کیوسک امروز؛ شکست سیاست فیلترینگ/ خشکیدن ریشه درخت آرزوها/ یک قدم تا بحران بی خانمانی/ بنزین با قیمت جهانی ماشین باکیفیت میطلبد/ عدم جذب سرمایه خارجی بدون FATF/ تبدیل آزاد راه تهران- شمال به کریدر شکارچیان/ وعده های نوبرانه انتخابات

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

شکست سیاست فیلترینگ
روزنامه اعتماد از شکست سیاست فیلترینگ نوشته است؛ براساس گزارش تازه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از کیفیت اینترنت، سهم پهنای باند ناشناس در شبکه (ترافیکی که سیستم فیلترینگ قادر به تشخیص پروتکل آن نیست) از کمتر از ۵ درصد بین‌ الملل در سال گذشته به حدود ۲۵ درصد در حال حاضر رسیده است. این بدان معناست که بخش بزرگی از کاربران اینترنت در ایران برای اتصال به آنچه «اینترنت بین‌الملل» خوانده می ‌شود، از فیلترشکن استفاده می ‌کنند، چنان‌ که در همین گزارش مجلس نیز براساس نظرسنجی‌ های معتبر نتیجه گرفته شده که ۶۴  درصد از کاربران از ابزارهای فیلترشکن یا وی‌ پی ‌ان، استفاده می ‌کنند تا به پلتفرم‌ های موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.
اتفاقی که آذری جهرمی، ‌وزیر پیشین ارتباطات از آن به عنوان «شکست فیلترینگ اینترنت» یاد کرده و می ‌نویسد: “این یعنی ناکارآمدی و شکست برای فیلترینگ. این یعنی ناآگاهی حکمرانی از نوع بخش بزرگی از ارتباطات بین ‌الملل و افزایش تهدیدات سایبری علیه منافع ملی.”
گزارش مجلس با استفاده از نتایج آخرین گزارش نهادهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲  عنوان کرده که از بین ۱۹۳ کشور، ایران در رتبه ۹۱ در شاخص کیفیت اینترنت قرار گرفته است.

خشکیدن ریشه آرزو

روزنامه جمله از قطع درختان با بهانه های واهی خبر داد؛ اردیبهشت ماه امسال بود که درخت انجیر ۵۰۰ ساله در کیش به دنبال هرس غیر اصولی از بین رفت و خشم زیادی را برانگیخت. در اتفاقی مشابه درختی قدیمی تحت عنوان “درخت آرزوها” که درخت معروفی واقع در بازار وکیل شیراز بود و سال ها گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید میکردند، قطع شد. شهرداری منطقه هشت شیراز در صفحه شخصی خود در شبکه های مجازی اطلاعیه ای در این باره منتشر کرده که در آن آمده است؛ به دلیل خشک بودن و پوسیدگی داخل تنه درخت محوطه جلوخان مسجد وکیل به استحضار میرساند در زمان وزش باد شاخه های درخت شکسته و خطراتی برای شهروندان و گردشگران داشته است.

این در حالی است که واکنش افکار عمومی در فضای مجازی نسبت به این رخداد این است که علت این اتفاق جمع شدن مردم اطراف این درخت برای عکس گرفتن بود و همچنین ناشی از بی مسئولیتی و بی فکری مسئولان است که خواست و نظر مردم در تصمیماتشان هیچ جایی ندارد.

قطع یک گیاه زنده خاطره انگیز و مهم برای مردم حتی برای یک بار هم قابل تامل و غم انگیز است و تکرار دوباره این اتفاق در فاصله چند ماه اصلا خطای قابل بخششی نیست. شهرداری شیراز در شرایطی علت قطع این درخت را خشک شدن و شکستن شاخ و برگ های آن اعلام میکند که همه میدانیم هزار و یک راه برای اصلاح شرایط درخت و جلوگیری از خطر آفرینی آن وجود داشت.

یک قدم تا بحران بی خانمانی

روزنامه روزگار به تبعات گرانی خانه پرداخته است؛ مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی که با عنوان “ارزیابی لایحه برنامه هفتم توسعه از منظر تامین مسکن برای گروه های کم درآمد و آسیب پذیر” منتشر کرده از تعبیر “بحران فراگیر تامین مسکن در جامعه کم درآمدها و مستاجرها” استفاده کرده است. این عبارت به وضعیت تامین مسکن گروه های کم درآمد، فاقد مسکن و مستاجر اطلاق شده است.

تقی آزاد ارمکی، جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران گفت: این پدیده نشان می دهد که تغییری در ساختار زیست اجتماعی در جامعه ایرانی رخ داده است. جامعه ما در جریان توسعه قرار گرفته و قرار بود از میزان حاشیه نشینی کم شده و به نرخ مرکز نشینی افزوده شود و بعد هم ساختار نظام طبقاتی تعیین کننده باشد، این فرایند در حال به هم ریختن و نابودی است. اکنون شاهد روند معکوس هستیم، یعنی به علت افزایش قیمت مسکن و کاهش درآمدها شاهد ریزش جمعیت از مرکز به حاشیه هستیم. این شرایط در تقابل با تقاضاها، آرزوها و ارزش هایی است که افراد برای زندگی بهتر می خواهند. این عوامل موجب شده اند که حاشیه نشینی در دو دهه اخیر افزایش پیدا کند.

بنزین با قیمت جهانی ماشین جهانی میخواهد

روزنامه ابرار درمورد قیمت بنزین و کیفیت ماشین ها نوشته است؛ جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس با اشاره به موضوع قیمت و مصرف بنزین در کشور گفت: از اساس کار ما در مورد بنزین اشتباه بود. یعنی به صورت ریشه ای و بنیادی ما کار اشتباهی را انجام می دهیم و کار غلط را هر چه درست تر انجام دهید غلط تر میشود. نمونه بارز آن نیز اتفاقی است که الان افتاده است. ما قرار شد شکل بنزین را حل کنیم؛ قبل از اینکه سهمیه مردم را کم کنیم و بخواهیم کاهش مصرف ایجاد کنیم باید بر مصرف ماشین ها، سهمیه را کم کنیم و مصرف سوخت خودرو را پایین بیاوریم. وی افزود: وقتی ما یک لیتر آب معدنی را چهار برابر یک لیتر بنزین میفروشیم یعنی بنزین در کشور ما خیلی ارزان است. چرا نمی توانیم بنزین را دست بزنیم؟ چون اگر آن را دست بزنیم تمام شئونات مردم به هم می ریزد و مردم می آیند کف خیابان و اعتراض میکنند و حق هم دارند که اعتراض کنند چون ما می گوییم که یک ماشین آشغال که در صد کیلومتر، پانزده لیتر بنزین مصرف میکند را بخرند. اگر میخواهید بنزین را با قیمت جهانی بدهید، پس باید ماشین ها را نیز با کیفیت جهانی بدهید.

بدون برجام و FATF سرمایه خارجی جذب نخواهد شد

روزنامه کار و کارگر به نقل از احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نوشت؛ سرمایه گذاران خارجی با انتقال حداقل ۱۰۰هزار دلار به کشور اقامت ۵ ساله دریافت میکنند. او همچنین تاکید کرده که یکی از اولویت های مهم دولت سیزدهم، تأکید بر افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد ایران است.

مرتضی افقه، اقتصاددان در این خصوص میگوید: اعطای اقامت پنج ساله با سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار دلاری را چندان مفید ارزیابی نمیکنم شاید برخی از افغانستانی های ثروتمند که از حکومت طالبان خسته و فراری باشند تمایل به این داشته باشند که بین کشورهای همسایه ایران را برای زندگی و سرمایه گذاری انتخاب کنند، اما به جز آنان بعید میدانم این طرح، غربیه ها را به سمت کشور ما روانه کند. بدون برجام و FATF جذب سرمایه های خارجی اساسا قابلیت اجرا نخواهد داشت.

تبدیل آزاد راه تهران- شمال به کریدر شکارچیان حیات وحش البرز

روزنامه ابرار از خسارت های زیست محیطی آزادراه تهران شمال نوشته است؛ مدیر کل محیط زیست البرز با اشاره به خسارات زیست محیطی آزادراه تهران شمال به منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و مرکزی :گفت با احداث این آزادراه دسترسی شکارچیان به حیات وحش منطقه آسان شده و حتی شکارچی از داخل خودروی خود میتواند با دوربین شکار را بزند. بنابراین باید حتماً در این مسیر دوربین های پایش اپتیکی نصب شود تا متخلفان سریع شناسایی و دستگیر شوند. مجید درگی با اشاره به اینکه آزادراه تهران – شمال بدون مجوز زیست محیطی احداث شده و بخشی از آن زیر بار ترافیک رفته است اظهار کرد: این آزادراه علیرغم مخالفت محیط زیست و با تکیه بر مصوبه هیئت وزیران وقت احداث شده است.

به گفته او گروه مشاوری درصدد برآورد خسارت هایی هستند که احداث این بزرگراه در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و جنوبی به بار آورده است. او با بیان اینکه پیش بینی اولیه خسارتی چند هزار میلیاردی است توضیح داد: قبول داریم که احداث این آزادراه فواید زیادی دارد ولی نمیتوان از کنار خسارت های زیست محیطی آن به سادگی عبور کرد.

وعده های نوبرانه آمد

روزنامه آرمان امروز درمورد تحرکات زودهنگام انتخاباتی اینگونه نوشته است؛ وعده های انتخاباتی در دهه های اخیر یکی از مشکلات سیستم سیاسی محسوب میشود که در پی آن داوطلبان و نامزدهای انتخابات با شعارهای دهان پر کن و اصطلاحات پوپولیستی، طیفی از شهروندان را گرد خود جمع میکنند و با توجه به وضعیت جامعه شعارها و وعده هایی میدهند که برخی از مردم گمان میکنند با تکیه بر آنها مشکلات برطرف خواهد شد ولی هنگامی که این نامزدها در مجلس و دولت حضور پیدا می کنند نه تنها وعده ها را فراموش می کنند بلکه تازه به این موضوع پی میبرند که شعارهایی که در اتاق های فکرشان ساخته اند هرگز محقق نخواهد شد. موضوعی که قابل توجه است شباهت های وعده هایی است که نامزدها می دهند به نوعی که گویی داوطلبان، مدیران و … از روی دست هم می نویسند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago