کیوسک امروز؛ تهدید مجدد شهروندان با لایحه عفاف و حجاب؛ برداشتن روسری جرم انگاری می شود/ خامنه‌ای و مدل جدید نرمش قهرمانانه‌اش!

تقریبا تمام روزنامه‌های امروز، یکشنبه ۳۱ اردبیهشت ایران تیتر یک خود را به سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در جمع کارکنان وزارت خارجه اختصاص دادند. علاوه بر این پرداختن به لایحه حمایت از عفاف و حجاب یا بهتر بگوییم جرم‌انگاری کردن حجاب اختیاری موضوعی دیگر است که روزنامه‌های امروز درباره آن نوشتند.

به گزراش فرانیوز، روزنامه کاروکارگر طی گزارشی انتقادی به آمارسازی از سوی مرکز آمار در اعلام نرخ تورم پرداخت و تاکید کرد این اقدامات مشکلات اقتصادی مردم را حل نخواهد کرد. در ادامه نگاهی جامع‌تر به این مطالب منتشرشده در روزنامه‌های صبح امروز خواهیم داشت.

لایحه حمایت از عفاف و حجاب و جرم‌انگاری برای نگذاشتن روسری

از توقیف خودرو تا معرفی به مرجع قضایی

روزنامه آفتاب یزد در شماره امروز خود به لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که از سوی دولت رئیسی به مجلس فرستاده شده، پرداخته است.

در این لایحه که محتویات آن از سوی قوه قضائیه تنظیم و به دولت ارائه شده، آمده است: کشف حجاب سر توسط بانوان، برهنگی بدن و پوشیدن لباس‌های نازک بدن‌نما جرم‌انگاری‌شده و مرتکبین این جرم پس از شناسایی از طریق سامانه‌های هوشمند تا ۳ بار مورد تذکر و جریمه‌های نقدی قرار گرفته و در صورت تکرار جرم برای بار چهارم به مرجع قضائی معرفی خواهند شد.

همچنین در این لایحه پیش‌بینی شده چنانچه جرم کشف حجاب در خودرو انجام شود، پس از دو بار تذکر و جریمه مالی در مرتبه سوم علاوه بر جریمه، وسیله نقلیه به مدت هفت روز به صورت الکترونیک توقیف گردد.

در این لایحه ضمن تهدید و ارعاب کارمندان دولت اعلام شده است که جرم کشف حجاب توسط کارمندان دستگاه‌های دولتی تا ۳ مرتبه از طریق سازوکارهای نظارتی دستگاه مربوطه مورد پیگیری و پیگرد قرار خواهد گرفت و متخلف در مرتبه چهارم به مراجع قضایی معرفی خواهد شد. همچنین هرگاه اشخاصی که به واسطه فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری یا ورزشی دارای شهرت و تاثیرگذاری اجتماعی هستند، مرتکب جرم کشف حجاب شوند مجازات آنان حسب مورد یک درجه تشدید شده و نیز به محرومیت از فعالیت حرفه‌ای به مدت ۳ ماه تا یک سال توسط مراجع مربوط محکوم می‌شوند.

در همین ارتباط روزنامه اصلاح‌طلب مردم‌سالاری بدون اینکه چنین بخش‌هایی از این لایحه را در تیتر صفحه یک خود بیاورد، به بخش معتدل‌تر این لایحه پرداخته و تیتر زده است: «هیچ کس حق ندارد به زنانی که حجاب را رعایت نکرده‌اند توهین کند». استفاده از این تیتر در این روزنامه و نپرداختن به جزئیات ضد آزادی آن جز با هدف فریب افکار عمومی نیست.

به گزارش فرانیوز، چنگ‌ودندان نشان دادن رژیم به بانوان ایرانی پس از قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد و پس از فروکش کردن نسبی اعتراضات در ایران از سر گرفته شد.

چنین اقداماتی و حتی کشتار زندانیان سیاسی تا کنون سبب نشده که مردم معترض در ایران عقب‌نشینی کنند و هر روز شاهد نافرمانی مدنی گسترده‌تر به‌خصوص در مقابل حجاب اجباری در شهرهای ایران هستیم.

با این حال به نظر نمی‌رسد مجلسی که اکثریت آن را افراد تندرو وابسته به جریان اصولگرا تشکیل می‌دهند، این لایحه را به تصویب نرساند و به‌زودی شاهد اجرای این قانون در سطح کشور خواهیم بود.

استفاده از قانون حجاب اجباری ابزاری است که سالهاست رژیم جمهوری اسلامی از آن برای پوشاندن ضعف‌ها و فسادهای مالی خود در عرصه‌های دیگر بهره می‌گیرد.

تقید به نظام اسلامی، شرط استخدام در وزارت خارجه جمهوری اسلامی

تمام روزنامه‌های چاپ کشور طبق یک قانون نانوشته موظف به چاپ کامل صحبت‌های رهبر رژیم اسلامی در رسانه خود بدون کم‌وکاست و حتی تغییر یک نقطه در متن آن هستند. از این رو طبق روال معمول تمام روزنامه‌های امروز با تیترهای مختلف به بازنشر صحبت‌های علی خامنه‌ای در جمع مسئولان وزارت خارجه و سفیران پرداختند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

روزنامه اطلاعات با تیتر «پرهیز از دیپلماسی التماسی لزوم تعاملات خردمندانه و انعطاف با حفظ اصول» به انعکاس این سخنان پرداخت و در ادامه چکیده صحبت‌های وی را در صفحه یک خود آورد. یکی از این جملات این بود: «وزارت امور خارجه باید نیروهایی جذب کند که عمیقا به مبانی فکری و سیاسی انقلاب و جمهوری اسلامی باور داشته باشند».

به گزارش فرانیوز، این بخش از سخنان خامنه‌ای بر این واقعیت صحه می‌گذارد که موضوع استخدام کارکنان دولت در جمهوری اسلامی نه به کارآمدی افراد استخدام‌شده بلکه به اعتقادات آنها مرتبط است.

چنین رویکردی در ۴۴ سال گذشته سبب شده که کارکنان جذب‌شده در بخش دولتی حتی در وزارتخانه‌ای مانند آموزش‌وپرورش که به کارکنان خود کمترین حقوق و مزایا را می‌دهد نیز از میان افرادی انتخاب شوند که به قوانین اسلامی مقید هستند یا در ظاهر چنین وانمود می‌کنند.

برای مثال برای استخدام افراد در بسیاری از ارگان‌های دولتی، اداره‌ای تحت عنوان عقیدتی-سیاسی وجود دارد که کار آن سنجش میزان تقید کارکنان به حکومت اسلامی است. چنین رویکردی در انتخاب افراد برای شغل، یکی از دلایلی است که به گستردگی پدیده خودسانسوری و دروغ‌گویی در جامعه ایرانی دامن زده و روانشناسان و جامعه‌شناسان امروز درباره آن بسیار صحبت می‌کنند.

خامنه‌ای و مدل جدید نرمش قهرمانانه‌اش

روزنامه آرمان ملی نیز تیتر یک خود را به صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی اختصاص داده است. این روزنامه با تیتر «انعطاف با حفظ اصول»، در زیرتیتر خود نیز بخشی از صحبت‌های وی را آورده است: چند سال قبل که مفهوم «نرمش قهرمانانه» مطرح شد، در خارج و برخی در داخل برداشت غلط کردند چرا که مصلحت یعنی یافتن راهی برای گذشتن از کنار موانع دشوار و ادامه دادن راه برای رسیدن به هدف.

به گزارش فرانیوز، این صحبت‌های رهبر جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که در زمان امضای برجام تمام روند جلسات تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی با مقامات اروپایی و آژانس بین‌المللی اتمی به اطلاع خامنه‌ای می‌رسید و به گفته روحانی برجام پس از تایید آن توسط رهبر جمهوری اسلامی به امضا رسید.

 سیاست خارجی درواقع بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی است که سرنوشت آن به دست علی خامنه‌ای است و تمام تصمیم‌های اخذشده در این عرصه باید به تایید وی برسد. به عبارتی وزارت خارجه رژیم تنها نقش تدارکات‌چی را در این عرصه به عهده دارد.

کیهان و جوان، دوقلوهای تندرو

روزنامه کیهان اما در تیتری با فونت بسیار بزرگ نوشته است: «رهبر انقلاب: عزت در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی» و در ادامه طی یک کار بسیار غیرحرفه‌ای تقریبا تمام جملات خامنه‌ای در این سخنرانی را در همان صفحه یک به صورت خلاصه آورده است؛ یعنی ۹ پاراگراف!

روزنامه کیهان با چنین بزرگنمایی‌هایی از علی خامنه‌ای و مهم جلوه دادن او و صحبت‌هایش همواره تلاش دارد از او یک مقام خدایی بسازد.

به گزارش فرانیوز، روزنامه جوان هم همان بخش از صحبت‌های خامنه‌ای را برای تیتر یک خود انتخاب کرده که کیهان انتخاب کرده و تیتر زده است:« عزت در نفی دیپلماسی التماسی است»؛ چنین اتفاقی نشان از نزدیکی عمیق فکری مدیران مسئول این دو روزنامه حکومتی تندرو دارد.

دروغ‌سازی به جای آمارسازی؛ آنچه که مرکز آمار ایران تحویل می‌دهد

روزنامه کار و کارگر نیز در گزارشی با تیتر « توفیقی: عددسازی برای تورم مشکلات مردم را حل نخواهد کرد» به تاخیر و دستکاری مرکز آمار ایران در اعلام نرخ تورم و تغییر ضریب برخی از کالاهای معیشتی مردم از سبد محاسبه نرخ تورم اشاره کرد.

این روزنامه در این گزارش انتقادی آورده است: آنچه در آخرین گزارش مرکز آمار مشخص است، تغییر سال پایه از سال ۱۳۹۵ به سال ۱۴۰۰ است.

در عین حال ظاهرا ضریب وزنی کالاها و خدمات نیز در سبد تورمی مرکز آمار ایران، دستخوش تغییر شده و آنگونه که کارشناسان این سازمان عنوان می‌کنند «اصلاح» شده است و بدون تردید اگر این تغییرات اعمال نمی‌شد، تورم سالانه اسفند ۱۴۰۱ عددی بیشتر از ۴۵.۸ درصد بود.

این روزنامه در ادامه بر پایه گفته‌های فرامرز توفیقی، فعال کارگری تاکید کرده که افزایش احتمال عددسازی برای نمایش کاهش تورم در این گزارش مرکز وجود دارد و دولت همواره با تغییر سال پایه و ضریب وزنی کالاها به این کار مبادرت می‌ورزد.

توفیقی همچنین با صراحت گفته است که همه‌چیز بیش از درصد افزایش حقوق کارگران گران شده است.

به گزارش فرانیوز، جمهوری اسلامی از بدو تاسیس خود و به خصوص طی دو دهه اخیر، ضمن کمتر اعلام کردن نرخ تورم و دستکاری در آمار، هیچ‌گاه حقوق کارگران را متناسب با همان نرخ تورم دروغین افزایش نداده است و به این ترتیب سعی بر خرد کردن طبقه کارگر در زیر مشت فولادین سرمایه‌داری رانتی حاکم بر ایران دارد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago