کیوسک امروز؛ خلع سلاح اصلاح‌طلبان بهانه‌جو در انتخابات!/ رئیس کل بانک مرکزی ارز مفت به کسی نمی‌دهد!/ وزارتخانه‌های غیرتخصصی و بنگاهداری نفت و گاز/ ربایش کشتی توسط حوثی‌ها و تنش چندمجهولی در منطقه/ سدسازی جدید طالبان در خاشرود برای ایران خطرآفرین است

روزنامه‌های صبح امروز، سه‌شنبه سی‌ام آبان ماه به مباحثی پیرامون اصلاح‌طلبان و انتخابات، وضعیت ذخایر ارزی کشور، بنگاهداری نفت و گاز، تنش چندمجهولی در منطقه، سدسازی جدید طالبان پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 55 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد نوشت: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌ سلاح نمی‌کنید؟

یکی از ادعاهای ما اصولگراها درباره اصلاح طلبان که دست بر قضا درست هم هست این است که جریان سیاسی یادشده دنبال بهانه است تا انتخابات را کمرنگ و یا حتی آن را تحریم کند. همچنین ادعا میشود که اصلاح طلبان موضوع رد صلاحیت ها را دستمایه فشار به دستگاههای اجرایی و نظارتی قرار داده و می خواهند از نظام امتیاز بگیرند سال هاست که جریان اصلاح طلب در انتخابات مجلس ریاست جمهوری و حتی شورای شهر و روستا با تبلیغات فراوان سروصدا راه می اندازد که چون کاندیداهایشان قلع و قمع میشوند عملا امکان رقابت را از دست می دهند و به همین دلیل عطای مشارکت را به لقایش می بخشند.

آنها همچنین در برابر این ادعای اصولگرایان که معتقدند تعداد نامزدهای اصلاح طلب معمولا زیاد است می گویند اینها افراد اصلی و مشهور و اصطلاحا رای آور نیستند. خلاصه اینکه این کشمکش مدتی ادامه مییابد و بعد از برگزاری انتخابات موقتا پرونده اش بسته میشود و همه منتظر راند بعدی میشوند تا انتخاباتی دیگر از راه برسد و چالشها دوباره جان بگیرد. خب چه باید کرد؟ این بازی را باید تا قیامت ادامه داد؟ اگر قرار بر تداوم بازی است برنده این بازی کیست؟ اصلاح طلبان که به دلیل ناکامی در انتخابات برنده نیستند پس ظاهرا باید طرف مقابل یعنی اصولگرایان پیروز میدان باشند اما واقعا این طور است؟ به نظر میرسد پاسخ این سوال منفی است زیرا با تبلیغاتی که از رهگذر بازی رسانه ای اصلاح طلبان بر سر تصفیه کاندیداهای شان اتفاق می افتد مقبولیت نظام انتخاباتی مخدوش میشود و به علاوه مشارکت سال به سال پایین تر می آید. در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸) و (۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی شدند که خودشان هم از آن خوشحال نبودند. فرآیند رد صلاحیت اصلاح طلبان و نیز اصولگراهای منتقد فضا را برای مظلوم نمایی اصلاح طلبان آماده میکند. پس باید این بهانه را گرفت و این کار بسیار ساده است و آن تایید صلاحیت فله ای همه کاندیداهای آنهاست.

در بعضی دوره های انتخابات اصلاح طلبان نشان داده اند حاضر به کناره گیری به نفع همدیگر نیستند نمونه ای که بسیار به ضررشان شد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ است خودشان مدعی اند اگر یکی از آقایان کروبی و معین کنار میرفتند معجزه انتخابات به نفع آنها رقم می خورد و احمدی نژاد ۸ سال بر ملت و نظام هزینه بار نمیکرد در شرایطی که ائتلاف بین آنها تقریبا محال است تایید صلاحیت همه آنها هزینه سیاسی را کم میکند و از طرفی چون ما اصولگراها معتقدیم که آنها اعتبار و پایگاه خود را در جامعه از دست داده اند رای نمی آورند و اصطلاحا خیط میشوند! نتیجه نهایی هم معلوم است و آن پیروزی درخشان جریان اصولگرایی در یک رقابت جدی است پیشنهاد بالا کاملا عملیاتی است و تنها دلیلی که اصولگراها میتوانند آن را نپذیرند اینکه خودشان نزد وجدان خویش رای نداشتن اصلاح طلبان را قبول نداشته باشند و از نتیجه غیر دلخواه دچار کابوس شوند و این خودش البته مقوله ای قابل اعتناست.

روزنامه کیهان در گزارشی به نقل از رییس کل بانک مرکزی نوشت: وضعیت ذخایر ارزی بسیار خوب است اما ارز مفت به کسی نمی‌دهیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت ما به لحاظ ارزی وضعیت بسیار خوبی داریم و هیچ مشکلی نداریم و تسلط ما بر ارز زیاد است؛ اما ارز را مفت هزینه نمیکنیم

به گزارش خبرگزاریها محمدرضا فرزین در دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با اشاره به اینکه در برخی از حوزه ها وضعیت خوبی داریم ادامه داد: ۹۷ درصد نظام پرداخت ما الکترونیک است و اقدامات ما در حوزه چک قابل قبول است و سامانههای پیچک و مه چک راه اندازی شد و ۹۰ درصد چک ها صیادی است اعتماد به چک ارتقا یافته و زندانیان به یک نفر در سه روز رسیده است.

وی در ادامه گفت: تاکنون حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری و شخصی تفکیک شده که دو میلیون و ۳۰۰ هزار مورد آن حقوقی است. عقب ماندگی آمارهای اقتصاد کلان رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه تولید آمار و اطلاعات موضوع مهمی است گفت: داده های کلان اقتصادی را بانک مرکزی و مرکز آمار منتشر میکند که بر اساس آن سیاست لازم برای جلوگیری از بحران باید اتخاذ شود. اما این داده ها در حل موضوعات متغیر اقتصادی کمک نمیکند چون به روز نیست برای مثال اطلاعات تورم مبتنی بر اطلاعات دو سال گذشته است و این کمکی در سیاستگذاری نمیکند و بیشتر ابزاری برای بحثهای سیاسی است؛ در حالی که باید در تحلیل آمار منافع ملی را در نظر بگیریم ارز را مفت به کسی نمیدهیم

رئیس کل بانک مرکزی گفت از نظر ارزی در شرایط بسیار خوبی هستیم اما برخی اطلاعات را به دلایل امنیتی نمیتوانیم ارائه کنیم امروزه تسلط لازم را نیز در حوزه ارز داریم و هیچ مشکلی در تامین ارز و کنترل نرخ ارز نداریم روز گذشته برای واردات خودروهای برقی توافقات بسیار خوبی انجام شد و در سایر حوزه ها نیز برای توسعه کشور گامهای مهمی برداشته شده است ارز را مفت به کسی نمیدهیم و تنها آن را به نفع مردم و برای رفاه جامعه و توسعه کشور مصرف میکنیم چرا که ارز یک کالای عمومی و متعلق به همه است؛ بنابراین باید تمام ارزها به داخل کشور برگردد.

فرزین اظهار کرد هیچ کس حق ندارد برای ارز مستثنی قائل شود ارز یک کالای عمومی است و باید در اختیار رفاه همه مردم جامعه قرار بگیرد و هیچ استثنائی در آن وجود ندارد انتظارات خود را با سیاست تثبیت تعدیل کنید و به فنرهایی که برای انتظارات تورمی ایجاد میکنند اصلا اعتماد نکنید.

وی با بیان اینکه انتظارات برای ما خیلی مهم است، تصریح کرد انتظارات این گونه است که اگر مردم به ما اعتماد نکنند و به اعداد و ارقام نادرست اعتماد کنند همان ارقام نادرست محقق میشود این یک جنگ روایتی است روایتی از واقعیت های اقتصاد کشور و در مقابل روایتی بی اساس و نادرست برای ضربه زدن به اقتصاد کشور؛ بنابراین میزان اعتماد مردم و انتظارات آنها میتواند در تورم کشورم مؤثر باشد رئیس کل بانک مرکزی افزود در سال گذشته با همین فشار روانی و روایتهای نادرست بازار ارز به هم ریختند و ارزش پول کاهش پیدا کرد. اما در ماه های اخیر با اعتماد مردم با اینکه بارها اعلام کردند جهش ایجاد میشود اما هیچ اتفاقی نیفتاد؛ بنابراین انتظارات بسیار مهم است. نباید با وضعیتی که در فضای انتظاراتی به وجود می آورند اقتصاد کشور متضرر شود اعدادی که اعلام میکنند اصلا درست نیست برای استدلال از وضعیت اقتصادی باید به آمارهای اقتصادی و برای تورم به نقدینگی مراجعه کرد.

فرزین تاکید کرد تورم ناشی از نقدینگی است و نقدینگی را کنترل کرده ایم؛ بنابراین تورم کاملا تحت کنترل است. افراد متخصص باید با هوشمندسازی اجازه ایجاد بی ثباتی در اقتصاد کشور را ندهند وی یادآور شد: شاخص مهم در تورم رشد نقدینگی است که کاهش پیدا کرده و کنترل میشود اما برخی سعی دارند با استدلال اضافه برداشت بانکها و دیگر استدلالها افزایش تورم را بیان کنند که نادرست است و مبتنی بر تئوری اقتصادی نیست بر اساس تئوری اقتصادی تقدینگی شاخص مؤثر در تورم است تأمین ۲ میلیارد یورو برای واردات خودرو اتوبوس و موتور برقی گفتنی است رئیس کل بانک مرکزی پیش از این در جلسه هیئت دولت از تامین دو میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی خبر داده بود.

فرزین گفت: یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی و همچنین یک میلیارد یورو برای نیازهای شهرداری پایتخت تامین میشود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین افزود: شهرداری تهران بسته یک میلیارد و ۴۰ میلیون یورویی در خصوص خودروهای برقی اتوبوس ،تاکسی ون و موتورسیکلت را ارائه کرده که پذیرفتیم تا ارز آن را تامین کنیم ضمن اینکه توافقی با وزیر صمت در خصوص تامین یک میلیارد دلار برای واردات خودرو برقی انجام داده ایم

روزنامه جوان نوشت: وزارتخانه‌های غیرتخصصی بنگاهداری نفت و گازی را رها کنند

اخیراً در اقدامی برخلاف سیاستهای مرتبط با توسعه صنعتی کشور و وجود متولى واحد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» که در مدیریت صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی و همچنین صندوق های بازنشستگی دولتی به اندازه کافی زیان به منافع عمومی وارد کرده است و همه به بودجه دولتی وابسته هستند به دنبال ادغام صندوق بازنشستگی تخصصی صنعت نفت و گاز با صندوق های بازنشستگی دولتی است.

به باور کارشناسان این کار خلاف متن صریح اساسنامه تشکیل صندوق بازنشستگی صنعت نفت نیز است و از طرف دیگر با خارج کردن اختیارات این صندوق توسعه ای و تخصصی از ذیل متولی تخصصی زنجیره ارزش نفت و گاز ضربه ای جبران ناپذیر به صنعت نفت و گاز کشور وارد میکند از نظر سوددهی و همچنین بازدهی سرمایه گذاری مشخص است که اینچنین ورودها در زنجیره تخصصی ارزش صنعت نفت و گاز کاملاً نتیجه عکس خواهد داد و سرمایه گذاری منجر به زیان خواهد شد.

بهترین و مهمترین سیاستگذار هر زنجیره ارزش وزارتخانه تخصصی دولت است که کار اصلی آن نه تصدی گری، بلکه توسعه گری تنظیم گری نظارت و پاسخگویی از سوی متولی واحد تخصصی هر یک از زنجیرههای ارزش صنعتی کشور است.

وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی به دنبال انتقال این صندوق توسعه ای با سرمایه گذاریهای کلان تخصصی در صنعت نفت و گاز به زیر مجموعه صندوقهای دولتی زیر نظر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی رفته است که قطعاً آسیبهای بسیار بدی بر زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز خواهد زد. استدلال ادغام این صندوق در زمینه عملکرد بهتر این صندوق و نتیجه مثبت سرمایه گذاری های آن بوده است و گرنه صندوق بازنشستگی با دارایی کمتر و مدیریت بدتر را برای ادغام انتخاب نمیکند اما همین عملکرد بهینه در حوزه سرمایه گذاری موفق تخصصی این صندوق ذیل مدیریت تخصصی متولی واحد زنجیره ارزش نفت و گاز بوده است و با جدا کردن آن قطعاً به مدیریت صندوق و جریان سرمایه گذاری تخصصی صندوق بازنشستگی صنعت نفت و گاز ضربه جدی خواهد خورد.

در حال حاضر بزرگترین سرمایه گذار داخلی بخش نفت و گاز شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت است که زیر مجموعه صندوق تخصصی بازنشستگی صنعت نفت است و مسئول اصلی تأمین مالی پروژههای نفتی و هدایت منابع در دسترس خود به سمت پروژه های راهبردی صنعت نفت زیر نظر وزارت نفت به عنوان متولی اصلی تخصصی صنعت نفت و گاز است و با ادغام این صندوق تخصصی با صندوقهای ناتراز بازنشستگی دولتی باید شاهد آسیب به روند توسعه صنعت نفت و گاز و حذف بزرگترین و مهمترین سرمایه گذار زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز باشیم و باید نسبت به این ادغام غلط جلوگیری کرد که کاملاً شکست خورده و تکرار تجربه غلط خصوصی سازی و خارج کردن شرکتها و صنایع مهم زنجیره ارزش از دسترس متولی واحد تخصصی زنجیره ارزش است.

به نظر میرسد ادغام صندوق بازنشستگی تخصصی صنعت نفت و گاز با صندوقهای بازنشستگی دولتی علاوه بر اینکه یکی از مهمترین و کلیدی ترین سرمایه گذاران تخصصی با منابع متعدد در حوزه صنعت نفت و گاز را از دسترس متولی واحد تخصص زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز خارج خواهد کرد بلکه آسیب بزرگی به روند سیاستگذاری و توسعه صنعتی کشور در این صنعت خواهد زد و تهدید بزرگی برای رشد اقتصادی بخش نفت و گاز و توقف توسعه صنعت نفت و گاز کشور خواهد بود که تجربه تلخ خصوصی سازیهای غلط و غیر کارشناسی دهه ۸۰ اقتصاد ایران و از دست رفتن بسیاری از شرکتهای مهم صنعتی کشور را تکرار خواهد کرد.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان “تنش چندمجهولی در منطقه”، معادلات منطقه بعد از توقیف کشتی به دست انصار الله یمن را بررسی کرده و نوشته است:

بدیهی بود که پای اقدام بعد از ظهر یکشنبه انصار الله یمن در توقیف کشتی در دریای سرخ به شکل جدی در نشست خبری دیروز دوشنبه ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه باز شود؛ به خصوص آنکه دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل عصر یکشنبه این اتفاق توقیف (کشتی را به ایران منتسب کرد تا از دل این ادبیات ضدایرانی بتواند به یک اجماع منطقه ای و فرامنطقه ای در برابر تهران دست یابد.

این در حالی است که ناصر کنعانی در نشست خبری دیروز خود و در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران در توقیف کشتی اسرائیلی ها توسط یمنی ها دست داشته است این دست اتهام زنی های باطل را ناشی از شرایط بغرنجی دانست که این رژیم با آن دست به گریبان است».

به گفته ایسنا این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما بارها اعلام کرده ایم گروههای مقاومت در منطقه نماینده کشورها و ملتهای خود هستند و بر اساس منافع کشورها و ملتهای خود تصمیم میگیرند بررسی میکنند و به صورت خودجوش اقدام میکنند این نکته را عنوان کرد که اینگونه اظهار نظرها علیه ایران در راستای فرافکنی و شرایط بغرنجی است که صهیونیستها با آن روبه رو هستند و آنها نمی توانند بپذیرند که شکستی راهبردی سنگین و چند بعدی از سوی جریان مقاومت در فلسطین متحمل شده اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اقدام انصار الله یمن در توقیف کشتی و برخی از تحلیل ها مبنی بر اینکه این اقدامات در آینده از سوی جریان مقاومت با همکاری ایران گسترش پیدا می کند باز بر تفکیک این نیروها از ایران تأکید کرد و یادآور شد عملیاتهایی که جریانهای مقاومت در منطقه انجام میدهند مستقلانه است و در چارچوب منافع و بررسیهایی که انجام می دهند اقدام میکنند.

کنعانی با بیان اینکه اگر مقاومت در منطقه اقدام جدیدی انجام دهد به خود مقاومت بر میگردد و ما از طرف مقاومت صحبت نمیکنیم عنوان کرد: «همان طور که اشاره کردم مقاومت در فلسطین و در منطقه نشان داده است منافع و شرایط را درک میکند و آنچه را نیاز ببیند انجام میدهد. ایران نیز هر آنچه را نیاز ببیند انجام میدهد این دیپلمات ارشد کشورمان نسبت به گسترش درگیریها در منطقه هشدار داد و این موضوع را هم طبیعی دانست که با افزایش جنایتهای رژیم صهیونیستی در منطقه ابعاد جنگ و درگیریها نیز گسترش پیدا کند.

به موازات آنچه کنعانی گفت ضیف الله الشامی، وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن نیز دیروز (دوشنبه) در سخنانی راجع به توقیف یک کشتی در دریای سرخ به بیان این موضوع پرداخت که نیروهای مسلح یمن درباره کشتیهای اسرائیلی در این دریا دریای سرخ اطلاعات لازم را در اختیار دارند.

الشامی در گفت وگویی که با شبکه المیادین داشت این هشدار را هم داد که همه این کشتیها متعلق به اسرائیل هدف قانونی و مشروع نیروهای مسلح یمن خواهند بود به گفته وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن، «صنعا» در حال اقدام برای مقابله با دشمن استراتژیک کل امت عربی و اسلامی است.

این مقام انصار الله در تهدیدی جدی تر گفت: «اگر می توانستیم همه کشتیهای اسرائیل را یکباره توقیف کنیم این کار را انجام می دادیم و امیدواریم که بتوانیم چنین هدفی را محقق کنیم.

اگرچه صنعا تأکید دارد کشتی توقیف شده به دست انصار الله متعلق به اسرائیل است اما ژاپن خود را مالک گلکسی لیدر دانست و توقیف آن را محکوم کرد.

به گزارش ایرنا تارنمای بیبیسی انگلیسی دیروز (دوشنبه) مدعی شد در پی توقیف یک کشتی باری متعلق به یک تاجر اسرائیلی که توسط یک گروه کشتیرانی ژاپنی اداره میشود وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد این کشور مستقیما درباره توقیف این کشتی با انصار الله یمن تماس خواهد گرفت.

منابع موثق به المیادین اعلام کرده بودند نیروهای دریایی یمن موفق شدند یک کشتی اسرائیلی را در دریای سرخ توقیف کنند و ۵۲ سرنشین این کشتی بازداشت شدند.

با این حال سخنگوی دولت ژاپن مدعی شد این کشتی در اختیار شرکت نیپون یوسن ژاپن بوده است دبیر ارشد کابینه ژاپن خاطرنشان کرد در حال تلاش برای آزادی ناو تجاری است.

شرکت نیپون یوسن اعلام کرد کشتی گلکسی لیدر در سواحل یمن در مسیر حرکت به سمت هند متوقف شد.

هیروکازو ماتسونو دبیر ارشد کابینه ژاپن گفت: «در حال حاضر وزارتخانه ها و آژانسهای دست اندرکار از جمله وزارت حمل و نقل و وزارت خارجه در حال جمع آوری اطلاعات و همکاری با کشورهای مربوطه برای رهاسازی زودهنگام کشتی و خدمه آن هستند گفته میشود سرنشینان این کشتی بلغاری و فیلیپینی هستند و هیچ اتباع ژاپنی در میان خدمه آن وجود نداشته است.

عصر یکشنبه منابع المیادین گزارش داده بودند یک تاجر اسرائیلی به نام رامی اونگر مالک کشتی بوده است.

در همین حال سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در واکنش به خبرهای واصله درباره توقیف کشتی گلکسی لیدر (Galaxy Leader بعد از ظهر یکشنبه با انکار اسرائیلی بودن این کشتی توقیف یک فروند کشتی باری به دست حوثی ها در جنوب دریای سرخ را یک حادثه بسیار خطرناک در سطح جهانی دانست او ادعا کرد این کشتی ترکیه را در مسیرش به هند با پرسنل غیر نظامی بین المللی ترک کرد و در آن اسرائیلیها حضور نداشتند و این کشتی اصلا اسرائیلی نبوده است.

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصار الله یمن دیروز با اشاره به اقدام نیروهای مسلح یمن در توقیف یک کشتی در جنوب دریای سرخ اعلام کرد توقیف این کشتی اقدامی عملی است که جدیت نیروهای مسلح در انجام نبرد در حمایت از مقاومت فلسطین در غزه را اثبات میکند عبدالسلام در توییتی در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت «گسترش نیافتن جنگ و درگیری در منطقه بستگی به متوقف کردن تجاوز اسرائیل در نوار غزه دارد و این نشان میدهد که جهان باید متوجه شود جنایات دشمن اسرائیلی در غزه از هرگونه حد و مرز خود فراتر رفته است سخنگوی انصارالله با بیان اینکه هر انسان آزاده ای در این جهان به هر نحوی که میتواند برای توقف تجاوزات اسرائیل به غزه اقدام کند، تصریح کرد: در دنیایی که فقط زبان زور را می فهمد، بیانیه های محکومیت آمیز بی فایده است.

محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی انصار الله یمن نیز در گفت و گو با الجزیره گفت: در صورتی که جنگ علیه غزه متوقف نشود، گزینه های زیادی پیش روی خود خواهیم داشت. البخیتی این را هم عنوان کرد که ما هنوز گزینه های دردناک زیادی داریم و در صورت ادامه تهاجم از آنها استفاده میشود و در صورت تشدید حملات به غزه حملات خود به دشمن را افزایش خواهیم داد. وی با بیان اینکه آمریکا به رژیم صهیونیستی چک سفید برای تجاوز به غزه داده بود تأکید کرد اگر درگیری گسترش یابد بزرگترین بازنده مستقیما دشمن اسرائیلی خواهد بود.

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از یک فعال محیط‌زیست نوشت: سدسازی جدید طالبان در خاشرود برای ایران خطرآفرین است

فعال محیط زیست درباره خطرات سد جدید طالبان برای ایران گفت ظرفیت این سد ۶۰ میلیون متر کعب است نه ۶ میلیون متر مکعبی که در اخبار مطرح شده بود. این سد در یکی از سرشاخه های حوضه آبخیز هیرمند است که به زابل و سیستان میرسد و هر سدی در مسیر آن ساخته شود برای ایران خطر آفرین است و شرایط خشکی را پایین دست افزایش میدهد.

محمد درویش افزود: دولت طالبان هم اعلام کرده که برنامه ساخت ۴۸ سد را دارد و نیمی از آنها در حوضه آبخیز هیرمند هستند. ما همانطور که قبلا هم گفتم باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم و زمانیکه دولت طالبان با پذیرش بین المللی بودجه لازم را بدست آورد؛ اولویت اش این است که نگذارد یک قطره آب به ایران برسد. این مسئله را در سد هریرود هم شاهد بودیم و مشکلات جدی برای مشهد ایجاد کرد سد سلما هم که ساخته هندی‌هاست مسئله ساز شده است.

وی در ادامه در رابطه با آینده رابطه آبی میان ایران و طالبان اظهار داشت آینده خوب نیست و ما نمی توانیم روی آبی که از افغانستان می آید حساب کنیم؛ مگر اینکه برای افغانها رابطه با ایران جذابیت داشته باشد و به نظرشان برسد که اگر حق آبه ایران را بدهند مزایا دیگری میتواند برای آنها متصور شود و باید به این سمت حرکت کنیم با تنش دیگر کاری از پیش نمیرود که اگر از پیش میرفت آمریکا می توانست با افغانها کنار بیاید.

درویش گفت ما میتوانیم به افغانها برق و غذا دهیم و در مقابل از آنها آب بگیریم و افغانستان را در حوزه انرژی وابسته به خودمان کنیم در صورت بازگشایی مسیرهای آبی از افغانستان و احیا هامون توان زیست پذیری سیستان افزایش می یابد و با افزایش گردشگری در آن منطقه تولید ثروت پایدار خواهیم داشت.

خبرگزاری صدای افغان (آوا) از برنامه ساخت یک سد (بند) در خاشرود ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران براساس حکم فوق العاده» رهبر طالبان خبر دارد.

این خبرگزاری نوشت که رسانه ها گزارش داده اند که رهبر طالبان حکم ساخت یک سد بزرگ آب در ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز را با هزینه دو میلیارد افغانی صادر کرده است.

بر اساس حکم فوق العاده رهبر طالبان یک سد بزرگ آبی به ارزش حدود دو میلیارد افغانی در مربوطات ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز ساخته می شود.

به نقل از تلویزیون ملی وزارت احیا و انکشاف دهات می گوید یک هیات تخصصی فنی از سوی این وزارت تشکیل میشود تا کار ساخت این بند را آغاز کند.

گفته شده که این سد با بلندی نزدیک به ۵۰ متر ساخته میشود که ظرفیت ذخیره حدود شش میلیون متر مکعب را دارد که با تکمیل آن بیش از هشت هزار هکتار زمین زراعتی را در ولسوالی های گلستان دلارام خاشرود غوری و چخانسوری این ولایت آبیاری می کند.

چندی قبل بند بخش آباد در ولسوالی فراه رود ولایت فراه با حضور مقامات عالی رتبه طالبان افتتاح گردید.

آخرین‌ها از کیوسک امروز