کیوسک امروز؛ درسی که می‌توان از قطر آموخت/ آغاز اجلاس داووس با مشارکت نمایندگان ۱۰۰ کشور جهان با محوریت هوش مصنوعی و تغییرات اقلیمی/ ناکامی دولت در حل ابرچالش ناترازی بنزین/ مالیات کارگران و کارمندان بیشتر از طلافروشان و دلالان/ جهان نگران دوگانه بایدن‌ـ‌ترامپ

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه جوان به مطلبی پرداخته با عنوان؛ درسی که می‌توان از قطر آموخت

برگزاری موفق جام جهانی و جام ملت‌های آسیا ظرف یک‌سال از سوی قطر می‌تواند درس‌های زیادی را برای مدیریت ورزش ایران داشته باشد.

در اینکه شرایط ایران و قطر به لحاظ مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اصلاً قابل مقایسه با هم نیست و نمی‌توان شیخ‌نشین حاشیه خلیج فارس را با ایران مقایسه کرد هیچ شکی نیست، اما نباید فراموش کرد که نوع مدیریت و برنامه‌ریزی قطری‌ها برای برگزاری این دو رویداد مهم فوتبال جهانی و قاره‌ای می‌تواند الگویی باشد برای مدیران و برنامه‌ریزان ورزش ایران تا حداقل بتوانند برای میزبانی‌های نصفه و نیمه مسابقاتی که نصیب ایران می‌شود برنامه‌ریزی کنند.

لازم به ذکر نیست که در برگزاری یک میزبانی موفق تنها این نهاد‌های ورزشی نیستند که تصمیم‌گیرنده و اجرا‌کننده برنامه‌ها هستند و بسیاری از نهاد‌ها در اینگونه برنامه‌ها دخیل هستند، اما همین تابستان گذشته و میزبانی از چند دیدار رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نشان داد که ما چقدر در زمینه میزبانی با ضعف و اشکال روبه‌رو هستیم. هنوز یادمان نرفته که جوزدگی مسئولان از حضور چند ستاره فوتبال در ایران کاری کرد که حتی برنامه‌های عادی هم با مشکل اجرا روبه‌رو شد. حالا تصور کنید که قرار باشد مثلاً جام ملت‌ها یا حتی یک تورنمنت دوستانه با حضور چند تیم بزرگ در ایران برگزار شود، به‌طور حتم یک نهاد باید وظیفه کنترل هیجانات مسئولان ورزش ایران را برعهده بگیرد تا باعث شرمساری نشوند!

اما از تمام این‌ها که بگذریم، نوع مدیریت هزینه و استفاده درست از سرمایه‌های موجود و کمک‌های خارجی در برگزاری دو رویداد مهم جام جهانی و جام ملت‌های آسیا از سوی قطر نشان داد که اگر به درستی فعل خواستن صرف شود، می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد. در اینکه کشور ما با مشکلات بزرگی از جمله تحریم‌های ظالمانه روبه‌روست شکی نیست، اما خوب می‌دانیم که حتی در اوج همین تحریم‌ها هم اگر مدیریت درست داشته باشیم و اگر به خوبی برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم به‌خوبی از عهده کار‌های بزرگ برآییم. نکته مهم این است که در هیاهوی جام ملت‌ها بتوانیم درس بگیریم.

میزبانی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا از سوی قطر یک کلاس درس است. کلاسی که امیدواریم حداقل مسئولان فدراسیون فوتبال و بقیه مدیران ورزشی که احتمال دارد در قطر باشند یا اینکه به آنجا سفر کنند، به جای استراحت و خرید قدری از درس‌های این کلاس بیاموزند تا بتوانند در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده کنند. یادمان باشد که هیچ‌کس یک دهه قبل تصور نمی‌کرد که قطر با وجود درآمد‌های وحشتناک نفتی توان برگزاری رویداد‌های مهم ورزشی را داشته باشد، اما آن‌ها با مدیریت درست و برنامه‌ریزی درست‌تر و از همه مهم‌تر استفاده درست از منابع مالی خود موفق شدند این دو را انجام دهند. پس اگر عنوان کنیم که واجب است مسئولان ورزش کشور کمی از مسئولان این شیخ‌نشین بیاموزند بیهوده نگفته‌ایم. اینکه صرف داشتن پول کافی نیست، بلکه باید برنامه داشت و پول را درست و بجا خرج کرد.

یادمان باشد که طرح‌های توسعه‌ای قطر فقط مختص به برگزاری مسابقات ورزشی بزرگ نمی‌شود و آن‌ها عزمی جدی در پیشرفت و تغییر وجهه خود دارند. برنامه‌ای که مدیران ما هم می‌توانند از آن در‌س‌های زیادی بگیرند.

روزنامه کیهان درباره آغاز اجلاس داووس با مشارکت نمایندگان ۱۰۰ کشور جهان با محوریت هوش مصنوعی و تغییرات اقلیمی نوشت:

نشست مجمع جهانی اقتصاد با مشارکت نمایندگانی از ۱۰۰ کشور جهان با محوریت موضوعاتی مثل مسائل ژئوپولیتیکی، تغییرات اقلیمی و گسترش استفاده از هوش مصنوعی از فردا در داووس سوئیس آغاز می‌شود.

همه ساله داووس سوئیس میزبان نشست مجمع جهانی اقتصاد است صدها مقام عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی و همچنین کارشناسان و اساتید برجسته اقتصاد و توسعه در این مکان جمع می‌شوند تا مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی-‌سیاسی جهان را مورد بحث قرار داده و درباره این چالش‌ها چاره‌اندیشی کنند. این نشست چون نماینده نظام سرمایه‌داری جهانی است محلی برای مخالفین جهانی شدن و سرمایه‌داری نیز هست تا اعتراض خود را به سرمایه‌داری نشان دهند.

امسال نیز  اجلاس سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» از ۱۵ تا ۱۹ ژانویه (۲۵ تا ۲۹ دی) با موضوع «باز‌سازی اعتماد» و با حضور سران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور در داووس سوییس برگزار خواهد شد. به گزارش ایرنا، در تارنمای اجلاس «داووس» با اشاره به حضور مقام‌های ارشد شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در کنار رهبران جوامع مدنی، کارشناسان به‌نام، کارآفرینان و رسانه‌ها آمده است: «باز‌سازی اعتماد» به نیاز به بازیابی باورها در گرماگرم چالش‌های چندلایه جهانی می‌پردازد.

از جمله این چالش‌ها می‌توان به درگیری‌های ژئوپولیتیک، تغییرات اقلیمی و پیشرفت در فن‌آوری هوش مصنوعی اشاره کرد. بر اساس این گزارش تمرکز اجلاس امسال بر تشخیص مشکلات و یافتن راه‌حل با توجه به شفافیت، پاسخگویی و هماهنگی خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه، «اورسولا فون درلاین»، رئیس‌کمیسیون اروپا، «خاوریر میلی»، رئیس‌جمهوری آرژانتین، «هان دوک سو»، نخست‌وزیر کره جنوبی، «پدور سانچس»، نخست‌وزیر اسپانیا، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین، «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق، «نجیب میقاتی»، رئیس‌ شورای وزیران لبنان، «آندری دودا» رئیس‌جمهوری لهستان، «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، نخست‌وزیر قطر و «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهوری صربستان از جمله میهمانان بلندپایه این اجلاس هستند.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید و نمایندگانی از سنا و مجلس آمریکا نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، «کریستالینا جورجیوا»، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، «آجای بانگا»، رئیس‌گروه بانک جهانی، «انگزی اوکونجو» مدیرکل سازمان تجارت جهانی، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو و «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از دیگر مقام‌های شرکت‌کننده در این رخداد خواهند بود.

نکته قابل تأمل درباره اجلاس «اقتصادی سیاسی» امسال داووس این‌که در آن هیچ اشاره‌ای به موضوع غزه نشد؛ با این‌که در این اجلاس رسم است به مهم‌ترین مسائل سیاسی یا اقتصادی جهان پرداخته شود. شاید به این دلیل که، طرح مسئله غزه، آبرویی برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی کشورهای غربی شرکت‌کننده در آن نمی‌گذاشت!

روزنامه تجارت در مطلبی با عنوان ناکامی دولت در حل ابرچالش ناترازی بنزین نوشت:روند صعودی مصرف بنزین در کشور باعث ناترازی بنزین شده و هشدارها در این خصوصهر روز بیشتر می شود. به گزارش تجارت در حالی ناترازی بنزین در سال جاری هزینه ای معادل ۳ میلیارد دلار برای کشور ایجاد کرده که در سال ۹۹ ایران صادر کننده ۳ میلیارد دلار بنزین به کشورهای منطقه بوده است.

طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس ناترازی بنزین در ایران در سال ۱۴۰۲ به رقم ۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است که سالانه خسارتی ۳ میلیارد دلاری به کشور وارد می کند؛ معادل درآمد فروش یک ماه نفت ایران افت ۶ میلیارد دلاری درآمد ارزی بنزین نیمی از افزایش درآمد دولت از صادرات نفت و بی اثر سازی تحریمها را با خود خنثی کرده و از سر سفره مردم برداشته است.

طبق آمار تنها در دو دوره تاریخی مصرف بنزین کاهش یافته که تجربه اول مربوط به اجرای طرح کارت سوخت و هدفمندی یارانه ها در سال ۸۶ بوده و تجربه دوم به سال ۹۸ و اتفاقات مربوط به شوک درمانی بنزینی و سپس شیوع کرونا باز می گردد؛ دو تجربه کاملا متفاوت از نظر موفقیت و شکست.راهکارهای کاهش ناترازی بنزینبر اساس این گزارش ناترازی مصرف بنزین در ایران به عدم اصلاحات قیمتی و همچنین متنوع نبودن سبد سوخت خودروهای سواری نسبت داده میشود. اتکای شدید صنعت خودروهای سواری کشور به بنزین به عنوان سوخت اولیه، تقاضا برای بنزین را تشدید کرده و منجر به ناترازی در تولید و مصرف شده است.

این در حالی است که همه گیری COVID-۱۹ تأثیر قابل توجهی بر مصرف بنزین داشت و منجر به سرکوب موقت تقاضا و همچنین محدودیتهای تردد و کاهش رشد اقتصادی منجر به کاهش رفت و آمد و مسافرت شد و در نتیجه مصرف کلی بنزین را کاهش داد. اما این کاهش موقتی بود و با احیای اقتصاد و غلبه بر همه گیری تقاضا برای بنزین به سطح قبل از همه گیری یا حتی بالاتر بازگشت به گفته تحلیلگران و کارشناسان حوزه انرژی عدم توسعه ظرفیت پالایشگاهی به میزان واقعی مصرف سرکوب مصرف بر اثر کرونا عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع بخشی به سبد سوختی خودروهای سواری و اسقاط نکردن خودروهای فرسوده که حدود یک پنجم خودروهای کل کشور را تشکیل می دهد، از جمله دلایل اصلی ناترازی بنزین است.حسن مرادی استاد حقوق انرژی دانشگاه تهران در خصوص لزوم تنوع بخشی به سبد سوختی کشور و چاره اندیشی برای ناترازی بنزین با اشاره به این که توسعه ظرفیت CNG کشور که قرار است مصرف روزانه ۲۳ میلیون متر مکعب را به ۳۶ تا ۴۰ میلیون متر مکعب برساند، اقدام مناسبی است، می گوید شبکه CNG که الان در کشورمان گسترش یافته است، یکی از بهترین شبکه های منطقه غرب آسیا محسوب می شود و بستر مناسبی برای استفاده از این سوخت در کشورمان مهیاست.

وی می افزاید هر چقدر استفاده از CNG در کشورمان افزایش پیدا کند، به نفع کشور است. انتخاب بعدی استفاده از گاز ال پی جیاست که سوخت بسیار مناسبی به شمار می آید.» ما برای رهایی از معضل ناترازی بنزین باید به سمت توسعه ی خودروهای برقی حرکت کنیم سوخت CNG را در کشور توسعه دهیم و همچنین به سوخت LPG نیز باید توجه کرده و جایگاه های مورد نظر برای این دو سوخت را در کشور توسعه دهیم.»

جعفر قادری با بیان این مطلب می گوید: «با استفاده از خودروهای برقی علاوه بر کاهش مصرف بنزین می توان آلودگی شهرهای بزرگ را نیز برطرف کرد. این خودروها برای شارژ خود میتوانند از ساعت ۱۲ تا ۶ صبح استفاده کنند زیرا در این زمان مصرف برق پایین است و مشکلی به وجود نمی آید. از طرفی بحث خروج خودروهای فرسوده از گردونه ی حمل و نقل کشور باید جدی تر مورد توجه قرار بگیرد و در وضع عوارض بر خودروهای با مصرف بالا نیز باید دقت کنیم تا مصرف بنزین را در کشور کاهش دهیم.»- مصوبه مجلس به نفع یا ضرر مردم؟بر اساس این گزارش دولت قرار است برنامه جامع تأمین و تخصیص حامل های انرژی شبکه حمل و نقل جاده ای کشور را شامل بنزین، نفت ،گاز ،گازمایع برق و گاز طبیعی فشرده است در سال آینده اجرایی کند ۲۳ آبان امسال از سوی مجلس سازمان برنامه و بودجه مکلف شد با همکاری دستگاه های مربوط برنامه جامع تأمین و تخصیص حاملهای انرژی شبکه حمل و نقل جاده ای کشور را حداکثر ظرف مدت ۶ ماه پس از ابلاغ این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند. البته این مصوبه با مخالتهایی مواجه شد از جمله نماینده خمینی شهر که معتقد بود طبق این حکم اختیار تعیین قیمت بنزین به دولت داده می‌شود و اگر دولت بخواهد میتواند بنزین را گران کند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago