Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ سیاست آمریکا و نظامی شدن چین/ جرم‌انگاری اینترنت ماهواره‌ای به همراه اینترنت بومی/ قتل جان سینمای ایران/ استراتژی اسرائیل برای انهدام غزه/ زمین‌لرزه پشت زمین‌لرزه

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه کیهان در نگاهی به سیاست آمریکا و نظامی شدن چین با قلم امین‌الاسلام تهرانی پرداخته و نوشته است:

چین به به لحاظ مجموعه‌ای از عوامل پتانسیل یک قدرت بزرگ را دارد این عوامل دربرگیرنده مؤلفه‌های متعددی مثل اقتصاد بسیار قوی، جمعیت زیاد سرزمین وسیع آهنگ توسعه بی نظیر سلاح هسته ای، حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل و موقعیت ژئوپولیتیکی است.

با وجود چنین قابلیتهایی برخی از کارشناسان میگویند که هنوز نمیتوان در قیاس با آمریکا و یا اتحاد شوروی در دوره جنگ سرد از چین به عنوان یک ابرقدرت جهانی یاد کرد و برای این ادعا شواهد و نمونه های میآورند؛ از جمله این موانع و مشکلات میتوان به مسائل جامعه داخلی چین؛ مثل فقر در ،چین مشکلات ناشی از آلودگی محیط زیست اشاره داشت.

از سوی دیگر، از لحاظ منطقه ای و بین المللی نیز گفته میشود که چین قادر به حل بسیاری از منازعات پیرامون خود نیست این کشور هنوز نقش محوری در دستورکارهای جهانی ندارد در نهادهای بین المللی عمدتاً کشور چین وضعیت همراهی یا حداکثر موضعی بی طرفانه یا خنثی را در مدیریت بحرانهای بین المللی اتخاذ میکند و کمتر دیده شده است که این کشور فعالانه طراح الگوهای مدیریت امنیت جهانی .باشد اما گویا مسئولان آمریکایی نظری دیگر .دارند چندی پیش «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در حالی که بار دیگر در مورد تایوان هشدار داد تأکید کرد.

«من فکر میکنم آنچه که چین به دنبال آن است این است که از لحاظ نظامی اقتصادی و دیپلماسی قدرت مسلط در جهان باشد.» در واقع آمریکا با تفسیری که از رشد چین دارد و با واکنشی که نسبت به این تصور نشان میدهد به گونهای به رشد چین جهت می دهد چرا که چین هم نسبت به واکنشهای آمریکا واکنش از خود نشان میدهد به نظر میرسد که برآیند این واکنشها به گونه ای به نظامی تر شدن چین انجامیده است.

بی شک چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان است مسئله تنها اقتصاد نیست؛ چین یک قدرت فراگیر خواهد بود و آمریکا از آن احساس خطر می.کند آمریکا چین را تهدیدی در برابر سلطه جهانیاش میداند و تمام تلاشش را برای کاهش سرعت چین حتی در صورت امکان برای متوقف کردن آن به کار می گیرد چینیها هم این موضوع را میدانند چین در حال ارتقاء زرادخانه هسته ای خود است به زودی میتواند به جای ۴۰۰ کلاهک ۱۰۰۰ یا ۱۵۰۰ کلاهک داشته باشد سرعت چین برای توسعه تسلیحات هسته ای به نیاز این کشور به قابلیتهای ضد حمله بر میگردد؛ مانند توانایی پاسخگویی به یک حمله هسته ای با یک حمله متقابل چینیها میدانند که آمریکا می خواهد این توانایی را از آنها بگیرد از سوی دیگر آمریکا احساس میکند که بدون توانایی بازدارندگی هسته ای چین احتمالاً جنگ متعارف بر سر تایوان پیروز خواهد شد. پس آنها در میخواهند چین را با یک حمله هستهای تهدید کنند و این یعنی فضای مساعد برای ایجاد یک جنگ سرد. در فضای جنگ سرد منافع بسیاری در دریای جنوبی چین که تایوان هم در آن قرار دارد وجود دارد، نه به خاطر آزادی دریانوردی که هیچوقت مسئله ای بغرنج نبوده است، بلکه به خاطر جنگ زیردریاییها دیدگاه چین این است بیایید فرض کنیم که حریف من میتواند هر کدام از زیردریاییهای هسته ای مجهز به سلاح های بالستیک ما را موقعیت یابی کند بعد من تعداد کلاهکها را از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ شاید حتی تا ۱۵۰۰ افزایش میدهم، چون حتی اگر طرف مقابل ۹۵ درصد آنها را نابود کند، همچنان تعدادی برای پاسخگویی برایم باقی مانده است .

در این میان، زیر شهرهایم تونل میسازم همان طور که چین در دهه ۶۰ ۷۰ ۹۰ میلادی انجام ،داد زمانی که لئونید ،برژنف رهبر شوروی، چین را تهدید کرد این موضوع واکنش چین را توضیح میدهد.» این دقیقاً یعنی نظامی تر شدن بیش از پیش در فضایی که به شدت شبیه فضای جنگ سرد در سالهای پس از جنگ جهانی دوم است. حالا با توجه به آنچه در بالا ،گفتیم باید به این خبر توجه کنیم که «رقابت تسلیحاتی در زیر دریا در حال تشدید است و چین تولید نسل جدیدی از زیردریاییهای مجهز به سلاح هسته ای را آغاز میکند که انتظار میرود برای اولین بار چالشی برای تلاشهای رو به رشد آمریکا و متحدانش برای ردیابی آنها باشد. تحلیلگران و وابستههای دفاعی منطقه ای میگویند شواهدی در حال پدیدار شدن است که چین در مسیر عملیاتی کردن زیردریایی مسلح به موشک بالستیک نوع .۹۶ خود تا پیش از پایان دهه جاری است و پیشرفتهایی با کمک بی سروصدای فناوری روسیه صورت گرفته است.»

روزنامه اعتماد به مبحث جرم‌انگاری اینترنت ماهواره‌ای به همراه اینترنت بومی پرداخته است.

مرکز پژوهشهای مجلس با انتشار گزارشی درباره «اینترنت ماهواره ای استارلینک» خواستار جرم انگاری خرید و فروش و بهره برداری از تجهیزات و اشتراک بدون مجوز» این نوع اینترنت شده است.

در این سند همچنین تخصیص یارانه به شرکتهای ارایه دهنده اینترنت برای ارایه سرویس ماهواره ای «مجاز» به شهروندان و ایجاد منظومه اینترنت بومی با استفاده از رابطه استراتژیک و دوستانه با ابرقدرتهای آسیایی چین و روسیه پیشنهاد شده است.

این گزارش که در مورد خدمات اینترنت ماهواره ای مدار پایین با مطالعه موردی استارلینک تهیه شده همچنین تاکید کرده که آشکارسازی و ردیابی محل قرارگیری ترمینال با استفاده از تجهیزات لازم به سادگی ممکن است از این رو در صورت ممنوعیت کاربران ممکن است استقبال چندانی برای استفاده از آن انجام نشود.

توصیه های مرکز پژوهشها در حالی منتشر میشود که استارلینک روز پنجشنبه گذشته برنامه زمانی اتصال مستقیم شبکه این شرکت به تلفنهای همراه عادی را منتشر کرد. در همین حال سایر شرکتها نیز در حال رقابت برای ارایه سرویسهای مشابه اینترنت ماهواره ای هستند. با توجه به اینکه اخیرا اعلام شده تا دو سال دیگر همه گوشیها به استارلینک متصل میشوند به نظر میرسد امروز از هر زمان دیگری به دستیابی به اینترنت ماهواره ای نزدیک تریم.

در ابتدای این گزارش ذکر شده است که هر چند به دلیل وجود برخی محدودیتها مثل اقتضائات فنی تجهیزات، باند فرکانسی محدود میزان ،تاخیر شبکه ای بودن معماری و از سوی دیگر مقررات ،سرزمینی شیوه پرداخت و… فراگیر شدن اینترنت ماهواره ای با دشواریهایی همراه خواهد بود، اما ورود این فناوری به زیست بوم ارتباطات راه دور کشور و دسترسی به آن در سطح جامعه ایرانی موقعیت بازیگران این عرصه را دچار تغییر

می کند. مرکز پژوهشهای مجلس در این گزارش برای جلوگیری از تهدیدهای احتمالی فراگیری این تکنولوژی چند راهبرد کلی را مطرح کرده است که مهمترین آنها عبارتند از:

تفاهمنامه همکاری و اعطای مجوز به شرکتهای اینترنت ماهواره ای متعهد جهت بهره برداری از این فناوری و پیاده سازی

این خدمات در شرایط ضروری مانند مناطق دورافتاده از طریق هم افزایی سیاسی (دیپلماتیک)

  • ایجاد ائتلاف دو یا چندجانبه برای توسعه و مشارکت در تکمیل این فناوری در کشور از طریق هم افزایی سیاسی (دیپلماتیک) و تجاری
  • راهکارهای سلبی از جمله جرم انگاری خریدوفروش و بهره برداری از تجهیزات و اشتراک بدون مجوز اقامه دعوی علیه شرکت ارایه دهنده خدمت فاقد مجوز به دلیل تداخل بسامد (فرکانسی) با خدمات ماهواره ای شرکتهای دارای قرارداد با ایران یا خدمات رادیویی کشور
  • رفع موانع ساختاری در جهت تقویت مزیت رقابتی اتصال زمینی

تشکیل منظومه اینترنت بومی با چین و روسیه در این گزارش پیشنهاد شده است که با استفاده از رابطه استراتژیک و دوستانه با ابرقدرتهای آسیایی چین و روسیه» به شرکتهای ISP برای ارایه سرویس ماهوارهای مجاز به شهروندان و ایجاد منظومه اینترنت ،بومی یارانه اختصاص داده شود.

در راستای دسترسی به این فناوری ،نوین، روسیه تصمیم دارد اینترنت ماهواره ای خودش را راه اندازی کند و تا امروز تلاشهایی را در همین جهت انجام داده است چین هم به توسعه اینترنت ماهواره ای بومی پرداخته و شرکت هوایی برای تلفنهای هوشمند خود با استفاده از ماهوارهها و خدمات اتصال مستقیم به ماهواره را فراهم کرده است.

مرکز پژوهشهای مجلس در این گزارش تصویری از آینده اینترنت ماهواره ای ترسیم کرده و تحولاتی که با راه اندازی و فراگیری آن رخ میدهد، توضیح داده است طبق این تصویر، با عملیاتی شدن ارتباط میان ماهواره ای (IS) شرکت اسپیس ایکس محدودیت فاصله حداکثر هزار کیلومتری میان ترمینال کاربر و ایستگاه زمینی برطرف خواهد شد علاوه بر ،این قابلیت اتصال مستقیم گوشیهای تلفن همراه هوشمند به ماهواره برای تبادل داده برقرار میشود این تبادل داده ارسال ،پیام برقراری تماس اضطراری و اتصال پرسرعت به اینترنت را شامل میشود. بنابراین برای اتصال به ماهواره نیازی به ترمینال ثابت استارلینک نخواهد بود. موانع مختلف حقوقی، اقتصادی و فنی در این گزارش محدودیتها و چالشهای پیش روی فراگیر شدن اینترنت ماهواره ای مدار پایین برای استفاده خانگی به سه دسته فنی، اقتصادی و حقوقی تقسیم شده است. برخی چالشهای حقوقی که در این زمینه وجود دارد و بر سر راه استفاده فراگیر از این فناوری مانع تراشی میکند در این گزارش ذکر شده است. اولین نکته مساله حقوق سرزمینی است

یکی از موانع قانونی مهمی که ماهوارههای مخابراتی غیردولتی با آن مواجه هستند موضوع به رسمیت شناختن و حقوق سرزمینی است. طبق معاهدات بین المللی، دولتها مجاز به جلوگیری یا مخالفت با حرکت ماهوارههای غیر نظامی بر فراز سرزمینهای خود نیستند.

دسترسی به سیگنالهای ماهواره ای و استفاده از خدمات ارتباطی ماهواره ای توسط کاربران داخلی را دارند که این اختیار بر اساس حقوق سرزمینی آنهاست.» محدودیت اصل عدم مداخله دومین موضوع حقوقی است که در تشریح موانع حقوقی به آن اشاره شده است: «اصل عدم مداخله ارتباط تنگاتنگی با ممنوعیت توسل به زور و حمایت از حاکمیت دولت دارد. این مبتنی بر احترام به حاکمیت اصل در حقوق بین الملل عرفی محتوای سرزمینی یک دولت و برابری حاکمیت کشورهاست.»

«محدودیت مسوولیت کشورها از طریق اصل مراقبت مقتضی» مورد حقوقی دیگری است که در موضوع فراگیری اینترنت ماهواره ای مورد توجه مرکز پژوهشها قرار گرفته است. در توضیح این اصل آمده است هر دولتی موظف است اجازه ندهد که آگاهانه از قلمرویش برای اعمال ناقض حقوق سایر دولتها استفاده شود.»

در کنار مسائل حقوقی، هزینه بالای اشتراک ماهیانه و تجهیزات اتصال، عدم امکان دریافت خدمات و پرداخت ریالی برای خرید اشتراک ماهیانه به دلیل تحریم از جمله موانع اقتصادی توسعه و فراگیر شدن اینترنت ماهواره ای در کشور ذکر شده است.

وجود زباله های فضایی در مدار ،پایین میزان تاخیر بسیار بالا نسبت به نسل جدید اینترنت زمینی (فیبر نوری)، محدودیت آسمان تاریک و آرام قابلیت ردیابی محل قرارگیری پایانه (ترمینال) و ارتباط آن با ماهواره نیز از جمله دشواریهای مربوط به فراگیر شدن این تکنولوژی است.

روزنامه جوان در مطلبی تحت عنوان قتل جان سینمای ایران نوشت:

قتل دلخراش داریوش مهرجویی یعنی از این پس هر یادگار سینمایی او با این خاطره هولناک در ذهنها و چشمها مینشیند او فقط خالق آثار ماندگار سینما ،نبود جان سینمای ایران هم بود اجاره نشین ها و هامون او در هر نظرسنجی در قله بهترینهای تاریخ سینمای ایران جا داشت شاید این بخت نگون سینمای ایران بود که غولهای خود را از کیارستمی تا پوراحمد و حالا مهرجویی این گونه تلخ از دست بدهد.

خلاقیت و نبوغ مهرجویی در تبدیل قصه های کوتاه و نمایشنامه های مهجور به آثاری دل انگیز فلسفی و روانکاوانه از او یک مرد سینمایی تکرار نشدنی ساخت که با ۸۴ سال سن خودش و آثارش را خاطره مشترک چند نسل از ایرانیان کرد مهرجویی تنها فیلم ساز ایرانی بود که تمجید بنیانگذار جمهوری اسلامی را در کارنامه .داشت شاید به همین خاطر و به دلیل اینکه هم در گذشته و هم در آشوب پارسال پاسخ دلسرد کننده ای به رسانه های لندنی ،داد مرگش حتی مثل مرگ یک سلبریتی تازه به دوران رسیده در این شبکه ها بازتاب نداشت پلیس و دستگاه قضا باید در دستگیری قاتل یا قاتلان مهرجویی و همسرش و مجازات آنان سریع و با دقت عمل کنند

روزنامه تجارت مطلبی را با عنوان استراتژی اسرائیل برای انهدام غزه با قلم سعدالله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه منتشر کرده و نوشته است:

تا به امروز کسی از باریکه غزه خارج نشده و مردم این سرزمین اگرچه در این نقطه از غزه طی ۷۰ سال گذشته روزگار سختی را سپری کرده اند ولی با نگاهی به فلسطینیان مستقر در سایر کشورهای همسایه ،خود ماندن در غزه را برگزیده اند.

به هر ترتیب کوچاندن فلسطینی ها از سرزمینهای خود به هیچ وجه مورد قبول هیچکس نخواهد بود به همین دلیل باید دانست که سیاست کوچ اجباری جمعیت دو و نیم میلیون نفری غزه را صرفاً نمیتوان یک سناریوی یک طرفه و طرح شده از سوی اسرائیل دانست؛ بلکه سوی دیگر آن ساکنان غزه خواهند بود.

اسرائیل در این میان میتواند مناطق مسکونی را بمباران کند اما مناطقی که پوشش بیابانی دارند را نمیتواند مورد هدف قرار دهد و به همین جهت جمعیت مذکور حالا در بیابانها چادر زده اند و مشغول زندگی .هستند در این میان مصر و اردن هم مخالف عزیمت ساکنان غزه هستند که ممکن است کمی خشن به نظر برسد اما به هر ترتیب این دو کشور هم خواهان ماندن فلسطینی ها در خاک خود هستند توجه داشته باشید صحنه هایی که امروز شاهد آن هستیم بارها توسط فلسطینی ها در سال ۲۰۰۹ تاکنون دیده شده و درگیریهای کنونی تا امروز هفتمین جنگی است که آنها با رژیم اسرائیل .داشتند به عبارت دیگر باید بگوییم که فلسطینیها در ۱۴ سال گذشته هفت جنگ را تجربه کرده اند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی هم اسرائیل دو هفته منطقه غزه را بمباران کرد و حدود دو هزار نفر را به شهادت رساند و بیش از ۹ هزار نفر زخمی شدند در همان جنگ اسرائیل بحث اشغال غزه را مطرح کرد که سه کیلومتر از این سرزمین به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد اما آنها به حدی تلفات دادند که در نهایت عقب نشینی کردند این موضوعات به این جهت مطرح میشود که بدانیم مردم غزه اسرائیل را به خوبی میشناسند و اگر معیار ما بمبارانهای اسرائیل باشد امروز باید ۱۰۰ هزار نفر در غزه جان خود را از دست داده باشند اما شاهد آن هستیم که این اعداد بسیار کمتر از این میزان است که البته این ارقام در کل از عمق و گستره جنایات اسرائیل نمیکاهد اما نشان میدهد که مردم راه در امان ماندن را به خوبی از گذشته فرا گرفتند و تاب آوری آنها بسیار بالا است در مورد حمله زمینی ارتش اسرائیل باید توجه داشته باشیم که تل آویو بین انهدام و تصرف غزه در نهایت گزینه انهدام را انتخاب کرده است؛ چراکه هزینه انهدام کمتر از تصرف خواهد بود و بدون شک تلفات هم در این میان کمتر میشود.

روزنامه هم‌میهن در مطلبی از زمین‌لرزه‌های اخیر نوشت؛

زمین لرزه ای با قدرت ۳/۵ ریشتر استان خوزستان را لرزاند. کانون این زلزله مشراگه از توابع رامشیر بوده است تیمهای امدادی و سازمان مدیریت بحران این استان تا لحظه نوشتن این گزارش تاکید کرده اند که این زمین لرزه خسارتی به دنبال نداشته است اما اوضاع در شرق کشور نیز خوب نیست زلزله ای قدرتمند بار دیگر مردم زلزله زده افغانستان را وحشت زده کرده است هنوز اطلاعات دقیقی از قربانیان این حادثه در دست نیست.

روز گذشته یکشنبه ۲۳ مهرماه زمین لرزه ای به بزرگی ۳/۵ ریشتر مشراگه از توابع رامشیر از شهرستانهای استان خوزستان را لرزاند. این زمین لرزه همچنین در شهرستانهای ،اهواز ،ماهشهر ،رامشیر رامهرمز و هویزه احساس شد. این حادثه در ساعت ۱۴:۴۵ دقیقه و در عمق ۱۳ کیلومتری زمین رخ داده است و بلافاصله بعد از این حادثه ۳ تیم ارزیاب برای بررسی خسارات احتمالی به کانون این زلزله اعزام شده اند. مرتضی شرف الدین ،شیرازی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید براینکه تاکنون موردی از وقوع خسارت در این شهرستانها که زلزله را احساس کردند، گزارش نشده است ،گفت در پی این زلزله به فرمانداران و دستگاه های امدادی و عملیاتی اعلام آماده باش شده است.» فرهنگ کره بندی، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز از اعلام آماده باش به واحدهای فوریتهای پزشکی سراسر استان در پی وقوع این زلزله خبر داد.

عبدالله خیران پور، فرماندار رامهرمز نیز با اشاره به این زمین لرزه بیان کرد: «براساس بررسی های انجام شده تاکنون گزارشی از خسارت در این شهرستان نداشتیم دهیاریها و بخشداریها نیز در حال بررسی هستند. گروه های مدیریت بحران نیز در حال پایش مناطق شهری هستند و اداره های مربوطه تا عادی شدن شرایط در حالت آماده باش هستند.» احسانی نیا فرماندار رامشیر نیز عنوان کرد از میزان خسارات وارد شده در . منطقه و روستاهای اطراف خبری اعلام نشده است گروههای ارزیابی به محل وقوع زمین لرزه اعزام شدند و نیروهای امدادی رامشیر نیز به حالت آماده باش درآمدند.»

دیگر حادثه روز گذشته اما وقوع زمین لرزه ای با قدرت ۳/۶ ریشتری در شمال غرب افغانستان (هرات) بود گزارشها حاکی از آن است که این حادثه تا لحظه نوشتن این گزارش ۲ کشته و دهها زخمی برجای گذاشته است. مرکز زمین شناسی ایالات متحده اعلام کرد که کانون زمین لرزه اخیر حدود ۳۴ کیلومتر خارج از شهر هرات و در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داده است.

محمدظاهر نورزی، رئیس تیم امداد اورژانس در ولایت هرات گفت: به دنبال این زلزله ۲ نفر کشته و ۱۵۰ تن دیگر زخمی شده اند ممکن است تعداد تلفات این حادثه افزایش یابد.

گفتنی است روز شنبه ۱۶ مهر ۴ زلزله قدرتمند شمال غرب افغانستان را درنوردید و به دنبال این حادثه بیشتر روستاهای هرات تخریب شدند. بسیاری از منازل مسکونی تخریب شده اند و مدارس و کلینیکهای بهداشتی نیز ویران شده اند مقامات سازمان ملل گزارش داده اند که بیش از ۹۰ درصد از افرادی که یک هفته پیش بر اثر زلزله در این کشور کشته شدند زنان و کودکان بودند برنامه جهانی غذا»، زلزله های اخیر در غرب افغانستان را «فاجعه سر «فاجعه خوانده و از جامعه جهانی خواسته به نیازمندان در این کشور کمک کنند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago