طول محورهای مواصلاتی برون شهری در جاده ها داشتیم وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال تقریباً ماهانه ۵۰۰ کشته در تصادفات جاده ای ،داشتیم گفت در مجموع نزدیک به ۳ هزار نفر در شش ماه امسال جان خود را در تصادفات از دست دادند و ما از نظر تعداد تصادفات شاهد افزایش ۶ درصدی در طول این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودیم.

البته اگر این آمار را با افزایش ترددها مقایسه کنیم میتوان نتیجه گرفت که شمار جانباختگان در مقایسه با افزایش ترددها کاهش داشته .است حسینی با بیان اینکه ما در بحث مدیریت ترافیک با یک مسئله آسان و در عین حال سخت مواجه هستیم گفت آسان به این علت که ما به هیچ عنوان در ارتباط با این حوزه با فرمول محرمانهای مواجه نیستیم؛ یعنی کشورهایی که در این زمینه توانستند به موفقیتهایی دست پیدا کنند معلوم است چه اقداماتی را انجام داده اند ما هیچ فرمول محرمانه ای نداریم به عنوان مثال کشور ،ژاپن کره جنوبی، سوییس، آلمان، کار محرمانهای انجام نداده اند که ما بگوییم اینها فرمولهای خود را در اختیار ما قرار نمیدهند یا آنها چه کاری کرده اند که توانستند عدد کشته های تصادف خود را به زیر ۱۰۰ نفر در سال برسانند.

وضعیت نگران کننده جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد وضعیت ما در مسئله ایمنی ترافیک خوب نیست و ما آمارهای نامناسبی را در ایران .داریم در واقع فرمولی را سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته است که کشته های ناشی از تصادف در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه است. ما در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت عدد دنیا حدوداً ۲۵ نفر بوده و عدد ما نزدیک به ۲۲ است؛ یعنی ما در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از میانگین دنیا پایینتر هستیم.

این شاخص در کل دنیا در آسیا در اروپا و در ایران در اختیار ما است ولی در وسیله نقلیه کشور ما حتی از آسیا هم وضعیت نامناسب تر و بدتری دارد. وی افزود: در جمعیت هم وضعیت کشور ما از اروپا بسیار بدتر بوده یعنی خیلی عقب تر ،هستیم ولی از دنیا وضعیتمان بهتر است.

مؤلفه های مختلفی وجود دارد که میتوان این موضوع را با آن مورد سنجش قرار داد البته تردد را بیشتر با پیمایش میسنجند. پیمایشی که هنوز امکان سنجش دقیق آن برای ما وجود ندارد. ما سامانه تردد شمار در ورودی و خروجی شهرها .داریم این سامانه به ما تعداد عبور خودروها را از این سامانه نشان میدهد. در حال حاضر تعداد ۲ هزار تردد شمار در کشور داریم باید هزینه کرد حسینی با بیان اینکه پیاده سازی این فرمول نیازمند صرف هزینه مادی و معنوی است :گفت ما یا نمیخواهیم یا نمیتوانیم که این هزینه را پرداخت کنیم استثنایی وجود ندارد که بخشی را اجرا و بخش دیگر را به بعد موکول کنیم این موضوع باید توأمان در همه بخشهای سیستم پیاده سازی شود و سخت نیست. راه ها و وسایل نقلیه ما باید بر اساس فرمولهای شناخته شده، به آن استعدادهای لازم برسد

عامل انسانی ما هم باید بر اساس یک سیستم آموزشی درست موظف باشد که رفتار درستی را حین رانندگی یا به عنوان یک کاربر داشته باشد این کاربر میتواند عابر پیاده دوچرخه سوار یا سرنشین یک خودرو باشد. پس همه این موارد باید توأمان اجرا شود چراکه تاکنون نتوانستیم نتیجه مناسبی را بگیریم. عقب ماندگی مسیرها حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تا چه حد راهها ایمن هستند و تاکنون چه مقدار از بیمههای شخص ثالث به عنوان بخشی از هزینه های راه ها استفاده شده است :گفت واقعاً این آمار وجود ندارد که چه مقدار از راه ها ایمن شدند یا حداقل من اطلاعی از آن ندارم متأسفانه تا این لحظه از بیمه شخص ثالث هیچ هزینه ای برای راه ها نشده است. ما تا امروز عقب ماندگی زیادی داریم در استانهایی مثل استان خوزستان که یک شهر بسیار صنعتی و کشاورزی و حساس ،است در وضعیت راههای آن عقب افتادگی زیادی را شاهدیم که باید از یک جایی شروع کرد.

روزنامه جام‌جم نوشت: تب تند دلار فروکش کرد

در راستای کاهش قیمتها در بازار ارز که در دو روز گذشته توسط سفته بازان با سوءاستفاده از رفتارهای هیجانی و غیراقتصادی، دچار نوسان شده بود بازارساز با مداخله سنگین در بازار دلار و درهم نسبت به مدیریت قیمت ها اقدام کرده است.

دیروز و امروز بازارساز عرضه سنگین ارز در بازار دارد و در حوزه های دلار و درهم، جمع آوری نقدینگی ریال در نرخ های فعلی بازار را انجام می دهد. پیش بینی میشود با ادامه فعالیت بازارساز و افزایش عرضه و همچنین نگرانی خریداران از کاهش قیمت در روزهای آینده سپس فروش ناشی از شوک کاهش قیمت ها در روزهای آینده قیمت ارز به شدت کاهش یابد. از سوی دیگر سیاستگذار پولی از نظر تامین ارز هیچ مشکلی ندارد ما روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت می فروشیم، ضمن آن که ارزهای آزاد شده از کره، تأثیری به سزا در ادامه روند کاهشی قیمت ارز خواهد داشت.

بررسی های حاکی است از صبح دیروز ۱۸۰ میلیون دلار در بازار نیما عرضه شده است که بیش از ۱۵۰ میلیون دلار معامله داشته ایم و معاملات تا پایان دیروز افزایش یافت.

محمد حسین فرهنگی عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره نوسانی که در بازار ارز روی داده است گفت: دولت محوریت بازار ارز را مدیریت میکند اما راهکار بلندمدت که برای بازار ارز ارائه میشود این است که دولت پیمان های دو و چند جانبه با کشورهای طرف مبادله امضاء کند؛ به ویژه با کشورهای همسایه پیمان های دوجانبه ای برقرار کرده تا تقاضا برای دلار کاهش پیدا کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: فرصت عضویت ایران در پیمانهای شانگهای و گروه کشورهای بریکس، فرصت مناسبی است که میتوان گشایشی در زمینه مبادلات ارزی و انتقال ارز انجام داد.

وی بر این نکته هم تأکید کرد: وقایعی که بین فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده تأثیر خاصی بر اقتصاد کشور ما ندارد، بنابراین نوسانات بازار ارز موقت است. فرهنگی در مورد اینکه در شش ماه امسال چقدر واردات داشته ایم توضیح داد: در شش ماه اول بیش از ۲۵ میلیارد دلار واردات داشته ایم و ارز آن تأمین شده، بنابراین نگرانی از کمبود ارز در کشور نداریم. مسائل ارزی کشور ما رابطه مستقیمی با مشکلات اقتصادی داخلی دارد و زیاد ربطی به مسائل خارجی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین افزود: تأثیرات جنگ در اقتصاد ما موقت است و مردم هر چه میتوانند از بازار ارز فاصله بگیرند؛ زیرا یک بازار ریسکی و به شدت نوسانی است، البته برخی افراد ریسک پذیر هستند اما عامه مردم باید از بازار ارز فاصله بگیرند.

قاسم رضاییان عضو اتاق بازرگانی ایران نیز میگوید که منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف در حال آزادسازی و بازگشت به حساب ارزی کشورمان است پیش بینی میشود تا چند روز آینده نظیر ماههای اخیر دولت و بانک مرکزی با برنامه ریزی و مدیریت ،ارزی آرامش و ثبات را دوباره به بازار ارز بازگردانند.

وی افزود: آزادسازی ۱/۷ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور اروپایی لوکزامبورگ در ادامه آزادسازی ارزهای بلوکه شده در قطر، نشان از گشایشهای مداوم اقتصادی دارد. وی به لزوم ادامه این روند از سوی بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: اقدامات قانونی و حقوقی بانک مرکزی مبنی بر آزادسازی منابع ارزی ایران در لوکزامبورگ باید برای منابع ارزی ما در کشورهای دیگر هم اجرایی شود و معتقدم هر قدر بتوانیم ارزهای بلوکه شده را به حساب کشورمان بازگردانیم، میتوانیم اقتصادی پویا و رو به جلو داشته باشیم. این فعال اقتصادی به التهاب بازار ارز در پی اتفاقات منطقه و درگیری ها در سرزمینهای اشغالی اشاره کرد و یادآور شد: قطعا یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت دلار در دو روز گذشته درگیری و جنگ در منطقه بود که بازار ارز را دچار انتظارات غیر معمول و هیجانی کرد. این التهاب کنونی بازار ادامه دار نیست و دوباره شاهد کاهش و تثبیت قیمت ارز مثل ماههای گذشته خواهیم بود.

روزنامه شرق در مطلبی نوشت: آیا خروج از لیست سیاه ممکن است؟

به گفته مجید انصاری چین و روسیه از ایران خواسته اند به FATF بپیوندد.

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: «اینکه در گذشته عده ای مخالف برجام FATF و رابطه با عربستان بودند و حالا از مخالفت خود برگشتند یا احساس کردند که پیش از این اشتباه میکردند نباید آنها را سرزنش کنیم. کما اینکه بسیاری از کشورها نظیر روسیه و چین که در حال حاضر با ما کار میکنند همگی همواره بر این نکته تأکید میکنند که ایران به FATF بپیوندد». اصولگرایان که از مخالفان سرسخت پیوستن ایران به FATF بودند این روزها در قدرت اجرائی یکدست شده شان متوجه تبعات منفی این تصمیم در اداره کشور شده اند، اما همچنان اراده قوی برای حل این مشکل وجود ندارد؛ هر چند وزیر اقتصاد چندی پیش از تأیید و اجرای استانداردهای FATF از سوی ایران برای مبارزه با پول شویی خبر داد که این سخنان گمانه زنیها را به سمت تمایل دولت سیزدهم برای پیوستن به FATF هدایت کرد؛ تا جایی که حتی رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست ماهانه هئیت نمایندگان از احتمال پذیرفتن FATF خبر داد حسین سلاح ،ورزی در نهم مهرماه گفت که «ما اخبار غیر رسمی درباره پذیرفته شدن FATF شنیده.ایم همزمان امکان مذاکرات جدی تر در اقتصاد وجود دارد اما باز هم سیاست گذاران سعی میکنند محدودیتهای واقعی بر سر راه فعالیتهای اقتصادی ایجاد کنند که نسبت به آن هشدار میدهم

گروه ویژه اقدام مالی نهاد ناظر بر مبادلات بینالمللی برای جلوگیری از پول شویی و تأمین مالی تروریسم است ایران از سه سال پیش در «فهرست سیاه این گروه قرار گرفته و به همین جهت تحریمهای این سازمان مانع مراودات بانکی و مالی ایران شده و روابط تجاری را با چالشی جدی مواجه کرده است عدم تعیین تکلیف دو لایحه مانده در مجمع تشخیص مصلحت نظام به امید رفع تحریمها و بررسی مجدد، کارایی پیوستن ایران به این سازمان را به حداقل رسانده است؛ تا جایی که کشورهای دوست و همراه ایران هم که در رابطه با اجرای تحریمهای هسته ای سخت گیر نیستند با قرار داشتن ایران در لیست سیاه نمیتوانند نقش مهمی در مراودات مالی و تجاری ایران ایفا کنند حتی بهره مندی از عضویت در سازمان همکاریهای شانگهای و مواردی همچون عضویت در ،بریکس جز با خروج از لیست سیاه امکان پذیر نیست؛ زیرا کشورهای عضو و هم پیمان قائل به رعایت مفاد گروه ویژه اقدام مالی هستند و از این رو بعضا ریسک روابط آزاد مالی و تجاری با ایران را نمیتوانند بپذیرند از این رو اظهار نظر پیشین خاندوزی و رئیس اتاق بازرگانی به اطلاعیه از سوی وزارت اقتصاد منتهی شد که صراحتا اعلام کرد در زمینه پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم حتی سخت گیرانه تر از FATF عمل می کند، اما در نهایت تصمیم گیری درباره پذیرش این لایحه بر عهده مراجع عالی مانند شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

از آنجایی که مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا و به نتیجه رسیدن توافقات غیر مکتوب فی مابین دو کشور و از سرگیری روابط ایران و عربستان در دولت سیزدهم رخ داده، انتظار برای رفع موانع خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی دور از ذهن نیست؛ هر چند دیروز مجید انصاری گفت بررسی مجدد لوایح دوگانه در مجمع در دستور کار نیست و وزیر اقتصاد گفت سیاست جمهوری اسلامی درباره FATF هیچ تغییری نکرده و توقع ما این است که FATF موضع فنی داشته باشد و از رویکرد سیاسی که در سالهای گذشته داشته پرهیز کند البته او مجددا تاکید کرد: «فارغ از کنوانسیونهای بین المللی در این زمینه و اعتقاد خود نظام در مبارزه با پولشویی در چارچوب قوانین داخلی خودمان و فراتر از استانداردهایی که بعضا وجود دارد عمل کرده و میکنیم

چین و روسیه همیشه به ایران می گویند FATF را بپذیرد در همین راستا دیروز گفت وگویی از مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبرآنلاین منتشر شد که از ضرورت پیوستن ایران به FATF گفته است و تاکید دارد از همان ابتدا که موضوع FATF مطرح بود. موضع روشنی داشتم

کما اینکه پیوستن به FATF را به عنوان یک هنجار بین المللی در ارتباط پولی ارزیابی میکنم FATF که مجموع چهار پروتکل ،است در کشورهای مختلف مورد پذیرش قرار گرفته و ایران هم دو مورد از این پروتکل ها را پذیرفته و تصویب کرده که یکی از آنها مبارزه با پولشویی بود و دیگری هم مبارزه با تأمین مالی تروریسم است. او گفت: البته پالرمو و کنوانسیون دیگری نیز در FATF مطرح هستند که هر چهار مورد در کشورهای عضو مورد پذیرش واقع شدند و جمهوری اسلامی ایران هم عملا مقررات FATF را در تعاملات داخلی اعمال کرده و میکند چنانچه به دو مورد از کنوانسیونهای FATF پیوسته و تنها دو مورد دیگر باقی مانده که لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام آمد. بنابراین اگر بخواهیم مراودات طبیعی و عادی در انتقال پول با اقتصاد جهانی و کشورهای مختلف داشته باشیم چاره ای غیر از پیوستن به FATF نداریم؛ چراکه نپیوستن به آن مشکلات فراوانی را برای فعالان اقتصادی و نظام بانکی ایجاد کرده و هزینه هایی بر ما تحمیل میکند. برای نمونه هزینه انتقال پول و تبدیل ،آن همچنین مفاسدی که به دلیل عدم شفافیت در این میان صورت میگیرد همگی نشان دهنده این هستند که باید از همان ابتدا که FATF به مجمع آمد می پذیرفتیم و تأخیر در پذیرش آن منجر به رسیدن ضررهایی بر ما شده است بنابراین به نظر بنده هر چه سریعتر FATF مورد پذیرش قرار بگیرد به نفع کشور است و مانعی را در فضای ارتباطات اقتصاد بین الملل کشور برمی دارد. عضو مجمع تشخیص تأکید کرد کما اینکه بسیاری از کشورها مانند روسیه و چین که در حال حاضر با ما کار میکنند همگی همواره بر این نکته تاکید میکنند که ایران به FATF بپیوندد. واقعیت امر این است که به دلیل اینکه عضو FATF نیستیم، روابط اقتصادی ایران با چین و روسیه با دشواریهایی مواجه است چراکه شرکت های این دو کشور و سیستم بانکی آنها به مقررات FATF متعهد هستند از این رو وقتی با ایران وارد معامله میشوند و ما عضو FATF نیستیم دچار مشکلاتی میشوند و ایران برای حل این مشکلات ناگزیر از پرداخت هزینههای زائد در روند فروش کالا دریافت انتقال و تبدیل پول میشود از این رو از نظر بنده هیچ شک و شبهه ای برای پیوستن هرچه سریع تر به FATF وجود ندارد چراکه این امر به نفع کشور و مردم است. انصاری همچنین گفت در حقیقت این شرط عقل و شرع است. هر زمان که انسان از اشتباه برگردد، به مصلحت و منفعت است. اما در مجموع گیر قضیه FATF در دولت نیست؛ چراکه دولت گذشته لایحه مذکور را به مجلس داده، قوه مقننه هم تصویب کرده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ،آمده از این رو هر زمان که مجمع FATF را تصویب کند تبدیل به قانون میشود لذا FATF دست مجلس و دولت نیست. این چهره اصلاح طلب در پاسخ به این سؤال که با توجه به مراودات دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام دولت نمیتواند در مورد FATF به مجمع توصیه ای داشته باشد گفت موضوع FATF چندان مرتبط با دولت نیست؛ چراکه در حال حاضر این لایحه در مجمع است و این نهاد باید با سازوکار خود این قضیه را حل و فصل کند. علاوه بر این از نظر بنده با توجه به اقداماتی که در راستای عادی سازی روابط و مذاکرات برجامی صورت میگیرد باید FATF را بپذیریم چراکه این لایحه خیلی ارتباطی با موضوع تحریمهای آمریکا ندارد و مسئله جداگانه و پذیرفته شده در سطح جهان است. کما اینکه کشورهای فراوانی عضو آن هستند. انصاری در پاسخ به این سؤال که درحال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحثی درباره FATF مطرح شده است گفت خیر فعلا در مجمع تشخیص مصلحت نظام بحثی درباره FATF مطرح نشده است.

روزنامه مردم سالاری درباره چانه‌زنی تجاری تهران و مسکو نوشت:

نشست تجاری ایران – روسیه برای بررسی چالشها و راهکارها برای توسعه روابط برگزار شد. شرکت کنندگان نبود درک مشترک تجاری مشکل تراکنش مالی و فقدان زیر ساختهای ترانزیتی را رئوس مسائل دوکشور برای گسترش تجارت مورد بحث و بررسی قرار دادند. روابط تجاری ایران و روسیه در سایه جنگ اوکراین و تحریم های غربی یکی از موضوعات اساسی در همکاریهای اقتصادی تهران و مسکو تبدیل شده است. همایش تجاری ایران و روسیه پیش از ظهر سه شنبه در سالن همایشهای بین المللی برج میلاد تهران برگزاری شد. در این نشست وزارت خانههای ویژه روسیه و ایران سازمان توسعه تجارت؛ اتحادیه صنعتگران و بازرگانان روسیه مرکز تجاری توسعه اقتصادی اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع اتحادیه ها و نهادهای اتاق بازرگانی و صنایع روسیه مشارکت داشتند. نشست تجاری روسیه – ایران که بزرگترین رویداد تجاری روسیه در ایران محسوب میشود از سوی «زاروبژ- اکسپو» برگزار در حال برگزاری است. در این همایش تجاری حداقل ۳۰۰ شرکت کننده از روسیه از اتحادیه صنعتگران و بازرگانان روسیه، مرکز تجاری توسعه اقتصادی اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع، اتحادیه ها و نهادهای تحت حمایت اتاق بازرگانی و صنایع روسیه و اتحادیه گاز روسیه به عنوان شریک برنامه کاری مشارکت دارند.

هدف همایش تجاری تهران حمایت از تحکیم و تقویه روابط تجاری و اقتصادی، تنوع بخشی همکاری، ترویج محصولات صادراتی کارخانه های رویسه به بازارهای خاور نزدیک و خاور میانه و همچنین کالاهای ایرانی به روسیه است. بخشهای موضوعی نمایشگاه که تا ۲۰ ادامه خواهد داشت؛ شامل: فنآوریهای IT انرژی صنایع نفت و گاز و صنعت شیمیایی مهندسی مکانیک متالورژی، ساخت و ساز صنایع کاغذ و خمیرکاغذ و صنعت چوبی، صنعت معدن و مواد شیمیایی؛ حمل و نقل صنعت کشاورزی؛ کالاهای مصرف عمومی، پزشکی، علم و آموزش است. نشستهای مشترک اکسپو شامل موضوعاتی بدین شرح است: – چشم اندازهای گسترش همکاری روسیه و ایران در سطح بین منطقه ای – گفت و گوهای تجاری «روسیه – ایران» کنفرانسهای بین المللی همکاری ها در بخشهای انرژی، حمل و نقل – میزگردهای پزشکی و فناوریهای دارویی کشاورزی، ساخت و ساز، بورس آموزش و پژوهش

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago