کیوسک امروز؛ در مذاکرات پیدا و پنهان چه می‌گذرد؟/ عراق پنجمین مقصد مهاجرت/ مسمومیت‌های الکلی نوک قله کوه یخ آسیب‌های اجتماعی/ افزایش مهاجرت سازندگان مسکن به ترکیه/ شبکه خانگی زیر سلطه صدا و سیما

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

در اتاق‌های مذاکرات پیدا و پنهان چه می‌گذرد/ آتش‌بس سیاسی ایران و غرب

روزنامه اعتماد درباره مذاکرات آشکار و پنهانی پیرامون توافق هسته‌ای نوشته است: تلاش برای کاهش تنش مدیریت بحران فرصت‌سازی برای شکل‌گیری توافق موقت، امکان‌سنجی احیای برجام، دیپلماسی پنهان، تمام این تیترها در چند هفته اخیر برای توصیف وضعیت مذاکرات پیدا و پنهان میان ایران و کشورهای اروپایی یا ایران و ایالات متحده آمریکا استفاده شده است.

همه آنچه در رسانه‌ها درباره محتوای این رایزنی ها به نقل از منابع آگاه منتشر شده بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است تا اطلاعات موثق و راستی آزمایی شده. هیاتهای متفاوت مذاکره کننده ایران و ایالات متحده از واشنگتن تا مسقط به شکل مستقیم و غیر مستقیم در حال تبادل پیام با یکدیگر هستند اما هیچکس نمیداند که پرونده‌های پهن شده روی میز شامل چه مواردی است؟ آیا دو طرف فعلا گفتگو درباره کاهش تنش در حوزه های غیربرجامی مانند فعالیتهای منطقه‌ای و جنگ اوکراین را در راس لیست گفتگو قرار داده اند یا راه‌های احیای برجام چه به شکل اولیه آن و چه با ترکیبی جدید را بررسی می‌کنند؟

مجله بریتانیایی اکونومیست در تحلیلی با اشاره به رخدادهای داخلی یکسال اخیر در ایران و تحولات برنامه هسته ای نوشت: «برجام مرده است. نقطه گریز هسته‌ای ایران به تنها چند روزونه چند سال رسیده است حامیان توافق در تهران در موضعی ضعیف قرار گرفته اند و احتمال انتخاب دوباره ترامپ به عنوان رییس جمهور به مفهوم آن است که امریکا نمی تواند یک تعهد بلندمدت معتبر به ایران ارایه کند. گزینه نظامی هم گزینه بهتری نیست حمله نظامی به ایران به رهبری آمریکا، برنامه هسته ای ایران را از بین نخواهد برد تنها شاید بتواند آن را چند ماه یا چند سال به عقب برگرداند. این اتفاق ممکن است باعث بر افروخته شدن یک جنگ منطقه ای شود.

این نشریه بریتانیایی در پایان مطلب خود می‌نویسد: «شرایط برای معامله بزرگ با ایران مهیا نیست. یک توافق میان عربستان و اسراییل میتواند دیپلماسی در خاورمیانه را دگرگون کند چین با نگرانی از تامین نفت، می تواند از ایران بخواهد تا نرمش به خرج دهد. حتی اگر یک معامله بزرگ برای همیشه از دسترس خارج شود، شدت جنگ اوکراین روزی کاهش خواهد یافت و این موضوع می تواند منابع نظامی آمریکا را آزاد کند. خرید زمان همزمان با حفظ گزینه نظامی علیه ایران بهترین گزینه در میان گزینه های بد و نامطلوب فعلی است.»

عراق پنجمین مقصد مهاجرت ایرانیان

روزنامه اقتصاد پویا در مطلبی عنوان کرده: سال ۲۰۲۱ عراق پنجمین مقصد مهاجرت ایرانیان بوده و مردم ترجیح داده‌اند به عراق مهاجرت کنند اما ایران نمانند.

ایرانیان به دلایل مختلف حاضرند که کشور را ترک کنند و به کشورهای دیگر بروند و حتی حاضر نیستند در ایران بمانند حال هر کشور که باشد.

عرضه اینترنت ماهواره‌ای به شهروندان عراقی به زودی انجام میشود! آیا اینترنت ماهوار‌ه‌ای فقط برای ایرانیها باید به حسرت تبدیل شود؟ وزارت ارتباطات کشور عراق از عرضه اینترنت ماهواره‌ای به شهروندان عراقی خبر داد.

پروژه فیبر نوری که یکی از پروژه های ارائه اینترنت پرسرعت در جهان است آنقدر زمان بر بوده که وزارت ارتباطات عراق به شهروندان این کشور اعلام کرد تا وصل شدن اینترنت فیبر نوری از اینترنت ماهواره ای بهره مند خواهند شد! چرا ما نباید از اینترنت پرسرعت ماهواره ای بهره مند باشیم؟

وزارت ارتباطات عراق از صدور مجوز و آغاز اقدامات برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای در این کشور خبر داد و اعلام کرد که با هدف ارائه بهترین خدمات به شهروندان و با توجه به زمانبر بودن توزیع اینترنت فیبر نوری و با هدف متنوع سازی ارائه خدمات اینترنت برای افزایش رقابت و کاهش قیمتها این اقدام صورت گرفته است.

براساس تجمیع داده های بین المللی و منابع آماری کشورهای مقصد از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۱ میلادی ،امارات ،آمریکا، کانادا، آلمان ترکیه، بریتانیا ،سوئد ،استرالیا، اسرائیل و کویت ۱۰ کشور اول میزبان بیشترین جمعیت مهاجران ایرانی هستند.

در حالی که کشور همچنان با پدیده مهاجرت مواجه است ارائه اخباری از ممنوع المصاحبه شدن مدیر رصدخانه مهاجرت نمیتواند از رنگ و لعاب پدیده مهاجرت نخبگان کشور بکاهد و حتی این گونه به نظر می رسد که ارائه همین آمارهای بی رمق میتواند نمایی کلی از وضعیت خروج نخبگان از کشور ارائه دهد و بهتر است به جای پاک کردن مساله به ریشه یابی مهاجرتها و ارائه راهکارهای روشن برای نگهداشت آنها در کشور پرداخت.

در این زمینه پیشنهاد میشود که سایر نهادهای کشور از جمله سازمان آمار ایران وزارت امور خارجه، وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان به این رصدخانه بپیوندند تا با ارائه آمارهای روشن و شفاف اطلاعات مربوط به خروج نخبگان و جذب دانشجویان بین المللی، تصویری شفاف و شیشه وار از زمینه های نگهداشت نخبگان ایجاد کنند.

نخبگان، دانشجویان، کارآفرینان، صاحبان ایده و نوآوری و همه مردم، سرمایه های کشور هستند و رفتن هر یک از آنها به معنای سخت تر شدن مسیر پر شیب توسعه خواهد بود.

مسمومیت‌های الکلی نوک قله کوه یخ آسیب‌های اجتماعی

روزنامه جوان به بحران مسمومیت‌های الکلی تحت عنوان «نوک قله کوه یخ آسیب‌های اجتماعی» پرداخته است.

مرگها و مسمومیتهای ناشی از سوء مصرف مشروبات الکی تقلبی در کرج همچنان رو به افزایش است. طبق آخرین آمارها تعداد فوتیهای این حادثه به ۱۷ نفر رسیده است.

مرگ این ۱۷ نفر براثر مصرف مشروبات الکی تقلبی، حکایت بیرون زدن نوک قله یخی است که از زخمی عمیق بر پیکر سلامت جسمی و روانی جامعه حکایت دارد.

ماجرا وقتی جدی تر می شود که با آمار رشد ۳۰ درصدی مرگهای الکلی در سال ۱۴۰۱ مواجه می‌شویم؛ به گفته وی در سال گذشته ۶۴۴ نفر در پی مصرف متانول جان خود را از دست داده اند.

سال گذشته حسین حسنیان، مشاور علمی وزارت بهداشت ایران گفته بود که در برخی استانها از جمله خوزستان و فارس آمار مرگ و میر در اثر مصرف الکل متانول از آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا پیشی گرفته است. آن زمان این باور که مصرف الکل می تواند از ابتلا به کرونا پیشگیری کند، یکی از عوامل بروز چنین رخدادی بود.

با وجود این، نمی توان روند رو به رشد مصرف الکل در کشور را انکار کرد. نتایج دو تحقیق رسمی در نیمه اول دهه ۱۳۹۰ حکایت از افزایش تعداد مصرف کنندگان الکل در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور نسبت به دهه های قبل دارد.

موضوعی که با نگاه آسیب شناسانه زنگ خطر آسیب اجتماعی سوءمصرف الکل را در کشور به صدا در آورده است.

افزایش مهاجرت سازندگان مسکن به ترکیه

روزنامه اقتصاد مردم از افزایش مهاجرت سازندگان مسکن به ترکیه و گرجستان خبر داده است.

داوود بیگی‌نژاد، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از سازندگان مسکن ایران به کشورهای ترکیه و گرجستان مهاجرت کردند، گفت: معاملات ملک خارجی در مشاوران املاک تخلف و همچنین نگارش دلاری در قرارادها ممنوع است.

وی با بیان اینکه معاملات ملکی خارجی در بنگاه و مشاوران املاک داخل کشور ممنوع و تخلف است، اظهار داشت به دلیل اینکه کار برای مشاوران املاک نیست و بازار مسکن ایران در رکود قرار دارد شاهد این تخلف و معاملات املاک خارجی بین برخی از مشاوران املاک هستیم.

بیگی‌نژاد ادامه داد: این اقدام تخلف است و ما هم از خروج سرمایه های کشور در قالب خرید ملک خارجی استقبال نمیکنیم به هر مقدار که بازار ملک کشورهای خارجی را رونق بدهیم به همان اندازه دلار از کشورمان خارج میشود و این خروج سرمایه در آینده برای کشورمان بسیار خطرناک است.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش مهاجرت سازندگان مسکن از کشور گفت: تعداد قابل توجهی از سازندگان مسکن از کشورمان به کشورهای ترکیه و گرجستان مهاجرت کردند و دلیل مهاجرت سازندگان این بود که کشورمان شرایطی ایجاد شده که سازنده به هدف مالی خود دست پیدا نمی کند.

بیگی نژاد افزود: در این شرایط اگر سرمایه سازنده به اندازه مهاجرت برسد، مهاجر خواهد شد و امکانات و سرمایه خود را در سایر کشورها به کار می گیرد. در غیر این صورت وارد بازارهای موازی و دلالی می شود، بازارهایی که برای حاکمیت مزاحمت ایجاد می‌کند.

شبکه نمایش خانگی زیر سلطه صدا و سیما

گروه فرهنگی روزنامه مردم سالاری درباره واگذاری شبکه نمایش خانگی به صدا ‌سیما نوشت: چند سالی است که صدا و سیما در صدد تسلط بر شبکه «نمایش خانگی» است، شبکه ای که در این سالها بخشی از کم کاری صدا و سیما در تولید برنامه های پرمخاطب را بر دوش گرفته است و شاید همین موضوع باعث شده که مسئولان صدا و سیما این تحلیل را داشته باشند که برنامه های تولید شده در این شبکه باعث بی رونقی روزافزون و ریزش مخاطبان صدا و سیماست.

تلاش مقامات صدا و سیما برای زیر نظر گرفتن این شبکه تا روز اول تیرماه به ثمر ننشسته بود اما در این روز شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست سید ابراهیم رئیسی وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی را بر عهده سازمان صدا و سیما قرار داد؛ اقدامی که نه فایده ای برای صدا و سیمای ورشکسته دارد ولی میتواند شبکه نمایش خانگی را هم به سرنوشت این سازمان عریض و طویل تبدیل کند!

پس از این تصمیم گیری بسیاری از هنرمندان و بازیگران فعال در سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی با انتشار یک استوری مشترک در شبکه های اجتماعی اعتراض خودشان به این تصمیم را نشان دادند.

همچنین خانه سینما در بیانیه ای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را  مایوس کننده و مخالف پیشرفت اقتصاد هنر و صنعت سینما دانست و اعلام کرد: انتظار می رود تا مقامات و نهادهای مسئول اصرار بر بنیانهای دیرین و منسوخ را کنار گذاشته و بر اساس طراحی شیوه های نوین تنظیم گری متناسب با مقتضیات معاصر و عرف پذیرفته شده جامعه، اقدام کنند.

سایت عصر خبر نیز در این باره نوشت: هنوز ساعتی از مصوبه مبهم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سپردن نظارت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما نگذشته که ماهیت صیانتی این مصوبه عیان شد.

سایت عصر ایران نیز در تحلیلی نوشت: واقعیت این است که شبکه نمایش خانگی و صداوسیما هر دو تولید کننده محصولات فرهنگی هستند و به عنوان ۲ رقیب! در این عرصه فعالیت دارند اگرچه یکی از آنها پشتش به پول خزانه دولت و بیت المال گرم است ولی طرف مقابل به شکلی هزینه تولیدات و محصولات خود را به شکلهای مختلف، فروش ترافیک اینترنت، آگهی و تبلیغات، حق شارژ کاربران، اسپانسر و … از بخش خصوصی تامین میکـند.

پرسش ساده و مهم این است که در میان دو رقیب که هر کدام سعی در جذب مخاطب دارند چگونه یکی بر فعالیت دیگری میتواند نظارت داشته باشد؟

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago