کیوسک امروز؛ سفر وزیر خارجه عربستان به ایران/ سونامی بیابان‌زایی در کشور/ اختصاص حقوق کارگران و بازنشستگان به شرکت‌های ضررده/ سوءمدیریت در حوزه انرژی/ دلیل تغییر محل کنفرانس خبری وزرای خارجه عربستان و جمهوری اسلامی چه‌ بود؟

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه بیست و هشتم خرداد ماه به مباحثی پیرامون سفر وزیر خارجه عربستان به ایران، بیابان‌زایی، حقوق کارگران و بازنشستگان، معضلات انرژی و تغییر محل کنفرانس وزرای خارجه عربستان و جمهوری اسلامی پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

سفر وزیر خارجه عربستان به تهران پس از ۱۷ سال

روزنامه اعتماد، گزارش امروز را به شروع دوباره روابط جمهوری اسلامی و عربستان اختصاص داده است.

سفر دیروز نخستین سفر یک وزیر خارجه عربستان به ایران بعد از ۱۷ سال بود واپسین بار ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۵ بود که سعود الفیصل برای دیدار دوجانبه با وزیر خارجه وقت ،ایران منوچهر متکی به تهران سفر کرد.

یک ماه بعد ۱۳ تیر ۱۳۸۵ سعود الفیصل بار دیگر به تهران آمد تا در اجلاس کشورهای همسایه عراق در تهران شرکت کند از آن زمان به بعد، وزرای خارجه عربستان سعودی از سفر به تهران خودداری کردند تا ۱۲ دی ۱۳۹۴ که با حمله عده ای از عناصر افراطی به سفارتخانه عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد روابط ایران و عربستان قطع شد.

قطع روابط دیپلماتیک دو کشور هفت سال استمرار داشت تا اسفند ماه سال گذشته، در نشستی میان علی شمخانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران و مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی عربستان سعودی با میانجیگری وانگ ئی، دیپلمات ارشد چین بیانیه عادی سازی روابط ایران و عربستان سعودی در پکن اعلام شد از زمان انتشار بیانیه عادی سازی وزرای خارجه، ایران و عربستان سعودی تا پیش از سفر بن فرحان به تهران دو بار با هم در پکن و کیپ تاون دیدار و گفت و گو کرده بودند.

سه ماه بعد از بیانیه مشترک ایران و عربستان در پکن، وزیر خارجه عربستان سعودی برای نخستین بار در ۱۷ سال گذشته به ایران سفر کرد تا ضمن دیدار و گفتگو با همتای ایرانی خود، با رییس جمهور اسلامی هم دیدار کند حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  بعد از ظهر دیروز در وزارت امور خارجه از فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان استقبال کرد وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی بعد از نزدیک به یک ساعت گفت و گوی دوجانبه در یک نشست خبری شرکت و اظهاراتی را در خصوص روابط دوجانبه مطرح کردند.

 به رغم اینکه برخی بحرانهای منطقه ای در طول یک دهه گذشته سایه سنگینی بر روابط دو کشور انداخته بود اما وزرای خارجه دو کشور در نشست خبری خود هیچ اشاره ای به بحرانهای سوریه یمن و لبنان نکردند.

با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال افتتاح سفارتخانه عربستان سعودی در تهران همزمان با این سفر وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که افتتاح سفارت این کشور در تهران به زودی انجام خواهد شد اما تاریخ دقیقی در این مورد اعلام نکرد.

سونامی بیابان‌زایی در پهنه‌های ایران

بر اساس گزارش روزنامه اقتصاد ملی، ۴۴ میلیــون هکتــار از عرصه‌های منابع طبیعی در زمره قلمرو بیابان قرار دارد.

 علی حاجــی بگلو کارشــناس منابــع طبیعی  آبخیزداری گفت: براســاس آمار اعلامی موسســه  تحقیقــات جنگل هــا، مبنای قلمــرو بیابان های  کشــور ۹۰ میلیون هکتار تعیین شــده است.

او با بیان اینکه ۴۴ میلیون هکتــار از عرصه های منابع طبیعی در زمره قلمــرو بیابان قرار می گیرد، گفت: در مناطق بیابانی و فاقد پوشش گیاهی باید برنامه ریزی مدون کرد که متاســفانه عملا هیچ کاری انجــام ندادیم.

حاجی بگلو با تاکیــد بر این موضوع که سیاســت ما کنترل فرســایش بادی در مناطق بیابانی است، گفت: با استفاده از یک سری اقدامات بیابــان‌زدایی را باید کاهش دهیــم چراکه بالطبع  طوفان‌های گرد و غبار کاهش می‌یابد.

کارشــناس منابع طبیعی ادامه داد: شناسایی مناطق بیابانزایی مهــم ترین اقــدام در راســتای کاهــش مناطق بیابانزایی اســت که براســاس آخرین مطالعات در کشــور ما ۳۰ میلیون هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی است.

به گفته او مجموع ۳۰ میلیون هکتار مناطق تحت تاثیر فرســایش بــادی، ۱۴ میلیون  هکتار به منابــع راه‌های مواصلاتی و تاسیســات  زیربنایی و سلامت انسان خسارت وارد می‌کند که طبق آخرین آمار در ســال ۹۸ حدود ۶۰۰ میلیون  دلار خسارت وارد شده است.

حاجی بگلو ادامه داد: دفتر امــور بیابان به عنوان یک دســتگاه اجرایی با هدف مدیریت و کنتــرل کاهش عرصه های بیابانی اقداماتی نظیر نهال کاری، بادشــکن و مالچ پاشی در دســتور کار قرار داده است.

کارشــناس منابع طبیعی گفت: ســال گذشــته حــدود ۷۲۱ هزار  هکتار با اعتبار بالــغ بر ۶۹۵ میلیاردتومان اقدامات بیابانزایی صورت گرفته است، درحالیکه سالانه یک  میلیون هکتار به مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی اضافه می شــود که با این وجود نیاز اســت سالانه یک میلیون هکتــار اقدامات مقابله بــا بیابانزایی صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: دولت حق کارگران و بازنستگان را به شرکت‌های ضررده می‌دهد

روزنامه اقتصادی امروز نیز به مبحث حقوق کارگران و بازنشستگان پرداخته است.

حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولت از حق کارگر بدبخت و بازنشسته کم می‌کند و به شرکت‌های ضررده می دهد. چرا  دولت شــرکت های ضرر ده را تعطیل نمی کند و این مورد را در برنامه هفتم توسعه لحاظ نمی کند؟  واقعیت امر این است که دولت اصل قضیه را رها کرده و وارد فرعیات شده است.

جدای از بحث تأخیــر دولت در ارائه برنامه هفتم توســعه، جزئیات این برنامه قبل از ورود به مجلس بحث برانگیز شده، کما اینکه گفته شده دولت در برنامه مذکور سن بازنشستگی را به ۵۵ ســالگی افزایش داده است. افزایش سن بازنشستگی توسط دولت در برنامه هفتم توسعه در شرایطی صورت می‌گیرد که روزانه کما بیش اخبار مربوط به نارضایتی بازنشستگان به چشــم می خورد. لذا در این شــرایط که از نظر بازنشستگان وضعیت مطلوب ارزیابی نمی شود، آیا مجلس با این اقدام دولت موافقت کرده و از ســال آینده شاهد افزایش سن بازنشستگی خواهیم بود؟

در پاســخ به این پرسش حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اعلام نارضایتی از اقدامات دولت در حوزه بازنشستگی گفت: در کشور پنج بحران داریم که خطرناک هستند، یکی از این بحران ها به ورشکستگی صندوق های بازنشستگی مربوط می شود.

او افزود: به عبارت دیگر دولت به جای اینکه به صورت ریشه ای مشکلات صندوق ها را حل کند و در قالب لایحه قانون جامع و شفاف برای صندوق های بازنشستگی بیاورد، این موارد را رها کرده و می خواهد کسری صندوق ها را با عمر انسان ها جبران کند، در حقیقت دولت می خواهد سختی کار خود را با جان کارگر جبران کند. به بیان دیگر دولت می خواهد کسری بودجه ای و بی کفایتی  مدیرانی که صندوق های بازنشستگی را به این روز انداختند، را از طریق افزایش سن بازنشستگی جبران کند.

تماشاچیان مشکلات

روزنامه شرق به بهانه دردسرهای آبی، از معضلات ساختاری، رشد منفی سرمایه گذاری و ناکارآمدی‌های مدیریتی در حوزه انرژی گزارش می‌دهد.

در آستانه نوروز برهم خوردن تراز تولید و مصرف بنزین خبری می شود و تابستان خبر جیره بندی برق روی خروجی رسانه ها قرار می گیرد. زمستان، ادارات و مدارس برای جلوگیری از قطع گاز تعطیل می شود و گه گدار خبر سیل فاضلاب در  خوزستان و هرمزگان منتشر می شود. بحران زیرساخت های فرسوده حالا به شبکه آب رسانی رسیده است. پیش از این در شــهرکرد و همدان زیرساخت های فرسوده  موجب قطع طولانی آب منازل شد و حال سایه این بحران به تهران افتاده است و در تصاویری باورنکردنی آب رسانی با تانکر به پایتخت نشینان و شهروندان کرجی  خبرساز شد.

ناترازی بنزین در آســتانه بهار یکی از مهم تریــن اخبار اقتصادی روی خروجی رسانه ها بود. جلیل سالاری، معاون وزیر نفت، بارها در کنفرانس های خبری خود توضیح داده بود که «در شــرایطی که میزان تولید روزانــه بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر است، میزان مصرف بنزین از رقم روزانه ۱۴۴ میلیون لیتر گذشته است.

اگرچه متولیان تلاش می کنند که ماجرای بحران‌های زیرساختی را به تغییرات اقلیمی، مصرف بالای مردم یا حوادث تقلیل دهند اما کارشناســان معتقد هستند که بخش بزرگی از بحران های زیرساختی به دلیل سوءمدیریت رخ داده است.

عذر بدتر از گناه

روزنامه هم‌میهن به تغییر محل کنفرانس خبری وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان از تالار آینه به سالن مذاکرات پرداخته است.  

امیر جدیدی، دبیر گروه عکس این روزنامه نوشته است: ظهر دیروز وزیر خارجه عربستان به ایران آمد. در اخبار آمده بود که صدوپنجاه عکاس و خبرنگار این دیدار را پوشش داده‌اند. اهمیت این دیدار بر کسی پوشیده نیست.

اما یکی دو ساعت از ورود پرسروصدای فیصل بن فرحان نگذشته بود که یک خبرنگار در سلفی ویدیویی خبر از تغییر مکان کنفرانس خبری وزرای خارجه از تالار آینه به سالن مذاکرات داد. تا زمان نوشتن این یادداشت دلایل مختلفی برای جابجایی این جلسه در خبرگزاری‌ها بیان شده است؛ دلایلی که سخنگوی وزارت خارجه آن‌ها را بی‌اساس خواند و علت تغییر را مشکل فنی و عدم امکان اجرا در محل تعیین‌شده دانست. از آنجایی که ظاهراً نمی‌شود از علت اصلی این تغییر اطلاع دقیق پیدا کرد، حرف سخنگو را حجت می‌گیریم.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا باید در چنین روز حساسی در این جلسه‌ای که ۱۵۰ خبرنگار آن را پوشش خبری می‌دهند که اگر «بر سر خاشاک یکی پشه بجنبد جنبیدن آن پشه عیان در نظر (آن‌هاست)» باید مشکل فنی پیش بیاید. اینکه وزارت خارجه بعد از این همه نشست برگزار کردن، در چنین روزی باید به مشکل فنی بربخورد نه‌تنها دلیل خوبی نیست که عذر بدتر از گناه است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago