کیوسک امروز؛ سپاه، بازوی قدرتمند ایران /جدال درختان بلوط با آتش و تبر/ ۴۵ درصد زندانیان کشور معتاد هستند/ آب سرخ دریاچه ارومیه/ خودکفایی در گندم، وابستگی ۹۰ درصدی در روغن/ طلسم فرسایشی بورس/ پینگ پنگ بازی چینی ها با قدیمی ترین پروژه عمرانی ایران/ افزایش صادرات آبزیان به دنبال کاهش تقاضا در داخل

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

سپاه، بازوی قدرتمند ایران

روزنامه قدس به ادعای مطرح شده عجیبی پرداخته است؛  محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بیست و چهارمین مجمع فرماندهان و مسئولان سپاه عنوان کرد: سپاه می تواند پیشرفت ۱۰۰ برابری داشته باشد. او با بیان اینکه سپاه پاسداران به عنوان بازوی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در کنار ارتش فعالیت میکند مدعی شد: همکاری و هم افزایی ارتش و سپاه، جمهوری اسلامی را در زمره قدرت های برتر منطقه و جهان قرار داده است.

جدال درختان بلوط با آتش و تبر

روزنامه ابرار با اشاره به آتش سوزی های اخیر در جنگل ها نوشته است؛ جنگل های زاگرس با چالش های متعددی برای بقا روبه رو شده اند، خشکسالی و کمبود بارش این گنجینه ارزشمند را تهدید می کند. با گرم شدن هوا شاهد وقوع حریق در جنگل های چهار محال و بختیاری هستیم، آتش در کسری از ثانیه درختان جنگل را به خاکستر تبدیل میکند. درخت بلوطی که برای به ثمر رسیدن سالیانی زمان برده در کمتر از یک ساعت حیاتش پایان می یابد. جنگل های بلوط زاگرس قربانی بی تدبیری ها و سیاست گذاری های نادرست شده است و به هر بهانه ای این جنگل ها مورد تهدید قرار می گیرند از سوی دگیر در عمل شاهد اقدامات تأثیر گذار برای حفظ و بقای این جنگل ها نیستیم.

۴۵ درصد زندانیان کشور معتاد هستند

روزنامه آذربایجان به آمار هولناک زندانیان معتاد در کشور پرداخته است؛ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه ۴۵ درصد زندانیان کشور معتاد هستند، گفت: نزدیک به ۷۰ درصد زندانیان به نحوی با مواد مخدر در ارتباط بوده اند.

آب سرخ دریاچه ارومیه

روزنامه ابرار اقتصادی به دریاچه ارومیه پرداخته است؛ دو دهه قبل یعنی از سال ۱۳۸۰ بدون محاسبات دقیق و عدم کارشناسی جدی و آینده نگری، برای اشتغالزایی و حفظ کشاورزی منطقه، دولت ها اقدام به ساخت سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کردند. حفر چاه های متعدد زیر زمینی و گرمای آب و هوایی در سال های گذشته مزید بر علت گشته و در سرعت خشکی دریاچه ارومیه سهیم شدند. توسعه بی رویه بخش کشاورزی در اطراف دریاچه و زدن سدهایی در حوضه آبریزی برای بهبود خاک کشاورزی باعث بی آبی دریاچه ارومیه شد.

خودکفایی در گندم وابستگی ۹۰ درصدی در روغن

روزنامه خراسان نوشته؛ معاون وزیر جهاد در روزهای اخیر گفت: تاکنون میزان خرید تضمینی گندم در کشور به نزدیک ۱۰ میلیون تن رسیده و به این ترتیب، کشور در گندم نان، به خودکفایی رسیده است. به رغم آمارهای امیدوارکننده در حوزه گندم، باقی بودن وابستگی به واردات کالاهای اساسی گاهی نگران کننده است. در این زمینه باید به وابستگی بیش از ۹۰ درصدی به واردات روغن در چند دهه گذشته اشاره کرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشتراز وابستگی ۹۳ درصدی به واردات روغن گفته بود. از سوی دیگر گزارش ایران در شهریور سال گذشته به نقل از مرکز پژوهش های مجلس، حاکی از آن است که سهم تولیدات داخلی از عرضه کالاهای اساسی بخش کشاورزی کمتر از ۶۰ درصد است.

طلسم فرسایشی بورس

«شرق» از جبران نشدن زیان سهامداران در ۴ سال گذشته و افت ارزش دلاری بازار سرمایه نوشته است؛ بورس تهران چیزی نزدیک به یک ماه است که در آستانه ورود به کانال دو میلیون واحد درجا میزند. حالا از ریزش تاریخی شاخص کل بازار سرمایه نزدیک به چهار سال میگذرد و سهامداران نه تنها نتوانسته اند زیان سنگین خود را در این بازار جبران کنند؛ بلکه محاسبه ارزش دلاری بازار سرمایه از سال ۱۳۹۹ تاکنون نشان میدهد که ارزش دلاری بازار به طور درخور توجهی افت کرده است.

پینگ پنگ بازی چینی ها با قدیمی ترین پروژه عمرانی ایران

روزنامه جمله نوشته؛ معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امکان تغییر درصد مشارکت بنیاد مستضعفان در سرمایه گذاری قطعه سوم آزاد راه تهران شمال وجود دارد اما حضور بنیاد قطعی است افزود: با چینی ها مذاکراتی شده بود که این مذاکرات نتیجه ای نداد البته از هر سرمایه گذاری از جمله چین استقبال میکنیم. شبیه این اظهارت را در بیست سال اخیر آنقدر شنیده ایم که دیگر چشم بسته میتوانیم بگوییم که نتیجه کارچه خواهد شد. آزادراه تهران شد به مثالی برای ناکارآمدی و ناتوانی مهندسی در ایران بدل شده و البته حقیقت دیگری را هم آشکار میکند و آن این است که اگر پروژه ای عمرانی سود بسیار کلانی برای یک طبقه خاص نداشته باشد به سرنوشت این پروژه دچار میشود.

سال گذشته بود که دولت رئیسی اعلام کرد که رابطه با چین راهبردی است و آنها قرار است در ایران سرمایه گذاری کنند و ما بدون برجام و FATF و موارد دیگر موفق به جذب سرمایه شده ایم. یکی از مصادیق این موفقیت را همین سرمایه گذاری چین در ساخت آزادراه تهران – شمال عنوان می کردند.

آدمی در می ماند از اینهمه قدرت مدیریت و توان اجرایی و علمی-دولتی که مدعی انقلابی گری است و مدیرانش که خودشان را در تراز اداره جهان میدانند و دو سال است از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به طرز بی سابقه ای درصد سال اخیر گران کرده اند و نه تنها هیچ یک از وعده هایشان عملی نشده بلکه به شکافی اجتماعی دامن زده اند که مثل موریانه پایه های این ملت را میجود و به موج بی سابقه ای از مهاجرت انجامیده است.

افزایش صادرات آبزیان به دنبال کاهش تقاضا در داخل

روزنامه روزگار نوشته است؛ شاید خیلی از خانواده ها در طی سال یکبار هم ماهی و محصولات شیلاتی سر سفره خانواده خود نگذارند. آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردابی به برنامه های صادراتی در حوزه شیلات اشاره کرد و در این باره گفت: در حدود ۴ سال اخیر، میزان تولید حوزه شیلات افت داشته و دلیل اصلی روند افزایشی کسادی بازار داخلی است. زمانی که تقاضا در بازار وجود نداشته باشد، منابع مالی به تولیدکنندگان نرسیده  و محصولات به فروش نخواهند رفت. در چنین شرایطی، بحران مالی، تولید کنندگان و فعالان حوزه تولید و تجارت آیزیان را تهدید می کند. وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از استمرار این روند، توجه به بازارهای صادراتی بیشتر شده و تلاش داریم تا یا درآمدهای صادراتی نیازهای مالی تولید کنندگان را بر طرف کنیم.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago