کیوسک امروز؛ زورآزمایی رئیسی علیه بانک‌های مسئله‌دار/ آلودگی ارس به رادیواکتیو/ چادرنشینی قشر آسیب‌پذیر به زودی/ سرپیچی قیمت طلا و سکه از روند کاهشی قیمت دلار/ بیش از ۳۰ درصد جمعیت پایتخت زیرخط فقر

روزنامه‌های صبح امروز، دوشنبه بیست و نهم خرداد ماه به مباحثی پیرامون خط و نشان رییسی به بانک‌های مسئله‌دار، مسمومیت ارس، بحران مسکن، بازار سکه و طلا و افزایش حمعیت زیر خط فقر در تهران پرداخته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

زورآزمایی رئیسى علیه بانک‌های مسئله‌دار

روزنامه جوان در گزارشی، هشدار رئیسی درباره آنچه “بانک‌های مشکل‌دار غیرقابل اصلاح” نامیده را بررسی کرده است.

ابراهیم رئیسی این بار در مجلس شورای اسلامی برای بانکهای مسئله‌دار خط و نشان کشید و پس از تقسیم بندی آنها به «سالم» و «خوب»، «مشکل‌دار قابل اصلاح» و «مشکل دار غیرقابل اصلاح» اعلام کرد: بانکهای مشکل‌دار که امکان اصلاح ندارند از گردونه نظام پولی و بانکی حذف خواهند شد.

اما سؤال اساسی این است که بانکهای غیرقابل اصلاح چه نوع بانکهایی هستند و اساسا چرا هنوز در نظام بانکی کشور امکان فعالیت دارند و از همه مهم تر اینکه چرا این بانکها مسئله ساز هستند؟

ابراهیم رئیسی در سخنان خود با انتقاد شدید از نظام بانکی کشور گفت: با مؤسسه پولی و بانکی که به مقررات تن نمیدهد نمیتوان مسیر را ادامه داد و باید این وضعیت متحول شود. این در برنامه کاری دولت تعریف شده است.

کامران ندری، کارشناس حوزه پولی و بانکی در این رابطه گفت: صحبت از ساماندهی نظام بانکی و وجود بانکهای ناسالمی که قابلیت احیا ندارد حرف تازه‌ای در اقتصاد کشور نیست. سال هاست بر ساماندهی این وضعیت تأکید و از این بانکها به عنوان عناصر مسئله ساز در اقتصاد کشور یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بانکهای مسئله‌ساز کشور از نظر ساختاری بسیار بزرگ هستند و نمیتوان آنها را به راحتی حذف یا کنترل کرد گفت: وقتی صحبت از حذف بانکهای مسئله ساز از اقتصاد کشور میشود باید برای این بانکها اعلام ورشکستگی رسمی کرد. واقعیت این است که اعلام ورشکستگی بانکها تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیار بالایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه بزرگ شدن بیش از حد نظام بانکی و رشد بیش از حد این سیستم در سالهای اخیر مانع رسیدگی به وضعیت آنها شده است، عنوان کرد:. نظام بانکی به اندازه ای قدرت گرفته که پرونده ساماندهی بانکهای بی سامان در دولتهای مختلف بازمانده و از این دولت به دولت دیگری موکول شده است.

ندری با بیان اینکه هنوز برنامه خاصی از سوی دولت دراین باره مطرح نشده، تاکید کرد به صورت جدی می‌توان گفت حذف بانک‌های غیرقابل اصلاح از سیستم اقتصادی کشور چندان آسان نیست.

مسمومیت رودخانه ارس به مواد رادیواکتیو

خبرنگاران روزنامه “پیام ما” در گزارشی تحقیقی آلودگی رادیواکتیو و فلزات سنگین در رودخانه مرزی ارس را بررسی کرده و نوشتند: «آلودگی وجود دارد و دیگر قابل انکار نیست.»

این آلودگی، که منشا اصلی آن نیروگاه هسته‌ای متسامور در ارمنستان عنوان شده، موجب «افزایش بیماری و سرطان به ویژه سرطان معده میان حاشیه‌نشینان کرانه‌های ارس در ایران» شده است.

بر اساس اعلام این روزنامه مذاکرات ۱۵ ساله با ارمنستان برای کاهش یا رفع این آلودگی‌ها به جایی نرسیده است.

نویسنده، پیگیری آلودگی ارس توسط جمهوری آذربایجان و ترکیه را صرفا یک موضوع سیاسی قلمداد کرده و می‌نویسد: بیشتر اشخاصی که به این مساله پرداخته‌اند دارای «گرایش‌های قومی شدید» هستند.

به نظر می‌رسد آلودن ارس همچنان ادامه دارد، چرا که تاکنون گزارشی رسمی از قطع ریزش پساب به این رود منتشر نشده و به گفته این روزنامه، «این مساله باید ورای روابط دو کشور از سوی دولت ایران پیگیری شود، چرا که دولت در برابر سلامت مردم مسئول است.»

گفته می‌شود، علاوه بر ارمنستان، که بزرگترین آلاینده رود ارس است، جمهوری آذربایجان و ترکیه هم در آلودگی این رود نقش دارند و ایران نیز با معدن مس سونگون به آلودگی‌ها می‌افزاید.

ارس از منطقه آرپاچای در آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد، از مرز ترکیه، نخجوان، جلفا و ارمنستان می‌گذرد و با عبور از مرز ایران، وارد کشور آذربایجان می‌شود و در نهایت به رودخانه کورا می‌ریزد.

چادرنشینی قشر آسیب‌پذیر جامعه به زودی!

روزنامه اقتصاد مردم درباره بحران مسکن و عدم تحقق وعده‌های پوچ مسئولان درباره تولید سالانه یک میلیون مسکن گفتگویی با یکی از نمایندگان مجلس داشته است.

جلال محمودزاده نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد مردم اظهارات رییسی درباره ایجاد مسکن را فرافکنی خواند و افزود: با این وضعیت مسکن سال آینده شاهد چادرنشینی بسیاری از خانواده‌های ضعیف خواهیم بود و این در شأن کشور ما نیست.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت وعده داده بود که ما هر سال یک میلیون شغل و یک میلیون مسکن ایجاد می کنیم ولی دیدم که زمین گیر شد و نه تنها یک میلیون واحد مسکونی بلکه حتی ۱۰ درصد هم انجام نداده است.

وی ادامه داد: دولت باید به جای فرافکنی، شعارهای خود را عملی کند. موضوعی که هم رییس جمهور گفته و هم وزیر راه تکرار کرده است ولی اینها بسترهای لازم برای اجرای شعارهایشان را فراهم نکرده اند. شعارهای غیر عملی می‌دهند و در صورت عدم موفقیت مسائل حاشیه‌ای را مطرح می کنند.

وی موضوع مسکن را ابرچالش جامعه کارگری برشمرد و گفت: مردم در کلانشهرها تحت فشارند و حتی اجاره هم نمی‌توانند بدهند با این وضعیت بسیاری از اقشار ضعیف جامعه از جمله قشر کارگری در سال آینده به چادر نشینی در خیابان‌ها مجبور می شوند زیرا دولت نه مسکن و نه تسهیلات ارزان قیمت برای رهن و اجاره در اختیار این اقشار قرار نداده است.

محمودزاده تصریح کرد خانواده‌های زیادی منتظر مسکن ملی بودند ولی این هم نتیجه نداده است.

او تاکید کرده اگر اقدام عملی در این زمینه صورت نگیرد، کشور در این حوزه با آینده ای تاریک مواجه خواهد شد.

سرپیچی قیمت طلا و سکه از روند کاهشی قیمت دلار

بر اساس گزارش تجارت نیوز، دیروز قیمت طلا و سکه با افزایش بسته شد. روز گذشته روند قیمت در بازار فلز زرد از کاهش محدود بازار ارز پیروی نکرد. معامله گران بازار فلزات گرانبها، مسیر صعودی سکه را متاثر از قدرت معامله گران این بازار می دانند.

دیروز بر خلاف روند نزولی محدود در قیمت دلار، قیمت طلا سکه مسیر دیگری را طی کرد. قیمت سکه افزایشی شد و قیمت طلا با کاهش دلار همراهی کرد اما در پایان معاملات روند طلا نیز برگشت و صعودی شد. معامله گران بازار فلز زرد مسیر صعودی سکه را متاثر از قدرت معامله گران این بازار میدانند.

به اعتقاد فعالان بازار طلا و سکه، روند ریزشی دلار چندان قابل توجه نبوده .است علاوه بر آن فعالان این بازار معتقد هستند فریز بازار ارز دستوری و با سیاست بازارساز در حال انجام است اما دخالت سیاستگذار در بازار طلا و سکه کمتر است. آنها میگویند: «درست است که این بازار با قیمت دلار نرخ گذاری میشود اما فعالان بازار طلا و سکه معامله گرانی با قدرت بالا هستند و توانایی رونددهی به قیمتها را دارند.»

به اعتقاد فعالان اقتصادی در روزهای گذشته با توجه به سیل اخباری که به روند قیمتها خط میدهند، هر گونه پیش بینی را برای روزهای آینده دشوار میکند.

بیش از ۳۰ درصد جمعیت پایتخت زیر خط فقر هستند

روزنامه مردم سالاری در گزارشی با بیان اینکه رقــم واقعی خــط فقر در پایتخــت از ۳۰ میلیون تومان هم بیشــتر شده، عنوان کرد؛ بیش از ۳۰ درصد جمعیت پایتخت زیر خط فقر هستند.

سه ماه از سال ۱۴۰۲ گذشته ولی در همین مدت صعود شتابان قیمتها داده‌های اقتصادی را دچار یک دگردیسی جدی کرده است. در روزهای اخیر، ارقام جدیدی در مورد شاخصهایی مانند «رقم خط فقر» و «نرخ خط فقر» منتشر شده که نشان میدهد اعداد مبنا در مذاکرات مزدی ۱۴۰۲ تناسبی با واقعیتها نداشته است.

اخیرا مرکز پژوهشهای مجلس درباره افزایش نرخ خط فقر اعلام کرده است که این نرخ طی یک دهه از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است در واقع بیش از ۳۰ درصد جمعیت زیر خط فقر هستند و براساس معیارهای بسیار حداقلی، «فقیر» به حساب می آیند.

در عین حال بیست و پنجم خردادماه، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ، میزان خط فقر در تهران را ۳۰میلیون تومان عنوان کرد.

با توجه به داده های مرکز پژوهشهای مجلس، نزدیک به سی میلیون نفر زیر خط فقر به سر میبرند و این در حالیست که برهمان اساس حدود ۳ میلیون خانواده دچار فقر مطلق هستند. اگر بعد متوسط خانواده در کشور را بر اساس آخرین داده های مرکز آمار ایران ۳.۳ نفر در نظر بگیریم، نزدیک به ده میلیون نفر از تامین سادهترین نیازهای خوراکی و مسکن ناتوانند و نمیتوانند کالری مورد نیاز برای زندگی روزانه را به دست آورند.

آمار خط فقر اعلامی توسط محمد باقری بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی نیز ثابت میکند، حداقل دستمزد کارگران با احتساب تمام مزایا از یک سوم خط فقر در تهران پایین تر است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این رابطه با بیان اینکه خط فقر در تهران به ۳۰ میلیون تومان رسیده اظهار داشت: «باتوجه به تورمی که در یکی دوسال اخیر شکل گرفته به نظر میرسد که در تهران خط فقر ۳۰ میلیون تومان باشد.

با توجه به شرایط مسکن اجاره معیشت و تورم مشاهده میکنیم که قشر متوسط جامعه عملا به سمت حاشیه نشینی در تهران و یا شهرهای همجوار سوق پیدا کرده و به همین علت ممکن است در آینده نه چندان دور شاهد مسائل اجتماعی و سیاسی متعدد باشیم.

باقری بنایی در ادامه هشدار می‌دهد: هر چه سریعتر به عنوان یک مسئله اضطراری باید به دنبال راهکاری برای حل این مشکلات ،باشیم در غیر این صورت شاهد تورم وحشتناک به ویژه برای قشر متوسط خواهیم بود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago