کیوسک امروز؛ توافق ایران و ترکمنستان برای توسعه کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب/ پیدا و پنهان تحولات سیاسی عراق/ میوه و سبزی هم به اقلام کوپنی اضافه شد/ خلع هویت سیاسی/ بازار خودرو در بن‌بست واردات

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه بیست‌وهشتم آبان ماه به مباحثی پیرامون توافق ایران و ترکمنستان برای توسعه کریدور، تحولات سیاسی عراق، اقلام کوپنی، هویت سیاسی، بازار خودرو پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 46 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه کیهان به گزارشی درباره توافق ایران و ترکمنستان برای توسعه کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب پرداخته است.

مهرداد بذرپاش در آیین افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان در پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال – جنوب و شرق – غرب هستند. دو کشور توافق کرده اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند. ترکمنستان به بندر چابهار ایران از طریق ریل راه دارد و دسترسی این کشور را به دریاهای آزاد فراهم میکند.

او افزود کریدور شرق – غرب نقش آفرینی بالایی بین دو کشور در راه ابریشم به عهده دارد. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کنم که بازارچه های مرزی نقش اساسی در توسعه اقتصادی دو کشور دارد ضمن اینکه مرز خشکی و دریایی مزیت بهره گیری از بازارچه های مرزی را دوچندان کرده است

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حوزه برق حضور شرکتهای فعال ایرانی در این بخش به همراه تسویه حساب اجرای پروژه ها و واردات برق از طریق تهاتر نشان از توسعه و تعمیق روابط دو کشور ایران و ترکمنستان است.

همچنین به گزارش ایرنا، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دیروز در همایش تجاری ایران و ترکمنستان اظهار داشت تا سال ۲۰۰۵ میزان تجارت ایران و ترکمنستان به پنج میلیارد دلار رسید که اگردهمان روند ادامه می یافت امروز به ۱۰ میلیارد دلار رسیده بود اما به دلیل مسائلی روند رشد تجارت ایران و ترکمنستان متوقف شد.

او تاکید کرد ترکمنستان شریک راهبردی ایران در حوزه سیاسی و اقتصادی است. ضمن اینکه نخستین سفر رئیس جمهوری ایران به ترکمنستان انجام شد و پس از آن ارزش تجارت دو کشور با رشد خوبی به ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت از ترکمنستان میخواهیم به شرکتهای ایرانی در بخشهای های ساختمان جاده پل سازی انرژی مخابرات و غیره پروژه بدهد و در قبال آن گاز تهاتر انجام شود؛ در این صورت حجم تجارت دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. ضمن اینکه ایران مسیری ارزان در کریدور شمال – جنوب برای حمل بار و ترانزیت کالا است.

رشید مردوف؛ معاون رئیس کابینه و وزیر امور خارجه ترکمنستان در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان ایران و ترکمنستان اظهار داشت اقدامات لازم را برای افزایش حجم تجارت به عمل میآوریم و در حوزه نفت و گاز و بخشهای دیگر ظرفیت عظیمی در ترکمنستان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اولویتهای ترکمنستان ارتقای همکاری با ایران است تاکید کرد ترکمنستان دارای اقتصاد فعال ذخایر طبیعی گاز و نفت و غیره است که فرصتهای زیادی برای سرمایه گذاران ایرانی فراهم میکند ما اقدامات لازم را برای افزایش حجم تجارت با ایران انجام خواهیم داد.

معاون رئیس کابینه و وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به نقش بازارچه های مرزی در رشد تجارت بیان داشت بازارچه های مرزی باجگیران در مرز دو کشور فعال است و ایجاد منطقه اقتصادی مشترک در منطقه سرخس و اینچه برون ایران پیشنهاد میدهیم.

روزنامه تجارت به گزارشی تحت عنوان «پیدا و پنهان تحولات سیاسی عراق»، به قلم حسن لاسجردی، کارشناس مسائل منطقه پرداخت.

در رابطه با برکناری محمد الحلبوسی باید دانست که رقابت سیاسی در عراق به دلیل بده و بستانهای داخلی و همچنین ارتباطات خارجی باعث میشود که برخی اوقات در این کشور تحولاتی به وجود بیاید که حالا هم این رقابت‌ها در آستانه برگزاری انتخابات استانی در عراق به نظر میرسد که تشدید شده است.

آنچه که در مورد این پرونده باید مورد نظر قرار بگیرد این است که دستگاه قضایی عراق با توجه به استقلالی که دارد توانسته روند سیر پرونده و محاکمه رئیس پارلمان عراق را مدیریت کند و در نهایت خروجی آن صدور حکم برکناری رئیس پارلمان این کشور بوده است.

در این میان برخی از طرفداران محمد الحلبوسی از وی خواسته اند هرچه سریع تر از کشور خارج شود اما نکته مهمی که در این میان باید بدان اشاره شود این است که سکوت رئیس پارلمان عراق در مورد حکمی که علیه وی از سوی دادگاه عالی قضایی عراق صادر شده نشان دهنده آن است که وی این حکم را قبول دارد.

توجه داشته باشید که بحث مبارزه با فساد در عراق از زمان به روی کار آمدن دولت حیدر العبادى مطرح بود و در همان زمان هم در مورد بسیاری از مقامات عراق چنین شک و شبهه‌ای وجود داشت که در نهایت پیگیریهایی در این خصوص صورت گرفت اما حالا و بر اساس حکمی که صادر شده به وضوح میفهمیم که پرونده محمد الحلبوسی تا به امروز به صورت پنهان پیگیری شده و حالا یکباره حکم آن صادر شده است.

اگر رئیس پارلمان عراق از کشور خارج شود و به توصیه طرفداران خود گوش فرا دهد بدون تردید جو روانی و سیاسی در بغداد متشنج خواهد شد.

حال اگر این موضوع را در کنار وضعیت فعلی سیاسی عراق قرار دهیم ممکن است به این نتیجه برسیم که رقبای رئیس پارلمان عراق و همچنین جریان منتسب به وی به دنبال آن بودند که از این مساله به نفع خود استفاده کنند ولی معتقدم رقبای محمد الحلبوسی به خوبی میدانند که اگر چنین پرونده ای را به دستاویز سیاسی تبدیل کنند میتواند تبعات زیادی در حاشیه آن به وجود بیاید بر همین اساس من این موضوع را یک پرونده قضایی با درون مایه مبارزه با فساد میدانم و شاید نتوان چندان به آن جنبه سیاسی داد.

از منظر دیگر باید توجه شود که حکم قضایی که علیه محمد الاحلبوسی صادر شد اعلام عمومی شده و بر همین اساس میگویم که بعید است جناحهای مختلف بخواهند از این پرونده فرصت سازی و بهره برداری سیاسی انجام دهند.

ما در حال مشاهده یک روند جدید در خصوص مقابله و برخورد با فساد هستیم اما تقارن این مساله با انتخابات داخلی عراق میتواند نزاع میان برخی از جریانهای سیاسی را تشدید کند.

اگر روند تقابل افزایش پیدا کند به نظرم در روزهای آینده اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد و از سوی دیگر باید دید تصمیم رئیس پارلمان عراق برای برخورد با این حکم اعم از عملی و تئوریک چگونه است.

روزنامه اعتماد نوشت: میوه و سبزی هم به اقلام کوپنی اضافه شد

از روز گذشته وزارت رفاه فاز جدیدی از طرح را در راستای افزایش امنیت غذایی اجرا کرد و علاوه بر افزایش یارانه خانواده‌های دارای کودک ۶ ماه تا ۶ سال اعلام کرد که تعداد اقلام سبد کالابرگ الکترونیک از ۱۱ به ۱۶ قلم افزایش یافته چرا که خانواده ها باید پروتئین ویتامین و میزان انرژی مورد نیاز را دریافت کنند و برای اینکه این اتفاق بیفتد سبزیجات و میوه ها هم به سبد مذکور اضافه شد.

یازده قلم سبد کالایی که پیش از این شامل لبنیات شیر ماست پنیر تخم مرغ پروتئینها شامل گوشت مرغ و گوشت قرمز، حبوبات روغن و شکر و قند و برنج میشد اکنون میوه ها نیز به این اقلام اضافه شده و شامل شیر ماست پاستوریزه ،پنیر گوشت گوساله گوشت مرغ تخم مرغ برنج ،ایرانی ،ماکارونی، روغن مایع، خرما، سیب، هویج، کدو سبز ،پیاز گوجه فرنگی عدس و مغزدانه است.

یازده قلم اعلامی که پیشتر اعلام شده بود دارای بارکد هستند و کالاهایی که جدیدا اضافه شده نیز بارکد منحصر به فرد خورده اند و اگر مشمولان به فروشگاههای واجد شرایط و زنجیره ای مراجعه کنند به دلیل اینکه محصولات بارکد خاص دارند به راحتی میتوانند آنها را خریداری کنند در همین راستا خانوارها برای اطلاع از لیست اقلام و فروشگاههای واجد شرایط باید برنامه کاربردی شما را نصب کنند.

به گزارش ایسنا، البته در راستای تسهیل خرید مردم وزارت رفاه با فروشگاههای اینترنتی مکاتباتی انجام داده تا امکان خرید از این فروشگاهها نیز فراهم شود افراد پس از طی مراحل خرید اینترنتی از فروشگاههایی که اسامیشان در اپلیکیشن شما (شبکه ملی اعتبار منتشر شده است در مرحله آخر و قبل از واریز وجه گزینه استفاده از کالابرگ را انتخاب و باید رمز یکبار مصرف ۸ رقمی دریافتی از اپلیکیشن شما شبکه ملی اعتبار یا کد USSD اعلام شده به شماره ۵۰۰۱۴۶۳ را وارد کنند. سپس اعتبار کالابرگی سرپرست خانوار محاسبه میشود و میتوانند هنگام خرید از یارانه خود استفاده کنند. در طرح کالابرگ الکترونیک که از خردادماه امسال به اجرا درآمد.

یازده قلم کالای اساسی شامل برنج ،ایرانی حبوبات شیر کم چرب پنیر ماست کم چرب، مرغ تخم مرغ روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر در سبد غذایی این طرح تعریف شد و مشمولان این طرح در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه از میان ۱۱ قلم کالای سبد غذایی تعریف شده مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی شدند.

روزنامه شرق سرمقاله خود به قلم کیومرث اشتریان را به مطلبی تحت عنوان خلع هویت سیاسی اختصاص داده و نوشته است:

«چکیده: پرسش این است که چرا بخشهایی از مردمان از جمله برخی نخبگان و افراد مشهور ایرانی در برابر فاجعه نسل کشی در غزه موضع نمیگیرند؟

پاسخ را در خلع هویت سیاسی از آنان بجویید. سالها و بارها در این بیان پای فشرده ایم که سیاست زدایی از نیروهای اجتماعی و انحصار حکومت در یک تفکر ویژه آسیبهای گوناگون دارد یک آسیب مهاجرت درونی فعالان سیاسی – اجتماعی است؛ یعنی مهاجرتی از جنس سکوت به ژرفای خود و جامعه این واکنشی به خلع هویت سیاسی از آنان است.

هویت سیاسی برای هر جامعه ای و برای گروه های مختلف سیاسی – اجتماعی ضروری است تا بتوانند به حیات انسانی خود ادامه دهند. از هویت داده ما را حق وجود آنگاه که همه راهها به باریکه ای ختم شود هرگونه موضع گیری مردمان تنها یک آبراهه تنگ برای ظهور و بروز دارد آن هم آبراهه ای که در پایان به سود یک ارزش فکری خاص نشان داده میشود؛ آشکار است که افراد کناره میگیرند.

حقیقتا تأسف آور است که در برابر نسل کشی اسرائیلی – آمریکایی سکوت اختیار کرد. از منظر شخصی و وجدانی چنین سکوتی قابل توجیه نیست. اما از منظر اجتماعی و هویت زدایی سیاسی از جامعه ایرانی قابل درک است.

دیرگاهی شاید بیش از دو دهه است که فرایندی از تصفیه سیاسی» که به غلط «خالص سازی» نام گرفته دامن خورده و حوزه سیاسی تنگ تر شده است. در سپهر سیاست دست کسی نمیرسد به شاخ نمایان هویت.

در پیامد زمینه ای وجود ندارد تا بسیاری از فعالان سیاسی اجتماعی تأکید میکنم اجتماعی که نمیخواهند علیه نظام باشند جایی برای ابراز هویت سیاسی خود داشته باشند. بی هویت نیز جمله عالم عدم چنین است که زلف اندیشه مردمان پریشان میشود انسانها نیاز دارند که ابراز وجود سیاسی کنند؛ اگرچه حتی فعال سیاسی نباشند. آنان به غریزه در می یابند که حضور در سیاست و ابراز نظر و اظهار رأی در سرنوشت شان تأثیرگذار است.

از آنجا که در صورت به معنی هویت سفته است در هر صورتی در پی ابراز هویت هستند؛ گاه در قالب هواداری گاه مشارکت و گاه در آرای باطله و حتی گاه در عدم مشارکت آنگاه که همه راه ها را ببندید و زین سیاست را در میان خویشاوندان سیاسی بر اسب قدرت بربندید در واقع جامعه را از ابراز وجود اجتماعی و اظهار هویت سیاسی محروم کرده اید به تدریج جامعه از هویت سیاسی خلع سلاح میشود بازی خود را به راه می اندازید و دیگر کسی را نه در مسابقه راه میدهید و نه حتی محرمی را در ورزشگاه اختصاصیتان به تماشاگه راز سیاست میپذیرید.

این همان چیزی است که آن بانو در خودنمای سیمای ملی به عیان گفت.

تنها این نیست که نیروهای سیاسی همچون اصلاح طلبان و اینک اعتدالیون را از زمین بازی بیرون کرده و از حکومت اخراج میکنید بلکه مهمتر از آن این است که نیروهای اجتماعی را از هویت سیاسی خلع کرده اید. خطر این «خلع» بیشتر از خطر آن «اخراج» است.

مسئله این است؛ دقت کنید درهای و هوی هویت است که دیده سیاست بینا میشود. هویتهای سیاسی آینه گیتی نمای جامعه اند. آنگاه که جامعه را از هویت سیاسی خلع سلاح میکنید دشمنی نامرئی به نام بی هویتی سیاسی برای خود میتراشید که در بزنگاه های تاریخی خود را نشان میدهد. همچون حکایتی که در برابر جنایات اسرائیل پیش آمد و شماری قابل توجه سکوت معناداری اختیار کردند هنوز هم شماری آن سکوت را درک نکرده اند و بلکه استعداد فهم آن را نیز ندارند. این نیروهای اجتماعی – سیاسی بروز و نمود سیاسی آشکاری ندارند. ساکت هستند اما در واقع همان سلاح بی هویتی یعنی «سکوت» را از نیام برکشیده اند؛

اغلب به غریزه و نه حتی به اندیشه بی هویتی سیاسی سلاحی مرگبار است که استخوان تن سیاست را به درد میآورد بدون آنکه بدانیم دقیقا چه مان است؟ مبارزه با بی هویتی سیاسی بسیار طاقت فرساست؛ چون نمیدانید با که میجنگید با دشمنی مبارزه میکنید که خود آن را نامرئی کرده اید و به پس پرده نهان سیاست برده اید به آرای باطله یا عدم مشارکت در انتخابات میماند که بسیار گاه نمیتوانید آن را درک کنید و تحلیل آن هم محل مناقشه فراوان است؛

بیمار درد دارد ولی پزشکان از شناخت آن عاجزند در بلاتکلیفی به دامان بی انتهای زمانه می سپاریدش تا به ناگاه به صورت غده سرطانی خود را در را جایی نشان دهد شناسنامه های هویت سیاسی میتوانند دردها را نشان دهند و درمانها را نیز هم بی شناسنامگی تنها ساده لوحان سیاست پیشه یا منفعت جویان و فرصت طلبان را خرسند میکند همانان که اسب انتخابات را بی رقیب زین کرده اند.

بی هویتی سیاسی مردمان بددردی است که خود آن آفریده اید و هزار افسوس که به آن ادامه میدهید؛ یا از سر جهل یا به فتنه نفوذ.

روزنامه مردم سالاری در مطلبی با عنوان بازار خودرو در بن‌بست واردات نوشت:

بازار خودرو در چندماه گذشته وارد رکود شدید قیمتی شده بود که دلیل آن امید بازار و فعالین آن به واردات بی قید و شرط خودروهای خارجی به کشور بوده است؛ اما رفته رفته با اتفاقاتی که در این حوزه رخ داد امیدها به نا امیدی گرایید.

پس از ماههای بلاتکلیفی و معطلی عرضه خودروهای وارداتی آغاز شده است که با توجه به وعده وزارت صمت مبنی بر ورود ۶۰ هزار دستگاه خودروهای وارداتی به نظر باز هم اهداف مد نظر محقق نخواهد شد.

به بیان ساده این همه سر و صدا، تبلیغات در خصوص واردات خودرو هیاهو برای هیچ بوده است. بنابر این گزارش در ابتدا که دولت با تغییر شرایط واردات خودروهای کار کرده دسترسی متقاضیان عادی جامعه را از این خودروها قطع کرده است بطوریکه انجام واردات اینگونه خودروها منوط به داشتن کارت بازرگانی است و این در حالیست که در ابتدای طرح این مصوبه قرار بر این بود که هر کسی با کارت ملی خود میتواند خودرو وارد کند اما در ادامه اینطور پیش نرفت.

بر اساس این گزارش برخلاف وعده دولت در تسهیل امور برای واردات ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی کار کرده تاکنون که چهارماه به پایان سال بیشتر زمان نداریم هیچ خودرویی از بابت این مصوبه دولتی وارد بازار نشده است.

همچنین قیمت گذاری بالای خودروهای وارداتی توسط شرکتها صدای فعالین این بازار را در آورده است و همین موضوع نه تنها تاثیری در کاهش قیمتها در بازار نداشته است بلکه در چند هفته اخیر باعث رشد نسبی قیمتها در بازار خودرو شده است.

ارزیابی بازار وارداتی ها از تداوم رشد قیمت این دسته از خودروها حکایت دارد بطور مثال میتسوبیشی اوتلندر» در هفته گذشته یک میلیارد تومان افزایش قیمت داشت و این رشد در دو هفته گذشته به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون رسید. بر اساس رصد بازار بررسی برخی از خودروهای وارداتی در آخرین هفته آبان ماه رشد حداقل ۱۰۰ میلیونی و حداکثر یک میلیاردی داشتند.

در هفته ای گذشت قیمت قطعی برخی از خودروهای وارداتی هم مشخص شد. مثلا دو محصول جتا که زیر مجموعه فولکس واگن محسوب میشوند بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد قیمت گذاری شدند اما قیمت مصوب وارداتی ها نتوانست نظر این بازار را جلب کند و با این شرایط شاهد افزایش قیمت این خودروها در بازار بودیم.

اما خودروهای وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ خبرگزاری بازار در گزارشی به ارزیابی قیمت ها در هفته پایانی آبانماه پرداخته است. بر اساس این گزارش «آزرا» مدل ۲۰۱۹ در هفته گذشته با کارکرد ۳۷ هزار کیلومتر با قیمتی در حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ تا ۴ میلیارد و ۹۵۰ در بازار قیمت گذاری شد این روند نسبت به هفته پیش از آن ثبت شده است.

دامنه نوسانی به وجود آمده در قیمت خودرو به قیمت گذاری از سوی فروشندگان باز می گردد، بطوریکه نبود نظارت قیمت خودروهای وارداتی موجب شده تا برخی از این خودروها که در بازار طرفدار بیشتری دارند با قیمتهای متفاوت از سوی مالکان عرضه شوند. از دیگر خودروهایی وارداتی می توان به رنو تالیمسان» مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد.

این خودرو در این هفته با کارکرد ۶۰ هزار کیلومتر هم در بازار بازه قیمتی ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا ۳ و میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شد که نسبت به بازه زمانی مورد بررسی میتوان گفت رشدی گفت رشدی حدود ۳۰۰ میلیونی داشته است.

اما «النترا مدل ۲۰۱۸ هم در هفته سپری شده با کارکرد ۳۰ هزار تا کارکرد با دامنه نوسانی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تا ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون در بازار قیمت گذاری شد و با این دامنه نوسان افزایش ۳۰۰ میلیونی را تجربه کرد.

اما میتسوبیشی اوتلندر در هفته سپری شده با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر با بازه قیمتی ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون قیمت گذاری خورد. این خودرو در بازه زمانی مورد بررسی رکورد افزایش قیمت را شکست و دامنه نوسان آن به یک میلیارد تومان رسید.

همچنین ارزیابی ها نشان دهنده آن است که توسان IX۳۵ مدل ۲۰۱۸ بدون کارکرد هم در هفته سپری شده با قیمت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد و رشدی ۷۰۰ میلیونی داشت.

از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که هیوندا سانتافه نیز در این هفته ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معامله شد و با این شرایط با افزایش ۱۰۰ میلیونی وارد کانال جدید شد.

آخرین‌ها از کیوسک امروز