کیوسک امروز؛ درباره جنگ غزه/ آمار جانباختگان زلزله هرات افغانستان فراتر از دو هزار نفر/ چراغ سبز باکو به صلح با ایروان/ جنگ گذرگاه در قلب خاورمیانه/ شلیک به بورس

روزنامه‌های صبح امروز، دوشنبه هفدهم مهر ماه به مباحثی پیرامون جنگ غزه، آمار جانباختگان زلزله هرات افغانستان، چراغ سبز باکو به صلح با ایروان، جنگ گذرگاه در خاورمیانه و وضعیت نابسامان بورس پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 59 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به گزارشی تحت عنوان جنگ غزه پرداخته و نوشته است:

آینده این جنگ را کسی نمیداند چه میشود. یک سکه ای است که به بالا پرتاب ،شده تا پایین ،آمدن دهها و صدها بار جا عوض میکند. بنابراین نتیجه نهایی را قطعی ندانیم. چون بازیگران این فقط حماس و اسراییل نیستند حتی اگر فقط آنان بودند، بازی باز هم نمیشد پیش بینی قاطعی .کرد در جنگ جهانی دوم موفقیتهای آلمان در سه سال اول چنان برق آسا و گسترده بود که ذهنیتی برای شکست احتمالی آن کشور شکل نمیگرفت ولی سه سال بعد و در پایان جنگ نه از تاک نشان بود و نه از تاک نشان اسراییل هم پس از سال ۱۹۶۷ و ایجاد خط بارلو گمان میکرد که در سرزمینی امن است ولی جنگ ۱۹۷۳ خلاف آن را ثابت کرد در تقابل با فلسطینیها در اراضی اشغالی نیز تاکنون چند بار به نقطه ای که گمان میکند بازگشت ناپذیر است رسیده، ولی هر بار روز از نو روزی از نو غافلگیری در این جنگ هم محصول این خوش خیالی است این منطق برای پیروز دانستن حماس نیز جاری و ساری است که نمیتوان براساس موفقیتها یا شکستهای روزهای اولیه داوری کرد در همین سالها دو جنگ افغانستان و اوکراین نمونه بارز این پیش بینی ناپذیری ها هستند. در بسیاری از موارد حتی میتوان گفت برای هر دو طرف جنگ محصول نهایی چیزی جز شکست .نیست به ویژه در مواردی که بن بست سیاسی حاکم شود.

۲- به علت پیشرفت فناوری ارتباطی گزارشها و تصاویر سانسور نشده، سریع و بعضا تاسف آور منتشر میشود که عوارض روحی و روانی زیادی دارد حماس گرچه در قامت یک دولت رفتار نمیکند ولی باید بکوشد که قواعد جنگ را رعایت کند. اتفاقا یکی از نقاط ضعف مهم اسراییلی ها همین رویکرد نژادپرستانه آنان و بی توجهی به قواعد جنگ است که از آنان چهره ای منفور به تصویر کشیده است این را میدانم که گفتن چنین توصیه هایی برای کسانی که حس تحقیر اشغالگری سرزمین خود و ظلم بی پایان اسراییل را نچشیده اند، ساده است و نمیدانم که اگر مردم عادی دیگر کشورها نیز جای فلسطینیها بودند چه میکردند و در شرایطی که نظامیان آمریکایی در افغانستان و عراق چنان رفتارهایی را مرتکب شدند و اسراییل نیز در طول سال کارهای مشابهی را انجام میدهد، چگونه میتوان انتظار رعایت چنین رفتارهایی را از جوانان غیر منضبط فلسطینی داشت جوانانی که در شرایط اشغال به دنیا آمده اند و تاکنون نیز شاهد ادامه آن بوده اند ولی موضع گیری رهبران حماس و برخورد رسمی با این اقدامات میتواند در بهبود این رفتارها سازنده باشد ضمن اینکه به لحاظ سیاسی و تبلیغاتی چنین اقداماتی به زیان آنان است البته در همین جنگ نیز رفتار با اسرا و کشتن افراد غیر نظامی و کودکان برای نتانیاهو امری عادی و گویی طبیعی شناخته میشود. این جنگ فارغ از هر نتیجه ای که داشته باشد، یک نکته را نشان میدهد؛ اینکه بدون حل مساله فلسطین حداقل در چارچوب قطعنامه های ۳۳۸ و سایر اسناد و حقوق بین الملل نمیتوان مساله فلسطین را با تکیه بر زور حل کرد. بحرانهای این چنینی جز توافقهای پایدار راه حل دیگری ندارد. تجربه جهان در جنگ جهانی اول بسیار مهم .است آلمان شکست خورد و کشورهای پیروز شرایط سختی را بر آن تحمیل کردند ولی نتیجه آن بیرون آمدن رایش سوم از دل آن آلمان شکست خورده بود که دنیا را به خاک و خون .کشید این درسی بود که جناح پیروز در جنگ دوم از آن استفاده کرد و مسیر متفاوتی را پیمود. خلاصه اینکه جنگ بوده و هست و خواهد بود ولی هرچه ابعاد آن بزرگتر باشد دستاوردها و نتایج آن نیز کمتر است مگر اینکه طرفین جنگ در نهایت آن را مقدمه ای بدانند برای رسیدن به صلح پایدار

۴- پس از این جنگ لفاظیهای فراوانی در فضای رسانه ای و مجازی دیده میشود که بیشتر به رجزخوانی از زیر پتو میماند. شاید از جنگ در فلسطین گریزی نبود یا ،نباشد، زیرا نتانیاهو تمام راه ها را بسته است ولی جنگ پدیده ای است که همواره باید خواهان پایان عادلانه و شرافتمندانه آن ،بود، زیرا عوارض واقعی آن را کسانی تحمل میکنند که لزوما طرفهای اصلی میدان نیستند.

این حد از قطبی بودن در تحلیل و نگاه به این رویداد برای ایران بدتر از هر جنگی است از دفاع تمام عیار از اسراییل تا دفاع تمام عیار از نحوه رفتار با کشته شدگان و اسرا از سوی فلسطینیها و بعضا تشویق یا توجیه آنها. گرچه این دو گروه اقلیت هستند ولی وجود دارند -۵ و بالاخره آخرین نکته، رویکرد دولتها در مقابل این جنگ است این رویکردها باید تلفیقی از اصول اخلاقی انسانی و حقوقی با حفظ اصل منافع ملی باشد. البته ترکیب این دو اصل قدری ظریف و سخت است. فعلا در مقام این نیستم که بگویم چه رویکردی با این دو اصل همسو است ولی این را میدانم که باید سیاستهای جاری به بحث و گفت وگوی آزاد گذاشته شود. در هر صورت از اینکه سیاست خارجی کشور فدای رقابتهای سیاسی داخلی شود باید پرهیز کرد ولی ظاهرا هر کس از منظر منافع سیاست داخلی در حال داوری نسبت به سیاست خارجی است و این قطعا زیان بار است.

روزنامه کیهان نوشت: آمار جانباختگان زلزله هرات افغانستان فراتر از دو هزار نفر است.

براساس تازه ترین آمار اعلام شده از حکومت طالبان شمار جانباختگان زمین لرزه ۶.۳ ریشتری روز شنبه در ولایت هرات از دو هزار نفر فراتر رفت و به دو هزار و ۵۳ تن رسید به گزارش ایرنا از طلوع نیوز افغانستان، سخنگوی طالبان در امور رسیدگی به حوادث در نشستی خبری :گفت براساس آمار که تاکنون اعلام شده دو هزار و ۵۳ تن در زمین لرزه روز شنبه در هرات جان باخته و بیش از ۹ هزار نفر دیگر زخمی شده اند. به گفته «جانان فایق»، بیشتر قربانیان این زمین لرزه در ۱۳ روستای منطقه زنده جان در ولایت هرات هستند. وی افزود یکهزار و ۳۲۰ خانه بر اثر این زلزله ویران شده است. سخنگوی دولت طالبان ادامه داد این یکی از مرگبارترین زمین لرزه هایی است که در دو دهه اخیر کشور را لرزاند.

سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز :گفت تلفات زمین لرزه در هرات بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا گزارش شده بود. عبدالوحید ،رایان ضمن درخواست کمک فوری گفت: حدود شش روستا ویران شده و صدها نفر در زیر آوار مدفون شده اند. سازمان ملل نیز درباره این موضوع :گفت: مقامات محلی پیش بینی میکنند که با ادامه تلاشهای جست وجو و نجات در میان گزارشهایی مبنی بر محبوس شدن برخی افراد زیر ساختمانهای ،فروریخته تعداد تلفات افزایش یابد.

ارتباطات تلفنی در هرات قطع شده و دریافت جزئیات از مناطق آسیب دیده دشوار است ویدئوهای موجود در شبکههای اجتماعی صدها نفر را در خیابانها در خارج از خانه‌ها و ادارات خود در شهر هرات نشان میدهد گفتنی ،است روز شنبه زمین لرزه ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر شمال غربی افغانستان را لرزاند و در تاجیکستان و بخشهایی از شرق ایران نیز احساس شد رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان با اشاره به اعزام تیمهای امدادی و تجهیزات از سوی جمعیت هلال احمر کشورمان برای امدادرسانی در زلزله افغانستان به ایسنا گفت: ۵۰ نفر از نیروهای عملیاتی سازمان امداد و نجات از استانهای خراسان رضوی جنوبی و شمالی در پوشش ۱۰ تیم به افغانستان اعزام شدند. همچنین هفت قلاده سگ زنده یاب نیز با این تیمها همراه شده است. بابک محمودی افزود همچنین تجهیزات جست وجو و نجات شامل سه دستگاه وانت آنست شش دستگاه وانت کمکدار، سه دستگاه آمبولانس و پنج دستگاه خودروی سنگین نیز به همراه امدادگران به افغانستان اعزام شد.

وی همچنین از ارسال محموله امدادی برای اسکان ۵۰۰ خانوار خبر داد و :گفت: ۵۰۰ چادر هزار تخته موکت چهار هزار پتو ۵۰۰ ست ظروف و ۵۰۰ بسته غذایی ده روزه همراه با امدادگران به هرات اعزام شد.

روزنامه تجارت به گزارشی تحت عنوان چراغ سبز باکو به صلح با ایروان پرداخت و نوشته است:

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با نخست وزیر گرجستان مدعی شد که زمان صلح در قفقاز جنوبی فرا رسیده است «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در بیانیه مطبوعاتی مشترک با ایراکلی گاریبا شویلی» نخست وزیر گرجستان در شهر تفلیس» گفت: زمان برقراری صلح در قفقاز جنوبی فرا رسیده است رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و گرجستان با اشاره به اینکه این دو کشور همواره از تمامیت ارضی یکدیگر حمایت کرده اند، گفت: «ما در همه سازمان های بین المللی از یکدیگر حمایت کرده و در کنار یکدیگر ایستاده ایم. تمامیت ارضی کشورها یک اصل اساسی در حقوق بین الملل است و نقض تمامیت ارضی غیر قابل قبول است. موضع جمهوری آذربایجان در این زمینه صریح است.»

جمهوری آذربایجان شریک راهبردی برای گرجستان محسوب می شود. این دو کشور به تازگی یک رزمایش چند جانبه برگزار کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که رزمایش «ابدیت-۲۰۲۳» با هدف افزایش همکاری و تقویت همکاری از ۱۱ مهر ماه آغاز شده است. گرجستان و جمهوری آذربایجان چندی قبل توافقنامه دفاعی امضا کردند رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفته است که شاید نشستهایی دوجانبه یا سه جانبه در گرجستان برگزار شود وه محوریت آنها عادی سازی روابط بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواهد بود. جمهوری آذربایجان به پروژه های ترانزیت ، انتقال انرژی و سرمایه‌گذاری های شرکت ملی نفت خود در گرجستان متکی است.

اظهارات اخیر علی اف در شرایطی است که او روز شنبه در گفت و گو بارئیس شورای اروپا به نسبت به ارسال سلاح از فرانسه به ارمنستان هشدار داد الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در گفت و گوی تلفنی با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا گفت که اررسال سلاح به ارمنستان از سوی فرانسه در خدمت صلح نیست، بلکه یک رویارویی جدید است.

علی اف گفت: «اگر درگیری جدیدی در منطقه رخ دهد، فرانسه مقصر خواهد بود.» فرانسه از حامیان ارمنستان است و بارها به جمهوری آذربایجان نسبت به نقض تمامیت ارضی ارمنستان هشدار داده است. در دور جدید تنش ها میان ایروان و باکو، جمهوری آذربایجان اخیرا یک عملیات برق آسای در قره باغ کوهستانی انجام داد که آن را اقدامات ضد تروریستی با ماهیت محلی» با هدف احیای نظم قانون اساسی توصیف کرد ایروان این اقدام جمهوری آذربایجان را یک تهاجم توصیف کرد و گفت که هیچ یگان نظامی در قره باغ ندارد. یک روز پس از آن، با میانجیگری حافظان صلح روسیه توافقی برای آتش بس حاصل شد که در بین شروط آتش بس می توان به خلع سلاح نیروهای ارامنه و خروج تجهیزات سنگین از قره باغ کوهستانی اشاره کرد. در روزهای گذشته یک مقام ارمنستانی از مذاکرات با فرانسه برای تقویت سامانه های پدافندی این کشور خبر داد.

روزنامه مردم سالاری از مطلبی با عنوان جنگ گذرگاه در قلب خاورمیانه نوشت:

مروان قبلان در العربی الجدید مینویسد ؛ با اعلام پروژه گذرگاه اقتصادی ای که هند را از طریق خاورمیانه به اروپا متصل میکند حاشیه نشستهای گروه بیست در دهلی نو در ابتدای سپتامبر امسال رقابت بر سر جغرافیای گذرگاههای زمینی و دریایی وارد مرحله ای جدید و بی سابقه در سیاست بین الملل شده اساس دیدگاه آمریکا، هدف از پروژه گذرگاه «هندی» بستن راه به روی پروژه چینی معروف به «کمربند و جاده» است.

در صورت اجرایی شدن این پروژه ایران نخستین زیان بیننده خواهد بود و ضربه دردناکی به طرح این کشور برای ساخت گذرگاه شمال – جنوب وارد خواهد آمد. هدف از گذرگاه شمال – جنوب اتصال بمبئی در هند به شمال اروپا از طریق قفقاز و روسیه است ایران . در قلب این کریدور قرار دارد و در صورت راه اندازی می تواند حلقه اتصال آسیا و اروپا را تحت سیطره خود درآورد. بنابراین این احتمال وجود دارد که ایران به راحتی تسلیم تلاش برای ناکام گذاشتن آن نشود. دومین قربانی پروژه ،هند ترکیه است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور به حذف ترکیه از این پروژه اعتراض کرد.

سومین زیان بیننده از گذرگاه هند مصر است زیرا گذرگاه فوق تهدیدی برای کانال سوئز به شمار میرود که شریان اقتصادی حیاتی مصر و همانند تیری راهبردی است که این کشور را در قلب جهان قرار میدهد. گذرگاه هند چهل درصد هزینه های حمل و نقل و زمان ترانزیت را در مقایسه با کانال سوئز کاهش میدهد که این امر به معنای به حاشیه رانده شدن کانال سوئز است.

اگرچه پروژههای ترکیه و ایران نیز تهدیدی برای کانال سوئز به شمار میروند و همچنین در رقابت با یکدیگر هستند؛ زیرا طرح ترکیه برای ایجاد گذرگاه زنگزور ضربه ای به پروژههای ایران برای رسیدن به روسیه و اروپا از طریق قفقاز است. با این وجود گذرگاه هند نقطه تهدید مشترک برای سه کشور است و میتواند به همکاری میان آنها برای ناکام گذاشتن آن منجر شود به ویژه اگر نزدیکی اخیر مصر و ترکیه و احتمال فزاینده شکسته شدن بن بست در روابط میان تهران و قاهره را در نظر بگیریم موضع مسکو و پکن میتواند حمایت کننده از این روند باشد.

چین خود را هدف مستقیم این پروژه میداند در حالی که روسیه اگرچه مستقیما از گذرگاه هند آسیبی نمی بیند؛ اما با توجه به اینکه هند را به طور کامل در اردوگاه آمریکایی قرار میدهد ممکن است آن را یک تهدید بداند.

روزنامه هم‌میهن از شلیک به بورس نوشت!

بازار سرمایه که هفته گذشته سرخ پوش به کار خود پایان داده بود، با آغاز حمله حماس به ،اسرائیل متأثر از این رویداد روز گذشته با منفی ۵۱/۲ درصد همچنان سرخ پوش ماند و به سقوط خود ادامه داد. متأثر از این رویداد قیمت ارز و طلا نیز به دلیل تقاضای ایجاد شده، افزایشی شد. التهاب ایجاد شده در خاورمیانه که میتوان از آن به عنوان یک جنگ تمام عیار میان بازیگران پنهان عنوان ،کرد اگرچه آثارش را در بازارهای مالی ایران نمایان کرده است اما به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی هنوز مشخص نیست که چه آثاری در بازارهای بزرگ خواهد داشت. بازارهای مالی ایران در سال ۱۳۹۸ بعد از ترور سردار سلیمانی با شوک همراه شد به طوری که بازار سهام یک هفته سرخ پوش بود و تمامی سهام در . صف فروش معامله میشدند اما پس از برطرف شدن احتمال جنگ، بورس به روال عادی خود بازگشت حال در فضایی که جنگ حماس و اسرائیل آغاز شده است و برای آن نمیتوان آیندهای متصور شد که دامنه این جنگ به کجاها ختم میشود موجب شده تا بار دیگر در کنار سایر عوامل درونی بازار سرمایه و مالی ایران دچار شوک شود؛ گویی که حمله ای جانانه به بورس ایران شده است. به هر حال در شرایط کنونی اثر حوادث بینالمللی به عنوان ریسک جدی بورس را نشانه گرفته است. شاخص کل بورس که روز شنبه ۱۵ مهر در نهایت با افزایش ۱۶۸۶۴ واحدی بر روی کانال دو میلیون و ۵۲ هزار و ۸۸۵ واحد آرام گرفته بود روز گذشته با کاهش حدود ۵۱ هزار واحدی منفی شدن ۹۳ درصد نمادهای بورسی در کانال دو میلیون متوقف شد تا بار دیگر در آستانه ورود به کانال یک میلیون واحدی قرار گیرد در این روز معاملات خرد سهام (شامل سهام حق تقدم صندوقهای (سهمی ۳۲۲/۵۵ میلیارد ریال تراز پول حقیقی در سهام منفی ۵۱۱/۱۵ در درآمد ثابتها (شامل اوراق بدهی و صندوقهای درآمد (ثابت منفی ۳۵۴/۴ میلیارد ریال و سرانه خرید و فروش حقیقی ۳۲۴ در مقابل ۴۷۱ میلیون ریال قرار گرفت. همچنین تراز پول حقیقی بدون عرضه اولیهها حدود ۵/۱ همت منفی بوده که سهمهای ریالی بانک و (خودرویی در صدر خروج پول قرار داشتند نکته قابل توجه اینکه روز گذشته سیزدهمین روز (کاری) خروج پول پیوسته از بازار و ۱۰ روز کاری پشت سر هم خروج پول حقیقی ها بود.

بازارهای مالی کشور نیز متأثر از حمله حماس به مواضع اسرائیل قرار گرفتند و با توجه به اینکه روز گذشته اعلام شد شدت حملات میان دو طرف افزایش یافته است و دولت اسرائیل مدعی شده که این تنشها ادامه دار است و به این زودیها متوقف نمیشود شاهد افزایش قیمت دلار و طلا بودیم قیمت دلار که روز شنبه پس از سه ماه وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده بود روز گذشته دو هزار تومان افزایش یافت. البته با توجه به اینکه معامله گران دلار تنش میان فلسطین و اسرائیل را علت افزایش قیمت دلار اعلام میکنند بنابراین در روزهای آتی شاهد افزایش آن خواهیم بود مگر اینکه بانک مرکزی با تدوین سیاستهای خاص درصدد کنترل بازار .باشد همچنین قیمت طلا و سکه روند افزایشی داشت که با توجه به ارتباط تنگاتنگ دلار با سکه و ارز طبیعی بود. حال باید دید آتشی که در خاورمیانه شعله ور شده است چه تاثیری بر بازارهای مختلف خواهد داشت؛ مسئله ای که با فعال شدن بازارهای بین المللی از امروز نمایان خواهد شد.

سهراب ،اشرفی کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز و طلا در گفت وگو با هم میهن درباره آثار جنگ در خاورمیانه بر بازار ارز و طلا تاکید کرد: «با توجه به تحولات منطقه روند افزایش قیمت دلار شروع شده است؛ به طوری که صبح روز گذشته از پیک قیمتی عبور کرد و عصر قیمت کاهشی شد اما اینکه افزایش نرخ ارز ادامه دار باشد و در چه رقمی افزایش متوقف شود به اخبار بستگی دارد زیرا اخبار بر قیمت دلار تاثیرگذار است.» او ادامه داد: «در اسفندماه سال گذشته رکورد افزایش قیمت دلار را شاهد بودیم و به بالای ۶۱ هزار تومان نیز رسید. پس از آن خبرهای مثبت موجب شد تا قیمت دلار کاهشی شود. روند کاهشی قیمت دلار ادامه دار بود و اقدامات بانک مرکزی نیز مزید بر علت شد تا قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومان ثابت بماند و قیمت افزایش نیافت. حال با حمله حماس به اسرائیل تقاضا برای خرید دلار رشد یافته و دلار به محدوده ۵۲ هزار و ۳۰۰ تومان نیز رسید.» این کارشناس اقتصادی :گفت ادامه دار شدن افزایش قیمت دلار بستگی به ادامه دار بودن تحولات و اقداماتی که بانک مرکزی در روزهای آینده انجام خواهد ،داد .دارد بانک مرکزی احتمالاً تمهیداتی را در پیش میگیرد تا کنترل بیشتری روی بازار داشته باشد اما معلوم نیست تا چه زمانی فنر دلار روی کمتر از ۵۰ هزار تومان حفظ شود. اتفاقات غیر مترقبه دو روز گذشته بر قیمت دلار تاثیر داشت اما تثبیت آن روی یک قیمت مشخص بستگی به برنامههای بانک مرکزی دارد.»

او درباره آثار این جنگ بر بازارهای بینالمللی ارز و طلا افزود: «بازارهای بین المللی روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند بنابراین هر آنچه در بازار طلا و ارز در کشور شاهد بودیم برگرفته از فضای داخلی کشور بوده است. با شروع فعالیت بازارهای جهانی باید دید که آیا این جنگ بر این بازارها اثرگذار خواهد بود یا نه؟ در واقع تاثیر تحولات منطقه از امروز با شروع به کار بازارهای جهانی قابل مشاهده .است. در حال حاضر معامله گران داخل کشور منتظر هستند تا مشخص شود تحولات خاورمیانه در بورس بین المللی تاثیرگذار خواهد بود یا خیر.» اشرفی تاکید کرد در صورتی که تحولات ادامه دار باشد در بورسهای بین المللی تاثیر میگذارد با توجه به اینکه در یک ماه اخیر – به ویژه در دو هفته اخیر – قیمت اونس جهانی طلا کاهش یافته بود، به دلیل سیاستهای فدرال رزرو در خصوص نرخ ،بهره شاخص دلار افزایش یافت و باعث شد قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت فشار قرار گیرد و این تحت فشار قرار گرفتن طلا در بازارهای جهانی سبب شد که طلا به سمت ۱۸۰۰ دلار حرکت .کند البته در روزهای پایانی معاملات هفته گذشته قیمت افزایش یافته و به ۱۹۳۴ رسید اما احتمال دارد که امروز شاهد کاهش قیمت دلار باشیم که نتیجه آن روی قیمت طلا، افزایشی خواهد بود.»

محمدرضا ،اعلمی کارشناس بازار سرمایه در این باره به هم میهن گفت: «با توجه به حجم معاملات و روند گذشته شاخص کل، این موضوع به ذهن متبادر میشود که بازار به نوعی فریز شده است و ما از این بازار فریز شده نمیتوانیم انتظار یک بازار خیلی خوب داشته باشیم و به جز اتفاقی که روز گذشته افتاد نمیتوانیم انتظار ریزشهای خیلی شدید را داشته باشیم به بیان دیگر اقتصاد کلان ما به گونه ای مدیریت میشود که به جای ورود پول به بازار بورس به سمت بانکها و سایر بازارها هدایت میشود» او ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل تصمیمات دولت مبتنی بر واردات خودرو در بازار خودرو شاهد رکود و کاهش قیمت هستیم در بازار مسکن نیز شاهد یک نوع رکود هستیم. در حال حاضر معتقدم سرمایه ها به سمت اقتصاد بانکی و سیستم بانکی در حرکت است. از طرف دیگر هر جایی که بازار به نحوی میخواهد خود را پیدا کند و شاهد ورود نقدینگی حقیقی باشد با نوعی خبردرمانی یا اعمال یکسری ریسکهای سیستماتیک در کلان اقتصادی شاهد ریزشهای بازار هستیم که آخرین آن را نزدیک به دو ماه پیش شاهد بودیم.» این کارشناس بورس با بیان اینکه شاخص کل هفته گذشته را منفی پیش بینی کرده بودم بیان کرد این هفته نیز انتظار کاهش شاخص کل را داشتیم به این دلیل که به لحاظ قیمتهای جهانی شاهد کاهش قیمت نفت .بودیم از آنجایی که اکثر شرکتهای ما یا پتروشیمی هستند یا پالایشگاهی انتظار افزایش شاخص کل را نداشتیم. اما از آنجایی که اتفاقات ممکن است تحلیلها را به سمت دیگری ببرد جنگی که از طرف حماس به سمت نیروهای رژیم صهیونیستی آغاز شد، ریسک سیستماتیکی بود که بازار ما اعمال شد روز شنبه تا اواسط روز شاهد بر یک بازار خوب بودیم که میتوانست رو به مثبت باشد اما ناگهان با اخباری که منتشر شد شاهد بازاری منفی شدیم اعلمی با اشاره به اینکه روز یکشنبه نیز نهایتاً شاخص کل حدود ۵۰ هزار واحد منفی بود، اضافه کرد این منفی شدن در واقع اثر منفی اخبار جنگ بر رفتار سرمایه گذاران و معامله گران بود تحلیلی که از اوضاع منطقه دارم، این است که این ،جنگ ایران را مستقیماً وارد فاز جنگ نمیکند و این موضوع بیشتر یک فضاسازی رسانه ای است تا اینکه در عمل ایران بخواهد وارد صحنه جنگ شود. از این رو ذهنیت من بر این است که با گذشت روزهای آینده فضا شفاف تر میشود و با برطرف شدن احتمال جنگ شاهد بازار بهتر و مثبت تری خواهیم بود او بیان کرد: «در صورتی که شاخص حمایت روانی ۲ میلیون واحد را از دست بدهد به احتمال بسیار تا عدد یک میلیون و ۹۳۰ هزار واحد افت میکند. اینجا جا دارد که واقعاً از سمت و سوی دولت و صندوقهای حمایتی از شاخص کل حمایت شود اگر این حمایت صورت نگیرد این صندوقها کجا به درد شاخص میرسند و از سرمایه ای که مردم با سختی به دست آورده و در بازار بورس گذاشته اند میتوانند حمایت کنند.» اعلمی با تاکید براینکه جو روانی حاکم حکایت از ریزش بازار بورس دارد، گفت:«حمایتها یکی پس از دیگری از دست میرود و به لحاظ امنیت ،اقتصادی، بازار سرمایه و بورس کشور وارد حالت بحرانی میشود.» این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه در صورت عدم حمایتهای لازم به نظر شما شاخص تا چه عددی سقوط خواهد کرد، اظهار کرد: «اظهارات نباید به گونه ای باشد که به ریزش بازار دامن بزنیم. من هیچ وقت مردم را توصیه به سهامداری نمیکنم این حرکت بر لبه تیغ است اگر به سهامداران بگویید سهامداری کنند و شاخص به عدد یک میلیون رسید چه کسی جواب مردم را میدهد؟ از طرفی اگر بگوییم مردم سهم خود را بفروشند اما اتفاقاتی که باید رخ ندهند و بازار هم شروع به حمایت شدن ،کرد عده ای متضرر می.شوند. بنابراین موضوع حساس است و دغدغه من عدم ضرر و زیان مردم است.»

آخرین‌ها از کیوسک امروز