Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ تعهدات پایدار و منابع ناپایدار در بودجه‌ریزی/ دلایل مخالفت آمریکا با برقراری آتش‌بس در غزه/ آمادگی ایران برای اتصال ترانزیتی کشورهای عضو شانگهای/ شکاف ملموس امارات و عربستان با اسرائیل و آمریکا/ حملات آمریکا به اهدافی در دیرالزور روسیه

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد از تعهدات پایدار و منابع ناپایدار در بودجه‌ریزی نوشت:

آن گونه که داوود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه در روز ملی آمار اعلام کرده در ۷ ماهه ابتدای سال جاری ۳۰ درصد از منابع بودجه ای دولت تحقق پیدا نکرده که علت اصلی عدم تحقق بودجه هم بیش برآوردی انتظارات از درآمدهای نفتی و همچنین درآمدهای حاصل از واگذاری داراییهای مازاد بوده است منظور درباره تحقق منابع و درآمدهای بودجه سال جاری نیز گفته است: در مجموع تحقق منابع و درآمدها در ۷ ماهه ابتدایی امسال ۷۰درصد بوده که با آنچه در بودجه پیش بینی شده فاصله دارد که یکی از دلایل آن بیش برآوردها در حوزه درآمدهای نفتی بوده به گونه ای که درآمدهای نفتی در بودجه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و فرض بر این بوده که نفت را با قیمت ۸۰ دلار و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه خواهیم ،فروخت اما در بسیاری از ماه های سال قیمت فروش و میزان صادرات کمتر از این ارقام بوده است.

اما اینکه چرا بودجه ریزیها در کشور براساس واقعیات و منابع درآمدی پایدار صورت نمیگیرد را از وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه جویا شدیم او در این باره به اعتماد گفت آن گونه که رییس سازمان برنامه و بودجه از عدم تحقق بودجه و بیش برآوردها از انتظارات درآمدهای نفتی عنوان کرده نشان میدهد که یک فاصله معناداری میان درآمدها و هزینه‌های دولت وجود دارد البته این مساله از همان زمان که لایحه بودجه به مجلس ارایه شد هم قابل پیش بینی بود. این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود همواره بودجه ای که از سوی دولتها ارایه میشود سنخیتی با نظام بودجه ریزی برنامه محور ندارد و مبتنی بر عملکردهای واقعی نیست و همواره براساس چانه زنی و افزایشی بوده و اغلب مبتنی بر پیش بینی درآمدهایی است که بخشی از آنها غیرواقعی هستند. طبیعی است که با کسری بودجه روبه رو میشویم و معمولا طرف هزینه ها کاملا به صورت واقعی دیده شده و در اجرا هم به بخشی از هزینه ها بنا به شرایط غیر منتظره اضافه میشود.

شقاقی شهری تصریح کرد از سوی دیگر طرف درآمدی همیشه غیر واقعی دیده میشود و براساس نظام بودجه ریزی برنامه محور و عملکردی هم نیست و همین مساله هم موجب کسری بودجه می شود.

او گفت: البته در بودجه سال ۱۴۰۲ دلایل آن از ابتدا کاملا روشن بود، اولا یک سرفصلی برای منابع درآمدی مطرح شد تحت عنوان مولدسازی داراییهای دولت که در واقع نگرش اصلی فروش اموال دولتی بود که در حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان برآورد شد؛ اما کاملا مشخص بود که این عدد محقق نخواهد شد و رویه قبل هم نشان داد که فروش اموال دولت کار بسیار سختی است و تجربه گذشته هم از واگذاری بنگاهها تجربه مثبتی نبود؛ چراکه مسائلی در خصوص بازپس گیری بنگاه ها مطرح شدند و شاهد بودیم بنگاهی که در یک دولت واگذار شده بود در دولت دیگر باز پس گرفته شد و همین موضوع ذهنیتی منفی را در کشور به وجود آورد.

او ادامه داد در کنار این موارد شرایط رکود اقتصادی و عدم وجود یک محیط مناسب برای سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و زیر سوال رفتن سودآوری بنگاهها هم دست به دست هم دادند تا تمایل برای خرید اموال دولت بسیار پایین باشد.

شقاقی شهری خاطرنشان کرد در گزارش اخیری هم که از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه ارایه شد مشخص شد که فاصله معناداری بین پیش بینی ها و واقعیات در فروش اموال دولتی وجود دارد و نکته بعدی اینکه درآمد حاصل از واگذاری بنگاههای دولتی هم با واقعیت همخوانی نداشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد در طول ۱۰ سال گذشته نیز بسیاری از بنگاه هایی که از لحاظ سودآوری و شرایط بنگاهی مطلوب بودند واگذار شدند و امروز میبینیم بنگاه هایی در اختیار دولت قرار دارد که چندان تمایلی هم به خرید آنها وجود ندارد لذا درآمدی هم که برای واگذاری بنگاههای دولتی دیده شده بود هم محقق نشده است.

در این شرایط اقتصادی که روند نرخ بهره بانکی افزایشی است باز هم چندان تمایلی برای خرید اوراق بدهی وجود ندارد، موضوع بعدی هم درآمدهای حاصل از نفت گاز است هر چند صادرات نفت ایران افزایشی بوده و طبیعتا درآمدهای حاصل از صادرات نفت بیش از گذشته شده، اما به دلیل تحریمهای موجود دولت نمیتواند درآمدهای ارزی را به ریال تبدیل کند و نهایتا استفاده از این درآمدها به صورت کالایی است تا ایران بتواند ما به ازای این درآمدها از چین و هند کالا وارد کند و میبینیم با وجود آنکه درآمدهای نفتی ایران به دلیل کاهش تحریمها از سوی دولت بایدن بیشتر از گذشته شده اما باز هم این درآمدها اصلا در اختیار بانک مرکزی قرار نمی گیرد و به دلیل تحریمهای موجود ریالی نصیب دولت نمی شود.

روزنامه تجارت در یادداشتی به قلم رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه به دلایل مخالفت آمریکا با برقراری آتش‌بس در غزه پرداخت و نوشت:

در طول ۲۰ روز گذشته شرایط حاکم محیط فلسطین و غزه وضعیت جدیدی را به وجود آورده ولی بحث مهم این است که یک سری منازعات جدی میان طرفین جنگ اخیر در حال آشکار شدن است. این در حالیست که تنها نقطه اتکای آمریکا در منطقه اسرائیل بوده و در تمام سالهای گذشته رژیم صهیونیستی همیشه برای ایالات متحده مهم و حائز اهمیت قلمداد شده است. به همین دلیل واشنگتن هم اکنون بیش از گذشته نگران وضعیت فعلی تل آویو است.

در این راستا باید گفت اینکه ایالات متحده با آتش بس در غزه مخالفت می کند در حقیقت به این دلیل است که بتوانند جلوی تحرک و پیشروی حماس و مقاومت فلسطین را بگیرند. باید توجه کرد که این موضوع صرفا مربوط به مسائل میدانی نمی شود بلکه در عرصه سیاسی هم این مساله برای آمریکا و اسرائیل بسیار مهم به حساب
می آید. در این میان باید متوجه بود که اسرائیل و ایالات متحده در‌ صورتی آتش بس در غزه را قبول میکنند که حماس را به زعم خود از بین ببرند. بر این اساس باید گفت رژیم صهیونیستی به دنبال آن است که روحیه مردم در داخل اراضی اشغالی که منبعث از شکست های اخیر بوده را تقویت کند؛ چرا که مجددا اعتراضات علیه نتانیاهو در داخل سرزمینهای اشغالی شروع شده و این روند در حالیست که تل آویو بحث هدایت افکار عمومی را به صورت جدی پیگیری می کند. از‌ منظر دیگر باید توجه شود که هزینه های میدانی و سیاسی اسرائیل به حدی بالا بوده که هر روز شاهد به تعویق افتادن عملیات زمینی ارتش اسرائیل در غزه هستیم باید متوجه باشیم که در این راستا رئیس جمهوری ایالات متحده به صورت مستقیم و علنی اعلام کرده که تصمیم برای حمله به غزه از سوی تل آویو آویو می بایست گرفته شود؛ به عبارت دیگر جو بایدن توپ را در زمین اسرائیل انداخته و اعلام کرده است که تصمیم گیرنده نهایی و اصلی در مورد حمله زمینی به غزه اسرائیل است. آنچه از وضعیت کنونی بر می آید این است که اسرائیل در داخل اراضی اشغالی به دنبال آن است که آرام آرام افکار عمومی را به این سمت جهت دهی کند که هیچ راهی جز قبول آتش بس باقی نمانده است به موازات این روند کابینه نتانیاهو به دنبال آن خواهد بود که بحث تبادل اسرارا هم برای تلطیف فضای منفی کنونی در دستور کار قرار دهد تا نهایتا بتواند از وضعیت بن بستی که برای آنها رقم خورده خارج شود که البته بدون تردید در این راستا هزینه‌های زیادی را هم باید متحمل شود.

روزنامه جوان درباره آمادگی ایران برای اتصال ترانزیتی کشورهای عضو شانگهای نوشت:

بیست و دومین اجلاس شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای روز پنج شنبه در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد.

معاون اول رئیس جمهور که برای شرکت در این اجلاس شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای به شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرده بود طی سخنانی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: این اجلاس در شرایطی برگزار می شود که مردم بی دفاع و به معنای واقعی مظلوم غزه، بدون آب و غذا، زیر شدیدترین حملات وحشیانه رژیمی غاصب به سر می برند. وی افزود: رژیم صهیونیستی با اقدامات غیرانسانی اخیر خود علیه مردم بی گناه غزه، ماهیت پلید و اهداف شوم خود را به صورت آشکار و علنی به نمایش جهانی گذاشته است این ،رژیم انتقام شکست خود در میدان نبرد را از غیر نظامیان غزه می گیرد و در اقدامی بی شرمانه راه ورود آب، غذا، سوخت برق و دارو به غزه را بسته است معاون اول رئیس جمهور اقدامات رژیم صهیونیستی را بیانگر جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دانست و تصریح کرد: باید یکی از مهمترین دستور کارهای مجامع بین المللی پایان دادن فوری به کشتار مردم مظلوم ارسال کمک های بشردوستانه و رفع محاصره غزه باشد معاون اول رئیس جمهور در ادامه فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی ایران را کم نظیر توصیف کرد و گفت: بر همین اساس، ایران آمادگی ایجاد کریدور ترانزیتی فراگیر جهت اتصال کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را دارد و در این زمینه گامهای مهمی را در قالب کریدور شمال-جنوب برداشته که با تحقق کامل آن دسترسی های تجاری و اقتصادی از حوزه جنوب و شرق آسیا به کشورهای حوزه آسیای میانه قفقاز روسیه دریای سیاه و اروپا تسهیل خواهد شد.

وی افزود: مشارکت در ایجاد زیر ساخت کریدور شمال – جنوب و نیز کریدور شرق-غرب آسیا دریای مدیترانه» را میتوان به عنوان یک راهکار پیشنهادی در قالب سازمان شانگهای دنبال کرد.

وی با بیان اینکه نظام بین الملل در حال عبور از یک نظم سنتی و یکجانبه گرا به یک نظم جدید مبتنی بر چند جانبه گرایی با نقش آفرینی همه کشورها و بازیگران جدید است خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با عنایت به اهداف سیاست خارجی خود در جهت کمک به پی ریزی یک نظام بین المللی عادلانه و مبتنی بر مشارکت جمعی، حضور فعال در ترتیبات چندجانبه از جمله سازمان همکاری شانگهای، بریکس، سازمان همکاری اقتصادی اکو و کشورهای حاشیه دریای خزر را با جدیت در دستور کار قرار داده است معاون اول رئیس جمهور اهم محورهای مورد نظر برای نقش آفرینی در نظم نوین جهانی جهت همکاری با کشورهای عضو سازمان شانگهای را تشریح کرد و اظهار داشت: برای شکل دهی به یک نظام اقتصادی عادلانه بین المللی باید تجارت با ارزهای ملی یا ارز مشترک به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و جهت ایجاد یک الگوی توسعه اقتصادی متعادل هماهنگ و فراگیر با همکاری برد برد باید به دنبال گسترش استفاده از ارزهای ملی به ویژه ارزهای مبتنی بر فناوریهای نوین در بین کشورهای عضو باشیم.

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر روسیه با اشاره به شکسته شدن رکورد مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته بر لزوم تقویت و توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری فیمابین در تمامی بخشها تأکید کردند و خوستار رفع موانع پیش رو و سرعت بخشیدن به روند اجرای توافقات فیمابین شدند. دکتر محمد مخبر در جریان سفر به قرقیزستان در دیدار میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات تهران- مسکو :گفت سطح روابط راهبردی دو کشور از رشد خوبی برخوردار است و گامهای مهمی در زمینه تجارت و سرمایه گذاری برداشته شده که لازم است دو کشور برای رفع موانع و گسترش هر چه بیشتر این مناسبات تلاش کنند دکتر مخبر لغو روادید یا تسهیل صدور ویزا را گامی مهم و ضروری در پیشبرد برنامه های اقتصادی و همکاری های مشترک دو کشور برشمرد و بر ضرورت اجرای توافقات فیمابین در زمینه های مختلف نظیر مشارکت در ساخت هواپیما برنامه یک ساله توسعه ترانزیت میان دو کشور اجرای پروژه راه آهن رشت- آستارا و اتصال شبکه برق ایران روسیه و آذربایجان تأکید کرد. نخست وزیر روسیه همچنین با اشاره به شکسته شدن رکورد مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته با ۳۵۰ میلیارد روبل بر علاقه مندی کشورش به توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی با ایران تأکید و اظهار امیدواری کرد طرح ها و برنامه همکاریهای دوجانبه در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی که در ماه دسامبر در تهران برگزار خواهد شد با جدیت پیگیری شود.

روزنامه مردم سالاری به نقل از فارن پالیسی درباره شکاف ملموس امارات و عربستان با اسرائیل و آمریکا نوشت:

«جاناتان لرد» و «آرونا بایگال» در فارن پالیسی می نویسد؛ وقتی یک لایحه قانونی به یک فوتبال سیاسی در کنگره ایالات متحده آمریکا تبدیل شود، به سرعت نابود می.شود. با این حال اکنون شاهد بسیج هر دو حزب و نیز هر دو مجلس کنگره همراه با حمایت محکم دولت آمریکا، بر گرد نگرشی درباره آینده حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه هستیم طرحی که خواهان شکل گیری یک معماری امنیتی خاورمیانه ای است که توانمندیهای نظامی فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام ارتش اسرائیل و نیروهای نظامی کشورهای عربی همسایه را پیوند میزند تا تهدیدهای دشمنان منطقه ای عمدتا ایران را ردیابی و دفع کند.

گزارشهای رسانه ای هم حکایت دارد که عربستان سعودی پی جوی خریدهای عمده تسلیحاتی از چین ،است، حتی در شرایطی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان میزبان مقامهای رسمی ارشد آمریکایی است که تلاش دارند بهای مورد درخواست او برای عادی سازی با اسرائیل را مشخص کنند. ولیعهد سعودی که میداند در این پرونده به یک اندازه درگیر گفت و گو با اسرائیل و آمریکاست بیگمان خواهان تضمینهای امنیتی اولویت داشتن در دسترسی به سامانه های تسلیحاتی آمریکایی و احتمالا حمایت از یک برنامه غیر نظامی انرژی هسته ای است. او احتمالا همه اینها را به دست نخواهد آورد اما به چیزهای زیادی خواهد رسید.

احتمالا اسرائیل بیشترین بهره اقتصادی امنیتی را از عادی سازی روابطش با عربستان سعودی خواهد برد با این حال، سیاستهای تندروانه دولت دست راستی بنیامین نتانیاهو در داخل اسرائیل و نیز علیه فلسطینی ها کار را به جایی رسانده است که برخی دوستان تازه اش در منطقه خلیج فارس هم از خود می پرسند که آیا دولت یهودی از این بهار یهودی» جان سالم به در خواهد برد!

اکنون کاخ سفید پنتاگون و کنگره همگی بر سر چشماندازی در زمینه یکپارچه سازی امنیت در خاورمیانه همنوا هستند. اگر اسرائیل، امارات متحده عربی و عربستان سعودی این فرصت همنوایی نادر در واشنگتن را برای همکاری در زمینه یک چارچوب چندجانبه امنیتی که به همه سود میرساند در ،نیابند، غمگینانه به یاد این جمله وزیر امور خارجه پیشین اسرائیل در سال ۱۹۷۳ میافتیم که عربها و اسرائیلی ها هرگز هیچ فرصتی برای از د دست دادن فرصت را از دست نمیدهند.

امارات هم همچون عربستان خواهان دسترسی آسانتر به خریدهای تسلیحاتی آمریکا و یک پیمان دفاعی است که تضمین میک صورت حمله به امارات ،آمریکا به واکنش نظامی کند در دست بزند.

واشنگتن مایل نیست که فعلا با هیچ یک از این دو شرط موافقت کند. با گذر زمان و در صورتی که ابوظبی گامهای درست را بردارد محیط سیاسی و سیاستگذاری واشنگتن امکان بررسی این مسائل در آینده را خواهد داد.

با این حال اگر امارات به ارتش چین اجازه دهد که حضور پیدا و پنهانی در امارات داشته باشد به هیچ یک از این خواسته ها توجهی نخواهد شد. بن زاید برای رسیدن به آنچه میخواهد باید نگرانیهای واشنگتن درباره تهدید امنیتی چین را جدی بگیرد و پکن را از بندر خلیفه بیرون کند. گفته میشود که چین در این بندر حضور نظامی پنهان دارد دوم وی باید نیروهای نظامی اش را وادارد تا هرچه میتوانند برای ادغام عملیاتی با ارتش آمریکا و دیگر شرکایش در منطقه انجام دهند. او باید بفهمد که هر چه واشنگتن احساس کند که بیشتر میتواند بر امارات تکیه کند بیشتر همکاری کند و درها باز خواهد شد.

روزنامه جمهوری اسلامی از حملات آمریکا به اهدافی در دیرالزور روسیه نوشت.

منابعی خبری به المیادین گفتند که هواپیماهای آمریکایی در دو حمله هوایی مناطقی را در حومه دیرالزور در شرق سوریه هدف قرار دادند؛ تجاوزی که پاسخ مقاومت را به همراه داشت. به گزارش ایسنا این منابع با اشاره به اینکه این دو حمله نقاطی از نیروهای حامی ارتش سوریه را هدف قرار دادند»، خاطرنشان کردند این منطقه در ابتدای سال نیز مورد حمله آمریکا قرار گرفته بود. از سوی دیگر منابع آمریکایی گفتند در پاسخ به حملات ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه تأسیسات متعلق به گروههای تحت حمایت ایران در سوریه هدف قرار گرفتند.

ارتش آمریکا حملاتی را علیه دو تأسیسات در شرق سوریه که مدعی شده است متعلق به گروههای تحت حمایت ایران هستند انجام داد. خبرنگار المیادین همچنین اعلام کرد در پاسخ به تجاوز صبح دیروز اشغالگران آمریکایی پایگاه آمریکاییها در میدان نفتی العمر در شمال شرق دیرالزور هدف حملات راکتی قرار گرفت این پایگاه آمریکایی هدف شش فروند موشک پرتاب شده از صحرای بین شهرهای المیادین و البوکمال قرار گرفت. لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با مقصر جلوه دادن ایران در حملات به پایگاههای آمریکایی اعلام کرد که نیروهای آمریکایی به دستور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا حملاتی را به دو تأسیسات در شرق سوریه انجام دادند. آستین در توجیه حمله آمریکا در سوریه گفت این حملات «پاسخی به یک سری حملات مداوم علیه پرسنل آمریکایی در عراق و سوریه است که از ۱۷ اکتبر آغاز شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: «یک پیمانکار آمریکایی بر اثر این حملات بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد و ۲۱ پرسنل آمریکایی مجروح شدند. آستین ادعا کرد که آمریکا به دنبال درگیری نیست و هیچ قصد یا تمایلی برای مشارکت بیشتر در این اقدامات ندارد. وی توضیح داد که این پاسخ جدا از درگیری بین رژیم صهیونیستی و حماس است و تغییری در رویکرد واشنگتن در قبال آن ایجاد نمیکند. به گزارش ایرنا، مقامات پنتاگون اعلام کردند که نیروهای آمریکایی در ۱۰ روز گذشته ۱۷ بار در عراق سوریه و دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته اند. به گفته مقامات پنتاگون نظامیان آمریکایی روز پنجشنبه نیز در یک پایگاه هوایی در اربیل عراق مورد حمله قرار گرفتند.

سخنگوی پنتاگون گفت: ۲۲ نفر از پرسنل ایالات متحده در اثر این حملات از نظر فیزیکی دچار جراحات جزئی شده و پس از مداوا به خدمت بازگشته اند اما ۱۹ نفر از این افراد دچار آسیب تروماتیک مغزی (TBI) نیز شده اند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago