کیوسک امروز؛ توافق موقت برجامی؛ آری یا نه؟/ افزایش ۹۵۰ درصدی قیمت مسکن/ چشمان نگران به حق‌آبه هیرمند/ سوت پایان حضور فردوسی‌پور در صدا و سیما/ ادعای جمهوری اسلامی برای کمک بشردوستانه به اوکراین!

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه بیستم خرداد ماه به مباحثی پیرامون توافق برجامی، بحران مسکن، حق‌آبه هیرمند، پایان همکاری عادل فردوسی‌پور با صدا و سیما و اعزام تیم‌های امدادی به اوکراین پرداخته اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارش های چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

توافق موقت برجامی با آمریکا، آری یا نه؟

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی به معمای توافق موقت برجامی پرداخته و نوشته است:

در حالی که برخی رسانه‌های خارجی از جمله “میدل ایست آی” و “هاآرتص”، توافق هسته‌ای موقت به عنوان جایگزین برجام میان جمهوری اسلامی و آمریکا را رسانه‌ای کرده بودند مقامات سیاسی تهران و واشنگتن با رد این موضوع گفتند که چنین توافقی را در دستور کار ندارند.

به نوشته این رسانه‌ها بایدن در تلاش است تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری به یک توافق با جمهوری اسلامی دست یابد که به وعده انتخاباتی خود هم عمل کرده باشد.

رسانه‌هایی که موضوع توافق موقت را اعلام کرده بودند حتی برخی مفاد آنرا نیز منتشر نمودند که از جمله آن میتوان به این موارد که مدت” این” توافق تا پایان دوره بایدن خواهد بود، غنی‌سازی از ۶۰ درصد به ۲۰ درصد می‌رسد”، “هیچ سانتریفیوژی برداشته نمی‌شود، مواد غنی شده اتمی از ایران خارج نمی‌شود، اما تحت نظارت آژانس اتمی پلمپ می‌شود و آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار از پولهای ایران اشاره کرد، اما با موضعگیری اخیر جمهوری اسلامی و آمریکا معلوم نیست که خبر این رسانه‌ها تأیید یا رد می‌شود!

از سوی دیگر اتحادیه اروپا اعلام کرده که تحول جدیدی در برجام رخ نداده است.

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا هم گزارشهای ادعایی درباره نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق موقت را گمانه زنی خواند و افزود که تحول جدیدی در رابطه با برجام رخ نداده است.

پیتر “استانو” اضافه کرد: ما درباره گمانه‌زنی‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم وظیفه جوزپ بورل، هماهنگی برجام و فعالیتهای مرتبط و گفتگوها در این زمینه است نه تحلیل آنچه در رسانه‌ها گفته و یا نوشته می‌شود.

افزایش ۹۵۰ درصدی قیمت مسکن

این روزها بحث کاهش قیمت مسکن در برخی رسانه‌ها داغ است، اما روزنامه اقتصادی امروز به نقل از مرکز پژوهشهای مجلس از افزایش ۹۵۰ درصدی قیمت مسکن طی پنج سال در تهران خبر داده است.

در حالی که برخی رسانه‌های نزدیک به دولت مدعی ارزان شدن خانه هستند، اما مرکز پژوهشهای مجلس از وضعیت بحرانی مسکن در تهران و افزایش ۹۵۰ درصدی قیمت آن طی پنج سال گذشته خبر داده است.

مرکز پژوهشهای مجلس در یک برش پنج ساله از بازار مسکن، با استناد به آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، اعلام کرده است که هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق بیست و دوگانه تهران از آذرماه ۹۶ تا آذرماه ۱۴۰۱، از ۵ میلیون و ۸۸ هزار تومان به ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان رسیده است.

بر این اساس مسکن در کلانشهر تهران شاهد رشدی حدود ۹۵۰ درصدی بوده، حال آنکه در همین بازه زمانی پنج ساله حداقل دستمزد نیروی کار که از سوی دولت تعیین می‌شود، حدود ۶۰۰ درصد افزایش داشته و از یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان به شش میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسیده است.

دلایل افزایش قیمت مسکن در ایران

بازار مسکن ایران سالهاست از نوسان و افزایش قیمت رنج میبرد و مدتهاست هم از سمت عرضه و هم از سمت تقاضا با مشکلاتی روبه‌رو است.

گرانیها قدرت خرید مردم را تا اندازه زیادی پایین آورده و حالا نه تنها این بازار با کمبود تقاضای مصرفی مواجه است بلکه کاهش سود انبوه سازان و افزایش قیمت نهاده های ساختمانی نیز این بازار را با چالش جدی عرضه مواجه کرده است. این در حالی است که با کاهش ارزش پول ملی این بازار به عرصه ای برای کسب سود و حفظ ارزش داراییها در برابر تورم نیز تبدیل شده است.

در ماههای اخیر تقاضای سرمایه‌ای تا حد زیادی در بازار مسکن رشد داشته است که این موضوع خود می تواند دلیلی دیگر برای افزایش تورم در این بخش باشد. از دیدگاه کلی قیمت مسکن در ایران را می توان تابعی از وضعیت بحرانی اقتصاد کلان در سالهای گذشته دانست که به وسیله تحریمهای بین المللی، رشد نرخ تورم و در نهایت افزایش قیمت دلار تقویت شده است.

چشمان نگران مرزنشینان سیستان و بلوچستان به حق‌آبه هیرمند

روزنامه شرق در گزارش میدانی از بحران آب در سیستان و بلوچستان به مشکلات موجود برای حقابه ایران که زندگی و معیشت مردم را سخت کرده، پرداخته است.

«ساسولی» درست بیخ گوش مرز افغانستان است و حالا از تابستانی که کابل به دست طالبان سقوط کرد، حدود دو سالی می‌گذرد. مرزنشینان ایران می‌گویند که بارها سایه‌های سیاه طالبان را از آن سوی نوار مرزی دیده‌اند.

اوایل خرداد بود و آن روز از ساعت ۱۰ صبح تا بعد‌از‌ظهر صدای تیر و رگبار می‌آمد. سه روز قبل از آن، موتورسواران طالب با دبه‌های زرد رژه رفته‌ بودند، دبه‌هایی که می‌گفتند حقابه سیستان از رودخانه هیرمند را در آن ریخته‌اند؛ اما مرزنشینان ایران به‌خوبی می‌دانند که منظور طالبان چیست و نقش آن دبه‌های زرد‌رنگ در حملات انتحاری چه بوده است؟

اختلاف بر سر آب هیرمند به ۱۵۰‌ سال قبل بازمی‌گردد. مرزنشینان ایرانی می‌گویند افغانستان سه سال است که به طور کامل آب رودخانه را روی آنها بسته و آنها را به خاک سیاه نشانده است. هیرمند همان رودخانه‌ای است که سیستانی‌ها آن را رگ زندگی می‌خوانند.

در حال حاضر چشم‌های نگران مرزنشینان ایران به دنبال حق‌آبه هیرمند است، اما جمهوری اسلامی به طور شفاف مشخص نکرده که در این زمینه چه اقدامی میخواهد به انجام برساند؟

سوت پایان حضور عادل در صداوسیما

روزنامه اعتماد امروز درباره موضوع کنار گذاشتن عادل فردوسی‌پور از صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشته است:

از همان روزی که برنامه ۹۰ تعطیل و شایعه شد که حاکمیت یا لااقل بخشی از آن با عادل فردوسی‌پور مشکل دارد، این سوال مطرح بود که پس چطور او در شبکه ورزش همچنان به عنوان تهیه‌کننده مشغول به کار است.

در واقع به شکل واضح این شبهه وجود داشت که اگر مشکلی در این سطح با فردوسی‌پور وجود دارد، صداوسیما چطور با او همکاری می‌کند؟ این سوال در چند ماه گذشته شکل پررنگ‌تری به خود گرفت.

وقتی مواضع فردوسی‌پور در مورد اعتراضات شش‌ماهه دوم سال گذشته به مرور منتشر می‌شد عموما دو نوع واکنش را برمی‌انگیخت.

سوپرانقلابی‌ها از رییس سازمان صداوسیما می‌پرسیدند چطور کسی که پشت تریبون تجمع دانشگاه شریف شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهد هنوز در رسانه ملی است؟ و از آن طرف طیف رادیکال معترضین هم به فردوسی‌پور خرده می‌گرفتند که اگر منتقد وضع موجود هستی لااقل دیگر در صداوسیما نباش! 

حال به نظر می‌رسد هر دو طیف به خواسته خود رسیدند. جمعه شب و در پایان برنامه فوتبال ۱۲۰ که عادل تهیه‌کنندگی‌اش را برعهده داشت، مجری در خبری ناگهانی اعلام کرد این آخرین قسمت برنامه فوتبال ۱۲۰ است.

به این ترتیب برنامه‌ای که از سال ۱۳۹۲ روی آنتن شبکه ورزش می‌رفت در خرداد ۱۴۰۲ به پایان خود رسید و رابطه عادل با صداوسیما به صورت کامل قطع شد. 

اتفاقی که برای فوتبال ۱۲۰ رخ داد چندان غیرمنتظره هم نبود. هم از این لحاظ که مردم عادت کرده‌اند شب بخوابند و صبح را با خبر تعطیلی یک برنامه یا ممنوع‌التصویری یک چهره سرشناس آغاز کنند و هم از این منظر که در تمام طول این سال‌ها همیشه این احتمال وجود داشت که به هر نحوی عادل از شبکه ورزش هم جدا شود.

همان موقعی که علی فروغی، رییس شبکه سه گفت: فردوسی‌پور از «مدار» خارج شده. یا در چند ماه گذشته وقتی کم‌کم سانسور تصویر عادل در صداوسیما رسید به صدای او و حتی در نقطه‌ای آوردن اسم او هم در تلویزیون ممنوع شد. به عنوان مثال در بازپخش سریال قدیمی پژمان، جایی که شخصیت اصلی سریال اسم فردوسی‌پور را بر زبان می‌آورد، حذف شد. 

ادعای عجیب جمهوری اسلامی درباره اعزام تیم‌های امدادی و بشردوستانه به اوکراین!

بر اساس گزارش روزنامه جوان، رئیس جمعیت هلال‌احمر در نامه‌ای رسمی‌ به رئیس صلیب سرخ اوکراین برای اعزام تیم‌های امدادی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به این کشور اعلام آمادگی کرد.

پیر حسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر در نامه‌ای رسمی به رئیس صلیب سرخ اوکراین، با اشاره به حادثه تلخ تخریب سد کاخوفکا در جنوب این کشور و وقوع حادثه مناطق، برای اعزام تیم‌های امدادی و ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین اعلام آمادگی کرد.

این ادعاها در حالی از سوی مقامات جمهوری اسلامی مطرح شده، که این حکومت از تابستان گذشته تاکنون با فروش تسلیحات نظامی و پهپاد به روسیه این کشور را در تجاوز نظامی علیه اوکراین کمک کرده است!

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago