کیوسک امروز؛ سایه جنگ سوم بر آسمان قره‌باغ/ نشانه‌های رکود سنگین در اقتصاد ایران/معکوس شدن روند نزولی تورم در مرداد ماه/ نخستین تجربه عملی دلارزدایی در اربعین امسال/سوال از وزیر علوم به دلیل اخراج اساتید دانشگاه کلید خورد

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه جوان از سایه جنگ سوم بر آسمان قره‌باغ نوشته است.

به گزارش «جوان»، در حالی که در ماه‌های اخیر نشست های متعددی بین مقامات ارمنستان و آذربایجان برای حل اختلاف برگزار شد و منابع غربی از توافق قریب الوقوع بین دو کشور سخن می گفتند، به نظر میرسد که ابرهای تیره بر آسمان قفقاز دوباره سایه افکنده است و میرود تا سومین جنگ قره باغ بین باکو و ایروان را کلید بزند.

طی روزهای اخیر تصاویری در سراسر شبکه های اجتماعی آذربایجان دست به دست شده است که به نظر میرسد تحرکات نیروهای آذربایجانی در اطراف قره باغ کوهستانی و در امتداد مرز با ارمنستان افزایش یافته است. همزمان با تشدید اوضاع در قفقاز برخی رسانه ها روز شنبه مدعی انتقال یگانهای ارتش ارمنستان به نقاط مرزی با جمهوری آذربایجان شدند.

به گزارش وبگاه «آذرنیوز، ارمنستان به استقرار یگانهای توپخانه در مرز با جمهوری آذربایجان ادامه میدهد. خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان هم دیروز در گزارشی اعلام کرد نیروهای مسلح ارمنستان از مواضع خود در جهت منطقه دیولی به سمت مواضع ارتش آذربایجان واقع در منطقه سادارک در جمهوری خودمختار نخجوان با سلاح های سبک شلیک کردند و یگانهای ارتش آذربایجان اقدامات تلافی جویانه انجام دادند.

از طرفی وزارت دفاع ارمنستان از نشست وابسته های دفاعی خارجی و نمایندگان معتبر در ایروان با مقام های ارشد وزارت دفاع برای بررسی وضعیت کنونی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد به گزارش آرمن پرس وزارت دفاع ارمنستان روز شنبه اعلام کرد در نتیجه تجمع نیروهای مسلح آذربایجان در چند روز ،گذشته وضعیت همچنان متشنج است از این رو نیروهای مسلح ارمنستان اقدامات لازم را برای تثبیت آن و جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز ادامه میدهند. »

به گزارش الجزیره نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان هم روز پنج شنبه به تحرکات آذربایجان اشاره کرد و گفت که «وضعیت نظامی و سیاسی منطقه ما طی هفته گذشته به طور قابل توجهی تشدید شده است. »

وی گفت: «لفاظی‌های خصمانه ای علیه ارمنستان در مطبوعات و تریبون های تبلیغاتی آذربایجان تشدید شده و سیاست تجاوز به خاک ارمنستان همچنان ادامه دارد نیروهای نظامی ارمنی مستقر قره باغ هم اظهارات مقامات جمهوری آذربایجان مبنی بر تقویت قوای نظامی ارمنی در منطقه شوشا را تکذیب کرده و آن را اطلاعات نادرست دانستند.

یوری ،کیم سرپرست معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا هم خواستار باز شدن گذرگاه لاچین و ارسال کمکهای بشر دوستانه به این منطقه شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز جمعه شب در تماس تلفنی با پاشینیان خواستار حل و فصل مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی از طریق ابزارهای دیپلماتیک شد.

روزنامه اعتماد به نشانه‌های رکود سنگین در اقتصاد ایران پرداخته است.

شاخص ترکیبی مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران برای چهارمین ماه پیاپی در روند کاهشی قرار داشته و به ۴۹۰۹۷ رسیده که در مقایسه با تیرماه (۵۰.۶۳) اندکی کمتر است این رقم کمترین مقدار هفت ماه اخیر شامخ غیر از فروردین) محسوب میشود.

طبق اطلاعات این گزارش در مردادماه شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در مردادماه به کمترین مقدار هفت ماهه اخیر غیر از فروردین ماه رسیده شاخص موجودی مواد اولیه برای سومین ماه پیاپی کاهشی بوده و شاخص میزان فروش کالا و خدمات نیز برای دومین ماه پیاپی مقدار کمتر از ۵۰ را نشان میدهد.

بر اساس اطلاعات شامخ کل اقتصاد در مرداد گذشته میتوان گفت که در شرایط فعلی، مشکل تامین مواد اولیه و رشد فزاینده قیمت مواد اولیه طی ماه های گذشته مساله مهم بخش تولید بوده و تداوم این شرایط میتواند در ماه های آینده روند افزایشی شاخص قیمت تولید کننده (PPI) را تشدید کند.

یکی از ابزارهای پرکاربرد که کارشناسان اقتصادی برای درک و تحلیل وضعیت حاکم بر اقتصاد از آن استفاده می کنند، شاخص مدیران خرید نام دارد شاخص مدیران خرید که بیشتر با نام شامخ یا PMI شناخته میشود مورد پذیرش اکثر کشورهای توسعه یافته است و نقش تعیین کننده ای در تخمین وضعیت اقتصادی کشورهای جهان دارد.

روزنامه اعتماد نشانه‌های رکود سنگین در اقتصاد ایران را اینگونه برشمرده است؛ کالاها روی دست تولیدکنندگان ماند، کاهش تقاضا در بخش صنعت و خدمات، مشکلات تامین مواد اولیه و تجهیزات، شاخص تولید در پایینترین سطح هفت ماهه.

شرکتها با چه مشکلاتی مواجه بوده‌اند؟ این فهرستی است که گزارش «شامخ» ارایه کرده – نقدینگی و گردش پول بسیار محدود شده است و بانکها ارزی تخصیص نمیدهند و عدم تخصیص ارز جهت واردات مواد اولیه طی چند ماه گذشته بسیاری از شرکتها را با کمبود مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز روبه رو کرده است. قطعی مکرر برق باعث به تعویق افتادن فعالیتها شده است. – امکان ترخیص مواد اولیه از گمرک وجود ندارد. شرکتهایی که صادراتشان دلاری انجام نمی شود به دلیل مشکلات نحوه رفع تعهد ارزی در آستانه تعطیل شدن قرار دارند. – صادرات صنایع شیمیایی به دلیل بسته شدن مرزهای عراق در ایام اربعین افت کرده است. شرکتها در استخدام نیروی کار ماهر به دلیل پایین بودن حقوق و دستمزد با مشکل روبه رو هستند.

روزنامه اقتصاد مردم در یادداشتی معکوس شدن روند نزولی تورم در مرداد ماه را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی مراجع رسمی روند نزولی تورم ماهانه و نقطه به نقطه در ماه مرداد معکوس شده است و اگر در طول ماههای باقی مانده از سال همچنان سیر صعودی داشته باشد، امکان دارد امسال هم برای پنجمین سال متوالی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کنیم.
به نظر میرسد این تغییر روند مورد توجه دولت نیز قرار گرفته است.

تورم میانگین تورم ۱۲ ماه منتهی به پایان مرداد امسال نسبت به تورم ۱۲ ماه منتهی به مرداد سال گذشته مبنای دولت برای اعلام کاهشی شدن نرخ تورم است. اصرار دولت اما در حالی مطرح میشود که تورم نقطه به نقطه و ماهانه در مرداد ماه بار دیگر به میزان ۰٫۴ درصد افزایش یافته است. به بیان دیگر تورم ماهانه ۲ درصد به ۲٫۴ درصد و تورم نقطه به نقطه ۳۹٫۴ درصد به ۳۹٫۸ درصد رسیده است. البته از مهرماه تا کنون تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه نیز کاهشی بوده است.

اتفاقی که در مردادماه افتاده این است که هم تورم نقطه به نقطه و هم تورم ماهانه افزایش یافته و نکته کلیدی اینکه این دو تورم تورم پیش نگر هستند و باید منتظر اعداد میانگین تورمی در ماههای آینده بود.

به عنوان مثال؛ در صورت تداوم تورم بالای دو درصد تورم میانگین در سال جاری بیش از ۴۰ درصد خواهد شد. علی رغم اینکه دولت میگوید نرخ رشد نقدینگی را به کانال ۳۰ درصد رسانده اما باید در نظر داشت با وجود کاهش نرخ رشد نقدینگی تورم ماهانه که نزدیک ترین آمار به آخرین تورم اعلامی است روند افزایشی همچنان نسبت به ماه دیده میشود یکی از اجزای رشد نقدینگی بدهی دولت به بانکها و بانک مرکزی است که به نظر می رسد بدهی ها سیر صعودی پیدا کرده است.

گرچه ممکن است از نگاه برخی قضاوت‌کنندگان افزایش ۰٫۴ درصدی تورم ماهانه عددی نباشد، اما واقعیت این است که این میزان ، روند تورم را معکوس کرده است و اگر در طول ماه های باقی مانده از سال همچنان سیر صعودی داشته باشد، امکان دارد.

امسال هم برای پنجمین سال متوالی تورم بالای ۴۰ درصد را تجربه کنیم. بدون تردید افزایش فقر در دهک های پایین جامعه نتیجه استمرار تورم بالای ۴۰ درصدی است. این بدان معنا است که دهکهای متوسط و میانی جامعه نیز به دهک های کم درآمدی سقوط خواهند کرد. ضمن اینکه اعلام پرداخت افزایش یارانه نقدی به ۵ دهک احتمالا به این دلیل است که دولت بر اساس اطلاعات مرکز آمار و مراکز رسمی کشور از وضعیت تورم و شاخصهای تورمی در ماه های آینده مطلع است.

روزنامه تجارت از نخستین تجربه عملی دلارزدایی در اربعین امسال گفته است.

«محمدرضا فرزین در پیامی اعلام کرد خدمات ارز اربعین در سال جاری با چند تفاوت اساسی با سال های قبل توسط شبکه بانکی کشور انجام گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی عرضه ارز اربعین توسط ۶ بانک بزرگ کشور در قالب ۱۷۹۰ شعبه شهری و روستایی را اقدامی مهم برشمرد و ادامه داد: امسال برای نخستین بار، مراحل دریافت ارز اربعین ساده تر شد و تلاش کردیم سهم بیشتری از خدمات توسط سامانه های غیر حضوری صورت پذیرد.

فرزین تصریح کرد: از ماه ها قبل منابع دیناری عرضه ارز اربعین زائران ایرانی در بزرگ ترین گردهمایی جهان فراهم و برای نخستین بار نیز بجای ارزهای دلار و یورو از ارز کشور مقصد استفاده شد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر معاملات کالایی کشورمان با سایر کشورها عموما با ارزهای یورو در هم یوان روبل روپیه و دینار صورت می پذیرد ولی در خصوص معاملات سیاحتی و غیر تجاری، همچنان ارزهای ۱۱ غالب یورو و دلار است که تجربه عملی حذف دلار از مبادلات غیر تجاری و سیاحتی در ایام اربعین امسال برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد.

فرزین تصریح کرد بر این اساس تعمیم تجربه رضایت بخش استفاده از ارز محلی در اربعین حسینی امسال به سایر کشورهای منطقه موضوعی است که در حال بررسی کارشناسی و برنامه ریزی عملیاتی است و انشا الله به زودی شاهد اجرای آن خواهید بود.

روزنامه شرق در گزارشی نوشت: سوال از وزیر علوم به دلیل اخراج اساتید دانشگاه کلید خورد

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس درباره اخراج اساتید و برخی برخوردهای سیاسی به «شرق» گفت: «ما در دورنمای ۲۰ ساله قرار بود به قطب علمی منطقه تبدیل شویم و از نظر تولید علم و فناوری در منطقه خودکفا شویم. این اتفاق هم با دست کسانی تحقق خواهد یافت که نخبگان ما هستند و در دانشگاه ها حضور دارند»

او افزود: این شیوه برخورد با اساتید دانشگاه باعث میشود ما نخبگانمان را از دست بدهیم و آنها از کشور مهاجرت کنند و خارج شوند و نتوانیم برای آینده افراد نخبه دیگری را پرورش دهیم.

محمودزاده تأکید کرد: «دانشگاه محل علم است و نباید آن را به محل تاخت و تاز سیاسی تبدیل کنیم و بلایی سر دانشگاهها بیاوریم که نتوانیم این خسران را تا ۵۰ سال آینده هم جبران کنیم

نماینده مهاباد در مجلس یازدهم اظهار کرد: اگر استادی را به خاطر انتقادی که به شیوه عملکرد ما داشته از دانشگاه اخراج کنیم و جامعه را از علم او محروم کنیم فردا جوانانی که میخواهیم در دانشگاه ها پرورش دهیم را از این منبع علمی محروم کرده و نمی توانیم اهدافی که برای دورنمای ۲۰ تا ۳۰ ساله تنظیم کرده ایم را به نتیجه برسانیم.

این عضو مجلس یازدهم اضافه کرد: نیروی انسانی برای توسعه هر کشوری حرف اول را میزند و تا نتوانیم نیروی انسانی خود را پرورش دهیم نمیتوانیم جامعه را توسعه دهیم و به خودکفایی برسانیم و به اهداف علمی نائل شویم.

محمودزاده همچنین اضافه کرد: اساتید دانشگاه نیروی انسانی و نخبگان ما هستند که باید به حرفشان گوش کنیم و راهنمایی آنها را بپذیریم و انتقادات سازنده آنها را به کار بگیریم و طبق این نظرات کارشناسانه عمل کنیم اما متأسفانه در تلاشیم صورت مسئله را پاک کنیم و دانشگاهها را از تولید علم محروم کنیم و با اخراج این اساتید توانمند افرادی را جایگزین آنها کنیم که علم و توانمندی لازم را ندارند»

او افزود: با این کار آسیبهای زیادی به کشور وارد میشود و جوانانی که قرار است به عنوان دانشجو وارد دانشگاه شوند به دلیل اینکه اساتید دانشگاه اساتید طیف خاصی هستند که علمشان از آنها بیشتر نیست از رفتن به دانشگاه منصرف شده و از کشور مهاجرت میکنند.

با نگاهی به تاریخچه جمهوری اسلامی به خوبی روشن است که این نحوه مواجهه با دانشگاهها محدود به دولت سیزدهم نیست بلکه در دولت روحانی هم با ۱۴ استاد قطع همکاری شد و در دولتهای محمود احمدی نژاد نیز شاهد موج اخراج ها بودیم به نحوی که طبق اعلام رسانه‌های داخلی در سال ۱۳۸۶ دست کم ۱۵ استاد دانشگاههای مختلف از ادامه کار منع شدند.

همچنین با آغاز انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ و اخراج وسیع اساتید و بازنگری در دروس دانشگاه ها، تعداد زیادی از استادان دانشگاهها اخراج و دانشگاه ها هم برای مدتی تعطیل شدند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago