کیوسک امروز؛ سخنگوی صنعت برق؛ خاموشی برنامه ریزی شده نداریم/ ادعای جدید وزیر ارتباطات درباره رشد ۲۰ درصدی سرعت اینترنت ثابت/ نبرد قیمتی به سود مونتاژکاران/ بهترین رشته ها فقط برای پولدارها/ بی کفایتی حکومت در فراهم کردن سرویس های بهداشتی مناسب در اماکن تفریحی

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه میخوانید.

سخنگوی صنعت برق؛ خاموشی برنامه ریزی شده نداریم

روزنامه جمهوری اسلامی به ادعای سخنگوی صنعت برق درخصوص عدم قطعی برق پرداخته است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه روز شنبه تقاضای مصرف برق تا ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات پیش رفته که همین مسأله فشار زیادی را روی شبکه و تأسیسات برق ایجاد کرده است گفت: اکنون شرایط تامین برق پایدار است اما افزایش مصرف احتمال وقوع حوادث را زیاد میکند که با کاهش مصرف توسط مشترکان حوادث روی شبکه کاهش می یابد. وی با تأکید بر اینکه تمام کارکنان و تجهیزات صنعت برق در آمادگی کامل هستند، تصریح کرد؛ نیازمند همراهی همه مشترکان برای گذر از این شرایط هستیم.

سخنگوی صنعت برق در حالی ازهمه مشترکان میخواهد که با رعایت بیشتر موارد، مدیریت مصرف صنعت برق را یاری کنند که هر ساله در سراسر کشور، مردم طی بازه های زمانی قابل توجهی با قطعی برق مواجه میشوند که زندگی را برایشان دشوار میکند. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه هیچ برنامه ای برای انتشار جداول خاموشی وجود ندارد مدعی شد: مشترکان با رعایت بیشتر نه تنها میتوانند پاداش صرفه جویی بگیرند بلکه پایداری شبکه برق را هم تضمین خواهند کرد.

هرسال در فصل گرما مسئولین از عدم قعطی برق سخن میگویند اما متاسفانه با شروع فصل گرما شاهد قعطی های سراسری هستیم  که حاصل بی کفیایتی مسئولین امر و صادرات برق به کشورهای همجوار است.

ادعای جدید وزیر ارتباطات درباره رشد ۲۰ درصدی سرعت اینترنت ثابت

روزنامه شرق نوشته است؛ در حالی که سرعت و کیفیت اینترنت همچنان چالشی جدی برای همه کاربران فضای مجازی است و فیلترینگ گسترده همچنان بر دوام خود ادامه داده است، وزیر ارتباطات در پاسخ به گلایه برخی کاربران درباره سرعت اینترنت گفته است: اینترنت ثابت در مقایسه با قبل ۲۰ درصد سریع تر شده است. هم زمان با اعتراضات سال گذشته محدود سازی اینترنت به طور جدی پیگیری شد که بخشی از آن برآمده از طرح صیانتی بود که با انتقادهای گسترده افکار عمومی همراه بود؛ تا جایی که مجلس تصمیم گرفت از خود سلب مسئولیت کند و با به رسمیت شناختن اختیار قانون گذاری برای شورای عالی فضای مجازی سرنوشت اینترنت را به دستان مدافعان محدودسازی بسپارد و از آن روز تاکنون هر چه رخ داده جز کاهش کیفیت و سرعت اینترنت حاصلی در بر نداشته است؛ هر چند وزیر ارتباطات هم هرازگاهی در این راستا از افزایش سرعت اینترنت سخن میگوید و مدعی است شرایط ایران در این زمینه بسیار مطلوب است. دیروز هم به گزارش مهر، عیسی زارع پور در برنامه پاسخگویی بی واسطه اعضای هیئت دولت به مطالبات مردمی درباره مشکل یکی از کاربران درباره فیلترینگ و ضعیف شدن اینترنت تصریح کرد: موضوع فیلترینگ فقط مربوط به وزارت ارتباطات نیست؛ در آینده به سمت دیجیتال شدن  پیش میرویم و لازم است پلتفرم های داخلی در کشور حضور داشته باشند.

او همچنین مدعی شد: وظیفه ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که جایگزین پلتفرم های خارجی را پیدا کنیم از سوی دیگر همچنان نزدیک ۴۰ میلیون نفر از پلتفرم های داخلی استفاده میکنند و این به آن معناست که استقبال همچنان وجود دارد. وزیر ارتباطات ادامه در ادامه مدعی شد: “با مقایسه سرعت اینترنت ثابت نسبت به گذشته میتوان گفت که ۲۰ درصد سرعت افزایش یافته است و هیچ سایت علمی در ایران فیلتر نشده است.” با توجه به این سخنان، فیلترینگ شبکه های اجتماعی همچنان در بخش هایی ادامه خواهد داشت. بماند که پیش از این هم وزیر ارتباطات از سرعت اینترنت دفاع کرده بود. برای نمونه از اولین اظهار نظرهای عیسی زارع پور در سال جدید که بسیار خبرساز شد، این بود که با استناد به داده های سایت اسپید تست اظهار کرده بود سرعت اینترنت ایران از سال گذشته تا امروز نزدیک به ۲۰ پله صعود کرده و به رتبه ۶۱ رسیده است و همچنین در ماه های اخیر روند سرعت اینترنت افزایشی بوده است؛ ادعاهایی که خلاف تجربه کاربران و گزارش اسپید تست است. این در حالی بود که بنا بر آخرین آمارهایی که از سوی اسپید تست منتشر شده بود، در ماه فوریه رتبه اینترنت ثابت و موبایل ایران در فهرست اسپید تست به ترتیب کاهش یک و پنج پلهای داشته است. در جدیدترین گزارش آن برای ماه فوریه ۲۰۲۳سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران کاهش یافته که باعث افت رتبه کشورمان در فهرست این مرجع هم شده است. از طرفی در یک سال گذشته نزدیک به ۵۷ هزار شکایت در حوزه اینترنت به ثبت رسیده و آمار سامانه بر خط پاسخگویی به شکایات فناوری اطلاعات و ارتباطات گواه این موضوع است. از طرفی وضعیت اینترنت در هفته های ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز مطلوب نبوده است؛ چراکه در این بازه زمانی کوتاه دو هفته ای و بنا بر داده های داشبورد عمومی سازمان تنظیم مقررات هزارو ۷۵۱ شکایت در حوزه اینترنت به ثبت رسیده است.

این اظهارات درحالی مطرح میشود که این روزها نه فقط اینترنت موبایل کاربران در زمان استفاده شرایط مساعدی ندارد، بلکه اینترنت خانگی هم با کیفیت پایین اما قیمت بالا نتوانسته رضایت کاربران را حفظ کند. در این بین فیلترینگ هم مانند گذشته در حال پیگیری است و حتی حضور پررنگ مسئولان عالی رتبه مانند شخص رئیس جمهوری و دیگران در شبکه های اجتماعی فضای مجازی خارجی، عاملی برای رفع فیلتر نشده و حتی سرعت پیوستن برخی مسئولان به تردز از بسیاری از کاربران قدیمی اینستاگرام بسیار بیشتر بود؛ اما همزمان این شبکه اجتماعی به سرعت فیلتر شد.

نبرد قیمتی به سود مونتاژکاران

«تجارت» از تمکین شورای رقابت به خواسته شرکتهای مونتاژ کار خودرویی گزارش می دهد؛ جدال قیمتی مونتاژکاران با دولت و شورای رقابت بر سر قیمت خودروها همچنان ادامه داشت و نیز در حالی که خودروسازان مونتاژی از اجرایی کردن قیمتهای قبلی شورای رقابت با قاطعیت سر باز می زدند در نهایت شورای رقابت تسلیم درخواست مونتاژکاران شد و قیمت های جدید این خودروها را بروزرسانی کرد. به گزارش تجارت، شورای رقابت در جلسه روز شنبه ۱۶ اردیبهشت قیمت خودروهای مونتاژی را برای اولین بار مصوب کرد. نکته قابل توجه در تعیین قیمتهای مصوب ۱۷ خودروی مونتاژی این بود که این قیمتها بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان پایین تر از قیمتهای فعلی کارخانه ای خودروها تعیین شد. بر این اساس قیمتهای مصوب بلافاصله با واکنش مونتاژکاران مواجه شد و پیرو آن نیز عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیر کل خودرویی وزارت صمت طی نیز طی نامه ای خواستار بازنگری در قیمت خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت شد.

نرخ ارز محاسباتی؛ چالش اصلی جدال خودروسازان و شورای رقابت

مونتاژکاران عقیده داشتند که قیمت گذای تکلیفی خودرو بر اساس دلار ۲۸ هزار تومانی محاسبه شده و آنها عنوان می کردند که اجرای این قیمتها به زیان آنها تمام می شود. در واقع نرخ ارزی که خودروسازان برای وارد کردن قطعات از شرکتهای خارجی دریافت میکنند محل اصلی اختلاف است و آنها میگویند که شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی را بر اساس دلار ۲۸ هزار تومانی محاسبه کرده در حالی که واردات قطعات با این نرخ انجام نمی شود و دولت چنین منابع ارزی را در اختیار آنها قرار نمی دهد. خودرو سازان طبق گفته دبیر انجمن خودروسازان قطعات خود را با دلار ۴۵ هزار تومانی وارد می کنند در نتیجه تولید آنها با این نرخ انجام میشود و به همین دلیل نرخ گذاری شورای رقابت از دید آنها اکیدا فاقد اعتبار است.

انتشار جدول جدید قیمت خودرهای مونتاژی نشان میدهد که شورای رقابت از قیمتهای قبلی خود عقب نشینی کرده و سقف بالاتری را پیشنهاد کرده است.

در هر صورت باید دید که ایا مونتاژ کاران به قیمتهای جدید شورای رقابت تمکین خواهند کرد یا اینکه باز هم قیمت گذاری جدید شورا را رد میکنند و میزان افزایش را ناکافی میدانند.

بهترین رشته ها فقط برای پولدارها

روزنامه خراسان نوشته است؛ آمار قبول شدگان در بهترین رشته ها با رتبه های زیر ۳ هزار کنکور که حدود ۸۰ درصد را به دهک های برخوردار و پولدار اختصاص داده، بیش از کنجکاوی، غصه برانگیز و بغض آور است. آیا فقط پولدارها با استعداد هستند؟

در اصل ۳۰ قانون اساسی می خوانیم: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» به تعبیر آقای سعید جلیلی نامزد جبهه انقلاب در ادوار مختلف انتخابات آنچه اینجا خواندیم متن صریح اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که بر مسئله آموزش رایگان، مطلوب و عادلانه تأکید دارد؛ اما گویا در این اواخر این موارد گم گشته و به تاریخ معاصر پیوسته است تا دوباره پرسش کلیشه ای علم بهتر است یا ثروت، در ظلمات ذهن تکرار شود. نمای دوم چهار دهه بعد از تصویب قانون اساسی، آن قدر در حوزه «عدالت آموزشی» بد عمل شده که خودمان از آماری که نتایج عملکرد خودمان است تعجب و بابتش اظهار تاسف می کنیم. منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در آغاز این هفته در یک برنامه تلویزیونی از آماری سخن گفت که نتایج آن برای نظام آموزش و پرورش کشور و بخشهای سیاست گذار فرهنگی و آموزشی در تمامی این سالها جز شرمندگی نیست. او اعلام کرد که سهم پولدارها و ثروتمندان از قبولی در کنکور و در رشته ها و دانشگاه های خوب، در رتبه های زیر ۳ هزار، حدود ۸۰ درصد و سهم دهک اولی ها (ضعیف ترین اقشار ) فقط ۲ دهم درصد است.

با این وصف، فقط یک پرسش را می توان مطرح کرد که آیا فقط پولدارها مستعد قبول شدن در رشته های خوب همچون پزشکی و مهندسی هستند؟ آیا دانش آموزانی که در دهک های پایین اقتصادی قرار دارند، بی استعدادند؟ یا دلایل دیگری همچون ناکارآمدی و بی تدبیری نظام آموزشی باعث این فقدان عدالت آموزشی شده است؟

بی کفایتی حکومت در فراهم کردن سرویس های بهداشتی مناسب در اماکن تفریحی

روزنامه ابرار اقتصادی به بی کفایتی  وناتوانی دولت و حکومت در فراهم کردن سرویس های بهداشتی دراماکن تفریحی پرداخته و به نقل از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشته است: “من فکر میکنم قبل از این که برای مردم اجمالا کنسرت حجاب و محدودیت های اینجوری مطرح شود، فعلا سرویس بهداشتی اولویت اول مردم است. یعنی مردم می گویند آقا شما که نمیتوانید سرویس بهداشتی را درست کنید، بقیه حرفهایتان هم مثل این است.” عزت الله ضرغامی در گفت و گو با ایلنا، درباره این که با توجه به شروع فصل تابستان و تراکم سفرهای تابستانی این مسئله مطرح میشود که شاید مراکز گردشگری به دلایلی همچون حجاب با مسائلی مانند پلمب و بسته شدن روبه رو شوند و راهکار وزارت گردشگری در این خصوص چیست، گفت: اگر واقعیت را بخواهید در شرایط فعلی یکی از مهمترین مشکلاتی که در حوزه گردشگری وجود دارد را مناسب نبودن سرویس های بهداشتی بین راهی میدانم و این از همه چیز مهمتر است. چون در دولت این گزارش را داده ام؛ عرض میکنم هنگامی که مردم سوار ماشین میشوند و در جاده راه می افتند و می بینند سرویس های بهداشتی مناسب برای آنها نیست. سد افتتاح کردیم، پروژه های بزرگ افتتاح کردیم، کارخانه های بزرگ افتتاح شده است، مردم می گویند بسیار خب اجمالا همین سرویسهای بهداشتی را در مسیر درست کنید. ضرغامی گفت: امیدوارم بتوانیم طرحی را که داریم در کشور تعمیم دهیم و سرویس های جدید را هم ایجاد کنیم.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago