کیوسک امروز؛ تعارض ماده ۵۷ با حقوق اساسی ملت/ کمبود معلم و سیاست کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان/ موضع جمهوری اسلامی در قبال قفقاز/ توافق ایران و جمهوری آذربایجان درباره رزمایش مشترک در دریای خزر/ زلزله سیاسی در آمریکا

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد نوشت: ماده ۵۷ با حقوق اساسی ملت در تعارض است

در خلال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه انتشار مفاد ماده ۷۵ این لایحه که مقرر میکند دستگاه های اجرایی و دارندگان پایگاه های داده موضوع این بند مکلف هستند، نسبت به ارایه مستمر و جامع دادهها به این سامانه به صورت برخط اقدام کنند.»

تیتر شدن عبارت «قانون» سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم ناشی از بررسی برنامه هفتم ،توسعه، سبب مرور سابقه تاریخی تدوین برنامه های توسعه در کشور و بررسی فرجام اهداف تعریف شده در قوانین موصوف به قانون برنامه توسعه کشور شد. قانون اساسی ذیل فصل اول با عنوان اصول کلی با اصل سوم به وظایف دولت در تحقق اهداف تعریف شده ذیل اصل دوم که پایههای اساسی نظام را بنا به اصول دین و توجه به کرامت انسانی، بهره مندی از تکنولوژی و نفی هرگونه ستمگری و سلطه گری با تاکید بر ضرورت اعمال قسط و داد و تحقق استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سایه همبستگی ملی تبیین شده است موارد ۱۶ گانه ای را به عنوان تکلیف دولت تعریف میکند که ماهیت این موارد به طور کلی در تمامی برنامه های توسعه کشور به انحای مختلف تکرار شده است.

گرچه در علم سیاست و حقوق دولت در قالب دو معنای عام به منزله کلیت حاکمیت و معنای خاص آن یعنی قوه مجریه شناسایی میشود اما به جهت همجنسی صلاحیت و اختیارات قوه مجریه که ذیل فصل نهم قانون اساسی تصریح شده میتوان گفت منظور از دولت جمهوری اسلامی ایران در اصل سوم دولت به معنای خاص آن یعنی قوه مجریه است. بدیهی است تحقق اهداف تعریف شده و به منصه ظهور رسیدن تکالیف هر دولتی مستلزم داشتن برنامه ای مدون همراه با تامین اعتبار و بودجه متناسب با سرفصلهای تعریف شده در برنامه مذکور است.

در بین کشورهای غرب آسیا دولت ایران دارای پیشینه ای نسبتا طولانی در طراحی چنین برنامهای با هدف توسعه اقتصادی است. تا پیش از انقلاب پنج برنامه تحت عنوان برنامه توسعه در فاصله زمانی ۳۰ ساله تعریف شده بود که نخستین برنامه توسعه در سال ۱۳۲۷ با عنوان برنامه عمرانی اول تدوین و برای مدت ۷ سال اجرا شد ۹ تا پیش از انقلاب چهار برنامه دیگر تحت عناوین مختلف و با هدف توسعه اقتصادی و عمرانی …. کشور تعریف شده بود. با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط حکومت پهلوی نخستین برنامه توسعه در سال ۱۳۶۸ پس از پایان جنگ تحمیلی برای مدت ۵ سال تدوین شد که مهمترین هدف آن ترمیم و بازسازی خسارات ناشی از جنگ بود که به همین سبب آن مقطع زمانی به دوران سازندگی توصیف میشود.

سرفصل و عناوین اصلی برنامههای توسعه در ایران از همان اولین برنامه تا به امروز ذیل عناوینی شامل هدفهای کلی خط مشیها هدفهای کمی سیاستهای ،کلی اعتبارات و برنامه های اجرایی تعریف که دولت مکلف به اجرای برنامه مذکور در جهت تحقق اهداف تعریف شده در برنامه هاست که مصادیق آن حسب مسائل روز کشور و مقتضای زمانی ارایه برنامهها تعریف شده اند. به عنوان مثال اصلی ترین هدف تعریف شده در برنامه اول توسعه بازسازی دفاعی و تامین نیازهای ضروری ،آن، بازسازی و نوسازی ظرفیتهای تولیدی و زیربنایی و مراکز جمعیتی خسارت دیده در طول جنگ تحمیلی است.

گسترش کمّی و ارتقای کیفی فرهنگ عمومی تعلیم و تربیت و علوم و فنون در جامعه ایجاد رشد اقتصادی در جهت افزایش تولید سرانه اشتغال مولد و کاهش وابستگی اقتصادی با تاکید بر خودکفایی محصولات استراتژیک کشاورزی و مهار تورم تلاش در جهت تامین عدالت اجتماعی، اصلاح ساختار مدیریت اجرایی کشور و توسعه قضایی و ایجاد امنیت قضایی و تحکیم مبانی نظری برابر و تساوی مردم در برابر قانون و تعریف آزادیهای مشروع و حمایت از آن است.

آنچه از اولین برنامه توسعه کشور در نظام جمهوری اسلامی که پس از جنگ تحمیلی انشا شده تا همین لایحه اخیر خودنمایی میکند تکرار اهداف و برنامه هایی است که حتی نحوه نگارش برخی از این برنامه ها و اهداف در این سی و چند سال تغییر نکرده مواردی مانند کنترل تورم ایجاد رشد اقتصادی، رشد فضایل اخلاقی توسعه پایدار نظم ،اجتماعی، حفظ محیط زیست تلاش در جهت حاکمیت قانون اهمیت به مشارکت مردم در اداره کشور، تلاش در جهت کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی و قس علی هذا پیرو چنین موضوعی این پرسش مطرح است که آیا در ساختار سیاسی کشور برای نظارت و برآورد چگونگی اجرای این برنامه ها راهکاری تعریف شده؟ و اگر چنین بوده، آیا گزارشی از چگونگی عملیاتی شدن اهداف و برنامه های تعریف شده ارایه شده است؟ طی سی وچند سال گذشته چند درصد از اهداف و برنامههایی مانند کنترل تورم، رشد اقتصادی بدون وابستگی به درآمدهای نفتی و … به فرجام رسیده؟ آیا مقررات انشا شده در برنامههای توسعه کشور با اهداف کلی این برنامه ها مطابقت منطقی داشته؟ یا به عنوان مثال مفاد ماده ۷۵ لایحه اخیر با هدف تعریف شده ای تحت عنوان حفظ کرامت انسانی و ارزشهای اخلاقی منطبق است؟

روزنامه کیهان به مبحث کمبود معلم و سیاست غلط کاهش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان پرداخت.

وزیر آموزش و پرورش با اعلام این که ۷۵ هزار معلم جدید در حال جذب ،هستند :گفت بخش دیگری از کمبود معلم از طریق به کارگیری معلمان بازنشسته و دانشجو معلمان برای سال تحصیلی جاری جبران شده است

رضا مراد صحرایی دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص موضوع کمبود معلم اظهار داشت ۷۵ هزار معلم جدید در حال جذب هستند و بخش دیگری از کمبود معلم از طریق به کارگیری معلمان ،بازنشسته دانشجو معلمان در سالهای سوم و چهارم دانشگاه و سایر ظرفیتهایی از این دست جبران شده است.

صحرایی تاکید :کرد ۷۵ هزار ردیف استخدام معلم برای آموزش و پرورش تعریف شده بود که از این میزان ۲۵ هزار ردیف برای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در نظر گرفته شد که استخدام شدند و دو ردیف استخدامی که برای معلمان مقطع ابتدایی هنرستان و دبیران متوسطه است نیز اجرا شده و در مقطع ابتدایی ۱۷ هزار و ۵۰۰ معلم پذیرفته شدند که البته تکمیل ظرفیت هم برای آن در نظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه پیش بینی میشود تا پایان مهرماه تکمیل ظرفیت جذب معلمان به اتمام برسد گفت دلیل کسری فعلی این است که هنوز در مورد جذب ،دبیران نتایج اعلام نشده است اما این که گفته شود معلم در کلاس ،نداریم درست نیست و در همه کلاسها معلم حضور دارد وزیر آموزش و پرورش ادامه داد اگر کلاسی خالی از معلم باشد سایر معلمان این خلاء را پر میکنند تا معلم در نظر گرفته شده به کلاس مربوطه اختصاص داده شود البته رسانه ها باید بدانند که کسری معلم طی دو سال دولت سیزدهم ایجاد نشده است بلکه کسری معلم زمانی ایجاد شد که ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان که ظرفیت راهبردی نظام است در دولتهای قبل به کمتر از چهار هزار نفر رسید و امروز آثار آن را مشاهده میکنیم صحرایی تاکید کرد دولت سیزدهم بنا دارد سیاست تربیت معلم را افزایش دهد که در این رابطه ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ۲۰ درصد بیشتر شده و سالهای آینده نیز این رویه ادامه خواهد داشت.

روزنامه جوان نیز موضع ایران در قبال قفقاز را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ابراهیم رئیسی روز گذشته در دیدار آقای آرمن گریگوریان» دبیر شورای عالی امنیت ملی ،ارمنستان روابط دو کشور را مبتنی بر پیوندهای تاریخی و برخوردار از امتیاز همسایگی و در حوزه های مختلف سازنده ارزیابی کرد.

رئیسی ضمن اعلام مخالفت با حضور و دخالت بیگانگان در منطقه قفقاز بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حل مسائل جمهوری آذربایجان و ارمنستان از طریق گفتگو تأکید کرد.

او با تأکید بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورهای منطقه هرگونه تغییرات ژئوپلیتیک در قفقاز را غیرقابل قبول و مضر برای منافع کشورهای این منطقه دانست و با تأکید بر ضرورت حفظ حقوق و امنیت ارامنه منطقه قره باغ، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در جهت برقراری و حفظ صلح، ثبات و امنیت منطقه قفقاز تأکید کرد.

«آرمن» «گریگوریان دبیر شورای عالی امنیت ملی ارمنستان نیز در این دیدار پس از ارائه گزارشی از آخرین تحولات منطقه قفقاز به رئیسی با بیان اینکه کشورش برای روابط با جمهوری اسلامی ایران ارزش و جایگاه خاصی قائل ،است، از حمایت ایران از لزوم احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه قدردانی و تشکر کرد.

ابراهیم رئیسی همچنین در دیدار آقای «خلف خلفاف» دستیار رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در امور ویژه روابط دو کشور را متکی به اشتراکات فرهنگی و باورهای دینی تاریخی و عمیق توصیف و تصریح :کرد ایران و جمهوری آذربایجان ظرفیتهای متنوع و متعددی دارند که مبادله آنها منافع دو کشور و دو ملت را تأمین میکند رئیس جمهور ارتقای سطح روابط میان تهران و باکو و مقابله با طرح هایی را که به منظور ایجاد اختلاف و اختلال در روابط دو کشور طراحی میشوند ضروری دانست و با بیان اینکه حفظ ۹ ارتقای ثبات در منطقه در گرو همکاری و هم افزایی کشورهای منطقه است .

رئیسی با تأکید بر اهمیت حفظ مرزها و ژئوپلیتیک منطقه اظهار داشت ایران از گفتگوهای منطقه ای در قالب ۳۳ یا در هر شکل و قالب دیگری که بتواند به رفع مشکلات و باز کردن گره ها در روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان کمک کند استقبال میکند کشورهای منطقه ظرفیت حل مسائل منطقه را دارند و باز شدن پای کشورهای بیگانه به منطقه به هر بهانه ای به صلاح و منافع هیچ کدام از کشورهای منطقه نیست.

روزنامه همشهری درباره توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای برگزاری رزمایش مشترک در دریای خزر نوشت:

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای دریایی این کشور و جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری رزمایش مشترک در دریای خزر به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک وزارت دفاع آذربایجان روزگذشته در بیانیه ای اعلام کرد: دریادار سبحان» بکیروف، فرمانده نیروی دریایی ارتش این کشور با هیأتی به سرپرستی کاپیتان «محمدرضا خزایی»، فرمانده عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.

اهمیت برگزاری رزمایش مشترک نیروی دریایی جمهوری آذربایجان و ایران در آینده به ویژه دریای خزر مورد تأکید قرار گرفت که در این زمینه توافق اولیه حاصل شد و چشم اندازهای توسعه همکاریها در حوزه نظامی بین نیروی دریایی دو کشور نیز مورد توجه قرار گرفت.

روزنامه تجارت به مطلبی تحت عنوان زلزله سیاسی در آمریکا پرداخت.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با مداد چهارشنبه در راستای طرح رسمی یک نماینده جمهوری خواه برای برکناری «کوین مک کارتی» رئیس این نهاد قانونگذار، به رأی گیری در این باره پرداختند.

بعد از برگزاری رأی گیری با رأی قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا مک کارتی رئیس جمهوری خواه این مجلس از سمت خود برکنار شد؛ این اولین بار در تاریخ این کشور است که یک رئیس مجلس نمایندگان از این سمت برکنار میشود

به نوشته رسانه های آمریکایی، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۶ رأی موافق و ۲۱۰ رأی مخالف مک کارتی را از سمت ریاست این مجلس کنار گذاشتند تا لقب کوتاهترین زمان حضور در این سمت (۲۶۹ روز) از سال ۱۸۷۶ به او تعلق بگیرد.

در ادامه «پاتریک مک هنری»، نماینده جمهوری خواه از ایالت کارولینای شمالی به عنوان رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

مت گاتز عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه ای برای برکناری «کوین مک کارتی از سمت ریاست این مجلس ارائه کرد. گاتز ماه هاست تهدید میکند که از یک رویه قانونی در مجلس نمایندگان آمریکا – به نام پیشنهاد تخلیه – برای برکناری مک کارتی از ریاست این نهاد قانونگذاری استفاده می کند.

مک کارتی کمی پس از برکناری از سمت خود گفت: «من برای جلوگیری از تعطیلی دولت به خاطر مردم آمریکا ریسک کردم. از خودم راضی هستم.» او توضیح داد که با طرف مقابل کار کرده است تا کشور را رو به جلو نگه دارد. وی گفت من نخواستم منافع خود را بر مصالح ملت مقدم قرار دهم از تلاشهایی که قبل از عزل از سمتم داشتم، پشیمان نیستم مک کارتی گفت که یک شکاف واقعی و یک مشکل بزرگ در مجلس نمایندگان وجود دارد. وی تصریح کرد که دیگر برای ریاست مجلس نامزد نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کنگره باقی میماند یا خیر، پاسخ داد: این موضوع را بررسی خواهم کرد و افزود: یک مشکل نهادی واقعی وجود دارد اگر فقط چهار نفر بتوانند شما را از سمت خود اخراج کنند به رئیس مجلس بعدی توصیه می کنم قوانین را تغییر دهد.»

رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان ادامه داد: نمیدانم چه کسی برای این سمت کاندیدا می شود، منافع کشور باید مقدم بر همه چیز باشد مشکل جایگاه نیست. مک کارتی در مورد مخالفان خود گفت مطمئن نیستم که این افراد بخواهند سازنده باشند. همه شما مت گاتز را میشناسید و میدانید که این موضوع شخصی بود. ما چگونه میتوانستیم با هشت نماینده جمهوری خواه که در کنار حزب مقابل بودند حکومت کنیم؟ یک تفرقه واقعی و یک مشکل بزرگ در مجلس نمایندگان وجود دارد. وی با اشاره به اینکه می دانست هشت نماینده جمهوری خواه که به او رای منفی داده اند برای رای گیری برکناری او اقدام خواهند کرد گفت من میدانستم که برای رای دادن علیه من گام خواهند برداشت و نانسی پلوسی به او مت گاتز در جریان کمپینش برای برکناری من گفته بود اگر پیشنهادی برای برکناری ارائه شود، او از گاتز حمایت خواهد کرد. به نوبه خود ما یک لالر، نماینده جمهوری خواه، هنگام خروج از جلسه حزب جمهوری خواه گفت: ما هشت احمق خودخواه داریم که تشکیلات و حزب را تضعیف کنند و فکر میکنم این اشتباه است. فکر می کنم کوین مک کارتی) مطمئنا شایسه این رفتار نبود. مک کارتی اخیرا هنگامی که با دموکرات ها برای تصویب یک توافق بودجه موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت همکاری کرد، خشم جناح راست تندرو حزبش را برانگیخت.

برکناری «کوین مک کارتی عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا از ریاست این نهاد قانونگذار با طرح یک جمهوری خواه دیگر با واکنش تند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور همراه شد. ترامپ طی بیانیه ای در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «تروث» سوشال» نوشت: «چرا جمهوری خواهان همواره در حال جنگ با خودشان هستند، چرا با دموکراتهای چپ افراطی که کشور ما را ویران میکنند مبارزه نمی کنند؟»

معاون دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، در اظهاراتی نسبت به برکناری رئیس مجلس نمایندگان آمریکا عمیقا ابراز ناراحتی و ناامیدی کرد. «مایک پنس معاون سابق دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری وی با مورد انتقاد قرار دادن اقدام جمهوری خواهان راست گرای افراطی مجلس نمایندگان جهت اقدام برای برکناری «کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سمت ریاست این مجلس، عنوان کرد: هرج و مرج هرگز به نفع آمریکا نیست. به گفته مایک پنس هیچ مسیر مشخصی برای پس از برکناری مک کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که برای اولین بار در تاریخ سیاسی این کشور اتفاق افتاد، وجود نداشت و به اعتقاد ،وی مک کارتی در نهایت مجددا برای این پست انتخاب میشود.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago