کیوسک امروز؛ تنظیم بازار کنترل قیمت‌ها و مهار تورم/ بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهر، بهانه کار نکردن‌ها/ سوءاستفاده سیاسی از اتفاقات جنایی/ چالش‌های حذف نتانیاهو از قدرت/ جنگ غزه و ژئوپلتیک انرژی

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه بیست‌وهفتم آبان ماه به مباحثی پیرامون مهار تورم، بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهر، سیاست و جنایت، حذف نتانیاهو از قدرت و جنگ غزه و ژئوپلتیک انرژی پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 41 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد موضوع تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و مهار تورم را مورد بررسی قرار داده است.

رییسی و اعضای هیات دولت روز پنجشنبه ۲۵ آبان در دومین سفر استانی خود به استان چهارمحال و بختیاری از طریق فرودگاه بین المللی شهر کرد وارد این استان شدند. دیدار با سران طوایف، دیدار با اقشار نشست با مسوولان آب و فاضلاب و بنیاد نخبگان حضور در شورای اداری و نشست مطبوعاتی از دیگر برنامه های سفر یک روزه آیت الله رئیسی به استان چهارمحال و بختیاری است. رییسی در سفر یک روزه به این استان ۳۰ طرح عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و علمی را بهره برداری کرد. بهره برداری از ۵۰ کیلومتر بزرگراه افتتاح چهار هزار واحد مسکن شهری و روستایی در قالب طرح نهضت ملی آغاز عملیات اجرایی ۱۲ هزار واحد مسکونی و واگذاری ۴۰۰ قطعه زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و آماده سازی ۲۰۰ هکتار زمین افتتاح طرح توسعه چادر مشکی حجاب در شهرکرد توسعه صنایع ،فولاد، بهره برداری از ۲ هزار هکتار آبیاری نوین ۶ طرح آبرسانی به زمین های کشاورزی و تعریض و ایمن سازی ۳۰۰ کیلومتر جاده ارتباطی در زمره برنامه های سفر رییس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری است.

همچنین افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری و بهره برداری از ۱۱۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری شهری و ۴۳۰ کیلومتر فیبرنوری روستایی از جمله این طرحها به شمار میرود که همزمان با این سفر افتتاح شدند رییس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم نسبت به معیشت و سفره مردم دغدغه دارد گفت تنظیم بازار کنترل قیمتها و مهار تورم از مواردی است که مورد تاکید و توجه دولت است.

ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان چهارمحال و بختیاری به عنوان آخرین برنامه کاری وی در این استان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم نسبت به معیشت و سفره مردم دغدغه دارد، اظهار داشت تنظیم ،بازار کنترل قیمتها و مهار تورم از مواردی است که مورد تاکید و توجه دولت بوده به خصوص در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده است.

رییسی به عوامل تورم زا اشاره کرد و گفت رشد نقدینگی یکی از این عوامل است که دولت درصدد است تا آن را کنترل کند و در این خصوص هم موفق بوده به طوری که رشد نقدینگی را از ۳۲ درصد به ۲۶.۵ درصد کاهش داده است.

رییسی کسری بودجه را دومین عامل تورم زا در اقتصادی عنوان کرد و افزود: دولت سیزدهم برای این موضوع نیز برنامه دارد به طور مثال از سال ۱۴۰۰ کسری بودجه مهار شده و در صددیم با تولید و ایجاد درآمد این کسری را جبران کنیم و منابع و مصارف ما همخوانی داشته باشد اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی دیگر علت تورم ز است که در این خصوص کنترلهای لازم انجام شده و از ابتدای امسال وضعیت بسیاری از بانک ها روشن شده است.

رییسی با بیان اینکه نرخ تورم در کشور روند کاهشی به خود گرفته است تاکید کرد: اگر این وضعیت کنترل نشود همچنان با رشد تورم روبه رو خواهیم شد و از سوی دیگر باید رشد تولید را هم مدنظر قرار دهیم.

رئیسی با اشاره به آخرین آمار بانک مرکزی در خصوص رشد اقتصادی کشور افزود: آمارها حاکی از آن است که رشد اقتصادی و تولید چه در بخش نفت کشاورزی و صنعت با دوران قبل متفاوت شده که باید این روند رو به رشد ثبات و پایداری داشته باشد. دنبال این هستیم امسال رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشیم.

رییسی در ادامه اجرای طرح کالابرگ برای دهک های جامعه را اقدامی در راستای ثابت نگهداشتن کالاهای اساسی و جلوگیری از ایجاد چالش در سفره مردم عنوان کرد و گفت: در طرح کالابرگ قیمت ۱۲ قلم کالا ثابت است و هر قدر قیمت ارز جابه جا شد تغییری در قیمت این محصولات شکل نمیگیرد. رییسی در پاسخ به خبرنگار دیگر مبنی بر راهکارهای دولت سیزدهم برای رفع محرومیت از استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت واگذاری زمین و رونق مسکن سازی کاهش نرخ بیکاری، حمایت از شرکتهای دانش بنیان و ایجاد شغل برای جوانان تحصیلکرده از جمله راهکارهای دولت برای توسعه یافتگی این استان و رفع محرومیت از آن است.

اگرچه در مرکز استانها از جمله شهر کرد با کمبود زمین روبه رو هستیم اما در دیگر شهرستانها کمبودی در این خصوص وجود ندارد و برنامه ساخت مسکن را با قوت در کشور و این استان دنبال میکنیم.

رئیسی با بیان اینکه نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری کاهشی شده است، افزود: فعال کردن واحدهای راکد و حمایت از دانش بنیان ها نقش مهمی در ایجاد اشتغال در استان داشته است. در کنار این موارد وجود امید در دل جوانان و کار جهادی میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات و چالشها باشد.

روزنامه کیهان نوشت: بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهر، بهانه کار نکردن‌ها است

به گزارش پایگاه خبری شهر همایش فصلی مدیران شهرداری تهران روز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه در محل سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد علیرضا زاکانی در این نشست اظهار داشت معضلات شهری به اهرمی برای تحول شهر بدل شده است مثلا کمبود منابع و اعتبارات مدیران زمین گیر شده بودند امروز اما از این مشکل عبور کرده ایم روزی شهر در سردرگمی قرار داشت معلوم نبود کدام پروژه باید پیگیری شود. امروز اما چارچوب نظری برای تحول شهر معلوم است. برنامه هایی که گام به گام ما را به آن میرساند نیز معلوم است.

وی با یادآوری محورهای چهارگانه تحول در مدیریت شهری اضافه کرد تحول درونزا تحول ،کالبدی تحول نرم و تحول در زیر ساخت های هوشمند شهر جز با الطاف الهی و همت مدیران شهرداری تهران محقق نخواهد شد برای هر بخش اهداف و برنامه هایی طراحی شده است برنامهای ۵ بخشی مثلا در حوزه حمل و نقل و ترافیک طراحی شده است از کاهش تقاضای سفر گرفته تا افزایش مطلوبیت استفاده از ظرفیتهای ناوگان عمومی در کشور شهردار تهران افزود گام سوم برقی سازی برای کاهش آلودگی هوا است گام چهارم تحول در حوزه حمل ونقل صورت بندی جدید برای استفاده از خدمات ناوگان است.

برنامه پنجم نیز مدیریت ترکیبی ترافیک برای رفاه شهروندان است. زاکانی به تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه در سال گذشته اشاره و اظهار داشت ،برنامه امسال عبور از رکورد تحقق منابع است. روزی بدهی ۵۰ همتی شهر را بهانه کار نکردن میدانستند امروز اما در بالاترین سطح هم بدهیها تسویه میشود، هم اعتبارات و‌ منابع جدید خلق شد.

روزنامه جوان در گزارشی تحت عنوان سوءاستفاده سیاسی از اتفاقات جنایی نوشت:

بخشی از قتل های خانوادگی خیلی زیاد مورد توجه یک جریان سیاسی خاص قرار میگیرد و آن هم مواردی است که مقتول زن و قاتل ،همسر پدر با برادر او باشد. آنها با برجسته کردن این قتلها نسبت به سایر جنایات ،خانوادگی، سعی میکنند سه مفهوم را در ذهن مخاطب خود نهادینه کنند.

اول آنکه زنان در جنایات خانوادگی قربانی هستند و مورد ظلم واقع میشوند این مفهوم با تکیه بر عبارت «زن کشی» که رسانه های اصلاح طلب بر آن تأکید دارند، برجسته میشود. دوم آنکه آنها به این قتلها با عنوان قتل ناموسی می پردازند و پای غیرت و اعتقادات دینی را به عنوان عامل این جنایات وسط می کشند.

سوم آنکه آنها خود را حامی زنان جا میزنند و با توجه به سیاسی شدن موضوع زن در ایران بهره برداری سیاسی خود را می کنند.

شبکه اینترنشنال در مطلبی نوشت: «روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت از ابتدای آبان ماه ،تاکنون دست کم ۹ زن و دختر به دست همسر و برادر خود در شهرهای امیدیه بابل انزلی زابل و شیراز با انگیزههای ناموسی یا اختلافات خانوادگی به قتل رسیدند.

چندی پیش نیز روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «مرگی با طعم ناموس نوشته بود پدر و برادرش او را کشان کشان میبردند “جلوی چشم فرزندان و همسرش التماس میکرده و درخواست کمک داشته تا بتواند همانجا کنار همسر و فرزندانش بماند اما دیگر از دست هیچ کس کاری ساخته نبوده است. در آخر او را به خانه پدری میبرند و بعد از ضرب و شتم فراوان موهای سرش را میتراشند. شاید آنچه این رسانه ها نوشته اند دروغ نباشد، اما نکته آن است که چرا به قتلهایی که زن با خیانت به همسر و با همدستی دیگری موجب مرگ شوهر میشود نمی پردازند؟

چون قرار است زن را قربانی و نه قاتل نشان دهند. سیاسی کردن موضوعات اجتماعی باعث شده تا رفع آسیبهای اجتماعی در چالش دو قطبی کردنهای کذایی و جدلهای سیاسی بماند و کمتر از منظر اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد از سویی اصلاح طلبان در جای دیگر همچون وقتی که این به قول خودشان «زنکشی» از سوی افراد جریان خودشان صورت بگیرد و مثلاً کسی مثل محمد علی نجفی همسر دومش را با گلوله ،بکشد، حمایت از حقوق زن را فراموش میکنند و با تهمتهای مبتذل به مقتول حامی مرد قاتل میشوند یا وقتی پسری دوست دخترش را کشته بود ناراضی بودند که چرا برای پسر حکم قصاص صادر شده است همین استانداردهای دوگانه نشان میدهد دلسوزی آنان برای زنان واقعی نیست.

روزنامه تجارت در یادداشتی به قلم مجید صفاتاج، کارشناس مسائل خاورمیانه درباره چالش‌های حذف نتانیاهو از قدرت نوشت:

در میانه جنگ غزه یکی از مهمترین موضوعاتی که از سوی رسانه ها و ناظران سیاسی مورد توجه قرار گرفته در ارتباط با آینده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است. شاید در ابتدا بسیاری بر این باور باشند که این اتفاق بعد از تحولات اخیر حتمی است.

اما زمانی موضوع با دقت بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد می توان از پیچیده بودن صورت مساله سخن به میان آورد. مشکل نتانیاهو به گونه ای نیست که بگوییم با اجرای عملیات طوفان الاقصی توسط حماس یا شکست ارتش رژیم صهیونیستی کلید خورده باشد؛ بلکه این روند در گذشته هم وجود داشته است به یاد داریم که قبل از عملیات حماس علیه اسرائیل، شاهد آن بودیم که تظاهراتهای گسترده علیه نتانیاهو به وجود آمد و این موضوع علاوه بر داخل اراضی اشغالی در خارج از آن هم مشکلات زیادی را برای تل آویو و نتانیاهو به وجود آورده است. این اعتراضات حالا به جایی رسیده که خانواده اسرا و کشته شدگان اسرائیل علیه نتانیاهو قیام کرده اند و حالا بحث کنار گذاشتن نتانیاهو مطرح بوده است.

این در حالیست که حالا در داخل حزب لیکود و سایر جناحها کسانی حضور دارند که علیه نتانیاهو دست به کار شده اند تا بتوانند او را از نخست وزیری اسرائیل کنار بزنند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، باید مرگ حیات سیاسی نتانیاهو را شاهد باشیم که خروجی و تبعات آن هم بسیار منفی خواهد بود. اگر نتانیاهو کنار زده شود بدون شک حزب لیکود هم تضعیف خواهد شد.

باید توجه داشت که در گذشته هم انشعاب در حزب کادیما باعث خلق لیکود شد و همین موضوع به خوبی نشان میدهد که تعدد احزاب در اسرائیل بسیار بیشتر از آنچه که فکر میکنیم است توجه داشته باشید که بیش از ۲۰ سال است که تعدد احزاب در اسرائیل وجود داشته و در این مدت هم نتانیاهو سعی داشته تا بتواند به هر ترتیب که شده این فضا را به نفع خود حفظ کند.

اگر نتانیاهو از نخست وزیری اسرائیل کنار زده شود بدن شک پرونده های قضایی و محاکم وی در تل آویو افزایش خواهد داشت و حتی این کناره گیری بدون شک خروجی مثبتی نخواهد داشت. به موازات این روند باید توجه داشت که اختلاف میان نتانیاهو و بایدن هم کاملا مشخص و مشهود است. باید در نظر داشت که برای بایدن چندان مهم نیست که نتانیاهو از قدرت کنار گذاشته شود یا خیر؛ اما برای واشنگتن مهم است که لابی یهود بتواند از بایدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ حمایت کند.

ایالات متحده نگران آن است که بداند و اطمینان حاصل کند که بعد از برکناری نتانیاهو قرار است چه کسی به روی کار بیاید و چگونه میخواهد اوضاع پیش آمده را کنترل کند. به همین دلیل ایالات متحده هم نگران تحولات سیاسی در داخل اسرائیل است و نمیداند پس از نتانیاهو چه اتفاقی قرار است در اراضی اشغالی رخ دهد.

روزنامه هم‌میهن در گزارشی به قلم حسین موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون با به کارگیری منبع نشریه میدل ایست آی درباره جنگ غزه و ژئوپلتیک انرژی نوشت:

بعد از حمله ۷ اکتبر حماس که به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر و اسارت صدها اسرائیلی منجر شد اسرائیل بسیار وحشیانه عمل کرده است. اسرائیل بیش از ۱۸۰۰۰ تن بمب بر سر مردم غزه فروریخته و بیش از ۱۱۰۰۰ نفر را کشته است. یک مقام سازمان ملل در توضیح دلیل استعفای خود نوشت غزه کتاب نسل کشی است که همه کشورهای غربی در این جنایت شریک هستند. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته که تا نابودی کامل حماس از پای نخواهد نشست در حالی که یورش وحشیانه به غزه ادامه دارد، موضوع منابع انرژی غزه نیز یکی از پیچیدگیهای تجاوز اسرائیل به غزه است.

طبق مطالعات منتشر شده کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل منابع عظیم نفت و گاز در نوار غزه و کرانه باختری وجود دارد.

این گزارش میگوید: «در مناطق سرزمینهای اشغالی فلسطین ثروت هنگفت منابع نفت و گاز وجود دارد که کشور اشغالگر مانع از بهره برداری فلسطینی ها شده است. توافق اسلو ۲ که در سال ۱۹۹۵ امضاء شد حقوق دریایی تا ۲۰ مایلی ساحل را برای فلسطینیها تضمین کرد بر این اساس مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۱۹۹۹ یک قرارداد ۲۵ ساله برای اکتشاف گاز با گروه گاز انگلیس امضاء کردند در سال ۲۰۰۰ دو چاه بزرگ گاز در سواحل غزه با ذخیره ۱۴/۱ تریلیون متر مکعبی کشف شد که ۶۰ درصد ذخائر این منابع متعلق به سواحل فلسطینی ها بود.

نخست وزیر اسرائیل نیز اجازه آغاز عملیات حفاری چاه اول تحت مسئولیت تشکیلات خودگردان فلسطین را صادر کرد بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ اروپا منابع جایگزین گاز روسیه را در دستور کار قرار داد و گفت وگو برای امضاء یک قراردادی به ارزش ۴/۱ میلیارد دلار با مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین، حماس، مصر و اسرائیل را آغاز کرد و هدفش این بود که تا مارس ۲۰۲۴ تولید گاز عملیاتی شود چنین توافقی میتوانست به نفع همه طرفهای ذینفع باشد؛ منتهی عملی نشد و با توجه به جنگ فعلی ،غزه، شانسی برای این موضوع حداقل در آینده نزدیک وجود نخواهد داشت. اما در ۲۹ اکتبر امسال یعنی کمتر از دو هفته بعد از حمله اسرائیل به غزه نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ۱۲ مجوز اکتشاف به شش کمپانی اروپایی داد تا عملیات اکتشاف گازهای مخازن سواحل باسین دریای مدیترانه را آغاز کنند.

ارزش منابع این مخازن حدود ۵۲۴ میلیارد دلار است که بخشی از این منابع در حوزه فلسطینیها در نوار غزه و کرانه باختری است. علاوه بر آن در حاشیه نشست کشورهای گروه ۲۰ در دهلی نو آمریکا و اروپا و هند و عربستان و امارت در مورد یک کریدور جدید اقتصادی توافق کردند که از هند به خلیج فارس و خاورمیانه و نهایتاً به اروپا ختم میشود. این پروژه رقیب پروژه جاده ابریشم چین خواهد شد. نتانیاهو گفت: «پروژه اقتصادی کریدور جدید هند به اروپا بزرگترین پروژه به همکاری تاریخ ما است و کشور اسرائیل هم دروازه اصلی کریدور هند اروپا خواهد بود.

با توجه به این واقعیتها موضوع حاکمیت بر غزه برای اسرائیلیها یک فاکتور مهم است اسرائیل بنا دارد که به صادرکنندگان مهم گاز و بعد نفت تبدیل شود در ۲۰ سال گذشته اسرائیل از یک وارد کننده به یک صادرکننده گاز تبدیل شده است.

تجاوز اکتبر ۲۰۲۳ نتانیاهو به غزه در ادامه تجاوز سال ۲۰۱۴ به این منطقه میباشد که در آن سال نیز حداقل ۲۱۰۴ فلسطینی کشته شدند که ۱۴۶۲ نفر آنها شهروندان غزه بودند. طرح اسرائیل برای اشغال غزه و مهاجرت دادن ۳/۲ میلیون اهالی غزه به مصر مرتبط است با طرحهای انرژی اسرائیل وزیر دفاع اسرائیل گفت که «ما» غزه را از همه چیز تخلیه میکنیم و اخیراً نیز طرح محرمانه یک وزیر دیگر اسرائیلی برای انتقال ۳/۲ میلیون فلسطینی ساکن غزه به صحرای سینای مصر فاش شد.

نهایتاً اینکه هدف اصلی نتانیاهو نه تنها نابودی حماس و تخلیه غزه از فلسطینی ها بلکه علاوه بر اینها دنبال سلطه بر میلیاردها دلار ذخائر گاز غزه نیز می باشد.

آخرین‌ها از کیوسک امروز