Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ سرمایه ۱۲.۵ هزار سرمایه‌گذار ایرانی در بازار ارز دیجیتال آمریکا راکد شد/ آغاز مذاکرات مسکو و کی‌یف برای آتش‌بس و شروط روسیه برای عضویت اوکراین در ناتو/ کیسه‌دوزی جدید خودروباز‌ها با فروش قسطی/ استراتژی مبهم اقتصاد ایران/ پرونده برجام روی میز شورای امنیت

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد نوشت: سرمایه ۱۲.۵ هزار سرمایه‌گذار ایرانی در بازار ارز دیجیتال آمریکا راکد شد

ایرانیها از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در حدود ۸ میلیارد دلار معامله ارز دیجیتال داشته اند در شماره اخیر اکونومیست (۲۲) نوامبر آمده است که ایرانیها در یک سال اخیر یک میلیارد دلار ارز دیجیتال مبادله کرده اند

اکونومیست در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ اول آذر ۱۴۰۲) از قطعی شدن جرایم مالک صرافی بایننس (Binance) به حبس بلندمدت خبر داد صرافی بایننس باید ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و مالک باید ۵۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کنند این بزرگترین جریمه مالی است که خزانه آمریکا از فردی وصول خواهد کرد. از جمله جرایم این شرکت پنهان سازی هویت افراد مختلف از جمله ایرانیان بوده است ۱۲ هزار و ۵۰۰ ایرانی در این صرافی ارز دیجیتال خرید و فروش میکردند که فعلا دارایی آنها نیز راکد خواهد ماند تا در مورد این شرکت بررسی بیشتری صورت بگیرد. مالک این صرافی سومین صراف ارز دیجیتال است که به زندان و جرایم سنگین محکوم شده است در نوامبر سال گذشته یعنی دقیقا یک سال قبل نیز رویترز از معاملات گسترده ایرانی ها در ارز دیجیتال خبر داد. بر اساس گزارش رویترز ایرانیها از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در حدود ۸ میلیارد دلار معامله ارز دیجیتال داشته اند.

در شماره اخیر اکونومیست (۲۲) نوامبر آمده است که ایرانیها در یک سال اخیر یک میلیارد دلار ارز دیجیتال مبادله کرده اند. این ارقام برای اقتصاد ایران بزرگ هستند و اثرات کلان بر اقتصاد ایران و اقتصاد خانوارها داشته است مطلبی که به دنبال می آید از اکونومیست است که سالها به شمسی آمده است. پول مجازی میتواند ثروت عظیمی را برای صاحبانش به وجود بیاورد ولی به احتمال بیشتر آنان را راهی زندان میکند. در روز سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ مالک بایننس از بزرگترین شبکه های صرافی ارز دیجیتال چانگ پنگ ژایو جرمهایش مربوط به پولشویی را پذیرفت و استعفا داد او سومین مالک شرکتهای صرافی ارز دیجیتال است که به عنوان مجرم دستگیر میشود. در اردیبهشت ۱۴۰۱ آرتور هایس موسس بیت مکس به جرم پولشویی به حبس خانگی محکوم شد ساموئل بنکمن فرید مالک و موسس اف تی اکس در آبان ۱۴۰۱ دستگیر شد و احتمالا به حبس ابد محکوم شود.

آقای ژایو به پرداخت ۵۰ میلیون دلار جریمه و ۱۸ ماه حبس محکوم شد که در حال حاضر با قرار وثیقه ۱۷۵ میلیون دلاری آزاد شده است. شرکت بایننس همچنین متهم به نقض قوانین پولشویی و قانونهای تحریم آمریکا مشخصا مقابله با دشمنان امریکا از طریق تحریم ها قانون قدرت های اقتصادی اضطراری بین المللی International Emergency Economic Powers Act است این شرکت همچنین محکوم به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه شده بیشترین جریمه ای است که به خزانه داری آمریکا پرداخت خواهد شد جنت یلن، وزیر خزانه داری امریکا احکام صادر شده را تاریخی خواند وی شاگرد استیگلیتز و همسر جورج اکرلوف برنده جایزه نوبل اقتصاد است.

قوانین امریکا تبادل مالی را برای برخی شخصیت های حقیقی و حقوقی محدود کرده است. این به معنی است که شرکت ها باید اطلاعات دقیقی از مشتریان خود داشته باشند. بایننس برای اولین بار مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب را تسهیل کرد و فقط برای افتتاح حساب یک ایمیل نیاز بود در نتیجه در سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بایننس به حجم زیادی از نقدینگی دست پیدا کرد و موفق شد سهم زیادی از بازار تجارت ارز را به دست آورد.

بسیاری از حسابهایی که به عنوان شهروندان آمریکایی درست شده بود و با آن تبادل بیت کوین میکردند در ایران ساخته شده بود.

اما همه اشتباهات بایننس سهوی نبوده و در برخی موارد عمدا خلاف قانون عمل کرده است. شواهد بسیاری نشان می دهد بایننس قوانین مالی را رعایت نکرده یا فکر میکرده که این قوانین شامل ارز دیجیتال نمی شود.

آقای ژایو و سایر مدیرانش مدعی شده بودند که حساب کاربران ایرانی و کره شمالی را بلوکه کرده اند اما این ادعا صحت نداشت و هیچ اقدام به خصوصی در راستای قطع دسترسی این کاربران نکرده اند. در کیفرخواست مطرح شده است که فقط در سال ۱۳۹۸ شرکت بایننس ۱۲ هزار و ۵۰۰ کاربر فعال از ایران داشته است.

در بستر مالی بایننس در کمتر از یک سال ایرانیان یک میلیارد دلار خرید و فروش ارز دیجیتال کرده بودند. مریک گارلند دادستان کل ایالات متحده آمریکا اظهار داشت بایننس به این دلیل که قوانین را دور میزد پرکاربردترین بازار ارز دیجیتال جهانی شد در سال ۱۴۰۱ این شرکت سعی کرد قوانین خود را عوض کند و حتی همه کاربران را مجبور کرد که مدارک رسمی خود را بارگذاری کنند این شرکت با توجه به قوانین وضع شده در خصوص ارز دیجیتال درخواست مجوز کرد که بتواند کاملا قانونی به فعالیت خود ادامه بدهد.

روزنامه کیهان به گزارشی درباره آغاز مذاکرات مسکو و کی‌یف برای آتش‌بس و شروط روسیه برای عضویت اوکراین در ناتو پرداخت و نوشت:

سیمور هرش روزنامه نگار برجسته آمریکایی از آغاز مذاکرات مسکو و کیف در سطح رؤسای ستاد ارتش دو کشور و شروط روسیه برای پیوستن اوکراین به ناتو خبر داد. این روزها همه اخبار و گزارشها درباره جنگ اوکراین به موضوع مذاکره ختم میشود. طی هفتههای اخیر اخبار و گزارشهای زیادی منتشر شده است که اروپا و آمریکا به دنبال جایگزینی فردی به جای زلنسکی هستند تا شهامت پیشبرد مذاکرات صلح با روسیه را داشته باشد گفته میشود شکست سنگین کی یف در ضد حمله تابستان اخیر ناامیدی غربیها از پیروزی اوکراین فشار افکار عمومی و همچنین شروع جنگ غزه دلیل اصرار غربی ها به پایان جنگ بوده است در جدیدترین گزارشها درباره پشت پرده مذاکرات روسیه و اوکراین «سیمور هرش روزنامه نگار تحقیقی برجسته آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر» نیز مدعی شد که فرماندهان ارشد اوکراینی و روس در حال گفت وگو در مورد حل وفصل اختلافات دو کشور بوده و آمریکا از این موضوع بسیار ناخرسند است به گزارش ایرنا هرش در تارنمای شخصی خود با اشاره به شتاب گرفتن روند مذاکرات ،فوق نوشت که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و دستیاران سیاست خارجی وی در این فرآیند دخالت داده نشده اند.

وی به نقل از یک تاجر آمریکایی که سالها با مسائل نظامی و دیپلماتیک اوکراین سروکار داشته است نوشت در اروپا همگی در این مورد مذاکرات صلح کی یف و مسکو) صحبت میکنند با این حال از زمان برقراری آتش بس تا دستیابی به مصالحه مسائل فراوانی باید حل و فصل شوند. به نوشته هرش نیروی محرکه این مذاکرات نه مسکو و واشنگتن بلکه والری «زالوژنی فرمانده نیروهای مسلح اوکراین و والری گراسیموف» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه هستند.

به ادعای «هرش در توافق احتمالی شبه جزیره کریمه در دست روسیه باقی مانده و در مناطقی از اوکراین که به دست روسیه تصرف شده اند انتخابات برگزار میشود روسیه نیز با پیوستن اوکراین به ناتو موافقت خواهد کرد مشروط به آنکه ناتو تعهد دهد که تسلیحات آفندی و نیروهای خود را در خاک اوکراین مستقر نکند. به نوشته ،هرش اوکراین و روسیه به این نتیجه رسیده اند که تداوم جنگ جاری غیر منطقی است و مرزهای دو کشور بر اساس محل استقرار نیروها در پایان مذاکرات صلح تعیین خواهد شد هرش به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی نوشت که کاخ سفید به شدت با توافق مذکور مخالف است هرچند که این امر رخ خواهد داد و پوتین نیز با آن مخالفتی نکرده است.

رکورد جدید بودجه نظامی اتحادیه اروپا اما زیر سایه جنگ اوکراین و همچنین تشدید تنشهای امنیتی در اروپا هزینه های نظامی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ نیز منتشر شد که افزایش چند درصدی را نسبت به سال قبل تر نشان میدهد بر اساس آماری که توسط آژانس دفاعی اروپا منتشر شد هزینه های نظامی در اتحادیه اروپا با افزایش ۶ درصدی به میزان ۲۴۰ میلیارد یورو ۲۶۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید به گزارش ایسنا، حدود ۲۰ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بودجه دفاعی خود را در سال گذشته میلادی افزایش دادند که در این میان ۶ کشور بیش از ۱۰ درصد روند افزایشی در این بودجه داشته اند.

بنابر آنچه راشاتودی گزارش میدهد بودجه نظامی سوئد که ماه ژوئیه (خرداد) گذشته به ناتو پیوست با افزایش ۳۰ درصدی همراه بوده است. همچنین لوکزامبورگ با ۲۸ درصد لیتوانی با ۲۷.۶ درصد و اسپانیا با افزایش ۱۹ درصد همراه بودهاند بر اساس این گزارش در مجموع ۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی صرف امور نظامی شده است.

حدود ۲۲ عضو اتحادیه اروپا نیز عضو ناتو هستند با این حال تنها پنج کشور یعنی استونی ،یونان لتونی لیتوانی و لهستان الزامات اتحادیه را برآورده کردند که ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف ارتش خود کنند مجارستان رومانی اسلواکی و فنلاند با عبور از آستانه ۲ درصد امسال به این پنج کشور پیوستند.

همچنین رکورد ۵۸ میلیارد یورو ۶۸.۱ میلیارد دلار به سرمایه گذاری های دفاعی و خرید تسلیحات در سراسر بلوک اتحادیه اروپا اختصاص یافت که ۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست آژانس دفاعی اروپا را نیز بر عهده دارد از این گزارش استقبال کرد اما هشدار داد که اتحادیه اروپا همچنان در هزینه ها از دیگر بازیگران جهانی عقب است. افزایش نیروهای نظامی روسیه خبر دیگر این که ولادیمیر پوتین حدود ۲۱ ماه پس از آغاز جنگ علیه اوکراین دستور افزایش مجدد تعداد سربازان ارتش خود را صادر کرده است. به گزارش دویچه وله بنا به اعلام کاخ کرملین ارتش دوباره با ۳۰۰ هزار سرباز جدید تقویت خواهد شد.

بر اساس فرمانی که کاخ کرملین روز جمعه اول دسامبر ۱۱) آذر) منتشر کرد در آینده قرار است به دلیل آنچه روسیه آن را «تهدیدات فزاینده و گسترش «ناتو میخواند تعداد نیروهای مسلح در ارتش روسیه با افزایش ۳۰۰ هزار نفری به حدود ۱.۳۲ میلیون نفر برسد.

روزنامه جوان به گزارشی با عنوان کیسه‌دوزی جدید خودروباز‌ها با فروش قسطی پرداخت و نوشت:

فروش قسطی خودرو موضوعی بود که هفته گذشته وزارت صمت رسانه ای کرد. در شرایطی که خودروبازان نامی که وزیر صمت بر خودروسازها گذاشت تا سال ۱۴۰۴ خودرو پیش فروش کرده اند از وزارت صمت خبر میرسد فروش قسطی خودرو در ماه های آتی کلید می خورد با توجه به اینکه خودروسازان با تأخیر چندماهه به تعهداتشان عمل و اخیراً نیز در دقیقه ۹۰ به دلایل مختلف مشتری را مجبور به تغییر خودروی انتخابی میکنند چگونه میشود انتظار داشت در فروش قسطی حق خریداران تضییع نشود. به نظر میرسد در اوضاع کسادی بازار و انصراف برخی ثبت نام کنندگان از دریافت خودرو فروش اقساطی ترفند جدیدی برای جذب نقدینگی است.

فروش اقساطی خودرو در اوایل دهه ۹۰ زمانی که تولید بیش از تقاضای بازار بود به شدت رونق داشت و موعد تحویل خودروها نیز ۱۰ تا ۲۰ روز کاری بود در آن زمان سالی دو تا سه بار به ویژه در ایام دهه فجر فروش قسطی انجام میگرفت زیرا تعهدات خودروسازان به روز بود و از سامانه یکپارچه و قرعه کشی خبری نبود اما اکنون که چند سالی است عرضه کاهش یافته و متقاضیان خودرو باید بیش از یک سال در صف انتظار تحویل قرار گیرند ترفند فروش اقساطی بیشتر به طنز و شوخی شبیه است تا واقعیت.

با جدی شدن محدودیتهای اعمالی غرب در اواسط دهه ۹۰ و خروج شرکای خارجی خودروسازان از ،ایران تولید خودرو با چالشهایی روبه رو شد علاوه بر افزایش قیمت تمام شده خودرو قیمت نهایی نیز بالا رفته و تولید نیز افت چشمگیری داشت. از سالهای ۹۳ تا ۹۹ قیمتها کمتر از ۱۰۰ میلیون بود اما از سال ۹۹ به بعد همزمان با افزایش نرخ دلار قیمتها به شدت بالا رفت تا اینکه در سال ۱۴۰۲ با همکاری شورای رقابت قیمت کارخانه ای خودروها به قیمت بازار نزدیک شد.

خودروسازان در دو سال گذشته با پیش فروش محصولاتی که هنوز در خط تولید قرار نگرفته اند توانسته اند نقدینگی خوبی جذب و زیان میلیاردیشان را با پول مردم اندکی جبران کنند به طوری که در حال حاضر خودروها با چند ماه تأخیر به مشتریان تحویل داده میشود و در برخی مواقع نیز در دقیقه ۹۰ به مشتریان اعلام میشود که باید خودروی دیگری را جایگزین کنند در غیر این صورت پولشان عودت داده میشود به عنوان مثال اخیراً ایران خودرو برخی مشتریان را مجبور میکند با پرداخت هزینه ای بالاتر خودروهای ارتقا یافته را خریداری کنند و در غیر این صورت پول آنها را برمیگرداند به طوری که در حال حاضر مشتریان پژو ۲۰۷ دستی امکان تحویل خودروهای خود را ندارند و ایران خودرو میگوید باید پژو ۲۰۷ جدید را خریداری کنید که در این شرایط خریدار باید ۱۵۰ میلیون تومان پول بیشتری را به شرکت واریز کند علاوه بر این تبدیل اجباری تا را دستی ساده به تارا ۷۱ پلاس هم باعث نارضایتی مردم شده و تاکنون هیچ مرجعی از جمله سازمان حمایت پاسخی به این موضوع نداده است.

این گونه اقدامات ایران خودرو در الزام مشتریان به تغییر خودرو در حالی انجام میشود که باید بر اساس قانون متعهد به قرارداد خود با مشتری باشند و بهانه ای برای عدم تحویل خودرو نداشته باشند اما متأسفانه بهانه استانداردهای هشتاد و پنج گانه باعث شده است مشتری را در شرایطی قرار دهند که یا باید خودروی جدید را بخرد یا خودرویی به او تعلق نمیگیرد. از این دست ترفندها و تضییع حقوق مشتریان در این سالها به وفور اتفاق افتاده و بارها موضوع به دستگاه قضا کشیده شده است اما همچنان این روند ادامه دارد.

با نزدیک شدن قیمت کارخانه ای خودروها به قیمت بازار برخی ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه انصراف داده اند. تعدادی از انصراف دهندگان دلالان بازار بوده اند که احتمالاً انتظار یک ساله برای تحویل خودرو و فروش آن در بازار آزاد برایشان مقرون به صرفه نبود اما تعدادی دیگر متقاضیان واقعی خودرو بودند که تحمل انتظار یک ساله یا بیشتر را برای خودروی درخواستی شان ندارند و ترجیح میدهند با ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بالاتر خودروی مورد نیازشان را از بازار تهیه کنند.

فروش قسطی» ترفندی برای جذب نقدینگی در شرایطی که وزیر صمت مدام از تولید و واردات خودروهای برقی سخن میگوید و وعده میدهد خودروهای برقی در پنج سال آینده جایگزین خودروهای بنزینی میشود دیگر خرید خودروهای بنزینی با قیمتهای نجومی و هزینه های گران نگهداری از آنها مقرون به صرفه نیست. حال در چنین وضعیتی خودروسازان داخلی که پنج دهه است با تولید خودروهای بی کیفیت و گران بنزینی مشتریان خود را حفظ کرده اند به دنبال پیش فروشهای بیشتر و حتی فروش اقساطی خودرو هستند تا حداقل تا هفت تا ۱۰ سال آینده تولید و فروش خودروهای بنزینی خود را بیمه کنند و طبیعی است برای حفظ بازار هر بار ترفند جدیدی به کار گیرند.

اواخر هفته گذشته عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام کرد پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان میدهد با خارج شدن خودرو از کالای سرمایه ای در غالب خودروها با ریزش تقاضا مواجه بوده ایم به گونه ای که در برخی خودروسازان کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه کرده اند و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵۰ درصد بوده است بنابراین از این پس شاهد شکل گیری عرضه بر مبنای فروش اقساطی خودروها نیز خواهیم بود. وزارت صمت به عنوان متولی این صنعت نه تنها خود را موظف به احقاق حقوق خریداران خودرو نمیداند بلکه در وضعیت فعلی که خودروسازان در تحویل خودروها تأخیر دارند نیز به دنبال ترفندها و شگردهای جدید جذب مشتری ،است بدون توجه به اینکه سازوکار این فروش اقساطی باید چگونه باشد و آیا خودروسازان اجازه فروش اقساطی را دارند یا خیر؟

فعالان بازار این روش را ترفندی برای تأمین نقدینگی در ماه های پایانی سال میدانند و معتقدند خودروسازان تا سال ۱۴۰۴، خودرو پیش فروش کرده اند و تا زمانی که این خودروها تحویل داده نشود نباید مجوز فروش برایشان صادر شود اما وزارت صمت بدون توجه به این نکات از شگرد جدید برای جذب نقدینگی رونمایی میکند مگر چقدر خودرو روی دست خودروسازان مانده که وزارت صمت میخواهد مجوز فروش اقساطی را صادر کند؟ برخی دیگر از فعالان بازار نیز کسادی بازار را دلیل فروش اقساطی عنوان میکنند و میگویند در هماهنگی ای که میان خودروسازان وزارت صمت و شورای رقابت صورت گرفته است امسال در دو مرحله قیمت خودروهای داخلی گران شد و قیمت های کارخانهای خودروها به بازار آزاد نزدیک شده است از این رو با گرفتن پیام بیرونقی از بازار آزاد تولید کنندگان خودرو میخواهند با فروش اقساطی مشتریان خود را حفظ کنند. احتمالاً فروش قسطی در ایام دهه فجر رونمایی و به این ترتیب هزینه های پایان سال خودروسازان به راحتی تأمین شود.

جمع بندی به نظر میرسد با ورود نسل جدید خودروها به بازار استقبال مردم از خودروهای بنزینی داخلی روز به روز کاهش یابد. بدیهی است برای حفظ بازار فعالان صنعت خودرو نیاز دارند خطوط تولید و حتی محصولات خود را به روز ،کنند در غیر این صورت مانند سایر صنایع به تعطیلی کشیده میشوند به ویژه آنکه این صنعت ورشکسته صدها میلیارد زیان انباشته دارد. دیگر روشهای نخ نمای قدیمی مانند فروش اقساطی نیز نمیتواند راهگشا باشد.

سرمقاله روزنامه تجارت به موضوع استراتژی مبهم اقتصاد ایران پرداخته است.

یکی از مفاهیمی که از اقتصاد و کارآفرینی به متون سیاست خارجی و روابط بین الملل وارد شده است، Hedding است. به جز چند کشور اکثریت کشورهای جهان با فکر مشورت محاسبه، برنامه ریزی و آینده نگری این مفهوم را به کار گرفته اند.

از امارات تا چین از مکزیک تا هند از قطر تا برزیل، از عمان تا اندونزی عموما مفهوم Hedging را کانون حکمرانی قرار داده اند. به عبارت دیگر در این جهان چند قطبی اقتصاد و سیاست، همه در حال افزایش آلترناتیوها گسترش فرصتها، ایجاد کثرت در منابع واردات و صادرات و سرمایه گذاری تنوع منابع تامین اسلحه کاهش ریسک و مخاطرات تنوع استراتژیهای تامین منافع و امنیت ملی و وسیع تر کردن دوایر تحرک و اثر گذاری در روابط خارجی هستند. عربستان هم زمان با آمریکا، روسیه و چین روابط تو در تو ایجاد کرده است.

مکزیک هم با آمریکا روابط استراتژیک برقرار کرده و هم با چین ویتنام هم به صورت گسترده با چین مراوده دارد و هم با آمریکا و اتحادیه اروپا هند، هم افزایش حضور سیاسی و اقتصادی در آسیا را دنبال میکند و هم در غرب اروپا و آمریکای شمالی اندونزی با فکر و برنامه ریزی و اندیشه دراز مدت توازنی میان روابط غرب و شرق خود بنا کرده است. اگر مقیاس کوچک و بزرگ را در نظر نگیریم و به کیفیت و عمق توجه کنیم موفق ترین کشور غیر غربی جهان در Hedging امارات متحده عربی است. نه دیپلماسی انرژی با مسکو را فراموش کرده و نه خرید سهام قابل توجه از صنعت باطری سازی چین را نه ابتیاع یک کارخانه تولید تسلیحاتی برزیلی را نه سرمایه گذاری مالی در غرب اروپا راونه Silicon Valley را مانند آنها که وقتی در بورس سرمایه گذاری میکنند به صورت Portfolio investment عمل میکنند معلوم نیست سیاست خارجی ایران در عرصه های اقتصادی و سیاسی Hedging دارد یا خیر؟ کدام کالا، فرآورده و یا خدمات ایران در اقتصاد منطقه ای یا بین المللی خاص و ممتاز است و مصرف کنندگان خارجی به آنها وابسته اند؟

زعفران اسپانیا، پتروشیمی عربستان خاویار روسیه، نفت عراق پسته آمریکا، فرش هند و گاز قطر به وفور یافت می شوند و سهم ایران از بازار جهانی را کاهش داده اند در جهان امروز شرکت ها و کشورها تلاش میکنند دیگران را در مزیتی که در اختیار دارند به خود وابسته کنند کارگر ارزان در ویتنام پیچیده ترین تشکیلات تولید تراشه در تایوان سوبسید انرژی و اجاره در چین مالیات بسیار پایین شرکتها در تکزاس فضای کسب و کار مساعد در امارات نسبت به دیگر کشورهای عربی خلیج فارس، فرصت سرمایه گذاری های فراوان در ترکیه همکاری های فن آوری در کره جنوبی و ژاپن عموما همه در حال ایجاد آلترناتیو و بهره برداری از فرصتهای ممکن و افزایش Leverage و یا اهرم هستند. اقتصاد ایران تاکنون چنین استراتژی در از مدتی را با توجه به سرمایه ها و مزیتهای فراوان کشور ایجاد نکرده است.

اقتصاد ایران در کوران راهروهای تولید سرمایه گذاری و فن آوری جهان نیست چون به نظر می رسد تلقی از مدیریت اقتصادی، عمدتا تامین ارزاق عمومی است. جدول زیر معرف جهت گیری سرمایه گذاری ها در دهه ۲۰۲۰ است. سیاست خارجی ایران با توجه به تحولات سریع فن آوری و تولید ثروت منطقه ای و جهانی، نیازمند یک استراتژی Hedging است که تمامی شاخه های اقتصادی، نظامی، مالی سیاسی و فن آوری را دارا باشد.

روزنامه مردم سالاری از پرونده برجام روی میز شورای امنیت نوشت:

شورای امنیت سازمان ملل در اواخر آذرماه گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و اجرای برجام را بررسی میکند. به گزارش ایسنا، اکوادور که در ماه دسامبر ماه جاری میلادی ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد اعلام کرد که شورا در نشست روز ۱۸ دسامبر (۲۷) آذرماه گزارش دبیر کل سازمان ملل در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ مورخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران را تائید کرد بررسی خواهد کرد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورا همچنین security council report گزارشهایی را از ونسا فرایزر سفیر و نماینده مالت در سازمان ملل و تسهیل کننده اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین کمیسیون مشترک که برای نظارت بر اجرای برجام تشکیل شد و شامل طرفهای فعلی توافق است؛ چین فرانسه، آلمان ،روسیه انگلیس و ایران دریافت خواهد کرد.

علاوه براین انتظار میرود که رزماری دی کارلو معاون دبیر کل در امور سیاسی و صلح فرایزر و نماینده اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک به شورای امنیت اطلاعاتی ارائه دهند.

نشست شش ماه یکبار شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز ۱۸ دسامبر ۲۷) آذرماه جاری برگزار میشود.

سفیر و نماینده دائم اکوادور در سازمان ملل اعلام کرد شورای امنیت در ۱۸ دسامبر گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام در مورد برنامه هسته ای ای ایران را بررسی خواهد کرد. مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ هر شش ماه یکبار گزارش دبیر کل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می کند در نشست قبلی که در ۱۵ تیرماه ۶) جولای ژوئیه برگزار شد پانزدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بررسی شد.

آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل در پانزدهمین گزارش خود آورده بود برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام که توسط چین فرانسه آلمان ،روسیه، انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران در ۱۴ جولای ۲۰۱۵ منعقد شد و شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵ آن را تایید کرد نتیجه مذاکرات فشرده در طول چندین سال برای دستیابی به اهداف مشترک منع گسترش سلاح های هسته ای و امنیت منطقه ای بود به نحوی که منافع اقتصادی ملموسی را برای مردم ایران به ارمغان آورد. هشت سال از امضای این توافق گذشته است و من همچنان متقاعد هستم که توافق بهترین گزینه موجود برای تضمین ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.

در بندهای اولیه گزارش ۲۲ بندی دبیر کل سازمان ملل متحد آمده بود تداوم عدم پیشرفت در جهت بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ علیرغم تاکید مجدد همه شرکت کنندگان و آمریکا در دسامبر ۲۰۲۲ مبنی بر اینکه این تنها گزینه قابل اجرا است ناامید کننده است.

متاسفانه مذاکرات پیرامون بازگشت به برجام همچنان به بن بست رسیده است و این امر چشم انداز بازگشت به اجرای کامل برنامه را محدود میکند. با این وجود من خوشبین هستم که شرکت کنندگان در این طرح و آمریکا همچنان متعهد به راه حل دیپلماتیک هستند. صلح و امنیت پایدار برای همه کشورهای عضو تنها از طریق گفتگو و همکاری امکان پذیر است.

در این گزارش آمده بود بنابراین من از همه طرفهای مربوطه میخواهم که احساس فوریت بیشتری نشان دهند گفتگو و تعامل را تجدید کنند و برای رسیدن به توافق در مورد موضوعات باقی مانده در اولین فرصت تلاش کنند. من مجدداً از آمریکا درخواست میکنم که تحریمهای خود را همانطور که در برجام ذکر شده لغو یا رفع کند و معافیتها را در رابطه با تجارت نفت با جمهوری اسلامی ایران تمدید کند.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه ،چین ،آمریکا، انگلیس و فرانسه میشوند که دارای حق و تو در این شورا هستند و هم ،اکنون کشورهای اسلوونی کره جنوبی ،گویان سیرالئون، الجزائر ژاپن ،سوئیس ،مالت موزامبیک و اکوادور ۱۰ عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل میدهند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago