کیوسک امروز؛ شبکه جام جم در آستانه تعطیلی/ تاکید رئیسی بر فضای پرنشاط  دانشگاه همزمان با اخراج و تعیق اساتید و دانشجویان از دانشگاه ها/ قصه پر غصه آزار جنسی در مدارس فوتبال/ کشف اختلاس ۲۹هزار میلیارد ریالی/ داروهای کمیاب از داروخانه ها به فضای مجازی کوچ کردند/ ناتوانی کارگران در خرید خودروی داخلی

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

شبکه جهانی جام جم در آستانه تعطیلی قرار گرفته است

روزنامه اعتماد نوشت؛ یک شبکه دیگر صدا و سیما در حال تعطیل شدن است؛ دلیل آن هم نداشتن مخاطب بیان شده است. در روزهای گذشته برخی منابع خبری نوشتند که شبکه جهانی جام جم که برای ایرانیان خارج از کشور پخش می شد، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است. خبرگزاری تسنیم نزدیک به برخی نهادها در خبری نوشته که پیگیری ها از صدا و سیما نشان می دهد که تصمیم به تعطیلی شبکه جام جم توسط بعضی مسئولان صدا و سیما گرفته شده است. باید دید پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما هم این موضوع را نهایتا تایید و عملیاتی خواهد کرد و پخش این شبکه از ماهواره متوقف خواهد شد یا خیر. با توجه به اینکه همین منابع بر بی مخاطب بودن این شبکه تاکید دارند، اگر رئیس صدا و سیما به زودی با تعطیلی جام جم موافقت نکند، قاعدتا در آینده این اقدام باید صورت خواهد گرفت تا کمی از هزینه های جاری سازمان صدا و سیما کاهش یابد. به عبارت دیگر این تصمیم دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.

تاکید رئیسی بر فضای دانشگاهی پرنشاط و قانون مدار

روزنامه ابرار به صحبت های ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در نشست خبری روز گذشته پرداخته است؛ حفظ محیط علم و دانش و ارتقای علم و دانش در گروی حفظ آرامش در دانشگاه هاست. این بستگی به کار استاد، دانشجو، مدیر و همه دست اندرکاران دانشگاه دارد. باید نشاط علمی در دانشگاه حفظ شود و دچار آسیب نشود. این اظهارات در حالی مطرح میشود که طی یکسال گذشته و با نزدیک تر به سالگرد مهسا امینی، تعداد اساتید اخراج شده از دانشگاه ها و دانشجوبان تعلیق شده به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری سال گذشته بیشتر و بیشتر میشود.

قصه پر غصه آزار جنسی در مدارس فوتبال

روزنامه آرمان امروز به خبر منتشر شده  درخصوص آزار جنسی در مدارس فوتبال پرداخته است؛ روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ۹ کودک پسر دوازده تا سیزده ساله در تهران توسط مربی فوتبال خود مورد آزار جنسی قرار گرفتند. بر اساس این خبر ، این پرونده در سال ۱۴۰۰ به دنبال شکایت خانواده یک پسر دوازده ساله مورد بررسی قرار گرفت.

ناهنجاری های اخلاقی در مدارس فوتبال و باشگاه های ورزشی حرف امروز نیست و از مدتها قبل بسیاری از دلسوزان ورزش پایه، نسبت به آنچه در برخی مدارس فوتبال و باشگاه های ورزشی رخ میدهد هشدار داده اند. هر چند ممکن است اذیت و آزار جنسی در برخی مدارس فوتبال رخ  دهد اما مساله قابل تامل این است که تعدادی از مسئولان آکادمی های فوتبال کشور، نمیخواهند درباره این اتفاق تلخ صحبت کنند؛ تفکری پوسیده که بر اساس آن معتقدند صحبت کردن درباره آزار جنسی در مدارس فوتبال به صلاح نیست. سوء استفاده های جنسی از کودکان و نوجوانان در مدارس فوتبال به صورت رسمی گزارش نمی شود ولی در دو دهه گذشته رسانه های داخلی ایران، گزارشهای متعددی از آزار کودکان در مدارس فوتبال منتشر کرده اند.

بیژن ذوالفقار نسب، رئیس کانون مربیان فوتبال با بیان اینکه مدرسه یک لغت فرهنگی و ارزشی است، تصریح میکند در این میان برخی از افراد سودجو نیز وارد این عرصه میشوند و به اسم آموزش فوتبال کلاهبرداری می کنند یا مرتکب جرایمی مشابه آنچه که امروز رخ داده می شوند. گستردگی این بازار به گونه ای است که به جرات می توان گفت که چهل تا پنجاه  درصد از مدارس فوتبالی که بخصوص در تابستان ها فعال هستند نه صلاحیت آموزش این رشته ورزشی را دارند و نه صلاحیت اخلاقی آن را. با این حال همان طور که گفته شد هیچ نظارتی روی این مدارس و مربیان نیست.

کشف اختلاس ۲۹هزار میلیارد ریالی در یکی از بانک های دولتی تهران

روزنامه ابرار به اختلاسی به سبک مدرن پرداخته است؛ صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران با اشاره به روند طی شده در رسیدگی به پرونده کشف اختلاس ۲۹ هزار میلیارد ریالی در یکی از بانک های دولتی تهران گفت: در جریان این پرونده مدیر دایره صندوق بانک با هویت معلوم که در پی اخذ اقامت یکی از کشورهای اروپایی بود و در همین راستا به کرات به خارج از کشور رفت و آمد داشته است، با همکاری فردی در خارج از شبکه بانکی با هویت معلوم، اقدام به طراحی برنامه ای به منظور اختلاس بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال از منابع بانک کرده است تا با تبدیل آن به ۶۰ میلیون ارز دیجیتال خارجی از نوع تتر این مبلغ را به کیف پول مجازی خود وارد کند و سپس به صورت غیر قانونی از یکی از مرزهای غربی خارج شود و به کشور اروپایی مدنظر خود برود. فرد مذکور پس از شناسایی بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شد.

داروهای کمیاب از داروخانه ها به فضای مجازی کوچ کردند

روزنامه مواجهه اقتصادی نوشته است؛ هر چند گفته می شود کمبودهای دارویی به حداقل رسیده و در این باره نیز حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرده که ۹۹ درصد نیاز دارویی کشور از داخل تامین میشود و فقط یک درصد وارداتی است که تسهیل تامین آن با حمایت های بانک مرکزی انجام خواهد شد اما طی روزهای اخیر برخی بیماران از ادامه کمبودها گلایه کردند و برای مثال می گویند برخی از داروهای بیماران صرع  در بستر داروخانه ها نیست و گفته میشود چند ماه است که اتوسوکسیماید به کشور وارد نشده، اما افرادی داروی مذکور را به تعداد در فضای مجازی به فروش میرسانند.

حسن شکوهی، عضو اتحادیه وارد کنندگان دارو نیز در خصوص کمبودهای دارویی به ویژه داروی صرع  میگوید: مشکلات قیمت گذاری گریبان واردکنندگان را هم گرفته و قیمت ها متناسب با سرمایه ای که وارد کننده تعیین میکند  نیست. بنابراین نه تولید کننده و نه وارد کننده تمایلی به تامین برخی از داروها ندارند. وی افزود: اگر مسئولان به وارد کننده مجوز واردات بدهند از زیر سنگ هم شده محصول را می آورد و هر چقدر هم تحریم باشد پول آن را حواله میکند بنابراین اگر کمبودی هم ایجاد شده و دارویی وارد نشده، یا واردکنندگان مجوز، دریافت نکرده اند یا ارز اختصاص نیافته و یا قیمت مناسب برای دارو در نظر گرفته نشده است که همگی به وزارت بهداشت بر می گردد.

وزارت صمت به ناتوانی کارگران در خرید خودروی داخلی هم ورود کند

روزنامه کار و کارگر نوشت؛ صبح روز ششم شهریور، مراسم رسمی تحویل نخستین خودروهای وارداتی سال ١۴٠٢ در محل برگزاری نمایشگاه «روایت خدمت» برگزار شد. عباس علی آبادی، وزیر صنعت معدن و تجارت در این مراسم واردات خودرو را نه امتیازی برای خواص بلکه یک امکان برای همگان توصیف کرد و گفت: هیچ رانتی برای هیچ شرکتی نداریم بلکه ضوابطی تعیین کرده ایم که بر اساس آن همه میتوانند از این امتیاز استفاده کنند. اما اینجا دو سوال مطرح می شود؛ نخست اینکه واردکنندگان و خریداران خودروهای وارداتی چه کسانی هستند و دوم اینکه آیا رسالت وزارت صمت واردات خودروست یا تقویت بنیه تحلیل رفته تولید و کارگران؟

برای پاسخ نیازی نیست سراغ واحدهای کوچک و ناشناخته برویم. بسیاری از برندهای بزرگ و قدیمی کشور یا درب ها را تخته کرده اند یا با کمترین ظرفیت و در حالت نیمه خاموشی کار میکنند. شرکت داروگر تهران یکی از این کارخانه هاست که از ابتدای امسال کارگران و فعالان کارگری هر چه تلاش کرده اند چراغ های تولید را در آن روشن نگه دارند، تا امروز به جایی نرسیده اند.

کارگران توان خرید ارزان ترین خودروها را ندارند، نگران آینده تولید و بسته شدن درب های کارخانه ها هستند و صدالبته در خرج های عادی زندگی درمانده اند. حال مشخص نیست چرا آقای وزیر وارد شدن خودروهای میلیاردی و تحویل آنها را یک دستاورد میداند امری که حتی در کشورهای جهان سوم و جنگ زده هم یک موضوع عادی به شمار می رود. از سویی آقای وزیر مدعی شده همه میتوانند خودرو وارد کنند سوال این است که کدام همه؟! امروز یک پراید ساده ترین خودروی وطنی برای ۶۵ درصد جمعیت کشور چیزی شبیه  به آرزوست چه برسد به خودروهای وارداتی میلیاردی.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago