کیوسک امروز؛ دوران جیب‌های ‌خالی برای بیمارستان های کشور/ بانک‌های متخلف زیر ذره بین عدلیه / ادعای وزارت اطلاعات ؛ تداوم تعقیب تروریست ‌ها در آن سوی مرز‌ها / درخواست سازمان محیط زیست از دادستانی؛ عملیات اجرایی پتروشیمی میانکاله را متوقف کنید/ قرار گرفتن هزار برج در تهران بر روی گسل

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

دوران جیب‌های ‌خالی  

روزنامه اعتماد نگاهی داشته به شرایط اقتصادی پیش آمده برای بیمارستانهای کشورپس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی. بر اساس این گزارش جیب بیمارستان‌ ها خالی شده و پولی برای نونوار شدن نیست؛ این، فقط یکی از تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر سلامت و درمان مردم است که از فروردین پارسال تا حالاعیان شده. فقط یکی از خواص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از حوزه سلامت، برخلاف شعارهایی که دولت سیزدهم درباره فواید این ابداع داده، این بوده که روسای بیمارستان ‌ها؛ هم دولتی ‌ها و هم خصوصی‌ ها، در طول ۱۳ ماه اخیر، قادر به خرید تجهیزات نو و جایگزینی دستگاه‌ های فرسوده و مستهلک نبوده‌اند و به تعمیر همان دستگاه ‌های کهنه و خارج از رده رضایت داده‌ اند؛ چون بعد از حذف ارز ترجیحی در نظام صادرات و واردات و تولید، همه قیمت‌ ها در بخش صنعت و خدمات و کالاها و هزینه‌های روی شیب صعودی تورم افتاده که تجهیزات پزشکی هم از این چرخه مصون نمانده است.

بر اساس گفته های روسای بیمارستانها، ارز به سختی جا به‌ جا میشود علاوه بر اینکه دسترسی به ارز نیمایی عرضه ‌شده در نظام یکپارچه معاملات ارزی  و مخصوص صادرات و واردات که توسط بانک مرکزی قیمت‌ گذاری میشود و از نرخ بازار آزاد ارزانتر است، فوق العاده دشوار است.

روسای بیمارستان ها می گویند: باید توسط سازمان غذا و دارو به بانک معرفی بشویم تا بفهمیم مشمول دریافت ارز هستیم یا خیر. اگر جواب مثبت گرفتیم، باید دنبال صرافی‌ هایی بگردیم که حاضر باشند مقادیر بالای ارز نیمایی به ما بفروشند ؛ علاوه بر اینکه درصد سود صرافی هم برایمان مقرون به صرفه باشد. دو سال قبل که قیمت ارز نیمایی ۱۸۰۰ تومان بود، صرافی بابت هر یورویی که به ما فروخت ۱۵۰۰ تومان سود برای خودش برداشت.

به گفته جراحان شاغل در بیمارستان‌ های دولتی و خصوصی، مشکل و تبعات بی ‌پولی بیمارستان‌ ها خیلی فراتر از کمبود مثلا یک سوند یا شنت در اتاق عمل است؛ داستان، داستان افت کیفیت خدمات پزشکی است؛ آن هم از همه ابعاد؛ علی جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بخش پیوند کبد بیمارستان امام خمینی، در گفت‌وگو با اعتماد می ‌گوید که به دنبال نوسانات نرخ ارز، پزشکان دیگر قادر به شرکت در کنگره‌های بازآموزی بین ‌المللی و فراگیری تجربیات جامعه پزشکی دنیا نیستند که این اتفاق، یک معادل نگران ‌کننده دارد؛ پسرفت و درجا زدن اعضای هیات علمی دانشگاه ‌ها و پزشکان و جراحان در همان جایی که هستند.

کوروش شمیمی، رییس انجمن بیمارستان ‌های خصوصی با اشاره به تبعات حذف ارز ترجیحی میگوید: طی یکسال اخیر و بعد از حذف ارز ترجیحی، یک بیمارستان در پایتخت اعلام ورشکستگی کرده و تعطیل شده‌ و چند بیمارستان هم در آستانه اعلام ورشکستگی و مشغول فروش اموال هستند. او با اشاره به سرگشتگی بخش خصوصی از این رخدادها بیان کرد: در تهران حدود ۵۳ بیمارستان خصوصی داریم و حدود ۱۸ درصد تخت‌های بیمارستانی کل کشور توسط بخش خصوصی تامین شده که ۲۰ درصد خدمات بستری را پوشش میدهد و برآورد ما این است که سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بستری در بخش خصوصی داریم. اما با وضعیت اقتصادی موجود، ۹۰ درصد مردم قادر به مراجعه به بیمارستان ‌ها و بخش خصوصی نیستند و باید به مراکز دولتی مراجعه کنند. بنابراین، علاوه بر اینکه بخش دولتی به دلیل تراکم مراجعات با کمبود اقلام و تجهیزات مواجه میشود و امکان جایگزینی ندارد، بخش خصوصی که ریالی از دولت نمی‌ گیرد و با سرمایه سهامداران اداره می ‌شود هم به دلیل کاهش مراجعات مردم، روی شیب بی‌ پولی می‌افتد که نتیجه ‌اش ورشکستگی است. 

بانک‌های متخلف زیر ذره بین عدلیه  

 
 به گزارش تجارت به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، محسنی اژه ‌ای ، رئیس قوه قضاییه مدعی شد: اقدامات اخیر در مقابله و مبارزه با فساد، از لحاظ عدد پرونده زیاد نبوده، ولی از نظر اثرگذاری و ارزش ریالی، ده‌ ها برابر از پرونده ‌های سابق، مهمتر و بیشتر بوده است. محسنی اژه ای ضمن بیان اینکه یکی از مشکلات امروز در واگذاری اموال دولتی، عدم وجود خریدار به لحاظ متزلزل بودن واگذاری ‌های قبل است ، افزود: دستگاه قضا در برخورد با فساد، بر انسداد گلوگاه‌ ها و بسترهای اصلی و سرچشمه فساد متمرکز است.

رئیس قوه قضاییه با ادعای اینکه این نهاد در موضوع وصول مطالبات بانکی، قبل از آنکه به سراغ مشتریان و تسهیلات ‌گیرندگان برود به سراغ آن بانکی می ‌رود که این تسهیلات را اعطاء کرده است افزود: آیا در هنگام پرداخت تسهیلات، اعتبارسنجی صورت گرفته و وثایق معتبر و مناسب اخذ شده است؟ آیا بر نحوه و محل هزینه‌کرد این تسهیلات، نظارت پسینی انجام شده است؟ ما در این مقوله اول به سراغ بانک و سپس به سراغ مشتری می‌رویم. 


بر اساس این گزارش، رئیس دستگاه قضا، ناهنجاری های اجتماعی به ویژه مقوله حجاب و عفاف را یکی از موضوعاتی میداند که باعث ایجاد فساد اقتصادی شده است. این درحالیست که چندی پیش خبر آزادی اکبر طبری که پیشتر از بابت اتهام ارتشا به ۳۱ سال حبس محکوم شده بود، با جنجال همراه بود.

ادعای تداوم تعقیب تروریست‌ها در آن سوی مرز‌ها  

روزنامه جوان به بیانیه وزارت اطلاعات در خصوص بازداشت دستکم ده شهروند طی ماه های اخیر به دلیل آنچه “وابستگی به گروهک تروریستی منافقین” عنوان شده پرداخته است. وزارت اطاعات با “تقدیر از برخورد دولت آلبانی با تروریست ها” مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران، تعقیب تروریست ‌ها در خارج از مرز‌های خود را به ‌صورت جدی در دستور کار خود دارد.

در این بیانیه آمده است: “در اردیبهشت ماه گذشته سلسله اقدامات ایذایی در شهرستان‌ های کلارآباد، سلمان‌ شهر، عباس ‌آباد و تنکابن علیه اماکن و اموال دولتی و عمومی از قبیل ایجاد انفجار‌هایی با استفاده از نارنجک ‌های دست ‌ساز، پرتاب بمب‌ های کوچک دست ‌ساز، آتش‌ سوزی در اماکن فوق‌ الاشاره و مواردی از این قبیل رخ داده بودکه با تلاش ‌های سربازان گمنام امام زمان در اداره کل اطلاعات مازندران، هسته چهار نفره عامل خرابکاری ‌های مذکور شناسایی و هر چهار عنصر تروریست با حکم مرجع محترم قضایی بازداشت شدند پس از هسته فوق ‌الذکر، یکی از عناصر سابقه‌ دار نفاق توسط سازمان اطلاعات استان تهران شناسایی و تحت تعقیب و مراقبت قرار گرفت. این فرد قصد داشت با استفاده از بمب ‌های دست ‌ساز، عملیاتی علیه یکی از نهاد‌ها انجام دهد.

وی با فراهم آوردن خانه تیمی و به ‌کارگیری تعدادی دیگر از عناصر عملیاتی مرتبط با منافقین و تولید نارنجک و بمب ‌های دست‌ ساز کوچک، تیم خود را آماده انجام عملیات کرده بود که لحظاتی پیش از اقدام تروریستی، بازداشت و همه مواد منفجره و بمب‌ های دست‌ ساز از صحنه عملیات و نیز از خانه تیمی ضبط شد..”

 در ادامه این بیانیه با اشاره به بازداشت سه شهروند دیگر آمده است: “این هسته چندین عملیات ایذایی در شهرستان‌ های بهبهان، گچساران و سرآبتاوه در کهگیلویه و بویراحمد علیه دستگاه‌ های دولتی و نهاد‌های حاکمیتی انجام داده بود. از خانه تیمی هسته مذکور مواد انفجاری، مسلسل کلاشینکوف، لباس‌ های کارگری برای بهره ‌برداری پوششی در عملیات، بمب‌ های دست‌ساز کوچک و چندین سه‌ راهی انفجاری کشف و ضبط شد. همچنین در همان زمان، هسته عملیاتی در استان گیلان و نیز در جزیره شناسایی و دو عضو آن بازداشت شدند.”

قابل ذکر است که طی روزهای اخیر پس از اعلام لغو شدن گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین در پاریس، خبرگزاری های داخلی روزانه به این موضوع و رخدادهای پیش آمده در آلبانی پرداخته و خرسندی خود نسبت به این اتفاق را نشان دادند. این درحالیست که با رای دادگاه اداری فرانسه، ممنوعیت گردهمایی این سازمان در پاریس لغو شد.

درخواست سازمان محیط زیست از دادستانی؛ عملیات اجرایی پتروشیمی میانکاله را متوقف کنید

روزنامه جمهوری اسلامی نگاهی داشته به معضل عملیات اجرایی پتروشیمی در میانکاله. براساس اظهارات سعید کریمی، مدیر کل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست در روزهای اخیر نه تنها اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران و اداره محیط زیست شهرستان بهشهر ضمن طرح شکایت از سرمایه گذار پتروشیمی میانکاله بابت بی توجهی به دستور توقف عملیات اجرایی پروژه با ارسال نامه هایی به دادستانی استان و شهرستان خواستار ورود دستگاه قضایی به این مسأله شده اند، بلکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در نامه ای به دادستان کل کشور خواستار جلوگیری از ادامه فعالیتهای این پروژه شده است. علی سلاجقه همچنین با ارسال نامه ای به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، درخواست کرده است که موضوع لغو مصوبه دولت قبل درباره صدور مجوز احداث پارک اختصاصی، تولید پروپیلن از گاز طبیعی در منطقه امیرآباد مازندران در دستور کار هیات دولت قرار گیرد.

با وجود این که از فروردین ۱۴۰۱ براساس دستور دادستانی کل کشور باید انجام هرگونه فعالیت و ساخت و ساز در مجتمع پتروشیمی میانکاله متوقف میشد اما حدود دو هفته است که سرمایه گذار این مجتمع مجددا عملیات اجرایی پروژه را در زمین واگذار شده به خود در مرتع حسین آباد – الله مرز شهرستان بهشهر آغاز کرده است و در روزهای گذشته ظاهرا نه تنها تمام اضلاع محدوده ۹۲ هکتاری مربوط به زمین پتروشیمی را فنس کشی کرده بلکه با نصب درب فلزی ورود و خروج تابلوی شرکت صنایع پتروشیمی مازندران در ورودی مجتمع و تسطیح زمین و بتن ریزی با استفاده از یک دستگاه کریدر و یک کامیون میکسر فعالیتهای خود برای احداث مجتمع پتروشیمی را وارد فاز جدیدی کرده است.

این اتفاقات اما در حالی رخ داده است که از همان دو هفته قبل ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرده بود که ادامه عملیات فنس کشی پروژه پتروشیمی میانکاله مغایر با ضوابط محیط زیستی است. این پروژه فاقد مجوز ارزیابی زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست است و براساس آخرین مکاتبات دستگاه قضا زمین مورد نظر هم میبایست مسترد شود.

سلاجقه همچنین نامه ای برای رئیس جمهور نوشته و از او خواسته است که موضوع لغو مصوبه هیات وزیران دولت قبل درباره صدور مجوز احداث پارک اختصاصی تولید پروپیلن از گاز طبیعی در منطقه امیر آباد مازندران در دستور کار هیات دولت قرار داده شود؛ چراکه به نظر میرسد این مصوبه مهمترین مستند قانونی است که سرمایه گذار پروژه، کارهای خود را براساس آن پیش میبرد و ابطال این مصوبه، تنها راه نجات همیشگی میانکاله از شر پتروشیمی است.

قرار گرفتن هزار برج در تهران بر روی گسل

روزنامه ابرار اقتصادی  به نقل از رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت شهرسازی نوشته: طبق مطالعات انجام شده حدود ۱۰۰۰ ساختمان بلند مرتبه بالای ۱۲ طبقه بر روی گسل ساخته شده اند که نیمی از این ساختمانها در منطقه یک تهران واقع شده اند.

علی بیت الهی با اشاره به اظهارات شهردار تهران درباره دریافت استعلام صدور مجوزها برای ساخت و سازهای برج در حرایم گسلی از مرکز تحقیقات شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: در جریان استعلامی که توسط شهردار تهران گرفته شده نیستم و البته در خواستی به بخش زلزله که متولی این امر است، نرسیده و موضوعی به این بخش ارجاع داده نشده است. بخش زلزله که مسئولیت این موضوع را برعهده دارد، هنوز استعلامی دریافت نکرده است. در مجموع اگر هم استعلامی صورت بگیرد، طبق قانون احداث ساختمانهای بلند مرتبه در جرایم گسلی ممنوع است. رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی که ابلاغ هم شده، در نقشه های شهر تهران و نقشه حرایم گسلی که براساس آن پروانه های ساخت صادر میشود تاکید شده که احداث ساختمانهای بلند مرتبه و برج ساختمانهای بالای ۱۲ طبقه در حرایم گسلها ممنوع است و این مصوبه از سال ۹۷ ابلاغ شده و به اجرا می رسد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ساخت هتل ولنجک افزود: آنچه که درباره هتل ولنجک شنیده ایم این است که این هتل بر اساس ۳۰ طبقه طراحی شده؛ بنابراین این هتل هم مشمول موارد ممنوعیت احداث میشود. درباره اینکه این هتل دقیقا بر روی گسل قرار دارد یا نه، از آنجایی که هنوز به طور رسمی مختصات این هتل ارائه نشده نمی توان در این باره اظهار قطعی داشت. اما اگر بر روی حرایم گسلی تهران واقع شده باشد ساخت آن ممنوع است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره ساختمانهای درگیر در گسلهای تهران و منطقه یک گفت: براساس مطالعاتی که در مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی انجام شده، در کل تهران بیش از ۱۲ هزار پلاک ساختمانی بر روی گسل ها ساخته شدند که هر پلاک ممکن است چندین واحد داشته باشد. همچنین طبق مطالعات انجام شده حدود ۱۰۰۰ ساختمان بلند مرتبه بالای ۱۲ طبقه بر روی گسل ساخته شده اند که نیمی از این ساختمانها در منطقه یک تهران واقع شده اند.

وی تاکید کرد: در منطقه یک تهران بسیاری از ساختمانهای ستادی و نهادی بر روی گسل ساخته شده اند و بالغ بر ۲۴۹ مرکز مهم و مدیریتی و عمومی خدمات رسانی برروی گسل شمال قرار گرفته اند. همچنین منطقه یک بافت فرسوده وسیعی هم دارد از جمله مناطق دارآباد، گلاب دره جماران و تجریش و … که در این بافت ها کوچه های معابر بسیار باریک هستند که به شدت ریسک زلزله را بالا می برند و اگر تنها یک سنگ از نماد این ساختمانها ریزش کند کل خیابان مسدود میشود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago