کیوسک امروز؛ روایت ۲۲۹ روز سرگردانی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱/ افزایش ۸۷ درصدی قیمت تن ماهی در دو ماه اخیر/ آزادراه قاچاق/  رکود بازار مسکن به خاطر بی پولی مردم؟/ نظارت صدا و سیما بر پلتفرم‌ها  با کدام منطق!؟

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

روایت ۲۲۹ روز سرگردانی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

روزنامه شرق به  وضعیت فعلی یکی از بازداشت شدگان اعتراضات پرداخته و نوشته؛ اعتراضات در ایران فروکش کرده و به گفته رئیس قوه قضائیه، حدود ۲۰ هزار نفر از افرادی که در جریان اعتراضات ۷ ماهه ایران بازداشت و یا برایشان پرونده قضائی تشکیل شده بود، با عفو معیاری اعلام شده، پرونده‌ هایشان مختومه شد ولی این پایان ماجرا نیست و هنوز برخی از متهمان، پرونده ‌هایشان نه تنها مفتوح مانده و خودشان بلاتکلیف در زندان روزگار می ‌گذرانند بلکه به گفته وکلای پرونده‌ هایشان، ضوابط مشخص و شفاف قانون آیین دادرسی کیفری در قبالشان آنچنان که باید و شاید اجرا نمی‌شود. علی رضایی متولد ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ یکی از همین افراد است. او ۷ ماه و ۱۶ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین و زندان تهران بزرگ گذرانده و پرونده‌ اش به دلیل «اختلاف در صلاحیت» دادگاه ‌ها همچنان سرگردان است.

علی رضایی در تاریخ ۲۳ آذر بازداشت میشود. او از ۲۳ آذر ۱۴۰۱ تا آخر خرداد ۱۴۰۲ در شرایطی که هنوز ۱۸ سالش تمام نشده بود، در بند امنیتی ۲۰۹ بود. از آن زمان به بعد هم به بند جوانان زندان تهران بزرگ منتقل شده است. او هیچ سابقه کیفری ‌ای ندارد. سابقه امنیتی و سیاسی هم ندارد اما آنچه در جریان پرونده ‌اش طی شده، ناقض قوانین مسلم حقوقی است.

ابتدا پرونده قضایی آقای رضایی، به دلیل عدم صلاحیت رسیدگی از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به دادگاه اطفال (مجتمع قضایی شهید فهمیده) ارسال شد. دادگاه اطفال نیز صلاحیت خود را جهت بررسی پرونده نپذیرفت و پرونده را به دادگاه کیفری دو مخصوص بزرگسالان (مجتمع قضایی شهید محلاتی) ارسال کرد. اکنون این دادگاه مجددا پرونده را به دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده است.

افزایش ۸۷ درصدی قیمت تن ماهی در دو ماه اخیر

روزنامه امروز به افزایش قیمت تن ماهی پرداخته است؛ بررسی آمارهای مرکز آمار ایران و قیمت بازار نشان میدهد در ماه های اخیر قیمت تن ماهی رشدی عجیب و غریب داشته است، به طوریکه قیمت هر یک قوطی تن ماهی ۱۸۰ گرمی از ۴٠ هزار تومان در اسفند ١۴٠١ و ابتدای امسال با رشد حدود ۸۷ درصدی به ۷۵ هزار تومان رسیده است.

مقایسه قیمت تن ماهی ۱۸۰ گرمی با قیمت یک کیلوگرم ماهی قزل آلای زنده از ابتدای فروردین ۱۳۹۹ تا انتهای تیرماه امسال نشان می دهد در تیرماه قیمت یک تن ماهی ۱۸۰ گرمی معادل ۵۲ درصد قیمت یک کیلوگرم ماهی قزل آلای زنده بوده است. طبق آمارها، این نسبت به جز شهریور و مهرماه ۱۳۹۹ در هیچ ماهی سابقه نداشته و میانگین نسبت قیمت یک تن ماهی ۱۸۰ گرمی همواره معادل ۴۰ درصد قیمت یک کیلوگرم ماهی قزل آلای زنده بوده است. با این حساب با قیمت فعلی ماهی قزل آلا، قیمت منصفانه یک تن ماهی ۱۸۰ گرمی باید حدود ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان باشد که رقم فعلی قیمت ۷۵ هزار (تومان) ۲۹ درصد گران تر از میانگین تاریخی است.

نظارت صدا و سیما بر پلتفرم‌ها  با کدام منطق!؟

آرمان امروز نوشته؛  بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، رئیس جمهور آب پاکی را روی دست همه ریخت و در مصوبه ‌ای، نظارت صدا و سیما بر نمایش خانگی را تثبیت و ابلاغ کرد. در این شرایط محتوای نظارت بر پخش صوت و تصویری بر عهده سازمان عریض و طویلی خواهد بود که خود با ورشکستگی مخاطب و ریزش سرمایه‌ های اجتماعی مواجه است. در شرایطی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها اعلام کرد که نظارت بر پلتفرم‌های و VODها برعهده این وزارتخانه است، رئیس جمهور هم مصوبه تثبیت نظارت صدا و سیما بر نمایش خانگی را ابلاغ کرد.

بر اساس ماده واحده، حیطه اختیارات و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این حوزه مشخص و برای فعالان بخش خصوصی به‌ ویژه در پلتفرم‌ های پخش صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی معین شد که در چه بخش‌هایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چه بخش‌های دیگری باید از سازمان صدا و سیما مجوز اخذ کنند. بر اساس این مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، بر عهده سازمان صدا و سیما قرار دارد.

حال سوال اینجاست در روزهایی که صدا و سیما، حرفی برای گفتن ندارد چطور می‌خواهد بر پلتفرم‌ های پرمخاطب نظارت داشته باشد؟ آیا این نظارت ‌ها و ممیزی‌ ها که سال ‌هاست در صدا و سیما جاری بوده، باعث نمی ‌شود که وارد فضای تولید و محتوای سریال ‌ها شود؟ حال در این شرایط اگر نظارتی که قرار است بر VOD‌ها و پلتفرم‌ ها صورت بگیرد، همجنس نگاه فعلی در صدا و سیما باشد، باید در آینده‌ ای نزدیک قید سریال‌ های پرمخاطب را بزنیم که پایشان را روی خط قرمزهای ساترا می‌ گذاشتند، اما از آن عبور نمی ‌کردند.

آزادراه قاچاق

روزنامه جوان نوشته است؛ اصولاً کشف قاچاق چه مواد مخدر، چه کالا و ارز ، چیزی نیست که بشود آن را یک ارزش تلقی کرد. در حوزه مواد مخدر تقریبا به همان اندازه که هر سال کشف می کنیم، مصرف هم میشود و در حوزه کالا و ارز نیز حجم بالای لباس و وسیله برقی و گوشی و میوه و شکلات و … که به وفور در مغازه ها هست و مغازه دار با افتخار آن را جنس خارجی معرفی می کند، نشان از یک معضل بزرگ است که به اعتراف پلیس هر سال هم بزرگ تر میشود و این ضرر اصلی اش ابتدا به مردم است و بعد به دولت.

از چند جنبه اول اینکه دولت باید مالیات و عوارضی کالا را از مبادی رسمی بگیرد و با قاچاق، دستش از این درآمد مالیاتی کوتاه میشود. دوم اینکه کالای قاچاق یعنی پارازیت در تنظیم بازار داخلی به ضرر ساخت ایران و سوم که به نوعی مهمتر از همه اینهاست، بحث فرهنگی و وابستگی فرهنگی و نفوذ فرهنگ وارداتی با کالای قاچاق است.

حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی به عملکرد چهار ماهه پلیس امنیت اقتصادی در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در چهار ماهه امسال تعداد پرونده های سازمان یافته و کلان اقتصادی در حوزه پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلیس گمرک ۳۴۵ فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تشکیل پرونده های سازمان یافته و کلان اقتصادی ۸۵ درصد افزایش داشته است. رحیمی خاطر نشان کرد: همچنین بالغ بر ۳۳ هزار میلیارد تومان ارزش پرونده های تشکیل شده در حوزه جرائم سازمان یافته و کلان اقتصادی بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: شاهد کاهش ۸ درصدی دستگیری متهمان در این بازه زمانی چهار ماهه ابتدایی سال بوده ایم و تشکیل پرونده ها در تمامی حوزه های پلیس امنیت اقتصادی ۴ درصد کاهش داشته است.

 رکود بازار مسکن به خاطر بی پولی مردم؟

روزنامه جهان اقتصاد به رکود بازار مسکن پرداخته است؛ گزارش ها نشان میدهد که میزان رشد قیمت مسکن تقریبا ۳ برابر کالاها و خدمات مصرفی در سبد خانوار بوده است این در حالی است که درجه استطاعت خانوار برای خرید یا اجاره مسکن به طور تاریخی کاهش پیدا کرده است. یعنی توان مالی ای که دارند اصلا قابل مقایسه با افزایش قیمت ها نیست. داود بیگی نژاد، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که  این موضوع چه اتفاقی را برای بازار مسکن رقم زده است میگوید: شما بدانید که هر مقداری که قیمت مسکن افزایش پیدا کند، متضرر اصلی این موضوع کسانی هستند که در این حوزه فعالیت می کنند که مشاوران املاک جزو شاخه های اصلی صنعت ساختمان هستند.

وی عنوان کرد: افزایش قیمت ها متاسفانه همیشه به ضرر مشاوران املاک بوده است چون هر مقداری که به قیمت ساختمان اضافه میشود به همان نسبت قدرت خرید مردم و قدرت جابه جایی مردم هم کاهش پیدا میکند.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد اما این که این افزایش قیمت در بازار مسکن به شدت احساس میشود به این دلیل است که حرکت قیمتی مسکن به دلیل سنگین وزن بودن آن خیلی آرام است اما چون نیاز روزمره افراد نیست، بنابراین وقتی یک مرتبه برای برطرف کردن نیازتان به سمت بازار مسکن میروید متوجه میشوید قیمت نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago