کیوسک امروز؛ شهر سوخته؛ تاریخ ۵ هزار ساله در خطر است/ فروش گسترده مواد غذایی لوکس در سطح بازار/ پرواز قیمت بلیت در آسمان ایرلاین ها/ فریاد العطش مردم و عدم پاسخگویی مسئولان/ کاهش خطرناک کیفیت ساخت و ساز در کشور

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

شهر سوخته؛ تاریخ ۵ هزار ساله در خطر است

روزنامه آرمان امروز به اتفاقات پیش آمده در مورد شهر سوخته پرداخته است؛ مدیرکل پیشین میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: باند دوم بزرگراه زاهدان _ زابل، تهدید جدی برای خارج شدن شهر سوخته از لیست جهانی است. این جاده علیرغم اینکه تمام دستورالعمل‌های ثبت جهانی تاکید می ‌کند که تمامی عناصری که در حریم بصری هستند حذف شوند، اجرا شده است.

کامبیز مشتاق گوهری بیا بیان اینکه متولیان احداث جاده، در اقدامی سریع و در سایه سکوت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در ظاهر مخالف این اقدام بوده ولی در عمل هیچ اقدام حقوقی انجام نمی‌دهد، باند دوم این بزرگراه را اجرا کردند، افزود: باند دوم بزرگراه از وسط یکی از محوطه‌ های اقماری شهر سوخته گذشته و آن محوطه را نابود کرده است. برخی قصد دارند که میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مانع توسعه نشان دهند.

وی در ادامه افزود: میراث فرهنگی برای توسعه، مانع ایجاد نمی ‌کند بلکه در مواردی که امکان اجرای راه جایگزین نباشد که در دشت پهناور سیستان این امکان وجود دارد و با چرخش ۲ تا ۵ کیلومتری می‌ توانستند باند دوم را احداث کنند و اگر شرایط اضطراری بود، با دادن یک فرصت کوتاه بین دو هفته تا یک ماه، عملیات رفع خطر، حفاری، ثبت و خروج آثار انجام میشد، سپس اجازه احداث باند دوم را صادر می‌کردند. این اقدام بسیار متفاوت با این است که پیمانکار با ماشین آلات راه سازی بخشی از محوطه تاریخی را از بین ببرد.

مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: پس از اینکه برخی افراد مراجعه کردند و نسبت به اجرای باند دوم هشدار دادند، بلافاصله باند دوم را اجرا کردند، جاده جدید تقریباً مماس با عرصه شهر سوخته بوده و ماشین آلات راه سازی حتماً از روی عرصه شهر سوخته تردد کرده اند.

او  خاطرنشان کرد: مشاور طرح بزرگراه زابل _ زاهدان می ‌خواهند ارزان‌ ترین، سریع ‌ترین و صاف ‌ترین مسیر را انتخاب کنند. مشاوران تهرانی هم در سایه سکوت برخی مدیران، مصیبت ‌های زیادی را بر سر استان آورده اند. وی تصریح کرد: مدیران راه و شهرسازی در خصوص اجرای باند دوم بزرگراه زاهدان به زابل، نمی ‌توانستند حدود یک ماه صبر کنند تا یک اثر تاریخی نابود نشود، آن وقت می‌خواهند سریع باند دوم را احداث کنند؛ چند سال است که جاده زابل _ زاهدان در حال احداث است؟ وی با بیان اینکه محوطه تاریخی از بین رفته، اضافه کرد: تهدید خروج شهر سوخته از لیست جهانی محتمل میباشد.

شهر سوخته، هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می ‌شود که با برخورداری از قدمت پنج هزار ساله، هم ‌اکنون به‌عنوان یکی از پیشرفته ‌ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می‌ شود.

فروش گسترده مواد غذایی لوکس در سطح بازار

روزنامه تجارت نوشته؛ در حالی که خط معیشت اکنون به سطوح بالای ۱۸ میلیون تومان رسیده اما گزارش‌ ها از برخی هایپرهای تهران حکایت از ورود گسترده محصولات لاکچری خبر می ‌دهد که با قیمت ‌های گزافی در بازار به فروش می‌رسند. برخی از نمونه‌ های محصولات لاکچری وارداتی جدای از مباحث مربوط به کالاهای بادوام از جمله لوازم خانگی و یا خودرو مربوط به مواد غذایی می‌ شود که اکنون در سطح شهر تهران و به صورت گسترده‌ ای به فروش می ‌رسند و اتفاقا طرفداران خاص خود را دارند.

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی میگوید: در حال حاضر بیسکویت های لاکچری با قیمت هر بسته یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار موجود است و به علت استقبال خریداران از این بیسکویت‌ها، بیسکویت‌ های گران ‌تری نیز در راه است و به زودی وارد کشور می ‌شود.

وی با بیان اینکه خریداران این نوع کالاها و تنقلات لاکچری فقط ۴ درصد قشر مرفه جامعه هستند، گفت: ثروت این افراد آن قدر زیاد است که نمی ‌دانند با پول‌ هایشان چه کنند. حسنی با بیان اینکه واردات ۱۵۰۰ قلم کالای لوکس تشریفاتی از جمله تنقلات، خوردنی ‌ها و آشامیدنی‌ها از ۳ سال پیش به کشور ممنوع شده و بنابراین بعد از ممنوعیت واردات، این نوع کالا به صورت غیرقانونی و غیر رسمی به کشور وارد می‌شود اظهار داشت: اغلب آب میوه های لاکچری از کره، چین و تایلند، تنقلات گران قیمت از اروپا، سوئیس، فرانسه و انگلستان و آب معدنی نیز از سوئد، نروژ و امارات به کشور وارد می ‌شود.

بانک مرکزی محدودیت ‌های زیادی را روی واردات کالاها به دلیل منشا ارز تحمیل کرده به طوری که حتی برخی از داروها که نیازهای حیاتی جامعه را تشکیل می ‌دهند به دلیل مشخص نبودن منشأ ارز در گمرک تهران دپو می‌ شوند و یا حتی طبق آمارها بسیاری از آنها از بین می ‌‎روند. همچنین وزارت صمت محدودیت‌ های شدیدی را روی کالاهای قاچاق وضع کرده و حتی قوانینی را برای واردات کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند وضع کرده است اما با این وجود بسیاری از شبکه ‌های قاچاق کالاها اقدام به واردات بسیاری از مواد غذایی لاکچری در بازار می ‌کنند و به راحتی مسیرهای قانونی وزارت صمت و بانک مرکزی را دور می‌‎ زنند. همچنین عمده این کالاها با توجه به اینکه طرفداران خاص خود را دارند و با ارز آزاد به کشور قاچاق می ‌شوند با قیمت‌ های بسیار گزافی به فروش می ‌رسند. اما پرسش اینجاست که آیا واقعا کنترل این مسیرهای قاچاق برای دولت بسیار دشوار است؟ آیا واقعا دولت توان جلوگیری از قاچاق این محصولات را ندارد؟ از طرف دیگر اگر قرار است این محصولات به صورت گسترده ‌ای به کشور قاچاق شوند چرا واردات آنها آزاد نمی ‌شود تا دست کم این محصولات از طریق مسیرهای قانونی و با پرداخت سود بازرگانی وارد کشور شوند و حق انتخاب مصرف‌کنندگان از بین نرود؟

پرواز قیمت بلیت در آسمان ایرلاین ها

رویداد امروز به قیمت بالای بلیط پروازها پرداخته و نوشته است؛ گران فروشی بلیت هواپیما ظاهرا تمامی ندارد و اگرچه چند روزی است که افزایش ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما با عنوان ارزش افزوده در حال اعمال است اما ظاهرا این اعمال های جدید نیز نتوانسته نظر مساعد ایرلاین ها را جلب کند

بعد از کش و قوس های فراوان در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما که در نهایت منجر به ابلاغ افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما از سوی ستاد تنظیم بازار شد در اواسط تیرماه امسال بود که محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد طی جلسه ای که شرکت های هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی داشتند مقرر شد قیمت بلیت هواپیما را تا ۱۰ روز آینده بر اساس همان افزایش ۲۹ درصدی نگه دارند.

او با بیان اینکه با اختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی کشوری پس از مهلت ۱۰ روزه یعنی از ۲۴ تیر ماه ۹ درصد به قیمت بلیت هواپیما اضافه میشود افزود: افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت در اردیبهشت ماه بر این اساس بود که ۲۰ درصد افزایش قیمت بلیت به همراه ۹ درصد ارزش افزوده اعمال شود اما حالا با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری ۹ درصد قیمت ارزش افزوده به قیمت بلیت اضافه میشود تا بهای بلیت ۲۹ درصد قبلی به همراه ۹ درصد ارزش افزوده گران شود.

اخیرا شرکت های هواپیمایی به دلیل آنچه که پایین بودن قیمت بلیت عنوان میکنند درخواست جدیدی برای افزایش قیمت دوباره را به سازمان هواپیمایی ارائه کرده اند و این درخواست نیز در این سازمان در حال بررسی است. این اظهارات و این اتفاقات در حالی مطرح و رخ داده است که دو هزار صندلی به ناوگان هوایی تا پایان شهریور اضافه خواهد شد و این با کمیاب شدن و زمینگیر کردن عمدی هواپیما توسط برخی ایرلاین ها منافات دارد. آنطور که آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری نشان میدهد در حال حاضر ۳۳۳ فروند هواپیما در کشور موجود است که از این تعداد ۱۸۳ فروند هواپیما فعال و مابقی زمینگیر هستند. بنابراین قرار است در یک بازه زمانی، هواپیماهایی که قابلیت بازگشت دارند تعمیر شده و آنهایی که قابلیت بازگشت ندارند از آمار کلی حذف شوند.

فریاد العطش مردم و عدم پاسخگویی مسئولان

روزنامه ابرار به نقل از معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) نوشته است؛ ۳ ماه است مردم روستای کلانی سیستان و بلوچستان یک قطره آب دریافت نکرده اند و قیمت یک تانکر آب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

این اظهارات در حالی مطرح میشود که چند روز پیش مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از تأمین آب پایدار کمی و کیفی برای مراسم اربعین در مرزها خبر داد و گفت: به منظور نظارت هرچه بیشتر از جنبه کیفی با حفاری چاه، ایجاد خطوط انتقال احداث مخزن و اتصال منابع آبی مطمئن، آب به طور دائم و پیوسته در مرزها در دسترس زائران قرار گرفت.

وی در ادامه بیان داشت: در شهر کربلا شرکت آب و فاضلاب استان تهران مسئولیت خدمات رسانی را بر عهده دارد و اقدام هایی شامل ایجاد انشعاب های کافی و مناسب برای مواکب و مراکزی که نیاز آبی دارند، ایجاد یک هزار دوش حمام، تأمین آب سرویس های بهداشتی، کمک رسانی در توزیع آب بسته بندی شده و انتقال باری مخزنی های سیار به شهرهای زیارتی را پیش بینی کرده ایم.

در اولویت قرار دادن نیازهای مردم کشورهای دیگر نسبت به نیازهای مردم ساکن ایران توسط مسئولان چیز جدیدی نیست. این درحالیست که هر روزه علاوه بر بی آبی در سیستان و بلوچستان، تعداد افراد قابل توجهی در پی موج جدید وزش باد در شهرهای مختلف راهی بیمارستان و مراکز درمانی میشوند و نبود آب نیز بر مشکلاتشان افزوده است.

کاهش خطرناک کیفیت ساخت و ساز در کشور

روزنامه جمله نگاهی داشته به کاهش کیفیت ساخت و ساز در کشور؛ وضعیت میدانی مسکن مؤید این حقیقت است که نه تنها به اندازه کافی خانه ساخته نمیشود بلکه کیفیت ساخت و ساز هم در ایران به شکل چشمگیری کاهش یافته است. به گفته حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی، در تهران ۸ سازمان هستند که ساختمان های ناایمن را شناسایی و نسبت به رفع عیوب اقدام میکنند که یکی از آنها سازمان نظام مهندسی است. در حال حاضر ۱۰۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در شهر تهران وجود دارد که مستعد حریق هستند و باید به طور ویژه نگهداری شوند.

کاهش کیفیت ساخت و ساز مسکن زنگ خطری برای آینده شهرنشینی در ایران است. متاسفانه آمارها و گزارش های نهادهای ذی ربط بین المللی در حوزه ساختمان، حاکی از آن است که عمر مفید ساختمان در ایران دارای تفاوت فاحشی نسبت به کشورهای پیشرفته و صنعتی است. بر اساس برخی از آمارهای اعلام شده، عمر مفید ساختمان در ایران بین ۲۵ تا ۳۰ سال می باشد که در قیاس با عمر بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ ساله ساختمان های کشورهای پیشرفته و صنعتی دارای تفاوت تامل برانگیزی است.

در کلان شهر تهران با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و سرعت بالای احداث ساختمان ها توجه چندانی به عمر مفید ساختمان نشده و عمر مفید ساختمان ها با میانگین و استاندارد جهانی دارای اختلاف زیادی است. سازنده های ساختمان در ایران به دلایل مختلف به دنبال کاهش هزینه های تمام شده ساختمان احداثی میباشند و قطعا عدم رعایت نکات اصولی و فنی، موضوعی دور از انتظار نخواهد بود. همین موضوع زمینه ساز کاهش عمر مفید ساختمان شده و در دراز مدت از لحاظ اقتصادی سبب وارد شدن خسارت به کشور خواهد شد. اگر همین امروز سیاست های درست و سختگیرانه در کار نباشد، شاهد آینده ای نه چندان دور خواهیم بود که عمر ساختمان ها به زیر دو دهه برسد و عملا زندگی در شهرهای کاغذی و خطر خیز را تجربه کنیم.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago