کیوسک امروز؛ جشن عید غدیر؛ جشن باشکوه یا صرف هزینه اضافی/  نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی/ پارس جنوبی معطل روسیه/ جایگاه جهانی ایران در محیط زیست؛ ۸۰ پله سقوط در ۲۰ سال/ کوچ نگران کننده سازندگان مسکن از ایران

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه میخوانید.

جشن عید غدیر؛ جشن باشکوه یا صرف هزینه اضافی

روزنامه کیهان به جشن عید غدیر پرداخته و نوشته است؛ برپایی چنین مراسم باشکوهی در عید ولایت نمونه بارزی از صدای ملت ایران است که همگان آن را به خوبی شنیده و پیام آن را فهم خواهند کرد. کیهان در وصف این جشن نوشته است؛ “شامگاه جمعه ۱۶ تیرماه، منحصربه فردترین جشن عید غدیر تاریخ برای ملت ایران رقم خورد. مهمانی بزرگی که خمیرمایه آن محبت مردم به اهل بیت عصمت و طهارت (علیه السلام) بود و البته لبریز از شور و نشاط در تهران، مردم با جمعیتی متراکم فاصله ۱۰ کیلومتری میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی را پر کردند و پیر و جوان و کودک و زن و ممرد ساعت ها را به شادی و لبخند گذراندند. این مهمانی در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان نیز برگزار شد.”

مریم شکرانی، روزنامه نگار در توییتی اینگونه به هزینه های این جشن پرداخته است؛”برای جشن خیابانی غدیر تهران، حداقل ۴۱۱ میلیارد تومان هزینه شده که حدود ۴ برابر بودجه ای است که برای فنس کشی جاده میامی-سبزوار و جلوگیری از تصادف یوزپلنگ ایرانی مورد نیاز است. در مهمانی ده کیلومتری تهران به مناسبت عید غدیر بنا به روایت فارس، دو میلیون پرس غذا و میان وعده  و ۱۱۰ هزار اسب بازی توزیع شده است.

اگر بخواهیم از تمام هزینه های شیرینی، نوشیدنی، گروه های اجرای برنامه، گل، ظروف و… چشم پوشی کنیم و بهای هر پرس غذا و میان وعده را حدود ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه اسباب بازی را ۱۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، کمترین هزینه این جشن نزدیک به ۴۱۱ میلیارد تومان بوده است.” حال این جشن باشکوهی است یا صرفا هزینه های اضافی برای مسائلی که ضرورتی در جامعه ندارند؟

نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

روزنامه اسکناس به نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان پرداخته است. داده های به دست آمده از مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ بیکاری در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته کمتر شده؛ اما نرخ مشارکت افزایش یافته و این موضوع می تواند نشانه هایی از بهبود بازار کار باشد؛ با وجود این همچنان سهم فارغ التحصیلان زن در ثبت چنین رکوردی به مراتب کمتر از مردان بوده است؛ در عین حال نرخ بیکاری زنان ایرانی بسیار بیشتر از نرخ بیکاری مردان است و نرخ مشارکت زنان نیز در بازار کار ایران بسیار پایین است؛ به همین دلیل به صورت کلی زنان سهم پایین تری از مشارکت اقتصادی دارند.

بازار کساد تحصیل کرده ها، یکی از شاخص های نیروی کار که نشان دهنده سهم فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمعیت بیکاران است از تقسیم جمعیت بیکار فارغ التحصیل (بدون کار اما مایل به یافتن شغل) به جمعیت فعال فارغ التحصیل (شاغل و بیکار) به دست می آید. بررسی ها نشان می دهد که سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل از کل بیکاران در بهار سال ۱۴۰۱ معادل ۳۹٫۷ درصد بوده است. این شاخص با ۱٫۱ واحد درصد افزایش به ۴۰٫۸ درصد در بهار سال ۱۴۰۲ رسیده است. به عبارت دیگر، فارغ التحصیلان بیکار طی یک سال گذشته ۱٫۱ واحد درصد افزایش یافته اند. از طرفی سهم فارغ التحصیلان شاغل از کل شاغلان در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۰,۱ واحد درصد کاهش یافته اند. از میان زنان و مردان، اگر چه سهم زنان فارغ التحصیل بیکار از کل بیکاران تغییری نکرده، اما سهم زنان فارغ التحصیل شاغل از کل شاغلان ۱٫۱ واحد درصد کاهش یافته است. این در حالی است که سهم مردان فارغ التحصیل شاغل از کل شاغلان تغییری نکرده، اما سهم مردان فارغ التحصیل بیکار از کل بیکاران ثابت مانده است.

نرخ مشارکت در ایران بسیار پایین تر از سایر کشورهای توسعه یافته و حتی اقتصادهایی همچون ترکیه است. این اختلاف عمده در نرخ مشارکت به دلیل مشارکت اقتصادی بسیار پایین زنان ایرانی نسبت به زنان سایر کشورهاست. نرخ مشارکت زنان در بازار کار ایران بسیار پایین و در حدود ۱۴ درصد است. این مقدار کمتر از یک چهارم نرخ مشارکت زنان در اقتصادهای توسعه یافته و کمتر از نصف نرخ مشارکت زنان ترکیه ای است. با وجود اینکه نرخ مشارکت مردان در اقتصاد ایران و ترکیه بیشتر از دو کشور آمریکا و آلمان است. نرخ بیکاری در ایران حدودا دو برابر اقتصادهای توسعه یافته است. نرخ بیکاری را نیز می توان برای زنان و مردان به تفکیک مقایسه کرد. نرخ بیکاری زنان و مردان کشورهای آلمان و آمریکا در یک سطح است و حتی در اکثر سال ها نرخ بیکاری زنان کمتر از مردان است، اما نرخ بیکاری زنان ایرانی بسیار بیشتر از نرخ بیکاری مردان است. به طور میانگین نرخ بیکاری زنان ۷۰ درصد بیشتر از نرخ بیکاری مردان است. این بدان معناست که علاوه بر آنکه نرخ مشارکت زنان در اقتصاد ایران نسبت به اقتصادهای توسعه یافته بسیار پایین تر است تعداد بیشتری از زنان ایرانی که خواهان ورود به بازار کار هستند در یافتن شغل مناسب ناموفق هستند.

جایگاه جهانی ایران در محیط زیست؛ ۸۰ پله سقوط در ۲۰ سال

روزنامه خراسان به نقل از پیرهادی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس نوشته است؛ “شاخص های زیست محیطی ایران طی ۱۵ سال ۸۰ رتبه تنزل کرده است و جایگاه ایران از رتبه ۵۳ بین ۱۸۰ کشور جهان در اواخر برنامه سوم به رتبه ۱۳۳ در انتهای برنامه ششم رسیده است.” البته بررسی های ما نشان می دهد، افت شاخص های محیط زیستی ایران به طور جدی از سال های ۸۳-۸۲ آغاز شده است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس درباره علل این کم توجهی و افت جایگاه فاجعه بار جهانی ایران در محیط زیست، اظهار کرد: «بخشی نگری و نبود ارتباط هماهنگ بین دستگاه های اجرایی، تعیین نشدن دقیق منابع مورد نیاز و قابل دستیابی، نبود ضمانت اجرایی قوی و محکم برای اجرای قوانین و مقررات محیط زیستی، بازدارندگی نداشتن جرایم در مقابل خسارات وارد شده بر محیط زیست و … مواردی است که سبب سقوط ۸۰ رتبه ای ایران طی ۱۵ سال میان کشورهای جهان شده است.»

مرکز بین‌ المللی شبکه اطلاعات علوم زمین موسسه زمین دانشگاه کلمبیا ایالات متحده در آمار خود آورده است؛ شاخص عملکرد زیست محیطی ۲۰۲۲ (EPI) خلاصه ای مبتنی بر داده های ۴۰ شاخص عملکردی در ۱۱ دسته محیط زیستی ۱۸۰ کشور را در حوزه تغییرات آب و هوا، سلامت محیط زیست و سرزندگی اکوسیستم رتبه بندی می کند. ایران در این جدول از میان ۱۸۰ کشور، در رتبه ۱۳۳ قرار دارد.

با یک بررسی بسیار ساده، با انبوهی از چالش های زیست محیطی در کشور روبه رو میشویم؛ چالش هایی که بخش عمده آن معلول کم توجهی های مداوم بخش های مسئول به ویژه در حوزه محیط زیست و صنعت است. همین دیروز، به نقل از معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از تالاب هورالعظیم روایت غم انگیزی در رسانه ها منتشر شد. او گفته بود: «وضعیت تالاب هور العظیم خوب نیست و ادامه این روند قطعا منجر به مرگ آبزیان، آتش سوزی و تبدیل شدن این تالاب به کانون ریزگرد میشود.» به گفته او میزان آب موجود در تالاب اکنون ۴۵ درصد است و شرایط دمایی بالا، افزایش میزان تبخیر و نرسیدن حقابه موجب شده است هم اکنون شرایط خوبی نداشته باشد و مشکلات آن تشدید شود. در شمال غرب کشور نیز بازدید میدانی هفته گذشته خبرنگار خراسان، از بحرانی هولناک در دریاچه ارومیه حکایت می کرد؛ بحرانی که شاید این دریاچه را در آینده نه چندان دور به شوره زار ارومیه تبدیل کند. به تمامی این موارد، وضعیت جنگل خواری ها، برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی و کم بارشی ها را هم اضافه کنید؛ حالا آیا چیزی از محیط زیست و طبیعت می ماند؟

کوچ نگران کننده سازندگان مسکن از ایران

روزنامه تجارت نوشته است؛ سازندگان مسکن به عنوان سرمایه گذاران اصلی در این بازار نقش مهمی در هدایت بازار مسکن ایران دارند؛ همچنین نقش مهم کارگران نیز در این بازار قابل کتمان نیست؛ حال در شرایطی که بازار مسکن ایران از کمبود عرضه و بحران های متفاوتی رنج میبرد مهاجرت عوامل ساخت مسکن چه تبعاتی برای این بازار دارد؟ تورم فزاینده در ایران و به تبع آن گرانی های نجومی در بازار مسکن موجب رکود تورمی در این بازار شده است؛ در این شرایط سازندگان با خواب سرمایه های خود در بلاتکلیفی به سر می برند و حتی عده ای از آنها به کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند. این میل مهاجرت حتی به کارگران هم سرایت کرده و تاکنون قشر زیادی از کارگران ساده و ماهر ایرانی هم به کشورهای همجوار کوچ کرده اند. در روزهای اخیر بود که دو خبر از مهاجرت کارگران و سازندگان مسکن از سوی مسئولان رسانه ای شد. جهانبخش سنجابی شیرازی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با ایلنا، از مهاجرت قشر کارگران ایرانی به به عراق خبر داد.

او گفته است: دو گروه از ایران به عراق مهاجرت میکنند. یک گروه نیروی کار ساده هستند که حجم عمده مهاجرت را تشکیل می دهد، گروه دوم نیز نیروی کار ماهر است. برای کارفرمای عراقی منطقی است که هزینه های اقامت یک نیرو کار ماهر را بپردازد. به گفته سنجابی کارگران ایرانی احساس میکنند با کار در عراق به سطح اقتصادی بهتری میرسند.

این در حالی است که موج مهاجرت بنا بر اعلام فعالان حوزه ساخت و ساز حالا به سازندگان مسکن و شرکت های ساختمانی و مهندسان ایرانی رسیده است. آنطور که خبر انلاین گزارش داده است انبوه پروژه های ساخت و ساز در کشورهای همسایه چون ترکیه و عراق و همچنین سایر کشورهای حاشیه ی خلیج فارس سبب شده است نیاز به نیروی کار در این کشورها بالا باشد.

تبعات کوچ کارگران و سازندگان مسکن از ایران

 در شرایطی که بازار مسکن ایران از کمبود عرضه رنج می برد مهاجرت عوامل ساخت مسکن چه تبعاتی برای این بازار دارد؟ حسین راغفر، اقتصاددان درباره تبعات مهاجرت کارگران ایرانی به عراق گفته است: مسئله مهاجرت بدترین مشخصه اقتصاد کشور است که طی سال های اخیر رخ داده است که اتفاقا هم اکنون نیز تبعات تشدید مهاجرت نیروی کار متخصص حرفه ای را شاهدیم. به گفته او، مهاجرت کارگران در نتیجه سرکوب دستمزد و مزایای نیروی کار بوده و افراد تصمیم می گیرند به هر نحوی که شده مهاجرت کنند. رفت و آمد به عراق به دلیل مجاورت ایران و عراق بسیار ساده و کم هزینه است و روند اخذ ویزا و تردد نیز ساده تر از بسیاری از کشورها است. عراق یک بازار کار نسبتا فعال به جهت تقاضای نیروی کار و به ویژه نیروی کار فنی دارد.

عوامل دخیل در مهاجرت انبوه سازان

 حال گفته میشود این میل مهاجرت میان فعالان صنعت ساختمان ناشی از از تورم بالای مصالح و زمین، انواع و اقسام مالیات ها، کاهش قدرت خرید متقاضیان به دلیل تورم جاری، بروکراسی اداری برای تهیه مجوزهای ساخت و طولانی شدن فرآیند دریافت پایان کار است. محمد مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن به تجارت نیوز گفته است شرایط امروز تولید مسکن در کشور شرایط مطلوبی نیست. بحث فشار قیمت، فشار تقاضا و کاهش تولید مسکن در مجموع باعث شده است نسبت به سال های گذشته سرمایه گذاران علاقه و تمایل کمتری برای حضور در بازار تولید مسکن داشته باشند.

پارس جنوبی معطل روسیه

شرق نوشته؛ حدود یک سال از امضای تفاهم نامه ۴۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه میگذرد. تفاهم نامه ای که در آن توسعه میدان های گازی کیش و پارس شمالی، فشار افزایی میدان پارس جنوبی، توسعه شش میدان نفتی سوآپ گاز و فراورده تکمیل طرح های ال ان جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و همکاری های علمی و فناورانه دیده شده است. اهمیت این تفاهم نامه از آن جهت است که بخش مهمی از تداوم و حفظ برداشت از پارس جنوبی به این تفاهم نامه گره خورده است؛ آیا این تفاهم نامه به قرارداد منتهی میشود؟

شرکت ملی نفت ایران این روزها در جشن جابه جایی سکوی بهره برداری ۱۲ به موقعیت ۱۱B است و شاید نداند یک سال است که تداوم تولید از بزرگترین میدان گازی جهان پارس جنوبی را معطل گازپروم توسعه میدان های گازی کیش و پارس شمالی و فشار افزایی میدان پارس جنوبی گذاشته است. اگر وزارت نفت دولت سیزدهم معتقد است دولت گذشته فاز ۱۱ را معطل توتال گذاشته است پس میتوان مدعی شد وزارت نفت دولت سیزدهم تداوم تولید از پارس جنوبی را به گازپروم گره زده، آن هم در شرایطی که شعارشان استفاده از ظرفیت داخلی است.

شرق با بیان اینکه “انتقاد از دولت گذشته مبنی بر معطل نگه داشتن فاز ۱۱ پارس جنوبی برای شرکت های اروپایی و اصرار بر پررنگ کردن غربگرایی تصمیم گیران دولت قبل بارها از سوی وزیر نفت و مدیران نفت دولت سیزدهم بیان شده است” می گوید: “اما هیچ تغییری در سیاست به وجود نیامده است؛ در یک سال گذشته بارها شرکت های توانمند داخلی برای انجام پروژه های معطل مانده برای روس ها از سوی شرکت ملی نفت ایران از جمله فشار افزایی پارس جنوبی اعلام آمادگی کردند؛ اما به در بسته خوردند.

” جالب است که وزارت نفت دولت سیزدهم که شعار استفاده از ظرفیت داخلی را سرلوحه خود قرار داده است، هیچ حمایتی از انجام طرح پایلوت فشار افزایی که در دولت گذشته به شرکت های ایرانی واگذار شده بود نمی کند و روند اجرای این طرح کاهشی شده است. دستاوردسازی از جابه جایی یک سکو در مقابل طرح های عظیم معطل مانده، نشان از کم تجربگی و نبود اشراف مدیران شرکت ملی نفت بر ابعاد مگاپروژه های تعریف شده در آن مجموعه و در حد و قواره نبودن مدیریت بر این شرکت دارد. شرایط کشور شرایط آزمون و خطا نیست و مدیرانی می طلبد که دوران آزمون و خطای آنها به پایان رسیده باشد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago