کیوسک امروز؛ سیاست به مثابه نمایش/ منطقه در آینده نزدیک با تغییرات جدی روبرو خواهد شد/ دیدار تاریخی رئیسی با بن‌سلمان در ریاض/ چالش فرسایشی شدن جنگ در خاکریزهای غزه/ تجارت روی خط قرمز

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد در مطلبی تحت عنوان سیاست به مثابه نمایش نوشت:

فرآیندی که در سطح جهانی و در چند دهه اخیر و تا حدود زیادی تحت تاثیر شبکه های اجتماعی رخ داده سیاست را کم کم به سوی نمایش سوق داده است گفتارها و رفتارهای سیاسی بیش از اینکه واجد مضامین واقعی باشند، گویی که توخالی و فاقد مضمون و در حال ادا شدن روی یک صحنه نمایش هستند. مثل یک صحنه تئاتر که پس از پایان برنامه و افتادن پردهها روابط واقعی افراد آشکار میشود. در صحنه نمایش هر کس نقشی را که برایش تعریف شده بازی میکند و کلمات را هم مطابق سناریوهای نوشته شده ادا می کند. برای ایفای نقش دستمزد میگیرند و داوطلبی رفتار نمیکنند حتی اگر در مقام سیاه لشکر باشند این روندی عمومی است، ولی در ایران با شدت و حتی نوعی ابتذال همراه است.

گویی که از ازل هم چنین بوده و این نقش بازی کردن خیلی هم طبیعی است. نمونه آن را در نمایشهای طرفداران وضع موجود برای حمایت از غزه میتوان دید. هنگامی که جنگی خانمان برانداز در منطقه در جریان است به یکباره سطح اقدامات نمایشی به ثبت نام اینترنتی برای حضور در جنگ تقلیل پیدا میکند عدد و رقم نیز بالا و ۸ میلیونی اعلام میشود بعد کسی از خودش نمیپرسد که خوب اگر ۸ میلیون نفر پا به رکاب حضور در این جنگ هستند، حتما ۱۶ میلیون نفر نیز باید آماده اعتراض و راهپیمایی علیه این جنایات باشند پس چرا این افراد نمود عینی و عملی ندارند؟ در این میان رفتار نمایندگان مجلس از همه نمایشیتر است که ۱۶۰ نفرشان اعلام آمادگی برای اعزام به غزه کرده اند!! طرف میگفت که تصمیم دارم فرزند خود را بفروشم .گفتند آخر کسی حاضر میشود فرزند خود را بفروشد؟ گفت نگران نباشید، قیمتی میگذارم که هیچ کس نخرد حالا ماجرای نمایش نمایندگان است. کسی نیست از آنان بپرسد مگر راهی برای رفتن به آنجا وجود دارد؟ اگر بلی خب چرا نمیروید؟ و اگر نه پس این چه اعلام آمادگی برای رفتن است که انجامش تعلیق به محال میشود؟ به علاوه فرض کنیم که راهی هم باز ،باشد شما به چه درد جنگ غزه می خورید؟ جنگ نیروی رزمنده می،خواهد، شما که ماشاءالله از این نظر به کلی بازنشسته اید از سوی دیگر رفتارهای شما تناسبی با این ادعا ندارد هنوز مردم در شوک خودروهای فیدلیتی هستند که چگونه سر و ته ماجرا را هم آوردید و آخر هم روشن نشد که این فساد چگونه رخ داد و سرنوشت ماجرای آن چه شد؟ جز اینکه افشاگری ردصلاحیت شد.

مساله اصلا چیز دیگری است مگر کسی از شما خواسته به غزه بروید که اجابت کرده اید؟ شما در مقام نماینده مجلس اگر عملکرد درستی داشته باشید برای ملت ایران و حتی مردم غزه کافی است. شما کارهای عادی خود را انجام نمیدهید، بعد میخواهید به جبران آنها به غزه بروید؟ هنوز ماجرای خودروها را بی پاسخ گذاشته اید یا در مقام قانونگذاری هنوز حاضر نیستید که درباره قانون فرزندآوری مسوولیت پذیرفته و پاسخگویی پیش کنید و این قانون پرهزینه و زیانبار را که موجب کم شدن جمعیت شده است اصلاح کنید هنوز درباره قانون بودجه و افزایش اندک حقوق کارگران و بازنشستگان سکوت اختیار کرده اید؟ شما پاسخ نمی دهید که اگر مصوبات مجلس موجب این اندازه تورم و گرانی نشده، پس علت آن چیست؟ چرا مردم باید برای ششمین سال متوالی منتظر تورم حدود ۴۰ درصدی باشند؟ شما هنوز جرات ندارید توضیح دهید که چرا قانون صیانت و پوشش را در دستور کار قرار داده اید و از جزییات آن نمیتوانید دفاع کنید به ویژه اینکه مطابق اصل ۸۵ آن را نهایی کرده اید در حالی که این جزو حقوق مردم بود که بدانند قرار است چه چیزی و با چه منطقی تصویب شود؟

شما میخواهید بروید غزه و از مردم آنجا دفاع کنید؟ در حالی که در برابر مردم خودتان که باید پاسخگو باشید با تبختر و بی پروایی رفتار میکنید و به جای شنونده حرف آنان بودن نخود و کشمش میخورید و دراز میکشید درست است که دوره نمایش بازی است ولی نه این اندازه سطحی و آشکار.

روزنامه کیهان در یادداشتی نوشت: منطقه در آینده نزدیک با تغییرات جدی روبرو خواهد شد

اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در همایش رؤسای حفاظت اطلاعات فرماندهی کل نیروی انتظامی با تأکید بر نقش مجموعههای حفاظت اطلاعات اظهار داشت حفظ سرمایه اصلی هر مجموعه دستگاه نیروی انسانی است و موفقیت دستگاههای حفاظت اطلاعات با ایجاد تحول و تعالی و گام نهادن در مسیر آموزه های دینی که مورد تأکید رهبر عزیزمان است مضاعف می،شود بنابراین باید مانند پیامبران هدایتگر باشیم و قرآن هدایت را با انذار ،تبشیر موعظه و حکمت همراه دانسته و این ابزارها در مجموعه های حفاظت اطلاعات باید مورد توجه باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجموعههای حفاظت اطلاعات از ارکان اصلی امنیت کشور هستند افزود: در امنیت درونی نظام به حفاظتها وابستگی قطعی دارد و اقتدار خود را مدیون عملکرد هوشمندانه، فناورانه عالمانه و مدبرانه حفاظت ها است. حفاظت ها میتوانند نیروی انسانی ما را حفظ کنند، به ویژه در نیروی انتظامی که نیروی خط مقدم امنیت کشور است

وزیر اطلاعات با اشاره به اقدام شجاعانه رزمندگان حماس علیه رژیم صهیونیستی گفت: عملیات جهادگرانه شجاعانه، متهورانه و غافلگیر کننده طوفان الاقصی با تمام نقاط مورد نظر یک طرح عملیاتی به اجرا درآمد و دشمنی که مدعی بود بزرگترین قدرت اطلاعاتی و نظامی منطقه است با فریبندگی هوشمندانه شکست خورد.

خطیب ادامه داد: با این شکست رژیم صهیونیستی هیچ زمان به قدرت و توانی که مدعی آن بود، برنخواهد گشت و این عملیات یک تغییر اساسی در راهبرد منطقه ایجاد کرد بنابراین بعد از این عملیات معادلات منطقه راهبردهای دشمن و حتی محور مقاومت تغییرات اساسی خواهد داشت و این یکی از محورهای اساسی برای ،تفسیر تحلیل و برآورد آینده پیشرو است.

وی با اشاره به جنگ ترکیبی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت محور مهمی که در آینده اثرگذار است پیروزی قدرت مردمی، امنیتی اطلاعاتی، نظامی و انتظامی کشور در جنگ ترکیبی و جهانی است که علیه ایران طراحی شده است و امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه مورد توجه است اکنون ایران به عنوان یک قدرت تعیین کننده نه تنها در منطقه بلکه در نقاط مختلف دنیا مطرح است و امروز با تمام توان اقتدار ایران را حس میکنند بنابراین در آینده نزدیک در منطقه تغییرات جدی رخ خواهد داد، شاهد برخورد مقتدرانه با گروهکها و باندها تشکل های ضدامنیتی و به معنای عام اقدامات تروریستی خواهیم بود آسیب دیدگی فرامرزی ما رو به کاهش خواهد بود و بنابراین ما شاهد افزایش اقتدار فرامرزی امنیتی خواهیم بود.

روزنامه تجارت درباره دیدار تاریخی رئیسی با بن‌سلمان در ریاض نوشت:

نشست سران کشورهای اسلامی و عربی با محوریت تحولات غزه، دیروز شنبه به میزبانی ریاض آغاز شد این نشست که همزمان با سی و ششمین روز جنگ غزه برگزار ،شد در شرایطی است که همچنان رژیم صهیونیستی بر تداوم جنایات خود در غزه، علی رغم مخالفتهای بین المللی اصرار می‌ورزد.

برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی در شرایطی است که قبل تر در ۲۶ مهر ماه شهر جده میزبان نشست فوق العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی برای بررسی اوضاع در فلسطین بود در این مقطع حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در رأس هیأتی در این نشست شرکت و ضمن ایراد سخنرانی با برخی مقامات حاضر دیدار و بر ضرورت توقف جنایات صهیونیست ها در غزه تأکید کرد.

ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه در «ریاض» عربستان سعودی اظهار کرد سلام بر غزه و کودکانش، سلام بر فلسطین و خونهای به ناحق ریخته شده، سلام بر مقاومت سرافراز فلسطین و لبنان همه مشکلات جهان اسلام در پرتو وحدت کلمه و انسجام قابل حل است اتکال به خداوند و قدرت لایزال او و اعتماد به داشته‌های جهان اسلام راه نجات امت اسلامی است نه اعتماد به قدرتهای سلطه گر و این سازمان میتواند با نقش آفرینی صحیح یکی از مظاهر وحدت و همگرایی امت اسلامی باشد دولت جمهوری اسلامی ایران با درک این واقعیت سیاست همسایگی و همگرایی را در پیش گرفته و آغوش دوستی و برادری برای کشورهای اسلامی گشوده است. وی افزود امروز روز نبرد حق علیه باطل است. امروز رژیم جعلی اسرائیل فرعون زمان است و نماد افساد فی الارض و عامل ریختن خون بی گناهان تظاهرات میلیونی در سراسر جهان نشان میدهد که مساله دفاع از فلسطین امروز در قلب ملتها جای گرفته است بنابراین امروز روز پیروزی خون بر شمشیر است. امروز پرده‌های اغوا و تزویر و حقوق بشر و امثال اینها کنار رفته است و اسرائیل غاصب در محاصره نفرت جهانی قرار گرفته است و همگان روشن و آشکار میبینند که تأسیس این رژیم سفاک در دل جهان اسلام هدفی جز سیطره دول مستکبر غربی بر منطقه و از همه مهمتر تضعیف و نابودی اسلام عزیز را دنبال نمیکرده است.

رئیسی در مهمترین بخش از اظهارات خود در ارتباط با طرح این پرسش که چه باید کرد :افزود اکنون که مجامع بین المللی تحت نفوذ آمریکا دچار بی هویتی و بی تصمیمی و بی خاصیتی شده است ما باید میدان را به دست بگیریم. من از ابتدای این ،تجاوزات در گفتگو با سران کشورهای اسلامی تأکید کردم که این نشست اضطراری سریعتر برگزار شود. ای کاش این نشست که فلسفه تأسیس سازمان همکاری اسلامی را نیز شکل می دهد یک ماه پیش برگزار میشد اینک که با تأخیر برگزار شده لازم است حتما منجر به تصمیم قاطع و سریع به نفع فلسطینیان شود. اولین و فوریترین اقدام توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیر نظامیان به ویژه حمله به بیمارستانها، مدارس و اردوگاهها و مراکز امدادرسانی است. دوم، رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قید و شرط گذرگاه رفح با همکاری برادران مصری برای امدادرسانی و ورود غذا دارو به غزه ارسال کمک های انسان دوستانه باید مورد اتفاق سران محترم کشورهای اسلامی در این اجلاس قرار گیرد. سوم خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه زمین و حکومت غزه متعلق به فلسطینیان و حاکمیت منتخب مردم فلسطین بوده و هست؛ نه گمارده هایی که تحت اشراف آمریکا و صهیونیسم عمل .کنند چهارم؛ قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی پنجم دولتهای اسلامی باید ارتش رژیم متجاوز و اشغالگر را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کنن. ششم تشکیل یک دادگاه بین المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا با اولویت مقامات دست اندرکار در نسل کشی و جنایت علیه بشریت در جنگ اخیر ،هفتم تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی در این اجلاس هشتم اعزام کاروانهای حامل کمکهای انسان دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای مختلف اسلامی ،نهم نامگذاری روز جنایت صهیونیستها و بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز نسل کشی و جنایت علیه بشریت و اما دهمین اقدام در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تداوم مدیریت آمریکایی در این جنگ نابرابر کشورهای اسلامی با تسلیح مردم ،فلسطین آنها را در مبارزه با اشغالگر جنگ افروز، کمک نمایند.

علاوه بر رئیسی، «محمد بن سلمان ولی عهد سعودی در آغاز نشست دیروز تداوم جنگ علیه مردم فلسطین را محکوم کرد و گفت: ما تلاشهایی برای محافظت از غیر نظامیان در غزه و توقف جنگ انجام داده ایم این امر مستلزم تلاش جمعی و اقدام فعالانه برای پایان وضعیت تاسف آور در غزه است.

ولیعهد سعودی با تاکید بر ضرورت توقف فوری عملیات نظامی و ایجاد کریدورهای انسانی در غزه تصریح کرد سازمانهای امدادرسان بین المللی باید به غیرنظامیان در غزه دسترسی یابند. ما نیازمند تلاش جمعی و هماهنگ برای مقابله با وضعیت تاسف بار در غزه هستیم ولی عهد عربستان در ادامه مخالفت خود را با کوچاندن اجباری ساکنان غزه اعلام کرد و خواستار رفع محاصره از آنها شد و از رفتار دوگانده جامعه بینالمللی در قبال غزه انتقاد کرد و تداوم جنگ غزه را شکستی برای شورای امنیت توصیف کرد.

فراتر از موضوع حضور در نشست شورای همکاری اسلامی سفر سید ابراهیم ،رئیسی به عربستان برای ایران معنایی ویژه دارد سفر رئیس جمهور کشورمان به عربستان ،سعودی پس از گذشت یازده سال از سفر آخرین رئیس جمهور ایرانبه عربستان سعودی صورت میگیرد نکته قابل توجه تر عادی سازی روابط دو کشور در اسفند سال گذشته با میانجیگری ،چین پس از هفت سال قطعی مناسبات است حضور رئیسی در عربستان میتواند واپسین گام در روند عادی سازی روابط و فراهم شدن زمینه های بیشتر همکاری میان دو کشور در آینده باشد. اگر چه قبل تر، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در ۲۷ خرداد سال جاری به تهران سفر کرده بود و در ۲۶ مرداد امسال حسین امیرعبداللهیان نیز عازم ریاض شده ،بود اما حضور رئیسی میتواند حسن ختامی برای پایان مرحله تنشورزی در روابط تهران و ریاض باشد.

روزنامه جوان در مطلبی با عنوان چالش فرسایشی شدن جنگ در خاکریزهای غزه نوشت:

با تشدید جنگ در میدان زمینی غزه و ناکامی قدرتهای سلطه در رسیدن به اهدافشان در تسلیم ،مقاومت جبهه بندیها آشکارتر و اهداف حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در کشتار یک ماه گذشته کودکان و زنان در غزه روشنتر شده است این صف بندی را به صراحت در بیانیه گروه ۷ که کشورهای حاضر در آن نقش اصلی را در جنایتهای قرون اخیر علیه ملل تحت ستم در جهان داشته و دارند میتوان دید تأکید گروه ۷ با محوریت آمریکایی ها بر حمایت از جنایتهای رژیم صهیونیستی در غزه به رغم انزجار جهانی بیانگر آن است که رویکرد استمرار جنگ وحشیانه علیه مردم غزه و با مجوز آشکار قدرتهای سلطه برای ثبت پیروزی های حداقلی برای صهیونیستها در شمال غزه و جلوگیری از فروپاشی این رژیم به رغم شکستهای اخیر است.

بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه گروه ۷ شامل آمریکا، کانادا بریتانیا ،فرانسه ،آلمان ایتالیا و ژاپن که همگی متحد رژیم صهیونیستی ،هستند با نادیده گرفتن جنایات گذشته و حال صهیونیستها علیه مردم مظلوم فلسطین ضمن محکوم کردن حماس، از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده اند و هیچ درخواستی برای آتش بس در جنگ جاری مطرح نکرده اند بیانیه مذکور که با هدف تحت الشعاع قرار دادن مخالفتهای جهانی علیه صهیونیستها منتشر شده است بدان معناست که اولاً رژیم صهیونیستی مجوز ادامه جنایات جنگی در غزه وکشتار کودکان وزنان وحمله به بیمارستانها را با حمایت گروه ۷ دارد وبا توجه به کمکهای مالی و تسلیحاتی و هدایت عملیاتی در پی کسب پیروزی میدانی صهیونیستها علیه مقاومت است که به زعم آنها باید با بلعیدن شمال غزه محقق شود.

این در حالی است که فرسایشی شدن جنگ و ناتوانی رژیم صهیونیستی در پیشرفت میدانی در غزه به رغم بمباران وحشیانه این منطقه در کنار تحرکات میدانی نیروهای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و پایگاههای آمریکا در منطقه از دیگر عوامل نگرانی قدرت های حامی رژیم صهیونیستی و صدور بیانیه مذکور بوده است به ویژه آنکه سران این کشورها با اعتراضات کم نظیر مردم خود علیه رژیم صهیونیستی به عنوان منفورترین رژیم موجود در جهان مواجه بوده‌اند.

دلیل دیگر نگرانی این قدرتها و تلاش آنها برای زمینه سازی برای پیروزی سریعتر صهیونیستها چالشهایی است که این رژیم و امریکا این روزها با آن در گیر هستند که بخشی از آنها عبارتند از:

۱- فرسایشی شدن عملیات زمینی به رغم اداره وهدایت آن به دست نظامیان ،امریکا این امر قابلیت نظامی آمریکاییها را به شدت زیر سؤال برده .است -۲ تشدید عملیات نیروهای جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی و پایگاههای آمریکا در منطقه. ۳- مشکل ،اقتصادی تجاری و انرژی ناشی از ادامه جنگ که رژیم صهیونیستی را با مشکلات عدیده مواجه کرده است. ۴- فشار افکار عمومی جهانی و احساس انزوای بین المللی و تنفر از اقدامات این دو رژیم و در نقطه مقابل حمایت از غزه و مقاومت مشروع آن ۵- گسترش یهودی ستیزی در جهان وروند رو به رشد مهاجرت معکوس یهودیان از سرزمینهای اشغالی ۶- فشار سازمانهای بین المللی به رغم تسلط کامل آمریکا و غرب و صهیونیستها بر این مؤسسات ۷- کاهش حمایتهای دیپلماتیک از رژیم صهیونیستی وقطع روابط دیپلماتیک بسیاری از کشورها با این رژیم۸- مسئله اسرا و ابهام در سرنوشت آنها شکاف و اختلافات داخلی فزاینده پیرامون آن در میان سران رژیم صهیونیستی -۹ روند تسری مبارزات به کرانه باختری ۱۰- احتمال مسدود شدن مسیرهای انتقال انرژی

به این رژیم یا مسدود شدن دیگر نیازهای اقتصادی با اقدامات مقاومت منطقه ای و همکاری کشورهای اسلامی ۱۱- پیامدهای اقتصادی این جنگ در افزایش قیمتهای جهانی و ایجاد مشکل در ادامه کمکهای مالی و تسلیحاتی آمریکاییها ۱۲- عدم همراهی کامل رژیمهای عربی سازشکار و هم پیمان با آمریکا و رژیم صهیونیستی با اهداف آنها در جنگ و آنچه برای غزه طراحی شده است به رغم سفرهای منطقه ای .بلینکن ۱۳- افزایش فضای اعتراضی و تنفر از رویکرد و سیاستها و اقدامات آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی در افکار عمومی جهانی و تأثیر آن بر روند و نتایج انتخاباتی و پایگاه رأی حزب دموکرات.

به رغم چالشهای مذکور آمریکا به دلیل گره خوردن منافع و اهدافش با جنگ غزه و سرنوشت مبهم رژیم صهیونیستی پس از این جنگ مانع اصلی توقف جنگ میباشد و به همین دلیل هم در درون آمریکا و هم در سطح کشورهای عربی هم پیمان در تنگنا به سر میبرد از سوی دیگر پاشنه آشیل راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد شدن مقاومت منطقه ای علیه صهیونیستها و افزایش هزینه انسانی و خسارت مالی آنهاست و به همین دلیل بخشی از سفر بلینکن به منطقه و هماهنگی با اردن و عربستان و مصر و به ویژه در سفر به بغداد با هدف کاستن از عملیات مقاومت است. اقدامات حزب الله در شمال حملات مستمر
انصارالله که بخش جنوبی و آرام رژیم صهیونیستی را بی ثبات نموده و اقدام فعال مقاومت اسلامی عراق بر علیه پایگاههای آمریکایی در عراق و سوریه و …، بخشی از آن است که به عنوان عاملی مؤثر در محاسبات امریکا و رژیم صهیونیستی ارزیابی می شوند.

اما در کنار مقاومت میدانی فلسطینی ها و دیگر نیروهای جبهه مقاومت وظیفه سایر کشورهای اسلامی در این شرایط بسیار مهم است رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانش آموزان در روز ۱۰ آبان ماه با اشاره به حوادث جاری در غزه و اینکه میدان میدان غزه و اسرائیل نیست بلکه ،میدان میدان حق و باطل و میدان قدرت استکبار و قدرت ایمان ،است مسئولیت دولتهای اسلامی را در این عرصه سنگین دانسته و خاطر نشان کردند: آنچه که دولتهای اسلامی باید بر آن پافشاری کنند قطع فوری جنایات در غزه است باید بمباران غزه فوراً قطع و راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را ببندند دولتهای اسلامی با رژیم صهیونیستی همکاری اقتصادی نکنند و در همه مجامع جهانی با صدای بلند و بدون تردید و لکنت این فاجعه آفرینی ها و جنایات را محکوم .کنند این طور نباشد که در اجتماع اسلامی یا عربی همان چند نفری هم که حرف میزنند دو پهلو یا با لکنت حرف بزنند؛ باید معلوم شود که دارد چه اتفاقی می افتد. رژیم صهیونیستی باید محکوم شود و همه دنیای اسلام باید علیه این رژیم بسیج شوند شرایط مذکور سران کشورهای اسلامی حاضر در نشست سازمان همکاری اسلامی در ریاض را در برابر آزمونی سخت قرار داده ،است باشد که برای اولین بار به مسئولیت تاریخی خود عمل کنند.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان تجارت روی خط قرمز نوشت:

آمار تجارت هفت ماهه سال ۱۴۰۲ نشان میدهد که برخلاف ادعای دولت تراز تجاری منفی بوده و کشور در هفت ماه ابتدای سال کسری تجاری ۷٫۷ میلیارد دلاری را تجربه کرده است.

گذشته از این گزارش اخیر گمرک نشان میدهد که با وجود افزایش وزن صادرات کشور ارزش کالاهای صادراتی نه تنها تغییری نکرده بلکه اندکی کاهشی نیز بوده است.

با این حساب باید گفت که قیمت کالاهای صادراتی کشور نازل تر شده است. نکته شایان توجه دیگر در گزارش اخیر گمرک آن است که واردات کشور رشد داشته است و نسبت قیمت متوسط کالاهای وارداتی به صادراتی که در سال قبل معادل ۳٫۵ برابر بود در هفت ماهه اول امسال به بیش از ۴٫۸ برابر رسیده و این موضوع زنگ خطری درباره لزوم تجدید نظر در سیاست خام فروشی صادراتی کشور است.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago