Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ خواب آشفته بایدن برای کی‌یف/ احتمال تبادل سفیر میان ایران و مصر در آینده نزدیک وجود دارد/ حلقه انحصار بازهم اینترنت را گران کرد/ دوستی خاله خرسه با حیات وحش ایران/ جزایر ایرانی و منافع روسی

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان خواب آشفته بایدن برای کی‌یف نوشت:

ارتش اوکراین اعلام کرد که این کشور هدف بزرگ‌ترین حمله هوایی روسیه از زمان آغاز جنگ تا به امروز قرار گرفت. گفته می‌شود تعداد بی‌سابقه‌ای از پهپادها و موشک‌های روس به اهدافی در سراسر اوکراین پرتاب شده که منجر به کشته شدن حداقل ۳۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر شده است. یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در مصاحبه تلفنی کوتاه گفت: «این بزرگ‌ترین حمله از زمان آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۰ بود.»

آن گونه که نیویورک‌تایمز و سی‌ان‌ان نوشته‌اند، روز جمعه برای چند ساعت، موشک‌ها و پهپادهای روس کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس شهرهای سراسر اوکراین را از لویو در غرب تا خارکف در شرق هدف قرار دادند، گفته می‌شود پدافند هوایی این کشور برای رهگیری موشک‌های پرتابی تحت فشار قرار داشت و مردم سراسیمه به دنبال سرپناه بودند. ناظران می‌گویند اوکراین به لطف سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمندش، در ماه‌های اخیر توانسته بسیاری از موشک‌های روس را رهگیری کند اما روز جمعه ارتش اوکراین اعلام کرد که از مجموع ۱۵۸ موشک تنها ۱۱۴ موشک و پهپاد را سرنگون کرده است. بایدن در واکنش به حملات روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه با توسل به حمله‌ای چنین گسترده نشان داد که اهداف جنگی‌اش تغییری نکرده است. بایدن تاکید کرد پوتین به دنبال نابودی اوکراین است و باید متوقف شود.

الکساندر موسیینکو، رییس مرکز مطالعات نظامی و حقوقی مستقر در کی‌یف، بر این باور است که پرتاب موشک‌ها و پهپادهای روس از جمله موشک‌های مافوق صوت، کروز و دفاع هوایی با هدف شکست و سردرگمی پدافند هوایی اوکراین بوده است.

او در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز گفت: «آنها در حال تغییر سبک حملات خود هستند.» ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که امروز روسیه تقریبا با هر چیزی که در زرادخانه‌اش دارد، می‌جنگد. در این میان، ارتش لهستان گفت که یک موشک روسی به مدت سه دقیقه از منطقه مرزی لهستان در نزدیکی اوکراین عبور و بدین طریق حریم هوایی این کشور را نقض کرد، اما برخلاف حداقل سه پهپاد روسی که در ماه سپتامبر در رومانی سقوط کردند، این موشک به جایی اصابت نکرد و زنگ خطری را به صدا درنیاورد.

ماه‌ها است مقامات اوکراین هشدار می‌دهند که روسیه موشک‌های با دقت بالا را برای حمله به شهرها ذخیره می‌کند و تلاش دارد زیرساخت‌های غیرنظامی برای ایجاد زمستانی سخت را رقم بزند. ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد اوکراین گفت که این حملات تاسیسات صنعتی و نظامی حیاتی را نیز هدف قرار داده است. چنین حملاتی در کی‌یف، پایتخت، مشهود بود، جایی که توده‌های بزرگ دود سیاه از چندین منطقه بلند شد. اوکراین مدت‌هاست که با متحدان غربی‌اش جهت دریافت سیستم‌های دفاع هوایی قدرتمند برای دفع حملات روسیه لابی می‌کند. با این حال، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه کنگره از تصویب بسته امنیتی ۵۰ میلیارد دلاری برای اوکراین خودداری کرده‌اند، مگر اینکه این قانون محدودیت‌های جدیدی را برای مهاجرانی که تلاش می‌کنند از مرز جنوبی ایالات‌متحده عبور کنند، اعمال کند.

در همین راستا نشریه پولتیکو به نقل از یک مقام رسمی امریکایی و یک دیپلمات اروپایی نوشت که دولت بایدن و مقامات اروپایی به جای حمایت از کی‌یف برای شکست مسکو، بی‌سر و صدا بر بهبود موقعیت اوکراین در مذاکرات نهایی برای پایان دادن به جنگ متمرکز شده‌اند.

چنین مذاکره‌ای احتمالا به معنای واگذاری بخش‌هایی از اوکراین به روسیه است. با این حال، کاخ سفید و پنتاگون علنا اصرار دارند که سیاست دولت درگیر تغییری رسمی نشده و آنها همچنان از هدف اوکراین یعنی خروج کامل ارتش روسیه از کشور حمایت می‌کنند. به گفته این مقام‌ها که نخواستند نام‌شان فاش شود، مقامات امریکایی و اروپایی اکنون در حال بحث جهت تقویت موقعیت دفاعی اوکراین علیه نیروهای روسیه در شرق هستند.

قرار بر این است که سیستم‌های دفاع هوایی و ساخت استحکامات، موانع سیمی و موانع ضد تانک و خندق‌ها در امتداد مرز شمالی اوکراین با بلاروس مستحکم‌تر شود. علاوه بر این، دولت بایدن بر احیای سریع صنعت دفاعی اوکراین جهت تامین تسلیحات مورد نیازی که کنگره ایالات‌متحده از تصویب‌شان خودداری می‌کند، متمرکز است. به گفته یکی از مقام‌های ناشناس، تغییر استراتژی غرب با هدف تقویت موقعیت اوکراین انجام می‌شود تا این کشور در جریان رایزنی‌ها دست بالا را داشته باشد. به گفته او «تنها راهی که این جنگ در نهایت به پایان می‌رسد، مذاکره است. ما می‌خواهیم اوکراین در موضع قدرتمندی قرار داشته باشد.»

از منظر بایدن، گذر از جنگ تقریبا دو ساله در میانه مبارزات انتخاباتی سخت -‌با دونالد ترامپ و سایر نامزدهای جمهوری‌خواه که آشکارا تلاش‌های او را به سخره می‌گیرند‌- دشوار خواهد بود. همزمان یکی از مقام‌های کنگره که با رویکرد دولت بایدن آشناست در گفت‌وگویی اختصاصی به پولتیکو گفت: «بحث‌ها درباره مذاکرات صلح شروع می‌شود، اما دولت بایدن نمی‌تواند به دلیل خطر سیاسی از موضع خود عقب‌نشینی کند.» در مصاحبه‌ای که ۲۱ دسامبر انجام شد، جان کربی، رییس ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی نیز گفت با توجه به اینکه واشنگتن برای ارایه کمک نظامی به اوکراینی‌ها تحت فشار جمهوری‌خواهان قرار دارد، بیش از هر زمان دیگر بر دفاع متمرکز شده تا حمله. تغییر مواضع غرب، نقطه عطفی برای پوتین است؛ همانی که به دنبال توافق استراتژیک با واشنگتن است که براساس آن اوکراین نتواند وارد ناتو شود. نیویورک‌تایمز هفته گذشته گزارش داد که ارتش اوکراین و روسیه درگیر بن‌بست شده‌اند، اما پوتین در صورت گرفتن چراغ سبز ممکن است حدود ۲۰درصد از خاک شرق اوکراین را حفظ کرده و سازش کند.

بایدن امروز نه تنها در اوکراین، بلکه در خاورمیانه نیز درگیر چالشی جدی است؛ جغرافیایی که در آن جنگ اسراییل علیه حماس ادامه دارد و احتمال گشوده شدن جبهه‌های دوم و سوم بیش از هر زمان دیگر در حال تبدیل شدن به واقعیت است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که قول پیشین بایدن مبنی بر حمایت نامحدود از حملات اسراییل، به قیمت کاهش محبوبیتش، به ویژه در میان پایگاه مترقی دموکرات‌ها تمام شده است. انتظار نمی‌رفت که سیاست خارجی نقش مهمی در مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ ایفا کند؛ به خصوص که تورم در دو سال اول دوره ریاست‌جمهوری بایدن افزایش یافت و اقتصاددانان در سال گذشته رکود اقتصادی را پیش‌بینی کردند، اما حالا با کاهش تورم، معادلات تغییر کرده است.

بروس جنتلسون، محقق فعال در دانشگاه دوک می‌گوید بایدن همچنان از محبوبیت پایین رنج می‌برد، آرای پایین بایدن موجب شد تا گالوپ از او تحت عنوان «بدترین رییس‌جمهوری یاد کند که وارد کارزار انتخاباتی سخت می‌شود.» در این میان، مدیریت مسائل خارجی به‌طور کلی و اسراییل و اوکراین به‌طور خاص به مولفه‌هایی برای ارزیابی تبدیل شده‌اند.

با این حال، اگر جنگ برای اوکراینی‌ها بد پیش برود، بایدن با خطر سیاسی روبه‌رو خواهد شد. ۱۰۰ میلیارد دلاری که بایدن برای متوقف کردن روسیه هزینه کرده، از نظر سیاسی به رییس‌جمهوری کمک چندانی نمی‌کند. در بیشتر درگیری‌ها، منتقدان جمهوری‌خواه بایدن را متهم کردند که برای مسلح کردن اوکراینی‌ها به پیشرفته‌ترین تسلیحات، مانند تانک‌های رزمی M1A1 آبرامز، توپخانه‌های دوربرد و جت‌های جنگنده اف-۱۶، بسیار کند حرکت می‌کند. خود زلنسکی در مصاحبه‌ای در ماه جولای گفت که این تاخیرها «به روسیه زمان می‌دهد تا تمام زمین‌ها را مین‌گذاری کند و چندین خط دفاعی بسازد.» بحران جاری اوکراین همچنین رویکرد انتقادی ترامپ از ناتو و اروپایی‌های را احیا می‌کند.


یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن به نشریه پولتیکو گفت که گزاره‌هایی چون -‌مقاومت در کنگره- زمینه‌ساز بازی تازه با کی‌یف شده است. کارت وحشی دیگر این است که آب و هوا تا چه اندازه می‌تواند روند تحولات را تغییر دهد. البته مشکل این است که پوتین به خوبی این مخاطرات را درک می‌کند به ویژه با توجه به آمارها درباره افزایش محبوبیت ترامپ، همانی که پیشنهاد کرده که به سرعت با روسیه در مورد اوکراین معامله خواهد کرد و هم به امریکا دستور خروج از این جغرافیا را خواهد داد. از نظر نظامی، بزرگ‌ترین نگرانی ممکن است این باشد که پوتین در بهار با پشتیبانی هوایی بالا، حمله کند، از منظر سیاسی نیز خطر بزرگ عدم تمایل رییس‌جمهوری روسیه برای سازش است تا مادامی که رییس‌جمهوری تازه امریکا معرفی شود.

روزنامه‌ کیهان به موضوعی با عنوان احتمال تبادل سفیر میان ایران و مصر در آینده نزدیک وجود دارد، پرداخت و نوشت:

   «رخا احمد حسن» عضو شورای امور خارجه مصر شامگاه جمعه ۸ دی ماه  در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از احتمال بازگشت روابط ایران و مصر به عالی‌ترین سطح خود یعنی تبادل و استقرار سفیر در تهران و قاهره خبر داد.

او با اشاره به تماس تلفنی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران با «عبدالفتاح السیسی» و تبریک به او جهت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، گفت که روابط دو کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای توسعه یافته است. «رخا احمد حسن» افزود: «در جریان این تماس تلفنی، دو رئیس‌جمهور درخصوص گسترش روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله موضوع غزه و دریای سرخ با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند». به گزارش فارس، او با اشاره به تلاش‌های «هیثم بن طارق» سلطان عمان، گفت که احتمال دارد تبادل سفرا پس از تحلیف «عبدالفتاح السیسی» صورت گیرد.  

روزنامه جوان نوشت: حلقه انحصار بازهم اینترنت را گران کرد

اینترنت گران شد» این خبری بود که روی خروجی‌های خبرگزاری‌ها قرار گرفت، در حالی که پیش از این مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بار‌ها اعلام کرده بودند قصد افزایش تعرفه اینترنت را ندارند، اما بعد از نامه اپراتور‌ها به رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش صددرصدی تعرفه، با افزایش ۳۰ تا ۳۴‌درصدی تعرفه اینترنت سیار و ثابت به صورت مشروط موافقت کردند، این در حالی است که کیفیت پایین این روز‌های اینترنت و فیلترینگ که خود عاملی برای مصرف بیشتر حجم اینترنت کاربران است، باعث گلایه‌مندی کاربران از این تصمیم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شده است که چرا باید برای اینترنت بی‌کیفیت پول بیشتری بدهند و در اصل چه تضمینی وجود دارد در عرض شش ماه کیفیت اینترنت ۳۰‌درصد بهبود یابد و در اصل اصلاً این افزایش چگونه برای کاربران قابل سنجش خواهد بود؟

به‌نظر می‌رسد ذی‌نفعان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که یک حلقه خاص هستند، بی‌توجه به شرایط اقتصادی مردم و فارغ از وعده‌ها و تصمیمات دولت، خواسته‌های خود را به مسئولان و جامعه تحمیل می‌کنند و از آنجا که این حوزه انحصاراً دست همین حلقه است و به دلیل نبودشفافیت، رقابتی نیز صورت نمی‌گیرد، مردم مجبور هستند با هزینه بیشتر و البته کیفیت و خدمات‌دهی به مراتب پایین‌تر از اینترنت استفاده کنند، آنچه از این جهد به جای می‌ماند، انتفاع حلقه خاص و نارضایتی عمومی است.

روزنامه مردم سالاری در گزارشی با عنوان دوستی خاله خرسه با حیات وحش ایران نوشت:

دوستی خاله خرسه و نبود برنامه های منسجم سبب افزایش چشمگیر سگهای ولگرد در اطراف برخی شهرها شده و معضلات مختلفی را به همراه داشته است. به گزارش مهر طی هفته اخیر چندین ویدئو در فضای مجازی در مورد گله ای شدن سگهای ولگرد اطراف تهران و کرج و ایرال شد و دست به دست چرخید البته برخی آن ویدئوها را تأیید و برخی تکذیب کردند و گفتند این ویدئوها برای حدود ۶ ماه گذشته است و جدید نیست.

ویدئو جدید یا قدیم فرقی ندارد، مهم اصل قضیه و افزایش چشمگیر سگهای ولگرد است. به هر حال این موضوع تعجب و انتقاد بسیاری از کاربران را به همراه داشته است و سوالهای زیادی در ذهن آنها ایجاد کرد. برخی معتقد بودند این قضیه ساماندهی نیاز دارد و برخی هم میگفتند راهکار عقیم سازی سگهای ولگرد است اما دسته ای دیگر از کاربران هم معتقد بودند که عین سگهای دارای صاحب باید با این سگها برخورد کرد. اما ماجرا هر چه هست و آنچه اتفاق افتاده حکایت از افراط و تفریط دارد افراط به دلیل غذادهی به سگهای ولگرد آن هم به صورت گسترده توسط افراد به ظاهر دوست دار محیط زیست و تفریط ناشی از مدیریت نشدن این موضوع و بی برنامگی اما واقعا راهکار درست در این زمینه چیست؟

برخی این روزها به شدت دوست دار محیط زیست شده و بدون اطلاع و آگاهی از چرخه حیات وحش دست به اقداماتی میزنند که نتیجه معکوس دارد و نه تنها باعث حفظ محیط زیست و حیات وحش نمیشود بلکه آسیب به آن را به همراه دارد و شاید این موضوع مصداق همان ضرب المثل معروف «دوستی خاله خرسه باشد. معضلی که توسط بسیاری از کارشناسان هم هشدار داده شده است.

در این میان برخی هم با سو استفاده از احساس شهروندان دوستدار حیات وحش با اعلام شماره حساب درخواست کمک کرده و حتی با خریدها و انتشار ویدئو از غذادهی به سگهای بلا صاحب ادعای اثبات عملکرد خود را دارند فارغ از اینکه شاید تنها یک صدم مبلغ دریافتی را هزینه کرده باشند البته تاکنون چندین باند هم در این زمینه شناسایی و اعضای آن دستگیر شده اند در یک نمونه دیگر از این باندها یکی از اعضای باند با گرفتن حیوان و آسیب به آن ادعای این را داشت که حیوان زخمی شده و برای درمانش نیاز به کمکهای شهروندان است.

آنچه مسلم است اینکه گروه های غیر قانونی با استدلالهای نادرست مانعی در برابر انجام اقدامات برای مدیریت جمعیت سگهای ولگرد هستند و اگر کاری برای ساماندهی این سگها هم انجام شود با اقدامات آنها دچار دور باطل خواهیم شد و باز به پله اول بر میگردیم لذا به نظر می رسد در نخستین گام لازم است همه شهروندان با افزایش آگاهی خود در این زمینه در جهت کمک به حیات وحش و نه در جهت عکس آن به صورت ناآگاهانه قدم بردارند و به عبارتی دوستی خاله خرسه برای حیات وحش نداشته باشند و قبل از اینکه معضل سگهای ولگرد تبدیل به بحران شود، چاره ای اندیشیده و دستگاههای اجرایی هم راهکارهایی که به صورت بین المللی در این زمینه جواب داده
بهره مند شوند.

روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان جزایر ایرانی و منافع روسی نوشت؛

پس از حمایت روسیه از بیانیه ضدایرانی امارات در قضیه جزایر سه‌گانه، بسیاری از تحلیلگران ضمن اشاره به حافظه تاریخی بدی که مردم ایران از روس‌ها در ادوار مختلف تاریخ از ماجرای آذربایجان تا تحریم نفتی مصدق و جنگ ایران و عراق و حمایت روسیه از یک طرف جنگ و سیاست‌های ضدبرجامی و… داشتند، به عکس‌العمل کنونی روسیه واکنش نشان دادند و تاختند.


اما ضمن پذیرفتن واقعیت‌ها و سوابق تاریخی و برحذر داشتن تصمیم‌گیرندگان سیاسی کشور از به‌یک‌قطب‌آویختن و پرهیز از عدم موازنه در روابط بین‌الملل، اگر بپذیریم منافع و شرایط سیال بین‌المللی نقش اساسی و پررنگی در روابط بین کشورها ایفا می‌کند، آنچه که باعث روابط محکم‌تری بین روسیه و اعراب و همصدایی این کشور با امارات در مورد جزایر سه‌گانه و علیه ایران می‌شود، نه دشمنی با ایران، بلکه منافع تجاری و خصوصاً نفتی و پولی است که بسیاری از تحلیگران از آن غفلت ورزیده‌اند.


پس از جنگ اوکراین و تحریم‌های روسیه نیاز این کشور به دور زدن تحریم و فروش نفت خود افزایش یافته و بدیهی است با امارات روابط گرم‌تری برای فروش نفت و صادرات طلا و کسب ثروت داشته باشد. حجم مبادلات تجاری گویای همین واقعیت است. در ۹ماه اول سال۲۰۲۳ حجم تجارت این دو کشور بالغ بر ۸ میلیارد دلار بوده است و در مقایسه با مبادلات تجاری روسیه با ایران که حدود ۱/۷میلیارد دلار در همین سال بوده، حجم بسیار قابل‌توجهی است و مقایسه این دو رقم گویای پذیرش واقعیتی اجتناب‌ناپذیر به‌نام منافع تجاری و نیاز دو کشور برای تامین این منافع است.


بسیاری از ثروتمندان روسیه و یا الیگارش‌های روسی مقیم امارات، به‌نام اشخاص حقیقی و حقوقی و یا شرکت‌های خصوصی در حال فروش نفت و فرآورده‌های آن به امارات هستند و بندر فجیره در دوبی پذیرای نفت صادراتی روسیه و ترانزیت و صادرات آن به آسیا و آمریکای جنوبی و آفریقاست. رشد چشمگیر واردات طلا از روسیه به امارات با پیشی گرفتن از کشور آفریقایی مالی، عددی بالای چهار تن در سال۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ که سه تن بود را نشان می‌دهد.
امارات با توجه به اهداف اقتصادی خود و موازنه با غرب، و روسیه با توجه به تحریم‌های غرب و موانع فروش نفت و نیازهای اقتصادی و منافع خود به گسترش حجم مبادلات تجاری خود اندیشیده‌اند. بنابراین، پشتیبانی روسیه از بیانیه ضدایرانی امارات نه از سر دشمنی با ایران بلکه با توجه به حجم تجارت چهاربرابری روسیه و امارات به نسبت روسیه و ایران و تجارت گسترده نفت، انگیزه‌های روسیه از این حمایت را بیشتر روشن می‌سازد. رفتار روسیه مانند اکثر کشورها در چارچوب اصل ناپایداری دشمنی‌ها و دوستی‌ها و پایداری منافع‌ملی در روابط بین‌الملل  قابل‌تعریف است.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago