Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ توافق عبور خط ترانزیت از ایران و فعال شدن مجدد سوآپ گازی/ چندصدایی خاورمیانه درباره فلسطین/ صرفه‌جویی یک میلیارد یورویی در صورت تولید هر هزار مگاوات برق اتمی/ فقر تند مسکن/ استرس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه کیهان به موضوع توافق عبور خط ترانزیت از ایران و فعال شدن مجدد سوآپ گازی پرداخت و نوشت:

علی بهادری جهرمی روز سه شنبه هفتم آذر درباره بهره برداری از ایستگاه متروی پرند خبر داد و گفت این طرح که اولین گامهای آن ۱۸ سال پیش برداشته شده بود در دولت سیزدهم تکمیل و تست گرم آن انجام شده تا به نیم میلیون جمعیت ساکن پرند برای سهولت در رفت و آمد کمک کند. وی این افتتاح را گام و قطعه ای دیگر در نهضت تکمیل طرح های نیمه تمام خدماتی و بیمارستانی دولت سیزدهم دانست که دولت مردمی آن را آغاز کرده است.

علی بهادری جهرمی در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاسی کیهان مبنی بر اینکه باتوجه به سفرهای رئیس جمهور به کشورهای منطقه و همسایه در روزهای اخیر به خصوص با توجه به اینکه در دولت قبل حتی با این کشورها ارتباط هم نداشتیم این سفرها چه دستاوردها و مزایایی را در سطح منطقه و در سطح داخلی به وجود آورد پاسخ :داد توسعه روابط منطقه ای و همسایگی دستاوردهای متعددی در جنبههای ،امنیتی اقتصادی، زیر ساختی داشته است.

وی در ادامه گفت در سفرهای اخیر آیت الله رئیسی به ازبکستان و تاجیکستان یکی از دستاوردها تاکید کشورهای حاضر در نشست مبنی بر عبور خط ترانزیتی و تجاری از ایران بود که نشانگر نوعی وفاق حداکثری در این زمینه و تاکید بر این نکته مهم بود که مسیرهای تجاری عبوری از ایران هم اقتصادی تر و هم بهتر است. سخنگوی دولت تصریح :کرد این اقدام به بازگشت جمهوری اسلامی به جایگاه ترانزیتی مؤثر کمک خواهد کرد تا از موقعیت جغرافیای خود حداکثر استفاده را داشته باشد در اجلاس اکو که اجلاس اقتصادی بود موضوع غزه اولویت پیدا کرد و بیانیه ای در این موضوع به واسطه تلاشهای ایران صادر شد.

بهادری جهرمی دستاور دیگر را فعال شدن مجدد سوآپ گازی اعلام کرد و گفت با این اتفاق هم درآمدهای مالی برای کشور ایجاد شد و هم امکان ایجاد تراز در نیازهای گازی در شمال کشور فراهم شد که پیش از این با عدم ارتباط با این کشورها از دست رفته بود.

وی همچنین از تحقق و عملیاتی شدن دستور رئیس جمهور مبنی بر لایروبی خلیج گرگان و کانال آشوراده خبر و توضیح داد: طبق دستور آیت الله رئیسی در سفر سال گذشته به گرگان این خلیج که ۹ کیلومتر طول و عرض ۷۰ تا ۴۰۰ متری دارد لایروبی و مسیر انتقال آب خزر به گرگان تسهیل و آبگیری اولیه انجام شد تا مشکلات زیست محیطی آن برطرف شود بهره برداری از آن که در سفر آتی رئیس جمهور انجام میشود و موجب خواهد شد که این منطقه زیستی به چرخه عالی و طبیعی نزدیک شود.

روزنامه اعتماد در گزارشی به موضوع چندصدایی خاورمیانه درباره فلسطین پرداخته و عنوان کرده است:

گروهی از ناظران برای پاسخ به چرایی چند صدایی جهان اسلام در ارتباط با فلسطین سه سطح از تحلیل سیاست خارجی را با دیدگاه سازه انگاری در روابط بین الملل ادغام کرده و در این باره بر این باورند که سازه انگاری به عنوان یکی از نظریه گ‌های بین الملل بر این تحلیل تاکید دارد که جنبه های مهم روابط و تحولات بین المللی صرفا ما حصل ویژگیهای اساسی سیاست جهانی نیست، بلکه بخش عمده این مواضع زمینه های تاریخی و اجتماعی داشته و دارند.

المانیتور در این باره گزارشی منتشر کرد و به بهانه مواضع متفاوت کشورهای اسلامی در ارتباط با جنگ غزه، این مقوله را در سه سطح عوامل داخلی چون ساختارهای سیاسی، مقوله رهبری و احساسات عمومی، تبیین کرده و در این باره نوشته است که موضع گیری هر کدام از این ،بازیگران سیاست خارجی شان را حداقل در این بازه زمانی تعریف کرده است علاوه بر این عوامل اجتماعی مانند هنجارهای ،فرهنگی روایت های تاریخی و هویتهای مشترک به روشن شدن تاثیر مسائل اجتماعی بر دیدگاه های مربوط به فلسطین در جهان اسلام کمک می کند.

اهداف ژئوپلیتیکی و پویایی ،قدرت اثر تعاملات بین کشورها بر تصمیمات سیاسی بازیگران منطقه در ارتباط با فلسطین تاثیرگذار است. ادغام سه سطحی که بدانها اشاره شد با دیدگاه سازه انگاری که بر نقش ایده ها هویتها و هنجارها تاکید دارد امکان درک جامعتری را فراهم میکند این رویکرد به ما کمک میکند تا فراتر از مشاهدات ساده انگارانه نگاهی جامع از نیروها و متغیرهای پیچیده در حال بازی در روابط بین الملل داشته باشیم زمانی که سیاست خارجی کشورهای اسلامی در مورد فلسطین را به شکلی دقیق بررسی میکنیم، تفاوت رویکردها به شکلی آشکار عریان میشود برخی کشورها مشتاقانه از حقوق فلسطین و تشکیل دولت فلسطینی دفاع میکنند، در حالی که برخی دیگر موضع محتاطانه تری در این باره دارند. گروهی از تحلیلگران میگویند برای درک بهتر مواضع بازیگران خاورمیانه باید شرایط داخلی هر کدام از کشورهای دخیل را بررسی کرد، به بیانی بهتر فعل و انفعالهای داخلی هر بازیگر می تواند موضع گیری آن کشور در عرصه سیاست منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار دهد به عنوان نمونه ترکیه را در نظر بگیرید؛ بازیگری که یکی از حامیان اصلی حقوق فلسطینیان است. رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به طور مداوم اقدامات اسراییل را محکوم کرده و خواهان اجرای راه حل دو کشوری جهت خروج از بحران اخیر است ترکیه از لحاظ تاریخی سیاست خارجی خود را با ترکیبی از هویت اسلامی پیوندهای تاریخی و احساسات عمومی شکل داده است حمایت قوی این بازیگر از حقوق فلسطینیها با تکیه بر هویت اسلامی تقویت میشود اردوغان با تاکید بر دفاع از هموطنان مسلمان موضع ترکیه را به عنوان تعهد اخلاقی که ریشه در اصول اسلامی ،دارد توصیف می کند. احساسات عمومی مسلمانان در ترکیه به شدت با آرمان فلسطین همسو است؛ گزاره ای که در اعتراضات و تظاهرات گسترده علیه اقدامات اسراییل مشهود است. این نشان میدهد که چگونه افکار عمومی بر تصمیمات سیاست خارجی ترکیه تاثیر می گذارد.

از سوی دیگر، عربستان سعودی رویکرد دقیق تری را در پیش گرفته است. با وجود اینکه رهبران پادشاهی می گویند از فلسطینی ها حمایت میکنند دولت سعودی در خفا با تل آویو رابطه دارد بالاخص در مورد امنیت منطقه این رویکرد عملی زمانی معنا پیدا میکند که به آنچه در داخل می گذرد، نگاه کنید. رهبران عربستان سعودی باید تقاضای حمایت از فلسطین را کنار فعل و انفعالهای پیچیده منطقه قرار دهند. شواهد این امر در روابط دیپلماتیک این پادشاهی نهفته است. علی رغم حمایت علنی از فلسطین، عربستان سعودی در مورد مسائل امنیتی منطقه نیز با اسراییل مذاکره کرده است. در باب سیاست خارجی ایران در مورد فلسطین گروهی میگویند که هسته اصلی مواضع ایران متشکل از اهداف ژئوپلیتیک و همبستگی مذهبی است. ایران قویا از آرمان فلسطین حمایت میکند و حامی اصلی گروه حماس است. در سطح داخلی نیز احساسات عمومی ایرانیان در طول تاریخ به نفع فلسطین بوده که به شکلی جدی تر سیاست خارجی تهران را تحت تاثیر قرار داده است این گزاره ها نقش مهمی در تعیین موضع تهران ایفا میکنند و به ایران اجازه میدهد که همبستگی مذهبی خود را تقویت و تعهد خود را به آرمان گسترده تر اسلامی برجسته .کند مواضع ایران در ارتباط با اسراییل که ریشه در اصول انقلابی دارد حمایت تزلزل ناپذیر تهران از فلسطین را تقویت میکند؛ گزاره ای که عاملی حیاتی در شکل دهی به موضع بین المللی این کشور است. در ارتباط با ترکیه نیز متغیرهای اجتماعی سیاست خارجی این کشور را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است؛ متغیرهایی که بر ارزشهای مشترک اسلامی و پیوند تاریخی بانفوذ منطقه ای امپراتوری عثمانی تاکید دارند.

اظهارات رجب طیب اردوغان به شکلی جدی تعهد ترکیه به آرمان فلسطین را به عنوان یک تعهد اخلاقی که ریشه در اصول اسلامی دارد برجسته کرده و درک سازه انگاری از نقش این کشور در جهان اسلام را تقویت میکند الکساندر ،ونت، محققی برجسته در زمینه تئوری سازه انگاری با تکیه بر این دیدگاه، استدلال می کند که رفتار دولتها توسط ایدهها و هویت های مشترک شکل میگیرد در مورد ترکیه ارزشهای اسلامی مشترک و روایت های تاریخی به هویت جمعی کمک میکند؛ امری که گزینه های سیاست خارجی این بازیگر را تغییر داده یا تحت تاثیر قرار میدهد.

لفاظی اردوغان نیز با این رویکرد مطابقت دارد، زیرا او حمایت ترکیه از فلسطین را نه تنها یک موضع سیاسی، بلکه بازتابی از هویت و پیوندهای تاریخی این کشور می داند.

مواضع عربستان سعودی نیز ریشه در نگهبانی دو مکان مقدس اسلام دارد رهبرانی مانند ملک سلمان و ولیعهد محمد بن سلمان تعهد خود را به وحدت اسلامی ابراز می کنند و بر تئوری سازه انگاری که رویکرد آنها در قبال مساله فلسطین را شکل می دهد، تاکید می کنند.

نظریه سازه انگاری ونت این ایده را تقویت میکند که تعهد عربستان به وحدت اسلامی در هم تنیده با پویایی های منطقه ای فراتر از یک استراتژی سیاسی صرف و فراتر از هویت جمعی این بازیگر معنا می شود.

با کنار هم قرار دادن این سه سطح تحلیل از دریچه سازه انگاری متوجه میشویم که معضل جهان اسلام در مورد فلسطین ما حصل تاثیرات چندوجهی است در این چارچوب شاهد تعامل پویا از ملاحظات داخلی هنجارهای اجتماعی و پویایی های منطقه ای است که پاسخ ملل اسلامی به مساله فلسطین را شکل می دهد؛ بنابراین درک اینکه چرا جهان اسلام در مورد فلسطین چند صدا شده است ما را ملزم میکند که از مشاهدات سطحی فراتر برویم با ادغام سه سطح تحلیل و پذیرش دیدگاه سازه انگاری میتوانیم بینشهایی در مورد شبکه پیچیده عوامل موثر بر تصمیمات سیاست خارجی به دست آوریم.

روزنامه جوان به موضوع صرفه‌جویی یک میلیارد یورویی در صورت تولید هر هزار مگاوات برق اتمی پرداخته است.

معاون اول ابراهیم رئیسی از وزارتخانه‌های نیرو و سازمان انرژی اتمی خواست تا با برگزاری جلساتی مشترک طرحی جامع برای احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تدوین کنند به نحوی که تمامی جوانب و ابعاد مختلف آن بر حسب نیازها و اولویتهای کشور مشخص باشد.

دومین جلسه کارگروه توسعه نیروگاه های اتمی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و گزارشی از آغاز به کار ساخت واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر در مهرماه سال جاری پس از پنج سال وقفه به ارزش ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ارائه شد. محمد مخبر در این جلسه احداث نیروگاههای اتمی را گامی مهم و ضروری در جهت تأمین برق پایدار کشور دانست و گفت توسعه نیروگاه های هسته ای حرکتی در راستای رسیدن به ایران قوی است و همه دستگاه ها باید پشتیبانیهای لازم را برای تحقق این برنامه انجام دهند.

معاون اول ابراهیم رئیسی خاطر نشان کرد احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه برق اتمی که مورد تأکید رهبر است، از مولفه های اقتدار کشور و مصداق بارز اثرگذاری توسعه صنعت هسته ای در ارتقای خدمت رسانی به مردم و تأمین برق مورد نیاز کشور است علاوه بر این احداث نیروگاه برق اتمی از جهت تأمین سلامت امنیت غذایی امنیت دارویی ارتقاء علمی در کشور دارای نقش و اهمیت فراوان است و به لحاظ اقتصادی نیز اثرات مثبت و سازندهای برای کشور دارد چراکه طبق گزارشهای ارائه شده هر نیروگاه هزار مگاواتی اتمی میتواند حدود یک میلیارد یورو در سال صرفه جویی اقتصادی در مصرف سوخت‌های فسیلی داشته باشد.

مخبر بر لزوم تدوین طرحی جامع جهت احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی مبتنی بر آمایش سرزمین تأکید کرد و افزود: لازم است وزارتخانه های نیرو و سازمان انرژی اتمی جلساتی مشترک برگزار و طرحی جامع برای احداث ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تدوین کنند به نحوی که تمامی جوانب و ابعاد مختلف آن بر حسب نیازها و اولویتهای کشور مشخص باشد و از اجرا و تحقق این هدف گذاری در میان مدت اطمینان خاطر پیدا کرده و بتوانیم دانش فنی لازم را برای ساخت نیروگاههای آینده در داخل کسب کنیم معاون اول رئیس جمهور ادامه داد به طور کلی توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و احداث نیروگاههای اتمی اقدامی ضروری پر فایده و سودمند برای کشور است و در اولویتهای دولت سیزدهم قرار دارد چراکه با آزادسازی سوختهای فسیلی میتواند ضمن بازگشت سرمایه گذاری درآمدهای ثانویه بسیاری نیز برای کشور به همراه داشته باشد.

روزنامه شرق درباره فقر تند مسکن نوشت:

سهم بالای قیمت زمین در بهای تمام شده مسکن در سالهای اخیر گرانی فزاینده ملک و پدیده بد مسکنی را تشدید کرده است.

در حالی که گزارشهای رسمی حاکی است که قیمت مسکن در یک سال از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ تورم ۷۵ درصدی را پشت سر گذاشته است آمارها نشان میدهد نرخ فقر مسکن هم به بالاترین میزان یعنی ۵۵ درصد رسیده است. یکی از تأثیرات نامطلوب کمبود زمین و سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت آن بر هزینه تمام شده مسکن خصوصا در کلان شهرها فقر مسکن یا نبود دسترسی به مسکن مناسب بوده است. سکونت در سرپناه های نامناسب بافتهای فرسوده حاشیه شهرها و سکونتگاه های غیر رسمی نمادهای بدمسکنی است که طی سالهای اخیر گسترش یافته اند.

طبق اعلام هبیتات دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد اگر محل سکونت افراد از حداقل امکانات یک واحد مسکونی معمولی برخوردار نباشد و بیش از ۳۰ درصد سبد هزینه خانوار به تأمین مسکن اختصاص داشته باشد افراد گرفتار فقر مسکن هستند.

این در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار ایران سهم مسکن از سبد هزینه خانوارهای ایرانی ۳۶ درصد و سهم پایتخت نشینان حدود ۵۰ درصد است؛ آماری که البته به اعتقاد بسیاری خوش بینانه به نظر میرسد و وضعیت موجود بیانگر سهم بالاتر مسکن در سبد هزینه ایرانی هاست. در همین رابطه گزارش مرکز پژوهشهای مجلس درباره عملکرد احکام قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه در حوزه تأمین مسکن اقشار کم درآمد»، نشان میدهد اجرای نادرست سیاستهای تأمین مسکن به همراه تورم فزاینده در متغیرهای اقتصادی به جهش قیمت و در نتیجه بد مسکنی دامن زده به گونه ای که نرخ فقر مسکن در سال ۱۴۰۰ به رقم ۵۵ درصد رسیده که بیشترین میزان
نسبت به سالهای گذشته است.

این موضوع در حالی رخ میدهد که بررسی داده های مرکز پژوهشهای مجلس در ۱۶ سال گذشته نشان میدهد که میزان فقر مسکن در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۳ درصد و در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۶ درصد بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۵۵ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ میانگین جهانی ۲۰ درصد است.

بررسی داده های یاد شده در حوزه فقر مسکن که یکی از دلایل عمده آن اجرای نامطلوب سیاستهای مسکن در حوزه تأمین زمین بوده بیانگر این است که تخصیص زمین و سهم بالای آن در قیمت مسکن نه تنها مردم را از خانه دار شدن دور کرده و به گفته برخی کارشناسان آرزوی صاحبخانه شدن با احتساب هزینه ها و پس انداز به بیش از ۱۰۰ سال رسیده و بدمسکنی را رواج داده است.

این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه دولت موظف به تأمین و ساخت یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی برای کم درآمدها بوده اما فقط ۲۱ درصد این برنامه محقق شده و ۷۹ درصد اجرا نشده است.

همه اینها در حالی است که یکی از مهمترین شاخص ها برای متعادل سازی قیمت مسکن و تبدیل رؤیای خانه دار شدن به واقعیت فراتر از تسهیلات بانکی با اقساط سنگین و درآمد پایین مردم اجرای سیاستهای هدفمند برای کاهش سهم ۷۰ درصدی قیمت زمین در هزینه نهایی مسکن است. در این زمینه تخصیص زمین رایگان یا واگذاری زمین با قیمت مناسب به مردم و سازندگان از جمله برنامه ها و الزامات قانونی است که در طرح نهضت ملی و قانون جهش تولید مسکن بر آن تأکید شده است.

در حال حاضر بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی زمین رایگان تنها به متقاضیان در شهرهایی با جمعیت زیر ۵۰۰ هزار نفر که کلان شهر نباشند و به افرادی که فرزند سوم آنها بعد از تصویب قانون تعالی جمعیت به دنیا بیاید تعلق میگیرد. همچنین طبق اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۵۱ هزار هکتار اراضی در قالب اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است؛ اقدامی که قرار است تا پایان سال حداقل به ۶۰ هزار هکتار زمین برسد. در صورت تحقق این اقدام ظرفیت ساخت مسکن به حدود دومیلیون و ۳۰۰ هزار واحد خواهد رسید.

با این حال یکی از انتظارات در حوزه طرح نهضت ملی مسکن مسئله تأمین زمین به عنوان پیشانی اجرای طرح و البته تعادل قیمتی آن بوده است. این در حالی است که نامناسب بودن وضعیت شاخص های اقتصادی و تورم فزاینده کالاها بیشترین تأثیر را بر حوزه مسکن گذاشته است؛ به طوری که با وجود تورم ۴۶ درصدی انواع کالا در یک سال گذشته این میزان در حوزه گرانی مسکن به بیش از ۷۵ درصد رسیده و تحقق وعده دولت مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال را با مشکل مواجه کرده است. این موضوع طبیعتا فقر مسکن یا دسترسی نامطلوب خانوارها به مسکن مناسب از سال ۱۴۰۰ تاکنون را تشدید کرده است.

گزارش سال گذشته مرکز آمار ایران نشان میدهد حدود ۶۸ درصد مردم در سال ۱۴۰۰ صاحبخانه و ۲۳ درصد مستأجر بوده اند. همچنین ۸.۵ درصد جمعیت ایران در سایر اقامتگاه ها سکونت داشته اند. اگر این داده ها را دقیق در نظر بگیریم به این معناست که حدود ۲۰ میلیون نفر در ایران خانه ندارند.

چنانچه جمعیت هر خانوار را ۳.۳ نفر لحاظ کنیم بیش از شش میلیون خانوار به دنبال تأمین مسکن هستند. البته این آمارها در دو سال اخیر با توجه به رشد جمعیت ازدواج ها و نیاز زوج های جدید به خانه مستقل شرایط اقتصادی و سایر متغیرها، قاعدتا دستخوش تغییرات شده و افزایش یافته است.

روزنامه مردم سالاری در مطلبی با عنوان استرس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت:

مدیرکل آژانس در گفت و گویی به سوالاتی درباره پیشرفتهای برنامه هسته ای ایران پاسخ داد.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گویی با شبکه فرانس ۲۴ درباره ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با بیان این که ایران تسلیحات هسته ای ندارد مدعی شد که ایران از برخی توانمندی هایی برخوردار است که نگران کننده اند.

مقامات ایران تاکید کرده اند تولید و به کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و ماهیت آن صرفا صلح آمیز است.

گروسی با اشاره به توافق هسته ای (برجام) که در آن ایران با قدرتهای جهانی توافق کرد در ازای لغو تحریم ها برنامه هسته ای خود را محدود کند گفت این توافق از زمان خروج آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ به نوعی وارد یک برزخ شده است و ایران هم از آن پس پایبندی به این توافق را متوقف کرد. از این رو امکان انجام دادن فعالیتهایی فراهم شد که تا حدی میتواند نگران کننده باشد.

به طور مثال غنی سازی اورانیوم در سطوح بسیار بالا. گروسی در ادامه اشاره کرد که ایران عضوی از پیمان منع اشاعه تسلیحات اتمی ان‌پی‌تی است و کشوری هسته ای نیست.

تلاش برای حل اختلافات مدیرکل آژانس با اشاره به ذرات یافت شده اورانیوم در برخی محل ها در ایران گفت اختلافاتی وجود داشته است. به طور مثال بازرسان آژانس ذرات اورانیوم غنی شده با خلوص بالا را در محلهایی که نباید اورانیومی در آن وجود میداشت کشف کردند. بنابراین مسائل زیادی درباره این برنامه هسته ای پیش آمد و ما در تلاش بوده ایم با ایران همکاری لازم را داشته باشیم تا آنها را حل کنیم.

او افزود ما در برخی موارد موفق شده ایم این مسائل را حل کنیم و در برخی موارد دیگر نتوانسته‌ایم.

گروسی بیان کرد که در حال حاضر در . موقعیتی قرار داریم که هنوز سوالات بی‌جوابی وجود دارد ما یک نهاد بین المللی هستیم و به راهکارهای دیپلماتیک باور داریم اما در این  زمینه در شرایطی قرار داریم که مطلوب مان نیست.

مدیرکل آژانس درباره میزان اورانیوم  غنی شده در ایران گفت: «آنها مواد هسته ای مهمی در اختیار دارند تنها کشورهای هسته ای کشورهای دارنده سلاح اتمی این مواد را در اختیار دارند. در مورد ایران به معنای این و نیست که آنها سلاح اتمی دارند. آنها نوعی و توانمندی دارند که مسلما نگران کننده است. گروسی در این راستا، خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

او در پاسخ به این که آژانس در صورت همکاری نکردن ایران چه تدابیری خواهد داشت گفت که اگر فعالیت راستی آزمایی و نظارت بازرسان آژانس رضایت بخش نباشد می توان گفت که در حال عدم پایبندی به تعهدات بین المللی است و ممکن است کار آن به شورای امنیت سازمان ملل برسد یا تحریم هایی علیه آن اعمال شود.

گروسی افزود: ایران میگوید میخواهد مانند یک کشور عادی و کشوری که در حال عمل به تعهدات خود است با آن رفتار شود. آنچه ما میگوییم این است که (در) تاسیسات خود را باز و با آژانس بین المللی انرژی اتمی در سطوح لازم همکاری کنید.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago