کیوسک امروز؛ سه اشتباه استراتژیک دولت انگلستان/ تخلیه حباب قیمت ارز و طلا با فروکش کردن هیجانات سیاسی/ سفرای ایران و پاکستان به محل مأموریت باز می‌گردند/ اتهام‌زنی تازه گروسی به ایران/ ایران در مسیر کره شمالی شدن

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به موضوع سه اشتباه استراتژیک دولت انگلستان! پرداخت و نوشت:

ریشی سوناک (۱۹۸۰-) نخست‌وزیر انگلستان از جمله رهبران سیاسی است که بخت یارش شد و در جایگاه نخست‌وزیری قرار گرفت. یعنی قبل از نخست‌وزیری رییس حزب نبود. حزب محافظه‌کار را در یک رقابت انتخاباتی به پیروزی نرسانید؛ بلکه به دلیل بحرانی که در رهبری حزب محافظه‌کار پیش آمد، به ویژه بعد از نخست‌وزیری بانوی محترمی که افتخار کوتاه‌ترین دوران نخست‌وزیری در تاریخ انگلستان را یافت؛ خانم لیز تراس (۱۹۷۵-) که فقط ۱۵ روز نخست‌وزیر بود. کمتر از نصف دوران نخست‌وزیری شاپور بختیار که پس از ۳۷ سال سلطنت محمدرضا شاه، بخت یارش شد و ۳۷ روز آخرین نخست‌وزیر نظام پادشاهی بود.

اکثر وزرایش را به وزارتخانه‌ها راه نمی‌دادند و پریشان احوال بودند، و کم و بیش در ساختمان نخست‌وزیری جلسات دورهمی تشکیل می‌دادند. خانم لیز تراس به همه‌چیز شبیه بود، جز نخست‌وزیر انگلستان! بدیهی بود که نمی‌ماند، رفت و ریشی سوناک آمد. حال که آمده است، اولا در درون حزب محافظه‌کار با دشواری‌هایی رویاروست. مثل ماجرایش با سوئلا بریومن وزیر سابق کشور که برای خود نقش نخست‌وزیر ساز قائل بود. نامه تند بی‌سابقه‌ای بعد از برکناری به سوناک نوشت و یادآور شد که من تو را نخست‌وزیر کردم!


 ثانیا تصمیم ریشی سوناک و دولت او بر همراهی با امریکا در یورش به یمن به نظرم نیاز به تامل جدی دارد، نخست‌وزیر انگلستان شایسته بود به اندازه ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه تدبیر به خرج می‌داد و وارد این ماجرا نمی‌شد. مگر ایشان کتاب خاطرات تونی بلر را نخوانده‌اند؟


تونی بلر که در خاطراتش نوشته است، مردم یا روزنامه‌نگاران به او تونی بلایر، تونی دروغگو لقب داده بودند! درباره همراهی انگلستان با امریکا در حمایت از مجاهدان افغانستان (طالبان + القاعده)، علیه شوروی، و حمایت از صدام حسین علیه ایران، باور دارد که جورج بوش و او مرتکب اشتباه استراتژیک شدند. نوشته است: «ما مثل همان کاری که در افغانستان کردیم، به عراق تسلیحات دادیم. تا ایران را محدود و کنترل کند. چنان که می‌خواستیم شوروی نفوذش محدود شود. این یک اقدام تاکتیکی بود که به خطای استراتژیک منجر شد. »  تونی بلر آرزو می‌کند که ‌ای کاش، چنان اشتباهی را مرتکب نشده بود!

آیا این هماهنگی انگلستان با امریکا در موضوع یمن سومین اشتباه استراتژیک دولت انگلستان نیست؟


در واقع امریکا و انگلستان و البته متحدان با حمایت از مجاهدان و طالبان و القاعده، ناگزیر شدند که بهای سنگینی بر کشور و ملت افغانستان و نیز ارتش امریکا و انگلستان وارد کنند. زیان‌های هنگفت اقتصادی و مالی ماجرای دیگری است و نیز پیامدهای ۲۰ سال اشغال که همچنان آثار خود را نشان می‌دهد. در مورد صدام و عراق نیز، ناگزیر شدند به اشغال عراق، البته بر مبنای افسانه به وجود سلاح‌های کشتار جمعی دست بزنند که سرانجام اشغال آن هم آشکار است.
اما حمله به یمن، از چند جهت شگفت‌انگیز است: 
۱- یمنی‌ها تجربه جنگی بیش از هفت‌ساله را با عربستان و امارات دارند. در پشت صحنه جنگ بدیهی است که سلاح و مشورت امریکایی- انگلیسی وجود داشته است. منتها به نتیجه نرسیدند و عملیات «توفان اراده» روی دست همه مانده است.
۲- یمنی‌ها نشان داده‌اند که مردمی با استقامت ، خستگی‌ناپذیر و جنگجویند. 
۳- تجربه افغانستان و عراق که هنوز زخم‌هایش تازه است.
۴- به گمانم، سیاست دولت محافظه‌کار انگلستان در انتخابات آتی به نفع حزب محافظه‌کار تمام نخواهد شد. این اجتماعات میلیونی شنبه‌های لندن و دیگر شهرهای انگلستان در حمایت از فلسطین، وقتی به پای صندوق‌های رای بروند، معلوم است که به حزب محافظه‌کار رای نخواهند داد.


به نظرم ریشی سوناک اگر کتاب تونی بلر را هم خوانده، دقیق نخوانده است، بلر همراهی با امریکا را بحران‌زا و اشتباه استراتژیک خوانده است. این همراهی امروزه به دلیل جنگ غزه حساسیت بیشتری یافته است.

روزنامه کیهان در موضوعی با عنوان تخلیه حباب قیمت ارز و طلا با فروکش کردن هیجانات سیاسی نوشت:

آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تحولات ارزی توضیح داد: در تحولات ارزی در هر مرحله‌ای جهش‌هایی داشتیم که دلایل متفاوتی داشته است. از جمله دلایل سیاسی که در کشورهای دیگر رخ می‌دهد و نگرانی‌ها بیشتر می‌شود و عده‌ای هیجانی وارد می‌شوند که تامین ارز کنند. اگر نه این پنج درصد بازار ارز کل کشور هم نیست و نمی‌توان گفت که باید بر کالاهای دیگر اثر بگذارد، زیرا ۹۵ درصد بازار،‌ ارز مورد نیاز خود را از مرکز مبادله تامین می‌کنند.


وی ادامه داد: با وجود این به دلیل نظارت ضعیف بر قیمت‌ها،‌ این حوادث بهانه می‌شود و سودجویان فرصت را برای افزایش قیمت غنیمت می‌شمرند. این افزایش قیمت‌های ناشی از دلایل سیاسی موقتی است و نرخ‌ها بازمی‌گردد، البته با سرعت کمتری. اطمینان از اینکه دنیای سیاست آرام شده تا به بازار ثابت شود، کمی طول می‌کشد و به همین دلیل کاهش قیمت ارز آهسته‌تر رخ می‌دهد.


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در این روزها شاهد افزایش قیمت طلا بودیم که باعث شد قیمت ارز هم بالاتر رود. به دلیل اینکه عامل اصلی افزایش قیمت طلا بود،‌ شاهد بودیم که اگرچه طلا ۱۰ درصد در کشور افزایش پیدا کرد اما دلار ۱۰ درصد افزایش نداشت و تنها حدود چهار درصد رشد داشت.

بغزیان درباره پیش‌بینی خود از قیمت ارز در روزهای آینده بیان کرد: معمولا در ایام عید، بانک مرکزی و سایر سازمان‌ها تعطیل می‌شوند و تا بخواهند به خود بنجنبند، برخی با دلایلی مثل سفرهای خارجی و تحولات سیاسی بازار را متشنج می‌کنند. البته در این مدت بانک مرکزی رفتار خوبی نشان داده است، زیرا نرخ مبادله یا سهمیه‌بندی‌ها را تغییر نداد و محدودیت‌ها را بیشتر نکرد و به نرخ بازار آزاد بی‌تفاوت بود.


وی ادامه داد: برخی هم این موضوع را مطرح می‌کنند که بانک‌ها از این فرصت استفاده کرده و ذخایر دلاری و ارزی دارند و به ریال تبدیل می‌کنند که کسری و ناترازی‌هایشان را تامین کنند. اما در حالت کلی، مواردی مثل مباحث سیاسی، قیمت طلای جهانی و سوءاستفاده دلالان داخلی از شرایط موجود، در قیمت دلار مؤثر است.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر بازار ارز از بانک مرکزی تبعیت می‌کند و نه برعکس، گفت: قبلا این‌طور بود که با افزایش قیمت ارز در بازار، بانک مرکزی هم قیمت ارز را افزایش می‌داد و به نظر می‌رسید که بازار آزاد محرک بانک مرکزی است. حالا برعکس است و اگر بانک مرکزی عکس‌العمل نشان ندهد، بازار آزاد هم به نوبه خود تغییری نمی‌کند مگر تحولاتی که ناگهانی است، مواردی مثل حملاتی که اتفاق می‌افتد یا قیمت طلای جهانی که نرخ ارز را تغییر می‌دهد.


بغزیان درباره عملکرد بانک مرکزی درباره نحوه کنترل بازار ارز توضیح داد: کشوری مثل امارات نسبت قیمتی را ثابت نگه داشته اما ما در ایران حالت دستوری و کنترل نداریم. باید اسم آن را مدیریت بگذاریم، به این نحو که در حال حاضر بانک مرکزی مدیریت می‌کند و نمی‌گذارد قیمت ارز از محدوده مطلوب خارج شود.


کاهش حباب سکه، در هفته جاری ادامه دارد
محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا هم درباره تحولات بازار طلا اظهار داشت: هفته گذشته قیمت جهانی طلا سیر نزولی داشت و از ابتدای هفته شروع به ریزش کرد.


وی افزود: بهای انس جهانی طلا در ابتدای هفته ۲ هزار و ۴۸ دلار بود و در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) با ۳۷ دلار کاهش به ۲ هزار و ۱۱ دلار رسید.


کشتی‌آرای با اشاره به تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت طلا گفت: قیمت طلا در بازار داخل روز شنبه به بالاترین سطح خود رسید. اما با اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر واگذاری سکه‌های بدون تاریخ به‌ منظور کاهش حباب سکه و کنترل بازار، شاهد سیر نزولی قیمت‌ها بودیم.


وی ادامه ‌داد: البته در روزهای پایانی هفته قبل دوباره نرخ ارز افزایش یافت، اما در مجموع باید گفت قیمت‌ طلا و سکه در هفته پایانی دی‌ماه کاهش یافت.


این فعال بازار طلا بیان‌داشت: در طول هفته گذشته، قیمت سکه طرح قدیم به طور میانگین ۷۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۹۵۰ هزار تومان و سکه‌ یک گرمی ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافت.


وی خاطرنشان‌کرد: قیمت طلا در هفته گذشته با توجه به اینکه نرخ ارز نوسانی نداشت، تغییر قابل توجهی نکرد و بیشتر شاهد کاهش حباب قیمت انواع سکه به دلیل اطلاعیه بانک مرکزی بودیم. حباب سکه با یک میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان کاهش، از هفت میلیون تومان به پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید.


وی افزود: در هفته پایانی دی‌ماه هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۶ هزار تومان کاهش به دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.
کشتی آرای گفت: با حراج شمش طلا در چهارشنبه گذشته، شاهد کاهش هیجانات در بازار بودیم و این اقدام نشان داد که بانک مرکزی مصمم به عرضه طلا و سکه در بازار است تا قیمت‌ها را کنترل کند.
وی ادامه ‌داد: از دیگر نکات مثبت عرضه سکه و شمش طلا توسط بانک مرکزی، کنترل نرخ ارز است و در نتیجه آن قیمت طلا و سکه نیز کنترل می‌شود و با ادامه این روند حباب سکه باز هم کاهش می‌یابد.

روزنامه جوان نوشت: سفرای ایران و پاکستان به محل مأموریت باز می‌گردند

پس از دو روز تنش دیپلماتیک بین ایران و پاکستان که برخی بازیگران فرامنطقه‌ای به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود بودند تا روابط دوستانه دو همسایه را برهم بزنند، این تنش‌ها با درایت و خویشتنداری مقامات تهران و اسلام‌آباد به سرعت فروکش کرد و طبق رایزنی‌های انجام شده، سفرای دو کشور به زودی به محل مأموریت خود باز می‌گردند.


گفت‌وگوی مقامات ایران و پاکستان برای کاهش تنش‌ها پیش از آنچه انتظار می‌رفت به نتیجه رسید و دو طرف موافقت خود را برای تحکیم روابط بر اساس سیاست حسن همجواری اعلام کردند.

به گزارش تسنیم، سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران روز جمعه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «وزرای خارجه ایران و پاکستان مکالمه تلفنی بسیار خوبی در جهت بازگشت روابط به سطح عالی داشتند.

گفتگو‌هایی درباره بازگرداندن قریب‌الوقوع سفرای دو کشور مطرح شده است. پاکستان از وزیر خارجه ایران برای سفر به اسلام‌آباد دعوت کرد». از سوی دیگر، پس از نشست دیروز کمیته امنیت ملی پاکستان، اعضای کابینه این کشور با تصمیم نهایی رهبران سیاسی و نظامی برای ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک با ایران و بازگشت سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر موافقت کردند. براساس تصمیم کمیته امنیت ملی پاکستان، این کشور سطح کامل روابط دیپلماتیک با ایران را از سر می‌گیرد و به زودی سفیران ایران و پاکستان به پایتخت‌های یکدیگر اعزام می‌شوند.

در همین حال وزارت خارجه پاکستان روز جمعه اعلام کرد که در تماس تلفنی وزیران امور خارجه پاکستان و جمهوری اسلامی پاکستان طرفین بازگشت سفرای دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش ایرنا، جلیل عباس جیلانی و حسین امیرعبداللهیان توافق کردند که همکاری در سطح کاری و هماهنگی نزدیک در زمینه مبارزه با تروریسم و سایر جنبه‌های نگرانی متقابل باید تقویت شود.

وزیران خارجه ایران و پاکستان همچنین توافق کردند که تنش‌ها را کاهش دهند. در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: جلیل عباس جیلانی تأکید کرد که احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت باید زیربنای همکاری‌های دوجانبه باشد. وی با تأکید بر روابط نزدیک و برادرانه پاکستان و ایران، تمایل اسلام‌آباد را برای همکاری با تهران بر اساس روحیه اعتماد و همکاری متقابل ابراز کرد.

روزنامه تجارت در گزارشی با عنوان اتهام‌زنی تازه گروسی به ایران نوشت:

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در گفت‌وگویی مدعی شد که ایران در اختلافات سیاسی‌اش با غرب، همکاری‌ها با آژانس را محدود می‌کند. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس باری دیگر ادعاهایی را درباره سطح همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکرار کرده و گفت که ایران به ندرت با آژانس که احساس می‌کند بر اثر اختلافات آن با غرب گروگان گرفته شده است، همکاری می‌کند. خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که گروسی در گفت‌وگو با این خبرگزاری درباره فعالیت‌های آژانس در ایران گفت: واقعا وضعیت دلسردکننده‌ای است. ما به انجام دادن فعالیت‌هایمان در آنجا ادامه می‌دهیم اما حداقلی است. آن‌ها(ایران) به طرز بی‌سابقه‌ای همکاری را محدود کرده‌اند.او مدعی شد که ایران برخی بازرسان آژانس را به دلیل ملیت‌هایشان نپذیرفته است. گروسی در این باره بیان کرد: این راهی برای تنبیه کردن ما است. وقتی چیزی باشد که فرانسه، انگلیس یا آمریکا بگویند از آن رضایت ندارند، انگار آن‌ها(ایران) آژانس را در اختلافات سیاسی‌شان با بقیه گروگان می‌گیرند. این برای ما غیرقابل قبول است. مدیرکل آژانس همچنین درباره تاثیر روابط تهران و واشنگتن در پی تحولات منطقه بر حل‌وفصل موضوع توافق هسته‌ای گفت: دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی چیزی است که به آن نیاز داریم. ما باید به گفت‌وگو ادامه دهیم و از بدتر شدن وضعیت تا حدی که جبران آن ناممکن شود، جلوگیری کنیم. او همچنین درباره سفر به ایران گفت که احتمال آن را رد نمی‌کند. اظهارات گروسی در حالی مطرح می‌شود که «محمد اسلامی» رییس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره سطح دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: ما عضو پادمان هستیم و مطابق پادمان با آژانس همکاری می‌کنیم و بازرسان آژانس نیز طبق پادمان کارشناس اعزام می‌کند و در تاسیسات هسته‌ای کشور دوربین نصب می‌کند. وی ادامه داد: سر و صدایی که اروپایی‌ها هر سه ماه یک بار علیه ایران به راه می‌اندازند بیشتر مربوط به سند برجام است. سند برجام، شده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که ایران نیز به موجب قانون اقدام راهبردی رفتار می‌کند. گزارش‌های آژانس انرژی اتمی عدم انطباق براساس یک سری از بندها را گزارش می‌کند اما بند ۲۶۳۶ که ایران در برجام به آن عمل می‌کند، وظیفه آژانس نیست که عدم اجرای تعهدات طرف‌های برجام را گزارش کند. ما خودمان باید گزارش دهیم که این کار را انجام می‌دهیم اما گزارش‌های ما شنیده نمی‌شود. رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: وقتی طرف اروپایی به تعهداتش عمل نمی‌کند و تحریم‌ها را لغو نمی‌کند ایران نیز محدود به مفاد برجام و پادمان، به تعهداتش عمل می‌کند.

روزنامه هم‌میهن در مطلبی با عنوان در مسیر کره شمالی به گزارش انجمن تجارت الکترونیک درباره کیفیت اینترنت ایران نوشت: در اینترنت بی‌‏کیفیت به جایگاه قهرمانی رسیدیم

مثلث اختلال، محدودیت و سانسور یا همان اینترنت در ایران، در وضعیتی به‌سر می‌برد که بیراه نیست اگر بگوییم، بیش‌از‌آن‌که به اقتصاد دیجیتال خدمت کرده باشد، در سال‌های اخیر ریشه‌ی آن را سوزانده است. بی‌کیفیتی اینترنت در ایران در این مدت اوضاع را به جایی رسانده که یکی از علل خشم اجتماعی، مهاجرت متخصصان و شکست استارت‌آپ‌ها قطعاً وضعیت اینترنت است. اما چه کسی پاسخگوی بی‌کیفیتی اینترنت ایران است؟ انجمن تجارت الکترونیک با همراهی ۳۰ کارشناس خبره در حوزه‌ اینترنت و زیرساخت به‌طور داده‌محور در دومین گزارش کیفیت اینترنت ایران توضیح داده‌اند که اینترنت در وضعیت خطرناکی قرار دارد و متولیان آن به‌طور خودخواسته با ایجاد اختلال و محدودیت‌های گسترده در بستر آن وضعیتی مشابه کشورهای فقیر و توسعه‌نیافته برای اینترنت ایران رقم زده‌اند. در مراسم رونمایی از دومین گزارش کیفیت اینترنت کشور که چند روز پیش در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، پویا پیرحسینلو، رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک و حمیدرضا احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون اینترنت این انجمن، مسئول مستقیم این سختی تحمیلی جانفرسا به شهروندان و کسب‌وکار‌ها را متولیان قانونی غیرپاسخگوی اینترنت یعنی دولت، مجلس، قوه‌قضائیه، همچنین دو شورایعالی فضای مجازی و امنیت ملی دانستند و خواستار پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری این نهاد‌ها طبق قانون به این اوضاع شد. چراکه درحال‌حاضر مردم نه‌تنها باید بابت تجهیزاتی که باعث کاهش کیفیت اینترنت و فیلترینگ می‌شود هزینه کنند، بلکه باید بدون هیچ دلیل کارشناسی و فنی، حداقل دوبرابر بیشتر از نیاز اینترنت کشور این هزینه را بدهند.
آنطور که در دومین گزارش کیفیت اینترنت ایران آمده، رئیس‌جمهور کشور با قدرت ریاست شورایعالی امنیت ملی و تعیین رئیس شورای امنیت کشور (وزیر کشور)، ریاست شورایعالی فضای مجازی و تعیین دبیر شورایعالی فضای مجازی، همچنین تعیین ۶ عضو از ۱۲ عضو کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و تعیین وزیر ارتباطات و درنتیجه زیرمجموعه‌های آن شامل شرکت ارتباطات زیرساخت، کمیسیون تنظیم مقررات و افتا تعیین ریاست هیئت‌دولت و تعیین کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال از اختیارات و کنترل کافی برای بهبود کیفیت اینترنت کشور برخوردار است و بیش از هر کس دیگر باید پاسخگوی کیفیت اینترنت کشور به مردم باشد. با این وجود هرچند خود نهاد ریاست‌جمهوری هم به راهبردی بودن این اختیارات اذعان و باور دارد، اما در عمل آنچه تاکنون رخ داده، هیچ بویی از بهبود کیفیت اینترنت نبرده است.

اینترنت ایران بدتر از چین
پویا پیرحسینلو، رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک و مدیرعامل ابرآروان، در مراسم رونمایی از این گزارش در توضیح پژوهشی که انجام شده با اشاره به بررسی و مقایسه اینترنت ایران با ۵۰ کشور توضیح داد: «در گزارش اول کیفیت اینترنت ایران، ۱۰۰ کشور بررسی شدند اما از آنجا که داده‌های ما در حوزه اختلال در اینترنت برای بررسی دقیق‌تر و ارائه گزارش دوم کافی نبود، از ۱۰۰ کشور، ۵۰ کشور را که با حداقل ۷۰ درصد نمونه‌های آماری ما همپوشانی داشته باشند، انتخاب کردیم تا بتوانیم گزارش دقیق‌تری ارائه کنیم.» او در ادامه با اشاره به رتبه‌ی ایران در سه بخش اختلال، محدودیت و سانسور و سرعت گفت: «اینترنت ایران در حوزه اختلال، رتبه ۴۷ از بین ۵۰ کشور مورد بررسی را دارد. همچنین در حوزه‌ محدودیت و سانسور، از ۵۰ کشور در جایگاه ۴۹ قرار گرفته و از حیث سرعت بین ۵۰ کشور، آخرین کشور با رتبه ۵۰ است. براین‌اساس متاسفانه درمجموع امتیاز ایران بین این کشورها قهرمان اینترنت بی‌کیفیت شده و پس از آن چین و در رتبه سوم، اندونزی قرار دارد.» این وضعیت در حالی رخ‌داده که متولیان از بسیاری از سیاست‌های چین در قبال اینترنت استقبال و طرفداری کرده‌اند اما در عمل حتی از آن هم جلو زده و بیشتر مسیر کره‌شمالی را در مواجهه با اینترنت که حالا در دنیای امروز از نان شب واجب‌تر است، پیش گرفته‌اند.
 
آزار کاربران ایرانی با ایجاد اختلالات نامحسوس
رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک با اشاره به اینکه اختلال در بستر اینترنت بیش از هر چیزی کاربران ایرانی را آزار می‌دهد، بیان کرد:‌ «نامحسوس بودن اختلالات در این بستر سبب شده که کاربران نتوانند در لحظه، متولیان را پاسخگو کنند. به‌طورکلی وضعیت اینترنت در بخش اختلالات به‌شدت نوسانی بوده و در ۶ ماهه اخیر فرازوفرودهایی را تجربه کرده اما در آخر در جایگاه ۴۷ قرار گرفته است.» به گفته او، اختلال در اینترنت ایران به دو دسته اختلالات مقطعی و حوادث غیرمترقبه خارج از کنترل و اختلالات مستمر تقسیم می‌شود. آنطور که پیرحسنلو دراین‌باره توضیح داده است: «۷ نمونه از اختلالات مقطعی در ۶ ماه اخیر غالباً به‌خاطر اختلالاتی بوده که درنتیجه انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت در شبکه آن در ارتباطات بین استانی، همچنین اتصال شبکه‌ اینترنت و تامین پهنای باند بین‌الملل در ایران رخ داده است.» به عقیده او، تمرکززدایی، افزایش کیفیت و پاسخگویی می‌تواند در این حوزه و بهبود کیفیت اینترنت کمک شایانی کند.

او درباره اختلالات مستمر شبکه اینترنت و تجربه منفی کاربران اضافه کرد: «گزارش‌ها نشان می‌دهند که اختلالات بین ۱۷درصد تا ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده و در سه‌ماه گذشته بین ۱۱ تا ۱۳ درصد، نوسان داشته است. البته نکته قابل‌توجه در این بخش آن است که نیمی از وب‌سایت‌ها در ایران فیلتر هستند و معنای ۱۱ درصد اختلال درواقع در کنار این ۵۰ درصد سایت فیلترشده، با واقعیت همخوانی بیشتری دارد.
همچنین از ابتدای سال‌جاری ۴ماه تقریباً رتبه ایران در این بخش ۵۰ از ۵۰ بوده، ولی در ۴ماهه اخیر کمی وضعیت بهتر شده و درصد اختلالات، کاهش پیدا کرده که نوید بهبود شرایط و حرکت به‌سوی آینده‌ای امید‌بخش را می‌دهد.» 
۱۴بار قطع اینترنت سیاسی در یک سال
طبق گزارشی که در این مراسم ارائه شد، اینترنت ایران در محدودیت‌های اینترنتی، رتبه ۴۹ از ۵۰ کشور را با اعمال ۵۵ درصد محدودیت در بستر شبکه آن به خود اختصاص داده و پس از آن، چین محدودترین کشور در برابر اینترنت است. این وضعیت از آنجایی ناشی می‌شود که به‌طورکلی وقتی از محدودیت اینترنت می‌گوییم بخشی از آن مربوط به فیلترینگ و باقی مربوط به قطع کامل یا کنترل‌شده اینترنت، مقررات داخلی و تحریم می‌شود. به‌جز فیلترینگ و هزینه‌های سرسام‌آورش برای شهروندان، ایران در محدودیت‌ مربوط به قطعی خودخواسته اینترنت یکه‌تاز است. بررسی‌های این گزارش نشان می‌دهد که ایران، هند و پاکستان ۳کشور اولی هستند که بیشترین قطعی و اختلال سراسری خودخواسته و سیاسی اینترنت را در نیمه‌اول سال ۲۰۲۳ تجربه کرده‌اند. همچنین براساس گزارش وب‌سایت surfshark اغلب قطعی‌های اینترنت ایران در روزهای جمعه و در رابطه با حوادث سیاسی-اجتماعی زاهدان رخ داده که نتیجه آن ۱۴بار قطع اینترنت بوده است.  همچنین در حوادث مربوط به انتخابات سال ۸۸، آبان‌ماه ۹۸ و شهریورماه ۱۴۰۱ نیز که اینترنت به‌صورت دستوری قطع شد، به‌نظر می‌رسد که شورای امنیت کشور (شاک) مسئولیت آن را برعهده داشته باشد.
 

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago